rente-girorekening 'Bruno Maderna leidde een heterogeen programma Maakt u al rente op FF uw girorekening? Lil Neen? Open dan nü een met 31/2% rente bij de Algemene Bank Nederland WERK VAN LUCIA STEINBACH ALS KIND EN VOLWASSENE OP VEILING RUIM 3% TON VOOR EEN JAN BREUGHEL Wilhelm Kem nog steeds een meester Onze kantoren lichten a graag verder in WOENSDAG 11 OKTOBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD ijEerste concert Residentie-Orkest PAGINA II In de Lakenhal Bruno Maderna: veelomstreden, veelzijdig, uiterst capabel lirigent, opende de concertenserie van het Residentie-Orkest net een bijzonder heterogeen samengesteld programma: We- |>ern, Mozart, Wagner en Skrjabin. Met de in opperste concentratie ge- ireven, uit 1909 daterende, inder- (jd opzienbarende „Vijf stukken voor [rijkorkest" op. 5 van Anton von We- ern (oorspronkelijk voor strijkkwar- Jt) voelde de modern georiënteerde derna zich als een vis in het wa- Deze slechts acht minuten duren- compositie, waarin Webern zich Én der pioniers der atonaliteit be tont en waarin elke noot een func-1 jonele pregnante betekenis heeft, jenbaart in de stemmingsvolle door zichtigheid, naast de cerebrale op- -Tiuw, toch ook een intense gevoelig- leid, een merkwaardige combinatie, irwijl hij daarbij de klankmogelilk- Heden van het orkest tot in détail be- eerst en uitbuit. De hierin opgesta- elde moeilijkheden leverden voor iet R. O. geen enkel bezwaar op, ter- fijl Maderna's visie volkomen in vereenstemming leek met de bedoe- Ingen. Een scherp contrast volgde: de ver arde, thans 72 jarige Kempff te •en in het probleemloze Mozart- iert K.V. 491 in c kl. t. werd door i volstrekte rust en verzekerdheid deze meestersoiist tot een ware iikking, speciaal in hét licht aan lijm prekende, lieflijke middendeel (Lar- etto). Van briljant schitterende, virtuositeit is bij hem geen ze: alles vloeit met een verbys- irend gemak uit zijn handen, ook waar de staccato-septiem en -sprongen de hoogste eisen stel- aan de technische vaardigheid. Wie zó Mozart vrij van elke denk- krampachtigheid, tot klinken set te brengen en tevens de wee- idssfeer diep treft, behoort tot de Htzonderlijken, aan wie het gegeven p met superieur gemak deze muziek hi het hart te raken. Maderna en het hier, na aanvanke- jljke stugheid, met hoogste discipline toelende okest begeleidden Wilhelm Kempff zodanig, dat van een alles- |ns harmonische opvatting en sa menwerking gewaagd mocht worden. De vele terugroepingen getuigden fan het grootse succes, dat deze nog iner vitale pianist, wiens interpre- dit concert ook op de gram' lofoonplaat is vastgelegd, kon incas leren. Er zijn weinigen, die na een D lange solistische carrière, nog kun- ®fcn bogen op een vertolking, waarin (een spoor van routine merkbaar is. ^^hias ^wurpi lathias Kempprijs Jvoor dr. Goossens Dinsdag 24 oktober zal de Com- lissaris der Koningin in de provin cie Limburg, mr. dr. Ch. J. A. M. in Rooy, in de concertzaal van het laastrichts conservatorium tijdens academische zitting de Ma- Kern-prijs, de officiële litera- >rijs der beide Limburgen, uit- "^feiken aan dr. J. J. H. L. Goossens •«s JU Heverlee. Dr- Goossensgeboren in Genk. de prijs voor zijn proefschrift „Semantische vraagstukken uit taai van het landbouwbedrijf in h-Limburg". Het proefschrift bekroond met de Mathias ip-prijs op voordracht van een bestaande uit prof. dr. J. Aerts lt Leuven (vorzitter), prof. dr. C. lis uit Amsterdam en prof. dr. C. ■lberg uit Leiden. Tijdens de academische zitting zal gesproken worden door de bur- n Maastricht, mr. W. j afbaron Michiels van Kessenieh. Dr. ns zal een referaat houden .Over „De wetenschappelijke betekenis flG,van de Veldeke-uitgaven van Theo- flor Pi-ings en Gabriele Schieb". Was vroeger Wagner herhaaldelijk het glanspunt van de concertprogram ma's, sinds jaren Is dit niet meer het geval. Nu bracht Maderna diens „Siegfried Idyll", geschreven ter ere van de geboorte van zijn zoon Sieg fried, op 6 juni 1869. Innigheid pre valeert in deze te langgerekte, expressief-melodieuze composite, waarin de climaxen gevolgd door in zinkingen, geen einde schijnen te ne men. Hier is echter sprake van een inge togen Wagner op z'n best, vervuld als hij moet zyn geweest van onuitspre kelijke tederheid en dankbaarheid voor hetgeen hem ten deel gevallen was. Maderna en het orkest brachten Wagner weer eens dé hem toekomen de hulde, in het bijzonder