tommy Steele en veelzijdi talent Film Hollywood blijft zoeken naar de sexbom Mieke Bos: „Ik mag mezelf zijn 1 Lament uit Half a six-pence". Arthur Kipps (Tommy Steeleop klijksreis met zijn jeugdvriendinnetje Ann (Julia Forster). linger, danser, acteur, chter en componist jmmy Steele was één van Engelands eerste popzangers, maar zijn „rock 'n |roU"-tijd ligt al lang in het verleden, deze 28-jarige arbeiderszoon uit een nse havenbuurt, is een veelzijdig, jtief natuurtalent. Zonder formele ar- Èke scholing heeft hij zich ontwikkeld ganger, danser en acteur, meestal een binatie van deze drie ten beste gevend, indien schrijft hij gedichten en compo- ft hij niet alleen lichte, maar vooral ook tige muziek. Binnenkort verschijnt eerste gedichtenbundel in de Verenig- iaten. In vrouw, het danseresje Ann Donou- Lheeft deze gedichten, die een aantal h bestrijken, uit Tommy's paperassen pgezocht. Amerika geeft hem op 't blik zijn beste kansen. „Ja", zegt hij pnd, „het gaat net als met de meeste ïlse uitvindingen. De Amerikanen ne- I ze over en Engeland moet er dure Irs voor betalen". rij konden een minuutje met hem praten tijdens een onderbreking van de verfilming van de op de ro- van H. G. Wells gebaseerde musical |f a sixpence". larin vervult Tommy de hoofdrol, even- Jj dat. enkele jaren geleden met zoveel Hes op de planken heeft gedaan. Het was hartverwarmende persoonlijkheid die ■nogal sentimentele verhaal tot zijn Ht deed komen. ■mmy rust in lange beige jacket en va- Hoordenaar even uit tegen een pilaar ■de gereconstrueerde Edwardiaanse pub, ■r de grote hit van de show, het dans- ■iangnummer, Flash, bang, wallop" ein- ■os werd gerepeteerd. Er zit enorme Hrt en zwier in, met iets van de sfeer van blouse Lautrec's „Moulin Rouge". Wijd jlien de rokken en hoog gaan de mooie -pjwenbenen de lucht in. Burgers, arbei- tri en matrozen, vrolijke deernen, allen rrijke kledij, dansen zingen en drinken- LSjen vibrerende uitbarsting van levens vreugde. Want dit is het huwelijksfeest van Arthur Kipps (Tommy Steele) en zijn jeugdvriendinnetje, de knappe brunette Ann (Julia Foster). De liefdesgeschiedenis tussen Arthur Kipps en Ann begint wanneer zij als kinderen bij een beek een glanzend nieuw muntstuk vinden. Zij besluiten het muntstuk als herinnering te bewaren. Als ze later verliefd op elkaar worden, snijden zij de sixpenny in tweeën en bewaren zij ieder de helft als symbool van trouw. Het verhaal bevat verschillende autobiografi sche elementen. H. G. Wells begon evenals Kipps zijn loopbaan als bediende in een manufacturenzaak. De dingen lopen de jonge Kipps tegen en er komt een tweede jonge vrouw op de proppen, Helen (Penelope Horner), maar zoals in de romantiek be taamt, leidt alles naar een gelukkig slot. In Amerika wordt op het ogenblik de eer ste uitvoering voorbereid van een door Tommy Steele geschreven „tone poem", een soort oratorium, met korte tekst, over de Berlijnse muur, met muziek geïnspireerd op Tsjaikowski en Wagner. „Het stuk is droevig van sfeer, maar bevat elementen van hoop", zegt Tommy. De kleine Steele met zijn rond onbevan gen jongensgezicht en lachende blauwe ogen, is een zuivere idealist. Bij hem geen spoor van nihilisme of cynisme. Hij heeft gezonde positieve opvattingen, gelooft in het goede van de mens, is diep religieus, maar behoort niet tot enige kerk. Hij bezit datgene, waar miljoenen ont wortelde jongeren om worstelen. Daarom was hij al meteen een buitenbeentje in een halfverziekte popwereld. Het komt daarom niet als een verrassing, dat hij drank bijna niet aanraakt en andere kunstmatige op- kikkeringsmiddelen volkomen negeert. Hij zorgt ervoor zijn lichaam in de beste con ditie te