Werk is me nooit teveel
§DD
en
FAMILIECIRCUS IN HAMBURG
Vïoeder
§ni2
de school
SOPHIA LOREN:
Maar ik
wil zo
graag
een kind
Restjes verwerken
yfOEK DIE DIRECT
RDAG 7 OKTOBER 1967
„Ben je gisteravond nog op
school geweest?"
„Nou en of".
„O. En wateh zei de
meester
„Dat je zo slecht oplet".
„Poeh, hij zit altijd op me te
vitten".
„Dat is niet waar, hij heeft
niets tegen je. Maar als jij ge
durende de taalles zit te draaien,
te fluisteren en propjes door de
klas gooit en niet luistert naar
ivat er gezegd wordt, moet je
niet verbaasd zijn als je bij de
volgende les veertien fouten
maakt in je dictee. Je gaat ten
slotte naar school om iets te le
ren, niet om te spelen".
„En ivat heb jij hem verteld?"
Want wat de onderwijzer ie
mopperen zou hebben kon het
kind wel voorzien.
Maar, o griezel, wat heeft
moeder gezegd, gedaan, be
weerd? Heeft ze zich in de ogen
van de meester onsterfelijk be
lachelijk gemaakt? Heeft ze
weer zo onuitstaanbaar moeder
lijk het kind verdedigd op pun
ten waar het kind hélemaal niet
verdedigd wil worden en tegelij
kertijd het kind prijsgegeven
op de punten waar het juist be
schermd wilde worden?
„Ik heb met de onderwijzer
afgesproken dat ik voortaan be
ter oog op je huiswerk zou hou
den en elke avond zou controle
ren of je werkelijk alles geleerd
en gemaakt had wat er te leren
of te maken viel".
Zie je wel! Moeder heeft zich
voor het karretje van de mees
ter laten spannen, zich tot sa
menzwering laten verleiden
partij voor de school gekozen
tégen het kind Zoiets valt te
verwachten als je volwassenen
op elkaar loslaat. De onderwij
zer zit nu natuurlijk in zijn
vuistje te lachen. Wat hééft-ie
al die ouders fijn te pakken!
Diep vernederd komt het kind
een half uurtje later de klas
binnen en ziet daar dertig an
dere vernederde kinderen zit
ten die wantrouwig naar de on
derwijzer staren en zich stuk
voor stuk afvragen: „Wat denkt
die man nou van mijn moeder,
nu hij gehoord, gezien, geproefd
heeft hoe onnoemelijk dom ze
is?" Maar de leerkracht staat
glimlachend, voor het bord, wijst
geen kind kan geven. Bovendien wil
ik zelf zo graag een kind hebben...."
Ze heeft een goed huwelijk en is dol
op haar man.
..Carlo is mijn enige grote lief
de. Hij was het van begin af aan.
Ik was vroeger wel eens verliefd,
ik herinner het me nog goed, op
mijn gymnastiekleraar. De goede
man wist niet eens van mijn be
staan af". Heeft ze een verkla
ring voor haar liefde voor de veel
oudere man?
„Ja", zegt ze, „in tegenstelling
tot hetgeen iedereen denkt ben ik
niet met hem getrouwd omdat ik
zonodig succes in mijn werk moest
hebben, maar uit liefde. En dat het
een goed huwelijk isWeet u ik
heb eigenlijk nooit een vader ge
had. Dat is een verschrikkelijk ge
mis, vooral als kind. In mijn liefde
voor Carlo zie ik dit gemis weer
spiegeld. Hij is mijn man, de man
op wie ik steun, aan wie ik raad
vraag, de man die me met raad en
daad werkelijk bijstaat, de man die
mij met liefde en levenservaring
te allen tijde helpt. Hij heeft hoge
principes en mijn hele ontwikke
ling van de onnozele tiener, die zo
nodig bij de film moest tot wat ik
nu ben, zowel in mijn werk als pri
vé heeft hij meegemaakt. Soms
denk ik wel eens dat hij mijn ande
re ik is, zo na zijn wij elkaar".
Als hij er niet is, is ze het liefste
thuis, bij haar moeder en zuster.
Dol is ze op de twee kinderen van
haar zuster Maria (getrouwd met
de zoon van Mussolini).
