Waarom is de Postgiro voor 1.500.000 rekeninghouders zo aantrekkelijk? 1 Ned. Blazersensemble Loemoemba's leven in dramatische versie 3 4 S 6 POSTCHEQUE- EN GIRODIENST Exquise kamermuziek verrukte het gehoor WOENSDAG 18 OKTOBER 1887 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 Wie hebben kans op Nobelprijs Letterkunde Over de winnaar van de Nobelprqs- 1967 voor Letterkunde heerst bij het Nobel-instituut in Stockholm, dat de naam morgenmiddag: bekend zal maken, het diepste stilzwijgen. Men noemt als kandidaten de Franse mi nister André Malraux, wiens Anti- memoires" op de internationale boe kenmarkt nogal wat opzien hebben gebaard, maar die waarschijnlijk voor een Nobel-onderscheiding toch te laat verschenen zijn, voorts de Chi leen Pablo Neruda, de Argentijn Jorde Luis Borges, de Brit Samuel Beckett, de Fransman Eugène Iones- co en ook de 68-jarige ambassadeur Miguel Angel Astrurias uit Guate mala) In Zweedse literatuurkringen ziet men ook de 67-jarige Zweed dr. Ey- vlnd Johnson als kandidaat. Uit het Duitse taalgebied komen naar men meent voor de prijs in aanmerking de Zwitsers Friedrich Dürrenmatten Max Frisch, en de Duitsers Heinrich Böll, Günter Grass en Uwe Johnson. Een kans maakt ook president Leo pold Senghor van Senegal. Voorts worden nog als kanshebbers de Ne derlander Simon Vestdijk en de Bul gaarse Elisabeth Bagriana genoemd. De prijs bedraagt, dit jaar 320.000 kronen (bijna f 225.000) tegen 300.000 kronen vorig jaar. Architectuurpri js '67 van Amsterdam B. en wethouders van Amsterdam hebben besloten de architectuurprijs- 1967 van de gemeente Amsterdam toe te kennen aan architect ir. H. Hertz berger wegens het door hem ontwor pen bekroonde studentenhuis aan de Weesperstra at. Het bekroonde gebouw bevat woon ruimte ypor 250 studenten. Rechtstreeks Overal betalen gemakkelijk betalings verkeer met 1.000.000 particulieren 500.000 winkels en bedrijven. Snel en efficiënt. (Elk jaar komen er nog zo'n 200.000 rekeninghouders bij!) Inlichtingen bij elk postkantoor. Met de blauwe girokaart kunt u tegenwoordig bijna overal betalen. Overal opnemen U kunt contant geld op nemen bij elk van de 2250 post - kantoren en -agentschappen, overal in Nederland (ook na 3 uur 's middags!). De particuliere rekeninghouder krijgt nl. 2 kascheques, elk voor max. f 500.-. Na inwisseling ont vangt u een nieuwe cheque thuis. U zit dus nooit zonder. Rente tot 51% toe Boekhoud-gemak Geen kosten U kunt van de giro zonder meer overschrijven op een spaarrekening bij de RPS - ook per automatische afschrijving. Terugboeking op uw girorekening is altijd mogelijk. Uw geld is dus niet geblokkeerd De snelle dagafrekeningen van de postgiro zijn uitvoerig gespecificeerd; naast het bedrag worden ook gironummer en naam van de begunstigde vermeld. het grootste gironet van Nederland - volledig geautomatiseerd voor porti, overschrijvingen, kascheques en stortingen op eigen rekening. N. R. T. speelt „De soldaten" niet Het Nieuw Rotterdams Toneel zal „De soldaten" van de auteur Rolf Hochhuth, niet op het repertoire nemen. De directie en de artistieke leiding van het toneelgezelschap heb ben dit besluit genomen „op grond van de strekking en van de artis tieke waarde" van het stuk. Het NRT heeft voordat de tekst beschikbaar was, de opvoering voor Nederland weten te verkrijgen. Damkampioen schappen in Hillegoms Treslong Op 25 november worden in Tres- lang in Hillegom de Europese dam kampioenschappen 1967 voor profes sionals in Zuidamerikaanse dansen gehouden Organisator is de Neder landse Bond van Dansleraren onder auspiciën van de International Council of Ballroom Dancing en de Federation of Professional Dancers Holland. Kunstkrimgconcert voor dit genre kamermuziek uitne- i mend leent, is dit een exquise avond l geworden, die iedere fijnproever in hoge mate bevredigd zal hebben. Een allesbelovende inzet van de I Kunstkring-serie! H. STAKING REMT Oecumenisch studententoneel BRITSE UITVOER Als gevolg van de wilde staking van havenarbeiders ligt. volgens schatting van exporteurs in de ha vens van Londen en Liverpool voor vrij Afrika Symbool van „Ik ben een onsterfelijk idee. Even onoverwinnelijk als de levensloop van een volk. Ik ben het vuur dat zich in het oer woud voortzet, het stuifmeel door de wind