houden. Elke ochtend om zeven uur loopt hij 3 kilometer hard in de omgeving van Teddington waar hij in een verbouwd koetshuis aan de Theems woont. Hij is een enthousiast voetballer en zodra men deze sport ter sprake brengt gaat hij er met overtuiging op in. Hij speelt in het „show biz"-elftal en oefent tweemaal per week bij Queen Park's Rangers. Schaken is een an dere hobby die hij beoefent. Zijn roem en rijkdom (auto, raceboot, kostbare antieke meubelen, kunstver zameling) hebben hem niet over het paard getild. Hij is de eenvoudige volksjon gen gebleven. Zijn open glimlach doet den ken aan Charlie Chaplin, tot wie Tommy zich bijzonder aangetrokken voelt. Chaplin kwam uit dezelfde arme buurt als hij. Tom my's liefste wens is een musical over het leven van de grote Chaplin te maken. „Ik hoop dat hij mij toestemming daartoe geeft". Steele ging tegen de wens van zijn ouders op 15-jarige leeftijd naar zee. Hij was er hutjongen, koksmaat, liftboy, assistent-ste ward en assistent-sportleraar. Bijna vijf jaar bleef hij varen. Toen hij op een nieu we aanmonstering wachtte, werd hij in een koffiebar in Soho, waar hij liedjes zong bij zijn gitaar, door een fotograaf ontdekt. Er kwam een fotoserie over hem in de krant. Dit leidde tot zijn eerste plaat die hij samen met een jonge drukker, zijn vriend Lionel Bart maakte. Binnen enkele weken behoorde dit nummer „Rock with the cave man" tot de top tien. Zijn naam was ge maakt. Overal trok hij volle zalen. In 1957 wijd de de BBC een programma van een uur aan hem. Hij maakte tournees over de hele wereld. Zijn filmdebuut maakte Tommy met „The Tommy Steele story". Het is vooral dank zij Tommy Steele dat er thans in Engeland voor de eerste maal een grote musical wordt ver filmd in plaats van in Hollywood. Het was Tommy, die tegen Paramount zei: „Zeg, waarom kunnen we het eigenlijk niet in Engeland doen?" zo heerlijk" zo zwaar til ik daar ook weer niet aan: vfjf maanden lang sta ik in Carré het is al weer vier jaar geleden, dat ik voor het laatst in dat theater heb ge staan. Al maar televisie, op een gegeven moment verlang je dan Dok wel weer eens naar mensen in een zaal en naar voetlicht, hoe gek dat ook klinkt". Na vijf maanden wordt het dan met een busje rond trekken door de provincie. Om vijf uur verzamelen, om één uur 's nachts thuis zijn mijn liefje, wat wil je nog meer? Het seizoen vliegt dan zo voorbij. Eerst heb ik gedacht: Mieke, dat kan je je man en je kin deren niet aan doen. Karin is drieëneenhalf, Marjan Is zeven maanden ze hebben je nog zo hard nodig. Maar 's avonds, als ik moet optreden, slapen ze toch. Bovendien heb ik een hulp en mijn man vindt het enig dat ik wat omhanden heb. Trou wens ik kan het werken toch niet laten, want ik vind mijn vak zo heerlijk. En bovendien heb ik dit overwogen: De Slees- wijk-revue zal toch niet het eeuwige leven hebben en het is toch fijn om nog één keer lid van deze club te zijn geweest vóór hij eventueel verdwijnt". WAAROM ik denk dat Sleeswijk eens zal op houden? Wel, Willy Walden en Piet Muyselaar en daar komen de mensen per slot van rekening toch voor zullen toch wel ééns ophouden met werken en wat moet er dan met die show gebeuren? Mis schien wordt het roer dan hele maal omgegooid, maar dat zie ik toch nog niet zo duidelijk. Een traditie gooi Je nu eenmaal niet zo snel overboord. De laat ste jaren heb ik óf veel musi cals gedaan (niet alleen hier, maar ook in Duitsland en Bel gië) óf veel televisie. Bij de NCRV had ik een hele serie showtjes op stapel staan, maar door geldgebrek, waar alle ra dio- en tv-verenigingen op het ogenblik aan lijden, is mijn tweede showtje tevens mijn laatste. Jammer". Wat ik na