Stierengevecht in Spanje raakt danig in verval DE ASCETEN VAN WELEER ZIJN UITERST Doping en fraude deden hun intrede de echte vechtstier is een curiosum geworden De Nederlandse graficus-schilder Pablo Hommes uit Maastricht, heeft een tijd in Spanje doorgebracht en een eigen visie op het stierengevecht ont wikkeld. Hij ziet het allemaal van de tragi-komische kant. Veel Spanjaar den zullen het met hem eens zijn: het stierengevecht is tenslotte ook maar betrekkelijk. Pablo Hommes heeft een toepasselijk monogram gekozen „to- rito", „stiertje". Weekelndblftage Leldsch Dagblad Zaterdag 9 september 1967 )OlSf noogt edere Sjtnjaard fs net er over eens dat zijn „fiesta naeional'f, het stierengevecht, niet d! meer is vit het is geweest. De stierenvechters van vandaag zijn niet langer de eenzame ho- gepries'rs die met moed en zelfbeheersing de strenge ritueïen en de symbolen van de rottianse naPnale strijd om het bestaan vertolken. Het zijn geen stoïcijnen meer mon- 'origen van ht bloed die elke hete middag om vijf uur het vergulde habijt aantrekken om in arena te aanschouwe van het geteisterde volk de natuur te overwinnen. e asce*n van weleer zijn uiters- gesoigneerde film- helde geworden, die in ca- ics ro'-lrïjden, in paleizen ien n aan de rand van zvmbaden hun whis- 'drmen. De ritus van de jd n het bestaan wordt r jn afgewerkt als een létéiummer en het ap- is iomt niet langer van ,or de natuur geplaag- ik dat zijn overwin- il zien, maar van vreem an die van de strenge van de corrida niets be- n en het bloedige spel als nmiskenbare folklore van paanse samenleving aan- en. zijn geen echte matadores maar ook geen vijanden, ato de lidia", de vechtstier een curiosum geworden liemand meer in de arena komt. De stieren van van- nogal goedmoedige kken met Amerikaans ler vetgemest die geen meer vormen voor de e en op sensatie beluste van vandaag. Heel zel- ïog veert de echte „aficio- op van zijn zitplaats, om- de snaren van zijn hart- t zijn geraakt en het bloe- bedrijf op de gele zand- de inspiratie van het kunstwerk krijgt die tot voert. De kronieken in agbladen, voorheen mees- rkjes van gepassioneerde tuur, raken in mineur. La naeional verliest zijn en betekenis en is hard op een soort circusnummer rden. TOLERANT Spaanse Kerk zich van Rome los te scheuren en bond ook het Vaticaan weer in. Tenslotte zit ten heel wat Europese moralis ten, die thuis terwijl zij de hond over de kop strijken het stierengevecht met grote stellig heid verwerpen, op de eerste rijen in de arena's, wanneer zij in Spanje met vakantie zijn. En zij lopen niet weg, wanneer zij na de dood van de eerste stier hun stellingen weer eens bewe zen hebben gezien. Eenmaal in Spanje, liggen de zaken nu door onze Spaanse correspondent, J. van Beek een slechte slachter, die daar beneden in de redondel een serie wreedheden aan het be drijven is, krijgt uit pure wal ging een serie scheldwoorden naar zijn dove oren geslingerd. Maar dat is niets bijzonders, want dat doen de Span jaarden om mij heen ook. De Zweedse Duitse, Hollandse en Engelse meisjes die het met hun minirokjes een beetje moei lijk hebben op de hoge, ruwe be tonnen zitplaatsen waar iedere met zijn knieën in de nek port van degene die voor hem zit worden wat bleek om de neus en nemen verward een snoep je. Voor de volgende slagerende adonis in zijn strakke broek met lovertjes zullen zij opnieuw klappen. VERKLARING eenmaal een beetje anders, dan vervagen heel wat criteria en ziet het regime van generaal Franco er zelfs veel minder grimmig uit dan op een afstand bekeken, nietwaar? Na mijn eerste beroepsma tige bezoek aan een arena, tien jaar geleden, ben ik er geregeld teruggeweest. Ik ben persoonlijk beslist Na tien jaar