kunst kaleiöoscoqp „Leiden in Holland Festival" „Kijkspel"expositie over toiieelgelieimeii ïnige belangwekkende 1 kunstmanifestaties pHenk van Ulsen naar s het buitenland De Haagsclie Comedie in komend seizoen VEEL STUKKEN OP STAPEL MUZIEK EN DANS Levendig en bewogen n°a (Van onze kunstredactie) la, Ook de stad Leiden zal tijdens het kqmende Holland-Festival Of. at van 15 juni tot 15 juli duurt, weer diverse kunstmanifesta- e,'ies brengen. Tijdens een persconferentie van de Stichting «.Cunstmanifestaties onder voorzitterschap van prof. dr. R. F. sl" leerling, zijn daarover verschillende mededelingen gedaan. „Hohe Messe" n: Reeds sinds een groot aantal in iren trekt de uitvoering van 'teïachs Hohe Messe" door het \3'oonkunstkoor onder leiding an Iskar Arïbo de belangstel- ng van talloze muziekliejheb- jjs ers- 3f. zy komen van hein- en ver: dit jaar zelfs uit Enge- a_ nd, uit welk land groepsaanmel- j^jigen zijn binnengekomen. De uit- >ering vindt evenals vorige jaren ;o, aats in de Pieterskerk op dinsdag »o.f juni. Solistische medewerking P^jordt verleend door een aantal voor aanstaande musici: Nelly van der s-pek (sopraan), Aafje Heynis (alt) lt,e Engelse tenos David Johnston, ^_le onlangs in deze stad tijdens de [essiah-uitvoering sterk de aan- micht op zich vestigde en de veel belovende Marco Bakker (bas), die jn partij voor de eerste maal zal r- ngen. De orkestrale begeleiding is levertrouwd aan leden van het Con certgebouworkest, van wie wij noe men Herman Krebbers (viool), Wim Groot (trompet), Han de Vries (ho bo), Leo van der Lek (hobo), Brian Pollard (fagot), Jan Visser (fluit), Jan Bos (corno di caccia). Het or gel wordt werderom bespeeld door Albert de Klerk. 99 Musica Leidensis" inleiding van de ma- vindt op 17 juni een zeer bijzonder concert plaats in de Marekerk. Dan zullen onder de titel „Musica Leidensis" composities uit gevoerd worden van musici, die op enigerlei wijze contact gehad heb ben met de stad Leiden of de Leid- se Universiteit. Uitvoerenden zijn het Nederlands Madrigaalkoor en het Instrumentaal Ensemble „Pieter Hel- lendaal" uit Utrecht onder directie van Herman Strategier en met so listische medewerking van Esther Hiliinga (sopraan), Marianne Die- leman (alt) en Jan van deer Meer (klavecimbel en orgel). Tot uitvoe ring komen werken van Josquin des Prez, Clemens non Papa, Pierre de S Tenminste zeven maanden, maar wellicht nog langer, zal de cteur Henk van Ulsen, die 250 keren Gogoljs „Dagboek pan een gek" speelde, afwezig zijn in Nederland. Vrijdag ver trekt hij voor een tournee naar Midden-Amerika, de Ned. An- 5,illen, Suriname, Venezuela en Trinidad. Met wellicht aanslui pende reizen door de rest van Amerika, Japan, Australië, India ;-in Afrika. Een deel van de reis zal geschieden onder auspiciën [Jfan Sticusa. Op het programma van Henk van 'lsen staan o.a. „Het dagboek van ïn gek" (dat in de niet Nederlands- I ilige gebieden wordt gespeeld in het Ingels), cabaretliedjes en enkele ertaalde buitenlandse chansons en f_et in Curacao instuderen en regis- i„;ren van Shakespeare's „Midzomer- n. achtsdroom" met een groep ama- 5Düurs. e Dit gaat echter niet in het Neder- inds of in het Engels, maar in het i-'apiaments. Dit stuk waarvoor de postuums gegeven zijn door de [aagsche Comedie, zal in oktober ir fen tonele gevoerd worden ter gele enheid van de opening van de nieu- t re schouwburg in Willemstad, n In Curacao, waar men echter geen J-aidzomernachten en geen wevers t ent, zijn enkele kleine veranderin- e en aangebracht: de titel wordt nu r Illusies van de nacht" en „Spoel de tever" gaat „Tray Plscado" heten 1 Piscado betekent visser en Tray be- ekent werpnet. - Henk van Ulsen is er overigens liet rouwig om dat hij een tijdje uit ins land zal zijn. De sfeer benauwt tiem hier enigszins en een jaar eruit rekken en nieuwe indrukken opdoen, rtndt hij, zal hem bepaald geen nvaad doen. Geheel zonder hem hoe ren we het niet te stellen: de VPRO geeft in ongeve e 1 ude t<jd Pho- lendt in oktober een cabaretpro- pogram een langspeelplaat met ca- - framma van hem uit en bovendien baretliedjes van hem uit. Momentopname uit een der dansen van „The Alvin Ailey