Stormachtig applaus voor „The Birthday Party" nieuw BALLET VAN BEJART ien Cézanneverkocht voor 110.000 doller Sluitend samenspel dynamische scènes PAGINA T n klein schilderij van Paul Cézanne is door een verzame- in New York City verkocht voor 110.000 dollar (bijna toper was Henry Pearlman, gchouwd wordt als een van de jje Cézanne-verzamelaars ter j, Het werkje Is 32 V- bij 45'cm en heet „Le mas provencal s omstreeks 1885 door Cézanne Iderd. vorige eigenaar was wijlen E. Muilen, presidente van de Stichting. andere schilderijen en schet- jle tentoongesteld waren in dt Handel Samuel T. Freeman Co, brachten in totaal 1113.400 op. .schilderij en werden verkocht ie executeurs-testamentair van Muilen, die dit jaar is overle- haar zuster Mary hadden in de jaren 20 en 30 de schilderijen gekocht hoofdzakelijk van de kunstenaars zelf. Romanprijs voor Micliel Tournier De romanprijs van de Aca demie Frangaise, groot 10.000 fr (ongeveer 7.500) is giste ren toegekend aan Michel Tournier voor zijn werk „Ven- dredi ou les limbes de pacifi- que". Michel Tournier werd in 1924 in Pa rijs geboren. Hij is kandidaat in de rechten en de letteren en afgestu deerd in de wijsbegeerte. De schrij ver is verbonden aan de literaire lei ding van een uitgeverij. Verder is hij produktieleider bij de televisie en werkt hij mee aan de „Figaro Litte raire" en aan „Nouvelles Litterai- WATERDICHT Brussel Julie n Kuy pers, voormalig directeur van de Belgische Radio- en Televisie-omroep en letterkun dige, die zoals gemeldwoens dagnacht is overleden. Hij ivas 75 jaar. „Asaf-Hillegoiu" ingt Der Messias Vrijdag 24 november 's avonds te 8 uur voert de Chr. Oratoriumver eniging „Asaf" ter gelegenheid van het afscheid van dirigent C. Kool in de grote zaal van „Treslong" te Hll- legom het oratorium „Der Messias" van Handel uit. Als solisten werken mee: de mezzo-sopraan Lize Schoo, de alt Elfriede Beyer, de tenor Ma- rius van Alfcena, de bas Jan Hulse- bos, de organist Richard Heidema en Gé van der Steen (klavecimbel). De begeleiding wordt verzorgd door het. Zuid-Hollands Orkest. Dirigent is Cor Kool. Amerikaanse voorstelling ders als Lulu, David Lander als Goldberg en Louis Haster als Mc- Cann zich bekwame acteurs, Frank Carlborough, die de hoge eisen stel lende centrale figuur van Stanley had uit te beelden, maakte er een op vallende creatie van. Tijdens de stormachtige toejuichin gen van het jeugdige publiek, dat duidelijk goed voorbereid was, wer den namens de Commhsie Jeugd voorstellingen aan de spelers een aandenken overhandigd, waarna Frank Marlborough in verstaanbaar Nederlands hartelijk bedankte voor de betoonde aandacht. Zo werd „The Birthday Party" van Harold Pinter het glanspunt van de j tot nu toe gegeven jeugdvoorstellin gen. B. H. Amerikaans tekort bijna verdubbeld Naar het Amerikaanse Ministerie van Handel heeft bekendgemaakt, is in de eerste 9 maanden van dit jaar op de Amerikaanse betalingsbalans een tekort ontstaan dat bijna twee maal zo groot is als het tekort dat in de overeenkomstige periode van J1966 ontstond. Het betalingsbalanste- I kort bedraagt 1,75 miljard vergeleken met 938 miljoen dollar vorig jaar. Volgens voorlopige berekeningen bedraagt het betalingsbalanstekort over het derde kwartaal van dit jaar, gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. 