margriet
Geref. synode over de
leernitspraak-Assen
Rudolphstichting in
Achterveld 40 jaar
Wie
dicteert de
mode?
GEREF. DIAKONALE
CONFERENTIE OVER
DE RECREATIE
Trek uit
Vietnam
troepen
terug
de
Israël moet zelf
heilige plaatsen
Jeruzalem beheren
m
W er elddiakonaat
houwt boerderij
voor blinden
V w V 1
zie uzelf in
Belangrijke functie
voor Nederlander in
Wereldraad Kerken
JRIJDAG 2B AUGUSTUS 1997
LEIDSCH DAGBLAD
Vier weken bijeen vanaf 29 augustus
in de„ Blije Wereltin Lunteren
Vanaf 29 augustus komt de gene
rale synode van de Gereformeerde
Kerken bijeen in „De Blije Wereld"
In Lunteren voor een vergaderperio
de van vier weken. Belangrijke pun
ten op de agenda van deze synode
rijn onder andere de toelating van
de vrouw tot de kerkelijke ambten,
het oorlogsvraagstuk, de stichting
van een Raad van Kerken in Ne
derland, de vraag of de binding
de leeruitspraak van de synode
Assen-1926 moet worden opgeheven
en de hulp aan ontwikkelingslanden.
Wereldraad van
Kerken tot V.S.
Het bestuur van de Wereldraad
van Kerken, in Herakleion op Kreta
bijeen, dringt er in een resolutie bij
de Verenigde Staten op aan de ver
plichting aan te gaan tot een terug
trekken van hun troepen uit Vietnam
met het doel een bijdrage tot de
vrede te leveren.
De Wereldraad herhaalt ook het
eerder uitgesproken standpunt, dat
de Verenigde Staten de bombarde
menten moeten staken om de moge
lijkheid van onderhandelingen te
scheppen.
,De onmiddellijke en blijvende
taak, dde rust op allen die tz/ich bezig
houden met het bereiken van vrede
Zuidoost-Azië, is het gestadig en
dringend uitoefenen van druk om
een einde te maken aan de schaal
vergroting van de oorlog in Vietnam,
om de huidige militaire tendens om
te buigen. De Verenigde Staten kun-
een beslissende bijdrage leveren
door in het openbaar de toezegging
te doen hun troepen te zullen terug
trekken, omdat een bevredigende
ndoplossing alleen dan zal komen
als buitenlandse inmenging tot een
einde komt", aldus de resolutie
Van de 433 rapporten van depu-
taatschappen en brieven van kerke-
naden, classis, particuliere synodes en
gemeenteleden, die deze synode te
behandelen krijgt, hebben er rond
tachtig betrekking op de leeruit
spraak van de synode Assen-1926.
Daarin werd destijds vastgesteld, dat
de boom „der kennis des goeds en
des kwaads", de sprekende slang en
de boom des levens in letterlijke zin
moeten worden opgevat en dus zin
tuiglijk waarneembare werkelijkhe
den waren.
Leeruitspraak
In 1964 stelde de synode van Gro
ningen vast, dat deze leeruitspraak
niet meer volledig kerkelijk funcio-
neert en zij vroeg zich af of de
uitspraak terzijde moest worden ge
steld.
De meerderheid (acht leden, onder
wie de professoren Berkouwer, Gis
pen, Koole en Polman) van een voor
deze zaak benoemd studie-deputaat-
schap adviseert de synode thans de
binding aan deze uitspraak op te
heffen, omdat uit het sinds 1926
voortgeschreden schriftonderzoek is
gebleken, dat Genesis 2 en 3 een ge
schiedschrijving bevatten van meer
speciale aard.
is ook een minderheidsrapport
Ingediend door de emeirtus-predi-
kant J. Schelhaas Hzn. waarin
handhaving van de binding aan de
genoemde leeruitspraak wordt
bepleit.
De meeste kerkeraden, classes
particuliere synodes, die zich hierover
tot de generale synode richten, zijn
voor opheffing van de binding. Wel
klinkt herhaardelijk een toon var
bezorgdheid en er zij nook veel brie
ven, waarin de synode wordt ge
vraagd thans nog geen beslissing te
nemen.
