Kruiswoordraadsel „Na een film op de tv even dominee erbij voor een correctie" Kom er ACHT-er iU Euwe - Aljechiïi Duistere toekomst ZATERDAG 7 OKTOBER 1967 L.D.EXTRA 2 OPLOSSINGEN onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur vm in het bezit te zijn van de redactie, Wit te Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wy een eerste prijs van f 5.- en twee pr(j- zen van f 2.50 beschikbaar waar naar alleen abonnees kunnen mede dingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f 5-, werd toege kend aan de heer J. A. Brinks, Narcisstraat 6 Noordwijk, de twee prijzen van f 2,50 aan mevr.T. Koelhuis-Bijlsma, Van Speykstraat Kunt u de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u eiders in dit nummer. 96 te Lisse en aan de heer J. C. Koordes, Terweeweg 8 te Oegst- geest. De prijzen worden de win naars toegezonden. Kom er ACHT-er 1. gaatje meer in ceintuur 2. figuurtje meer in gordijn 3. ketting van vrouw 4. blaadje meer aan bloem 5. hamer man 6. hak van laars van man 7. zak in jas van man 8. stoel in huis Horizontaal 1. gebak van brooddeeg 6. ternauwernood 10. tijdperk 11. spiermassa 13. weg waarlangs men ergens kan komen 15. snel smal zeilschip 18. hoge berg 19. kopers kosten 21. klasse 22. dunbladig gesteente 23. koraaleiland 25. bekende toren in midden-Neder land 26. deel van een latafel 27. loswal 30. spreekgeluid 31. idioot 32. iets ten leggen 35. in 36. van een 37. watervogel 39. ongenoemde 41. larve van een langpootmug 43. soort van papegaai 45. rivier in Duitsland 48. larve 50. Griekje letter i 51. van de 52. een ogenblikje 53. krot 54. Greenwich-tijd 56. zie 19 horizontaal 58. priester van Silo 59. roofvogel 62. nietig, voddig 64. lansier 67. bouwland Verticaal 2. het leggen van eieren 3. rijstbrandewijn 4. erkentelijkheid 5. zeevogel 6. voedzame drank 7. aangenomen hoogtemerk 8. boom 9. elektrische spanning 12. gemeente in Gelderland 13. opgave 14. lyrisch gedicht 16. Griekse wijsgeer 17. roeispanen 20. bedwelming 24. kloosterling zonder priesterwij ding 26. de lezer heil 28. haringnet 29. Nederlands schrijver vorige 33. lichaamsdeel zeer korte tijdsduur met 3 paarden bespannen Rus sische slede schadelijk niet magere een momentje Franse componist somber en stil deel van de mast waarvan geen tweede is staatsiekleding verfstof uit run steun voor invalide afsluiting van flessen windstil knaagdier watering (in samenst). Ds. Zijlstra wil de zaken in vrede geregeld zien met de NCRV. Hij wil de NCRV niet zonder meer veroordelen. Hij zegt mild: „De NCRV heeft ge zegende dagen achter de rug, maar nu kan er veel meer ge beuren." Hij denkt aan evangeliediens ten in de avonduren. Hij denkt aan de jaren '50-'60 toen hij zelf zeker één- of tweemaal in de drie jaar voor de radio kwam. Nu is hij sinds '61 voor de tele visie nooit meer aan de beurt geweest. En dat terwijl er zijns inziens zo'n grote behoefte aan is. En dan de gevaren van be paalde uitzendingen. Ontsp' Baptistenpredikant Sjoerd Jo hannes Zijlstra (56) uit Delfzijl is geen televisiekijker, zegt hij. Een enkele keer kijkt hij naar het scherm. Hij heeft wel eens een film over een driehoeksver houding gezien. Daarna voelde hij een grote leegte. „Wat jam mer", zegt hij, „dat er na zo'n film niet even een geestelijke om de hoek komt. die zegt: U hebt hier gezien hoe uit kleine moei lijkheden een diepe kloof groei de. Wat een desillusie! Een jong, mooi huwelijk in scherven en dat voor enkele minuten van ge not. Er werden hier grote ver woestingen aangericht in het le ven van drie a vier mensen, maar dit is het leven niet! Dit is leven zonder God! Dit zijn mensen zonder inhoud! Er is waarachtig geluk voor jonge mensen, een waarachtig geluk dat alle verstand te boven gaat!" Dominee Zijlstra getuigt vu rig met gevouwen handen en ge loken ogen. Hij is (het enige noordelijke) bestuurslid van De Evangelische Omroep (DEO), die een actie voert tegen het „tekort" aan evangelieverkondi ging door NCRV-radio en -tv. Zijn naam staat onder de „open brief