„Centrum" brengt Poolse parabel bij de Rotterdammers GEWELDIG AVONTUUR DWINGEN Lel Valse !^e eerste mevrouw Fraser GEEN GEWRONGEN PROGRAMMA VAN ORGEL EN VIOOL i 1 I i 1 n a I ii* BRIDGE SCHAKEN o I n i SU s a Mi I i i T r i 1 i i 1 H :I, l is W .1 4 59 LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 9 SEPTEMBER l9fi geestig geregisseerd De Toneelgroep .Centrum' heeft het nieuwe toneelseizoen in de Haarlem se Stadsschouwburg gisteravond ge opend met de Nederlandse première van „Yvonne", een toneelspel van de Poolse schrijver Witold Gombrowicz. vertaald door Adriaan Morriën. De nu 63-jarige Gombrowicz, die in ons land voornamelijk bekend is door zün roman „Ferdydurke", schreef dit stuk ongeveer dertig jaar geleden. Dat wil zeggenv r de tweede we reldoorlog, toen Polen nog geen communistische maar ook bepaald geen democratische staat was. Het werd twaalf jaar lang door autocra tische maarschalken geregeerd. Aan het stuk is wel te merken dat het in die periode werd geschreven, want de gefantaseerde vorstelijke omgeving waarin Yvonne' spueelt houdt er een ceremonieel op na waarvoor dat van het maarschalkenregime vermoede lijk model heeft gestaan, al wordt het ons dan via een lachspiegel ge toond. Het is zelfs mogelijk dat er in het nogal duistere stuk een po litieke symboliek verborgen zit, waar bij het lelyke burgerlijke meisje „Yvonne" de personificatie zou kun nen zün van de democratie, die de voosheid van dat ceremonieel ont maskert en waartegen het hele hof moordplannen beraamt. Het stuk gaat namelijk over een eigenwyze kroonprins, die in de ko ninklijke tuin dat onaantrekkelijk en volstrekt apatische meisje Yvon ne ontmoet en, uitsluitend om zün omgeving te provoceren, op slag be sluit met haar te trouwen. De pro vocatie is in zoverre een succes dat heel het conventionele hofleven in verwarring raakt en dat die verwar ring een algemene ontluistering tot gevolg heeft. Het koninklijke paar en alle hofdames en hovelingen geven zich meer en meer bloot als de klein burgerlijke, ondermaatse mensjes die ze in werkelijkheid zijn, te klein en benepen zelfs voor de misdaad die ze zo graag zouden willen begaan. En intussen groeit het meisje Yvonne hun allen letterlijk boven het hoofd, als zinnebeeld van de groeiende macht die zü door haar volstrekte lijdzaamheid en zwijgzaamheid over de anderen krijgt. Maar zodra zij dood is, herneemt het ceremonieel zijn rechten en wordt de hoofse mas kerade als vanouds hervat. Ziet men „Yvonne" als een zorg vuldig gecamoufleerd protest tegen het autocratisch regime en de ver drukking van de democratie in het vooroorlogse Polen, dan kan men er interessante toespelingen en paYalel- len in ontdekken. Maar dat histori- sche-politieke aspect is voor een hedendaags publiek nauwelyks nog boeiend. Het stuk zou dus nog an dere kwaliteiten moeten hebben van een meer algemeen menselyke aard om de bewering in het programma, dat „het juist nu aan een opvoering toe is", waar te kunnen maken. Maar hoewel er, vooral in de eer ste helft, wel vermakelyke scènes in voorkomen, is het aan zulke kwali teiten bepaald niet ryk. Op de grap pigheid is men na twee bedrijven wel uitgekeken en het zogenaamde val len van de maskers mist grotendeels het beoogde effect omdat de ver toornde, provocerende invloed van het zwijgende meisje op het hofge zelschap. niet overtuigend over het voetlicht komt en door de toeschou wers alleen op gezag van de schrij ver moet worden aangenomen. Naar mate die invloed zich op het toneel meer schijnt te doen gelden wordt hy in de zaal steeds ongeloofwaar diger omdat een aanvaardbare ver houding tussen oorzaak en gevolg hoe langer hoe meer zoek blykt te zyn. En er ontstaat dan