The war game' nu ook in Nederland MISSLYN INTEGREER DE MODERNE MUZIEK IN T REPERTOIRE Geen sancties tegen naakt op televisie ÜÏJDAG 13 OKTOBER 196T LEIDSCH DAGBLAD feest onverbloemde film over truwelen van een atoomoorlog Weinig documentaires hebben, zonder ooit te zijn toegekomen de vertoningen waarvoor zij gemaakt waren, internationaal peel stof doen opwaaien als Peter Watkins' „The war game", jinig films ook bleken, toen een ander pubhek er tenslotte 1 naar mocht kijken, de toeschouwer zo te beroeren als deze de BBC gemaakte, maar nimmer op de Britse beeldbuizen tschenen film over de gevolgen van een atoomaanval op En- tand. T nNmi defence-officials (topfiguren de Engelse tegenhanger van de adviseerden de leiding van de }.C. deze inderdaad gruwelijke te ling van een mogelijke realiteit uit te zenden en zij kregen hun Met als resultaat, dat de Britse dekijkers Peter Watkins' hui- ingwekkende toekomstfantasie overigens op journalistiek voor- feüjke manier gebaseerd was op tische gegevens, wetenschappelijke porten, officiële voorspellingen en irviews niet te zien kregen, ia „The British film institute" za- de teleurgestelde makers kans film vrü te krijgen voor bioscoop- ioningen. „The wargame" werd estuurd naar Venetië, waar de 47 uten durende documentaire een clale prys kreeg. et bleef niet bij deze prijs, want april 1967 kreeg „The war game" Oscar in Amerika en kort daar- onderscheidingen in Engeland. Kloof esultaat van dit alles" was een ds breder kloof tussen de tegen- iders van de film, civil defence- ers, andere hoge home office- ctionarissen en naar het schijnt er meer ook onze eigen B.B.-lei- en aan de andere kant velen, le film wel een zo groot mogelijk rnationaal publiek toewensten, tegenstanders bleven spreken van waardeloze, niet-objectieve film onjuistheden, een alleen maar op shock-effect berekende griezel- f waar niemand in zou moeten ge in. Anderen daarentegen noemden leen film, die iedereen zou moe- izien. Zo schreef Kenneth Tyon in london Observer: „Ons is altijd Teld, dat een kunstwerk de loop l de geschiedenis niet kan veran- en. Ik denk echter dat deze film zou kunnen. Het zou dan ook o- il op aarde vertoond moeten wor- collega Bosley Crowther van York Times noemde deze ïrrompelende nabootsing van een ofale realiteit" in zijn be- eat in schuilkelder Utrecht zal de BB-schuilkelder brug die over de Kromme Rijn worden aangelegd, worden ge it als repetitieruimte voor beat- Dit vergt een extra investe- van f23.000. De Utrechtse raad zijn fiat aan dit plan, dat door Politiek Jongerencontact Utrecht wijze van verzoek aan B. en W. was gelanceerd. De wethouder van lare werken deelde de raad mee, ook bij volgende aan te leggen juilkelders zal worden bekeken of voor de jeugd kunnen worden ge likt. „Gulden schot" tweede mau [lacques van Kollenburg, Producer i het zaterdagse KRO-radiopro- ma Djinn, zal samen met Kees iülperoort het Gulden Schot voor televisie gaan presenteren. Tot ver deed Kees Schilperoort dit al- i. In de eerstvolgende uitzending beiden voor de camera's. faamde kolom „fascinerend, afschu welijk, vreesaanjagend en indrin gend" en de Franse cineast Claude Lelouch sprak van „de belangrijkste film uit de geschiedenis van de cine ma". Schokkend Nu de film ook in Nederland te zien is sinds gisteren loopt „The war game" in de Amsterdamse Ci neac in doorlopende voorstelling is er alle reden dit schokkende werk stuk te gaan zien en zelf een oordeel te vellen. „The war game" is in elk geval de meest onverbloemde film over de gruwelen van een nucleaire oorlog welke