aan iedere christen" een opvallende advertentie in de za terdagkrant naast die van ds. H. J. Hegger (In de rechte straat), ds. W. Glashouwer (Stichting gemeente reveil), J. Kits ('t Brandpunt) en andere verontrusten van protestantse kerken en groeperingen. Onbehagen De genoemde open brief is met de deur in huis gevallen: „In ons land groeit een groot onbehagen over de manier waarop radio en televisie wor den ingeschakeld (of liever: uit geschakeld) voor het evan gelie van Christus". Ds. Glas houwer, hervormd predikant te Driebergen, is aangewezen om namens het gemengde DEO-ge- zelschap het woord te voeren. Maar men wil ook wel eens een ander horen. Er is enige aan drang nodig om ds. Zijlstra (na 20 jaar Eindhoven sinds '66 pre dikant in Delfzijl) beschikbaar te krijgen. Hij weet het anders wel. Hij zegt dat DEO zijn actie een jaar lang in alle stilte heeft voor bereid na geen gehoor te heb ben gevonden bij de NCRV. De wapens zijn gesmeed. Er is een secretariaat in Rotterdam. De eerste eigen krant (Vizier) is in middels in knappe dagbladvorm verschenen. De zaak is plotse ling gaan draaien. De formu lieren komen binnen („Ja, ook ik verklaar mij vóór een duide lijke evangelie-verkondiging in de ether"). Leden, donateurs en begunstigers worden ingeschre- Het plotselinge verschijnen van de open brief is by velen als een bom ingeslagen, zegt ds. Zijlstra, ook in het noorden. De mooie reacties doen hem zeggen „Dit is werkelijk een ontwaking, men heeft nu de bazuin ge hoord!" Hij vertelt van een bap tistenpredikant die de actie „spontaan van de kansel heeft afgekondigd en van harte aan bevolen". „Wij geloven", zegt ds. Zijl stra in de naam van DEO, „dat er vandaag op heel bijzondere wijze een bijbelse boodschap van hart tot hart gebracht moet worden in de verwarring waarin wij leven". „Wij geloven", schrijven de DEO-bestuurderen, „dat God juist in deze tijd moderne com municatiemiddelen als radio en televisie wil inschakelen voor zijn zaak". Voorbeeld De Delfzijler predikant maakt duidelijk dat de Deoïsten hoe verscheiden misschien ook al lemaal min of meer kijken naar het voorbeeld van de evangelist Billy Graham, die stadions vol trekt in de naam van Christus. „Men heeft nu de bazuin gehoord Graham die zegt dat evangelisa tie via massa-communicatiemid delen noodzakelijk is. „Indien wij dit niet doen, zyn wij onge hoorzaam aan het gebod van Christus en zondigen wij tegen onze generatie", aldus Graham. Maar het zijn niet allemaal Grahams. Ds. Zijlstra: „We moe ten het op onze eigen wijze doen met die gaven, die God ons ge geven heeft". Het is duidelijk dat je met een modern mens niet meer moet spreken in het oude taalgebruik. Wij betreuren het dat men van hoog-kerkelijke zijde over mensen gelijk Billy Graham zegt het is simplistisch, piëtistisch en methodistisch". De Deoïsten, zegt hij, staan bijzonder afwijzend tegenover de nieuwe theologie „zoals die in onze dagen wordt aangekon digd". „De wyze waarop men met het schriftgezag omgaat, wekt verontrusting bij vele bij- belgetrouwe christenen". onngen De verwarring is allerwegen. Ds. Zijlstra heeft geen tijd voor de tv. Hij heeft ook „geen be lang bij moord- en doodslag en bij liefdes-drama's". Hij kan geen concrete voorbeelden noe men van 'verkeerde invloed' van de NCRV-televisie op de jonge ren, want hij kijkt vrijwel niet. Hij hoort wel eens dingen waar de mensen over vallen. Hij heeft gehoord van de weerklank van de Beatles en de Rolling Sto nes, maar ook van de ontspo ringen, die zij teweeg hebben gebracht. Hij ziet de opvoedende taak en zegt: „Geef na het negatieve onmiddellijk iets waaraan men zich kan vastklampen. Als be paalde films tóch vertoond moe ten worden, laat dan direct daarna de dominee spreken. Laat daarna dan zo'n waarach tige, doorbrekende boodschap komen van Gods verlossing, dat ze zeggen: dit is het!" De baptistenpredikant wil een soort correctie op de uitzendin gen toegepast zien, vooral om- -dat er zoveel jongeren kijken naar allerlei dingen. „Is het