Schrijven is elke ked - opnieuw een gevecli i o h Noordelijkste krant ter wereld Bt Hoss verdient fortuin bij Bonanza ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1967 L.DJ IRD; Yellowknife. NWT, Cana da. „De gedachten van een hoofdredacteur zijn meestal vervuld van zorgen. Pogin gen om deze week drie stadsfoto's af te drukken liepen uit op een complete mislukking. De oorzaak is alleen bekend aan de boze geesten", zo verzucht Ted Horton, hoofdre dacteur van de noordelijkste krant ter wereld, in een van de nummers wan zijn „News of the North". Canada's North West Territories is een onherbergzaam land, acht maanden van het jaar gehuld in een ijzige kou. Veertig tot vyftig graden vorst zijn er heel normaal. Ondanks de geïsoleerde ligging, noordelijk van het Grote Slaven- meer en niet ver van de Poolcir kel, is hun stad per 1 april van dit jaar uitgeroepen tot hoofdstad van de Territories, eerlang Cana da's elfde provincie. Met 3800 in woners is Yellowknife veruit de grootste nederzetting in het twee miljoen vierkante kilometer grote gebied, dat in totaal, elke Eskimo en Indiaan meegeteld, op een be volking van 30.000 zielen bogen kan In zo'n jonge hoofdstad, bron van Canada's goudrijkdom, gaat heel wat om. Ted Horton doet er getrouw ver slag van en dat ongelukje met die drie stadsfoto's bewijst maar weer eens hoe moeilijk hij het daarbij heeft. Leven op de drempel van de bewoonde wereld eist een ruige pio niersgeest, die tegen een stootje kan. Elk nummer van „News of the North" maakt dat opnieuw duide lijk. De krant is hier, zoals overal ter wereld, de spiegel van des men sen wel en wee; maar deze spiegel reflecteert een dubbel beeld, want tussen de regels van het gewone nieuws door valt te lezen hoe het leven verloopt van een heel kleine gemeenschap in een oneindig grote, stille, vaak vijandige omgeving. Waar ter wereld, bij voorbeeld, is de krant nog in staat berichten te publiceren als deze: „Zaterdag avond ontvingen mr. en mrs. A. Sopracolle bezoek van constabel en mrs. J. Knox. Constabel Knox, van de Royal Canadian Mounted Poli ce, is overgeplaatst naar Tukto- yatuk. Bruce Florence kwam dit weekeind thuis voor een kort ver lof van de Universiteit van Alberta, Edmonton. De heer en mevrouw R. J. Lye arriveerden deze week uit Australië voor een vakantie bij hun zoon en schoondochter mr. en mrs. M. Lye". De toevoeging „Wij behouden ons het recht voor de hoeveelhe den op uw boodschappenlijstje te beperken" onder een advertentie van de Hudson Bay kruideniers winkel („zeven flesjes „TAB" voor een dollar, laag caloriegehalte") werpt weer een heel ander licht op de samenleving. Yellowknife is over de weg uiterst moeilijk bereikbaar, de beste verbinding met de dichts - bijzijnde stad Edmonton legt het vliegtuig, dat bij behoorlijk weer elke dag de vier uur lange tocht volbrengt. De prijzen van het le vensmiddelenpakket gaan dan ook op en neer met de frequentie van de vliegverbinding. Komt het toe stel niet. dan vliegen ze omhoog. In de advertentie staat uitdrukke lijk dat de daar genoemde bedra gen niet langer dan drie dagen gel dig zyn. De „News of the North" ver vult ook een duidelijke functie in het medische vlak, getuige deze an nonce: „Dr. D. A. Mathieson, oog arts in Edmonton, Alberta, is te consulteren in het Yellowknife Ho tel, aanstaande maandag en dins dag. Afspraken te maken met mr Finalyson, de drogist". En