ooit is gemaakt. Weer boze Franse boeren in actie In enkele streken in midden- en zuidwest-Frankrijk hebben verbolgen boeren gisteren wegversperringen opgericht als protest tegen de land bouwpolitiek van de regering. De politie was versterkt uit vrees voor een herhaling van de ongeregeldhe den van 2 oktober, waarbij onge veer 300 boeren en politiemannen werden gewond. De boeren hebben vain hun leiders de opdracht gekre gen de wegen niet langer dan een half uur te blokkeren en botsingen met de politie te vermijden. Ten noorden van Limoges blokkeer den de boeren de spoorlijn van Pa rijs naar Toulouse door op de rails een groot vuur te ontsteken. Vele treinen werden daardoor tot stil stand gebracht totdat de laaiende barricaden geblust waren. Voor wie een Amsterdams bios coopbezoek niet mogelijk is, is er een pocketboek te koop om met „The war game" kennis te maken. Tege lijkertijd met de Nederlandse pre mière van de film heeft de Baarnse uitgeverij „In den toren" onder de ti tel „Het eindspel" een boekje van 128 pagina's uitgegeven, waarin behalve 75 foto's uit de film veel van de door Aize de Visser vertaalde tekst van Watkins' documentaire is opgeno men. Evenals uit de film kan men uit het boekje leren, dat „de wereld voorraad aan thermonucleaire wape nen nu ongeveer gelijk staat met twintig ton hoog explosieve stoffen voor elke man, elke vrouw en elk kind op aarde en dat deze voorraad nog gestaag groeit". In een maandelijks half uur hoopt de AVRO de lachers op de hand te krijgen met de belevenis sen van „De man zonder hoofd". Centraal in dit nieuwe stripver haal staat het duo De Mounties (Piet Bamberg en en René van Vooren). Zaterdagavond om 20.20 uur (Ned. 2) treden de Mounties aan op het scherm. in Goede moderne muziek zal zich weten door te zetten Als inleiding tot de concerten in de serie „Muziek van deze tijd", georganiseerd door K. en O., sprak gisteravond in het Academiegebouw de in moderne muziek hogelijk geïnteres seerde dirigent Bruno Maderna over het onderwerp: „Moet de moderne muziek in het min of meer geijkte concertrepertoire geïntregeerd worden?" Vanzelfsprekend beantwoordde Ma derna deze vraag onmiddellijk met een volmondig „ja". In zyn pleidooi wees hy er o.a. op, dat hier vóór alles sprake is van een maatschappelijk probleem. Van de vroege middeleeuwen af, ten tijde der troubadours, in de Renaissance- en Barok-periode is de muziek, welke toen voornamelijk als „gebruiksmu- ziek beschouwd kon worden en een functie in kerken en aan hoven ver vulde. immer actueel geweest. Tij dens de romantische periode ont stond een nieuw fenomeen: de we derontdekking van de oude muziek, men ging zich met het verleden be zighouden (men denke aan Mensels- sohn en Bachs „Mattheus Passion"). Er ontstond een concerttraditie. Zij, die onvoldoende vitaliteit beschikken, verdiepen zich graag in het verle den, omdat het gemakkelijk is. Men kreeg te doen met een mensheid, die geen moed had verder te gaan en verder te scheppen. Sinds ongeveer het begin van deze eeuw is de af stand tussen de conservatieven en de modernen steeds grote geworden. Nu is er een sociaal probleem ontstaan tengevolge van de maatschappelijke structuur, die volkomen anders is geworden. Dat tallozen nog vreemd staan tegenover de moderne muziek is een gevolg van het feit, dat deze „Hoepla" in Tweede Kamer (Van onze parlementaire redactie) De regering weigert sancties te tref fen tegen het naakt-optreden van een fotomodel in "Hoepla" voor de VPRO-televisie. ADVERTENTIE SCHOONHEID UIT ITALIË leming