Orkanen van applaus voor
Bernsteins Westside story
BONN IN HET TEKEN VAN
LUDWIG VAN BEETHOVEN
waarom is Pontiac
het meest verkochte
Zwitserse horloge
in nederland?
re
Laatste concert in
kasteel Duivenvoorde
Pontiac tijd juiste tijd
KROMMENIE
V/NYLffSM
VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 17
EKE
■NI
„Gebeeldhouwd
voedsel
In San Francisco werd gister
avond de eerste (en volgens de
deelnemende kunstenaars tevens
laatste) tentoonstelling gehouden
van voedselsculpturen, eetbare
kunstwerken, vervaardigd uit
normale voedselingrediënten.
Het publiek heeft gesmuld!
Het beeld „Gastvrouw 1967",
een groot beeld in reliëf, werd J
door de bezoekers van de ten-
toonstelling op toastjes opgege
ten. Het was gebeeldhouwd uit
smeerkaas.
Een jong .,hip" echtpaar maak
te van de zucht tot cultuur" een
deugd en deed zich tegoed aan
een beeld van een hond, geboet
seerd uit vleesgehakt en nootjes.
Een van de kunstenaars, Gor
don Cook uit San Francisco, zei
de tentoonstelling te zien als een
reactie op de huidige opvattingen
over kunst. Volgens hem worden
kunstwerken tegenwoordig meer
als gebruiksvoorwerpen dan als
staaltjes van expressie gezien.
.JJaarom hebben we deze dingen
dan ook gemaakt veelal héél
mooi zelfs en eten ze dan op",
zei Cook.
ADVERTENTIE
)e beroemde Amerikaanse
schrijver Henry Miller (75) is met
lijn jeugdige Japanse vrouw Joki
Tokuda (28) in Parijs aangeko-
op de huwelijksreis.
ADVERTENTIE
Drie weken lang concerten
Dure zangkoren
in Engeland
De instandhouding van de zangko-
n van de Londense kathedralen
)st zoveel dat Anglicanen en rooms-
katholieken hebben besloten de han
den in elkaar te slaan.
De St. Paul kathedraal. Westmin
ster Abbey en de (r.k.) Westminster
kathedraal hebben elk een oplei
dingsschool voor koorknapen en zij
betalen salarissen aan de beroeps-
ingers in hun koren.
Deze week hebben zij laten weten,
dat de inkomsten van de drie kathe
dralen te sterk bij de gestegen kos
ten achterblijven dat besloten is ge-
3j tamenlijk te proberen de toekomst
ran de eeuwenoude traditie van de
«koorzang veilig te stellen. Er zal een
J curatorium ingesteld worden, waarin
geestelijken, leken en verenigingen,
toonkunstenaars zitting zullen
hebben. Het ere-presidium wordt ge-
rormd door de aartsbisschoppen van
Canterbury, mgr. Michael Ramsey
tn kardinaal Heenan van Westmin-
ster.
Grote belangstelling
Xï
Het Beethovenfestival van de stad
Bonn, dat om de twee jaar plaats
vindt, is begonnen. Tot 5 oktober
worden 21 concerten gegeven, waar
van het stedelijke orkest, dat vast
verbonden is aan de Beethovenhalle,
onder leiding van zijn dirigent Vol-
ker von Wangenheim er 12 voor zijn
rekening neemt.
Voorts zijn orkesten uit binnen- en
buitenland, beroemde dirigenten en
solisten geëngageerd, die vermoede
lijk een groot aantal bezoekers naar
Bonn zullen lokken, te meer omdat
het volgende Beethovenfestival pas
in 1970 zal plaatsvinden ter gelegen
heid van het feit, dat het dan 200
jaar geleden zal zijn. dat Beethoven
werd geboren.
Zoals altijd worden alle 9 symfo-
niën gespeeld, de laatste het eerst.
Op 16 september is het festival ge
opend met een concert- voor genodig
den waarop het orkest van de Beet
hovenhalle. dit keer onder leiding
van Igor Markevitch de negende
symfonie ten gehore bracht. De
„Ode aan de Vreugde" van Schiller
werd gezongen door het Gurzenich-
koor uit Keulen. De tweede en de
vijfde symfonie worden ten gehore
gebracht door het symfonieorkest
van de Zweedse omroep in Stock
holm onder leiding van Sergiu Celi-
bidache, de vierde en zesde symfo
nie door het symfonieorkest van de
Italiaanse omroep onder leiding van
Mario Rossi, de zevende en de acht
ste symfonie door het Radiofilhar-
monisch orkest van de Nederlandse
Radio Unie onder leiding van Jean
Fournet en de eerste en de derde
symfonie door het orkest van de
Beethovenhalle onder Volker von
Wangenheim.