Men vreest, omdat er nog verschil
van mening is over deze zaak, dat
de eenheid van de kerk zou kunnen
worden verstoord. Overigens vragen
slechts enkele kerkeraden en
aantal gemeenteleden zonder i
de uitspraak te handhaven.
Vrouwen in ambt
Wat het voorstel
een voor haar geëigende wijze toe
te laten tot de kerkelijke ambten be
treft: hierover bereikten de synode
vrijwel uitsluitend positieve reacties.
Inzake een ander belangrijk punt,
het al of niet zich aansluiten bij de
Wereldraad van Kerken, lopen de
meningen sterk uiteen. Sinds de vo
rige synode heeft een groot aantal
kerkeraden en classes zich hierover
uitgesproken. Ook hier geldt, dat
velen interne moeilijkheden vrezen,
wanneer de Geref. Kerken zich zou
den aansluiten bij de wereldraad, al
thans op dit ogenblik, en men komt
dan ook herhaaldelijk de vraag te
gen om uitstel van een beslissing en
tijd voor meer bezinning en voor
lichting.
Internationale Raad van Clir.
Kerken adviseert:
Twee vooraanstaande protestant-
geestelijken zijn gisteren in Je
ruzalem aangekomen om Israël aan
te sporen, de heilig plaatsen van het
christendom in eigen beheer te hou
den. Het zijn Bisschop V. J. Stephen
de Anglikaanse Kerk van zuide
lijk Indië en ds. J. C. Maris, Neder
lands vertegenwoordiger en secreta-
Op woestijngrond in Perzië
i een twintig hectare groot boe-
renbedryf zullen Perzische blinden
binnekort leren hoe ze groenten en
fruit kunnen kweken, koeien en
pluimvee verzorgen, grond bewer-
Oken. kortom: hoe ze zich in de land
en tuinbouw een bestaan kunnen
verschaffen. De bouw van dit grote
bedrjjf met huizen, stallen en goed
bevloeide boomgaarden en tuinen
ls het resultaat van zes jaar pio
nierswerk door dr J. van Weelden.
die door het Hervormde en Gerefor
meerde Werelddiakonaat van Ne
derland naar Perzië werd gezonden
voor de blindenzorg van de Christe
lijke Kerk in dat land.
Ruim een kwart miljoen gulden is
in het nieuwe bedrijf geïnvesteerd
door het werelddiakonaat van de
Gereformeerde Kei-ken. Het, wordt
gebouwd op woestijngrond bij de
stad Isfahan. De leiding heeft de
30-jarige Deen F. G. N. Hansen, een
man uit het Leger des Heils, düe
hiervoor in samenwerking met de
Hervormde Kerk werd uitgezonden.
Dr. van Weelden, die het geduldige
pionierswerk verrichtte, keerde on
langs terug naar ons land; hij be
ëindigt zijn werelddiakonale dienst
en gaat over naar het onderwijs.
Basis voor het werk van dr Van
Weelden in Perzië was het blinden
instituut „Nur Ayin" (Weg naar
het licht) van de kleine, ongeveer
500 leden tellende Anglicaanse kerk
gemeenschap in Isfahan. Hier ver
beterde hij het onderwijs voor blin
de kinderen. Aansluitende op het in
Perzië nog veel gebruikte telraam
bedacht hij bijvoorbeeld een betere
rekenmethode. Vanuit Nederland
kreeg hij voor aardrijkskunde re
liëfkaarten. die blinden kunnen be
tasten.
Op de nieuwe boerderij worden de
Vruchtbomen straks allemaal laag
gesnoeid, zodat de blinden gemak
kelijk de vruchten kunnen plukken.
In de moderne fruitteelt worden de
bomen trouwens overal laag ge-
snoeid. De groentebedden in de tui
nen worden zo klein, dat men met
(én snee de hele breedte kan be-
oM strijken. Naar Perzische gewoonte
Bitten de tuinders bij hun werk op
<ie hurken, i
Deskundigen van de Kon. Ned.
Heidemaatschappij, die in Perzië wa
ren, hebben voor het werelddiako
naat een rapport gemaakt en bere
kend dat, als er geen tegenslagen
komen, het bedrijf over vyf jaar zo
veel opbrengt, dat het zonder steun
verder kan draaien.
ris van de Internationale Raad van
Christelijke Kerken.
