PORTOBELLO ROAD mayo Kun je kunst leren? Koelkast gebruiken BATERDAG S3 APRIL 1067 Portobello Road in Londen is een van die plaatsen, die uitsluitend geschapen sohijnen te zijn ten behoeve van de fabrikanten van films en fototoestellen. Het is misschien wat overdreven te spreken van een mitrail leursalvo van klikkende sluiters, maar als het weer op een voorjaarsachtige za terdagochtend een beetje meezit heeft dit Londense Waterlooplein meer weg van een camerashow dan van een ro mantische rommelmarkt, bevolkt met liefhebbers van antiek, jonge paartjes op zoek naar grootmoeders-attributen voor hun kamer, fervente munten- en pren- tenverzamelaars of zo maar scharre laars. Portobello Road is vooral de laatste jaren uitgegroeid tot een toe ristisch evenement van het kaliber Montmartre of Volendam, met alle ge volgen van dien. Vroeger was het heel gewoon als men een kelder of kelderkast ter beschikking had- Maar het aantal gelukkigen met zo'n koele bewaarplaats wordt steeds kleiner. En dan nemen we onze toevlucht tot de koelkast, die vooral in het warme jaargetijde voor „kelder- loze" lieden onontbeerlijk is. Nu kan niet worden ontkend, dat een stormloop van toeristen en dagjesmensen ook zijn oharrr.es heeft. Misschien juist wel door al die malle toeristen is Por tobello Road geworden tot een we kelijks terugkerend hoogtepunt voor liefhebbers van een sfeervolle, ex centrieke en meer of minder artis tieke omgeving, waarin de markt- bezoekers een minstens even grote attractie vormen als de uitgestal de waar zelf. Misschien nog wel een grotere, want met het afnemen van de kwaliteit van de aangeboden koopwaar een rechtstreeks ge volg van de toenemende belangstel ling voor antiek, die écht antiek op alle markten en veilingen als sneeuw voor de zon deed verdwij nen steeg het aanbod aan sfeer. Vooral, toen dat gedeelte van de Jeugd, dat Londen aan zfjn naam „swinging" helpt, enkele jaren ge leden ontdekte dat de rommel uit het begin van de 20ste eeuw zo uit stekend paste bü hun eigen verlan gen om te breken met de gepolijste omgeving waarin zij dreigde op te groeien. De rage in oude grammo foons bestond al wat langer, maar de Londense jeugd voegde daar in korte tyd aan toe: een byna fana tieke belangstelling voor kleding uit de jaren rond 1920, voor meubels 't die tijd, allerlei snuisterijen als Niers, snuifdozen en monocles behoren tot de vaste uitrus ting^ jedereen die er „hip" wil de lange charleston kettingen vlogen de kramen uit. Zo groot was de vraag van swinging Londen, dat er een soort rommel- vacuüm ontstond en slimme lieden maakten stevige winsten met het opnieuw fabriceren van al dat ma teriaal. De bekende uniformenrage bij voorbeeld ontstond op Porto- belleroad. Beatmuziek knet tert uit een vervallen pand aan het noordeiyk deel van de ongeveer een myl lange straat, waar Davy Ree der de scepter zwaait over „I was Lord Kitcheners Valet", bakermat van de nu een beetje aflopende ra ge, die er voor zorgde dat half hip Londen er bij liep in oude unifor men. Davy Reeder staat je te woord in een kostuum, dat even hard knettert als de muziek in zyn Jeanne Lanvin ontwierp deze veelkleurige zijden japon. De onderzijde van de rok kan met bandjes aan de polsen worden vastgemaakt. zaak. Volgens hem is zijn rood met goud bestikte uniform afkomstig uit het zeer roemruchte Warwick Re giment terwyi zijn lieve blonde as sistente het Hertfordshire-uniform om de ranke ledematen laat lub beren. De prijzen variëren van een slordige tachtig gulden voor een kleurig uniformjasje tot 400 gulden voor een fraai met gouddraad ge borduurde gala-ambassadeursjas uit 1914. Het koopje van de week: een zwart-laken diplomaten jas, ge garandeerd van vóór de Eerste We reldoorlog, met eveneens gebor duurde manchetten en epauletten: f 125. Allemaal maatwerk en hand werk. Een by passende steek kost circa f30. Precies een kilometer verder op aan de Hyde Park-zyde van Portobello Road zetelt een ander opmerkeiyk centrum van The Georgian. Ook daar unifor men, maar het exentrieke zaakje richt zich op een