deze: „Dr. L. Powell, officier van ge zondheid, waarschuwt dat smelt water van de rotsen ARSENICUM kan bevatten. Let erop dat kinde ren en dieren niet drinken uit open water en gebruik geen water di rect uit het meer." Zelfs deze krant heeft nog nieuws uit de randgemeenten. De plaats Discovery is er één van en hier is een typische corresponden tie van één week: „Discovery No tes door Vince McCaffrey. Een Ptarmigan Airways vliegtuig, bin nenkomend met drie passagiers van Yellowknife, maakte vrijdag avond 'n mislukte landing. Er was zeer weinig schade en mecaniciens duwden het toestel naar de han gar. Het nieuws van het ongeluk bracht de bevolking met satelliet snelheid naar het vliegveld. Mevr. Kilgour is op vakantie ge gaan, terwijl de heer Kilgour ver trok voor een zakenreis. De Scotts gaan woensdag op vakantie. Ze zijn van plan meer dan een maand weg te blijven. De eer ste baby van Discovery-anen, die geboren werd in het nieuwe Yellowknife Hospital, is de dochter van Lothar en Karen Czeck. Dit was de reden dat er de laatste dagen in onze gemeenschap opval lend veel sigaren werden gerookt. De Bells ontvingen de hele zon dag veel felicitaties. Het was de eerste trouwdag van het populaire stel". Allemaal nogal vriendelijk, zal men zeggen. Maar de hoofdredacteur van The News zit met zijn zorgen. Hij heeft zelfs venijnige aanvallen van de concurrentie te verduren. Nog even terug daarom naar deze ge teisterde man en zijn hoofdartikel: „Fort Smith's Northerner", een gestencild pamflet, nam met onver holen leedvermaak kennis van het feit dat ik vorige week alleen de drie proclamaties voor districtsver kiezingen publiceerde van de dis tricten die het dichtsbij liggen. De Northerner mag blij zijn, dat. ik niet die van Mackenzie South pu bliceerde, het district waar zij hun lezers hebben. Laten we niet ver geten dat alleen hier in het noor den gestencilde blaadjes het recht hebben zich „krant" te noemen. Criteria, vastgesteld door de Ca nadian Weekly Newspaper Associa tion, houden in dat alleen de twee kranten in Hay River en de mijne „nieuwsbladen in de strikte zin" ge noemd mogen worden. De reden hiervoor is duidelijk elke hbs-er of iedereen die zelfs geen hbs-er is kan een stencilma chine grepen en een krant opzet ten". En daar kan in dat koude hoge noorden de opsteller van ..Fort Smith's Northerner" het mee doen. bi Steven Membrecht20 jaar, ongetrouwd, is gebo Amersfoort. Nadat hij de rijks-h.b.s. had doorlopei hij in 1956 studeren aan de sociale academie in Ai dam. Een jaar later verscheen zijn gedichtenl „Achter U opnieuw te beginnen". In 1961 kwam zij ste roman uit, „Wachten op de zon". Voor „Het komt vanzelf" werd hem in 1962 de Reina Prinsen ligsprijs toegekend (een aanmoedigingsprijs voor auteurs). Hierna publiceerde hij „De eerstelingen ruime gevangenis"„De sprong in het net" en „Het de besluit". Zijn essaybundel „Een waarachtige hoek" werd verleden jaar als boekenweekgeschen gegeven. Vorig jaar werd Membrecht de Duitse Literatur Föderpreis verleend. Oktober van dit jat „De ruime gevangenis" als eerste boek van Meml in Duitsland verschijnen. Dan Blocker is 39 jaar, 1.90 lang en ruim 128 kg zwaar. Zijn nek, die als een dijk op zijn schouders staat, heeft een omvang van 50 cm, zijn gebalde vuist komt tot 35 cm. Dit alles is natuurlijk zeer imposant, maar zal de lezer toch betrekkelijk weinig zeggen. Ongetwijfeld