gedragen, de wortel die zich diep in de donkere aarde dringt". Dat is Patrice Loemoemba, oog in oog met zijn moordenaars, in de gedramatiseerde en zeer poëtische vorm van Aime Ce- saire's „Une saison au Congo", dat onder de Nederlandse titel „Loemoemba" bij de Oepumenische Studenten Toneelwerkgroe pen 13 november in de Utrechtse Geertekerk in pi»?mière gaat. Tone Brulin Vlaams acteur, re gisseur. TVdramaturg en leraar Arnhemse toneelschool voert de regie van het stuk, dat hijzelf bewerk te tot theater dat door blanken ge speeld kan worden. In de oorspronke lijke versie zijn er zo'n 50 negerrollen en een groot aantal scènes van zuiver lokaal-politieke betekenis. Brulin schrapte deze plaatsgebonden situa ties en bracht het aantal personages terug tot tien en een groot aantal stemmen van bankiers, politieagen ten. bewakers e.a. Opkomst en dood Het stuk behandelt de opkomst en dood van Loemoemba, die van per soon uitgroeide tot het symbool van ontwakend en vrij Afrika. Met Loe moemba begon de „negritude", wat Loemoemba-vertolker en E. J. de Kreek (4-de jaarsstudent medicijnen) omschrijft als „De bewustwording Tan de neger" en „Een beweging die zover dat niet het geval is een togen- stelling vormt. In die vorm van stem- men en dia's laat Brulin dit op de j achtergrond van „Loemoemba" op i een scherm projecteren. De acteurs van „Loemoemba" reageren op deze projectie en Brulin hoopt zo een syn these tussen beide stukken to be werkstelligen. Beweging zich ook richt tegen het Afrika dat de ideëen en het levenspatroon van het Westen overneemt". Bij Vesaire groeide de négritude uit tot een hu manisme. E. J. de Kreek: „Het gaat niet alleen om de vrijheid van Kongo maar om die van alle ontwikkelings landen". Controversieel Dit controversiële stuk, dat vorig jaar november in Brussel voor neo- koloniaiistische relletjes zorgde en via druk van bovenaf en door angst van de acteurs van het programma werd gevoerd, wordt in de regie van Brulin vermengd met een ander stuk van Césaire „La tragedie du roi Christophe". Bij „Roi Christophe" gaat het om de Koning van Haitix (een vrijge maakte slaaf die zichzelf kroonde), die veel overeenkomsten heeft met de figuur van Loemoemba en voor Tone Brulin, die zeer geinteres- seerd is in de ideëen van de Pool Gro- towsfci, beschouwt de beweging als één van de belangrijkste onderdelen van Loemoemba. Het uitgangspunt is daarbij dat de tekst „ontstaat" uit de beweging en dat er geen andere expressie dan die van de beweging mag worden gebruikt. Vandaar ook de medewerking van Veronica van Stolk (eerste afgestudeerde van de school van Frits Vogels) die de dans en mime voor haar rekening zal ne- De décors komen op naam van Stefania Unwin, die ook de aankle ding verzorgde van Harry Kümmels film „Monsieur Hawarden" (Belgisch —Nederlandse co-produktie o.l.v. Rob du Mee). Trudy Ittman (Scapinobal- let) verzorgde eerder het muzikale gedeelte van Bruïin's eigen stuk „Ogen yan krijt". De mogelijkheden voor een verde re Nederlandse toernee worden beke ken. ,.Loe- Terwijl buiten de storm gierde, presenteerde zich gisteravond een unieke groep op het eerste Kunstkringconcert: het voor on ze stad nog onbekende uit 12 leden bestaande „Nederlands Bla zersensemble" onder de bewogen, tevens exacte leiding van de jeugdige dirigent Edo de Waart, wiens bliksemcarrière bekend is. Het spreidde een oneindige stroom van rijkelijk divergerende klankencombinaties ten toon, waartoe hobo's, fagotten, klari netten, hoorns, fluit, tenslotte aangevuld met contra-fagot, cello en contrabas het hunne bijdroegen. Al deze instrumenten ge hanteerd door betrekkelijk jeugdige leden van onze vooraan staande orkesten, door Edo de Waart hecht aaneengesmeed. Slechts weinig componisten hebben voor ensembles als deze geschreven. Daarom kon 't niet anders, dan dat een optreden als dit interessant móést worden: dat was het dan ook! Mozart als eerste: diens Serenade in c kl. t. niet in Es gr. t. zoals op het programma vermeld een van de drie. welke hij te We nen schreef, klonk op in al haar me lodische en transparante lichtheid. Het was onmiddellijk merkbaar, hoe intens zuiver op een enkele pas sage na de hobo's, fagotten, kla rinetten en hoorns op elkaar waren afgestemd. Een schril contrast: de door