wat gevarieer der publiek en levert de meest merkwaardige snuisteryen uit een stoffig tydperk. Voor de ingang zwengelt een Kenau-achtige jon ge vrouw aan een pronkstuk van een grammofoon, die via een im mense koperen hoorn Roaring- Twenties-klanken over het verza melde toeristendom uitstrooit. Tussen deze beide nogal snobis tische brandpunten van Portobello Road loopt vele honderden meters lang een flauwe bocht boordevol Zacht zitten in bad Badkuipen worden tegenwoordig niet meer uitsluitend van metaal gemaakt maar ook van plastic. Maar ook dit nieuwe materiaal heeft een eigenschap gemeen met zyn voorgangers: het is hard. Een handige fabrikant heeft er nu wat op gevonden, het zoveelste ei van Columbus: kussentjes voor het bad. Er zyn kussentjes voor het hoofd, fraai gebloemd en verschillende mo dellen om op te zitten. Ze worden met zuignapjes vastgezet. Het spreekt vanzelf dat plastic en schuimrubber de materialen zyn, waarvan deze kussentjes worden vervaardigd. kraampjes en stalletjes, afgetast met de meest uiteenlopende artike len en daar is nog altyd voor een vry redelyke prys aan leuke dingen te komen. Ook gewone huishoude- ïyke artikelen vinden in een iets minder door de mode beïnvloed ge deelte van Portobello Road hun weg voornameiyk naar de vele duizen den jeugdige kamerbewoners, die dit gedeelte van Londen bevolken. Hoewel de zaterdag een bont hoogtepunt vormt is er ook door de week veel te zien en veel te koop. Alleen speelt het za kenleven zich dan af in de vele honderden kleine winkeltjes van Portobello Road. Merkwaardige in stituten zyn de grote overdekte markten, een soort supermarkten voor oude rommel. Grote, oude en nogal verward gebouwde huizen verschaften onderdak aan tiental len handelaren met artikelen, die wat meer gevoelig zyn voor het weer. Hier zetelen de oude baasjes, die bizarre pryzen vragen voor prenten, munten, wapens, oude boe ken en snuisteryen. Uit dat wat grauwe verleden da teren ook veel sterke verhalen over Rembrandts, Van Goghs en Renoirs die onder de marktkramen vandaan werden gehaald, of van voor een krats gekochte kostbare sieraden. Zoiets zal wel eens gebeurd zyn, maar de overlevering heeft derge- ïyke vondsten een geflatteerde di mensie verschaft. En hoewel een enkele gelukkige toerist nog wel eens naar huis gaat met het idee een vondst te hebben gedaan (een vondst, die voornameiyk invloed heeft gehad op zyn portemonnee) is Portobello Road niets meer en niets minder dan een heeriyk gezellige, heeriyk grote en vaak lekker gekke uitstalkast van dingen, die 1967 net dat tikje betrekkeiykheid geven, dat het leven plezierig maakt. Wat niet in de koelkast, wat wel? De koelkast is koel, droog en don ker en daardoor uitstekend geschikt voor het bewaren van levensmidde len. Maar alleen voor korte tijd, want by de temperatuur van plm 4 gr celsius, die in onze koelkast heerst, is van „onbeperkte" houd baarheid geen sprake. Wél wordt de groei van de bacteriën vertraagd: ze worden echter niet onschadelijk gemaakt. En na een dag of twee, drie, soms een week, is het pro- dukt toch bedorven. op veel gezonde boterhammen MEE NAAR SCHOOL In het vriesvak, waar de tempe ratuur gemiddeld 4 gr celsius tot 8 gr celsius is (in de regelbare koelkast tot 18 gr celsius op de laagste stand), kunnen bevroren produkten bewaard worden; boven dien kan men er snel ys in maken. Het is ten zeerste af te raden in dit vriesvak vers rauw vlees of ver se vis te bewaren. Deze vriesruimte wordt nogal eens ten onrechte voor diepvriesvak aan gezien. De temperatuur in een diepvriesvak moet echter tenminste 20 gr celsius bedragen en het is voor diepvriezen een eis, dat die lage temperatuur zo snel mogelyk bereikt wordt. Daaraan voldoet het vriesvak niet. Er zyn wel gecombineerde kasten in de han del, ze zyn te herkennen aan een dubbele deur. Verkoopadressen worden gaarne verstrekt door Stibbe Postbus 9041 A'dam Wanneer je een zoon hebt, die zich op school voorbereidt op een kunstzinnig beroep, dan ontkom je er niet aan: je be gint te piekeren over kunst. Kun je