32 jaar het vuur met vuur bestreden De Lach verstomt niet 11.1.LM BECUE: NA VERDWIJNING UIT LEESPORTEFEUILLES: De commandant betaalde zelf het loon uit kreeg mijn kans in 1907 toen randweermannen in Den Haag laats van vier, maar drie da- achter elkaar dienst behoefden _j dan een dag naar huis len gaan. Bij de tien man die annamen was ook ik. Ik heb er spijt van gehad, begon voor een salaris van alf gulden. Iedere week werd bedrag door de commandant oonlijk uitbetaald. u ben ik al achtentwintig jaar pensioen, maar de brandweer steeds mijn volle belang- Misschien wel, omdat mijn i i alles vertelt, nu die DÜOR HAN WIELICK automatische lad- die tot negentien kan gaan. Heel wat an- in het begin van deze c. Toen rukte je met zes man I eUehaspelwagen uit, een wagen, üroldwi door een paard. Bij het rslealarm ging je op pad. Met wagen aanwezige slangen i het opzetstuk dat je op de andkraan zette kon je blussen. )'n haspelwagen bezat geen op, dus bij open water kon je i uitrichten. DOMSPUIT in moest de stoomspuit komen. „Residentie" of de ,,'s-Graven- die door twee paarden werd okken. Werd de stoomspuit epen, dan volgde de petroleum- n op korte afstand. Die was no- t vuur onder de ketel te houden. Die stoomspuiten zo- petroleum, je kon er wel door man aanzetten, die de en leegde in het vuur. wagen gingen we ook Leiden. Op 12 februari ^929. dezelfde dag dat in Amsterdam Flora-theater afbrandde, brak brand uit in de Breeslraat in in het stadhuis. Het vroc kraakte. Ik geloof wel 24 De vorst was zo erg dat de brandslangen aan moesten telen, terwijl het water er heen spoot. Zette je de kraan drie seconden stil dan was heit water meteen bevroren en de slang gelijk één stuk staal. Da gen na de brand hebben wij de slangen nog moeten ontdooien. Wij zagen eruit als bevroren kerstmannetjes. De meesten van ons droegen een snor die stond in een oogwenk spierwit en stokstijf onder je neus. In de .Vergulde Turk" kregen we koffie en warme soep. De kelners hadden in hun ene hand de consumpties, in de andere een dweil, want wanneer wij een paar minuten binnen stonden, was rondom ons een meertje. De brand die op mij de meeste indruk maakte, was die in het café Jorma aan de Trekweg. Bij bijna iedere brand krijg je vier-, vijf soms wel tien meldingen binnen. Maar bij die in dat café kwam er pas na een poosje een man binnen lopen die riep ,,waar blijven jullie nou". Niemand had gewaarschuwd dat er brand was. 4-let brandde fel daar aan de Trek weg. De kastelein liep schreeuwend op straat. „Mijn vrouw en kinde ren zijn nog binnen", riep hij steeds. Tot iemand riep „nee, die zijn bij de buren". BEDWELMD Dat bleek helemaal niet waar te zijn. De vrouw was nog binnen. Zij stierf door verstikking. Zij wilde met haar baby op haar armen naar het dak vluchten. Maar bovenaan de trap moet zij bedwelmd zijn ge raakt. Met haar laatste krachtsin spanning heeft zij toen nog haar kind op het dak gegooid. Door het lawaai dat de spuiten en de ma chines maakten hoorden wij het kind pas na een tijdje toen het een moment helemaal stil was. Het lag op het dak te kraaien, terwijl er onder alles afbrandde. DOODKALM De hardnekkigste brand die ik meemaakte was die in de papier- warenfabriek van Van Straten en Boom aan de Waldorpstraat. Het was een groot complex met alle maal aangebouwde en ingebouwde fabriekjes. Toen wij er aankwamen stond de portier doodkalm in de deur „Loop maar even mee naar achteren, dan zal ik u de brand wijzen" zei hij alsof hij plaatsen in een theater aanwees. Acht dagen later stonden we nog te blussen, omdat het halfverbrande papier steeds maar weer aanwakkerde. Toen wij bij die fabriek kwamen zaten nog rustig achttien meisjes te werken, terwijl onder hen de vlam men loeiden. Die portier had ze niet eens gewaarschuwd. Met een ladder hebben we ze eruit moeten halen. MEEGENOMEN Tot 1942, toen aan het Lange Voorhout een hoeveelheid kunst schatten van dikke Herman Goering verbrandde hadden wij een politie- brandweer. Je had toen iedere keer andere mensen op je wagen. De politiemannen moesten één uur van de drie uur brandwacht doen. De Meisjes staan te dringen om te poseren voor ster van de week kazerne was ook politieposthuis. Het was om te bezuinigen. Maar 1400 man moest brandweerkleding heb ben, laarzen, en een opleiding vol gen, want brandweer zijn waait je niet zo maar aan. De meeste agen ten waren er helemaal niet dol op voor brandweer te spelen. Al was de gulden die zij voor