een leegte, die zelfs door de dikwyls heel geestige JOOP ADMIRAAL .in Poolse parabel regie-invallen van Peter Oosthoek niet verdoezeld kan worden. Dat is des te meer jammer, omdat „Centrum" aan deze opvoering klaar blijkelijk heel veel zorg en moeite heeft besteed. In een imposant barok hofdecor en grappige kostuums van Roger Chailloux heeft Oosthoek's re gie vooral de persiflage in het stuk spits en effectvol naar voren gehaald. Hy kreeg in dat opzicht maximale steun van Frans Vorstman als ko ning en Leen Jongewaard als kamer heer, terwyl ook Ann Hasekamp (af gezien van een soms te sterk char gerende dictie) heel komische mo menten had. Joop Admiraal speelde de nukkige kroonprins met een ver moeide allure waarin het bedoelde snobisme niet altyd tot uiting kwam en Elsje de Wyn debuteerde in de byna stomme rol van de zienderogen groeiende Yvonne. Jaques Comman deur had een aardige scène als haar onfortuinlyke aanbidder Innocen- tius. TUC steunt Labour toch Het Britse Vakverbond TUC heeft gisteren zyn jaarcongres afgesloten met een bij handopsteken aangeno men motie, waarin de Labourrege- ring wordt gesteund. Een vakbonds leider zei dat dit tenminste een klei ne troost is voor de regering, die kritiek uit de vakbeweging !!SZ'1'Z .VI iegge wie h f - ko m et I i e choreograaf George CJ in De Amerikaanse assistente Balanchine, studeert op het ogenblik bü het Nationale Ballet „La Val se" van Balanchine in, waarvoor hy de gelüknamige muziek van Mau rice Ravel gebruikte. De zetting van Balanchine ging in 1951 in New York in première by het New York City Ballet. De Ne derlandse première gaat op 4 okto ber in de Amsterdamse Stadsschouw burg. IN HET WESTLAND Zeven personen ziek na grondontsmetting Zeven personen, die in de tweede delen helft van augustus in tuinbouwkas sen in het Westland grond ontsmet hebben door deze te injecteren met methybromide zyn ernstig ziek ge worden. Drie van hen vertonen ver- Iammingsverschynselen. Een van deze drie personen hy werkte in Kwintsheul verkeert in levensge vaar. Vergiftiging met methylbromide kan grotendeels onherstelbare ze nuwbeschadigingen ten gevolge heb ben, verwoesting van de hersencel len en spraak- en bewegingsstoor- Degene, die dit middel gebruikt moet een masker dragen en het is zaak dit masker om de 20 minuten te verversen. Gebeurt dit niet dan raakt het masker oververzadigd zo dat het niet meer werkt. De arbeidsinspectie acht het ge bruik van deze stof echter zo ge- vaarlyk dat zy, mede gezien het feit dat het ook in andere tuinbouwge bieden dan het Westland meer en meer gebruikt wordt, de betrokken aangeraden heeft het het in tuin bouwkassen niet meer te gebruiken en in plaats daarvan andere mid- voor grondontsmetting, by- voorbeeld stoom, toe te passen. Me thylbromide is zo byzonder gevaar- lyk doordat het reukloos is. Dat de vergiftigingsgevallen zich in de twee helft van augustus voordeden komt misschien door de hoge temperatu ren in die periode, zo wordt aange nomen. Voor de vyfde editie van de wegwedstrijd Parys-Luxemburg voor beroepsremners, van 1517 septem ber, zullen tachtig coureurs, verdeeld over tien equipes, aan de start ver schijnen. In drie étappes moet büna 660 km. worden afgelegd. De eerste étappe is vrijdag 15 september van Nogent naar Chalons sur Marne, een rit over 223 km. Behalve de nieuw bakken Belgische wereldkampioen Eddy Merckx en Jacques Anquetil. ENNY MEUN IER de eerste mevr. Fraser Het toneelseizoen beginnen met een vlieggewicht-komedie heeft voor een toneelgezel schap wel programmatische voordelen: het publiek is wel willend en voor het gezelschap zelf is het een nuttig „opwar mertje". Er zijn ook nadelen aan verbonden: een lichte ko medie