at in de schatkist wekt
weer inflatie gevaar op
Verschijnsel van
verschrompeling
geestelijke
in de V.S.
NOURILAX
Financieel weekoverzicht
estedingsroes voorbij
4»
Interume
DE TIJD
Kerkdiensten Leiden en omgeving
Europese lancering
ARNOLDUS
KEUKENS
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 19
stra
(Van onze jinanciële medewerker)
Vooral op economisch gebied is het noodzakelijk om te zien
sr het verleden, waarin, zoals Bilderdijk zei, „het heden ligt
in nu wat worden zal". Door lering te trekken uit het ver-
ien kunnen toekomstige fouten worden vermeden. Dat is
dig omdat Nederland zich nog minder dan andere landen
l herhaling kan permitteren van de bestedingsroes, waarin
tot de tweede helft van het vorig jaar verkeerden. De reke-
et ig daarvan werd deze week gepresenteerd, toen we als het
re met de neus op de cijfers werden gedrukt door de ver
fde raming van het gat in de schatkist.
een „goedkoopte
eiland" meer....
ÏES7
bet feit dat er in sep
>r al aan uitgaven een bedrag
f.20 miljard was begroot, moet
ioj een miljard aan worden loe-
*gd, terwijl de belastingopbreng-
mlnder worden. Achteraf heeft
natuurlijk weinig zin om nog
op te sommen hoe de lonen
opgeschroefd, hoe de bestedin-
werden aangemoedigd, hoe werd
acht alle wensen nog voor zy
werden uit te voeren, hoe de
nclering der gemeenten in het
raakte en hoe de kapitaalmarkt
ontwricht,
dereen weet dat Nederland geen
dkoopte-eiland" meer Is in
[d en dat onze exporteurs alle
in moeten bijzetten om te voor-
sen dat zij van de wereldmarkt
weggedrukt. Dat zij er in
en het exportcijfer op te voeren
te danken aan de omstandigheid
In de omringende landen de in-
nog voortwoekert, terwyl het
ns bittere noodzaak is teneinde
[abrieken daariende te houden en
er zoveel mogelijk elders wordt
ocht.
Eltlers brood
verdienen
lü n de loonstijgingen zijn afge-
en er geen verdere uitbreiding
dt gegeven aan de binnenlandse
sumptieve bestedingen zij de fa-
anten wel genoodzaakt om te
of zy over de grenzen het brood
nen verdienen. Voor de bedrijven,
weinig internationale con-
rentiekracht beschikken, is dat
ilyk zó moeilijk zelfs, dat hier
daar het noodsein moest worden
tven.
[oeilijkheden van structurele aard
l dat tegenwoordig voor bedrijven
niet met hun tijd mee konden
len, hetzij omdat het kapitaal
irak om de investeringen voor dé
ierne produktiemethoden
ichten, of omdat initiatief, vaar-
iid en werklust ontbraken om dat
op te heffen.
log geen „harnas"
Hl I
mst, 'rt
'ie:
ut nu toe is het nodig geacht de
aande, wat gecamoufleerde beste-
pbeperking, uit te breiden tot een
vaa kelijke harnaseconomie. waarbij
reen genoodzaakt wordt de buik-
aan te halen. Het is te hopen
we het daarmee halen. maar.
overheidsuitgaven niet binnen de
ken worden gehouden zal het on-
m\jdelijk zijn dat de consump-
bestedingen langs fiscale
MB moeten worden besnoeid.
KBet was een halszaak voor de po-
i uit het kamp-Witteveen dat de
liging van de inkomstenbelasting
)1 juli doorgaat. Er wordt dan ook
l aan getornd, maar vele econo
men zouden er de voorkeur aan
Sben gegeven het bestaande tarief
1 januari van 't volgend jaar te
dhavén inplaats van het risico
lopen van inflatoire financieringen
de schatkist.
iet gat in de schatkist valt niet te
met middelen van de ka-
|ylilmarkt. Er is niet genoeg kapi-
141 I beschikbaar als er al f 1,2
jard van de voorinschrijfrekening
Institutionele beleggers in vaste
old is omgezet en er behalve de
aatofende 6% lening f. 300 miljoen nog
f.300 min. zouden worden ge-
tem fl
it resterende tekort van f600
fcjj] moet op andere manier worden
nancierd dan door langlopende le-
Zou dat toch geprobeerd
den dan zouden de gemeenten
o kans zien om de middelen bij-
te brengen, die nodig zijn voor
uitvoering van woningbouw en
ubare werken. Het is altijd maar
jtIJYI Widen, die één keer kan worden
legeven.
Voor de financiering van het kas
tekort van f.600 min. staan voor het
Ryk verschillende wegen open. De
eerste weg zou zijn te trachten in het
buitenland een obligatielening uit te
geven. De krediet waardigheid van
ons land is groot genoeg om een der
gelijke lening tegen schappelijke voor
waarden te krijgen. Het be-
een inflatoir effect heeft, omdat de
zwaar daarvan is evenwel dat het
uit de lening afkomstige buiten
landse betaalmiddelen via de Ned.
