OP DE HEETSTE
AVOND IN i967
Jaap Stobbe houdt het op spelletje kaart.
O met een flesje prik maakte Carry Tefsen nog
een vervaarlijke indruk als een luguber spook. Maar
wat huiselijker dan op het toneel wordt zij er wel door.
O Terwlil „Anatevka" draait Is het voor de achterblijvers in de kleedkamer rust. Hc'. avond
blad wordt pog even doorgenomen en de tv-programma's slaat men ook niet graag oveu
5 SECONDEN
Kwart voor tien precies! Lex
tudsmit rent de kantine binnen,
ijn hop koffie met een extra
;cheut melk staat reedt klaar,
want htj heeft pnedee vijfenvijf
tig seconden om de kop leeg te
drinken en weer terug le zijn op
Lex Goudsmit heeft nog geen minuut om snel een
bekertje koffie te drinken en weer terug te zijn op het
toneel.
Enny Mols-De Leeuwe als de echtgenote van Tevje is
naar haar aard wat emotioneler, men merkt het al voor
het doek rijst en zij compleet in de rol van de Russisch-
Joodse vrouw opgaat.
plaatsen in de warme orkestbak
hebben ingenomen.
Harry Boda (links) en Johan Boskamp zijn zo in tiet
vak vergrijsd dat ze heel uitgebalanceerd hun kaart-,
spelletjes niet in de war laten sturen.
MESJOGGE
LANGZAAM, heel langzaam, loopt het Circustheater vol.
Langzaam, want na de tropisch hete dag, waait er juist
over het Gevers Deynootplein een koel briesje, waarvan
iedereen nog even iets wil meenemen.
Achter het doek, in de kantine en de kleedkamers is het
één en al bedrijvigheid. Lex Goudsmit, die direct de hoofdrol
Tevje in ,,Anatevkazal spelen wordt door grimeur Jules
de Roovere nog even onder handen genomen". Enny Mols-
de Leeuwe, Golde Tevjes vrouw kijkt langdurig in ae
spiegel of haar Russische rok goed hangt. Tabe Bas die
direct in een ,.bloedbesmeurd" sloof als slager Leiser
Wolf de Bühne op zal gaan zingt terwijl de grimeur zijn ha
ren en baard grijs schil
dert,,1'am Popeye the Sai-
lorman"Jaap Stobbe zet in
zijn kleedkamer het draagba
re televisietoestel aan.
„Wij kopen er samen steeds een
op afbetaling, is hij afgelost dan
wordt hij verloot", zegt hij, ter
wijl hij naar het nieuws kijkt.
REPORTAGE:
PETER v. BREUKELEN
EN
KAN WIELICK
De hitte achter het toneel en ln
de kleedkamers is te snijden. De
thermometer wijst 36 graden aan
als Max van Gilpen het sein
geeft dat het doek gehaald kan
worden. Lex Goudsmit stapt reso
luut naar voren en begint zijn mo
noloog over het dorp „Anatevka",
terwijl „Fiddler" Juda Bara-
Noor schrijlings op het dak van
Tevjes hut viool speelt. „Die plaat
van Roger Whittaker „If I were
a rich man" loopt als een trein",
zegt Hans Kemma. wanneer Lex-
Goudsmit de toptune „Als ik toch
eens rijk was" begint. Ze hadden
die song van Lex ook op een sin
geltje moeten gooien".
Achter Tevjes hut zitten Diana
Marlet en Juda Bara-Noor zacht
jes te praten, terwijl ervoor Enny
Mols-de Leeuwe Tevje op zijn du
vel geeft.
MOOIE KAART
Carry Tefsen als luguber spook
geschminkt, drinkt bedaard een
Achter reeksen toetsen regeert Max van Gilpen over
alles wat er Ie schuiven en te belichten valt op de
Bühne.
frisdrankje en zuoht. „wat ie het
warm", voor ze opgooi. Rabbijn"
Harry Boda hoopt rustig naar de
kantine waar Boskamp nu in de
pocket: „In plaats van moord",
van Mania-Sophia Nathusius zit te
lezen. Boskamp legt onmiddellijk
het boek weg, schudt de kaarten,
deelt, maakt troef, kijkt zijn colle
go triomferend aan en zegt: ,,Dat
is een hele mooie kaart", terwijl
hij troef negen draait.