meer tot de verbeel ding spreekt het feit dat achter deze naam en die indrukwekkende cijfers de figuur schuil gaat van Hoss Cartwright uit het tv-pro- gramma Bonanza. Om nog even verder met getallen door te gaan: Blocker verdient met zijn rol in die populaire western-serie 11.000 dol lar (38.500 gulden) per week. Met ander acteurswerk, investeringen in onroerend goed en industrieën haalt hij een maandelijks inkomen van ongeveer 50.000 dollar (175.000 gulden). Dit heeft hem in negen jaar zeer. zeer rijk gemaakt. Naar zijn zeggen echter zou Blocker als hij zijn leven op nieuw kon beginnen, terugke ren naar de betrekking die hij ruim tien jaar geleden bekleedde: onderwijzer op een school in Carls bad in de Amerikaanse staat Nieuw Mexico voor het salaris van 485 dollar per maand. Dat lijkt een wat gladde, voor de publiciteit wel aantrekkelijke opmerking, maar wanneer men kennis neemt van Blockers argumenten dan zou er zeker enige waarheid in kunnen schuilen. „Ik ben een man van 39 jaar wiens leven wordt beheerst door een besluit dat ik nam toen ik 29 was. Bonanza heeft me aller lei goede dingen en enkele kwade gebracht. Van de laatste is het ver lies van mijn persoonlijke vrijheid en daarmee die van mijn gezin het ergste. Wij spelen elke week voor 500 miljoen mensen in de hele we reld en het gevolg is dat mijn ge zin en ik nergens heen kunnen gaan zonder te worden herkend Dat betekent dan meteen dat je je niet meer vrij kunt bewegen. Een voorbeeld: ik ging met mijn zoons naar een baseball-wedstrijd. Een man achter rnjj begon zijn zoontje aan te zetten om mijn handtekening te vragen. De jon gen wilde niet, maar gaf tenslotte toe. Natuurlijk kwamen toen alle andere kinderen op de tribune ook om een handtekening. Je moet dat doen. Weiger je, dan maak je je alleen maar gehaat. Bij de derde innings stonden er zo'n duizend kinderen op een rij. De man achter mij die zijn zoontje had geprest, schreeuwde toen ineens: „Hé jy, als je handtekeningen wil zetten, ga dan naar Hollywood. We gingen tenslotte maar weg. Dat gebeurt overal waar veel publiek aanwezig is. Mijn kin deren begrijpen er niets van. Ze leven juist door die grote belang stelling in een heel apart wereldje. Fïke keer weer staan ze vreemd te kijken als ik zeg dat Ik niet naar een feestje op hun school kan ko men, want ik weet waar dat op uitdraait. Uitstapjes moet ik be perken. We ontspannen ons zo veel Htögelyk thuis in het zwembad en met tafeltennis. Het gaat er net zo mee als met je gezondheid, je waardeert je persoonlijke vrijheid pas als je haar verloren hebt. Vier jaar geleden wilde ik er vanaf. Ik wilde terug naar het onderwijs, maar het oude schoolhoofd zei: „Vergeet dat maar. Je wordt nooit meer meneer Blocker, je zult altijd Hoss uit Bonanza blijven". Blocker is „per ongeluk" acteur geworden. Bij zijn geboorte in Texas woog hij ruim 12 pond en toen hy elf was tilde hij in de zaak van zijn vader zakken zout en meel van 90 pond op. „Ik was van na ture een luie knaap, maar dat heeft mijn vader me wel afge leerd". Na verloop van tijd verwierf hy successen bij de bokskampioen schappen van Texas, slaagde voor zijn onderwijzersexamen, vocht daarna als sergeant bij de in fanterie in Korea en trouwde ver volgens met het vriendinnetje uit zijn schooljaren. Hij gaf tegen een salaris van 225 dollar per maand les aan een school fn Sonora (Texas) en ver volgens in