25 lange filters voor L50 Caravelli Jaarlijkse pelgrimstocht naar Bachs „Hohe Messe" Nü Fijn dat ze er zijn LEIDEN IN HOLLAND FESTIVAL Eis negen maanden wegens L.S.D.-bezit Eervolle plaats bevestigd Orgelconcert Katwijk Feike Asma ditmaal een andere dan anders Nasser: Vriendelijker zijn voor Johnson WOENSDAG 28 JUNI 1967 LEIDSCH DAGBLAD De autonome Sow jet-Republiek Abchasia in Georgië telt een volksdansgroep waarvan het me rendeel der leden de honderd ge passeerd is. Enkele malen per jaar komen de leden in het cultureel centrum van Soekoemi bijeen om hun dan sen op te voeren rond de enige vrouw van het gezelschap: de 130-jarige mevrouw Chfaf Lasoe- ria. Prinses Margriet en mr. Pieter van Vollenhoven hebben gister avond in Arnhem de gala-uitvoe ring van de NAVO-taptoe bijge- I woond. Bij haar aankomst op het taptoe-terrein werd de Prinses bloemen aangeboden door Mar- 1jan van de Kerkhof. Ned. Kamerorkest naar Edinburgh Het Ned. Kamerorkest zal het nieuwe seizoen beginnen met mede werking aan het Edinburgh Festival waar de „Hohe Messe" van Bach wordt uitgevoerd onder leiding Carlo Mario Giulini. Tevens wordt voor de vakantie, onder leiding David Zinman, in het kader van Holland Festival, een drietal con< ten gegeven en wel op woensdag 28 juni in Diligenfeia in Den Haag, 5 dag 2 juli in de kleine zaal van Concertgebouw in Amsterdam en dinsdag 4 juli in de Kuwaaal in Sche ven ingen. Dansen boven de honderd jaren Bachs „Hohe Messe", uitgevoerd door Is- kar Aribo en zyn Toonkunstkoor in de stijlvolle Pieterskerk, behoort steeds tot de meest zegenrijke en boeiendste evene menten tijdens het Holland Festival. Tallozen ondernemen jaar op jaar naar die kerk een pelgrimstocht om getuige te zijn van de con stante stroom aan wonderbaarlijke muzikale vondsten, welke in deze magistrale partituur geborgen ligt, laven zich geestelijk aan een wereld, waarin extase en verstilling elkaar onafgebroken afwisselen. Dirigent en koor zijn sinds 1953 vertrouwd met de veelheid aan ge heimenissen van deze gigantische partituur, waarin Bach de religieuze geschillen van zijn tijd, ver vooruit ziend, „eucumenisch" overbrugde en zocht naar datgene wat protestant en katholiek kon verenigen, waardoor deze mis als grondslag mocht gel den van datgene wat de Christelijke gemeenschap bindt, namelijk het ge loof aan de „una sancta catholica et apostolica ecclesia". Hoe verhef fend heeft hU dit gedaan, ver uit stijgend boven het persoonlijke en het tijdelijke door middel van een abstracte, vergeestelijkte muziek, waarin het fugatische element over heerst en de lofprijzing, de smeking, de aanbidding en de dankzegging telkenmale door de gelovige Bach, zowel imposant als ingekeerd zijn uitgebeeld. Vele malen hebben wij de enorme waarden van deze inhouds volle muziek ondergaan en in deze kolommen besproken, maar telken male lijken zij als nieuw tot ons te komen. Dat zal vermoedelijk ook het geval zijn bij alle andere luisteraars, die elke keer weer getroffen zullen worden door de constrastrijke opeen volging van fragmenten, die elkaar èèn voor èèn naar de kroon lijken te steken. In dit machtige geheel is geen en kele inzinking merkbaar, mede door de al even machtige verklanking der de trefzekere leiding van Aribo, die deze zware opgave indertijd heeft aangedurfd en haar thans tot in het geringste détail beheerst. Er is ni •prake van een monumentale Bach' herschepping, waardoor men hoog wordt opgeheven, omdat het genie van de geïnspireerde maker van dit overweldigende geheel bevrijd van het aardse en vertoefde in een ideale wereld, waarvan de dimensies nauwelijks te overzien zijn. Ook ditmaal is de vocale atrumentale samenwerking voortref felijk geweest. Met een subliem en semble bestaande uit leden Concertgebouworkest en met minder aan het hoofd dan een Her man Krebbers, uniek in zijn violis- tische opspelingen der aria's, is dat niet verwonderlijk. Het koor zingt in het algemeen met grote overtuigings- - en geloofskracht, ongeforceerd met een pompeuze expressie, waar van bijv. het steeds weer ongemeen sonoor klinkende „Sanctus" met de glansrijk dominerende bassen, zo kernachtig spreekt. In scherpe tegen stelling daarmee de talrijke momen ten, die treffen door verinnerlijking, doorzichtigheid en uiterste versobe