VANDENBENT-Bn>uwcregr«bt252-AlllsterdMi-Tel.2259U Premier De Jong verklaarde gis teravond in de Tweede Kamer, rea gerend op aandrang van de SGP en de Boerenpartij om krachtig tegen de VPRO op te treden, dat het program- weliswaar van slechte smaak ge tuigde, maar dat naar de mening van de regering de goede zeden niet zodanig waren aangetast dat ingrij pen nodig is. De enige kritiek van de premier richtte zich op het moment van de uitzending. „Vlak na het kinderuur- je", zoals de heer De Jong meldde. „Ontreddering" Onder daverend gelach van de Ka mer en de stampvolle tribune had ir. Van Dis (SGP) zijn toorn over de VPRO de zaal ingeslingerd. „De rege ring hoort krachtig in te grijpen", riep hij uit .„anders loopt het op een totale ontreddering uit". De heer Van Dis probeerde voorzichtig te om schrijven wat hij bedoelde. Hij liet het evenwel bij: „De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk zal wel begrijpen waarover het gaat, zodat ik verder geen be schrijving hoef te geven." Hij werd aangestoken door de vrolijkheid en ingehouden lachend ging hij door: „Het stelt me teleur dat de vrouwe lijke minister van Cultuur toelaat dat de eerbaarheid der vrouw, die toch al zo wordt geschonden door bijvoorbeeld allerlei plaatwerk, via de televisie nog verder wordt gedegra deerd". Tijdens het antwoord van de mi nister viel de Boeren-afgevaardigde Kronenburg, ir. Van Dis opgewonden bij. Bijna schreeuwend eiste hij, dat er een onderzoek wordt ingesteld om na te gaan of de VPRO een straf- i baar feit heeft gepleegd, de laatste dertig jaar slechts weinig in de concertzalen is uitgevoerd. Door de organisatoren van concerten worden als bezwaren aangevoerd, dat de moderne muziek te kostbaar zou zijn, hetgeen vol gens spreker een leugen is, voorts omdat de subsidies te gering zijn, terwijl er wèl geld is en dat door het uitvoeren van moderne muziek het concertpubliek verloren gaat. Het grote probleem is, dat de afstand tussen de maatschappij en de huidi ge muziekproduktie te groot is ge worden, omdat de massa de moderne te leren kennen, zal het publiek evo lueren," aldus Madema's conclusie. Tijdens de hierop volgende uitvoe rige discussie kwamen talrijke vraag stukken aan de orde, o.a. de breuk tussen tonaliteit en atonaliteit. „Van af „Tristan und Isolde" is de har monische onrust begonnen", composities sinds lang niet hoort. Er j Maderna, die er voorts op wees, dat zijn echter ongelooflijk mooie wer- er naar zijn gevoel niet van klas ken van deze tijd, die het publiek j sieke", .romantische" of „moderne" eenvoudig niet kent. Er moet veel j muziek gesproken kan worden. Vol- meer gelegenheid komen haar te spe len, opdat het publiek en zijn ge voelens gestimuleerd worden. „Indien men de toehoorders ermee vertrouwd maakt, zal ook de „mo derne" muziek, gelijk eertijds de ou de, weer actueel worden. Door haar gens hem zal werkelijk goede „mo derne" muziek zich op den duur al tijd weten door te zetten, óók bij het conservatieve publiek en zal het ver oordeel ertegen verdwijnen. Tenslotte is Bruno Maderna als dank voor zijn betoog een fraai boek werk over de Oudheid aangeboden. critici Zeven literaire critici spreken er In een communiqué hun verbazing over uit, dat er dit jaar geen prijs voor het beste kinderboek wordt uit gereikt, omdat er volgens hen dit maal wel degelijk een boek voor kinderen van 12 jaar en ouder was, dat recht had op de titel van „het beste," namelijk „Boris" van Jaap ter Haar (uitgave Van Dishoeck). De critici zijn: Miep Diekmann, Ger tie Evenhuis, Wim Hora Adema, Roos Lippes, C. E. Pothast-Gim- berg, Christine