Behalve de Coriolanus-, de Egmont-
en de Leonore-ouverture 2 en 3 en
de zelden gespeelde ouverture „De
Het laatste concert in kasteel Duivenvoorde te Voorschoten,
waarvoor een maximale belangstelling bestond, gaf aan het ons
nog onbekend gebleven Philipp Emanuel Trio" de podium-
kans in deze prachtige, historische entourage. Dit bekwame
kamertrio toont als primeur een fluitist: Alfons van Leggelo.
froukje Giltay als violiste en Rienk Jiskoot als cembalist (voor
continuo's of obligaten) zijn geregelde verschijningen in kamer-
muziekuitvoeringen. Evenzo de, hoofdzakelijk voor versterking
can de basso's medewerkende, gambiste Lous Goossens. Alleen
Van Leggelo kenden we niet en het ensemble niet als zodanig.
ruine's van Athene", worden alle ou
vertures van Beethoven ten gehore
gebracht. Ook van de opera Fidelio,
die pas in 1970 op het dan te houden
festival weer in zijn geheel zal wor
den opgevoerd.
Van vijf pianoconcerten van Beet
hoven worden er drie vertolkt door
Geza Anda en twee door Andoc Fol-
des. Foldes speelt ook de solopartij
in de „Fantasie voor piano en orkest
met koor" onder medewerking van
het Filharmonisch koor van de stad
Bonn. Robert Casadesus en Elly
Ney zullen op twee avonden de piano
sonates vertolken. De Mis in C-dur
wordt gezongen door het koor van
de Munsterkerk in Bonn, de Missa
Solemn'is door het koor van de Sint
Hedwigskathedraal in Berlijn. Het
Hongaarse strijkkwartet geeft een
kamermuziekavond
De kamerconcerten waaraan grote
solisten en muziekpedagogen als
prof. Max Rostal (viool), Siegfried
Palm (violoncello), Bruno Seidihofer
(piano), Gunter Ludwig (piano) en
Maria Stader (sopraan) medewer
ken, staan in het teken van samen-
werking met de hogeschool voor
muziek in Keulen. De traditionele
meestercursussen, die tijdens de
Beethovenfestivals telkens voor be
paalde instrumenten worden gehou
den. zijn dit jaar voor het eerst sa
mengevoegd met de internationale
meestercursussen van de hoge
school voor muziek in Keulen. Deze
meestercursussen vinden in Bonn
plaats, in de universiteit en in de
Beethovenhalle. De leiding berust bij
prof. Heinz Schroter, directeur van
de hogeschool voor muziek in Keu
len.
het horlogo. dat werkelijk 100% condenspi
1. Een Pontiac geeft feilloos de tijd
2. Een Pontiac is mooi, welk model
ook
3. Een Pontiac heeft een bescheiden
prijs
4. Een Pontiac: geen kosten, wat er
ook in de garantietij d mee gebeurt.
En om nog vele andere redenen, die
uw Pontiac- dealer u graag zal
vertellen.
Jeugdconcert Toonkunst:
De betiteling .Philipp Emanuel"
lat terug naar de tweede en derde
toornaam va-n Bachs tweede zoon
Carl Ph. Emanuel, bekend als de
Berlijnse of als de Hamburgse Bach,
ee composities van hem kregen
vertolking: Sonate voor fluit en
ibbel) continuo in e en een niet
lader aangeduide Trio-sonate, weer
verrijkt met basso obligato.
e Bach kwam vroeg in dienst
Frederik de Grote op „Sans
Souci" in Potsdam. Zo „Zonder Zor-
!0llecB !en" is Emanuel daar niet bepaald
leweest. Frederik hield hem 27 jaar
de ketting en betaalde hem
im techt. Uiteindelijk bood Hamburg
1/ utkomst: niets minder dan de op-
lfc 'olging in de rijklonende functies
'm zijn peetvader Telemann.
Emanuel beschikt over een eigen,
I spoedig naar een persoonlijke
ibjjv. melancholische) uiting toestro
mende en meer of minder de poly-
tonisohe bindingen loslatende stijl.
Daarvan kon men zich rekenschap
feven in de aan de fluitsonate voor
tgaande conservatieve Trio-sonate
min Joh. Chr. Pez, een kapelmeester
'd Bonn en later in Stuttgart rond
1100. wiens naam men niet zal aan-
freffen in de gebruikelijke encyclo
pedieën. Zijn sonate is als niet on
belangrijk te kenschetsen, zonder de
van positief belangrijk. De
fluit voert monologen, enige fluit-
viool-dialoogjes daargelaten. Van
Leggelo blaast sterk maatvast een j
heldere en geacheveerde toon en i
profileert zijn muziekzinnen met een 1
duidelijke vormbeheersing. Alleen al j
deze sonate van Pez (of Petz) maak
te duidelijk dat hier vier gerouti- j
neerden samenwerkten.
Carl Stamitz. aanwezig met een
Trio-sonate, is een generatie verder
dan Emanuel en kondigt Haydn,
Mozart en de jonge Beethoven aan
Hij geeft de gamba een eigen aan
deel in het trio-gesprek. Het licht-
gevederde en fijntjes gespeelde Ron
do werd wel een der mooiste mo
menten van de avond. Een kennis
making met een zangerige en ook
gevoelig zingend gestreken Suite in
F voor gamba en continuo van Ma-,
rin Marais, een in zijn tijd be
roemde gambist, alweer rond 1700,
die scholing van Luliy onderging
viel niet tegen.