MOEDERS MOOISTE
„Mijn moeder is de mooiste
vrouw ter wereld", antwoordt ze op
mijn vraag of zij zichzelf mooi
vindt. „Niemand kan met haar
wedijveren. Ik ben eigenlijk heel
blij dat ik op haar lijk. Het zou on
eerlijk zijn mij mooi te noemen, ter
wijl ik weet dat er een mooiere
vrouw is. Als ik naast haar loop,
voel ik me steeds het lelijke eendje
uit Napels. In die tijd was ze alles
voor ons. We waren ontzettend op
elkaar aangewezen en daarom zijn
we nu zo gelukkig als we bij elkaar
zijn. Maria is helemaal niet jaloers
op mijn carrière. Ze heeft haar ei
gen leven met twee schatten van
kinderen, die ook een beetje van mij
zyn. Als ik in Rome of omstreken
film zijn ze bijna dagelijks om me
heen".
Sophia's kasten hangen vol mo
dieuze creatties van de bekendste
„1. 2. 3, 4, meer niet? Wat be
droeft bekijkt de negenjarige Gaby
de munten in haar hand (linker
foto) Ze zou graag meer gehad heb
ben. want ze wilde vandaag voor
haar pony een extra-rantsoen sui
ker kopen, omdat hij tijdens de
voorste-lling zo goed gewerkt had.
Maar het gaat helaas niet, mis
schien morgen.
j—HilW
Gaby is een artiestenkind, lid van
een klein reizend circus, dat alleen
uit vader, moeder, tien kinderen en
twee pony's bestaat, daarbij twee
woonwagens, twee hoge masten met
daartussen een koord en een pony
wagen. Dit „mini-circus" behoort
toe aan de familie Traber, een tak
van de Traber-Renz-familie, die als
artiesten op het slappe koord in
de hele wereld bekend zijn. De
„kleine" Trabers kent men echter
alleen in de havenstad Hamburg en
omgeving. Elke zomer zijn ze hier
te gast op de meest verschillende
plaatsen, bij oud en jong even po
pulair. Dan stellen zij tussen twee
hoge huizen hun masten op, span
nen een dik koord en geven twee
maal per dag een voorstelling. Tot
op het jongste gezinslid na het
is net drie geworden werken
alle kinderen ijverig mee. Op hun
vijfde levensjaar begint de training,
eerst alleen eenvoudige gymnas
tische oefeningen, dan komen de
eerste schreden op het slappe koord
en op zekere dag is het zover:
zij mogen aan de voorstellingen
meewerken. Gaby heeft bovendien
een eigen ponynummer. Zy vindt
het circusleven heerlijk, alleen de
school komt te kort. Geen wonder,
als men elke dag op een andere
plaats is. Maar 's winters leren de
kleine Trabers dan ook vlijtig hun
lesjes. De groteren (de oudste is
18) zoeken met vader werk in een
fabriek, om in de noodzakelijke
levensbehoeften te kunnen voorzien.
Moederlijke"j
overpeinzing
(W) ETEN S WAARD
Het zou natuurlijk ideaal zijn als iedere
huisvrouw zo goed hoeveelheden kon schat
ten, dat er nooit restjes overbleven van de
broodmaaltijden of van de warme maaltijd.
Maar de praktijk is anders en
zyn restjes niet steeds te vermij
den. Zo'n overblijfsel van een vorig
maal zal vaak bij een volgende
maaltijd weer op tafel komen. De
aangewezen plaats om het restje
te bewaren is de koelkast óf, als u
geen koelkastbezitter bent, een vlie
genkast je of een kelder.
Een zo laag mogelijke tempera
tuur bij het bewaren voorkomt de
ontwikkeling van bacteriën, die
zich op of in ons voedsel bijzonder
goed thuis voelen, bacteriën, die
voor ons welzijn beslist schadelijk
kunnen zijn.
Zelfs onder gunstige omstandighe
den moeten de restjes niet langer
dan 1 a 2 dagen worden bewaard.
Het is zaak ze zo vlug mogelijk te
verwerken. Vaak kunt u er op een
voudige manier een nieuw, aantrek
kelijk en smakelijk gerecht van
maken. Denkt u maar eens aan een
slaatje, dat bestaat uit al dan
niet gekookte groenten en fijnge
sneden, gekookte aardappelen. Een
restje gesneden, doorregen spek
kunt u uithakken en in een groente
sla verwerken.
Overgebleven rijst kunt u met
melk, puddingpoeder en suiker
verwerken tot een rijstpudding.
Hierbij kan een restje vruchtesap
als saus goede dienst bewijzen.