van Reenen, Jaap van der Ster. Deze critici hebben daarom „De prijs der kritiek" ingesteld en deze aan de genoemde auteur toegekend. Een geldbedrag konden ze niet aan de prijs verbinden, maar ze hopen Geen Westduits ministerie van Posterijen meer (Van onze correspondent in Bonn) Het ministerie van Posterijen in de Bondsrepubliek zal worden opge heven. Het zal voortaan niet langer onder een minister, maar onder een soort postmeester-generaal staan. De eerste postmeester-generaal wordt de vroegere minister voor de Posterijen Stücklen, die edze post bij de vorming van de grote coalitie moest ruimen voor zijn partygenoot (CSU) -Dollinger. Deze door velen allang gepropa geerde hei-waardering zal waar schijnlijk niet langer duren dan tot op het moment waarop er een nieuw kabinet moet worden gevormd. De kleinere ministeries waren tot nu toe veelal het laatste redmiddel van formateurs, in het politieke ganzen borden met op macht beluste partij genoten, die niet voor het hoofd ge- j dat dit bewijs van appreciatie Jaap ter Haar althans de verzekering zal geven, dat zyn boek by hen de waardering heeft gevonden, die het verdient. Het is deze critici bovendien on- duidehjk, waarom de jury geen boek voor jongere kinderen heeft be kroond. Ze meenden, dat hiervoor zelfs meer dan één boek in aan merking komt. Ze hebben daarom hun „Prijs der kritiek" ook toege kend aan de schrijf ster- illustratrice Atie Siegenbeek-van Heukelom voor haar „Arabella de hemelkat", waar in ze tevens hun waardering beto nen voor de uitgeverij „Kris Kras". vandaag NEDERLAND 1 KRO 6.55 uur Pipo de clown 7.00 uur Nieuws 7.07 uur Waanw (in kleur) 7.32 uur Telixer 8.00 uur Journaal en weeroverzlcht 8.20 uur Praten met Pepyn; portret van 'n cabaret 9.10 uur Bonanza: „De deserteur" (kleur) 10.00 uur Brandpunt 10.45 uur Laatste nieuws 10.50 uur Sluiting NEDERLAND 2 VARA 6.55 uur Pipo de clown 7.00 uur 7.03 uur Die van hiernaast; familieserie 7.33 uur Open oog; waarheen met het weekeind? 8.00 uur Journaal en weeroverzicht 8.20 uur Achter het nieuws 8.45 uur Coronation street 9.10 uur Mies en scène 10.10 uur Uitgerekendconsumentenprogramma 10.25 uur Laatste nieuws 10.30 uur Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA t Hilversum 1 8.00 uur Jazz uit B 14 (Stuff Smith en 9.00 uur Jeanne d'Arc au Bücher Trio Jack van Poll) Hilversum 2 ew cfióteren „Mooie lange avond" „Éen mooie lange avond" van Leo Derksen werd geschreven in opdracht van het ministerie van Cultuur etc. Een welverdiende opdracht, want in zyn voor gaande stukken, die alle door de AVRO werden uitgezonden, had Derksen al bewezen een origi neel talent te zyn, met een regelmatige produktie van goe de tot hoge kwaliteit. Daarom is het verheugend dat ook het ministerie via deze opdracht zijn waardering heeft uitgespro ken voor een Nederlandse t.v.- auteur. Derksen heeft met „Een mooie lange avond" een belang wekkend, tegen 't einde toe ook boeiend stuk geschreven, dat alleen in het begin wat moeilijk op gang kwam. Geen wonder. Toen was er slechts sprake van een monoloog, het stuk liep pas op halve kracht, maar dat was toch het mankement niet, ook monologen kunnen sterk en dwingend zyn, maar op ons maakte het eerder een onwe- zeniyke indruk. Des te sterker echter werkte daarna „het in voegen op de rijstrook" van Sigrid Koetse, toen zü haar zwijgen en staren verbrak en Leo Derksen de kans kreeg zyn grootste kwaliteit: de dialoog, uit te werken. De Oblomow- achtige, dadenloze, op kunste naarsplannen uit het verleden terende Coen Flink, werd na 12 jaar