SHIRLEY DDD DDIS \P' De vrije zaterdag „Ife ben te gauw oud geworden" SHIRLEY ZEGT: EN VAN (W)E TENS WAARD Geef ze me Ik theedoek???? |ATBHDAQ 9 SEPTEMBER 198T L.D.EXTRA 9 „Bij Van Klingeren stond ik drie jaar sill". at is afgesproken, om twee uur in Haarlem bij res taurant Brinkman, [a, dat kent iedereen". Die middag is ze er pas om drie. Ontdaan zegt ze: s, 't is me nog nooit irkomen. Er zijn zoveel ar- iten, die het met opzet Die vinden het interes- jt staan. Ik kom zelden te iüt. Ik blijf er ook bij dat ik iet u om drie uur een af spraak had. Nou ja, u zal wel gelijk hebben ie a hel Shirley rit met haar gericht naar Ze riet er nog steeds ge- i ichrokken uit. Ze heeft een fel-gele jurk aan. Haar ogen zijn hard op- jemaakt. Die ogen hebben iets ge- jiagds. „Ik word gek van je, Hans!*, t«- tn de fotograaf, die voortdurend j de weer is om ongeposeerde .plaatjes" te schieten. Plotseling dendelijker: „Je stem klonk erg (s|boos door de telefoon, toen je ver- neni telde dat deze meneer hier al zo noei ling o p me zat te wachten". Ze )fc licht, een beetje brutaal. Ze kijkt bij op een manier die duidelijk "♦maakt waarom mannen haar op waP}het tv-scherm zo'n talentvolle zan- vinden. Alleen in de schijnwerpers word ik anders Shirley is nu éénentwintig. Sinds enkele maanden staat zij op eigen benen. In februari heeft zij de sa menwerking met manager Frans van Klingeren opgezegd. Tal van verhalen deden de ronde. De oude Frans heeft het allemaal niet be grepen. „Ik heb er een punt achter gezet, hoewel het moeilijk was na drie jaar. Weet je, hij was zakelijk erg goed, maar artistiek wist hij er niets van. Laat ik het aardig zeggen. Door Van Klingeren heb ik altijd véél gewerkt. Maar het waren steeds die personeelsverenigings feestjes, met zo'n bepaalde sfeer. Ik had ln die periode zin In andere dingen, maar dat mocht niet". Ze deelt mee dat een tonic er best in zou gaan. En ineens hart stochtelijk: „Van de week een op treden in Club 67. Met The Riats. Man. ik trad buiten me zelf. Nog nooit zóiets meegemaakt. Ontzet tend heerlijk gewerkt. Dat improvi satievermogen van die Jongens. Ze voelden me precies aan, overweldi gend hoor! Alsof er één muzikant stond, die op een groot blad papier las waar ik naar toe wilde. Eén nummer heb ik héél lang gemaakt. Toen gestopt. We hebben tegen de bedrijfsleider gezegd: we zijn op ons hoogtepunt, we gaan nu niet meer verder. Hij wist wat we be doelden. Ik had gezongen als een paradijsvogel uit het oerwoud. En die gitaren, dat waren net inheemse instrumenten. Op het laatst maakte ik alleen nog maar geluiden..." Voor de meesten van ons zit de vakantie er weer op. Teruggekeerd tot het leven van alle dag is het moeilijk om weer te wennen. De eder scholen zijn weer begonnen en drommen kleuters gaan voor het eerst naar de kleuter school öf de grote school. Een ingrijpende verandering waar sommigen misschien moei te mee zullen hebben. Een goede voeding is in deze tijd dubbel belangrijk en melk speelt hierbij een be langrijke rol, omdat alle voe dingsstoffen, die het kind no- lig heeft erin voorkomen, zo als o.a. eiwitten, zouten en itaminen. Een halve- tot driekwart liter hebben ze per dag zeker nodig. Of dit in de vorm van melk, karne melk, chocolademelk of vruchtenmelk is, doet er niet toe. Vooral yoghurt met een scheut limonadesiroop zal in de smaak vallen. basterdsuiker, 3 delen vanillejjs, 4 delen melk. Doe eerst het koffie-extract, daar na het ijs en tot slot de melk in een kom of mengbeker en klop met de hand of met de machine alles luch tig en schuimig. Direct Vla-fantasie Maak 1 dl melk lauwwarm. Week hierin de gebroken bitterkoekjes. Leg ze onderin een vlaschaal. Giet er 4 lepels advokaat overheen. Klop door een halve liter vanillevla 2 le pels oploskoffie tot een mooie glad de mokkavla is verkregen en schenk tot slot deze mokkavla over de advokaat heen. Garneer het ge heel met geslagen, gezoete