ring kortom de muzikale stroom blijft bij voortduring levend en vol spanning, zodat men tot het einde toe geconcentreerd blijft luisteren en nauwelijks denkt aan de opeenstape ling van verbijsterende moeilijkheden, die door alle medewerkenden over wonnen moeten worden. Dat zjj daarin afgezien van 'n enkele uitschieter - volkomen slagen is het verheugende resultaat maandenlange consciëntieuze studie onder de daadkrachtige Aribo, die niet rust, voordat aan zeer hoge ei sen voldaan ia. Zo is dezo verklan king ook ditmaal uitgegroeid tot een, waarin de veelzijdige gecompliceer de meerstemmigheid in alle duide lijkheid naar voren kwam en de aan grijpende, dan wel ontroerende zeg gingskracht het volle recht verkreeg. Naast de sopraan Nelly van der Spek, en de alt Aafje Heynis, sinds jaren prominente figuren bij deze ,Hohe Messe", van wie vooral de laatste trof door haar gerijpte voor dracht, speciaal in het „Agnus Dei", waren er twee nieuwe solisten, die hoge mate hebben bijgedragen tot de talrijke uitstekende indrukken, die wij deze avond mochten opdoen. De jeugdige bas Marco Bakker - reeds eerder in de Zuiderkerk opge treden - leek in het beroemde „Quo- niam", met de zware omspeling van jachthoorn, fagotten en orgel nog niet tot volledige ontplooiing te ko- maar in het „Et spiritum" stemde zijn eminent geschoold en glanzend orgaan tot de grootste vol doening. Hij bewees toen in elk op zicht, dat de toekomst de schoonste beloften voor hem in petto houdt. Naast hem noemen wij de licht aan sprekende Engelse tenor David John ston, die reeds in Handels „The Mes siah" opviel en nu een voorbeeldige edele Indruk van het „Benedictus' gaf. Dat de vele instrumentale so listen, met Albert de Klerk op zijn ver afgelegen orgelzetel kundig homogeen in overeenstemming ren met het hoge niveau, dat deze avond kenmerkte, behoeven wij nauwelijks te vermelden. In Katwijk concerteerde weer, volgens traditie, Feike Asma als een der eersten in de zomerorgelconcerten-serie in de Nieu we Kerk. Een andere Asma dan men gewend was. In vele be oordelingen over deze organist dienden we een of andere won derlijkheid in programmakeus of vertolkingswijze te rapporte ren. Wonderlijkheden leiden af van de compositie naar de con certgever. Een uitvoerend kunstenaar is echter „middelaar" en in die middelaarsrol hebben we Asma ditmaal in de volledigste zin ontmoet. Overzicht van koor, orkest en solisten tijdens de uitvoering van Bachs „Hohe Messe". onder direc tie van Iskar Aribo in de stralend verlichte Pieterskerk. (Foto LD/Holvast) ding met de toewijding, en de over gave, die wij van hen gewend zijn. In groeiende mate bevestigen zij de eervolle plaats, welke de „Hohe Mes- in de lange reeks van „Holland Festival" bekleedt. Leiden mag daar terecht trots op zijn! irEén gram LSD is voldoende om tienduizenden suikerklontjes daarmee te prepareren" Dit merkte de Am sterdamse officier van justitie, mr. W. K. baron van Dedem, gisteren op ter illustratie van het gevaar van dit middel, dat onder de opiumwet valt, in zijn requisitoir in de eerste LSD- zaak voor de Amsterdamse recht bank. Tegen een 19-jarige h.t.s.-scho- lier uit de hoofdstad, die bijna der tig gram hasjiesj en acht doserin gen LSD in zijn bezi had, else hij negen maanden gevangenissraf waarvan zes voorwaardelijk met af trek van het voorarrest plus toezicht van het medisch consultatiebureau voor alcoholisme gedurende de proef tijd van drie jaar. In mei was Jongeman in de voormalige Apollo- biosooop aan de Haarlemmerdijk, die een provocentrum is geweest, gesnapt met de verdovende middelen. Twee dagen tevoren had hij de hasjiesj voor f 90 en de LSD voor f 60 in Pa rijs, waar hij met vakantie was, ge kocht op een adres, dat hij op de pmvoboot in Amsterdam had gekre gen. De officier, specialist op 't ge bied van verdovende middelen, be schreef uitvoerig aan de hand rapporten van een hoogleraar de hal- luoinatieverstóhijinselen, die zioh bij het gebruik van LSD voordoen. Het gevaarlijkste van dat middel is dat onmogelijk van tevoren is te voor spellen, hoe iemand er op zal rea geren, aldus de officier. Hij vond het een veel erger middel dan marihuana of opiaten. In New York vindt men LSD het allergevaarlijkste middel, dat men illegaal kan kopen. De offi