Slees ga doen? Geen idee, eerst maandenlang vakantie houden en dan mis schien ophouden. Ach nee", valt ze zichzelf meteen in de rede, „dat is natuurlijk nonsens. Er echt mee uitscheiden kan ik toch niet. Hoogstens kan ik iets minder hooi op mijn vork ne men. Als je een carrière stapje voor stapje, van onkundigheid tot lets-meer-weten hebt opge bouwd, schuif je zoiets niet zo maar aan de kant". Enkele jaren geleden speelde Mieke Bos de vrouioelijke hoofdrol (naast Johan Heesters) in de beroemde musical „Sound of music". „Dit vak is ALS straks, hartje zomer. René Sleeswijk zijn nieu we revue gaat presenteren kunt u weer een bekende vrou welijke ster als gast en middel punt van het programma be groeten: Mieke Bos, de oude (dit dan met respect voor haar toch nog wel jonge jaren) Selvera en zachtjes-aan zeer bekende mu sical-ster. Ik word gelukkig geen gepo seerde ster met de microfoon in de hand en dan maar braaf zingen. Dat ligt me niet. Ik ben er te beweeglijk voor. Sleeswijk wilde van dat ideetje deze keer ook af: nu eens niet een mooi aangeklede, goed ge conserveerde vrouw die je ademloos twintig minuten lang zit te bekijken. Ik word deze keer als het ware in beeldjes ge zet. Voor en na de pauze ga ik acht minuten vullen. Dat wordt na een klein showtje, met koor, ballet, belichting en figuranten. Kortom: ik mag mezelf zijn en gewoon een beetje spelen. Wat het wordt? Musical natuurlijk een potpourri van de Sound of Music, My fair lady en Ma ry Poppins, compleet met ver kleedpartij. Natuurlijk, het zal een grote verandering worden, ook In mijn privé-leVen. Maar toch al sterk aangevreten firma ment is er zeer dunnetjes mee be zet. Harde feiten. Toch lijken de Ame rikaanse filmbazen eraan voorbij te willen gaan. De herinnering aan de tijd van de gouden haantjes is ook zo heerlijk. Ze dromen nog steeds van nieuwe kasmagneten. Van een nieuwe Rudolf Valentino, James Dean. Van nieuwe Garbo's, Harlows en Monroes. Telkens pro beren ze het weer. Steeds weer ko men de namen door van nieuwe lingen die met de nodige'!) poeha worden voorgesteld als een „nieu we sensatie", de nieuwe sexbom. Meer dan voetzoekers blyken het meestal niet te zijn. Een enkele zevenklapper, maar de meesten ko men niet eens zover. Het lawaai, waarmee ze worden afgeschoten is omgekeerd evenredig aan de stil te. waarmee ze terugduiken in de vergetelheid. Slechts een enkeling is het gegeven om meer te zijn dan een ééndagsvlieg. En dat is dan vrijwel altijd te danken aan hun particuliere levenswandel, zel den aan hun escapades op het wit te doek. Dat weerhoudt de Amerikaanse filmproducenten er niet van het met vernieuwde energie nog eens te proberen. Een van de driftig ge- pouseerde Hollywoodse nieuwe ingen van nu is Raquel Welch. Inderdaad een wezentje, dat alles lijkt te be zitten, wat men onder vrouwelijk schoon (althans uiterlijk) kan verstaan. Zal het voldoende zijn voor een meer dan kortstondige faam? Zal deze ..sexbom" einde lijk de explosie bewerkstelligen, waarvan haar bazen al geruime tijd dromen? Slechts de toekomst kan antwoord geven. Wij twijfelen er vooralsnog aan. Raquel Welch heeft trouwens zelf ook geen hoogdravende aspiraties. Dat bleek wel uit antwoorden, die zij gaf aan een journalist tijdens opnamen in Rome. „Heb je nog verdere ambities als actrice? „Weineen", was het eerlijke ant woord. „Ik vind het voldoende als ik het publiek kan vermaken. Een groot actrice behoef ik niet te zijn. Marilyn Monroe dacht ook dat het publiek haar zo wilde zien. Dat was haar ondergang". Ijl „Vind je jezelf sexy?". „Dat zeg je nooit van jezelf", meent Raquel Welch. Maar ze vindt het wel prachtig om sexbom te worden genoemd. „Waarom