Bank zouden worden omgezet in gul
dens, hetgeen een vermeerdering
van de binnenlandse geldhoeveelheid
zou betekenen.
De andere oplossing is de financie
ring te verrichten met kasgeldlenin
gen, of door vermeerdering van de
afgifte van schatkistpapier, het
zij aan de banken of rechtstreeks bij
de Nederlandse bank.
Uit de blauwe lucht
Krachtens de bepalingen van de
bankwet mag de schatkist een be
roep doen op de Ned. Bank tot een
bedrag van f 150 min. Daarnaast zijn
er nog heel wat andere mogelijkhe
den om de Centrale Bank te bewe
gen de bankbiljettenpers ten behoe
ve van het rijk in werking te doen
stellen.
Reeds tijdens het Kabinet-
Cals heeft het Ryk zich genoodzaakt
gezien om vorderingen op het bui
tenland, die door de schatkist waren
gefinancierd, aan de Ned. Bank over
te dragen. Het gevolg Is dat de
schuld van het Rijk bij de Centra
le Bank is opgelopen tot f 1.173 min.
In vergelijking met de stand van
zaken by de aanvang van 1966 is
dat een vermeerdering van f470
min. aan geld, dat uit de blauwe
lucht werd geplukt.
Een andere methode om geld te
scheppen voor het Rijk is die langs
de achterdeur. Dit kan door de ban
ken in de gelegenheid te stellen
schatkistpapier te kopen bij de agent
van het ministerie van Financiën,
terwijl de Ned. Bank bereid is om
daartoe geschikt materiaal uit de
beleggingsportefeuilles van de ban
ken over te nemen als onderpand
voor het verstrekken van leningen,
die moeten dienen om het nieuwe
schatkistpapier te flnanciëren.
Het klinkt allemaal wel ingewikkeld,
maar bij even nadenken ziet men de
kringloop, die er uiteindelijk in uit
mondt, dat er meer geld in onze eco
nomie wordt gepompt dan voor een
goede gang van zaken nodig is
Kapitaalbehoeften
Ach, de lening van f30 min., die
een rente draagt van 6%, maar
waarvan het werkelijke rendement
pas bekend is als de emissiekoers
vaststaat, gaat er glansrijk in.
Voor de verdere toekomst is de ka
pitaalvoorziening bepaald niet ruim
te achten. Weliswaar wordt er inter -
ADVERTENTIE
^*-n°NAA> BE"«
W[ BELEG IN
^MTIONAAI. BELEG
nationaal getracht de rente omlaag
te brengen, maar met discontover
lagingen krijgt men toch niet het
kapitaal bijeen dat nodig is voor uit
zettingen op lange termijn.
Nederland zal in de voor ons lig
gende tfjd grote behoefte hebben
aan kapitaal, want behalve het Rijk
en de gemeenten zullen de bedrijven
ook meer van buiten af moeten aan
trekken nu de winstmarges zijn ge
krompen.
Steeds selectiever
Voor een deel zijn de investerin
gen te flnanciëren met krediet op
middellange termijn dat door de
banken beschikbaar wordt gesteld,
maar wat gaat er gebeuren als te
veel middelen van de banken wor
den vastgelegd in schatkistpapier ten
behoeve van de financiërlng van de
schatkist? Ook moet er rekening mee
worden gehouden dat de banken
steeds selectiever zullen worden by
de kredietverlening als de con
junctuuraarzeling zou doorzetten.
De tyd trekt aan ons. Al
weer een weekeinde. Voelt u
zich ook verbijsterd dat er weer
een week voorbij Is? We wor
den meegesleept door de klok
en de kalender. Het lijkt wel
een dictatuur. De meesten on
zer leven op het horloge en op
de agenda om de tyd by te hou
den. Soms raken we achter.
Dan moeten we hollen om de
tijd in te halen, die ons vooruit
was.
Anderen delen niet in de snel
heid van het moderne leven.
Daar lykt de tyd wel stil te
staan. De dagen zijn lang en
grauw. Zij zouden de tijd wel
willen bespoedigen, de klok
vooruit draaien en de lege uren
overslaan.
Maar ook aan hen trekt de
tijd: het gaat niet vlugger dan
de draaiing der aarde, die het
ritme aangeeft voor het leven
erop.
Het maakt een heel verschil
of men als zakenman aan het
weekeinde begint, of dat een
zieke de zaterdagkrant spelt.
Maar intussen is het morgen
weer zondag. Dat verandert
niemand. De aarde draaide 7
maal om haar as.