door de su perieure glans der strijkers. Als besluit van de legpuzzel der programmasamenstelling een kennis making met „Le poème de l'extase" van de Russische componist Skrjabin in 1906 geschreven na de voltooiing van zijn gedicht „Poema ekstasa". In dit emotioneel geladen, heftig be- De pianist Wilhelm Kempff en de dirigent Bruno Maderna. Foto L.D./Holvast wogen werk met zyn felsnydend col riet kwam Skrjabin tot een geheel ei gen uitdrukkingswijze. Het is merk waardig te constateren welk een ln- Joegoslavisch auteur veroordeeld De arrondissementsrechtbank van Ljeobljana, hoofdstad van de provin cie Slovenië, heeft de schrijver Mar jan Rozanc (36) veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar we gens het verspreiden van onjuiste ge gevens over Joegoslavië. De officier van Justitie sprak in de aanklacht van ..vijandige propagan da" tegen Joegoslavië, maar de rech ter hield het op verspreiden van on juiste gegevens. Rozanc schreef artikelen in het Slovenische tijdschrift „Most" (Brug) dat in Triëst verschijnt. Daarin zou hij hebben gezegd dat Joegoslavië be hoeft heeft aan meer politieke par tijen, dat er geen recht bestaat en dat een handjevol mensen alle macht in handen heeft. Rozancs artikelen deden denken aan die van Mihajlo Mihajlow, de omstreden schrijver en politicus die dit jaar 4 half jaar geleden de cel inging. Subsidieregeling kunstwerken 1968 Ook in 1968 zal het ministerie van CRM subsidie verlenen in de aan koop van kunstwerken door het pu bliek. Organisatoren van tentoon stellingen van beeldende kunst, die volgend jaar aan deze subsidierege ling willen deelnemen, kunnen hun verzoek reeds thans tut het minis terie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk richten. De subsidie voor de koper bedraagt 25% van de vraagprijs van kunstwerken van f 30 tpt f 3.000 met een maxi mum van f 250. Op de begroting van CRM is hier voor ruim een half miljoen uitge trokken. De regeling geldt voor vere nigingen van kunstenaars, voor kunstzalen, stichtingen, musea, ge meenten i.a. die een verkooptentoon stelling willen inrichten voor olie verven, aquarellen, gouaches, teke ningen, grafische werken, beeld houwwerken, kleinplastieken ed. In het algemeen komen slechts waaraan tenminste 10 kunstenaars deelnemen met in totaal tenminste 40 werken. Wat het aantal werken beti'eft kan een uitzondering worden gemaakt voor reeksen tentoonstellin gen van kleinere omvang, zoals die o.a. door kunsthandelaren worden georganiseerd. Uiteraard wordt bij de beoordeling van de aanvragen gelet op de be langrijkheid van de tentoonstellin gen en de organiserende instelling, alsmede op de spreiding over het land en over de verschillende kunst richtingen. Ook dient zekerheid te bestaan over de artistieke kwaliteit. Tevens wordt bij de verdeling van het beschikbare bedrag in aanmer king genomen, of de organisator zich als zodanig door eerdere tentoonstel lingen reeds voldoende reputatie heeft verworven. Onder enorme belangstelling, vooral van buitenlandse zijde, is gisteren bij Paul Brandt aan de Keizersgracht in Amsterdam een enkele dagen durende veiling begonnen van kunstwerken, afkomstig uit verschillende collecties. Gisterochtend werden oude schilderijen geveild, waarvoor zeer hoge prijzen werden betaald. Het topstuk was een bloemstuk in kleuren van de 16e eeuwse schilder Jan Brueghel (Fluwelen), dat f 340.000 op bracht. Het kwam in het bezit van een Engelse koper. Deze kunstliefhebber zal echter behalve genoemd bedrag ook nog de verplichte 14% opgeld moet betalen, zodat hij in totaal voor zijn aankoop f 387.600 op tafel moet leggen. Een schilderij van Jan Brueghel I Dirk Hals, interieurs, werden ge il, een zoon van de vorige, ging weg kocht door een Nederlandse particu- voor f 8500. Twee schilderijtjes van liere verzamelaar voor f 11.400. Een stuk van Adriaan van Ostade, voor- stellende „Vechtende boeren", haal de de f 13.000, voor een bloemen- stilleven van N. De Largillière werd f 10.000 genoteerd, voor een rivier landschap van Th. Michau f 13.000 en voor een stilleven van Pieter Claesz f 14.000. Verdere hoge prijzen waren f7.000 voor een stilleven van Jan van Goyen, f8.800 voor twee schilderijtjes van Th. van Apshoven, f3400 voor een winterlandschap van Beerstraten, f 2.000 voor een visstil- leven van Van Beyeren, f 2.400 voor een wijnoogst van D. Haeringhs, f 9.000 voor een stilleven van M. D'hondecoeter en f 