een kleine brand kregen en de twee rijksdaal ders voor een grote brand, voor hen natuurlijk meegenomen. Die politiemannen waren, toch niet als wij echte brandbestrijders. Vrijwilligers zijn dat ook niet. Die komen meer om de brand dan voor het bluswerk. In de oorlogsdagen hadden we zelfs vrouwelijke vrij willigers. Bij iedere brand zei ik: kijk maar wat rond. Ik kon ze toch moeilijk met de straal naar binnen sturen, nietwaar? Hoewel, ik moet r-srlijk zeggen, vrouwen gedragen zich meestal kordater bij een brand ian mannen. (Van een onzer verslaggevers) t EERSTE JAREN »st ik chef tegen mijn er Frank zeggen. Die was »n eerder bij de brand- r gegaan en was brand- ister, postcommandant. Ik |e er ook altijd bij. Mis- jen komt 't doordat brand den in ons bloed zit. Mijn er was bij de vrijwillige :erdamse brandweer, mijn i Henk is brandmeester de alarmcentrale en de er van zijn vrouw is toevallig ook alweer intien jaar bij de Haagse idweer. Het eerste Haagse brandweerkorps in vol ornaat compleet met snorren en baarden met de beide stoomspuiten .,'s-Gra- venhage" en Residentie". In het midden de eerste commandant de beer G. Wijs. ■Tijdens de brand in Leiden op 12 februari 1929 vroor het ongeveer 24 brandweerlieden waren net bevroren kerstmannetjes. Dat is mij Ir. mijn tweeëndertig aar bij de brandweer wel duide lijk geworden. Tweeëndertig jaar, ik denk wel eens: Willem Becue, waar is die tijd gebleven. Die ja ren zijn gewoon omgevlogen. Jaren, waarin wij met vuur het vuur heb ben bestreden". De ster van de week lag op de tafel, in achtvoud. op 24 bij 30 glanzend wit. Ze werd zeer kritisch bekeken door drie mannen en een jonge vrouw. Over vier weken zal ze op de binnenpagina's van De Lach prijken, minus enkele millimeters ^an al te weelderige vormen, die ten offer zul len vallen aan de retoucheur. De Lach is dan wel sinds kort op de sex-toer, maar er zijn grénzen, en die worden elke donderdagochtend in klein comité zeer scherp afgeba kend. Nét bloot mag, vies bloot niet. De rode streep wordt getrokken door At van den Ouden, hoofdredacteur van De Lach. Achter Van den Ouden staat de den doen tegen klakkeloos overne- NV Weekblad De Lach en daar- men. achter gaat de AKO schuil, die de Vier jaar geleden ging De Lach oplaag van Nederlands eigen Bosch weg. Ongeveer ter zelf- sex-blad in vier jaar zag stijgen der tijd vertrok de toenmalige re- van 30.000 tot 68.000 wat, behalve dacteur. In de streek van Rijn en aan betere druktechnieken, ook is Gouwe werkte een jonge journa- te danken aan de veelvuldigheid, list voor een ochtendblad, die zijn waarmee Nederlandse meisjes en dagelijks loopwerk met vreugde jonge vrouwen mét haar schroom verwisselde voor een hoofdredac- tevens het grootste deel van haar teurschap. Hij kreeg twee weken kleding afleggen om ten faveure de tijd om zich in te werken, van een zeer gevarieerde lezers- De Lach ging kleur gebruiken, dan wel kijkerskring te getuigen dank zij drukkerij Holdert in Am- van de mildheid van moeder na- sterdam. Daar bleef het blad niet tuur. Soms verheft De Lach zich lang. De nieuwe drukker werd zo ver boven de image van het Tij! in Zwollé, offset, méér kleur- suffe moppenblaadje van vroeger, mogelijkheden, een eigen lay-out- dat er verzet komt. afdeling. De Nederlandse organisatie van Hoofdredacteur Van den Ouden leesportefeuille-uitgevers bij voor- een pseudoniem overigens, zo- beeld met 18000 exemplaren per als vrijwel iedereen, die iets voor week een voorname klant van De Lach vond een nummer met K een rijk geïllustreerd artikel over d)k A masochisme zo ver over de _:UL schreef gaan, dat een conflict f;J EP 1£. dreigde. Dat zou met name de kappersclientèle zeer bedroefd zou hebben. Die moeilijkheid is opge- lost. Op 7 juli verscheen het Ne- derlandse weekblad „Dandy". Dat mag wèl in de leesportefeuilles. Het is een „Lach" zónder bloot. De lach kwam voor het eerst ,1',- uit omstreeks 1925. Het was een familieblad, met puzzels, mopjes, i een kookhoekje, een kleuterrubriek l en een enkel zeer net verhaaltje. Pas toen de filmmaatschappijen aan publiciteit gingen doen, kwa- men de eerste foto's van de ster ren-van-toen in het blad. MGM, 4 Paramount, de UFA, ze stonden de prenten van Shirley Temple, De L.aen doet, zich een schuil- Deanne Durbin, Mae West, Jean naam heeft aangemeten ging Harlow en Clara Bow gaarne ter kopij en illustraties kopen. De lan- publikatie af. En De Lach nam ge periode van ongelimiteerd