Dat te bedenken kan op
zichzelf al heilzaam zijn. Wy
bootsen de rondgang der
aarde na en noemen het: klok.
horloge. We denken dat wij de
tyd hebben, maar het is om
gekeerd: de tijd hèeft ons. de
aarde draagt ons. Of wij den
ken dat wij geen tijd hebben,
maar het is omgekeerd: de tijd
laat ons los, de aarde past zich
niet aan aan ons gehol en ge
draaf.
Morgen is het weer zondag.
Dat is vreemd. Waarom niet
een dag als andere dagen? De
aarde draait niet anders dan
op maandag. Er schokt niets
in het heelal, de kringloop
wordt niet onderbroken. En de
mens zo heeft Lucebert eens
gezegd is maar een brood
kruimel op de rok van het
universum.
Woord van
bezinning
Wat beweegt ons om de
eeuwige kringloop te onder
breken en de zondag apart te
zetten in de keten der dagen?
Sommigen zeggen dat het een
een rustdag is. Anderen noe
men het een heilige dag. Weer
anderen een dag van recreatie
(d.w.z. herschepping». Hoe ko
men we daaraan?
Het antwoord daarop vinden
we niet in het heelal, maar in
het geloof van de mensen. Dat
geloof zegt: er is ook een tijd
van God. Niet alleen een uiter
lijke tyd, maar ook een inner-
Lelden Hervormde Gemeente
Pieterskerk: 10.00 dB M. J. Wagen
voorde Doop7 uur ds P. Kloek
Hooglandse Kerk: Wegens restaura
tie geen dienst.
Marekerk: 10.30 ds W. H. Walvaart
te Sassenheim.
Oosterkerk: 10 uur da H. W. Hem-
Bethlehemkerk10 uur ds P. Kloek.
5 uur da D. Bouman te Katwijk a. Z.
Maranathakerk: 9.00 dr K. E. H.
Opperhelmer.
Bevrijdingskerk: 10.30 ds J. A. Eek-
hof. 7 uur da E. Saraber te Voorscho
ten.
Ver. Vrijz. Hervormden: Geen dienst
zie Pieterskerk.
Eglise Wollonne10.30 Pasteur J.
M. Charensol.
Academisch Ziekenhuis: 10.00 ds P.
J. D. van Malssen.
Dlaconessenhuls10.30 ds Joh.
Poort.
Jeudkerk L.H.J.-gebouw: 10.30 ds A.
J. Lamping.
Geref. Kerk: Zulderkerk: 10 uur dr
Dronkert. 5 u. da J. Couvée te Voor
burg, 7 uur ds W. Bakker te Katwijk
aan Zee. (Dienst met belangstellenden)
Petraikerk: 10 uur ds Kronemeijer.
8 uur da Haverkamp.
Oude Vestkerk: 10 uur ds Haver
kamp. 5 uur da Kronemeijer.
Maranathakerk: 10.30 u. ds J. Cou
vée. 5 uur dr Dronkert.
Bevrijdingskerk9 uur dr v. d.
Zwaan. 5 uur ds Bovenberg.
„Groenhoven": 10 uur ds Boven
berg.
De Mirt: 10 uur Ouderendienat. de
heer Witte.
Zulderkerk (Ingang Bloemlstenlaan)
uur dienst voor doven
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u. Dienst
des Woords.
Doopsgez. Gem.: 10.30 uur ds L. D.
G. Knlpscheer te Groningen.
V. Apoth Kerk: (Hoge Rijndijk 24)
9.45 en 4 u. dienst, donderdag 7.45 u
dienst.
Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19
10.30 uur gez. H. Mis.
Evang. Luth. Gem.: 10.15 u. ds J.
Happee.
Evang. Christengem.: Middelstegr.
3): 10 en en 5 uur de hr Dikkes.
Leger des Hells: 10 uur he'llgingssa-
menkomst. 7.30 uur verlossingssamen
komst o.l. v. brlg. en mevr. J. T. Dr en
tje-Haas.
Christian Science (Steenschuur 6):
10.30 uur dienst.
Rem. Keirk: 10.30 uur da. G. Win
kelBoot.
Baptlstengem.10 en 5 uur d6 R.
Relling
Oud Kath. Kerk (Zw. Singel 50):
10 uur Hoogmis.
Geref. Gem.: 10 en 5 u. leesdienst.
(Dlinsdag 7.30 uur ds F. Harlnok te
Eenthuizen)
Geref. Kerk (Vrijgemaakt)10 en 5
uur dB J. Boa.
AarlanderveenHerv. Gem. 10 uur cis
G. van Doorn, 7 uur ds Stehouwer te
Alphen. Geref. Kerk: 9.30 uur ds W
J. van Hoek. 7 uur ds C. A. Verhoog
te Oudewetering. Chr. Geref. Kerk:
9.30 uur Diensrt des Woords. 6.45 uur
ds D. H. Blesma te Lisse.
Alphen aan den R(jnHerv. Gem.
Adventskerk, Julian astraat: 9.30 uur
d®. J. H Bogers 6 30 uur W. Verweij
EDMUND WILSON. De vrouw met het gouden Haar.