room. Jazz, rhythm-and-blues, beat. Shirley vertelt: „Van Klingeren heeft dat verschrikkelijk gevonden. Daar wilde hij van z'n leven niet aan. Beat, afschuwelijk vindt'ie dat. Misschien vindt 'ie het te veel „jong", te veel het leven van nu. Het is een man op leeftijd, ik neem 't hem niet kwalijk. Maar 't is stom, zakelijk ook". ,,Van Kling er en was niet al leen drie jaar lang mijn mana ger, hij heeft me ook „opge voed". Ik heb erdoor in een har nas geleefd. Ik mocht niets. Ik mocht niet naar jongens kijken, en jongens niet naar mij. Hij hield me scherp in de gaten. Ik mocht geen spijkerbroek aan, geen rare kleding. Ik ben men senschuw geworden. Alleen in de schijnwerpers word ik an ders". Shirley beweert met droeve oog opslag dat het leven thans voor haar stukken zwaarder is geworden, hoewel zij nooit meer buiten haar pas verworven vrijheid zou kunnen. Vanaf het terras kijken af en toe mensen naar binnen. Ze reageert er nauwelijks op. Wat zij op dit mo ment van belang acht, is een ern stig gesprek over het wel en wee van Shirley. „Die vijfentwintig procent, die Van Klingeren in zijn zak stak, was véél. Al zou ik minder gaan schnab belen, dan nog word ik er beter op. Bovendien, ik deed eigenlijk al al les zelf. Voor een optreden kijken of de microfoon goed staat, noem maar op. Nu is er bij gekomen dat ik zelf ook nog mijn contracten af sluit. Nee, mijn familie helpt mij daar niet mee". Pa. ma en zusje Betty (17) wo nen in de Haarlemse De Bazel- straat. „In het bekende flatje. Af en toe houd ik het niet uit. Dan ga ik naar m'n andere home. Fijn om zo iets te hebben. Ik heb er het aller noodzakelijkste staan. Een piano, een taperecorder, wat meubels. Ik kan er hard platen draaien en mu ziek maken, 't Is er wel gezellig, niét mooi. Ik zeg niemand waar het is, anders heb ik 't niet meer voor Maak Ananas suprème bananen fijn met een >er er 1 pakje vanillesui ker en het sap van een halve ci- 1 üoen door. Laat 4 plakken ananas een uurtje in rum met suiker lig- Serveer de ananasschijven in «en *ijd coupe-glas. Leg in het H midden een bergje bananencrème. Strooi er chocoladevlokken over en r sour cream bU- Koffie-melkshake I deel koffieextract met 2 lepels ADVERTENTIE DE DOEK DIE DIRECT DROOGT «23, me alleen. Ik heb nog een ander home: mijn auto, een gr oen-blauwe BMW 1800..." Een goeie wagen, waar zij Neder land mee doorkruist. Maar een sportwagen zou haar liever zijn. Maar het blijft voorlopig bij de wens, want: „In de verste verten ben ik nog niet binnen. Die belas ting slokt vreselijk veel op. Rijk? Geen sprake van. Geld is niet alles. Voor een slecht betaald, maar leuk schnabbeltje ga ik voortdurend door de knieën. Een vervelend engage ment waar ik veel mee zou kunnen verdienen, doe ik soms niet". Ze verbleekt als „Tsjecho- Slowakije" ter sprake komt. „Hoe is dat bekend geworden? Ja, vorig jaar is het gebeurd. Een tournee van een maand, 's Nachts droomde m'n zusje dat het vliegtuig zou neerstor ten. Samen zijn we het huis uit gerend. Met m'n auto naar kennissen gereden. We waren daar telefo nisch onbereikbaar. Van Klin geren heeft een uur op Schip hol gewacht. Is toen maar te ruggegaan. Ik weet niet of er wat met het vliegtuig is ge beurd". Niettemin is Shirley kwaad als zij, een gekke, rare meid" wordt ge noemd. „Dat zijn een paar journa listen geweest, die hebben die kreet in de wereld geholpen. Ik ben hele maal niet raar. Ik doe heel serieus mijn werk. Op het podium wil ik het zo goed mogelijk doen, al is het wel eens behelpen met de begelei dingen. Ik wil het publiek in ver voering brengen, desnoods met een smartlap. Je kan hier niet zeggen: ik zing alléén rhythm-and-blues. Ik zing alles, ik kan me aan het pu bliek aanpassen. Daarom ben ik zo capabel. Dat zijn geen kapsones, het is zo". Met collega's zou Shirley niet zo goed kunnen opschieten. Ze vertelt er zelf dit van: „Ik be moei me niet met de andere ar tiesten. Ik