over- ze gaarne. nemen uit buitenlandse bladen was voorbij. Er kwam, voor het Meer mogelijkheden eerst, een Nederlandse fotograat als vaste medewerker. Niettemin Zo rond 1950, toen het blad nog hoi^en de oplagecijfers achteruit, n Utrecht bij Bosch werd ge- van vijftigduizend naar even bo- drukt, kwamen er wekelijks 50.000 ven de dertigduizend in januari exemplaren van de persen. Er 1960 was één redacteur, die hulp had van een gedienstige, wiens voor- Iyragse dingen naamste taak was, en nog altijd D is, het aflopen van de filmver- Dat dieptepunt kwam op een huurkantoren om aan filmsterren- moment dat een nieuwe directie foto's te komen, de verhalen aantrad. Er gebeurden krasse mopjes en cartoons, zo wordt be- dingen. De tiener-rubriek ging er veerd, kwamen uit bladen als Es- uit, De Lach was niet voor tie- quire en Saturday Evening Post. ners bestemd maar, volgens een die als gevolg van de toenmalige enquête, voor mensen tussen 18 copyright-regelingen weinig kon- en 35 jaar en voor ouderen. Na januari van vorig jaar ging het blad weer vooruit. Een jaar gele den was de oplage weer 40.000. Op een middag zat de hoofdre dacteur op een terrasje op het Damrak. Hij aanschouwde veel passerend schoon. Hij kreeg hetzelfde idee, dat jaren daarvoor Playboy-mag naat Hugh Hefner roem en rijk dom bracht. „Ik vroeg me af, waarom we toch altijd maar bui tenlandse filmjuffen in De Lach zetten, waarom we het niet eens probeerden met Nederlandse meisjes. Goed, ik heb een oproep geplaatst en wat er toen gebeur de Er kwamen vijfentwintig aan meldingen per week binnen van meisjes en vrouwen, die schrifte lijk verklaarden geen bezwaar te hebben zo bloot als maar mogelijk was en dat was heel wat blo ter dan de Lach-lezers van vóór die dagen voor mogelijk hadden gehouden te poseren voor Lach-fotograaf Dick Kok. Uit die eerste vijfentwintig werd moeders mooiste gekozen, de ster van de week was geboren. Vakwerk Nu, een jaar later, kijken blijk baar 4000 abonnees, 36.000 gele genheidskopers en toch wel een deel van 18.000 leesportefeuilleklan ten elke week naar het lieve kind uit, dat er weliswaar fraai ge kleurd, maar niet altijd even ver leidelijk op staat. Poseren is vak werk en de sterren van de week zijn slechts de Instamatic van broer, verloofde of trotse echtge noot gewend. Dat is ten slotte heel wat anders dan in je blote niksje op aanwijzing van een je geheel onbekende fotograaf te gaan staan, liggen, zitten of des noods springen en er dan nog mooi bij blijven óók. Want de ca mera is meedogenloos. Dit zegt hoofdredacteur At van den Ouden van zijn sterren van de week: „Er zit van alles tussen, er is bij, wat iedereen verwacht, maar óók, elke keer, komen er aanmeldingen van meisjes, waar op niets, maar dan ook niets is aan te merken. Ik heb zo'n idee, dat een deel ervan denkt via De Lach verder te kunnen komen als fotomodel. Maar er zijn er ook bij, voor wie het poseren een vorm van protest tegen het een of ander is. Het gekke is dat ze allemaal weten, van tevoren zeggen we dat, hoe we ze op de foto willen heb ben. Pas als ze in de studio zijn, komt de schuchterheid weer. Dan hebben ze er spijt van maar twee handen te hebben". Wordt De Lach een soort Neder landse Playboy? Nee, beslist niet, is het standpunt van Van den Ouden. Meer een „Lui", dat ove rigens kan worden beschouwd als de Franse versie van datzelfde Playboy. Van den Ouden wil méér foto, méér glamour in zijn blad. Hij streeft naar meer allu re, wil met name van de afgrijse lijk slechte verhalen af. „Maar waar vind je in Nederland schrij vers van naam, die voor De Lach willen werken en die schrijven wat De Lach moet hebben", vraagt hij. En dus wordt, één keer per week, o,i donderdagmorgen. De Lach, die vier weken daarna op straat komt, gemaakt volgens de nu succesrijk gebleken formule. Eens stonden ze op de voorpa gina, zoals Wam Heskes ze zag: het meisje met de kniekousjes en de rode ballon, de man met de pandjesjas, die zich omhoog hijst aan de trap, die toen het visite kaartje van De Lach was, de char lestonachtige mevrouw, die over de L van Lach hing, de notaris figuur met z'n brilletje en zijn bolhoed boven de H. En het mop je, zo van: „Ik weet niet wat u tegen Flip hebt, vader, 't Is zo'n zuinig jon gen! „Daarom draait-ie zeker altijd 's avonds het licht uit!". Nu hebben we de ster van de week, die overal straalt. Behalve in de leesportefeuilles.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 13