(Vertaling) ABC-boeken. De Arbeiderspers, Amsterdam
De vrijmoedigheid waarmee sommige uitgevers met de titels
van buitenlandse boeken omspringen is en blijft verbazend. Dit
eigenwijze veranderen, waarschijnlijk buiten medeweten van
de auteur, wijst ten eerste op een verregaande onverschillig
heid voor andermans geestelijk eigendom en is voorts terug te
brengen op minachting voor dat „nou-ja-wezen" dat toevallig
dat boek geschreven heeft dat de kapitalist-uitgever ivel goed
gunstig in vertaling wil laten verschijnen.
Ik zal niet zeggen dat „Memoirs of
Hecate Countij" zo'n denderende ti
tel is, maar Edmund Wilson heeft
deze bundel verhalen nu eenmaal zo
genoemd. De titel „De Vrouw met
het gouden Haar" trekt het hele boek
op een lager plan in de hoop laag-g
plande geesten tot lezen te brengen.
Dit gebruik van de titel van de lang
ste novelle voor het geheel zou er nog
mee door kunnen, als die titel ook al
niet vervormd was. Deze lange no
velle heet n.l. héél tekenend en héél
sprekend „The Princess with the Gol
den Hair."
Want waar gaat het in deze sub
tiele en heel exact geschreven novel
le om? Niet om dat z.g. erotisch rea
lisme waarmee zozeer geschermd
wordt, maar om de uiterst pijnlijke
geboorte van de mens uit de intel
lectuele estheet in zijn contact met
het meisje Anna.
De „prinses" Imogen staat als
symbool voor de bijna nog Victori
aanse vrouwenaanbidderij die zich
zeker tot in het begin van de '"er-
tiger Jaren in de V.S. (en ook elders)
gehandhaafd heeft. De prinses ls het
niet te benaderen idool met lemen
voeten. De tweede vrouw, Jo, is de
soortgenote van de man, met wie hij
desnoods wel een rationeel huwelijk
wil sluiten. Maar het meisje Anna
geeft hem het waarachtige contact
met een mens. Uiterst moeilijk en
eigenlek pas achteraf beleden, komt
dat contact tot stand, daar het intel
lectuele bloed nu eenmaal kruipt
waar het niet gaan kan. Het duurt
heel lang voor de „hij" in staat is om
het keiharde leven van dit volkskind
te zien als een realiteit, d.w.z. zon
der romantisering. De gedeeltelijk
autobiografische inslag van het ver
haal betreft voornamelijk de worste
ling van de auteur zich te bevrijden
van milieu en intellectualisme en
zich met waarachtigheid te scharen
in de linkse gelederen. De andere
verhalen, vooral die welke na „The
Princess" geplaatst zijn, komen neer
op heel voortreffelijke ironische
schetsen van Intellectuele milieus,
goed van psychologie en genadeloos.
Voor het eerste verhaal van deze
bundel „De Man die Bijtschildpadden
schoot" heb ik een zwak omdat het
zo prachtig van sfeer is: trouwens Ik
koester een zwak voor dit hele ui
terst knap geschreven boek omdat
hel een van de eerste was die mij
na oorlog II in handen kwamen,
waar Ik aan toe kan voegen dat het
niets van zijn waarde verloren heeft.
Achterin staat een goed biografisch
overzicht van Edmund Wilson en de
vertaling ls voortreffelijk. Dat laat
ste zeg Ik niet zo gauw.
J.D.Salinger. Franny en Zooey.
(vertaling) De Bezige Bij. Am
sterdam.
Er ligt een verschil van bijna 20
Jaar tussen Edmund Wilsons boek en
dit van Salinger. Er is echter een
overeenkomst en wel dat ook dit ver
haal speelt in een cultureel en artis
tiek milieu, zy het dan dat het hier
gaat om de intens culturele kinderen
van een echtpaar kleinkunstenaars.
„We praten niet, we oreren. We
converseren niet. we zetten uiteen."
zegt Zooey, de jongste zoon uit het
gezin Glass (blz. 153). Deze uitspraak
is uitermate toepasselijk, alleen zou
het beter zijn de woorden „oreren"
en „converseren" door „kletsen" te
vervangen. Hier is een staal van de
stijl: „Maar er is iets - Jezus God -
er is iets, dat ik doe aan het moreel
van die mensen in de stad. dat ik
niet langer meer kan aanzien." Als
men deze uitspraak in de kontekst
tegenkomt, begrijpt men wel onge
veer wat diezelfde Zooey ermee be
doelt. maar stuntelig en vaag is en
blyft het.
