IC
[ANADA
EXPO
wordt 100
is het feest
jaar
nbr
01711
a viert flit jaar zijn honderdste verjaardag als politiek onafhankelijke staat
EXPO wordt het verjaardagsfeest, het grootste ooit gegeven. Dertig miljoen
n komen er feliciteren. Zij zullen het glas heffen op de voorspoedige ver-
ontwikkeling van dit onmetelijke land, dat op 1 juli 1867 met behoud van
kroon een eigen grondwet kreeg en zich sedertdien opwerkte tot een
|||nsstandaard, die op de Verenigde Staten na zijn weerga niet heeft. Zij zullen
poor hun massale, naar nationaliteit sterk uiteenlopende aanwezigheid en
de feestelijke verjaarscadeaus, die zij in de vorm
eigen paviljoens uit 73 landen meebrachten, dui-
maken, dat het naar Europese maatstaven jonge
fwcjada a^s een gewaardeerde vriend is opgenomen in
gegfij van lei(len('e volkeren. Zes maanden en
jlerd dertig restaurants lijken nauwelijks voldoende
al het feestgedruis te omarmen.
er is meer. Zoals het een welgestelde jubilant betaamt
k0t ianci van de Maple Leaf aaa deze vriendschapsex-
|e een diepere zin willen geven. Cadeaus van 15 miljoen
[r, de kostprijs van het Sowjet-Russische paviljoen, vra-
jdaar ook wel om. ,,De mens en zijn wereld", een mottu
end aan Terre des Hommes van De Saint Exupéry, werd
leidende thema voor al de honderden manifestaties, die
I zomer aan Montreals rivieroevers het aanzien van een
r velende carrousel zullen geven. Het is het stramien waar-
voerf voeren en stammen, de naties en de invloedsgroepen
|eze wereld tot een bewoonbare planeet maken, naar har-
dejt hun eigen kleuren mogen borduren.
[PO 67 zal zo een staalkaart worden van de bonte varië-
[au het ras der homo sapiens,
zal ook een geschiedboek zijn. ,,De mens en zijn we-
vertelt op 400 hectaren grond in vijf hoofdstukKen een
al, dat miljoenen jaren heeft gevergd om geschreven te
n: de mens als schepper; de mens als kunstenaar, de
als ontdekker, als producent en als beheerser der oce-
Het diamantvormige paviljoen van de Europese Economische Gemeenschap is opgebouwd uit facetten, van staal en glas die de veelvormig
heid van deze supranationale instelling aanduiden.
Een grote elektricite'tsfirma presenteert zich in het amusementspark van de EXPO, La RoDde genaamd,
met kleurige waterfonteinen.
BPO 67, ten slotte, zal ook een wegwijzer zijn naar de
mst. Architecten van wereldfaam spannen zich in om
thitectonische vondsten uit te drukken naar welke vor-
huns inziens de mensheid in de komende honderd jaar
JIC%olueren. Het Amerikaanse paviljoen, om één voorkceli
temen, bestaat uit een omvangrijke doorzichtige bol van
ïze j|ig etages hoogte, een zogenaamde geodetische koepel,
is een werkstuk van de architect-wiskundige R. Buckmin-
MFuller, die met zijn constructie een stempel hoopt te druk-
op de boawwi 'zen van de eenent inti.^see eei.
>eeft de koepel een indruk van Amerika's „great socie-
uitwendig domineert zij de gehele tentoonstelling. Men
ian symboliek genoeg.
den»pvoKer perspectief nog biedt de brug. die het Ameri-
kse paviljoen verbindt met het Russische. Van de VS naar
foniilSSR is op deze tentoonstelling maar een kwestie van
pen.
aanrichten van het verjaarsfeest kost Canada 330 mil-
i dollar. Maar er wordt op gerekend, dat er 250.mil-
in de entreekassa's terugvloeit. Voor de nog ontbre-
tachtig miljoen bieden de verteringen soelaas die de
meest Amerikanen, allerwegen zullen maken,
racties als de Bolsjoi-opera, de Old Vic Company met
.aurence Olivier, het New Yorks Philharmonisch en het
ertgebouworkest, Jehudi Menuhin en het Bath Festival
het ballet van de Parijse Opera en het gezelschap
■La Scala uit Milaan, maar ook openlucht-evenementen als
bal. atletiek, wielrennen, rodeo's, folkloristische manifes-
Ifre en fanfarekorpsconcoursen zullen hen helpen te bepalen
Lr zij hun geld willen uitgeven. De hotels van Montreal
—j m ut
nhi tachi
lfvv1ekers,
Door
11. W. van der Bie
hebben al nauwelijks een kamer meer vrij, maar het stadsbe
stuur garandeert dat iedereen altijd voor een redelijke prijs
onderdak zal komen.