Kunst leren, op school? Henk zegt van wel, hij doet niet anders. Sedert hij de academie bezoekt en de ganse lieve dag omringd is door kunstenaars of jonge mensen die het hopen te worden, is hij een andere jon gen geworden: een gelukkige jongen. Maar als ik hem vroeg wat hij nu eigenlijk leert, krijg ik alleen een technische uiteen zetting te horen over vlakver deling en kleurenleer, over lij nen trekken en materiaalken nis. Wat hij voorlopig leert zijn: technieken. Hoe je met hout, met papier, met linnen, met verf, met boetseerklei moet omgaan om iets kunstzinnigs te scheppen. Buitengewoon inte ressant en soms razend moei lijk, maar is dat Kunst? „Nog niet", zegt de zoon. „Het is de basis van de Kunst". Ik geloof hem van harte, maar nu weet ik nog niet, of je Kunst kunt leren. Ik geloof dat we meestal twee begrippen verwarren en twee soorten mensen door elkaar ha len. Er zijn mensen en Henk, behoort daar zeker toe die met een bepaald talent ter we reld komen en de drang voelen iets te scheppen dat mooi is: van vorm, van kleur, van ge dachte. Het zijn creatief begaaf de mensen en zij zullen alleen gelukkig worden in een beroep waarin zij die begaafdheid kunnen uitleven. Men noemt hen kunstzinnig. Soms noemt men hen ook: kunstenaar en dat is fout. Want een kunste naar is iets anders. Een kunstenaar bekommert zich niet over de vraag of wat ADVERTENTIE Kostelijk voor uw kinderen GRAPILLOM alcoholvrij druivensap Moederlijke overpeinzing hij schept ook bruikbaar is. Hij creëert omdat hij moet, om dat zijn gedachten, gevoelens ideeën een uitweg zoeken, over de randen van zijn boordevolle ziel stromen. En het doet er weinig toe in welke vorm hij zijn scheppingen giet. Dat kan een verhaal zijn, een schilderij, een muziekstuk, een tekening, een schaal, een beeld. Het hoeft heus niet altijd een mooi ver haal, schilderij of beeld te zijn; dikwijls is het in het geheel niet mooi volgens onze begrippen. Maar het is écht, het is datgene wat hij moest uitdrukken, kwijtraken, van zich afwerpen, vorm geven. Hij drukt zich uit in een bepaalde materie, doet er niet toe wélke. Hij geeft zich zelf. Een werkelijk kunstwerk, hoe fantastisch het soms ook moge zijn, is een realiteit. Een creatief begaafd mens daarentegen is plooibaar. Je kunt hem, wanneer zijn oplei ding voldoende is geweest, op dracht geven een theepot te ontwerpen, die én mooi en bruikbaar is. Je kunt hem, wanneer hij over voldoende vakkennis beschikt, de op dracht geven een kerk te ver sieren, een nieuwe verpakking te ontioerpen, een boek over een bepaald onderwerp te schrijven, een gedicht op een bruiloft te maken, hij zal het doen en waarschijnlijk zal hij het heel goed doen. Zijn werk is bruikbaar. Maar geef een vastomlijnde opdracht aan een kunstenaar, aan zo'n nutteloos, onberekenbaarinstabiel wezen, en in vijf van de tien gevallen ziet hij geen kans datgene te maken wat je verlangt. Want toevallig strookte de opdracht niet met datgene wat op dat moment in zijn brein ivoedt en een uitweg zoekt. Een kleuter, die naar een stuk papier en kleurpotloden grijpt en zijn wereldbeeld op primitieve wijze projecteert op het witte vlak is in feite een echte kunstenaar. Wij kunnen met die tekening niet veel be ginnen, want we vinden haar noch mooi, noch goed genoeg om in te lijsten. Het ding werd dan ook niet ontworpen om de kamer te versieren of de gang op te fleuren, het werd ge maakt omdat het kind iets kioijt moest, zich hoe dan ook moest uitdrukken. Later leert het die tomeloze vormgeving aan banden leggende kunste naar echter leert het nooit. Die blijft overbodige, soms lelijke, vreemde, onbegrijpelijke din gen maken, welke niemand kan gebruiken. Die blijft de on tembare individualist, de slaaf van zijn eigen scheppings drang, de man die met elke penseelstreek, met elke muziek noot, met elk neergeschreven woord snikt: hier sta ik en ik kan niet anders. Laten we blij zijn dat vele burgers er genoegen in schep pen zich met deze overbodige beelden, schilderijen, muziek stukken en boeken bezig te houden, dat zij ervan