Carlsbad. Later ging hij naar Ucla om voor zyn doctoraal examen te studeren. Om er wat bij te verdienen kreeg hy van een kennis een bijrolletje in een tv- stuk genaamd „Gunsmoke". Het was werk voor precies drie dagen, maar het maakte kennelijk indruk, want daarna is Blocker in de tv- wereld gebleven. Ucla heeft hem niet meer teruggezien. Blocker geeft direct toe dat zijn verschijning veel heeft bijge dragen tot zijn succes. „Als ik een man van gemiddelde grootte was geweest met een confectiege- zicht. zou ik nooit een kans heb ben gehad. Dikke, grote kerels wa ren er toen maar weinig". Aange zien mensen die een borreltje op hebben altijd de neiging hebben hem te bespotten om zyn omvang en zijn massieve armen, vermijdt hij ook bars en restaurants, behal ve een klein zaakje vlakbij de Pa ramount studio's waar Bonanza wordt gefilmd. Blocker zegt d'at het bedrag, dat hij bij Bonanza verdient, bij het belachelijke af is. „Er zyn mensen die zoveel harder werken dan ik voor zoveel minder geld. Om een voorbeeld te noemen: iedere onder wijskracht in dit land. Het is een grote schande. Onze waarde begrippen zijn totaal bedorven". uss< ltd; „Het schrijven van een roman is voor my elke keer opnieuw weer een gevecht. Een strijd met me zelf, die al een keer eerder is heb genomen of verloren. Dan treedt er een rustpunt in en be gin ik te schrijven: de strijd ont brandt opnieuw, maar nu op pa pier." Dit zegt Steven Membrecht (30) aan de vooravond van de verschijning van zijn nieuwste roman: „Over de dood en gevul de kip". Het schrijven is voor mij een-mogelijkheid om van een pro bleem af te komen. Niet om van uit een gelukkige toestand een probleem op te roepen. Je moet het zo zien: de ziel is gepijnigd en al in belangrijke mate uitge put door de strijd. Dan ga ik schrijven en pijnig mezelf op nieuw. Neurotisch? Ja, maar zou ik zonder neurosen ooit tot schrij ven zijn gekomen? Hy voegt er aan toe dat het neurotische pro bleem van de samenleving inder daad mede voor een groot deel op zelfbeklag berust. „En juist dat zelfbeklag probeer ik in mijn boe ken van mij af te schudden." „In mijn eerste romans, „Wachten op de zon" en „Het einde komt vanzelf" heb ik mijzelf ten voe ten uit getekend. Misschien heb ik mijn jeugd wel op een te zeer emotionele wijze beschreven, maar dat is niet erg belangryk. Van een te grote emotionaliteit heb ik my nu afgekeerd. Als men de kwetsbaarheid van iemand niet wil begrijpen moet hij zi-h ertegen wapenen". Fel voegt hij eraan toe dat hij dit niet zelf zuchtig vindt. „Het is een systeem om jezelf te handhaven". Egoïsme Gebruik makend van veel citaten van klassieke en moderne au teurs licht Steven Membrecht zijn woorden toe. „Als ik liefheb geloof ik er niet in. Het is on mogelijk dat het grote geluk voor my is weggelegd. Dan ben ik ook geneigd te denken dat mijn lief de alleen maar berust op egoïsme. Op het mezelf beminnen. Noem het maar narcistisch. In ieder ge val geeft deze gedachte mij weer wat zelfvertrouwen. Dat is een karaktereigenschap die vroe ger een jaar of vijf geleden bij my ver te zoeken was. let egoïsme wordt thans zover doorgevoerd dat de mensen niet meer zeggen wat zij eigenlijk be doelen. Wel zeggen ze het zo, dat je uit hun woorden kunt halen wat zij in gedachten hadden, wat zij wilden zeggen. Eerlijkheid is er by de meesten niet bij. In mijn boeken moet dat ander:; zijn. Daar moet ik