ntdooiing mode van der economie: het Westen Sartre's theorie en praktijk Financieel weekoverzicht R - Hlson speelt voor rst- en boeman i GEBREK AAN COMMUNICATIE? Kerkdiensten Leiden en omgeving Zondag 10 september ZATERDAG 9 SEPTEMBER LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 17 (Van onze financiële medewerker) iks ^et feit dat premier Wilson als vervroegde kerst- n *onele kwam door enkele economische dwangmaat- te verzachten, heeft hij weinig bijvalsbetuigingen te ;ekregen tijdens het congres van de Britse vakbonden. |e afgelopen week in Brighton werd gehouden. Eertijds mensen met wie men het niet eens was aan de schand- ionden, of desnoods werden zij verbrand, maar tegen- wordt een congres gehouden om een politicus te heke- joeman wordt aan de kaak gesteld. TEloelf is het niet zo verwon- L it de Britse premier geen ;d kreeg over zijn beleid, ordt nooit populariteit ge- •r beperkingen worden op- laas is het in de afgelopen tdurend nodig geweest om bestedingen te beteugelen, is de betalingsbalans noe het. lood geslagen. Het leger werklozen is de resul- de tegen wil en dank door- jestedlngsbeperking. 011 verzachting van de huur- *'ngen is het niet mogelijk economie uit het slop te aarin zij thans verkeert, ïrigens wel de grote mode Ierse wereld om de econo- irkingen te ontdooien, zo lenen zijn dat de binnen- ijunctuur er door wordt kchien juist in de Ver. Sta len onmiddellijk gereed om qen macht te streven naar lurverbetering, zodra zich hjk is "geweest om plken aan de horizon afte lyk gevestigd op de inkomsten uit de aardgasexport. Zodra het aardgas uit Slochteren in grote hoeveelheden naar de om ringende landen stroomt, kunnen wU in het internationale betalings verkeer weer een veer voor de ucus wegblazen. Bij het opstellen van de begroting voor 1968 is van de supyo- sitie uitgegaan dat door het aanlo pen van de inkomsten uit het aard gas de teugels der overheidsbestedin gen niet strak behoeven te worden aangehaald. Bij ons weten Is er nooit een be groting geweest waarover al bij vjgi- baat zoveel publlkaties zijn versoe nen en zoveel veronderstellingen zijn geuit als over de Miljoenennota, di? op de derde dinsdag van deze maand op tafel komt. '750,- per seconde Bp achterste henen wlgde gedragslijn brengt pee dat een land. waar de lalans een tekort vertoont, ifelijks een evenwichtsher- reroorloven, omdat de daar- flzakelyke beperkingen ve- achterste benen doen )r Ierland heeft de omvang rkloosheid tot ernstige kri jt conjuncturele beleid aan geven, niettegenstaande zij structurele aard is dan van Q| ele oorsprong. Het behoort al in onze tijd tot de taak ï'efi erheid dat zy er voor zorgt onomie in het goede spoor het publiek moet er geen den door ondervinden. >lg is dat in de meeste lan de betalingsbalans er ei- zou moeten leiden dat de rordt aangehaald, de slui- ïd worden zodra er teke- eruggang opdoemen. nflatoire stroming land zijn al enige honder- lenen beschikbaar gesteld jke leemten in de werkge- te overbruggen, er zijn Jberaamd om de structuur- uit de ergste zorgen te hel- loor de omvangrijke over- dingen wordt ertoe byge- een inflatoire stroming TIN' Natuurlijk kan iedereen op z'n vingers natellen dat het niet mogc- bezuinigingspogingen, tot een slui tend budget te komen. Ook kan me.i zonder meer nagaan dat het een be groting wordt van f 750 per seconde, welk bedrag het hele jaar door zon der één seconde onderbreking via ue overheidsinstanties zal worden uit