Hebt u brood over? De sneden
zijn in een oogwenk onder de grill
of in de oven omgetoverd in heer
lijke „open sandwiches":
Sandwich-grill
Sneetjes wit- of bruinbrood dun
besmeren met boter of margarine
en beleggen met plakjes:
ham appel kaas
ham paprika kaas
ham banaan kaas
bacon appel kaas
bacon tomaat kaas
vis (haring of sardines uit
blik) tomaat kaas
worst sinaasappel kaas
Bij gebruik van een oven deze
goed voorverwarmen. Het rooster
met olie invetten. De sandwiches
op het rooster leggen en zo dicht
mogelijk onder een voorverwarmde
grill of midden in een hete oven
schuiven. De sandwiches grilleren
of bakken tot de kaas gesmolten en
lichtbruin gekleurd is.
De sandwiches garneren met fijn
gesneden peterselie, paprika poe
der. plakje komkommer of tomaat
en direkt opdoen.
Rijstpudding
Plm. 350 a 400 g (4 kopjes) gekook
te rijst, 2% di melk, 50 g (5 eet
lepels) suiker, 100 g amandel
puddingpoeder, 2 eieren (middel
groot)
Het puddingpoeder glad roeren
met een deel van de koude melk.
De eieren breken in een kom en
met de suiker schuimig roeren. Het
papje van puddingpoeder erbij
schenken. De rest van de melk aan
de kook brengen en, onder goed
roeren, het puddingmengsel erbij
schenken. Het geheel enkele minu
ten laten doorkoken en de gekookte
rijst erdoor roeren.
De puddingmassa iets laten af
koelen en in een met water omge
spoelde puddingvorm overdoen. De
pudding koud en stijf laten worden,
keren en geven in combinatie met
een vruchtesapsaus.
Koolsla met
„spekjes"
Plm. 400 g witte- of savooiekool,
1/4 ui, 4 eetlepels azijn of citroen
sap, 2 eetlepels olie, 100 g dunge
sneden, doorregen spek. zout (pe
per), peterselie.
Het spek uithakken en in kleine
stukjes snijden. Het stukje ui
schoonmaken en fijnsnipperen. Een
sausje maken van azijn of citroen
sap, olie, zout (peper), fijngehakte
ui en stukjes spek.
De kool van de buitenste blade
ren ontdoen en zeer fijn snijden of
schaven. De kool met de saus ver
mengen en de sla op smaak afma
ken.
De peterselie wassen, fijnsnyden
en de sla ermee garneren.
u dat oude mopje van de
'.man die meen-
in zijn tas te
en die op een dag een
bezocht? Hij had op
aan te merken en zei
gegeven ogenblik tegen
landbouwmethoden
verouderd. Neem
vruchtboom daar op het
ziet er vreselijk uit. Het
hooglijk verbazen als je
zomer zelfs maar tien
els van kreeg",
ook", antwoordde de
„Het is een pere-
verhaaltje is wel zot
symptomatisch voor de
%Ze geloven niet dat wij
z|i ooit in staat zijn iets
ngje doen. En tegelijkertijd
i ze ons onze onvolmaakt-
'Zjeer kwalijk. Ze generen
ölóód voor ons. Waarom
Zji voor de aardigheid eens
frteactie van zoon of doch-
unneer er een contact-
sop school is. Diep door-
&|i van onze ouder-
X! gaan wij moeders die
'ty-avond bezoeken en pra-
i%tt de leerkracht over de
■ungen, mogelijkheden,
Êcheden van ons kind in
De leerkracht is een vol-
3Je, de moeder ook en ze
het best samen vinden,
cm weten waarover ze pra-
ieiden hébben het oeste
'M leerlingetje voor, bei-
Men ze dat het kind goede
tyngen maakt, dat het ge-
u zal worden in de zwak
likken, aangemoedigd zal
pgo| in de sterke vakken,
ik gemaakt zal worden
iet faalde. Maar het kind
lis en maakt zich zorgen,
weet dat op dit ogenblik
t in de klas staat en met
ierwijzer spreekt. O he-
als dat maar goed gaat!
)eder nu maar niet al de
t deden uitkraamt die ze
or-verkondigt, als ze maar
bui- in dat onwijze ge-
wor-i uitbreekt waar het kind
deiuis ook zo aan kan erge-
dezes ze maar niet zo melig
ijynéen over het feit, dat het
i bijiuis zo brutaal kan zijn.
ilknwat zal de onderwijzer
nge-\ stilte over moeder den-
)uÉ'linstens dat ze een idioot
zul-
larmistig vraagt het kind de
ipel-de ochtend:
*r
>maH advehtentie
latieI
SEDOEK????