mij oprecht in kunnen uitleven. Misschien zelfs wel op een manier die hier waarschijnlijk door de maat schappij niet zou worden geac cepteerd. Als ik over een ongelukkige liefde schrijf, doe ik dat symbolisch. De hoofdpersoon in mijn roman is dan van een berg gevallen, om maar een voorbeeld te noemen. In feite zijn dat twee gelyke din gen. Ongelukkige liefde is een val, in welke zin dan ook. Het ande re beeld is reëel, voor iedereen Of men mijn bedoeling dan niet begrijpt is mijn fout niet. Of toch wel: het is mogelijk dat ik dan tekort schiet". Seksualiteit Dat seksualiteit slechts in geringe en zeer bedekte mate in zijn boe- Ren voorkomt, bestrijdt Mem brecht ten zeerste. „Mijn hele oeuvre is van seksuali teit doordrongen", zegt hy. „Al leen moet men het wel kunnen vinden. Ook dit onderwerp be handel ik symbolisch. Je zou kunnen spreken van symbolisch realisme. Het is dus niet zoals bij Jan Cremer, die van zijn eigen beleving uitgaat en er een stuk realiteit (wat voor hem werkelijk heid had kunnen zijn) bij liegt. Ik probeer het liefhebben ab stracter te zien, te beschrijven. Het is erg moeilijk dit onderwerp te behandelen zonder banaal te worden. En toch moet het een soort strip-tease zyn. Een literai re uitkleedpartij. Achter elke daad die wordt verricht ligt voor een deel seksualiteit als drijfveer, waarom zou ik er dan niet over schrijven? Alles bij zijn naam noemen is voor mij echter niet nodig. Daar zijn andere schrij vers goed voor; die kunnen dat beter dan ik!" ©ver zijn manier van schrijver- zegt Steven Membrecht dat hij niet van te voren een schema heeft. „Je kan het misschien wel het beste zien als een analytisch proces. Voor mij is het mij op nieuw bewust worden van de pro blemen. Pas wanneer zij op pa pier staan besef ik hoe geweioig groot ze eigenlijk zijn. Wat mij in dit verband het meeste obsedeert en tevens afkeer van het leven opwekt is het feit dat de mens zichzelf niet kan doorgronden. Ik zie dat als feilen van de natuur We doen wel iets, maar het is voor ons onmogelyk om na te gaan waarom we zo handelen. Waarom we de ene persoon wel mogen en de andere nu juist niot. Waarom we die antipathiek vin den. Het is mogelijk dat we dan later zien dat hij ons misscnien zo zeer aantrekt dat we ons zelf in hem herkennen. Dan moet de eerste mening worden herzien. En dan komt het gevecht weer naar voren. Eerst had je overwonnen door je van iemand af te keren. Dan opeens ga je een andere vi sie innemen. Waarom je dat doet is onbekend en je wil het ook eigenlijk niet, want dan signa leer je een andere fout in jezelf: het onbewust handelen. Toen word je van binnen uit ertoe ge dwongen je ongelijk te bekennen Kunst Voor mij is eenzaamheid voorwaarde voor creativiteit dedigt hy zyn stelling, vroeger was een gildesmid niet alleen een handwerksman, maar tevens een kunstenaar. Dat ziet men nu wel in. Dat schryven een kunst is, biykt wel uit het feit dat het in de laatste factor, voor het menselijk bewustzijn, gedeeltelijk onbegrypeiyk is. Het levens vraagstuk wordt door de kunst manifest. Dan pas ziet men dat er buiten slapen en werken ook nog andere dingen zyn, die een heel belangryke plaats in het le ven innemen. Dit is vooral de laatste tijd sterk het geval, nu de popularisering ongelooflyk sterk toeneemt. De mensen kyken onafgebroken naar de televisie, gaan in horden op bromfietsen op vakantie. Ze kunnen als het