gegeven. Dit betekent dat de uitga ven f 45.000 per minuut bedragen, of f 2,7 miljoen per uur, hetg2cr« per dag een bedrag uitmaakt van f 64,8 min. Uiteindelijk komt men dan op een totaal van f 23,5 mil jard voor het gehele jaar. Daarbü moet in aanmerking wor den genomen dat 1968 een schrikkel jaar is en dus 366 dagen telt, het geen ons een bedrag van 64,8 min. scheelt dat meer moet worden uitge geven dan wanneer er een normaal jaar zou zijn geweest. Dankzij de koersstijging voor de internationale waarden heeft het pu bliek de laatste tyd meer belang stelling gekegen voor de aandelen markt. De omzetten in de intenratio- nals zijn nog wel niet groot, maar dat komt eerder door het geringe aanbod, waardoor een kleine vraag al tot een grote koersstijging leidt. Nu is er ook wel reden om wat meer aandacht aan de internationale waarden te besteden. By de inter nationale koersbeweging waren zy aan de Amsterdamse beurs achter gebleven. Naar verhouding zijn de koersver- beteringen aan de Duitse beurzen tot nu toe veel groter geweest, om nog maar niet van de Londense beurs *te spreken waar vrijwel dage lijks nieuwe hoogterecords voor de indexcijfers worden opgetekend. In Wall Street was de vaart er een beetje uitgeraakt, door de sta kingdreiging in de automobielindus trie, maar de reactie is meegeval len. Daarbij leert een nuchtere be oordeling dat een eventuele terugslag slechts van tijdelijke aard kan zijn. Voor Kon. Olie is een betere ten dens ontstaan dank zij het feit dat de Arabische landen hebben ingezien hoe weinig zij met hun olie-embar go bereikten Geklede jas ging uit Intussen gaan de banken voort naar de gunst van de kleine man te dingen. Sinds de bankiers de „ge klede jas" hebben uitgetrokken en de „rode loper" hebben uitgelegd voor de niet al te royaal met aards slijk ge zegende mensen, lijkt er haast geen houden meer aan de Initiatieven, die worden ontplooid. In feite komt het er op neer dat het publiek stormenderhand met ge heel nieuwe betalingsmethoden ver trouwd moet raken. De salarisbeta lingen via de banken, giro en spaar banken heeft zich steeds meer ont wikkeld. Bij Hoogovens bijv. heeft van het omstreeks 18.000 man tel lende personeel al bijna een 12.000- tal zich aangemeld voor loonbetaling via de bank of spaarbank. De omvangrijke fusies hebben het de banken mogelijk gemaakt om zeer kostbare elektronische apparatuur aan te schaffen, die alleen maar ren dabel kan worden gemaakt als er zo veel mogelyk posten door behandeld worden. De kleine man is 'n waar devolle aanvulling van de bezetting der apparatuur. Daar gaat het de banken echter niet alleen om. want blijft rollen omdat anders de econo mie zou stagneren. De faciliteiten zullen in het najaar nog worden uitgebreid als de onder linge bankgiro gaat draaien en het om het even is bij welke bank er een rekening wordt aangehou den, omdat de overboeking naar iemand, die bij een andere bank rekeninghouder is, zonder haperen geschiedt. Betalen niet cheques Bovendien zal het betalingsverkeer per cheque worden aangemoedigd. De grote banken zullen daartoe aan cliënten cheques verstrekken, waar van de uitbetaling tot een bedrag van f 50 door de bank gewaarborgd is onverschillig of het saldo op de re kening van de cliënt, die de cheque afgaf, toereikend is. Zo gaan we met ons betalingsver keer naar een nieuwe samen leving, waarin desondanks altyd nog gelegenheid te over zal zijn om allen die met de leiding van de economie