is technisch geen simpe le zaak, alles moet perfect lo pen om werkelijk hartverove- rend te zijn, en als die perfectie niet wordt bereikt vallen de gebreken in het oog. De eerste voorstelling van het blijspel „De eerste mevrouw Fraser" van St. John Ervine door het Nieuw Rotterdams Toneel was niet perfect. In dit blyspel wil een zelfgenoeg zame echtgenoot, na een betrekke- lük kortstondig huwelyksavontuur met een jonge vrouw, weer hertrou wen met zün vertrouwde eerste hu- wehjkspartner. Er'zyn twee kinderen, een opstandige zoon die zyn vader haat en tegen dat huwelyk is en een conformist die dat wel een nette op lossing vindt. Er is verder een andere huweiykskandidaat, die tegen de dwalende echtgenoot wordt uitge speeld. De eerste mevrouw Fraser helpt haar ex-man eerst van zijn jonge vrouw af, en daarna van zün zelfgenoegzaamheidhü zal zich moeten inspannen om het terug te winnen. Is een dergelyke eendagsvlieg van weleer te moderniseren door Daisy- daisy" te vervangen door „A whiter shade of pale" uit het moderne pop leven en verwyzingen naar de hui dige moeiiykheden in Hongkong? Nee, want moderne mensen. 40 jaar later, reageren fundamenteel anders dan in Ervine's komedie, koeler, min- heeft gehad dan welke conservatieve zullen ook de Nederlanders Janssen, regering ook. Karstens, Dolman en Haast starten. heel ongewone samentreffen gel en vioolduo een gewrongen pro gramma zou ontstaan. Dit was ech ter niet het geval. De organist voegde ziclh solo in met een gecombineerd preludium in In Leiclse Pieterskerk Het laatste zomerorgelconcert van j g (Köchel 312) en een fuga in g K. en O. en Kerkvoogdij in de Pie- (K.V. 401) van Mozart en op zyn terskerk was met medewerking j beurt met Bacil en Reger. van het vioolduo (echtpaar) Bouw Bachs Fraeludium in f verliep Lemkes en Jeanne Vos voorbehou- I straik, ongesmukt éénkTeurig en on- den aan Johan van Dommele, orga- geremd in de beweging: een inzicht, nist van de Arnhemse Eusebiuskerk. dat Bach onderworpenheid aan ho- Het accent is sterk op het violisti- j ger, recht doet. In de Wjbehorende sche aandeel komen te liggen in fuga, met meer nuance, leek het werken van Frescobaldi, Vitali, Reger j even of de organist ziah overn en Bach. Onbegeleid zelfs in Regers nen liet door de zware tractuur Duo opus 131 b nr. 2 in d. Men had het instrument (hoe lang nog deze kunnen verwachten dat door het kwelling?). Er van afgezien dat men I Van Dommele's spel soms levendiger en veerkrachtiger had kunnen wen sen, was toch volkomen duidehjk, dat in hem een onzer vooraanstaan de ooncertgevers mocht worden be groet. Mozarts Allegro-prelude (geen specifieke orgelmuziek had mis schien een nog lichtere belyning kunnen verdragen Dat van Reger de Fantasie „Wie schön leuchtet der Morgenstern" werd gekozen, valt te begrijpen Dit is een echt organisten- stuk, met vooral naar het indruk wekkende einde toe een bepaald vir tuoos-speelse en improvisatorisch al lure. Het aspect is soms romantisch door de deels als cantilene behan delde melodie Er zyn ook trossen overbodige noten en lege maten. Re ger is uiteindelyk toch groter waar hy bondig weet te formuleren, zoals in het fynzannige en knappe Duo voor 2 violen, waarvan de inzettende Canon de ascetische zajde van Re gers geest prüsgeeft. De technisch hoogbekwame violis ten wier samendenken in het spel een hoogste homogeniteit heeft be reikt hebben gelukkig hun toon met geforceerd om, van hun hoge standplaats uit, de enorme ruimte te vullen. Van de helderheid moest in het pianissimo wat verloren gaan, maar hun opvallend schone klank kleur bleef ongeschonden. Met twee Canzones van Frescobaldi en een „Sonate a trè" van Vitali werden boeiende composities