670 miljoen dollar vergeleken met een tekort van 550 miljoen dollar (her zien) over het tweede kwartaal en een van 530 miljoen over het eerste kwar taal. 165 - Leiden ADVERTENTIE nylons met "ingebouwde" frisheid U houdt frisse, droge voeten in 3 Sterren nylons met Hygitex. Want Hygitex desodoriseert, voorkomt transpiratie en is aangenaam voor de huid. Elke dag weer frisse voeten met 3 Sterren nylons. Alléén 3 Sterren nylons zijn behandeld met Hygitex. 2.95 en 2.25 3 STERREN\ NYLONS y/ MET HYGIËNISCH. ALTIJD FRIS is voor de huidige tijd (Van onze correspondent) het grote ronde podium in de Brusselse Circusschouw- jstaan twaalf in oranje maillots geklede dansers en danse- gti in kruisvorm opgesteld. Voor hen bevindt zich een jend rood licht, zoals automobilisten gebruiken bij panne, er hen op trappen staan nog eens zoveel leden van het bal- in de XX-ste eeuw. Zij zijn in blue-jeans gekleed. De ge- de Béjart staat tussen hen in, terwijl de lichten zachtsui- I blij ven draaien gaan de dansers en danseressen in groepen langzaam af. at was de laatste scène van Béjarts' jongste ballet „Mis if de huidige tijd''. Daarvoor werd gisteravond door 1000 d fst jonge balletaanhangers en zeker bijna 200 fotografen, tfljjiKrs (hele tv-ploegen uit binnen- en buitenland schenen te opgekomen) en journalisten nogal matig geapplaudisseerd, nchijnlijk omdat.dit een einde was dat als de traditionele M"— uitging Negen delen elektronisch orgeltje dat men in zijn zak kan steken is de ffle ontwikkeling op muziekgebied in Groot-Brittannië. De fa- die dit instrument heeft, ontwikkeld staat in voor de zuiver en de orgeltonen. Het toonbereik bedraagt anderhalve octaaf, jjfófi en mollen inbegrepen, en de „Stylophone"zoals het instru- U' tieef, wordt bespeeld met een stylo. Door middel van een kleine weiaar aan de voorzijde van het instrument kan de toon van een [tfo worden voorzien en wanneer het apparaat met een verster- ywdt verbonden is het geluid, aldus de fabrikant, niet te onder- van dat van een volslagenorgel. De Stylophone werkt op üvolt batterij. De afmetingen zijn ongeveer 18x11x3,5 cm. „Mis voor ds huidige tijd" is een werk in 9 delen. Achtereenvolgens heten die: „De ademtocht", „Het li chaam", „De wereld", „De dans", „Het mensenpaar", „Mein Kampf", „De nacht", „De stilte' en „Het wachten". Zoals bij de meeste van Béjarts' balletten kan men er wel I een algemene lijn in ontdekken. Bé- I jart zelf heeft trouwens, getrouw aan j zijn gewoonte, in allerlei interviews meer of minder diepzinnige beschou wingen ten beste gegeven. Zoals ge woonlijk komt het er in de praktijk op neer dat men weer een ballet te zien heeft gekregen dat alle kenmer ken van Béjarts' stijl vertoonde. Zo wel zijn sterke als zwakke zijden kon men deze keer nogal uitgebreid con stateren. Delen als „De wereld" en „De dans" en het eerste deel van „Het wachten" zijn boeiend en zelfs hier en claar meeslepend. Andere zyn tot in het oneindige gerekt en de opeenstapeling van niet originele beelden en vergelijking is tamelijk vermoeiend. Béjart verzorgt zelf met een hulpje een groot deel van de muziek: hou ten klossen op een plank, een fluitje, dat op,, een Tibetaanse gebedsmolen lijkt en zomeer, daarbij zoals altijd j elektronische geluiden, pianomuziek en deze keer ook Duitse marsen, ge- j speeld door een harmonieorkest. Angst voor oorlog en vernietiging Béjarts' kunst schijnt al jaren steeds weer opnieuw beheerst door de angst van de mens voor oorlog en vernietiging. Nooit is in zijn visie op de rust of het geluk volmaakt. Altijd weer is er het geluid van schieten, van vliegtuigen, van mechanisch on heil. Zijn