heb ik geleerd te begrijpen dat de Spanjaarden het stierengevecht nodig hebben gehad als zinnebeeld voor hun dagelijkse en ongelijke strijd tegen de ongenaakbare natuur van de uitgedoofde vulkaan waar zij op leven. Het is geen wonder dat de corrida zijn grootste bloei heeft gekend in tijden die voor de Spanjaarden het meest zorgelijk waren. Het is „fiesta naeional" geworden, na de gouden eeuw. Het enorme koloniale rijk brokkelde af. Het goud dat de ontdekkingsreizen hadden opgeleverd, was op. Het land moest weer bewerkt wor den. Maar de verschroeide Spanjaard duit geen imentele kritiek op zijn et- fengevecht. Het is een ge- enis die alleen hij zelf ert te begrijpen. Ieder an- lag er naar komen kijken, dient verder zijn mond te in. Zelfs de vereniging dierenbescherming, die In Spanje bestaat, waagt niet aan een nationale ac- fgen de corrida. Af en toe dit genootschap wel eens zwak protest horen, maar leeft niets om het lijf. De heeft er niets op tegen, sierlijk om hals brengen prachtige en betrekkelijk dieren past in het al- schema van „brood en Deze bewuste toleran- 'ordt bekrachtigd door het dat generaal Franco enke len per jaar een stieren- it bezoekt en toestaat dat >d van enkele dieren aan wordt opgedragen, het verleden hebben ove- maar heel weinig Spaan- istuurders de moed gehad stierengevecht te verbieden, is hen slecht bekomen. Zij pn onmiddellijk als een p ketters veroordeeld en pten op hun besluiten te- lomen. Nadat een van de *sen de corrida ten streng- had afgekeurd, dreigde de voorstander van dierenoffers en aarde bracht soms jarenlang TJT" geen oogsten voort omdat het zaad niet kon ontkiemen bij ge brek aan water. De grillige natuur heeft de Spaanse mens gevormd. Zijn onvermogen die natuur te dwingen heeft hem obstinaat gemaakt, hooghartig en dikwijls genadeloos. Het stierengevecht stilde zijn passie en zijn trots, op de gele zandvlakte van de arena, onder de geladen hitte van de Spaanse middag, gaat de natuur ten onder tegenover de gratie van de mens. De cor rida is in de loop der eeuwen een plechtigheid geworden, ge laden met half religieuze sym bolen. De matador gaat ge kleed als een uitverkorene in zijn met goud geborduurde „traje de luces": Hij biedt de dood van de stier aan n of aan allen van de aanwezigen, hij is hun afgezant die zal over winnen, waartoe zij zelf niet in staat zijn als zij na afloop te ruggaan naar hun verschroei de aarde. Maar zo langzamerhand wordt ook in Spanje de strijd tegen de natuur gevoerd met andere middelen dan de menselijke inspan ning en het zweet van de uitgemergelde landbouwer al leen. De ezels zijn al allemaal vervangen door tractors en de mechanisatie heeft zijn intrede gedaan in de schuur van de boer. Van dat moment verliest het stierengevecht aan beteke nis. Het raakt zijn essentie kwijt en is gedoemd tot verval. Het wordt een folkloristisch verschijnsel waar jongelui al leen nog maar tegen fabelach tige honoraria bereid zijn te doen alsof zij hun leven wagen. En daarmee doet de fraude zijn intrede in de arena. Het zijn juist degenen, af komstig uit landen waar het felst tegen het stierengevecht wordt geageerd, die deze frau de in de hand werken. Met de komst van het toerisme raken de Spanjaarden op de am fitheaters van de arena's in de minderheid. De vreemdeling begrijpt niets van het wilde feest, eigenlijk vindt hij het af schuwelijk, maar hij meent Spanje niet gezien te hebben als hij geen corrida heeft bij gewoond en blijft dus zitten. Voor zo'n publiek wordt de stier een arme pias en de torero een soort koorddanser. In alle toeristenplaatsen zijn arena's gebouwd. Waar vroe ger hoogstens een corrida in de maand werd gegeven, gaan er nu twee in de week. Er worden