uisterrijke opening van .het „Holland Festival" Voor jaarsconcert van „The Seaside Singers" Militairen rookten niet'' JEROEN BOSCH-EXPOSITIE IN DEN BOSCH: 45 WERKEN lonteverdi en Werner Henze in contrastrijke presentatie Het geheel stond op zomerhoogte ZOMERCONCERTEN IN DE NIEUWE KERK KATWIJK ITOAO 16 JUNI 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 1 - 'ijnzinnige avond in Circustheater ADVERTENTIE grote luister en in aanwezigheid van autoriteiten en leden van het Corps natique is gisteravond in het Circus- r in Scheveningen het Holland-Festival het zingen van het Wilhelmus door het [amerkoor begonnen met de uitvoe- ian twee werken van componisten, die voor hun tijd als „baanbrekers" be nd mogen worden: Claudio Monteverdi •1643) en de hedendaagse Hans Werner Henze. Van de eerste diens dramatische, sterk gecoupeerde cantate „II Combattimento di Tancredi e Clorinda" op tekst van de beroem de dichter Torquato Tasso, van de tweede de „Cantata della Fiaba Estrema" op tekst van Elsa Morante. Deze beide componisten staan door middel van de reproduktie van een deel van hun uit gebreid oeuvre in het centrum van het Hol land Festival 1967. verdi's „II Combattimento" era, half oratorium), is opge- !n zijn achtste madrigalen- beleefde de première in 1624, hy minutieuze aanwijzingen de zangers, dansers- toneel- en musici, die het werk' in het van Girolamo Mocenigo in moesten vertolken. Hoewel oering van gisteren geen his- reconstructie was, werd on- ictie van Felix de Nobel en in eografie van Dimitri Parlic stgehouden aan de grondprin- een wisselwerking tussen deling in zang en muziek en scènische uitdrukking van het ii in de dans. üer valt de vernieuwende in- Monteverdi, zich o.a. door tot dan toe onbekende Ie effecten, instrumentaties en leuren, te onderkennen. Mon- heeft de invloed ondergaan nstenaars als Leonardo da Vin- an, Galilei, Rubens en vele en legt daarvan in zijn mu- tuigenis af. Tevens brak hij kerkmuziekstyl van Pales met de strenge, gecompli- polyfonie. In de gisteren tot gebrachte dramatische scè- leend aan Tasso's „Gerusa- liberata" past hij in het or- let klavecimbel en basso con- voor het eerst tremolo en piz- toe, om enkele „krygszuchti- srelen door middel van de z.g. Dncitato" uit te beelden, indeling speelt zich zéér - af by Jeruzalem en be is liefdestragedie tussen de Ider Tancredi en het Sarace- sje Clorinda, dat hy lief heeft, lat als man verkleed na echt stervend aan zijn voeten bt zyn onmetelijke ontzetting, a's ziel stygt tenslotte ten he- zij voor zich ziet opengaan: ilciel; io vado in pace." Is, met medewerking van het ilie-Qrkest, Het Nationale Bal- tiato Capecchi (een grandioos Ier"), de danser Sylvester ill als Tancredi, de danseres Bovet (Clorinda) en Nelly evelt (sopraan), waarbij zich a zestal jonge strijders in gou- zilveren harnassen voegde, Irukwekkend geheel'geworden, bleek, dat Monteverdi's mu- niets van haar ontroerend zeggingskracht verloren heeft, ifc heeft deze muziek geen vi- Mnspeling nodig: zij spreekt boots voor zichzelf. TL Bloemen |V brengen J sfeer to weinig ..ecM in deze zakelyke tijd Het décor, waarin Christophe Pan- kiewicz zijn fantasie hoogtij had la ten vieren, was qua kleur wel in har monie met de kostuums, maar met het oude Jeruzalem had het niets uit te staan. Wat de dansen betreft: de ze waren geheel op de klassieke vorm ingesteld en pasten dus al evenmin voor de tijd, waarin dit overigens vry statische gebeuren zich afspeelde. Die dansen werden evenwel eminent uitgebeeld. Na de pauze een enorm contrast: muziek van deze tijd. Van de veel zijdige componist Heinz Werner Hen ze niet minder dan ruim 100 wer ken in allerlei genres staan reeds op zijn naam! geboren in 1926 in Gütersloh in Westfalen, een der vooraanstaande jongeren, wiens muziek in zeer vrfje interpre tatie onder invloed staat van Arnold Schönberg en verwant is aan seriële technieken, diens „Cantata della Fia ba Estrema" voor sopraan, koor en 13 instrumenten. De tekstdichteres Elsa Morante, echtgenote van de Italiaanse romancier Alberto Mora via, houdt zich in het gedicht „jy bent myn laatste sprookje" bezig met velerlei geheimenissen der lief de vreugde en smart. Afwisselend zijn solo- en koorpar