Wat een avond als deze weer
leerde, was de grootheid van Vivaldi,
die in duurzame expressiviteit op
merkelijk boven al de anderen uit
steeg, want Emanuels beste werk
is hier niet aan bod gekomen. De
betreffende Vivaldi-compositie was
een Sonate voor viool en continuo,
waarin de violiste met gedecideerde
streek excelleerde.
Koningin Eizabeth
Concours 1968
Het volgende internationale Ko
ningin Elizabeth concours, ditmaal
voor piano, zal in mei volgend jaar
ln Brussel worden gehouden. De deel
nemers die door de eerste sohiftings-
proeven komen, zullen in de tweede
ronde om een nog niet uitgegeven
Belgische pianocompositie van maxi
maal acht minuten moeten spelen,
dat speciaal voor dit concours is ge
schreven. Voor de eindproef zal, be
halve een door de jury op te leggen
werk en een concerto ter keuze van
de deelnemers, een speciaal voor de
voor piano en orkest ten gehore ge
bracht moeten worden.
Toneelprijzen in
's Hertogenbosch
De vereniging „Sociëteit Casino",
onder auspiciën waarvan jaarlijks
een groot aantal voorstellingen van
het beroepstoneel worden gegeven in
de Bossche stadsschouwburg, stelt
voor het thans begonnen seizoen
twee prijzen van f 1000 beschikbaar:
één voor de beste hoofdrol, één voor
de beste bijrol. De bezoekers van de
voorstellingen kunnen door middel
van een bepaald puntensysteem zelf
de beste vertolkers aanwijzen. De
vereniging „Sociëteit Casino" wil met
deze prijzen de acteurs en actrices
stimuleren zo goed mogelijk te spelen
en het publiek zo kritisch mogelijk
te laten oordelen.
Orkanen van oorverdovend applaus beloonden gistermiddag
de twee uitvoeringen van de in onze stad reeds eerder gehoor
de selectie uit Leonard Bernsteins „Westside story'', boeiende
en meeslepende fragmenten, tevens vervuld van een enorme
dosis sentiment.
De compositorische veelzijdigheid
van Bernstein, die zich met even
veel gemak in het ernstige genre,
getuige o.a. zijn uit 1949 daterende
„Age of Anxiety", als het jazzachtige
amusementsgenre als een vis in het
water beweegt, is wereldbekend.
Deze vermaarde dirigent van het
New York Philharmonic Orchestra,
en uitnemende pedagoog, heeft voor
al met deze „Westside story"-fiim-
muziek algemene bekendheid ver
kregen: zijn geniale eigenschap
pen vallen ook hierin onmiddellijk
te ohderkennen. Het is een wonder
hoe hij zowel melodieus als synco
pisch ritmisch met een vloeiende
vaart geinspireerd weet te schrijven
en daarmee vooral jonge harten in
vervoering brengt.
Nu moet gezegd, dat de weerga
ve door het Rott. Philh. Orkest in
samenwerking met het koor van het
Rotterdamse Conservatorium en met
medewerking van de solisten Henny
May (sopraan) Ileana Melitta (alt),
Jacco van Renesse (tenor) en Al-
brecht Klora (bas), allen onder de
bezielende leiding van de jeugdige
dirigent Edo de Waart, enorm heeft
bijgedragen tot het gloedvolle suc
ces, dat deze licht aansprekende mu
ziek bij de opgetogen jongens en
meisjes, aanwezig op dit eerste jeugd-
concert, van de Maatschappij voor
Toonkunst, wist te verwerven.
Vanzelfsprekend dient men de nor
men hier anders te stellen dan ge
bruikelijk bij een .serieus" concert:
opgesteld achter microfoons wordt
het moeilijk te beoordeleh hoeveel
deze stemmen in feite „waard" zijn.
Uitgezonderd evenwel voor die van
Henny May, bij wie het direct als
een paal boven water staat, dat zij
met lieflijk getimbreerd geluid bij
zonder veel in haar mars heeft.
Waar het hier in de eerste plaats
om gaat, is of zij geschikt zijn voor
het genre en dat was zeker het ge
val. De bekende soli .Maria"
of duetten „Balcohy scène" of
„One heart" raakten ieders ge
moed en zorgden voor de onmisken
baar verwarmende sfeer, die Bern
stein zo eminent weet op te roepen.
En het gedisciplineerde orkest en
koor, de leden van dit laatste soms
in „hippe" kledij door Edo de
Waart met overgave aangevuurd,
zorgdeh er danig voor, dat deze
stemming nog eens extra geaccen
tueerd werd. Dat de muziek sterk
superieur is aan de tekst, zoals Edo
de Waart in zijn inleidend praatje
terecht opmerkte, kwam nadrukke
lijk naar voren.
Intussen viel het te betreuren dat
Samuel Barbers „Adagio voor strijk
orkest" door omstandigheden moest
Een overzicht tijdens de uit
voering van Bernsteins ..Westside
story", met solisten, koor en or
kest, die gistermiddag een storm
achtig succes oogstte.
(Foto L.D./Holvast)
vervallen: terwille van het gewenste
contrast hadden wij ook dat graag
ADVERTENTIE
^^■mieuws OP DE VLOER?