genieten en er geld voor over hebben. La ten we dankbaar zijn dat de gewone mensen ergens in hun hart de hunkering naar het volstrekt onpraktische nooit hebben kunnen overwinnen en bij hun confrontatie met een kunstwerk iets van de in vorm gegoten ontroering naar zich toe voelen waaien. Want Kunsi moge dan overbodig en nutte loos zijn nódig hebben we haar allemaal. Maarkun je Kunst leren, op school? THEA BECK MAN In principe kan men vrywel all* spyzen in de koelkast bewaren. Een uitzondering zyn: bananen, citroe nen, peren, meloen, komkommen slasaus, mayonaise en sterk ruiken de produkten, die niet in goed ge sloten bakjes opgeborgen zyn. Daa* de koelkastruimte meestal beperkt is, kan deze het beste gebruikt worden voor melk, melkprodukten, vlees, vis, niet sterk gerookte vlees- en viswaren, resten gekookt voed sel, eventueel boter en margarine. Dranken, die gekoeld geschonken moeten worden, kunnen een tydje van te voren in de koelkast ge plaatst worden. Het heeft geen zin om groenten en vruchten in blik of glas in de koelkast te bewaren. Ook gesteriliseerd vlees in blik kan zon der bezwaar buiten de koelkast op geslagen worden. Algemene wenken 1 laat de spyzen geheel afkoelen vóór u ze in de koelkast zet. doe de spyzen zoveel moge- ïyk over in koelkastbakjes of in goed afgesloten schaaltjes. Fles sen en schaaltjes met vochtige in houd (vla, pudding e.d.), sterk rui kende spyzen (gerookte of gemari neerde vis bv.) en artikelen, die ge- makkelyk geur opnemen (boter, margarine, melk e.d.), moet a steeds ingepakt of goed afgedekt bewaren. plaats de bakjes zó, dat er steeds wat ruimte tussen blijft, zo dat de koude lucht in de kast kan circuleren. rauw vlees (en verse vis) kunt u het beste dadelyk uitpakken (ook als ze in plastic zyn verpakt!) Daarna zet u het, niet afgedekt, in de vleeslade direct onder het koellichaam. Mocht uw koelkast geen vleeslade ryk zyn, dan kan het vlees luchtig afgedekt, op een schoon bord, direct onder het vries vak worden geplaatst. Ook vlees waren kunt u het best dadelyk uit de verpakking halen en in schone koelkastbakjes of zakjes overdoen. Bewaar ze niet te lang in de koel kast! de kant en klaar verpakte groentesoorten, zo uit de koelbak van de groenteman (dus niet de diepvriesgroenten), vinden thuis een plaatsje onder in de koelkast. Vóór u sla, andyvie of witlof in uw koelkast legt, moet u de sterk aan getaste bladeren verwy deren (tevoren wassen van de groente is niet nodig). Schoonmaken Maak er een gewoonte van uw koelkast schoon te houden. Zet er alleen schone flessen, pakjes, do zen e.d. in en maak plekken, waar gemorst is, dadelyk schoon. Het koellichaam moet u zo mogeiyk 1 x in de week laten ontdooien en te- geUjkertijd de kast schoonmaken met heet sodawater (niet met een sterk ruikend afwasmiddel)De ry plaag mag eigeniyk niet dikker dan 1 cm zyn. Velen denken, dat de koelkast pas „vuil" is, wanneer ze „onfris" ruikt of wanneer de ry plaag centimeters dik is. In beide gevallen is het te laat. Het vocht uit de niet afge dekte spijzen slaat als ryp op het koellichaam neer. Deze steeds dik ker wordende ry plaag verhindert de koude-afgifte van het koel lichaam en trekt bovendien alle geurtjes aan, waardoor het zgn. „koelkastluchtje" ontstaat. Zet voor het schoonmaken van de koelkast de diepvriespro- dukten in een dikke laag schone kranten weg. Ze mo gen tydens de schoonaak- beurt, als de kast is uitgescha keld, niet ontdooien, omdat ze daarna snel bederven. By langdurige afwezigheid wordt de koelkast uitgeschakeld en goed schoongemaakt. De deur wordt op een kier gezet. Bewaartijden levensmiddelen bewaartyd boter 2 tot 3 weken melk (gepasteuriseerd 4 tot 5 dagen losse melk 2 dagen room 4 dagen kaas (jonge) 5 dagen kaas (oude 2 weken rauw vlees 2 tot 3 dagen verse vis 1 tot 2 dagen harde groenten 5 tot 7 dagen zachte groente 3 tot 4 dagen harde vruchten l tot 2 dagen zachte vruchten 2 tot 3 dagen toebereide levensmiddelen hooguit 3 dagen. (resten, vleeswaren) (W)ETENS WAARD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11