Ook de overige prijzen zullen streng in de hand gehouden
worden, terwijl de toegang tot de afzonderlijke stands en de
ritten in de EXPO-monorail geheel gratis zullen zijn.
Montreal, Canada, de EXPO-autoriteiten en een bataljon
charmante stewardesses zullen er naar streven het iedereen
voor honderd procent naar de zin te maken want wanklan
ken, zo is de stelregel, mogen niet worden gehoord op dit
grootste verjaardagsfeest ter wereld.
Op de eilanden in de St. Laurensrivier zijn behalve de 70
landenpaviljoens een aantal themapaviljoens ingericht. Aan de
inrichting van het paviljoen „Man and the Ocean" neemt Ne
derland deel met een Zuiderzeemaquette, terwijl een groot deel
van de kunstwerken, die een plaats vinden in het themapavil
joen „Man the Creator" eveneens uit ons land afkomstig is.
Voor deze tentoonstelling stond het Rijksmuseum „De verloo
chening van Petrus" van Rembrandt af, het Museum Boy
mans-Van Beuningen „De dorpsbruiloft van Jan Steen". Mu
seum Kröller Müller „Het weefgetouw" van Van Gogh en
,,De overwinning van Pegasus" van Odilon Redon. Uit het Ge
meentemuseum in Den Haag komt een compositie in rood,
geel en blauw van Mondriaan, terwijl het Mauritshuis een Pie-
ter de Hoogh en het laatste zelfportret van Rembrandt afstaat.
Voor het paviljoen van de Europese Gemeenschap staan Ne
derlandse musea en particulieren werk af van Karei Appel,
Corneille. Constant. Bal-jeu, Wagemaker, Co Westerik, Couzijn
en Volten.
In het Nederlandse paviljoen schildert cartoonist Opland een
culturele wand, terwijl in de officiële receptieruimte, die is
ontworpen door de Amsterdamse binnenhuisarchitect Kor Al-
dershoff, werk van Dekkers, Struycken en Koetsier wordt ge-
exposeerd. In het culturele centrum, waar men individueel
zowel als in groepen muziek van Nederlandse componisten kan
beluisteren, worden enkele exposities ingericht, waaronder een
over kerkelijk leven in Nederland. In het paviljoen vinden
voorts een glasmanifestatie van Copier en een plastiek in ge
kleurd polyester van Jan J. Pieters een plaats. Cas Oorthuys
heeft hier een fotowand gemaakt. Op de Nederlandse dag,
vastgesteld op 18 mei, geeft in de grote concerthal van Mon
treal het Concertgebouworkest een galaconcert, terwijl dan te
vens in het Expotheater de kleurenfilm op cineramaformaat
„Sky over Holland" van John Fernhout zijn wereldpremière
zal beleven.
monorails zullen de bezoekers aan Expo '67 over het exposi
vervoeren. Een monorail is aangelegd door het amusement?
f La Ronde, de twee andere monorails lopen dwars over de eilan
Sante-Hélène en Notre Dame waar de expositiepaviljoens zijn g'
.ekeinclbijlage Leidseh Dagblad
Het Afrikaplein groepeert een aantal Afrikaanse staten, die sedert de Brusselse wereldtentoonstelling on Een zeskantige toren bekroont het paviljoen van Brits Columbia waar-
'lan'teüi'rheid verwierven. Wit werd gekozen als de kleur voor hun eigenaardige paviljoens, waarvan dt in het thema „Mens in de gemeenschap" wordt uitgebeeld. De opcn.n-
ikJn de bescherming tegen de zon symboliseren. gen tussen de balken worden bedekt met doorzichtig canvas.
Alexander Calder, de Amerikaanse beeldhouwer die het „mobile" bedacht, kreeg van de International
Nickel Company of Canada de opdracht een gigantisch abstract sculptuur te ontwerpen. Twintig meter
hoog en dertig meter breed, opgebouwd uit edelstaal, geeft het een abstractie van het begrip „mens".