Dit boek is zo verschrikkelijk
„Amerikaans" in de slechte zin van
dit woord dat een mens nauwelijks
weet wat hij er mee aan moet. In
het eerste deel ontmoet de studente
Franny Glass haar student-geliefde
Lane aan het station. Daarna zitten
ze in een café en kletsen. De zelf
genoegzaamheid van de brave Lane
staat Franny zo tegen dat ze flauw
valt. Vervolgens krijgt men een uit
eenzetting van de auteur zelf betref
fende zijn bedoelingen en de niet
rechtstreeks meespelende figuren. De
kinderen Glass (de vertaler schrijft
steevast „de Glass-kinderen." maar
dat valt in deze woestijn van angli
cismen op den duur nauwelijks meer
op) hebben stuk voor stuk meege
werkt ln een nummer hersengymnas
tiek voor kinderen op de T.V. Dat
heeft ze bepaald geen goed gedaan.
De oudsten zijn dood, getrouwd, of
ergens anders en in het ouderlijk
huis overgebleven zijn dus Franny
en haar broer Zooey, de toneelspeler.
Vrijwel het hele tweede gedeelte
kletsen die twee tegen elkaar aan en
men kan niet ontkomen aan de in
druk dat ze wat men noemt getikt
zijn.
Nu ls er een vraag waar ik geen
antwoord op heb kunnen vinden: is
dat ook Salingers bedoeling geweest
om twee vage kletskousen te tekenen
of hebben we met een satire te ma
ken. In het begin hield ik het op het
laatste, maar bij nader bekijken en
herlezen is het bange vermoeden in
me opgekomen dat de schrijver niet
alleen twee getikte lui heeft willen
tekenen, maar bovendien niet be
doeld heeft dat iemand ze voor ge
tikt zal aanzien. Maar zoals gezegd:
ik twjjfel. Waar ik niet aan twijfel it
dat dit boek een kinderachtig, vaag
en provinciaal geval is.
CLARA EGGINK
ADVERTENTIE
werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen
De Europese organisatie voor oii
derzoek van de ruimte heeft meege
deeld dat tussen 15 mei en 15 juni
vier sondeerraketten worden gelan
ceerd van een basis op het Noorse
eiland Andoya.
De eerste twee proeven, waarbij
van Daagon-draagraketten gebruik
gemaakt zal worden, zijn bedoeld
ter meting van röntgenstraling van
de zon. De proeven worden gecoör
dineerd met de Esro-II satelliet die
ten tyde van de lancering in 'n baan
om de aarde zal zijn gebracht. Ook
van een lanceerplaats op -Sardinië
zal omstreeks die tijd een proef raket
worden gelanceerd. De drie proeven
samen zijn bedoeld om gegevens te
krijgen over de bovenste lagen van
de atmosfeer.
Bij de experimenten zyn betrokken
de universiteit van Utrecht, het na
tuurkundig instituut in Bonn en het
Max Plank-Instituut te Heidelberg.
ADVERTENTIE
Haarlemmerstr. 55 - Leiden
t.o. Rex-theater
Tel. 31497-24186
Kruiskerk Gouwsluis: 10 uur ds M.
Hanemaaijer. Opstandingskerk: 9.30 ds
W. Verweij, 6.30 uur dr A. van Haar-
lem te Waddinxveen. Gebouw Nabij:
9.30 uur Jeugd kapel de heer C. Kohlen
berg. Martha-Stich-tlng10.30 uur ds
A. van Bovenkamp te Alkmaar. Ouds-
hoomseweg Wijk I: 10 uur ds G Ca-
dée. Slonskerk. Wijk II: 9.30 uur en
6.30 uur ds H. Koudstaal. Gebouw
Onderweg. Wijk III: 10 uur ds P J
Mackaay te Oegstgeest. Gerei. Kerk:
Maranathakerk Raadhuisstraat: 10 u.
ds. L. Rhignalda te Amsterdam, 6.30
uur ds G. A. Westerveld. Sal va tori -
kerk. W. de Zwljgerkian: 10 uur ds G.
A. Westerveld. 6.30 uur ds L. Rlng-
nalda. Alphen-Noord, Goede Herder
kerk: 10 uur en 6.30 uur ds H. Post
te Lelden. Gerei. Kerk (vrijgemaakt):
Gebouw speeltuinvereniging Bloem
hof. 9.30 en 6.30 uur ds H. Schol te.
Chr. Gerei. Kerk. Jeruzalemkerk, Grij-
pensteinstraat: 9.30 uur Dienst des
Woords. 7.45 uur ds H. C. van der
Ent te Katwijk aan Zee. Oud Gerei.
Gem.: Kerkgebouw Hooltstraat 240:
9.30 uur en 4 uur Leesdienst. Rem.
Gerei. Gem.: Van Mandersloostraat:
10 uur ds J. G. Paardekooper te Hil
versum. Baptisten Gemeente, Kerkge
bouw Molenvlletlaau10 uur de heer
L. de Graaf en 6.30 uur ds M. Cohen
Benthuizen: Herv. Gem.: 9.30 en
2.30 uur ds. W. A S. Laurense (des
middags afscheid predikant wegens
vertrek naar Hedel). Intrede te Hedet
7 mei om 2.30 uur. Geref. Gemeente:
9.30 en 6 uur ds F. Haxinck.