eindelijk het huis uitgezet, ging zyn beklag doen by be nedenbuurvrouw Ingeborg El zevier (een goed klein rolletje), suggereerde overspel, sugge reerde vervolgens geestesziekte van zyn vrouw toen de buur man in de gedaante van Ko van Dyk (een uitstekend klein rolletje) verhaal kwam halen, waarna Sigrid Koetse tenslotte, de rol uitbouwend die haar man haar in zyn halfhartigheid had opgelegd tot waanzin verviel, met als goed gevolg dat Coen Flink alsnog zyn koffers pakte, omdat de problemen hem op dat moment boven het hoofd waren gegroeid. Toen hij weg was her ademde Sigrid Koetse (einde- ïyk verlost!) en gooide het raam open. Slot. Een goed slot bo vendien, met vermyding van de voor de hand liggende afron ding, dat de buurman ondanks alle eerdere tegenberichten toch nog bij haar boven bleek te komen. Heida onder vuur In Avro's Sportpanorama kwam Ajax niet ter sprake, wel werd de oud-kampioen op de 400 meter hardlopen, drs. Heida on der vuur genomen, na zyn op zienbarende uitspraken over afstomping van topsporters e.d. voor een adequaat tegentrio ge- Verhoeff en Bremer hadden zorgd, t.w. Hilda Slaman. de arts van Gooswilligen (oud aanvoerder van het Nederlands hockey-elf tal), en drs. Plage- man van DOS, die afgelopen zondag nog met een fraaie kop bal in duikvlucht een doelpunt scoorde. Zy waren het alle drie natuuriyk niet met Heida eens. wiens stelling ons in zoverre wel juist lykt, dat de beoefenaar van „topsport" verhoudingsge- wys zoveel tyd en energie aan zyn sport moet besteden, dat geesteiyke zaken daardoor in het gedrang komen. Het is het zelfde probleem als met de stu dent die zich kapot werkt voor zyn tentamens, en daardoor niets aan sport kan doen. Hy raakt lichamelijk afgestompt, boet aan snelheid in, etc. Maar het is nu ook weer niet zo dat hy een lichameiyk wrak behoeft te worden. Enfin, hoe dan ook, een aardig onderwerp waarvoor drs. Heida onze dank verdient. ,Muziekmozaiek' De AVRO besloot met ,Mu- Elekmozaïek", dit uit zyn as herrezen was, zonder Leen Timp als regisseur, maar nog altyd met Willem Duys als presenta tor. Duys voelt zich in zo'n mu ziekprogramma toch beter thuis dan in zyn „Vuist". De muziek is zyn thuisveld, hy weet er wat van, maar hy stelt zich toch niet op het standpunt van de insider maar op dat van de ge- interesseerde leek. Een ander voordeel dat hy met „Muziek- mozaïek" heeft is, dat musici, omdat zy onder kunstenaars de „technici" zyn, die waariyk iets moeten kunnen alvorens zy iets kunnen presteren, in verre weg de meeste gevallen intelligente, belangwekkende praters zyn. Dat bewezen gisteren Theo Bruins en Bruno Maderna ook weer, en het gold niet minder voor de Jeugdige violiste Vera Beths. Onderwerp van de ge sprekken: „Wat moeten we denken van die gekke heden daagse muziek?" Wy vonden het een aangenaam programma. VOOR VRIJDAG 13 OKTOBER Hilversum 1, 402 m VPRO: 18.00 Nws. 18.15 Med. 0muz. 18.20 De Vrije Gedachte, de Vrijdenkers Radio Omroep: Wie wij zijn en wie wij waren, lez. 18.30 Hée, een progr. voor onvolwassenen. 19.00 Jazz-rondo: American Folk Blues Fes tival 1967 in Nederland. 19.20 Christen dom en Marxisme, lez. 19.30 Nws. 19.35 Criterium, kunst nader beschouwd. 20.00 Jazzmuz. VARA: 21.00 Jeanne d'Arc au Bucher, Honegger, uitgevoerd door Radio Filh. Ork., koren en solis ten (Stereo) 22.30 Nws. 22.40 Aot. 22.55 Stereo: Licht gev. pl.progr. 23.55 tot 24.00 Nws. stoten konden worden. Hilversum 2. 298 m NCRV: 18.00 Stereo: Jazzmuz. 18.20 Ultz. van de Kath. Volksparty. Kaar ten op tafel. Een ultz. over politieke zaken, die de aandacht verdienen. 