In de kleedkamer van Fred
Wiegman, waar de temperatuur
nu bijna op kookpunt is, klinkt
door de intercom de stem van Tev
je Goudsmit: „Jij prutser. Wie
denk je dat je bent. Koning Salo
mo?" op de televisie zegt tegelij
kertijd Z-car agent Graham: „Vo-
-ig jaar hadden ze SI veroordelin
gen voor het stropen", en vraagt
egie-assistent Gert-Jan Droge,
/oor de tweede maal aan Wieg-
nan of hij een partijtje „toepen"
/il, Gerard Hystee midden in
en verhaal over de oude Verka-
het toneel, iedereen weet dat en
maakt ruim baan voor hem.
Vlak achter hem komt Tabe
Bas binnen. „Dat is geen vak",
roept hij luid, terwijl hij het
zweet dat tappelings langs zijn
gezicht loopt, voorzichtig dept,
„dat is een betrekking
Het is pauze. Terwijl het pu
bliek een kopje koffie of een fris
drankje drinkt, verdringen de
meesten van de 85 man grote
cast zich rond het televisietoestel
in Wiegmans' kleedkamer. Hun
repetitor Frits Lambrechts is op
het scherm in een uitzending uit
Hoogeveen „Over de jaren vijf
tig". „Frits brengt zijn nummer
geweldig," zegt Jenny Arean en
ieder valt haar bij. Even later als
tante Leen „Ik wil met jou hand
in hand" op de beeldbuis zingt
geeft Jenny een kostelijke imitatie
van de Jordaanse en zegt: „Ik
heb met tante Leen gewerkt. Een
verschrikkelijk lief mens".
„Aanvang, aanvang, aanvang"
klinkt het weer door de luidspre
ker. „Lekker, nu mag ik mijn
warme das weer om", zegt Jen
ny Arean en ze slaat een warme
gebreide sjaal om, want op het to
neel is het nu winter.
Fred Wiegman trekt alvast zifn
brigadiersjas aan, doet z'n koppel
riem om en zegt: ,,Mijn vrouw
wordt langzaam mes jog ge v<rn
me. Drie vier nachten per week
repeteer ik met haar de rol van
Tevje. Zodat als Lex Goudsmit
onverhoopt ziek mocht worden, tk
zijn rol kan oniernemen. Ik hoop
echter dat ik het nooit behoef te
doen".
„Ja, ik kom,", dit tegen Gert-
Jan Droge, die voor de derde keer
vraagt of hij eindelijk komt toe
pen. „Ja, ik wil graag een flesje
bier van je verdienen. Ga maar
vast zitten."
Anatevka loopt ten einde. Ieder
een zoekt zijn spullen vast bij el
kaar, om zo snel mogelijk na de
voorstelling met de bus terug te
rijden naar Amsterdam, waar
koele drankjes wachten. Nog een
maal moeten ze allemaal naar
het toneel. Om het applaus van
het enthousiaste publiek in ont
vangst te nemen.
HEERLIJK
Het publiek waar iedereen ach
ter de coulissen diep medelijden
mee heeft. „Wij kunnen hier nog
even in ons interlockje lopen",
zegt Manfred de Graaf, „maar
dat kunnen ze in de zaal moeilijk
doen. Zou me een mooi gezicht
zijn".
Het publiek dat ook nog zorgde
dat de spelers en speelsters ach
ter het warme voetlicht de ver
schrikkelijke tropische hitte een
beetje vergaten. Door hun meele
ven en gulle applaus. „Heerlijk
publiek dat Haagse", zeggen Jen
ny Arean. haar man Huib Rooy-
man en Diny de Neef bijna gelijk
tijdig. „Was dat er niet geweest,
dan was het vanavond inderdaad
geen vak maar een betrekking ge
weest.
In de kantine zitten heel rustig
Harry Boda en Johan Boskamp
een tweemansklaverjas te leggen.
Lex Goudsmit is al op het toneel
wanneer door de luidsprekers:
„Aanvang, aanvang, aanvang"
klinkt, vlak nadat de musici hun
Jenny Arean is over het mee
leven van het Haagse publiek best te
spreken.