cier zei dat de scholier niet als voor beeld te willen stellen. De raadsman, mr. H. G. Th. Keune, typeerde het gevolg van het gebruik van LSD, zo als ook zijn oliënt naar pleiter zei het had aangevoerd, als „een ont menselijking". De raadsman verzocht een zodanig gedeelte van de straf on voorwaardelijk op te leggen, dat de jongeman, die naar eesn h.t.s. in het oosten des lands wil gaan, daar me dio augustus kan beginnen. De rechtbank doet 5 juli uitspraak» De Egyptisch censuur heeft de pers en radio opdracht gegeven grove aanvallen op president Johnson ach terwege te laten, de oorlogsstemming niet aan te moedigen en de onte vredenheid onder de bevolking tegen te gaan. Dit meldt de correspondent In Cai ro van het Joegoslavische blad Bor- ba. Hij voegt hieraan toe dat dit ge daan is ter vergemakkelijking van „constructieve pogingen voor een vreedzame oplossing van 't conflict" in het Midden-Oosten. Höj meldde dat Cairo tevreden was met de pers conferentie van premier Kosigin in New York, maar dat daarover geen officiële commentaren zijn gepubli ceerd. Volgens de correspondent heerst er nog steeds onrust onder de leger officieren in Cairo. Tot dusver zou den 653 officieren uit het leger ont slagen zijn. De Egyptische autoriteiten hebben de directeur van Lufthansa bevolen de werkzaamheden van zijn maat schappij in Egypte te staken en het land onmiddellijk te verlaten, zo meldt het dagblad Al Akbar. Reeds eerder werd aan de Britse BOAC en de Amerikaanse TWA, na de klachten over Amerikaans-Britse hulp aan Israël tijdens de oorlog in 't Midden-Oosten, de toegang tot Egypte ontzegd. Verleden jaar, na de erkenning van Israël door Bonn, verbrak Egypte reeds de betrekkingen met de Duitse bondsrepubliek. Thans wordt Duits- I land er van beticht in het recente conflict Israël wapens geleverd en op andere wijze geholpen te hebben. Zelfs in de techniek was een weer kerend euvel geheel verdwenen: al te dikwijls vroeger dekte het voeten- spel de gelijktijdig bovenliggende no ten niet. Ook een oude overmaat aan staccato's: weg. Grote Bach- werken leden aan onevenwichtighe den: het Concert BWV (trio) in Praeludiaen er Fugo (550) in G ga ven daar niets meer van te horen. Behalve even een zwak momentje, waarschijnlijk in manuaalwisselin gen, liepen deze prachtig gekozen en veeleisende stukken in een beheerste vaart en in die ongebroken voort- spinnende beweging, die zo bij uit stek tekenend is voor de latere ba rokstijl. Ook het mooi afwegen van de registerstemmen in het trio bren gen wé ii» de herinnering. Stanley's Voluntary VIII in d, luchtiger van aard en zonder „aca demische" aankleding, maar nog 'n klassieke stijl behoudend werd recht gedaan en het verbond de Bach's met Francks 1ste Choral en Hendrik Andrlessen's Intermezzo in g. Wat Franck betreft biedt het sei zoensprogramma de volgende eigen aardigheid: Choral I gaat éénmaal, dus van Asma, Choral II tweemaal, door Asma en door Van de Panne, Choral III driemaal: van Jan Wel- mers, van Asma en van Simon C. Jansen. Men verzuime dat niet! Asma is al vanouds door en door vertrouwd met Franck's oeuvre. De registerkleur die Franck voorschrijft, schemerkleuren, zo bijzondere kleuren, dat men er namen als „di- faan" en „efemeer" aan verbindt zijn op dit Katwijkse orgel vrij goed te benaderen. Een zeer zuiver werk van een zeer zuiver mens: zo blijkt Andriessiens Intermezzo, een com positie met een crufixus-stemming, gesuggereerd door de ostinaat dalen de schreden van het pedaal. Het programma was omlijst met Asma's eigen „Inleidend Koraalspel Ps. 72" in de juichende opgang, die hem zo bijzonder ligt, en met Varia ties van Paul van Westering op „Merck toch hoe sterk", die in ieder geval de verdienste hebben goed te kilnken. De vormen wisselen van ornamentaal tot karaktervariatie. Fijn gevonden, met zelfstandige waarde, is de 5 variatie, zeer beel dend in haar effect. De grote coda staat met het dichterlijke daarvan in een te grote tegenstelling door de on- Overigens heeft Van Westering zich te sterk laten leiden door de onnodig breedsprakerige uitwaaiering later toegevoegde tekst; de muziek zelf is in oorsprong en wezen eei springdans: dat kwam in deze varia ties niet tot uitdrukking. V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9