tijen (zowel twee- als vierstemmig) aan het woord, terwijl het orkest be staat uit vier houtblazers, drie koper blazers, harp, gitaar en strijkers. De sopraanpartij, door Ilse Holweg perfect vertolkt, is in deze introverte compositie, o.a. in verband met de ongemeen hoge liggingen en nota be ne oplopend tot de driegestreepte E, een der moeilijkst denkbare. De wij ze, waarop zij er zich doorheen wist te slaan, mag een wonder heten! Het verdroomde karakter van deze ingetogen, transparante muziek, waarin ook reminicenties aan oude vormen, zoals koraal (Mattheus Pas sion!), arioso en siciliano naar voren komen, getuigt van veel inleving tot de antieke en de moderne wereld. Toch konden wij niet aan de indruk ontkomen, dat Henze's vermenging van diverse stijlen tonaal, a-to naal en serieel enigermate afbreuk doet aan het openbaren van een „eigen gezicht" en dientengevolge zijn muziek zwakker doet zyn, dan zy ogenschijnlijk lijkt. Intussen heeft het vanouds sublie me Ned. Kamerkoor van Felix de Nobel het tedere en doorzichtige idi oom van Henze's partituur onder de fijnvoelende leiding van Felix de No bel, in homogene samenwerking met het Residentie-Orkest, sfeervol weten te treffen. Er werden, speciaal in verband met de vele pianissimi, bij zonder hoge eisen gesteld aan de vo cale beheersing. Doch het uit 10 da mes en 8 heren bestaande koor bleek tegen deze veeleisende opgave volko men opgewassen, evenals de sopraan soliste in de ragfijne slotfase, t.w. het „II tuo corpo materno 11 mio riposo" („in jouw moederlijk lijf vind ik mijn rust"). Tijdens de openingsavond van het Holland Festival in het Circustheater met zijn uitste kende akoestiek in Schevenin gen: tweede van links minister president P. de Jong, geheel rechts minister J. Luns. feestelijke aanblik van deze openings avond, die werd besloten met een drukbezochte receptie om te zien en gezien te worden! in het Kur- haus en een groots vuurwerk. H. (ADVERTENTIE) klnöeren houdt van bloemen VERKOOPKANTOOR VOOR NEDERLAND NELL STUTTERHEIM N.V. - POSTBUS 1143 DEN HAAG Bezoekt onze toonzalen NOORD EINDE 29, HOEK HEULSTRAAT, 's-GRAVENHAGE Ook zaterdags geopend van 8.30 uur tot 17.30 uur. 55 Het bekende Noordzeekoor „The Seaside Singers" gaf in De Rank in Noordwijk Zee zijn jaarlijks voorjaarsconcert. De zaal was geheel bezet. Met veel genoegen hebben de honderden bezoekers geluisterd naar de gave, bezielende zang van dit jongens- en mannenkoor, dat onder de vaardige leiding van dirigent Peter Bontje nog zeer veel voor de toekomst belooft. Het koor heeft in de laatste maan den een bijzonder welkome ver sterking gekregen door de komst van de heer J. van Graas, de voortref felijke bas van Noordwijkse bodem, die zich als solist reeds grote faam verwierf. Het door „The Seaside Singers" uitgevoerde programma was in po- pulair-klassieke styl gehouden. Wel licht heeft het mede daardoor grote schare luisteraars getrok ken. 5 vocale prestaties van het Noordzeekoor liggen ver boven de middelmaat. Niet minder die van de dirigent. Deze all-round vakman leidde de uitvoering zonder een noot muziek voor zich. Gaaf en zuiver klonken de man nenstemmen in „Locus Iste" var Bruckner en het Russische volkslied „Ei Oechnjem", om daarna te ex celleren in het Sodlatenlied van Sj. Sjedaoher. Het verzoek uit de zaal om een reprise werd gaarne ge geven. Heel mooi was ook Grieg's „Landerkennung" voor mannenkoor, waarbij J. van Graas als solist op trad. Het jongenskoor liet zich o.m. ho ren in „Alleluja" van Mozart. Man nen- en jongensvocalisten openden met „A toi la Glorie" van G. F. Handel, dat door gebeurtenissen in de koninklijke familie de laatste ja ren in de Franse tekst vaak gehoord wordt. De vertolking door „The Seaside Singers" liet niets te wensen over. Solist Van Graas oogstte grote be wondering in de Aria „O Isis en Osi ris" uit „Die Zauberflöte" van Mo zart. Subliem was de samenwerking met het Priesterkoor. Het jongens- en mannenkoor sa men imponeerden na de pauze in de prachtige uitvoering van „Die Him- mel rühmen" van Beethoven. „Jacobs Ladder" en „Joshua" waren de door het jongenskoor uitgevoerde negro spirituals. Nog noemen wij het slotnummer „Rejoice in the Lord always". In dit werk van