meer stierengevechten gehou den dan ooit, maar ook van een veel slechtere kwaliteit. Op ve le zondagen in het hoogseizoen gaan er meer dan honderd stie ren aan. Waar haal je die in Spanje vandaan? Een vechtstier moet in het vrije veld zijn opgegroeid en zelf zijn voedsel hebben ge zocht. Hij moet getraind zijn door „vaqueros" te paard die met lange houten lansen de dieren onrustig houden en waakzaam maken. Een vol waardige vechtstier moet ten minste vijf jaar oud zijn en ze ker 450 kilo wegen. De twin tig beste matadores van het land doden er ieder per jaar on geveer honderdvijftig. Zij hebben al drieduizend exempla ren nodig. De minder goeden nemen er zeker duizend voor hun rekening. Bij de selectie Niet altijd loopt het stieren gevecht voor de toreador goed af. Hier neemt de stier hem krachtig op de horens en het ge volg was dat de man met ern stige kwetsuren in het zieken, huis moest worden opgenomen. bij de fokkers valt een groot percentage af. Een rekensom leert dan dat er op de dag van heden zo'n 50.000 vechtstieren in spé moeten rondlopen om aan de vraag van vier tot vijf duizend per jaar te voldoen. Zelfs de meest doorgewinterde verdediger van het stierenge vecht weet dat dit aantal nooit te halen is en dat er dus min of meer halsbrekende toe ren moeten worden uitgehaald om aan stieren te komen. De Spaanse wetgever waakt met argusogen over de zuiverheid van het stie rengevecht. Een uitgebreid re glement bindt de corrida aan strenge regels. Maar er wordt steeds meer de hand mee gelicht. Een speciale sectie van het directoraat-generaal voor de veiligheid, die is belast met het toezien op de naleving van het reglement, stort een lawine van boetes uit over stierenvech ters, fokkers en de directies van de arena's. Veel stieren zijn te jong en halen het voorgeschre ven gewicht niet. Daar zijn de laatste jaren voor miljoenen pe setas aan boetes voor opgelegd. Nu zijn voor het eerst sedert enkele jaren ook weer directies van arena's beboet omdat zij de horens van de stieren zou den hebben laten afvijlen om het spel minder gevaarlijk te maken voor de jonge miljonairs die eraan worden blootgesteld. Dit laatste is een onderwerp van felle discussies. De Span jaard wil nog over het hoofd zien dat de stieren niet oud ge noeg zijn. Maar hij ontsteekt in vuur en vlam als hij hoort dat de stieren worden „gepre pareerd". Dat gebeurt niet alleen door de horens af te vij len. Het is een vraag of die die ren voordat zij de arena ingaan worden ingespoten, waardoor zij zo suf worden dat zij dikwijls al door de knieën gaan, voor dat zij hun tegenstander hebben gezien. DOPING Het woord „doping" is tegen woordig in de mode. Het wordt echter gebruikt in verband met het opvoeren van geestelijke en lichamelijke prestaties. In Spanje niet. Daar komt het woord in tegenovergestelde zin voor in de discussie rond het stierengevecht. De stieren zou den versuft worden. Er is nog geen officiële veroordeling uitgesproken. Maar de vee artsen bij de arena's weten volgens de Spanjaarden wel meer. Het directoraat-generaal laat thans proeven opsturen naar Madrid. Niet alleen de ho rens, maar ook de urine van de dode stieren. De dieren zelf kunnen het niet navertellen. Him bloed vloeit onophoudelijk in de hete Spaanse middagen. Zij zijn de trieste, geprefabriceerde prota gonisten bij een wild ritueel dat zijn zin verliest. Zij zijn niet langer het offerdier van de Spaanse „struggle for life" maar van de sensatielust van honderdduizenden vreemdelin gen die dagelijks om vijf uur in de middag door het stof van de Spaanse straten sloffen om een avontuur te beleven dat zij ei genlijk niet eens willen. Mondo canel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9