Bodegraven: Herv. Gemeente (Dorps
kerk)10 u. ds Balke, 6.30 uur ds Van
Harten. Salvatorlkerk10 u. ds H.
J. de Ble te Alblasserdam. 6.30 uur d®
W. Balke. (Bethlehemkerk)9.30 ds
Van Harten. 6.30 uur ds Zwijnemburg
te Oudewater. Geref. Kerk: 10 en 6.30
uur ds R. v. d. Berg. Geref. Kerk (vrtj-
gem.) 9.30 uur leesdienst, 4.15 uur ds
H. Schol-te. Geref. Gemeente: 10 en 6
uur leesdienst. (Donderdag 7.30 uur
ds H. Rijksen te Gouda). Evang. Luth.
Kerk: 10.30 uur ds B. G. te Winkel.
Evangelisatiekring: 10 uur eredienst.
6.45 Jb. Klein Haneveld.
Boskoop: Ohr. Geref. Kerk: 9.30 er
4.30 uur kand. Kruis uit Zwaagwest-
einde. Geref. Gemeente: 9.30 en 6 u.
Leesdienst. (Woensdag 7.30 uur ds P.
v. d. Bijl uit R'dam). Geref. Kerk: 9.30
en 5 uur ds Brederveld uit Lelden.
Herv. Gemeente: 9.30 uur ds W. L.
Heljmana, 6.30 uur ds A. de Leeuw.
Rem. Kerk: 10 uur ds A. Hoff—VLs-
scher uit Den Bosch.
ten. 6.30
J. Goedhart te Wil
„Post van Patmos". Geref. Kerk: 9.30
en 6.30 uur ds Brink.
Hoogmade: Herv. Gem. 10 tiur da
Fred. J. Broey
Katwijk aan tien RU»: Herv. Gem.
(dorpskerk): 9.30 uur ds A. Makke nze
6 uur ds J. M. D. van den Berg te
Lelden. (Kapel Nieuwe Duinweg)
uur kand. J. Barnhoorn te Sassen
heim; 6.30 uur ds A. Makkenze (gym
Zee. Geref. Kerk: 9.30 uur ds W. Bak
ker te Katwijk aan Zee. 5 uur ds F.
Pijlman te K;
Katwijk
1 uur ds D. Bouman, 6 uur ds Jac. de
Vos. (Ichthuskerk)10 uur ds W.
Vroeglndewey, 5 uur ds A. Vink,
Hulpkerk Hoornes) 10 uur da
Spoor van Alphen aan den Rijn, 6 uur
ds W. Vroeglndewey. Groen van Prin-
stererschool10 uur ds W. Kool. Zie
kenhuis OverduLn: 4 uur ds J. G. van
Ieperen. Zeehospitium: 8.45 uur ds W
Kool. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur
da H. C. v. d. Ent. Geref. Kerk: Vre-
deskerk: 9.30 uur da Van Beek. 5
ds. Bakker. Trlumfatorkerk: 9.30 uur
do Pijlman. 5 uur ds Van Beek. Ger.
Kerk vrijgemaakt)W. de Zwijgerlaan
10.30 en 5 uur da C. J. Breen (B)
8.30 en 7 uur ds G. Roukema.
Koudekerk
10 uur
7 uur ds Quak. (Opendeurdlenst
v. ..Soil Deo Gloria). Geref. Kerk: 10
uur da Van der Berg (Sassenheim) 7
uur da Te Winkel (Sassenheim).
Leiderdorp Herv. Gemeente: 1<
uur dr P. L. Schoonhelm (Open Deur
dlenat. mm.v. kerkkoor „Molenwijk'
en zangver. Soil Deo Gloria). 6.30 uur
Q8 J. P. Honnef. (Kerkzaal ZljLkwar-
tier)10.30 uur da Honnef. Ver. Vrijz.
Herv. (Gebouw Lindelaan 12 a) 10.30
uur da T. Bruinama te Lelden. Geref.
Kerk: 10 uur ds P. Mlnnema. 6.30 U.
ds J. van Drie. (Kerkzaal Zyikwartler)
9 uur ds van Drie. 5 uur ds Mlnnema
penaar. Geref. Kerk: 9.30
ds D. Rlngnalda te Putten.
Lisse: Herv. Gem. (Grote Kerk) 10
uur ds H. G. Oostlnga, 7 uur ds S.
Koolstra. (Helv. kapel): 10 uur ds C.
B. Roos. van De Kaag. Geref. Kerk:
drs. AE. van der Woude.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 4.30 uur ds
D. H. Bleema. Geref. Gemeente: 10 en
4 uur ds W. Suyker. Geref. Kerk Vrij
gemaakt: 10 en 4.30 uur ds J. J. Ver
leur. Oud Geref. Gemeente: 9.30 en 3
Leesdienst. (Maandag 7.30 uur ds
H. Wlltlnk. van Doet-lnchem)Ned
Prot. Bond, geen dienst.