18.30 Nws. 18.45 Act. 19.00 Voor de tieners en twens. 19.40 Wereldpanorama. 19.50 Uit: licht gev. muz.progr. 21.00 De brug van Berzcaba, hoorspel. 21.30 Amuse- .neinitemuz. uit Joego-Slavie. TkOS: 22.00 Jazzmuz. 22.30 Nws. 22.40 All - In: gev. progr. 23.5524.00 Nws. VOOR ZATERDAG 14 OKTOBER Hilversum 1. 402 m VARA: 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.20 Soc. strijdl. 7.23 Lichte grammuz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA; 8.00 Nws. 8.10 Van de voorpag. 8.15 Z.O. 135: gev. progr. (9.359.40 Waterstan den). 10.30 Een nieuw geluld: jonge artiesten. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Lich te orkmuz. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo: Salon-ork. met zangsolist. 12.15 Voor nu en later. 12.27 Med. voor - - tulnb. 12.30 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varla. 13.15 licht® plaatje®. Tijd voor teenagers (gr.). 14.00 Uitlaat, progr. voor twintigers. 14.40 Radio Jazz Magazine. NRÜ15.00 Maatschappij structuur en planning, lez. 15.30 Zestig Jaar Jazz: gesprekken. 16.00 Nws. 16.02 Volksmuziek uit India. VARA: 16.30 Operamuz. (opn.). 17.10 Orgelconcert. 17.30 Radloweekjournaal. Hilversum 2. 298 m NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levend® woord. 7.15 Klass. gram.muz. 7.30 Nws. 7.32 Act. 7.45 Klass. pianospel (gr.). 8.00 Nws. 8.10 Stereo: Gew. muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. 9.15 Mu- zaiek: gev. muz.progr. en kunstkroniek. 11.00 Nws. 11.02 Geloofwaardig spreken over vrede, lez. 11.15 Solistenkamer: muzikaal vraaggesprek. KRO: 12.00 Country and western Express (gr.). 12.15 Marktber. 12.17 Overheldsvoorl.i De Politie nu. 12.27 Med. voor land en tulnb. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Zonder grenzen: een rubr. over missie en zend. NRU: 13.00 Openbaar Kunst bezit. 13.10 Vliegende schijven: platen- progr. voor de mil. KRO: 14.00 P.M.: een weekblad met veel plaatjes. (16.00 tot 16.02 Nws.). NRU: 16.30 Franse les. 17.00 Gram.muz KRO: 17.30 6-7-6-8: pocket-radio voot tieners. Hilversum 3, FM en 240 m KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn, progr. dat vele kanten uitgaat. (9.30 en 11.30 Veilig Verkeer; 10.00 en 11.00 Nws.). NRU: 12.00 Nws. 12.02 Klein chanson. NCRV: 13.00 Nws. 13.02 Ramblers Ra dio Reprises. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 Nws. 14.02 T(w)ienerprogr.: het laatste pop-nws. en nieuwe hitparaders uit binnen- en buitenland. 15.00 Nws. 16.02 Country en Western muz. 16.00 Nws. 16.02 Lichtvoetig: lichte muziek. 17.00 Nws. 17.02—18.00 Sportshow: ;es, uitslagen, commentaren en TELEVISIPROGRAMMAI met titels voor slechthorenden. 16.00 Onder de loep, filatelistisch al lerlei. 16.20 Abbot en Castello, film, 16.45—17.30 Voor de kinderen. NTSi 18.55 Pipo de Clown. 19.00 Journaal, NCRV: 19.07 Josh White, blues- ed folkslnger. 19.20 Van nul uur één tot middernacht: De bruiloft, tv-fllm. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 de elf Nederlandse i 20.00 Journaal en weeroverz. AVRÓi 20.20 De man zonder hoofd, stripver haal. 20.50 Peyton Place (3), tv-feullle- ton. 21.15 De Ronnie Tober-show, muz, show. 21.45 In kleur: de grote rivle* ren, filmrep. NTS: 22.2022125 Jour EL. ADVERTENTIE Vertrouwde sfeer van weleer nog steeds bij Hotel-Café Restaurant „SEINPOST" NOORD WIJK AAN ZEE Kon. Wilhelmina Boulevard 17 Telefoon 01719—2515 Vry uitzicht op zee. Eigen parkeerruimte en Midget Golfbaan. Overdekte en onoverdekte terrassen, HET GEHELE JAAR GEOPEND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 19