Zij zeiden: „Wij zijn gekomen om
namens de raad by premier Levi
Esjkol erop aan te dringen, dat Is
raël het volledige beheer behoudt
van de heilige plaatsen en ze toe
gankelijk maakt voor alle christenen
zonder enige voorkeur'.'
Zij definieerden de Raad van Chr.
Kerken als „een conservatief-protes-
tants lichaam en een verbond van
120 bijbelse kerken met vele miljoe
nen leden".
Stephen en Maris deelden mede,
dat het dagelijks bestuur van de raad
een resolutie had aangenomen, waar
in zijn bezwaar is vervat, tegen het
bekend gemaakte plan van de staat
Israël, het beheer van de christelijke
heilige plaatsen in Jeruzalem toe te
vertrouwen aan de r.k. Kerk"
De raad wil Israël verzoeken, niets
te doen, dat de ene christelijke gods
dienst zou begunstigen boven een
andere of zich te begeven in welke
vorm van godsdienstige discrimina
tie ook. De raad is ervoor, dat Is
raël zelf het volledige beheer van de
heilige plaatsen behoudt, zeiden zij.
Verder merkten zij op, dat de
Raad van Chr. Kerken openlijk
heeft verklaard, dat zolgens de bij
bel Jeruzalem behoorde aan Israël
dat dit ook gold voor de plaatsen,
voor alle godsdiensten heilig zijn.
ADVERTENTIE
De Parijse eonhmers hebben bun bod gedaan.
De shows zijn achter de rug. Wie heeft het laatste woord?
Hoe gaat de vrouw deze winter gekleed? Achter de
modellen zit de ontwerper. Achter de ontwerper.- wie
Dat bent n.
Mode is geen verzinsel. Mode geeft weer hoe u
zichzelf beleeft. En hoe u de wereld beleeft. Dit beleven
is gedeeltelijk verborgen - ook voor u. Maar het uit zich,
hoe dan ook. De ontwerper tracht de signalen op te
vangen. Dat is intiiitie. Dan brengt hij ze in beeld.
Dat is talent En dan komen de modellen. U bekijkt ze
één voor één. Het kan zijn dat u spontaan zegt:
„Ja, dat ben ik!" Misschien zal het even duren, voordat
u zichzelf herkent. En soms heeft zijn intuïtie gefaald.
Dat kan gebeuren. Maar de creaties die slagen zijn uw
creaties. Ze komen van u; en ze vinden u terug.
Daarom - zie uzelf in Margriet. Zie de kleuren,
de stoffen, de lijn en de vele vondsten die in u leven.
Paul Huf heeft het allemaal gefotografeerd. Een extra
bijlage van 16 kleurenpagina's geven u in Margriet
nr. 35 van 2 september het mooiste, het opmerkelijkste
van de Parijse shows in handen.
Margriet bekijkt het met uw ogen. Beter krijgt
niemand het te zien.
Centraal thema voor de jaarlijkse
diakonale conferentie van de Geref.
Kerken, die op 27 september ln
Musis Sacrum In Anrhem wordt
gehouden, is de recreatie.
Staatssecretaris mr H. J. v. d.
Poel van het ministerie voor Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk werk
zal op deze conferentie spreken over
de recreatie als aspect van welzijns
zorg. Hij behandelt hierbij speciaal
de recreatie van die groepen in onze
samenleving, die om medische of
sociale redenen niet kunnen deelne
men aan de normale recreatie-mo
gelijkheden.
Gereformeerd opvoedingsdorp is open
gemeenschap zonder prikkeldraad
De Rudolphstichting- in Achterveld
by Amersfoort, het grootste gerefor
meerde centrum voor kinderbescher
ming van Nederland, bestaat 40 jaar.
Het is een jeugddorp, een open ge
meenschap zonder prikkeldraad,
waar 180 door kinderrechters, raden
voor de kinderbescherming, voogdij -
verenigingen en ook gemeentelijke
geneeskundige diensten geplaatste
kinderen tot 21 jaar zich vry kunnen
bewegen: werken, spelen en leren.