Nieuwkoop: Herv. Gem.: 9.30 uur ds
D. Oliemans. 6.30 uur ds. B Koole te
Vleuten. Geref. Kerk: 9.30 uur en 6.30
uur d« J. Wagenaar te Zwammerdam.
lijke tijd. Niet alleen een kring
loop van de aarde, maar ook
een groeien, een voortgang, een
weg van de geest. Er zijn lege,
mechanische tijden, maar er is
ook een volheid des tyds. Toen
Jezus geboren werd, was de tijd
vol: Gods Geest wekte dit
nieuwe leven. En Jezus zelf zegt
later herhaaldelijk: „mijn tijd
is nog niet gekomen". Hij
wacht tot „het uur" gekomen
is. Hij leeft binnen Gods tijd.
En toen Hy opstond uit de dood,
was het een dag als andere da
gen: de eerste dag der week.
Maar die dag was tot de rand
gevuld met nieuw leven. Daar
om kregen christenen de ge
woonte om op die dag samen te
komen en met elkaar de vreug
de te beleven dat Gods tyd er
is: de eersteling der dagen, de
morgen der verrijzenis.
En daarom luiden morgen,
zondag 23 april, de kerkklokken,
staan de kerken open, lopen
christenen hun huizen uit naar
een gebouw dat zij „godshuis"
noemen. Zij zoeken aansluiting
op de volheid der tyds, op de
grote daden Gods. op de gave
van de Heilige Geest.
Want zij verwachten een dag
die niet meer op de kalender
staat: de dag des Heren. Zy kij
ken uit naar het uur dat geen
klok meer aanwijst: het uur
waarop de wereld vernieuwd
zal worden door de komst van
Gods Koninkrijk.
J. HAPPEE,
Evangelisch-Luthers
predikant. Lejflen.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur en 6.30 u.
de heer J. van Leeuwen. Rem. Geref.
Gem.: 10 uur ds T. Mayer te Rotter
dam.
Kieuwveen: Herv. Gem.: 9.30 mu
ds Hulst te Gouda (H.D.) 6.30 uur ds
Van Doorn. Geref. Kerk: 9.30 uur en
6.30 uur ds H. G. A. Melnders.
XoordwIJk aan Zee: Herv. Gemeente:
(De Rank). 9 en 10.30 uur ds A. L.
Lapré. 5 uur ds D. Keuning. Sole Mlo:
10 uur ds D. Keuning. Geref. Kerk:
10 uur ds H. A. van Bottenburg, 5 u.
ds. C. Warner. Herv. Ger. Evangelisa
tie VGLO-school. Schoolstraat 2): 10
uur de heer C. Kestlng (Dlrksland).
30 uur ds W. Vroeglndeweij (Katwijk
aan Zee).
Koonlwijk-BInnen: Herv. Gemeente:
10 uur ds A. A. Smits (Noordwijker-
hout), 7 uur ds J. van Dok. Geref.
Kerk: 9.30 uur dis C. Warner, 5 uur
ds H. A. van Bottenborg (Van den
Berghst-lchtlng)11 uur ds C. Warner.
Ned. Prot. Bond: 10.30 uur ds H. van
Bilderbeek (Lelden).
Koordwijkerhout: Herv. Gemeente:
10 uur ds J. van Dok uit Noordwljk-
BInnen. 7 urn De Zilk (aula R.-K.
Meisjesschool), ds A. Oskamp uit
Voorhout.
Oegstgeest: Herv. Gemeente (Groe
ne Kerk): 9.30 uur ds W. E. Verdonk.
(Pauluskerk) 10 uur ds J. Irlk, 7 uur
ds H. P. Hulsman. (Rijnlands Lyceum
- Jeugdkerk)10.30 uur ds H. K.
Jonkman. Vrijz. Herv. Gem. (Groene
Kerk)11 uur ds L. H. Ruitenberg te
Den Haag. Geref. Kerk: 10 en 5 uur
os M. W. J. C. de Kluis te Santpoort.
Geref. Kerk (vrijgemaakt): 8.30 en 3
uur ds R. Brands.
Oudewetering: Herv. Gem 9.30 uur
ds Lalleman. 3 uur ds Van den Berg
te Lelden (Jeugddienst). Geref. Kerk:
9.30 uur en 6.30 ds J. A. Tiemens te
JJmuiden. Rem. Geref. Gem.: Geen
dienst.
Rijnsaterwoude Herv. Gem: 9.30
uur ds Vink te Katwijk, 7 uur ds Lal
leman. Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur
Dienst der Woords. 2.15 uur ds G. de
Vries te Rljnsburg.
RUnsburg: Herv. Gem.: (Grote Kerk)
9.30 uur de heer J. van der Hoek te
Leiderdorp, 5 uur ds H. van Gosllga.