weergegeven. Indien echter ergens, in dooiwroch- te weergave, de innerlijke gebonden- beid tussen de twee partners on weerlegbaar blyken moest, dan is de Sonate voor twee violen en basso continue van Bach, een zjg. kerk- sonate (langzaam - snel - langzaam - snel) met de karakteristieke bijzon derheid, dat het slót-deel een dans (gigne) toelaat. De organist Johan van Dom mele en het vioolduo Lemkes Vos tijdens het laatste zomer- orgelconcert in de Leidse Pieters- j kerk. (Foto LD/Holvast) I Van de drie in remise geëindigde duels tussen de Nederlanders drs. P. Roozenburg en de Russische kam pioen Andreiko, gespeeld in de ont moeting voor landentientallèn in Moskou van 6 tot 10 augustus, had Roozenburg in de eerste en Andrei ko in de 2de party serieuze winst kansen. Roozenburg, die enige tyd geleden in het toernooi te Hooge- zand bewees nog altyd een gewel dige dammer te zün, liet dat in Mos kou tegen Andreiko nog eens mer ken. Hieronder volgt zyn prachtige eer ste partij met wit gespeeld. 1. 33-28, 18-22; 2. 31-27, 22x33; 3. 39x 28, 17-21; 4. 38-33, 12-18; 5. 37-31, 21-26; 6. 43-38. 26x37; 7. 42x31, 7-12, 8. 47-42, 1923: 9. 28x19, 14x23; 10. 4.1-37, 10-14; 11. 35-30, 11-17; 12. 30-25. 14-19; 13. 25x14, 19x10; 14. 48- 43, een verrassende voortzetting! Wit beoogt zün korte vleugel zo sterk mogelyk te doen zün, waarby hü er voor zal waken het spel niet meer klassiek te laten worden. In het ver volg ziet u dat zwart steeds tracht deze spelvorm te bereiken. 10-14; 15. 43-39, 5-10; 16. 49-43. 17-21; 17. 31- 26, 13-19; 18. 26x17, 12x21; 19. 46-41, 15-20; 20. 36-31, 21-26; 21. 41-36, 10- 15; 22. 33-28. 8-13; 23. 38-33, 2-7; 24, 42-38, 7-12; 25. 34-29, 23-34; 26. 39x 30. 20-24; 27. 30-25. 18-23; 28. 43-39, 6-11; 29. 39-34, 1-6; 30. 27-22, 12-17, 31. 31-27, 14-20; 32. 25x14, 9x20; 33 34-29, 23x34; 34. 40x29, 20-25; 35. 29x20, 15x24; 36. 36-31, zie diagram, ANDREIKO aiiiiiiiiiniiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii m DAMMEN m iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiii Zwart moet nu naarstig zoeken naar een remisemogeiykheid. 14-19; 53. 22-18, 13x22 64. 27x18, 11-17; 55. 39-33, 19-23. 56. 18x29, 17-22; 57. 32- 28. 21-27; 58. 28x17, 27x36; 59. 17-12. 16-21, zwart taxeert 26-31, 36-41 wel op verlies. 60. 12-8. 21-27; 61. 8-2; 27-31; 62. 37-32, 31-37; 63. 32x41, 36x47; 64. 2-19, 47-36; remise. FREEK GORDIJN der retorisch. En juist die retoriek geven de komedie een onmiskenbaar verouderde geur ze zetten de ver andering bovendien stil en veroorza ken natte plekken. Structurele obstakels van deze aard zün in het stuk moeilyk weg te spelen, en dat gelukte de bezet ting gisteravond dan ook niet. Er wa ren wel heel amusante momenten. Enny Meurder maakte een haar eerste mevrouw Fraser een heel we- reldlyke, maar zeer vrouewiyke vrouw, beschaafd en aangenaam om te zien. Camille de Vries als de twee de vrouw was iets byzonders: net even canailleus, net even loederig, maar net niet te, toch weer wat kin- deriyk in haar geraffineerdheid: uit stekend. Heel leuk ook Nelleke Knegtmans in een klein rolletje als dienstmeisje. Pim Dikkers, die komedie ook had geregisseerd in h hoogste tempo, dat het stuk ve draagt en dat is niet zo heel sr. had vooral tegen het eind goe< momenten. Jules Rooyaarts moé als opstandige zoon worstelen het probleem van die gedateerdhe van eht stuk. Een vriendeiyk debui van Dries Smits als de conformist sche zoon en Christine Schreuder, e< bekoorlyke verschyning, als diet vrouw. Plm Hoddes was de hul vriend. Het decor was van Harry Wie half Brits, had modernistisch gekleurde stopflessen op een meta len rek >tTe structuur van het stul kreeg er wel gestalte in.Bovendiet zeer elegante robes van Marjan Ot. lemans. 'iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii 'IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH Dat Josef Stalin Invloed gehad heeft op het wedstrydbridge lykt een dwaze veronderstelling. Niettemin is dat het geval geweest zij het, in negatieve zin. Tüdens het leven van de Russische dictator waren de con tacten tussen de bridgespelers in Oost- en West-Europa praktisch nihil en mochten de kwynende brid- ge-organisaties in de communistische landen zich niet verheugen in ook maar de geringste sympathie der machthebbers. Na Stalins dood is daar langzamerhand verbetering in gekomen. Het wedstrijdbridge werd erkend als een spel van enige belang rijkheid, de bridge-organisaties be gonnen weer enigszins te bloeien. Vooral toen bleek dat bridgetoer- nooien buitenlands bezoek en dus deviezen brachten, werd het spel zy het schoorvoetend geaccepteerd. Polen heeft in 1966 zelfs de eer gekregen, het eerste land achter het IJzeren Gordijn te zün, dat een jaarlüks kampioenschap der Euro pean Bridge League mocht organi- Bridgevraag van deze week: Noord gever, allen kwetsbaar, viertallenwedstryd. De zuidspe ler heeft: V 9 7 4 985<)HV85 753 Noord één ruiten oost past wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze pagina. seren. De meningen over de kwalitel: der Poolse organisatie lopen noga uiteen en de critici (uiteraard West-Europa) wyzen vooral op de westerse ogen nogal vreemde mani pulaties met deviezen en de alon voelbare staatsbemoeienis die tot ii haast elke vezel van het toernoo doordrong. Neemt men deze zaken op de koot toe (in elk land mankeert er w< aan), dan mag men zeggen dat de Polen het er uitstekend hebben afge bracht en ondanks hun tekort aan ervaring en spaarzaam materiaal de talloze moeiiykheden overwi hebben. Speltechnisch staat het Pool» bridge niet op een bijzonder hoog peil. Haast ieder spel is voor de Polen een avontuur waarin men zich vooral moedig moet tonen door grote risico's te nemen. In het allereerste spel van de eerste wedstrijd die vorig ;er jaar in Warschau werd gehouden, bood een Pools paar tegen Ierland een groot-slembod, dat liefst vai snits afhing. Het bod slaagde, reeds toen zeiden de kenners dal spelers, die zó bieden, wel eens een wedstryd, maar nimmer een toernooi kunnen winnen. Zü kregen gelük: op de ranghjst van 17 landen bezetU Polen tenslotte de tiende plaats, Dat de risico's die de Polen nemen hen in sommige gevallen tot gevaar- lüke tegenstanders maakt, toont het volgende spel uit de match Polen- Frankrijk A 7 4 2 A 2 O 10 7 4 9 7 4 2 H V 10 3 V 10 9 6 4 O 3 H B 6 8 rt 9H875 V B 8 5 A V 5 3 Wk" iiy r/yW,^m 'm 11 0 P Pi Pm B m m m 9 m 0 m m i S - m ROOZENBURG Wit heeft de bekende sterke positie overgehouden die ook met de door stoot 28-22 veelal wordt bereikt. Zwart kan 22-18 niet toelaten. 24-29; 37. 33x24. 19x30; 38. 45-40. 30-35; 39. 40-34, 4-9; 40. 44-39, 3-8; 41. 38-33, 13-19 42. 33-29, 19-24 43. 29x20, 25x 14; 44. 39-33, 14-20; 45. 33-29, 9-14; 46. 29-23, 20-24; 47. 34-30, 24-29; 48. 23x34, 35x24; 49. 50-44, 8-13; 50. 44-40, 17-21; 31. 34-29, 24x33; 52. 28x39. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllilll Voor de beginnende schaker Is de grote moèiiykheid het grote aantal mogelijke zetten. Welke is nu, op dat ogenblik de juiste? Naarmate men zich op schaakgebied wat verder ont wikkelt, vallen dadeiyk vele zetten als van generlei waarde. Ja, zelfs als di recte fouten af. Voor de ver-gevor derden en de sterke spelers bbjft dan vaak slechts één zet over. Die te vin den is de kracht van de speler. Vandaar dat juist in de hoogste re gionen van de schaakbeoefenaars het vaak zeer veel tyd vergt om in be paalde 