Kruiswoordraadsel waarom verzamelen mensen van alles9 Kom er ACHT-er liöl C. J. Wuysman: ten nieuwe carrière voor Sabine Sinjen FILM ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1967 IkD.EXTR 4 „Vroeger goochelde ik. In dat vak kom je van alles tegen. Ze bieden je als goochelaar van alles te koop aan. Nu en dan bezweek ik wel eens. Ik kocht een paar krissen, een oud pistool, een antiek kistje en voordat ik het wist zat ik in deze hobby-handel. Nu koop en verkoop ik alles wat verzameld wordt uitgezon derd specialismen als postze gels lucif er merken, mine ralen, schelpen, penningen, oorlogsdocumentatie en... on derscheidingen. Vooral alles wat met de tweede wereld oorlog te maken heeft. Oh zeker, ook alles betreffende de eerste wereldoorlog, maar daarvoor is hier niet zóveel belangstelling. Nederland was toen geen partij, maar neu traal, die oorlog ging de men sen hier voorbij, dus voor do cumentatie en onderschei dingen uit 19141918 is wei nig of geen interesse. De vraag naar onderschei dingen uit de laatste oorlog is gewéldig gestegen. Er is veel en veel meer vraag dan aanbod. Terwijl er toch heel wat van die dingen in om loop zijn. Neem alleen het IJzeren Kruis maar. Drieën eenhalf miljoen van die din gen zijn er uitgegeven. Dan zijn er zo'n vier- tot vijfhon derd verschillende Abzeichen, waarvan er miljoenen uitge deeld werden. Ik ken ze niet eens allemaal. Vergeet niet dat die Duitsers bij voorbeeld bij iedere slag aan het Oost front een Abzeichen uitga ven. Aan die onderscheidin gen is nog ivel te komen, al is het niet gemakkelijk. Dat komt omdat de Ame rikanen dol op die dingen zijn. Met honderdduizenden gaan ze de oceaan over. Maar ik moet erbij zeggen, dat zijn niet allemaal echte. Dat zijn na de oorlog nagemaakte ere tekens. Verschillende fabrie ken hadden de oude stempels nog eri die gingen zo'n tien jaar na de oorlog weer op volle kracht Verwundete-ab zeichen, Ostfront-medaillen, Krimschilder, Cholmschilder, Sturmabzeichen en ga zo maar door maken. Daarnaast zijn er tientallen vervalsin gen in omloop. Die herken je als vakman natuurlijk direct. De onderscheidingen die ik verkoop, zijn echt. Daar sta ik voor in. Achter iedere on derscheiding, of dat nu een Canadese, Italiaanse, Franse, Belgische of Duitse is, staat een man. Nu is het gemak kelijker aan Duitse dan aan Hlllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllill Een gewoon IJzeren Kruis Zo maar een gesprek llllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllliilillllliliiiiiil geallieerde onderscheidingen te komen. Logisch nietwaar. Een sportman hecht ook meer aan een eerste dan aan een troostprijs. Ik ben een tijdje geleden begonnen een prijscourant uit te geven. „De verzamel- pionier". Het zakelijke en noodzake lijke contact tussen verzame laars. Daarin vindt iedere hob byist alles wat hij zoekt, wanneer het tenminste voor handen is. De prijzen van onderscheidingen variëren enorm. Een gewoon IJzeren Kruis 2de klas met lint bij voorbeeld kost zeventien gul den vijftig, maar 'n Verwun- dete-abzeichen heb je al voor drie gulden. De zwarte wel te verstaan. Dat kregen alle Duitse soldaten die 2 maal gewond waren. Dat is geen prijs wanneer je deze verge lijkt met bij voorbeeld de For Distinguished Service Medal. Een Britse onderscheiding, die in het zilver met lint toch vijftig gulden moet kosten. Die Amerikanen zijn gek op Europese onderscheidin gen. Aan hun eigen eretekens hechten ze echter geen enke le waarde. In iedere Ameri kaanse lommerd kan je voor drie dollar per stuk net zoveel onderscheidingen krijgen als je hebben wilt. Maar ga die maar eens invoeren. Daar gaan schatten geld inzitten. Een Engelsman daarentegen doet bijna nooit afstand van zijn eretekens. Net zo min als een Frans man. Dat zit in de volksaard. Wist u dat wij Nederlanders ook gek op onderscheidingen zijn? Alleen uit de naoorlog se Indiëtijd, zijn er al ZQ'n 190 