2.400 voor een Heilige Maagd van N. Soggi. vloed een St.rawinsky, getuige diens Sacre, van hem ondergaan moet heb ben. Toch biedt Skrjabin te weinig verscheidenheid aan vondsten om bij voortduring te blijven boeien, zodat het wel een lange weg wordt voordat hij tot het trivale en bombastische einde bomt, waarin de spektakelach tige luidruchtigheid triomfen viert Aan Maderna en het orkest heeft het intussen niet gelegen, dat Skrja bin beneden onze verwachtingen Is gebleven, want zy spreidden alle ver voerende en gloedvolle meeslepend- Een aardige gedachte: in De Lakenhal exposeert onze begaafde plaatsgenote Lucia Steinbach, mede met het oog op het in onze stad binnenkort te houden congres over het kleuterondertoijs, een groot aantal van haar tekeningen (al of niet in kleur) en gouaches ver vaardigd op vier a vijfjarige leeftijd met daarnaast ongeveer dezelf de onderwerpen uit latere of zelfs allerlaatste tijdmet als klap op de vuurpijl een kleurige en feestelijke impressie van de kermis op het Schuttersveld op 3 oktober van dit jaar. Het tentoongestelde is gerangschikt naar kleur, beweging en sfeer. Het is daarbij opvallend hoe op zeer jeug dige leeftijd voornamelijk het spon tane nog domineert. De ouders van Lucia Steinbach, die al haar teke ningen van jongsaf bewaard hebben, moeten blijkbaar het talent van hun dochter al vroeg onderkend hebben. Er is op deze expositie een enorme variatie: talrijke impressies uit Ita lië, Frankrijk, de Canarische eilan den, maar ook uit Leiden, waarvan wy noemen de uitstekend geslaagde Marekerk, de afgebrande sociëteit Minerva (een onheilspellend beeld) en de Stadsgehoorzaal tijdens de res tauratie. Merkwaardig te zien hoe Lucia Steinbach een kerk zag als klein kind (met een schoorsteen erop!) en daarnaast haar voortreffelijke teke ning van de gotische Dom te Milaan! Haar ontwikkeling is groot geweest: het illustratieve, rake karakter is evi dent. Vanzelfsprekend is niet alles even •ir Lucia SteinbachAltaar gezien als volwassene. geslaagd, maar dat Lucia een knap artieste is, staat buiten kijf. He* meest interessante is echter de ken nismaking met de totaal verschillen de visies en te zien hoe de ideoplas- tische kunst zich ontwikkeld heeft tot een phisioplastische. Het zal zeker de moeite waard zijn een kijkje bij deze unieke collectie te gaan nemen, waartoe tot 5 november de gelegen heid bestaat. H. Huldiging dichter Maurits Mok De dichter Maurits Mok zal op 11 november ter gelegenheid van zyn 60ste verjaardag (7 november) wor den gehuldigd in de Haarlemse Socië teit Teisterbant. Er is een comité van aanbeveling opgericht met de burgemeester van Bergen (N.H.), de heer L. J. de Ruiter, als voorzitter. Andere leden zyn om. Mari An- driessen, prof. dr. K. Baschwitz, Bert Bakker, Ad den Besten, Gerrit Bor- gers, Paul Citroen, Anton van Duin kerken, Jan Engelman, prof. dr. K. Heeroma, prof. dr. J. Hemelrijk, An thony van Kampen, ds. H. H. Droon, A. Roland Holst, mevr. dr. Annie Ro mein-Verschoor, prof. dr. E. Smelik, Dolf Verspoor, dr. Victor van Vries land en Johan van der Woude. Maurits Mok kreeg als schrijver van o.a. epische gedichten grote be kendheid. Zijn voornaamste werken zyn: „Exodus" (1938), „Kaas en broodspel" (1938), „Voorspel tot het leven" 1946), „De spoorwegstaking" (1953), „Stormen en stilten" (1956) en „Berijmde bokkesprongen" (1962). Jan Schoonhoven: prijs te Sao Paulo De 53-jarige kunstenaar Jan Schoonhoven, de oudste van de drie Nederlandse deelnemers aan de ne gende biennale van Sao Paulo, heeft met »Ijn inzending van witte constructies een der tien prijzen van 2500 dollar gewonnen. Ter toelichting van zijn werk zei hij zelf: ,De kunst van deze eeuw streeft ernaar, het absolute te be reiken door vormen, die universeel zijn, geometrische vormen, die ln ■ir Lucia Steinbach: „Altaar" gezien als kind. (Foto L.D./Holvaafc zichzelf representatieve categorieën zijn van de menselijke psyche". Van Schoonhoven is geboren in Delft en studeerde aan de Kon Academie voor Beeldende Kunsten ln Den Haag. Ignacio Pirovano, een der leden van de jury, die Schoonhoven de prijs heeft toegekend, zei: ,Zyn kunst is gebaseerd op studies van geometrie en mathematica". De Nederlandse consul in Sao Paulo verklaarde: „Ik kan er geen menning over hebben, want ik weet er niets en begrijp er niets van En daarmee hebben zij gered, wat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11