Luc- tor Ponse in 1964 in opdracht van het. Ministerie van O., K. en W. ge- componeerde en aan het Ned. Bla- I zersensemble opgedragen Suite voor 11 blaasinstrumenten, waarvan de zuiver seriële conceptie by eerste aanhoren nauwelijks gelegenheid geeft tot een verantwoorde, analy- I tisohe beschouwing. Het ensemble is m drie „blokken" verdeeld .hetgeen als eertijds een „ruimtelijke" indruk wil wekken, waaraan echter onvoldoende kon worden voldaan in deze louter verstandelijke composi- torisdhe gedachtegang, waarin elke persoonlijke emotie ontbreekt. Moch ten wij alle bewondering opbrengen voor de uiterst knappe bewerking van het thematische materiaal, toch kon onmogelijk ontkomen worden aan een gevoel van monotonie bij gebrek aan te weinig boeiende trasterende vondsten. Alle mogelijke effecten, waaronder ook die van de zg. „Flattemmge" heeft Ponse in- 1 tussen toegepast, waarmee hij de leden van het ensemble volop gele genheid geeft, hun hoogste kundige vaardigheid te tonen. Deze compo sitie vereist daarbij van allen de uiterste concentratie met als resul taat, dat de auditie der vier veel eisende delen voor zover te be- oordelen viel vlekkeloos verliep, i De in de zaal aanwezige componist mocht na afloop een ad of niet be gripvol hartelijke hulde in ontvangst Naar ons gevoel kwam de klan ken. en kleurencombinatie verre weg het sohoonst tot uiting in he; uit 1898 daterende,, Chanson et dan- ses" van Vincent d'Indy. een epigo- nenwerk (immers. César Franck. Chabrier e.a. zijn duidelijk herken baar) niettemin vervuld van een typisch Franse distinctie en een on gelooflijk gevoel voor het fijnzinnig Het Ned. Blazersensemble, dat gisteravond met groot succes in de Stadsgehoorzaal concerteerde. Geheel rechts de dirigent Edo de Waart. fFoto LD/Holvast) afwegen van hetgeen elk instrument toekomt. In dit opzicht is d'Indy een meester geweest, hetgeen ook in zijn orkestwerken duidelijk tot uiting komt. Dat het Ned. Blazersensem ble zioh hier in alle denkbare per fectie liet gelden, droeg bij tot de vreugde, die deze aristocraat naar de geest in deze edele compositie schonk. Ten besluite wederom een over vloedig bewys van het pur sang „rasmuzikantenhart" van Antonin Dvorak. Wat uit diens gloedvol hart, geboren werd ook in deze Serenade in d. kl. t. op. 44 kreeg de nog immer levenskrachtige gestalte, woJ - ke inhaerent is aan de Tsjechische volksmuziek, oerbron van Dvoraks eminent kunstenaarschap. Ook hierin heeft het Ned. Bla zersensemble, muzikaal geïnspireerd door Edo de Waart, met volmaakte techniek en een nergens aflatende expressiviteit alsmede een bij voort during verantwoorde voordracht, waarbij de instrumentale combinatie geen enkele inzinking vertoonde, het hoogste van zijn kunnen gegeven. Mede door de voortreffelijke akoes tiek der Stadsgehoorzaal, die zich een waarde van ongeveer een miljard gulden aan goederen op verscheping te wachten. Aan de staking, die in Liverpool al een maand en in Londen twee we ken duurt, namen ongeveer vijftien duizend havenarbeiders deel Het werk op 132 schepen ligt er stil. De stakers genieten niet de steun van hun vakbonden. e Yauxhall Victor-modellen De Engelse afdeling van Ge neral Motors brengt twee geheel nieuwe Vauxhall-Victor-modellen De slanke carrosserie van de Vic tors verbergt onder de motorkap een nieuwe motor met bovenlig gende nokkenas. Ook de wielop hanging met vier schroefveren is nieuw. Voor de eerste maal heeft men bij een Vauxhall-serie de keus uit twee motoren met een cylinder-inhoud van resp. 1600 cc (3 versnellingen) en 2000 cc (vier versnellingen)Behalve zijn gro tere motor verschilt de Victor- 2000 van de 1600 door diverse details. De 1600-motor ontwikkelt 84 pk bij 5800 onw./min. De 2000- motor heeft 105 pk. Beide motoren hébben een vijfmaal gelagerde, uit één stuk gegoten krukas. De 2000 kan met een automatische transmissie worden uitgerust. Een op 3.05 m gebrachte ivielbasis. een grotere spoorbreedte en een vermindering van de hoogte moe ten de nieuwe wagens meer stabi liteit geven. De Victor-2000 heeft schijfremmen voor en trommel- remmen achter. Het gewone Victor-model heeft vier trommel* remmen. Ook in deze modellen zijn vele veiligheidsvoorzieningen aangebracht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7