belast zyn, zo nu en dan op con gressen te hekelen. Overal, waar mensen samen wonen en werken, dreigt telkens weer het gevaar van verstoring van het contact, gebrek aan communicatie. Op een bepaalde afdeling van een bedryf worden plannen gemaakt, die het gehe le bedrijf ten goede moeten ko men. Alleen verzuimt men na derhand de getroffen maatre gelen zó door te geven aan alle belanghebbenden, dat achter grond en doel ervan wor den verstaan. Met het gevolg, dat er een geprikkelde, soms zelfs vijandige sfeer ontstaat. In veel gevallen was dit niet nodig geweest, als men zich slechts wat meer in de positie van an deren had trachten te verplaat sen. Het contact is verstoord, de communicatie dreigt verbroken te worden. Ik wil ditmaal niet ingaan op alle rampzalige gevolgen die dit gebrek aan contact kan hebben in huwelijk en gezin, op kan toor en bedrijf. De meesten van ons kennen de voorbeelden uit eigen ervaring. Ik stuit echter steeds weer op een heel bijzondere contact stoornis, nl. die tussen God en ons mensen. En wel op een heel speciaal punt: dat van het be staan van het leed in de wereld. Wij mensen hebben de groot ste moeite met ons geloof in God, omdat we vinden, dat Hij zich maar op een erbarmelijke wyze afmaakt van het lijden in de wereld. Daarom twijfelen we aan Zijn bestaan. Als Hij be staat, dan zouden wij minstens wensen, dat Hy een einde zou maken aan de oorlog in Viet nam, aan het voortbestaan van ongeneeslijke ziekten en zovele dingen meer. Wy verlangen van God. dat Hij Zijn schepping be ter zal bestuderen, met name door het leed in zijn wortels aan te tasten. Wanneer ik op deze vragen stuit, probeer ik altijd te laten Woord van beziiiialng zien. dat hier toch wel een bij zonder groot gebrek aan com municatie van onze kant be staat. Want in feite is de bijbel niet anders dan één groot en be wogen getuigenis hiervan, dat God nu juist altijd bezig is met het leed in de wereld. Daarom bevrijdt Hy Israël uit de ver drukking van Egypte; daarom hebben de weduwen, de wezen, de armen zyn byzondere aan dacht; daarom staat in de bybel de figuur van Jezus Christus centraal, met name Zyn lyden en sterven. De bybel heeft daar mee nadrukkelijk willen zeggen, dat God zich nooit aan het ly den van ons mensen onttrekt. Nog sterker dat Hy het leed juist in zyn wortels aantast door het zichzelf eigen te maken. By bels gesproken is er dus sprake van een sterke contactstoornis, wan neer wy menen dat God zich aan het lyden in de wereld onttrekt. Dit verwyt gaat beslist niet op. Daarmee is nog niet alles ge zegd. Het behoort tot het wezen van deze God, dat Hy van ons mensen, Zyn partners in de we reld, vraagt om zelf te doen wat Hy doet. Daarom vraagt Hy van ons om onze naaste lief te heb ben, zelfs als het onze vyand zou zijn. Om de arme en de verdruk te by te staan. Om in de bres te springen overal waar geleden en waar mensen niet tegen het leven opgewassen zyn. In de re gel reageren wy met te zeggen: ..Maar om dat te weten hebben we God toch niet nodig? Dat we ten we uit onszelf ook wel." Ik meen, dat het gebrek aan con tact zich hier voor een tweede maal wreekt. Ik ben er niet zo van overtuigd, dat we 't wel uit onszelf weten, dat er van ons liefde voor de naaste in nood wordt gevraagd. En als we het zo goed weten, is het dan geen groot schandaal, dat we er in de wereld zo weinig van te recht brengen? Of is er in de wereld mis schien juist daarom nog altyd zo veel leed en schuld, omdat