Dance Theatre". Manchicourt, Jan Pietersz. Swee- linck, Cornelis Schuyt, Albicastro, Philippus Pool en Pieter Hellendaal. Binnenkort zullen ook over dit merk waardige concert, dat speciaal ook voor musicologen zeer interessant belooft te worden, nadere medede lingen verstrekt worden. Herman Strategier is op zoek geweest naar originele partituren en oude hand schriften. De composities zullen nu voor hot eerst na eeuwen tot klin ken worden gebracht. „Alvin Ailey Dance Theatre" Als deride manifestatie noe men wij het eerste optre den van het beroemde Amerikaan se neger-danstheater „The Avlin Ailey Dance Theatre" uit New York en wel in de stadsgehoorzaal op 29 juni. Speciale verhogingen worden in de zaal aangebracht, opdat een ieder deze voorstelling uitstekend zal kunnen zien. Dit danstheater is opgericht door de in 1931 in Rogers (Texas) gebo ren Alvin Ailey, wiens eerste leer meester was Lester Horton uit Los Angeles. Zijn ideaal was een mo derne dansgroep op te bouwen uit een gemengd gezelschap, waarvan het grootste deel uit negerdansers bestaat. De dansers moeten, naar de mening van Aley een klassieke ba sisopleiding hebben. Hij acht voor tweederde klassieke training nood zakelijk voor richtlijn en discipline en een derde moderne opleiding voor vereenvoudiging en ontspanning en voor verhoging van de intensiteit. Het huidige gezelschap werd in 1965 samengesteld en bestaat uitsluitend uit negers. Alvin Ailey's voorkeur Van 2 t.em. 25 juni in het mu seum „De Lakenhal" een unieke expositie plaats, namelijk „Schatten uit de Leidse bibliotheek", waar over men in ons blad reeds heeft kunnen lezen. Tot nu toe waren de schatten uit de Universiteitsbiblio theek gewoonlijk alleen toegankelijk voor de gespecialiseerde onderzoe ker. Nu zal voor het eerst iedereen er kennis mee kunnen maken. Door de tentoongestelde Oosterse handschriften zal o.a. een impressie gegeven worden van de veelzijdig heid van het boek in de wereld, die tot voor kort als het Oosten bekend stond. Uit Westerse handschriften is een keuze gemaakt die een beeld geeft van de ontwikkeling van het geschreven boek van 800-1500. Door middel van lichtbeelden is het moge lijk ook andere dan de toevallig openliggende bladen met miniaturen te tonen. Van de kaartenafdeling is o.m. het unieke exemplaar van de oudste ge drukte kaart van Nederland aanwe zig. Voorts noemen wij van de ge drukte werken de geïllustreerde en dikwijls handgekleurd botanische en anatonische werken tussen 1600 en 1800. Wij hopen binnenkort op deze belangwekkende expositie nader te rug te komen. Men ziet: Leiden zal ook dit jaar in het „Holland Festival" waardig vertegenwoordigd zijn. Toneelprijs voor „Hamlet" De tweejaarlijkse toneelprijs van de Philipsvereniging is dit jaar toe gekend aan het Nieuw Rotterdams Toneel voor de door Richard Flink geregisseerde voorstelling van Shakespeare's „Hamlet", waarin Eric Schneider de hoofdrol speelde. De toneelprijs werd Ingesteld in 1962 toen de Philipsvereniging, die sinds 1912 in Eindhoven Jaarlijks voor haar leden een reeks toneelvoorstel lingen organiseert haar gouden ju bileum vierde. In 1963 werd de prijs voor de le maal toegekend aan de 'Haagsche comedie voor de opvoering van „Eindsprint" van Peter Ustinow onder regie van Bob de Lange, in 1965 won Ensem ble met de voorstelling van „De op volger" van Reinhardt Raffelt met Ko van Dijk in de hoofdrol en onder regie van Karl Guttmann de door de Eindhovense beeldhouwer Hans Goddefroy ontworpen bronzen wis seltrofee. Het hoogste aantal pun ten dat door de leden kan worden toegekend was 8.00. Hamlet kreeg 7.64 punten. Tweede werd „Tohin- Tchin" van Francois Billetdoux door de toneelgroep Centrum onder regie van Walter Kous met 7.33 punten, derde werd „Het ei" van Felicien Marceau door de Ned. Comedie on der regie van Fons Rademakers met 7,30 punten. De Haagsche Comedie opent het nieuwe toneelseizoen op 2 september met „Zo is het" (of „Zo lijkt het") van Luigi Piran dello, die 100 jaar geleden werd geboren. Pirandello heeft zeer grote invloed gehad op de ontwikkeling van het toneel in de laatste 50 jaar. Op 16 september volgt de première van „Black Comedy" en „White Lies" volgt „Van de brug af gezien" van van Peter Shaffer. Half oktober Arthur Miller, waarin Ko van Dijk weer de rol van Eddie zal spelen. La ter in de herfst komt „Yerma" van Federico Garcia Lorca. Op Nieuw jaarsdag gaat „Rosencrantz and Guildenstern are dead" van Tom Stoppard in première. Peter Zadek regisseert na 1 januari Shakespeare's „Hendrik V". Voor het tweede deel van het sei zoen moet nog een keus worden ge maakt uit de volgende lijst: „John Gabriël Borkman" van Hendrik Ib sen, „Soldiers fortune" van Thomas Otway, „Halfway up the tree" van Peter Ustinow, „More stately man sions" van Eugene O'neill, „Shadows of the evening" en „Come into the garden, Maud" van Noël Coward, en „Belcher's luck" van David Mercer. Het tableau de la troupe van de Haagsche comedie ziet er als volgt uit: Anne-Wil Blankers, Ingeborg Elzevier, Georgette Hagedoorn, An- ne-Marie Heyligers, Anny de Lange, Annie Leenders, Marijke Merckens, Anne Oostveen, Paula Petri, Trins Snijders, Do van Stek, Nanni Ver meer, Myra Ward, Ida Wasserman, Roelof den Ambtman, Louis Borel, Steye van Brandenberg, Wiebe Brandsma, Kees Coolen, Hep van Delft, Joris Diels, Ko van Dijk, Man fred de Graaf, Jan Grefe, Gerard de Groot, Leo de Hartogh, Reinier Heidemann, Guus Hoes, Eric van In- gen, Frans van der Lingen, Jacques Luyer, Guido de Moor, Eduard Pal mers, Carl van der Plas, Wim van Rooij, Paul Steenbergen, Gijsbert Tersteeg, Jan Veelo, Wiebe van der Velde, Dolf de Vries, Jaap Wieringa. PREMIE SPAARPLANT Basis voor persoonlijk bezit ONDERDAG 1 JUNI 1967 LEIDSCH DAGBLAD Marijke de Man in Waddinxveen In de expositieruimte van boekhan del Veldwijk houdt Marijke de Man vanaf heden t/m 19 juni a.s. een expositie van door haar vervaardig de grafieken. De voorzitter de heer H.M. van den Dool opende in het bijzijn van diverse kunstliefhebbers de tentoon stelling en sprak er zijn blijdschap over uit dat weer iemand genegen was in Waddinxveen te exposeren. Marijke de Man komt uit de Sticht- se contreien. Zij is gespecialiseerd in het vervaardigen van etsen en pen tekeningen. Vooral portretten van mensen liggen haar zeer goed. Haar beste werken zijn: „Het kind en de poes", „Oude vrouw", „Happy fa mily" en het fantasiestuk van „Het Hooglied van Salomo". Expositie ten bate van Vietnam Een aantal kunstenaars (onder wie Caro van Eyck, Joris Ivens, Pe ter Schat, Lucebert, Jan Wolkers en Bert Haanstra) heeft een comité ge vormd dat een oproep heeft gericht tot de Nederlandse kunstenaars om werken ter beschikking te stellen die door het comité zullen worden ver kocht ten bate van het geteisterde volk van Vietnam. Totnutoe hebben ruim 90 kunstenaars aan deze op roep gevolg gegeven. Werken die in waarde variëren van tientallen tot honderden guldens zijn ingezonden. Van maandag 5 t/m vrijdag 1 OJuni worden deze in Utrecht in de „Leeu wenkuil" de ruimte onder de Leeuwenberghkerk tentoongesteld. De expositie omvat behalve olieverf schilderijen en gouaches, ook gra fiek en foto's. Eduardo Malta - 62 - overleden Eduardo Malta, een van Portugals belangrijkste kunstschilders, is gis teren op 62-jarige leeftijd in Lissa bon overleden. Malta was directeur van het mu seum voor moderne kunst in Lissa bon. Kunst- en antiekmarkt in Delft Op het Sint Agathaplein, het his torische plein bij het Prinsenhof in Delft, zal gedurende de zomermaan den te beginnen op 3 juni, wekelijks een kunst- en antiekmarkt worden gehouden. De antiquairs die deelne men komen uit Delft, Dordrecht, Maasland, Rotterdam en Wassenaar. De kunstenaars uit Delft, Maasland, Den Haag, Rotterdam en Ridder- derkerk. Op de zaterdagen tussen 22 juni en 12 juli zal er geen markt zijn, aangezien dan in het Prinsenhof de Oude-Kunst- en Antiekbeurs van de Vereniging van Handelaren in ou- i de kunst in Nederland wordt gehou den. ik los nog steeds evenveel af, maar toch gaat het ms c f 100,- minder kosten... Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan en elk jaar 500,— aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf 1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! BelastingvrijI C Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of (1 moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen aanvullenGeïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadera inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen. Het is een bont geheel. Dè entree is het rustigst gehouden. De kaart waarop het museum de toneelsprei ding van dag tot dag bijhoudt, is ver sierd met spoortreintjes om aan die spreiding een dynamisch aanzien te geven, (de meeste vlaggetjes staan in het westen). In het achterhuis belanden we achter de coulissen in een levensgroot, zij het besnoeid, dé cor. Een kijkgaatje „naar de zaal", het lapje ervoor zal ontelbare malen worden opgetild. Het décor zelf is landelijk, een huis en bomen, natuur gaat uit naar negerdansers, vooral ook omdat zij op het ogenblik zo'n zware strijd moeten voeren om in shows een plaats te verkrijgen. Het programma heet „De culturele er fenis van de Amerikaanse neger" en is gewijd aan uitbundigheid (jazz), extase (spirituals) en beto vering (blues). Er zullen dansen uitgevoerd worden op muziek van Duke Ellington, Dizzy Gillepsie en de neger-folklore. Ailey heeft enor me bewondering voor Duke Elling ton, die hij beschouwt als het eerste waarlijke genie, dat hij ooit heeft gekend. Deze voorstelling zal speciaal ook de jeugd bijzonder boeien. Bibliotheekschatten „Bewogen beweging van het toneel", zo had men de tentoon stelling „Kijkspel" kunnen dopen, die zoals reeds gemeld gistermiddag in het Toneelmuseum aan de Amsterdamse He rengracht is geopend en daar tot eind augustus te zien zal zijn. Ook de tegengestelde titel dringt zich op, als men een rond gang over de expositie maakt: „Het dode toneel". De tegenstel ling kan men op de volgende manier oplossen: met dode kanten van het toneel is een uiterst levende tentoonstelling gemaakt. De levende acteur ontbreekt op het appel, of men moest de elektronische registratie van zijn stem als een aan wezigheid beschouwen. Toneelg espeeld wordt er niet, maar met het mate riaal, waarmee op de avond van een voorstelling de wereld van het toneel, de illusie van een andere werkelijk heid, wordt opgeroepen, spelen de samenstellers een levendig, bewogen spel. Dat zijn een groot aantal Ne derlandse décor- en kostuumontwer pers, die in groepsverband of col lectief, met aan het resultaat merk baar plezier deze expositie hebben opgebouwd. Er is veel te zien, maar ook veel te doen in dit „kijkspel". De bezoe ker kan zich laten schminken en fo tograferen, zijn eigen toneelbelich ting instellen op het reiss tel werk', en grootste vreugde van al enige fantastische geluids- en la waai machi nes bedienen. Op zijn oordeel, zowel over de tentoonstelling, als over het toneel in ons land wordt prijs gesteld. Op de bovenste verdieping van het grachtenhuis kan hij zich op- en aan merkingen op schrift stellen. in bordkarton. Vreemd om aan te raken. In het zaaltje ernaast film beelden van een repetitie, talloze fo to's van repetities bij alle Nederland- In de volgende vertrekken requl- sieten van nabij. Tekeningen van kos tuums, foto's van het kostuumatelier en eohte kostuums Décormaquettes, de meest bizarre toneelschoenen, met lange punten, met blokhakken en blokzolen, laarzen, alle gekleurd van goud tot purper. Dan het ver schrikkelijk nep-toneeleten, een on smakelijke tafel volgeladen als de étalage van een feestartikelenwinkel. Daartussen toneelengerds, verminkt en gruwelijk, dood en toch niet he lemaal, als wassen beelden. Boven, met veel al dan niet geest verruimende effecten, de afdelingen „licht" en „geluid". Een draaito- neeltje met handbediening kan door bezoekers worden uitgelicht via het al genoemde stelwerk, het geluid van onweer, regen, hagel, wind, ruisende bomen, pistoolschoten en zweepsla gen, kan door het publiek worden op gewekt, zonder dat er slachtoffers vallen. Al met al een tentoonstelling die, evenals indertijd Sandbergs „bewo gen beweging", het museale stof grondig heeft afgeschud. Een spel om naar te kijken en om mee te spe len. Te eien op de expositie „Kijk spel": Poppen die acteurs voor stellen tussen ingrediënten, o.a* kunstfruit dat bij het toneel ge bruikt wordt. Een bont geheel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9