De jeugdgemeenschap is genoemd
naar de in 1915 overleden Leidse ge
reformeerde predikant ds. Rudolph,
een groot ij veraar voor de kinderbe
scherming. Kinderen, die om de één
of andere reden thuis niet konden
worden opgevoed vonden in 17 boer
derijen van de 125 hectaren omvat
tende landbouwkolonie in Achterveld
goede pleegouders.
Omdat de betekenis van de land
bouw steeds verder ls verminderd,
zijn de boerderijen veranderd in bun
galows voor de pleeggezinnen, die
ook in het jeugddorp wonen. Er zijn
nu nog maaar vijf boerderijen in be
drijf. De kinderen krijgen in het
jeugddorp nu andere opleidingen.
Voor het lager onderwijs zijn er op
de terreinen van de Rudolphstich
ting eigen scholen. Daarna gaan ze
naar Amersfoort of andere plaatsen
om te leren.
In het jeugddorp zelf zijn allerlei
mogelijkheden voor praktische vak
opleidingen. Er is een goed gesor
teerde zelfbedieningswinkel, een bak
kerij, een timmerwerkplaats, een
smederij en er komt een garage.
Het jeugddorp heeft ook een eigen
kerk. zwembad en ontspanningsge
bouw.
Behalve paviljoens en allerlei cen
trale gebouwen staan er in het jeugd
dorp 20 huizen, waarin de pleegge
zinnen wonen. Vroeger waren dat
byna uitsluitend mensen, die in de
Rudolphstichting werkten. Tegen
woordig probeert men ook andere be
woners als pleeggezin aan te trek
ken, zoals mensen uit het zakenle
ven, leraren en kunstenaars.
Er is de laatste jaren ln deze
kleine gemeenschap (180 pupillen,
80 stafleden en 120 kinderen van de
stafleden) veel veranderd. Het bezit
was danig verouderd, want de mees
te huizen dateerden uit het begin van
deze eeuw. Er is gemoderniseerd,
gerestaureerd en nieuw gebouwd.
Er kwam een ontspanningsgebouw,
een zwembad en een zelfbedienings
winkel werden gebouwd, een nieuwe
school verrees en nog veel meer.
Daarmee was een bedrag gemoeid
van ruim drie miljoen gulden. Een
derde deel heeft de Rudolphstichting
zelf moeten betalen, waarbij onder
meer dankbaar gebruik werd ge
maakt van jaarlijkse bijdragen van
contribuanten, collectes in kerken en
ook kreeg de stichting f 150.000 uit de
opbrengst van de kinderpostzegelac
tie.
Op 5 september komen kinderrech
ters, raden voor de kinderbescher
ming en andere by het opvoedings
werk betrokken autoriteiten de ver
nieuwde Rudolphstichting bekyken,
waarmee dan tevens het 40-jarig ju
bileum wordt gevierd.
De diakonale
pecten van de recreatie worden tij
dens deze conferentie behandeld dooi
de Amsterdamse predikant ds W.
van Boeijen.
Voorts houdt dr J. van Klinken,
directeur van het Algemeen Diako-
naal Bureau in Utrecht, een infor
matieve causerie over het diakonale
werk vanuit de Geref. Kerken zo
wel in eigen land als in het buiten
land.
Vooraanstaande rol
gespeeld in
Geref. Bond
J. L. Verbeek
Wolthuys
overleden
In Rotterdam is in de ouderdom
van ruim 87 jaar overleden de heer
J. L. Verbeek Wolthuys, oud-admi
nistrateur van het kabinet van de
Koningin. De heer Verbeek Wolthuys
werd in 1902 volontair bij het kabinet
van de Koningin. In januari 1923
volgde zijn benoeming tot referenda
ris. Na zijn pensionering werd hij
raadsadviseur bij het kabinet.
De heer Verbeek Wolthuys heeft
een vooraanstaande rol gespeeld in
de Ned. Herv. Kerk. Hij diende de
Haagse gemeente elf jaar als diaken
en zeventien jaar als ouderling. Der
tig jaar maakte hij deel uit van het
hoofdbestuur van de Geref. Bond in
de Ned. Herv. Kerk. Bij zijn aftre
den werd hij benoemd tot erelid. Hij
was voorts vice-voorzitter van het
Haagse hervormde wijkgebouw
„Elim", oprichter en voorzitter van
de Colignyschool, lid van de Haagse
scholenraad, voorzitter van het
Geref. ziekenhuis „Nebo" in Den
Haag en bestuurslid van de anti
revolutionaire kiesvereniging aldaar.