wy onszelf te gemakkelijk wys ma ken, dat wy het uit onszelf ook wel zien? En omdat we er te weinig by stilstaan, dat uitgere kend God de nood van de we reld, de onze incluis, te lyf gaat? P. Kloek ned. herv. pred. Leiden. Men zou het ook zo kunnen stellen dat Sartre cp het juiste moment zijn 'stem heeft laten horen, waarna de moderne mens een zucht van her kenning kon slaken. Vervolgens zou men vele geschriften van heden als zulke zuchten van herkenning kun nen beschouwen. Toch geloof ik dat het Sartre vergaan is. als zovele i zien kans met de saldi rentewinst andere voorgangers van een tijdperk: i te behalen, wat nu eenmaal haar j aanvaard, bestreden, toegejuicht i taak is. Zy moet zorgen dat het geld Jean-Paul Sartre „Over liet existentialisme" en „Tussen de raderen". Bruna, Utrecht. Jean-Paul Sartre. Over het existentialisme. Vert, van L'exis- tentialisme est un humanisme. Jean-Paul Sartre. Tussen de Ra deren. Vert, van L'engrenage. Beide bij Bruna Utrecht. Er is welhaast niemand die zoveel invloed heeft gehad op de houding in de moderne letterkunde als Sartre. Die invloed van zijn filosofie, het existentialisme, op de schrijvers, op de kunst in het algemeen en in wezen ook op de moderne conceptie van het menselijk bestaan kan moeilijk overschat worden. Men be hoeft er b.v. La Nausée (1938) nog maar eens op na te lezen om te ontdekken waar de meeste begrippen die op het openblik algemeen gangbaar zijn, vandaan komen. maar slecht gekend. Dat dit Sartre zelf ook heel duidelyk was, bewyst het kleine werk „Over het Existen tialisme". Dit is in het Frans ver schenen in 1946 en niet in 1965 zoals In deze uitgave vermeld staat. Wijsgerig et' irs om ons heen heeft de ander vaatje moe- tn dan in de zomer van elkeen nog beducht was njunctuur uit de hand zou ir de te snelle toeneming '91 Biedingen. iurstof toegediend lien zijn de bordjes veroan- keforal in Duitsland is er nc.i aan besteed om het be- nieuwe moed in te bla- n9< tankrijk kreeg het bedryis- 5n I irstof toegediend door lis- sc" iteiten bij het tot stand h van fusies, alsook voor ra- •a Ie van de productie, maat- m het korte en middellange lepeler te maken en nieuwe om de industrie te deccn- teneinde meer werk in pro- eden te brengen, ige land waar eigenlijk de ijsmaatregelen op hun 9 d is Duitsland, ondanks het de betalingsbalans een ac- yj. I vertoont, zodanig zelfs dat nationale Monetaire Fonds Week nog voor moest waar dat het betalingsoverschot [ind "Aderen. omdat anders de Wen met andere landen orden getrokken. ;en voor de zwakke leiden Hervormde gemeente. Pieterskerk: 10 u d® Joh. Poort. Hooglandse Kerk: 10.30 u ds J. de Wit. Marekerk: 10.30 u dr P. L. Schoon- heim; 7 u d® W. G. Meijerlng te Voorschoten. Oosterkerk: 10 u ds H. Bouter. Bethlehemkerk10 u ds W. G. Meij erlng te Voorschoten: 5 u da Joh Poort Maranathakerk: 9.00 dr P. L. Sclioonheim. W. Konlngskerk: 10 u ds P. Kloek. Vredeskerk10 u ds L. Kievit. Ver. Vrijz. Hervormden Geen dienst Egllse Wallonne: 10.30 u Pasteur J. M. Charensol. Academisch Ziekenhuis: 10 u ds P. j D. van Malssen. daal 101): 10.30 u ds H. Aalbers te Oegstgeest. Geref. Kerk, Zuiderkerk: 10 u ds B. Bouma. Noord wijk aan Zee; 7 u dx v. d Zwaan Jeugddienst Petrakerk: 10 u dr v. d. Zwaan; 7 u dr. Dronkert. Oude Vestkerk: 10 u dr Dronkert: 5 u ds Bovenberg. Maranathakerk: 10.30 u ds Boven berg; 5 u ds Kronemeijer. Bevrijdingskerk9 u ds Bovenberg: 5u ds B. Bouma. „Groenhoven": 10 u ds Kronemeijer. De Mirt. Lage Rijndijk 64: 10 uur Ouderendlenet) de heer De Koning. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30 uur H. Mis. Oud Kath. Kerk (Zw. Singel 50) 10 Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24): 9.45 en 4 u dienst. (Donderdag 7.45 u dienst! Christian Science (Steenschuur 6) 10.30 u dienst. ds J. Evang.-Luth. Kerk: 10.15 ds J. Hap- Rem. Kerk: 10.30 u ds J. Th. Mac- rerzle 10 Geref. Gemeente: 10 en 4 uur stud. Sohreuder (dinsdag 7.30 uuir stud. Baayes). Aarlanderveen Herv. Gem. en 6.30 u os G. van Doorn, tverk: 10 u en 2 u us W. J. Cnr. Gerei, iverk: 9.30 W oor as; 7 u Sassenneim. Alphen Gerei, i Hoek. Dienst aes aen Boer te tien Kijn Herv. Gem. Junanaoiraat9.30 u ds J. H. Hogers; b.30 u us H. Harkema voor de Oerei. Bouo. Krulsxerk Gouw- sluis: 9.30 u us M. Hanemaayer. op- stanuingsicerk: 9.30 u H. K. van Win gerden van Zoetermeer voor Geref. bond.. 6.30 u as J. H. Rogers. Ge- douw Nabij: 9.30 u JeugQXapel de hr. C. Konlenoerg; 4.45 u Zangaienst en 5 u ds C. B. Roos te De Kaag. Martha- StichitLng10.30 u as P. A. Leleber. Wijk I, Oudshoornseweg10 u ds G. Cadée. Wijk li Slonskerk: 9.30 u os H. Kouds taal; 6.30 u in Kerk Oudsh.- weg us H. Koudstaal. Wijk 111, Ge- oouw Onderweg: 10 u us H. J. van Achterberg te Lelden. Geref. Kerk: Maranathakerk, Raadhuisstraat: 10 u ds G. O. N. Veemhuljsen; 6.30 u ds K. H. Schuring (afscheid). Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan: 10 u ds K. H. Schuring (afscheid); 5 u ds A. Bor- inan, Alphen-Noord Goede Herder kerk: 10 u ds A. Borman; 6.30 u ds lix. J. van Stormbroek. Gerei. Kerk Jeruzalentkerk Grijpensteinstraat: 9.30 uur en 5 uur ds S. van der Molen em. pred. te Middelburg. Oud Geref. Gem Kerkgebouw Hooftstraat 240 9.30 en 4 uur leesdiensten. Rem. Geref. Gem. Van ManJersloostraat10 u ds G. Bloemendaal te Delft. Baptisten Ge meente. Kerkgebouw Molenvlietlaan: 10 u de heer L. de Groot; 6.30 u de lir. J. van Stormbroek. (Vrijgemaakt): Gebouw speeltuinver eniging Bloemhof: 9.30 uur leescHenst 6.30 uur ds J. W. Beekman Bodegraven Herv. Gem: Dorps-) kerk: 10 u ds. H van Andel te Neer- langbroek; 6.30 u ds. Van Harten. Sal- vatorkerk: 10 u ds. Van Harten; 6.30 u ds. Balke. Bethlehemkerk: 9.30 u ds. Balke; 6.30 u ds. J. Haltsma te Woer den. Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds. R. v d. Berg jeugdzondagGeref. Kerk (vrijgem.): 9 30 en 5 u ds. Joh. Dam. Geref. Gem.: 10 en 6 u lesedienst. Ev. Luth. Kerk: 10.30 u ds. B. G. te Win kel. Evang.krii Th. Dikkes te Boskoop Herv. Gem.: 9.30 u ds. W. L. Heijmans; 6.30 u ds. A. de Leeuw. Rem. Kerk: 10 u ds. J. G. Paardekoo- par te Hilversum. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 u ds. W. van Heest uit Broek op Langedijk. Geref. Gem.: 9.30 en 6 u leesdiest (woensdag 7.30 u ds. L. R(jksen te Rotterdam). Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds. H. Post te Lelden. Ifazerswoude Herv. Gem.: 9.30 u ds G. Jonkers; 6.30 u ds. J. Enkelaar te Sluipwijk. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 uur ds. W. P. H. Pouwels te Hlllegom. Iloogmade Herv. Gem.: 10 u ds. Fred. J. Broeyer. Katwijk aan den Ryn Herv. Gem.: Dorpskerk: 9.30 u ds. J. Voordouw te Aalsmeer; 6 u dhr. J. van der Hoek te Leiderdorp. Aula Prinses Beatrlxschool 10 u ds. C. R. H. ter Haar Romeny. vlootpred. M.V.K. Valkenburg; 6.30 uur ds. A. Makkenze. Gym.lokaal school Narcisstrnat: 10.30 u ds. A Makkenze. G«ref Kerk: 9.30 u ds. A. C. van Beek: 5 u d' W. Bakker te Kaïwijk aan Zee Katwijk aan Zee Herv. Gem Nwe Kerk: 10 u ds. A. Vink; 6 u ds. G. Boer. Oude Kerk; 10 u ds. W. Vroeg- lndewey; 6 u ds. J. C. van Hunnik. Ichtuskerk: 10.30 u dr. C. Bezemer. pred. te Schevenlngen; 5 u ds. J. P. van Roon. Hulpkerk Hoornes: 9.15 u ds. C. Bezemer; 6 u ds. W. Vroeglndewey. Gr. v. Pr .school: 10 u ds. W. Kool. Kapel Ziekenhuis Overduln: 4 u ds. J. G. van Ieperen. Zeehospitium (longkli niek) 8.30 u ds W. Bakker. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. H. C. v. d. Ent. Geref. Kerk, Vredeskerk: 9.30 u ds. De Vries; 5 u ds. J. D. te Winkel te Sas- senheim. Triumfatorkerk: 9.30 u ds. Bakker; 5 u ds. W. P. H. Pouwels te Hlllegom. Geref. Kerk (vrijgem.): 10.30 en 5 u ds. C. J. Breen (B); 8.30 en 7 u ds. J. Bos. Koudekerk aan den Rijn: Herv. Gem.: 10 li ds. D. J. Vossers te Lelden; 7 u ds. Quak. Geref. Kerk: 10 en 7 u ds. Mak- kinga (jeugdzondag). Leiderdorp Herv. Gem. Hoofdstr.: 10 u dhr. J. v. d. Hoek (m.m.v. het kerkkoor „Hart en Stem"); 6.30 u ds. J. P. Honnef. Scheppingskerk, kapel: 10.30 u ds. J. P. Honnef. Geref. Kerk. Hoofdstraat: 9.30 u ds. J. van Drie; 6.30 u ds. F. Mlnnema. Scheppingskerk: 9.30 u ds. Mlnnema: 5 u ds. Van Drie. Lelmulden Herv. Gem.: 9.30 u ds. P. L. J. Wapenaar; 7 u ds. P. L. J. Wapenaar (gemeenschappelijke Jeugd dienst Geref. Kerk). Geref. Kerk: 9.30 u ds. W. van den Bos te PIJnacker; 7 u d® P. L. J. Wapenaar (Jeugddienst). Lisse Herv. Gem.. Grote Kerk: 10 u ds. H. G. Oostlnga; 7 u ds. S. Koolstra. Helv.kapel: 10 u ds. S. Koolstra. Geref. Kerk: 10 en 7 u drs. A. E. van der Woude Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 u (jeugddienst) ds. D. H. Biesma. Geref. Gemeente: 10 en 4 u ds. W. Suyker. Geref. Kerk (vrijgem 10 en 4.30 uur ds. J. J. Verleur Oud Geref. Gem.: 9.30 en 3 u Leesdiensten. Nieuwkoop Herv. Gem.: 9 30 u ds. Holst te Den Haag: 6.30 u ds. Olie- mans. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. S. J. Popma te A'dam. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u dhr. J. van Leeuwen. Rem. Geref. Gem 10 u mevr. ds. T Elders-Mayer. Nleuwveen Herv. Gem.: 9.30 u ds. J. Gebraad (gezinsdienst); 6.30 u ds. E. Kempenaar te Woubrugge. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. H. G. A. Melnders. Noordwyk aan Zee Herv. Gem.: 10 u ds. J. van Dok; 7 u ds. D. Keuning. Geref. Kerk: 10 u ds. G. Hoekstra te Oegstgeest; 7 u ds. H. A. van Botten- burg (afscheid). Sole Mlo: 10 u ds. C. Warner. Herv. Geref. Evang., VGLO- school, Schoolstr. 2) 10 u ds. J. Tim mer te Woerden; 3.30 u ds. W. Vroeg- indeweij te Katwijk aan Zee. Noonhvljk-BInnen Herv. Gem.: 10 u ds. D. Iveuning; 7 u ds. J. van Dok. Geref. Kerk: 9.30 u ds. H. A. van Bot- tenburg; 7 u ds. G. W. H. Peddemors Ned. Prot. Bond: geen dienst. Oegstgeest Herv. Gem.: (Groene Kerk: 10.30 uur ds W. E. Verdonk; 7 u ds. J .Irik (HA - kleine bekers). Pauluskerk: 10 u ds. H. P. Hulsman en wlka M. A. de Vlieger (opening win terwerk). VrlJz. Herv. Gemeentecen trum: 10.30 u dr. H. Faber te Wasse naar en ds. M. J. Wagenvoorde (m.m.v. kerkkoor). Geref. Kerk: 10 u ds. Hoek stra; 5 u ds. Vegter. Geref. Kerk (vrij gemaakt) ln Irene: 8.30 en 3 uur ds. R. Brands Dr. Schilderschool: 8.30 en 3 u leesdlenst. Omle-Weterlng Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Lalleman; 7 u kand. Alma te Amsterdam (Jeugddienst). Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. C. A. Verhoog. Rem. Geref. Gem.: 7 u ds. J. Spijker te Den Haag. Kljnsaterwomle Herv. Gem.: 9.30 u dhr. J Goedhart te Wllnls; 7 u ds. Ph. J. Leenmans. Chr. Geref. Kerk; 9.30 en 2.15 u ds. P. Dijkstra te Klundert. uynstmrg Herv. Gem.. Grote Kerk: 9.30 u ds. Joh. Stehouwer te Alphen a/d Rijn; 5 u ds. P. J. Mackaay te Oegstgeest. Bethelkerk: 9.30 u ds. H van Gosliga; 5 u ds. H. L. Boonstra te Haarlem (jeugddienst). Geref. Kerk (vrijgem.): 10 en 5.15 u ds. J. Douma. (HA). Chr. Geref. Kerk: 9.30 u lees dlenst; 3 u ds. J. H. Carller te Lelden. Geref. Kerk. Petrakerk: 9.30 en 5 uur ds. Baayen. Maranathakerk (voor kerk gangers Rapenburgkerk) 10.15 en 6 u ds. Bosma. Maranathakerk: 8.45 en 4.30 u ds. v. d. Linde. (In alle diensten viering HA). Sassenlielm Herv. Gem.: 9 en 10.30 u ds. W. H. Walvaart; 5 u ds. H. v. d. Glesen te Capelle a/d IJssel. Ge ref. Kerk: 9.30 u ds. J. D. te Winkel; 5 u ds. H. v. d. Berg. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. L. S. den Boer. Valkenburg Herv. Gem.: 10 uur dhr. Vink te Katwijk aan Zee; 6.30 u ds. Vink te Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. Langeler. Ge ref. Kerk (vrijgem.): 8.30 u ds. J. W. Beekman (HA); 3 u Dienst des Woords. Voorhout Herv. Gem.: 10 u ds. Oskamp. Voorschoten Herv. Gem.: Dorps kerk: 10 u ds. Saraber; 7 u ds. Zijl stra.. Hulp en Heil: 10 u ds. Zijlstra Rijndijk: 10 u ds. v. d. Geest. Geref. Kerk; 9. 10.30 en 7 u ds. De Zeeuw Geref. Kerk (vrijgem.): 10 en 5 u ds J. W. Beekman. Doopsgez. Rem. (Cul tureel Centrum)10.30 u ds. F. Palm boom te Dordrecht. Wadcllnxveen Herv. Gem.: 9.: ds. G. Boer te Katwijk; 6 30 u ds. J. Verwellus. Wijkgebouw: 9.30 uur dhr. Henzen te Leiderdorp; 6.30 u ds. J. Kooien te Werkendam. Bethel: 9.30 u ds. J. Verwellus; 5 u ds. T. van 't Veld; 11.30 u ds. P. Fader te Schoonhoven. Maleise dienst. Immanuëlkerk: 9.30 u K. van Haarlem (HD); 7 u ds. H. Visser te Leek (Gr.). Geref. Kerk: 9. 10.30 en 6.30 u ds. J. Snoey. Chr. Af- gesch. Gem.: 9.30 en 5 u ds. A. P. Ver loop. Rem. Geref. Gem.: geen dienst. Warmond Herv. Gem.: 10 u ds. J M. Snijders; 7 u ds. W. H. Walvaart te Sas6enhelm. Wassenaar Herv. Gem., Dorpskerk^ 10 u dr. Th. C. Frederlkse; 7 u Idem" en ds. J. A. G. van Zanten. Klevlet- kerk: 9 u Jeugdkerk; 10 u ds. P. B. Dlrksen te Noordwljk aan Zee. Mes6la6- kerk: 10 u ds. J. A. G. van Zanten. Dorpscentrum: 10 u klnderdlenst. Ge ref. Kerk. Bloemcamplaan^ 10 en 7 u dr. B. Rietveld te Den Haag. Zijllaan: 10 en 5 u ds. D. van der Meulen. Ned. Prot. Bond. Lange Kerkdam10.30 u ds. D. A Werner. Johannahuls: 10.30 uur dr. P. D. Tjalsma te Den Haag. Herv. Geref. Evang., Dorpshuis: 10 en 5 u ds. H. G. Abma te Gouda. Woubrugge Herv. Gem.: 9.30 u ds. Kempenaar; 6.30 u ds. Gebraad te Nleuwveen. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. Schouten te Heemstede. Zevenhoven Herv. Gem.: 9.30 u ds Leenmanc' te Oudewetering. Ge ref. Kerk: 9.30 u ds. H. van den Berg te Sassenheim; 7 u ds. R. de Vries te Katwijk aan Zee. Zoeterwoude Herv. Gem.: 10 u ds. L. Doorn. Zwannnerdain Herv. Gem.: 10 en 6.30 u ds. C. L. v. d. Broeck. Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds. J. E. Brederveld te Lelden. Rem. Geref. Gem.: geen een aanbevelenswaardig boek, geeft de grondgedachten van het existentialisme, zoals de auteur die heeft vastgelegd in een lezing, met daaraan toegevoegd een aantal pun ten van discussie en zyn antwoorden daarop. De eenvoudige vorm waarin Sartre zijn filosofie gegoten heeft, verklaart hij in een van de punten van discussie als volgt: „Het komt vaak voor dat mensen die op dit ge bied niet geschoold zijn, my vragen stellen. Dan kan ik twee dingen doen: weigeren te antwoorden of dc discussie aanvaarden op het vlak van de popularisering." Voorts zegt hij. dat hy dit wel kan doen omdat hij het niet verkeerd acht. indien een gedachte daardoor wat afgezwakt wordt, mits die dachte door die popularisering niet verdraaid wordt. Deze uiteenzetting van het eenistentialisme is. dat is wel duidelijk, gebaseerd op ee dediging. Sartre verdedigt zyn systeem tegen de aanvallen van religieuse. politieke, wijsgerige en morele zyde. Hy weerlegt de verwy ten van de marxisten die het existen tialisme een quiétisme (leer van de volkomen berusting) noemen dientengevolge bourgeois. Het ver wyt van christeiyke zijde dat het existentialisme de volslagen wille keur ln de hand zou werken en dat van het existentialisme nadruk legt op de kwalyke kant van het wezen „mens", weerlegt hij door te wyzen op het belang van de Individuele keuze. Ten slotte geeft hij een uiteenzetting van de beteke nis die hy aan 't woord „humanis me" geeft. Nadrukkeiyk zegt hy dat zyn gebruik van dit woord niets van doen heeft met de klassieke opvat ting van humanisme; een opvatting die hy verklaart hoogst gevaariyk te zyn en uiteindeiyk te leiden tot fascisme. Wie wil weten hoe Sartre denkt over dit soort humanisme leze het gesprek tussen Roquentin en l'Autodidacte in het restaurant dat ln „La Nausée" te vinden Is. Sociale revoluties JE AN-PAUL SARTRE Het die. hoewel zeker niet slecht, my toch In de eerste plaats aan h<-t blad v&n de Nederlandse Spoorwegen do«.t denken, Is geschreven als een film scenario. Ik weet niet of het Sartre'» bedoeling is geweest da)» er ook inderdaad een film van gemaakt zou worden; wel heb ik de indruk dat het een interessante film zou kunnen zyn. Om zo te lezen is het bUzonder boeiend Het is de geschiedenis van twee op elkaar volgende sociale revoluties ln een klein land dat economisch onder druk staat van een naburige grote mogendheid. De gekozen president na de eerste revolutie heeft geen kans gezien zich afzydig te houden van geweld en bloedvergieten om de party plannen te verwezenlijken. De tweede revolutie is uitgebroken en hij staat als tiran terecht voor de revolutionaire rechtbank, gevormd door zijn vroegere partygenoten. De getuigen die gehoord worden zyn zijn vroegere naaste medewerkers en medewerksters en zyn kamerdienaar. Deze getuigenverklaringen zyn bui tengewoon knap voorgesteld omdat zij in flashbacks afgewisseld worden door de gebeurtenissen zelf. Voor de tiran Jean Aguerra staat het van te voren vast dat hy veroordeeld zal worden en hij wil zich niet verdedi gen tot de vrouw die zyn secretaresse en die hy altyd heeft liefgehad, als getuige verschynt. Het probleem van deze Jean is dat het hem on- mogeiyk is geweest geweld en bloed vergieten te vermijden hoezeer hij daar afkerig van was. Zyn beste vriend die zich om ditzelfde probleem tegen hem keert, heeft hy verweten dat het gemakkeiyk Is zyn handen schoon te houden als een ander het vuile werk op moet knappen. Ten slotte blykt hoe de nieuwe president ln volkomen dezelfde situatie zal komen als zyn als tiran ter dood veroordeelde voorganger. Het gegeven Is eenvoudig en In grote lijnen zoals dat noodzakelijk Is >el bij film als toneel, uitgewerkt. Het werk Is tevens van een fantasti sche vaardigheid en vindingrijkheid. CLARA EGG1NK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 17