'stellingen de enig juiste zet te vinden. Zelfs komt het voor, dat een stelling is bereikt, waarin men het allerbeste niet zou behoeven te zetten, omdat de tegenstander juist daardoor zichzelf in moeiiykheden zou moeten brengen. Echter, de beurt overslaan ls niet toegestaan! Dan is het zaak een zet te vinden, die aan de stelling in wezen niets ver andert en de tegenstander gedwongen wordt de eigen positie te verzwakken. Zo'n situatie deed zich eens voor in een party tussen Szily en Balogh, Boedapest 1943 (diagram I). I m •ft m i Zwart was aan zet. De witte koning kan nergens heen, het witte paard staat ge gepend, de witte pionnen kunnen, op g4 na, niet spelen. De witte dame is gebonden aan de dekking van d4. Daarom koos zwart de simpele maar allersterkste zet 1... Kg8-h7! En nu moet wit zetten, de enige zet: 2 g3-g4 waarop volgt 2Dd2-h2 mat. (Op 2. De5-b8 2Dxd4 mat). De legendarische schaakvirtuoos Morphy bereikte in zün party tegen Bird (Londen 1858) stelling II. WM' m t m t a i a Morphy (zwart) had een felle aan val gelanceerd op de koningsvleu- gel, doch doordat wit toch nog lang wist te rockeern stonden de stuk ken voor een aanval op de dame vleugel nogal off side! Hoe kan de dame van h3 naar de andere vleu gel worden overgespeeld zonder al te veel tydverlies. De oplossing van dit vraagstuk was Morphy toevertrouwd. Er volgde 1Tf8xf2! 2. Le3xf2. Dh3a3U. En zwart won. (3. c3, Dxa2; 4. b4, Dalt; 5. Kc2, Da4t; 6. Kb2, Lxb4 enz.). B 9 8 5 9 B 3 O A H 9 6 2 10 8 Noord gever, niemand kwetsbaar. Na passen van noord en oost opende zuid met één ruiten, west doubleerde, noord bood één schoppen, oost drie harten, zuid paste, west vier harten die noord doubleerde. De Poolse zuidspeler kwam met ruitenaas uit en speelde in slag 2 klaver na, die oost in de gesloten hand won. spel is zeer eenvoudig, wanneer oost op de 2:2 verdeling in troef ha( gespeeld, doch noords doublet maak te dat weinig aannemelyk. In slag 3 speelde oost schoppen, in de hoop een slag in die kleur te stelen. Wests' schoppenheer werd genomen door noords' aas. Had noord nu klaver gespeeld (en later nogmaals) dan zou oost één down gegaan zün. Noord speelde echter ruiten, zodat oost een nieuwe kans kreeg die ech ter verloren ging, omdat oost later over noord op hartenboer sneed. Aan de andere tafel maakten de Polen in OW vier harten, ongedoubleerd. Niet temin verloren zy de wedstrüd met groot verschil. H. W. FILARSKI. mm m Wit geeft mat in drie zetten. (Wit: Ka7, Dg3, Tf2, Tg2, Lf3, Lgl, Ph2, pion g4) (Zwart:' Khl, Tfl). Oplossing: 1. Ka6!: op 1 Talt; 2. Ta2, Txa2t; 3. Txa2 mat. Op 1een andere torenzet dan: 2. Tfl! Antwoord op bridgevraag: Voor menig „modern" speler is dit geen probleem: hij biedt één schoppen, omdat hy nu eenmaal voldoende punten, alsmede een vierkaart in schop pen bezit. In een viertallen- wedstrijd is het betere bod zon der twyfel echter twee ruiten. Het geeft aan, dat zuid vry zwak is en aardige ruitensteun heeft dat is precies, wat zuid moet vertellen. Zou er een manche in schoppen te maken zyn dan zal noord die kleur alsnog moeten kunnen bieden. In de praktyk had noord: A 639AV740AB 9 4 2 V en er ontstond een moeizaam biedverloop: noord een ruiten zuid een schoppen noord twee harten zuid drie ruiten noord drie schoppen waar na zuid niet meer „dorst" en een hopeloos contract speelde. Na: één ruiten twee ruiten zün de problemen opgelost. Zelfs als noord nog twee har ten „probeert", zegt zuid twee schoppen noord drie ruiten einde. Het is een oud Acol-biedprin- cipe dè,t bod te doen, dat in één keer het spel duidelyk „om schrijft", Twee ï-uiten doet dat bepaald beter, dan één schop pen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 8