Hij was officier in de orde van
Oranje Nassau.
PREDIKANTEN
OPNIEUW IN
COLLEGEBANK
Voor predikanten, die veelal een
drukke praktijk hebben, wordt het
steeds moeilyker de nieuwere ont
wikkeling op hun eigen vakgebied te
volgen. Vandaar, dat er een sterk
groeienre belangstelling is voor aca
demische na-scholing. Aan de Theo
logische Hogeschool van de Gere
formeerde Kerken in Kampen ge
beurt dat door middel van theoli-
gische werkgroepen, waarvoor men
gedurende het cursusjaar zes of ze
ven maal byeen komt. Vorig jaar
namen ruim 150 dienstdoende predi
kanten aan deze werkgroepen deel.
Dit najaar worden weer nieuwe
groepen gevormd. Zij krijgen steeds
een overzichtcollege waarin actuele
theologische vraagstukken aan de
orde komen en verder zijn er gespe
cialiseerde colleges.
Het nieuwe initiatief om een bre
dere kring van dienst te zijn, nam
de Theoligische Hogeschool in Kam-
Kerkelijk Leven
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oldebroek (vac. H. A,
ran Bemmel) A. Breure te Hei- en
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoogvliet (vac. H»
Riezebos) J. Nierop te Nijkerk te
Poortvliet F. Ledegang, kand. te
Baarn.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Zuid Joh.
Prins te Rijswijk (Z.-H.).
GEREF. GEMEENTEN
pen met de uitgave van „Kamper ca
hiers". In deze serie geschriften wil
de hogeschool, periodiek publiciteit
geven aan bepaalde overzichtscolle
ges, rectorale oraties of wetenschap
pelijke verhandelingen uit het Sta
dium Generale, de Civitasdagen etc.
Zij zullen zo is aangekondigd „door
gaans van theologische aard" zijn.
Directeur van nieuw departement
voor communicatie en vertalingen
De 35-jarige Nederlander A.H. van
den Heuvel is door het centrale co
mité van de Wereldraad van Kerken
benoemd tot directeur van een nicuvr
departement voor communicatie van
de wereldraad en de afdeling verta
lingen. De heer Van den Heuvel
wordt tevens de officiële woordvoer
der van de wereldraad en van de se
cretaris-generaal, dr. Eugene Car
son Blake. Hij wordt in zijn nieuwe
functie lid van het uit zeven perso
nen bestaand secretariaat-generaal
van de wereldraad.
De heer Van den Heuvel Neder
lands hervormd is na zijn theolo
gische studie direct gaan werken in
de oecumenische beweging. Van 19Ó3
tot 1960 was hij secretaris van de
Oecumenische Jeugdraad in Utrecht.
In 1960 kwam hy in dienst van de
Wereldraad van Kerken, als secreta
ris van het Jeugddepartement voor
Europa en Zuid-Amerika. In 1963
werd hij directeur van het Jeugdde
partement van de wereldraad.
De heer Van den Heuvel behoort
tot de jonge, kritisch ingestelde gar
de van de wereldraad. Zijn kritiek
binnen de raad richt zich vooral op
het feit, dat de „kerkelijke oecume
ne" de tendens in zich heeft om nieu
we experimenten van minder belang
te achten dan het gesprek op topni
veau van de officiële kerkelijke ver
tegenwoordigers.
„De oecumene moet vooral gestal
te krijgen op plaatselijk niveau, over
al in de wereld", zo meent de heer
Van den Heuvel. In zyn nieuwe top
functie wil hy de Wereldraad van
Kerken zeker niet als een resultaat,
als een eindstation presenteren
maar veel meer als een strijdtoneel,
een voortdurend op weg zijn naar de
oecumenische eenheid.
„Ook daarmee voel ik my sterk
verwant met dr. Visser 't Hooft, de
vroegere secretaris-generaal van de
wereldraad, zij het dat ik de vraag
stukken met de visie van de jouge
generatie bezie", aldus de heer Van
den Heuvel in commentaar «p zyn
benoeming.