niet droevig", zegt hij, „dat er in ons land 15 huwelijken per dag ka pot gaan. Ik denk wel eens: wie weet hóe ze misschien vergif tigd zyn waar dan ook". Op het volgende legt hij zeer de nadruk: Wij (van DEO) zijn niet wereldvreemd, wy staan met beide benen op de grond. Maar wij geloven dat het fu nest is dat er een zodanige ver menging van christendom en we reld is dat de grenzen vaak zoek zijn. Wat kan nog en wat kan niet meer?" Reactie Ds. Zijlstra ziet wel mogelijk heden. Hij spreekt over zalen vol jongeren, die hij heeft ge had, waar geen herrie werd ge schopt toen hy sprak, zodat hij na afloop zei: „Zie je nou wel dat het evangelie ook goed is Hij denkt aan zogenaamde tent-evangeliedagen in Velsen met 3 k 4000 mensen, waar hij te horen kreeg: „Wat zouden wij het aangenaam vinden als wij deze boodschap in de we reldverwarring vaker mochten beluisteren". Aan de reacties ook als er een kerkdienst in de ether kwam: minstens 700 k 800 brieven na een radiokerk dienst en zeker 250 k 300 na een televisiekerkdienst. Ds. Zijlstra ziet de behoefte en denkt dat er op het stramien van Billy Graham heel wat te bereiken valt. Hij wil, wat de beschikbare tijd betreft, met de NCRV wel terug naar de jaren dertig toen er „altijd 1 2 uur beschikbaar was voor die spe ciale boodschap". (vervolg) Had u, toen u aan de twee kamp van 1937 begon, een andere instelling dan in 1935 en hoe was het met Aljechin gesteld? Ïk was overmoedig. Door de goe- zoals gezegd, de indruk gekregen dat ik toen toch wel sterker was dan hij. By na iedereen was die me ning toegedaan. Sommige kranten schreven dat Aljechin geen partij meer voor me was en dat ik er be ter aan deed een tweekamp tegen Capablanca te spelen. Zonder het te beseffen verviel ik in dezelfde fout als Aljechin in 1935, al had ik me wel goed voorbereid. Aljechin dacht wel te kunnen winnen, maar hij wist dat het een hard gevecht zou zyn geweest. Daarmee klei- zeer goed geprepareerd. Zijn neder lagen tegen mij in de tussen de tweekampen liggende jaren had den hem zeer geprikkeld." Toch schreef Landau na de vijfde partij dat Aljechin zich on voldoende op die tweekamp had voorbereid. „Velen dachten dat, vooral na die voor mij zo gunstige vijfde party. In buitenlandse bladen was te le- zen dat Aljechin wel weer dronken zou zijn geweest. Daarmee klein- neerde men mijn succes eigenlijk. Het vervolg van de tweekamp leer de wel dat Aljechin zich voortref felijk had voorbereid." ONDERSCHAT Na die goede start behaalde u uit de volgende vijf partijen slechts een half punt. Aljechin speelde goed maar niet geniaal en iemand schreef: het waren geen zeges be haald door grote schaakkracht, maar nederlagen van tekortschie tende psychologie of beheersing. „Na die overwinning in de vijfde partij ben ik gaan forceren. Ik on derschatte Aljechin, ik was over moedig. Op mijn eigen veiligheid lette ik niet al te zeer meer. Ik dacht: ik red me wel. Het was aan die partyen te zien. Aljechin maakte van mijn slordigheid goed gebruik. Daarna ben ik de zaken weer serieus gaan aanpakken. Van de tiende party tot de twintigste kwam Aljechin herhaaldelijk in het nauw, maar de achterstand bleef. Mijn tegenstander verdedigde zich zeer goed, af en toe bofte hij ook wel. De fatale 21ste party, waarin Aljechin de stand op 129 bracht. Van die ontmoeting zei u destijds: „Het was alsof ik in een dichte mist staarde die pas optrok toen ik al verloren was". U schreef kort daar na dat uw hersens eenvoudig dienst hadden geweigerd en dat u zich enige zorgen maakte over uw ge zondheid bij 'n hernieuwde krachts inspanning. Was u bang voor een ineenstorting? „Het is moeilijk je nog eens in die positie te verplaatsen. Ik nad op dat moment het gevoel dat ik tegen een muur vocht. Die 21ste partij heb ik slecht gespeeld. Ik heb. er niets „ingelegd": Mijn fanta sie was op. Het was een diepe in zinking. Toen was het waarschijn lijk nuttig geweest als ik wat al cohol had gebruikt. By de stand 12—9 heb ik de strijd opgegeven. Drie punten inhalen