(Bethelkerk Brouwer straat) 9.30 uur
ds H. van Gosllga. 5 uur ds M. C.
Groenewoud. Ger. Kerk (vrijgemaakt)
10 en 5 uur ds J. Douma. Chr. Geref.
Kerk: 10 en 5 uur ds G. de Vries.
Geref. Kerk (Petrakerk)9.30 uur da
Baayen, 5 uur ds v. d. Linde. (Mara
nathakerk.) Voor kerkgangers Rapen -
burgkerk)8.45 uur ds v. d. Linde, 5
uur ds Bosma. (Maranathakerk.)10.15
uur ds Langeler, 7 uur ds Baayen.
Sassenheim Herv. Gem.: 9 en
10.30 uur de. H. J. van Achterberg te
Leiden. 5 uur ds H. G. Oostlnga te
Lisse. Geref Kerk: 9.30 uur ds J. D.
te Winkel. 5 uur ds H. v. d. Berg.
Chr. Geref. Kerk: 10 uur (H. A.) en 5
uur de L. S. den Boer. Ned. Protestan
tenbond. 10.30 uur mej. L. A. v. d.
Voort te Heemstede.
Valkenburg Herv. Gemeente: 10
uur ds Groenewoud te Rijnsburg, 6.30
uur ds Vink te Katwijk aan Zee. Ger.
Kerk: 9.30 uur drs E. P. Bosma. 6.30
uur ds Langeler. Geref. Kerk (Vrijge
maakt): 10.15 en 3 uur ds J. Douma.
Voorhout: Herv. Gemeente: 10 uur
ds Adr, Oskamp.
Voorschoten: Herv. Gem: (Dorps
kerk) 10 uur ds Saraber, 7 uur dB
Meijertng en da Bilderbeek. (Hulp en
Heil): 10 u. ds Zijlstra. (Rijndijk) 10
uur ds Meljerlng. Geref. Kerk: 9 u.
10.30 u. en 5 u. ds de Zeeuw. Geref.
Kerk (Vrljgem.): 10 u. en 5 u. dB R.
Koolstra te Rotterdam.
Waddinxveen Herv. Gemeente:
9.30 uur ds J. VerweUus HA., 6.30 u.
cis J. Verwellus. Wljkgebouw)9.30 de
J. R. Cuperus H.A 6.30 uur ds J. R.
Cuperus. (Bethel): 9.30 uur ds T. van
't Veld H A. .5 uur ds T. van 't Veld.
11.30 uur ds P. Fader. Malelse dienst.
(Immanuelkerk)9.30 uur dr A. ran
Haarlem, 7 uur ds Bogaard te Alphen
d. Rijn. Geref. Kerk: 9.00, 10.30 en
б.30 uur ds B. Koekkoek. Rem. Kerk
Geen dienst. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30
en 5.00 uur de A. P. Verloop.
Warmond: Herv. Gemeente: 10 uur
ds J. M. Snijders. 7 uur da P. J. D. r.
Malssen utfc Lelden.
Wassenaar: Herv. Gemeentel (Dorps
kerk): 10 u. vlcarLs R. Steenstra, 7 u.
ds J. T. Wlersma. (Klevletkerk)9 u.
jeugdkerk. 10 u. de L. Bech. geref.
predikant Wassenaar-smid. Deylerhula.
10.15 u. ds J. A. G. van Zanten.
Dorpscentrum)10 uur jeugdkerk en
kinderdiensten. Geref. Kerk Bloem-
camplaan) 10 u. ds J. T. Wiersan»,
herv. predikant. 5 uur ds L. Bech.
(Zijllaan)10 en 5 uur da D. van der
Meuien. Ned. Prot. Bond (Lange Kerk-
aam)10.30 uur ds D. A. Werner. Jo-
hannahuis)10.30 uur da J. Spijker,
Den Haag. Herv. Geref. Evangelisatie
(Dorpshuis): 10 en 5 uur da Boer.
te Katwijk aan Zee.
Wouhrttgge: Herv. Gemeente: 9 30 u.
d6. Bolkesteln uit Zeist. 6.30 ds Kievit
uit Lelden. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30
ds Dethmers.
Zevenhoven: Herv. Gem.: 9.30 mu
ds Pronk te Rotterdam. Geref. Kerk:
ds C. A. Verhoog te Oude we
tering. 7 uur ds W. J. van Hoek te
Aarlanderveen.
Zoeterwoude: Herv. Gem 10 mtr ds
J. Th. W. Quak te Koudekerk aan den
Rijn, 7 uur d's L. Doom (m.m.v. zang-
liging).
ainmerdam: Hen-. Gem.: 10 uur
ds C L. v. d. Broeck. 6.30 uur ds M
H-nemaaljer. Geref Kerk: 10 uur en
6.30 uur ds K. H. Schuring te Al
phen aan den Rijn. Rem. Geref Gem
uur ds A. de Jonge te Gouda.