G. Rathbone overtrof het Noordzeekoor zichzelf. Maandag avond a.s. zingt het koor dit lied voor de plaatopname. welke ten bate van de restauratie van de Ned. Herv. Kerk in Noordwyk aan Zee wordt uitgegeven. „The Seaside Singers" hebben een voorjaarsconcert gegeven op zomer- hoogten: warm weelderig en ryk!. Minister over explosie kruitschip in Utrecht Geen van de getuigen van de ex- ben gerookt. Dit heeft minister Den plosie in het munitieschip in Utrecht Toom (Defensie) gisteren in de heeft tegenover de marechaussee Tweede Kamer gezegd by beantwoor- verklaard, dat de militairen bij het ding van vragen over de ontploffing. iaden en lossen van de munitie heb- Gegroepeerd naar 6 thema's Van 16 september t.m. 15 november a.s. zal in het Provinciaal Noordbrabants museum te 's-Hertogenbosch ter gelegenheid van de 500ste verjaardag van de schilder Hieronymus Bosch een grootse expositie van zijn werken worden gehouden. Na twee jaar voorbe reidingen is het mogelijk geworden een zodanig aantal werken in bruikleen te krijgen dat gesproken kan ivorden van een goed over zicht van het veelzijdig oeuvre van deze merkwaardige schilder. Het Museo del Pre do in Madrid, The National Galery in Londen, het Louvre in Parijs, het Kunsthistorisch Museum in Wenen, het Dogenpaleis in Venetië, de musea van Philadel- pia. Boston, Berlijn, Keulen, de Ko ninklijke musea van Brussel en het museum Boymans Van Beuningen in Rotterdam, om slechts de belang rijkste te noemen, zegden panelen in bruikleen toe. Ook uit particuliere collecties worden bruiklenen ontvan gen uit New York, San Francisco, Nashville, Canada, Londen en Neder land. Een twintigtal werken wordt door de belangrijkste auteurs over Bosch als authentiek erkend. Over anderen blijven de meningen ver deeld; een aantal zijn goede kopieën van verloren gegane panelen. In to- Vele bloemstukken werden aan het I taal zullen ongeveer 45 panelen wor- elnd van beide audities voor de me- den geëxposeerd, waarbij enige keren dewerkenden aangedragen, alsmede de meest specifieke varianten naast veel hartelyk applaus verhoogde de I het orgineel worden geplaatst. Uiter aard moet een aantal belangrijke panelen ontbreken, omdat hun fra giele staat transport niet toestaat. De collectie tekeningen echter is nagenoeg volledig: voor de 16 bla den, waarvan het merendeel aan twee zijden betekend is, wordt een apart tekeningenkabinet ingericht. Belang rijk zyn in dit verband de royale bruiklenen van het Kupfersttichka- binet, het St&dliche Museum in Ber- ïyn, het Cabinet des dessins du Mu- see du Louvre in Parys en van de Albertina in Wenen. In de opzet zyn de werken gegroe peerd naar een zestal thema's: 1. De verering der heiligen; 2. Het leven van Christus; 3. Het Rjden van Christus; 4. De moraliserende en sa tirische werken en 5. De vier uiter sten. Tenslotte Is er een afzonderiyke afdeling die handelt over bronnen, milieu en invloed. Het yverlge Orgelcomité Katwijk heeft voor het zomerseizoen 1967, on danks de daaraan verbonden zeer hoge kosten, weer een prachtige reeks concerten samengesteld. Zy zullen gegeven worden in de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat. Er zyn enkele hoogtepunten, zoals een groot kerk- concert met orkest, mannenkoor en altsoliste, voorts de beroemde orga- I nist van de St. Jacobikirche uit Renato Capecchi als de ver- I Praag, die wederom een visum heeft teller in Monteverdi's „II Combat- gekregen om in ons land te concer- ttmento de Trancedi e Clorinda", teren. De organist Simon O. Jansen Belangrijke serie De belangstelling voorde exposi tie zal zeer groot zyn, zowel van Ne derlandse zyde als uit het buiten land. De laatste expositie waarby werken van Jeroen Bosch belangrijk vertegenwoordigd waren, werd ge houden in het Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam in 1936. In kingen in moeten worden opgenomen, 1958 maakte een negental werken van die laden en lossen op gevaarlijke Bosch deel uit van de tentoonstelling j plaatsen tegengaan. Bij de keuze van „Noordnederlandse kunst der late1 de laad- en losplaatsen wordt ge- middeleeuwen" in het Rijksmuseum 1 streefd naar een zo veilig mogehjke De minister citeerde een rapport van de marechaussee, dat gisteren aan hem