mensen zijn vol onrust, vol jachten en strijd. Dat maakt hun ge luk, hun eenvoud, hun liefde onmoge- lÜk. In een „Nieuwe mis voor de huidi ge tijd" is de choreograaf trouw ge bleven aan die conceptie van het le- ben i. d. 20ste eeuw. Het ballet brengt eigenlijk weinig nieuws in vergelij king met zijn vroegere werk. On danks mooie delen, zoals een prach tige vrouwelijke solo in ,De stilte" en het bijkans helse, door het ballet gedanste jerk uit „De dans", zijn er minder belangrijke en gerekte stuk ken die weinig boeien. Aki,jol zoekend Béjart op zijn retour? Ik zou het niet graag beweren om dat hij ln ieder geval steeds een zoe kende geest blijft, een choreograaf die de platgetreden paden veraf schuwt, behalve dan wanneer hjj ze zelf al eens heeft begaan. Maar met zijn fouten blijft hij de balletlicfheb- bers van heden dierbaarder dan ve len van zijn collega's die minder risi co's durven nemen. Alle voorstellin gen in Brussel en de daaropvolgende in Parys zijn reeds uitverkocht. De samenwerking van K. en O. met de Leidse Jeugd Actie heeft gistermiddag en -avond de leerlingen van de hogere klas sen van het V.H.M.O. in de gelegenheid gesteld kennis te ma ken met het werk van de steeds meer op de voorgrond komen de, moderne auteur Harold Pinter.Beide voorstellingen waren nagenoeg uitverkocht. In 1930 in Londen geboren, schreef hij zijn eerste toneelstuk „The Room" in 1957. In hetzelfde jaar voltooide hij „The Birthday Party". „The York Theatre Royal Company" is erin geslaagd met de naar onze smaak vlekkeloze voorstelling van dit macabere werk van de absurdist Pinter zo niet volledig begrijpelijk, dan toch nader tot ons te brengen. Een scène uit „The birthday party". (Foto LD/Holvast) zijde. Dan komen twee vreemdelin gen, Goldberg en McCann onderdak I vragen en vanaf dat moment is het met Stanley's rust gedaan. Zij dringen hem hoe langer hoe~ meer in een hoek, totdat in het tweede bedrijf, waarop zij zyn ge boortedag aangrijpen om deze met veel drank uitbundig te vieren, zijn vonnis voltrekken en zijn individali- teit volkomen vernietigen in een scène waarin zij hem bedelven on der een stortvloed van al of niet verdiende grove beschuldigingen, die hij als in een benauwende nacht merrie ondergaat. In het derde bedrijf wordt hij, gees telijk volkomen onttakeld en niet meer in staat zich verstaanbaar te maken, door Goldberg en McCann meegevoerd. Labiele figuuf De centrale figuur is Stanley, de luie, werkeloos geworden bar-pianist. die ln een eenvoudig pension in een kleine Engelse badplaats geweten loos vegeteert op de goedheid van Petey, een beheerder van strandstoe len en Meg, z'n vrouw, een labiele figuur die hem vertroetelt als een kind, dat het huwelijk haar niet ge schonken heeft. Hij beantwoordt hun toewijding met uitvallen van norse ontevredenheid, die gelaten door het echtpaar gedragen worden omdat zij tenminste nog kleur geven aan hun op dood spoor gelopen samenleven. Alles wat van buiten komt in zijn veilige schuilplaats, wantrouwt en haat hij. zelfs de duidelijke pogingen tot toenadering van de niet te ver smaden Lulu, een winkelmeisie. stoot hij ruw en meedogenloos ter- Fle tempo De gedurfde spel-pauzes, bekwaam getimed, afgewisseld door dynami sche scènes in fel tempo en het slui tende samenspel zijn getuigen van de grote gaven van de regisseur Donald Dodley. Toonden Peter Schofield als Peter, Margary Nithers als Meg, Sally San-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 13