schilden in omloop. De meeste waren wel niet offi cieel erkend, zoals het beken de Expeditionaire macht schild, maar ze waren er toep, maar. Ieder regiment maakte zijn eigen schild waarmee ze hun uniform op sierden. De meeste klanten die ik héb zijn ouderen, die alles over de tweede wereld oorlog verzamelen. Nee, echt geen oud SS-ers of zo, al zal er wel eens eentje tus sendoor lopen. Liever Veel liever handel ik in an dere zakenSchotse kïlten bij voorbeeld, waarvan ik er verschillende aan een volks dansgroep heb verkocht of oude uniformjasjes. Van die Rode Engelse bij voorbeeld. Daarvan had ik er nog wel duizend kunnen verkopen. De tieners waren er dol op. In schelpen, mineralen, fos sielen of oude grammofoon platen. Zoals „Lachende ogen" en „Sonja" van Har ry Boda of Studentenhuis en „Hemelhuis" van Emïl Hullébroek of platen van het duo Hofman. Ook daarnaar is enorme vraag de laatste tijd. Hoe dat komt, acht dat kan je niet verklaren. Waar om verzamelen mensen lan- ƒ17.50... ge tijd suikerzakjes. Of waarom sloeg de sleutelhan ger niet zo aan als men ver wacht had, en waarom doen sigarebandjes het nog steeds? Want je kan al vijfhon derd verschillende prent briefkaarten van de hele we reld voor negen gulden in je bezit hebben, terwijl bij voor beeld een Ridderkruis van het IJzeren Kruis met zwaar den en briljanten niet te be talen is. In de eerste plaats zijn er maar vier van die dingen uitgereikt dus een echte be machtig je nooit. Maar zelfs al zou je een behoorlijke val se op de kop kunnen tikken, dan zou je er ettelijke lapjes van honderd voor neer moe ten tellen. Ik denk wel eens: Wuysman, wat is het toch vreemd, dat vele mensen zo veel belangstelling voor oor lógszaken hebben. Kijk naar de boeken, het speelgoed, de films. Kijk maar in mijn prijslijsten. Duidelijker taal is er niet. Vredespaleis Want terwijl ik een Brit se ster voor verdienste met gemak voor zeven gulden vijftig van de hand doe, en voor een „Panzerkampfabzei chen für 50 Einsatzezonder veel moeite vijftig gulden krijg en het Nederlandse Kruis voor Vrijheid en Recht twintig gulden kost, is de draagmedaille voor medear beiders aan het Vredespaleis in Den Haag niet aan de straatstenen te verkopen. Oplossingen onder het motto „kruiswoordraadsel" dienen voor [woensdag a.s. te 9 uur v.m. in het bezit te zijn van de redgïtie, Witte singel 1 te Leiden. Ond°r de goe de oplossingen stellen wj; een eer ste prijs van f.5,- en twè» prijzen Z van f.2.50 beschikbaar waarkaar al- leen abonnees kunnen medeeingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f.5,- werd toegekend aan mevr. P. Davidis, Dahliastraat 23 te Rijnsburg, de twee prijzen van f.2,50 aan de heer J. W. de Groot, Kamperfoelielaan 47 te Oegstgeest en aan de heer W. van Dijk, Juliana van Stolberg hof 30 te Leiden. De prijzen worden de winnaars toegezonden. Kunt u de acht afwijkingen in de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u elders in dit nummer. Zij is pas 25 jaar, maar kan toch al bogen op een tienjarige erva ring als filmster: Sabine Sinjen, het populairste filmkind van de Duitse Bondsrepubliek. Gevoelig, wat verlegen en broos kwam zy als 14-jarig meisje bij Atze Brau- ner terecht, destijds Westduits- lands meest vooraanstaande film producent. Sabine maakte zo'n in druk op hem, dat hij haar een contract voor zeven jaar aan bood. Zy speelde de rollen van lieve, Twee keer Sabine Sinjen. Rechts: Sabine als Undine met haar partner Siegfried Rauch (Hans) in het gelijknamige stuk van Jean Giraudoux. Links: als Inge Brück, een ge- emancipeerde jonge vrouw, vriendin van een 40-jarige man, die haar veel alleeji laat. onschuldige engeltjes, die zich steeds met succes tegen de boze wereld rondom hen zeg man nen wisten te verdedigen. Haar mannelijke partners waren mees tal onder te brengen bij de wat rypere jeugd die volgens het draaiboek tegen zoveel lieve onschuld niet waren opgewassen. De „filmervaringen" kwamen Sa bine in haar particuliere leven van pas: tijdens de vervaardiging van een televisiefilm leerde zij de 25 jaar oudere regisseur Peter Beauvais kennen, die enige tyd later haar echtgenoot werd en van dat moment af haar artistie Kom er ACHT-er 1. figuurtjes in slaapmuts va man 2. zakje in pyjama van man 3. krulspeld meer 4. hand van vrouw 5. blaadje meer aan plant 6. pantoffel van vrouw 7. steentje meer op televiebeeld 8. middelste knop van televie Horizontaal 1. hoeveelheid 6. nauwelijks 11. leren band; stel 12. gebogen blaashoom 14. klasse 15. lucht-.voorvoegsel 16. Australische struisvogel 17. laagty 19. toestel om snelheid te mindrtn 21. opleidingsinstituut voor off ik ren 22. Griekse krijgsgod 23. vruchtbaar 25. bloedverwant 26. H.L. 28. deel van het lichaam 30. van de 31. vals, nagemaakt 33. gebruik van overmacht 34. Aurora 35. hert 36. R.-k.t dankhymne (B woordert 40. groeit in de weide 44. Alg. Transp. Ondem., afk. 45. mannelijk dier 47. bloedverwante 48. kaapstander, snaarinstrumetl 49. heftige, hevige 50. kleur 51. maand 54. sta stil! 55. element Neon 56. ontkleurde 58. waarvan geen tweede is 61. titel 62. groot in aantal 64. sluitrede 66. spoed 67. hoogmoed, fierheid Verticaal 1. muzieknoot 2. bloedverwant 3. varkensvet 4. Europeaan 5. iemand die afbreekt 6. naar, vervelend 7. schijn, masker 8. proleet 9. een zekere 10. muzieknoot 11. R.-k. geestelijkheid 13. aan de goden gewijde plasti 14. pijnlijke samentrekking vaa spieren 18. deel van een sleutel 20. honingdrank 21. loswal 24. traag 27. parfum X toonbeeld, afbeelding bloedverwant kap van een schoor. 'iefje 38. vervoegii. „doen" van het werkwoord 39. niet gevuld 41. zonder sap, spo 42. (plotselinge) onti 43. systeem van achtig Ting ke loopbaan ingrijpend wijzigde. Voor het Duitse filmsterretje kwam die ingreep op het juiste moment, want haar populariteit was toen al danig verminderd. Televisie Men merkte Beauvais' invloed uit het feit dat Sabine plotseling geen filmrollen meer accepteerde, maar wel aan belangrijke televi- sieprodukties meewerkte. Zo za gen de Duitse kijkers haar in Goldoni's „Het zomerverblijf", in Tsjechows „Oom Wan ja", in Ibsens „Wilde Eend" of in Saun ders „Een geur van bloesem". Vroeger had zij ten koste van al les filmactrice willen zijn, maar die tijd was duidelijk voorbij. Wel accepteerde zij de hoofdrol in de tot nu toe succesvolste film van de Westduitse „Neue Welle": „Es", geregisseerd door de jon c-Doring en 45. niet open 46. klant 52. Ned. Omroepvereniging 53. betalingsstelsel door overboe king 56. melkprijs 57. lange vrouwenfiguur op pt^ lein 59. zot, grappenmaker 60. getekend 63. uitroep van verrassing 65. titel ge Ulrich Schamoni. Hier kreeg Sabine namelijk de gelegenheid op het witte doek te veranderen van een lieve tiener tot een rieuze jonge vrouw. Haar spe deze film werd gehonoreerd de Bundes-filmprys. Bijna tezelfdertijd bewees zij oei op ander gebied kwaliteiten hebben. Met behulp van hasr echtgenoot begon zy met grote zorgvuldigheid een toneelcarrière op te bouwen. Als tedere, door haar uitdrukkingskracht overtuigende Undine stond zij in het gelijknamige stuk van Jean Giraudoux in het Berlijnse Schil- lertheater op de planken. N Wie waarderende kritieken van het j n veeleisende Berlijnse publiek Ic sterkten Sabine in haar 1 nog meer tijd te wijden aan bet toneel. Desondanks gelukte het:r Schamoni haar nog eenmaal voor 'at de camera te halen. In zijn jong- ste film „Alle Jahre wieder", dk r het nogal scheve vrijheidsbegrip or van vele veertigers en vijftiger» aan de kaak stelt, nam z succes de vrouwelijke hoofdrol oftor zich. Kortom: Sabine Sinjen li|W Ho te gaan slagen bij de zo uiterst tja moeilijke poging om van succes volle tienerster uit te groeien tot een volwaardig en veelzijdig ac- ia trice iets waarin een Schneider bijv. nooit helemaal k geslaagd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 12