',eW O O
LOOGT ALMELO
Het levensverhaal van
Sophia Loren, het
arme meisje uit de
achterbuurten van
Napels, dat een ster werd, is
voor niemand meer een ge
heim. Het arme achter-
buurtmeisje is op het ogen
blik een der rijkste vrouwen
ter wereld, rijk aan geld en
succes. Een tiental kilome
ters buiten Rome bewoont
ze met haar man, de produ
cent Carlo Ponti een hoog-
ommuurde villa met tennis-
en golfbanen, zwembad, een
reusachtig park en een aan
tal personeelsleden dat haar
op haar wenken bedient.
Voor Sophia het enige stuk
je wereld van haar alleen.
In de studio's van Oinicittè legt
zij nu de laatste hand aan haar
nieuwste film „Fantomen" getiteld,
waarin zij met Vittorio Gassman de
hoofdrollen vertolkt. De film, opge
nomen in het Italiaans moet in het
Engels vertaald worden. Aangezien
zowel Sophia als Vittorio vloeiend
Engels spreken worden hun eigen
stemmen gebruikt. Een extra last,
temeer als je al ruim twee maan
den by een haast ondraaglijke hit-
te hebt gewerkt. Maar Sophia's hu
meur blijft er stralend bij. Werk is
haar nooit teveel.
„Moe?, nee moe wordt ik nooit
van werken" zegt ze, me eigenlijk
verwonderd aankijkend. „Mijn werk
is naast mijn man het belangrijkste
voor me. Het maakt me gelukkig".
Voelt u, die schijnbaar alles
heeft, zich echt gelukkig?
NIET ALLES
„Ja en nee, succes in je werk en
rijkdom is niet alles. Natuurlijk ben
ik gelukkig met hetgeen ik bereikt
heb en wat ik eventueel nog zal be
reiken. Voor alles ben ik toch
vrouw, een vrouw die leeft met de
man die ze lief heeft en die ze zo
dolgraag een kind wil schenken".
„Ik ben nog steeds te Italiaans,
ik verwijt mezelf dat ik geen goede
vrouw ben, als ik mijn echtgenoot
couturiers in Parijs en Rome, maar
het liefst draagt ze een eenvoudige
rok en trui. „Ik ben dol op mooie
kleren en volg de mode op de voet.
Heerlijk is het om in Parijs naar de
salons te gaan en te kunnen kopen.
Een soort uiting van nu kant het,
maar thuis hangen ze in de kast
en loop ik in een rok en trui. Het
zelfde idee heb ik met eten. Gewo
ne dagelijkse kost vind ik verrukke
lijk, spaghetti, vooral als mijn moe
der het gemaakt heeft. Vroeger
moest ik heel erg om myn lyn den
ken. Een verschrikking steeds
maar vlees en groente. Nu heb ik
een vast gewicht, 67 kilo, voor mijn-
lengte niet te zwaar en kan ik me
een keer per week bezondigen aan
een enorm bord spaghetti. Heerlyk
Italiaans, eten is voor ons toch wel
het belangrijkste.
VOORKEUR
Heeft Sophia Loren, de vrouw met
de duizenden gestaltes, zoals haar
Italiaanse collega's haar noemen,
voorkeur voor een speciaal genre
film?
,Jk heb twee voorkeuren".
Lachend: „heerlijk vind ik onze
Italiaanse komedies, die vaak zo
tragisch, of onze tragedies die vaak
zo komisch zijn Daarnaast de zo
genaamde artfilms, ingewikkelde
composities, woorden, spel en ge
baar. Soms slechts een gebaar of
een woord. Dan voel je dat je actri
ce bent. Tot het theater voel ik m®
niet zo aangetrokken. Ik zi ehet als
een donker hol, komt waarschijnlijk
omdat ik zo helemaal in de filmwe
reld ben opgegroeid en vroege*
nooit enige aandacht aan het thea
ter besteedde".
Het lijkt me een sleur te worden,
niemand maakt mij wys, al ben je
nog zo'n groot theateracteur, dat
je avond aan avond dezelfde frases
met hetzelfde enthousiasme zegt
als de eerste week. Maar u moet
niet vreemd opkijken als ik Ineens
naar het theater ga. Voor mij in elk
geval een ervaring, die ik niet zo
maar voorbij zal laten gaan".
iets aan en zegt vrolijk: „Alle
maal de atlas op tafel, jongens.
Vandaag nemen we Engeland
onder handen".
En misschien verbaast hij
zich over het feit dat ze die
ochtend zo rustig zijn
THEA BECKMAN
Sophia Loren met haar echtgenootCarlo Ponti.