niet? Welke vrouw zal het niet fijn vin den als de mensen haar sexy vin den?" Nou, dat weten we dan weer. Raquel Welch is gelukkig met haar huidige status, die haar snel be kendheid heeft verschaft. Overi gens protesteert ze tegen dat laat ste. ..Voor mfj ging het niet zo plot seling. Ik ben er al van mijn vijfde Jaar voor bezig. Ik volgde dans-, zang- en toneellessen. Ik poseerde voor honderden fotografen. Ik ben nu 23. Zo snel is het dus niet ge komen." Haar eerste rol had zij te dan ken aan een kapconcours. Ze was een van de twaalf modellen. Film producent Saul David was met zijn vrouw meegekomen en zag wel wat in het meisje. Hij liet haar komen voor een filmtest. Ze kreeg een rol In „Fantastic Voyage", de film, die onlangs enkele Oscars in de wacht sleepte. Maar dat had niets met Raquel Welch te maken. Wel was voor haar het balletje aan het rollen gegaan. Van de science fic- tion-reis stapte ze over ln de pre historie met „One million years". De vele foto's, die na deze films overal ter wereld van haar ver schenen. deden de rest. In haar derde film „The biggest bundle of them all" speelt zij een „aardig" meisje met een heel dure smaak temidden van een bende, die voor vijf miljoen dollar aan platina uit een trein wil stelen. Met sterren als Vittorio de Sica en Edward G. Robinson. Daarna staat er een ko medie met Marcello Mastroianni op het programma. Vervolgens een film, waarvan opnamen wor den gemaakt in Spanje en Enge land. En ze is met producenten in gesprek voor nog meer rolprenten. Raquels kostje lijkt voorlopig ge kocht. De filmmakers uit Hol lywood willen maar al te graag gebruik maken van de plot selinge roem. die haar ten deel is gevallen. Daarom maken zij haast. Want hoe lang zal Raquel Welch het kunnen volhouden? de: g1 II Het lfjkt wel of Hollywood er zich niet bij kan neerleggen, dat de gouden tijd van de echte film-„sterren" tot het verleden be hoort. Voorgoed. We kennen ze van daag niet meer. De Clark Gables en de Marilyn Monroes. De ster ren, die alleen door hun verschij ning bioscoopzalen deden volstro men. Hun roem stoelde op uiter lijkheden. Op stoere mannelijkheid of vitale vrouwelijke maten. Zij vormden goudmijntjes voor Holly wood. Maar zij behoren tot een vrijwel afgesloten periode. Ze pas sen niet meer in een tijd, dat de televisie de hele wereld thuisbe zorgt. Zij hoorden thuis in het ver leden, toen het publiek nog gemak kelijk warm kon lopen voor klater goud en schijnglamour. Toen het in moeilijke jaren zich graag wilde vergapen aan een droombeeld, ge- personificeerd in een welgeschapen actrice of een onaantastbare acteur. Het welvarender bioscooppu bliek van nu laat zich niet meer zo simpel verleiden. Het geeft meer om een goede film met minder be kende figuren dan om een flodder- verhaaltje met klinkende namen. En die ontwikkeling betekent de hond in de pot voor het sterren dom. De Amerikaanse film bonzen hoe nuchter voor het overige lijken deze waarheid niet te willen inzien. Ze blijven naarstig zoeken naar een methode om die lucratieve persoonsverheerlijking van weleer te doen herleven. Tot nu toe vergeefs. Gary Grant is de laatste der mannelijke Mohikanen. Jayne Mansfield hangt nog slechts aan wat dunne draadjes van ver sleten roem. Doris Day vecht een vergeefse strijd tegen de duidelijke rimpeltjes van Vader Tijd. Zelfs Shirley MacLaine heeft geen schim' van de glamour, waarin de „sterren" van weleer schenen te baden, al heeft zij echt niet over gebrek aan succes te klagen. We zouden zo kunnen doorgaan. De he dendaagse sterren flonkeren min der stralend dan vroeger. En Hol- lywoods door de tv-concurrentie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 27