wa« uitgebracht. De militaire voorschriften, zo bleek verder uit de antwoorden van de mi nister aan het Tweede-Kamer-lid Masman (P.v.d.A.), bevatten geen beperking ten aanzien van de plaats van lading en lossing. Er is daar voor geen voorafgaande toestemming nodig. De militaire instructie, date rend uit 1957, geeft wel stringente voorschriften inzake de vervoermid delen en het te vervoeren goed. De voorschriften, aldus de minister, be perken de kansen op explosies tot het minimum. De bewindsman noem de de voorschriften niet ontoereikend. Hij vroeg zich wel af of er beper- in Amsterdam. De tentoonstelling staat onder auspiciën van het Bel gisch-Nederlands cultureel akkoord. Het Noordbrabants Museum heeft een indringende verbouwing onder gaan, mede om te voldoen aan de hoge eisen omtrent veiligheid tegen beschadiging, diefstal, Inbraak, brand enz. van de geëxposeerde werken. De expositie wordt officieel ge opend op zaterdag 16 september in de Stadsschouwburg Casino in Den Bosch door dr. M. Klompé, minister van Cultuur, Recreatie en Maat- schappeiyk Werk. brengt een primeur, n.L „Epos" van Jan Felderhof. De organist Feike Asma, die onlangs zyn 40-jarig ju bileum vierde, introduceert in Kat wyk het nieuwe werk van Paul Chr. van Westering, nl. diens „Variaties op een B.A.C.H.-thema". Voor de orgelliefhebbers zal er dus veel te genieten zyn. wy laten hier de komende serie volgendinsdag 20 juni: Piet van Egmond (Amster dam), dinsdag 27 juni: Feike Asma (Maassluis), dinsdag 4 juli wederom Feike Asma, dinsdag 11 juli Jan Wel- mers (Katwyk aan Zee), dinsdag ld juli: Groot-kerkconcart onder lei ding van Jan van der Waard, met medewerking van het Haagse Politie- mannenkoor „Ente Nous" en de alt soliste Marjan Dieleman, dinsdag 28 Juli Jiri Kopek (Praag), dinsdag 1 augustus Jan J. v. d. Berg (Delft) dinsdag 8 augustus Wlm v. d. Panne (Voorburg), dinsdag 15 augustus Koorconcert. Orgelconcert met de Herv. Zangvereniging „Vox Jubilans" uit Waddinxveen en Feike Asma o.l.v. An dries Noordergraaf, dinsdag 22 augustus Simon C. Jansen (Am sterdam). Het orgelcomité Katwyk rekent weer op een grote toeloop voor deze interessant» oonoerten. Ned. Dans Theater naar Bath Festival Het Ned. Dans Theater geeft van 24 t/m 29 juni 1968 een zestal voor stellingen in het Bath Festival in Engeland. Deze uitnodiging voor een optreden in dit bekende Festival in van de mooiste Romeinse plaats jes van Engeland, is een direct gevolg van het optreden in het Sadler's Wells Theatre in Londen. Voorts heeft het Nederlands Dans Theater de uitnodiging ontvangen de Berliner Festwochen 1968 te openen. Van 20 t/m 24 september 1967 zal een vyftal voorstellingen worden ge geven in het Theater des Westen (de vroegere zetel vein de Berlynse Opera). Twee van deze voorstellingen maken deel uit van een Nederlandse manifestatie in West-Beriyn. Het ligt in de bedoeling dat het Ned. Balletorkest deze voorstellingen begeleidt. plaats. Dat is ook in Utrecht ge beurd, waar tot voor twee jaar ge leden het laden en lossen plaats had In de Frulthaven. Daarna werd het leiden en lossen verplaatst naar de Kernhaven, die meer buiten het cen trum ligt, waardoor het transport niet meer door de stad hoefde te ge schieden en waardoor bebouwing minder bedreigd werd. Het verplaat sen van het laden en lossen is in- dertyd besproken met de Utrechts» havenmeester. De minister beloofde na t» zullen gaan of er betere mogelijkheden zyn. De bewindsman wees op de ruim telijke situatie in Nederland, die in dit opzicht een moediyik probleem vormt. Hy beloofde op kort etermijn overleg te zullen plegen met zyn ambtgenoot van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Voorts deelde de minister mee dat onderzocht wordt of het mogelyk is de Kruit fabriek in Muiden te verplaatsen naar een van de nieuwe polders. De heer Den Toom waarschuwde echter, dat een dergelijke verhuizing zeer veel moeilijke kaïnten heeft. In antwoord op nadere vragen zei de minister dat hy bereid is om te overwegen aan bepaalde gedupeerden een voorschot te geven, vooruitlopend op uitkeringen van verzekeringen. ADVERTENTIE Smaken verschillen. maar van plantan houdt haaat iirlana»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7