interesseer me niet voor de aangebrande sperziebo nen van m'n buurvrouw. Variété artiesten waar mee omga, hebben andere inte ressen dan ik. Ik hèb het niet zo hoog in mijn hoofd. Maar ik wil horen, als u begrijpt wat ik be doel, dat het publiek klapt. Dat het voor mij klapt. En verder, ach die collegialiteit achter de scher men, ik groet gewoon maar eens". Het meisje, dat haar carrière als "de Nederlandse Conny (Froboess)" begon en al als kind van negen achter een mooie, witte vleugel in Treslong zat, zegt van het leven veel geleerd te hebben. En van de samenwerking met haar manager is haar toch wel vooral dit bijge bleven: „Ik stond drie jaar stil. Ik zie nog steeds niet in waarom dat nodig was. Waarom ik zo nodig „Shlrley- met-de-mlneur-stukken" moest zijn. Als ik mensen „hip" zie doen, dan begrijp ik dat niet. Ik wil het ook Een voorbeeld uit haar vakantie in Portugal. „Meisjes die openlijk flirtten met de obers op een terras. Ik vond het afschuwelijk. Zo ont zettend ouderwets ben ik nou. Ik wil me nog laten veroveren. Ik zeg niet tegen een jongen: drink 'ns wat van me. Trouwens, dat „hip" zijn, 't lijkt me dat je er zo moe van wordt. We gaan terug naar de oertijd. Binnenkort worden we aan ons haar het hol binnenge sleept. Dat zal dan wel pas echt hip wezen. Nee, voor mij zijn het ande re dingen. Een goede plaat. Dicht tegen elkaar aan dansen Shirley gelooft niet aan het geluk van „hippe" mensen. Eenvoudig stelt ze vast: „Dat zie je toch aan die dope. Ik drink niet eens, ik vindt t niet eens lekker. En ik krijg (Na meer dan 25 jaar in de, wat hij noemt, „knoertharde showbusiness" ,Jk heb Shirley gemaakt tot een internationaal be kend zangeres. In half Euro pa kent men haar. Dan vraag ik me af: wat bedoelt ze met ,Jk heb drie jaar stil gestaan". Over die vijfen twintig procentdie ik in mijn zak zou hebben gesto ken: Shirley is nooit sterk geweest in rekenen. Nee, 't is allemaal een beetje zielig, een beetje hui lerig. Publiek en vakmensen weten gelukkig beter. En ten slotte over dat „harnas": als een kind zelf niet kan lopen, dan moet je d'r een handje reiken. Verder wens ik Shir ley niets dan goeds. Ze heeft een goede stem, maar is èrg onverstandig en ondank baar". tóch de kick, nóu, nóu! Je kan evengoed lief voor elkaar zijn zon der bloemen. Ze gaan mee met ieder nieuw modeverschijnsel. Een goede, begrijpende man brengt hier redding", verzekert ze. „Het is de eenzaamheid, die maakt ze zo". Een slagwerker met felle blik be vestigt dit door heftig knikken. Sinds hij plaats nam aan de zijde van de zangeres, die hij dadelijk in Woerden zal begeleiden, is hij het voortdurend roerend met haar eens. Eén keer mengt hij zich in het ge sprek: „Niet om me zelf naar be neden te halen, maar wat Shirley af en toe doet, dat is voor ons niet meer bi) te houden. De beste bege leiding is voor haar nog niet goed genoeg..." Shirley is er niet verlegen mee. Onbewogen vervolgt ze: .Haarlem? Ik ben er graag. Een goeie, rustige, conservatieve stad". vallen wel sympathie op brengen voor demonstranten, actievoerders, teach-in-beleg- gers en andere groepen mensen die „het niet nemen"; zelf heb ik daar nooit aan deelgenomen of meegezongen in 't koor van „Wij willen dit of dat. Weg met zus of zo. Wij eisen noem maar op". Het leek me te vermoeiend en tamelijk zinloos. Maar toch Zeker zo'n veer tig keer per jaar krijg ik nei ging om naar een spandoek te grijpen, de straat op te vliegen, met vaandels en kreten te wap peren en te schreeuwen: „We nemen het niet langer. Wij vrouwen willen óók een vrije zaterdagI" En altijd wanneer die drang over mij komt is het natuurlijk zaterdag. De zaterdag is de vreemdste dag van de week. Voor huis- Een „broek-cape" van Jeanne Lanvin, gemaakt van zware geel wollen stof en gesloten met 3 gro te knopen. Bruine muts en zwarte kousen. Van „elektrisch-blauwe" wol maakte Jean Patou dit model. Lage taille, rok even boven de