in negen par tyden, daarin geloofde ik niet, ge zien de conditie waarin ik verkeer de. Het bleek ook geen inzinking van korte duur te zyn. Pas in 1939 vond ik dat ik weer goed schaak te. Waren er voor 1939 al teke nen die erop wezen dat Aljechin in de oorlogsjaren zo'n treurige rol zou spelen? „Aljechin stond een beetje be kend als antisemiet. In Zürich-1934 liet hy zich eens uit in de trant van: „Ich habe es den Juden wie der gezeigt". Hij was een oppor tunist géén nazi. Ik geloof dat hy zich ook onder bijv. een com munistisch regime gemakkelijk zou hebben aangepast. De Duitsers moesten niet veel van hem hebben. Zy waren niet vergeten hoe hij in 1939 in Buenos Aires als aanvoerder van het Franse team had gewei gerd de hand te schudden van Eliskases, de Duitse aanvoerder. Hij raakte in de oorlogsjaren wat geïso leerd en alleen door de bemoeie nissen van Frank, de gouverneur- generaal van Polen, en zelf een enthousiast schaker, gelukte 't hem in Duitsland voet aan de grond te krijgen. Hij heeft toen ook die beruchte serie antisemitische arti kelen geschreven. De Duitse Schaakbond is nooi erg op hem gesteld geweest. Aljechin overleed, eenzaam en verlaten, in 1946 in Portugal. Heeft het bericht over zyn dood u ge schokt? „Nee, ik kan niet zeggen dat het me geschokt heeft. De oorlog was voorbij, er waren zoveel men sen gedood, er waren nog zoveel gevoelens en reacties na die perio de, dat de natuurlijke dood van Aljechin bij mij geen extra emotie heeft teweeggebracht. Het was bo vendien iets wat te verwachten was: Aljechin had altyd zeer onge regeld geleefd". Wanneer u straks uw hoog leraarsfunctie vaarwel zegt, keert u dan terug naar het wedstrijdspel? „Ik neem het me wel voor. Ik bewaar aan het schaakspel de ple zierigste herinneringen. De kwes tie is alleen: is er nog voldoenae inspiratie? Tijden vol verschrikkingen kondigen zich aan voor de bankrovers. In de Duitse Bonds republiek heejt men een vol automatische waarschuwings installatie voor banken ontwik keld, die ook dan automatisch de politie informeert als direc te verbindingen niet ter be schikking staan. Of bewust door de bankbediende (via een hand- of voetschakelaar) of onbewust door de bankrover (via een foto- elektrische cel) in werking ge steld, kiest de installatie het abonneenummer van de aange sloten politiepost: de op een band opgenomen tekst (bijvoor beeld: overval pand Stations straat 20, politie direct ko men!") zorgt dan voor de rest: Rovers, die al geloven, de grote slag volbracht te hebben, wacht buiten gekomen nog een warme ontvangst. De nieuwe waarschuwingsin stallatie, die op het lichtnet is aangesloten en de naam „Téle- Alarm" draagt, iverkt zonder een speciale leiding, maar ge woon via het telefoonnet. De functie ervan is derhalve te ver gelijken met die van een tele-- foontoestel. De geslepen gang- >ed ster moet niet denken, dat dede Téle-Alarm installatie door on-ve\ derbreking van de stroom bui- in ten werking gesteld kan wor-'t u den. Op het ogenblik dat deiui\ stroom wegvalt schakelt dezef automatisch over op batteripn.oei Sinds 1 januari 1964 loerd bijlui meer dan 1.000 roofovervallen wc op Duitse geldinstituten onge-\ si veer negenmiljoen mark buit-kin gemaakt. Deze vette jaren zid-, len zich dankzij Tele-Alarmtsti niet herhalen. Experts voorspel-de len: „Bankrovers zullen het n de toekomst moeilijk hebben"1"~" Reeds thans heeft de automa- A tische waarschuwingsinstallatie een grote afzet. Behalve banken C| zien ook warenhuizen, juweliersJt! en particulieren in deze appa-f ratuur een helper tegen rooff overvallers. Niet in de laatste, plaats kan Téle-Alarm ook goe de diensten bewijzen, waar ce-1 bruikelijke waarschuwingssyste-i men falen. Zonder me?iselijm tussenkomst voert het reddenda telefoongesprekken, als bijvoor'L beeld een pompstation door hei overlopen van de reservoirs be* dreigd wordt of in een koélhv de temperaturen oplopen: da gaat de bel over bij opzichter of technici.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 10