ware niet meer alleen zyn. Voor mij daarentegen is eenzaam heid een voorwaarde voor crea tiviteit. Niet alleen myn omge ving moet erg rustig zyn, ook ikzelf moet in een psychisch sta biele staat verkeren. Dan pas kan ik komen tot een conceptie. Dat die popularisering echter doorzet, is hoe paradoxaal het ook moge klinken, noodzake- lyk. Nu kan ik met myn boeken mensen bereiken, die my anders niet zouden lezen. Dat ik derhal ve voor mijn publiek schryf is onzin. Dat wyzen trouwens de oplagen van myn boeken wel uit. Slechts „Het einde komt vanzelf" heeft tot nu toe een tweede druk gehaald. De problemen, die ik be- schryf, zyn myn eigen proble men. Of die toevallig universeel zyn, doet er voor my niet toe. Het publiceren van een boek is voor my dan ook niet het vol doen aan de verlangens van myn lezers. Het is het manifest wor den van myn bewustzyn. Mocht men echter door myn romans aan het denken worden gezet, des te beter. verschenen. Hy zelf de dichtkunst niet weggelegd. „Ik heb het beerd omdat het de waardeerde vorm van 1 ven is. Helaas had ik i den nodig om my uit ken. By na alle drukken i halen gaan schryven i waren ook niet al te besl van die verhalen is „Wachten op de zon" Sindsdien ben ik in hei schryven gegroeid. Het ij myn leven inhoud geeft, waardevol maakt, omdat[va kelyk bestaat. *n Het helpt my zelfs ov1^ angst- en schuldgevoel!'sz Dat ik die heb, blykt lyk uit de titels van ken. Byna allen drukken^ bondenheid van de i onvrijheid, maar vooral klinkt erdoorheen. Ja, bang voor de realiteit. ]ls is alles maar een droop*1 nachtmerrie!". De Het schryven, zegt Membrecht, wordt tegenwoordig gezien als iets dat je er maar bijdoet. Vaak wordt het als niet serieus be schouwd, als je geen grote naam hebt. Men moet het echter zowel als een vak als wel als een kunst zien. Dat laatste is iets waar men byna niet in gelooft. Maar, ver- Gedichten Steven Membrecht debuteerde met een gedichtenbundel. „Achter U opnieuw te beginnen", een parti culiere uitgave. Sindsdien zyn er geen gedichten meer van hem De realiteit van de dood. zoals die is onderverde! myn nieuwe roman. Daa een krankzinnige profes die door het sterven woi sedeerd. Hy maakt scheid tussen de ordini w (het lichamelijke verdwj de werkelyke dood die i rp zend keer per dag onderg wijl men eet, werkt, slaai Alleen de kinderen wete werkelyke dood te on omdat zy zich nog niet problemen die het best ïl ringen bewust zyn, zelfs helemaal geen p s kennen. Daarom is de bang voor de jeugd; hij i erdoor bedreigd. Op de nis van een kind komttn: hoofdpersoon uit de romi^ ontdekking dat niet hetJJ de kist ligt, het is alleen i stukje afval. Er blyft al bent alleen maar ontlas^er iets dat men kwyt n y vuil verdwijnt uit de ving. De professor wordt voor sie gehaald in een pri als „Dit is Uw leven", seft hij dat het niet leven is, maar een la scheid van al zijn vriet bekenden, die hem vooi l nen ogen komen verte F* goed hij is geweest. Dan 5 hy er toch nog iets var't ken. Aan te tonen hoe k nig de uitzending wel ipn choqueert het publiek <r seling zyn medemensen kaak te stellen. De professor is monomaan 111 alleen maar gevulde k Het beest is gevuld met les: zyn vrouw, het mi hem voor de t.v. haalde, dat werd begraven enz. door het op deze manie van zyn omgeving wordt V0 gelukkig. Zijn grote angf- dood blyven hem achtei^c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 10