knieMid den in de rok een diepe plooi en daarboven een dubbele gouden ket ting. Een combinatie van mantel en mantelpakje van het huis Ricci. Wollen stof met mosterdkleurige, rode en marineblauwe ruiten. Vier opgestikte zakken men knopen. De tot op de knie vallende rok is van voren geplisseerd. vrouwen is het een gewone werkdag, voor de andere leden van het gezin is het sedert eni ge jaren een rustdag, gewijd aan vrijetijdsbesteding, uitslapen, in de weg lopen, plannen maken, plannen uitvoeren, zeuren. Eigenlijk begint de ellende al op vrijdagavond als vader de wekker afstelt. ,JIoe laat moet je op?" .Jicht uur." „Waarom zo vroeg?" vraagt hij dan het mist nooit, dat vraagt hij iedere week. ,J)e melkman komt om half negen." Moederlijke overpeinzing Nu zal elk logisch mens on middellijk aanvoeren: Nou, wat klaag je dan? Die melkman heeft toch ook geen vrije za terdag? Wéét ik wel. Maar hij heeft een vrije woensdag en ik niet. ,Jtoep je me dan om negen uur, ik moet naar muziekles," zegt Henk. ,Mams, denk er om, ik moet precies om half tien opstaan," waarschuwt Marian. „Kun je mij om half negen roepen?" vraagt Adriaan. Ik noteer de tijden en krijg een visioen van de gedekte ont bijttafel die tot minstens tien uur gedekt zal moeten blijven da's om op te schieten! Ter- ivijl de gezinsleden om beurten, op hun dooie gemak en fijn kruimelend ontbijten, tracht ik het tijdverlies te compenseren door intussen boodschappen te doen. Soms vergezelt Marian mij en dan sjouwen we samen. In alle winkels is het druk. Het dorp gonst van activiteiten. Mannen staan in het zonnetje hun auto's te wassen en als zoe te kinderen met water te klie deren. Andere mannen rake len hun voortuin om, verven de buitendeur, reviseren hun brom fiets. Zij amuseren zich koste lijk. Wanneer ik om tien uur ein delijk alle inkopen in de kast heb liggen kan ik beginnen met datgene waar ik op normale da gen om half negen aan toe ben: ontbijtboel omwassen, bedden opmaken, kamers opruimen* met de bakker afrekenen, poes jes voeden, koffie zetten. ,.Hoe laat gaan we eten?" vraagt Henk. ,Jk moet vanmid dag weer vroeg weg." „Ja straks," zeg ik verstrooid en zoek vertwijfeld naar de spons die zijn vaste plaats heeft verlaten. Eindelijk dringt het tot me door dat vader hem wel zal hebben dat klopt; op mijn verzoek geeft hij de spons te- iup; het ding zit vol olievlek ken De zaterdagmiddag zou rustig kunnen zijn als ik midden in de week meer tijd had om sokken te stoppen, knopen aan te naai en, rokjes in te korten, voerin gen te repareren. Maar midden in de week heb ik die tijd niet en daarom spaar ik het op voor die heerlijk, lange, vrije zater dag, de dag waarop een mens volop tijd heeft om datgene te doen waar hij tijdens zijn werk week niet aan toe komt. Vijf mensen verbruiken in ze ven dagen een flinke hoeveel heid sokken en andere narighe den. Nauwelijks echter heb ik mij met naaidoos en leesbril ge ïnstalleerd of de telefoon rin kelt. Een wanhopige secretaris van de voetbalvereniging schopt tegen mijn oor. .Mevrouw, onze welpen spelen vanmiddag een uitwedstrijd u weet dat we hen dan per auto wegbrengen, maar één wagen is onverwachts uitgevallen. Zoudt u zo goed willen zijn vier van onze jongens naar x. te bren gen? De wedstrijd begint om drie uur, duurt ruim een uur een kwartier rust, u kunt dus om vijf uur weer thuis zijn. Kan het?" Ach, waarom niet, denk ik. Ik kan een boek meenemen Jawelnatuurlijk." Kunt u dan precies half drie bij het gemeentehuis zijn? Fijn, hartelijk dank." Om tien uur is de laatste sok gestopt, de laatste knoop aan gezet, de laatste broek geperst. De welpen hebben gewonnen met 32. En ik vraag me af: Zou het helpen als ik met een spandoek langs de straten ging lopen? Wij vrouwen eisen ook een vrije zaterdag! Neen. Daarom doe ik het niet. Maar dikwijls heb ik er geweldig veel zin in! THEA BECKMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11