Films in Leiden Navrant beeld van verwrongen jeugd De vakman adviseert: Vrij-af voor de Leidse schooljeugd Lang gepraat over ,wat is progressief' Grafiek Rob Clous Morgan, laat Italianen weten t te versieren «Ei LEIDSCH DAGBLAD ADVERTENTIE ALABASTINE Want de echte Alabastine zet iets uit en klemt zich daardoor muurvast in naden, scheuren, barsten enz. Werkt mooi strak af. Brokkelt niet weg, laat niet los. I Echte Alabastine is alleen verkrijgbaar in het bekende oranje-groene pak. De naam staat er groot op! Nu ook Instant Alabastine in handige grote tube. De kinderen van Leidse openbare scholen krijgen ter gelegen- uieniheid van de deze maand verwachte geboorte van een Oranje- U: telg vrijaf overeenkomstig de rijksregeling. Aldus een besluit eacmvan B. en W. De inspectie lager onderwijs zal besturen van Da*bijzondere scholen adviseren zich hierbij aan te sluiten. llenl De reSelinS komt voor de school- egmajeugd neer op: ur ni de rest van de dag vrijaf, als de 0 uuiankondiging vóór drie uur 's mid- iags komt; aP°l de rest van de dag plus de vol- 0 erende schooldag, wanneer de geboor- 'te na drie uur wereldkundig wordt orget resterende schooluren vrij plus pendie volgende maandag bij aankondi- tel,{ing op zaterdagmorgen vóór twaalf mall(]ur de eerstvolgende schooldag vrij- ls °jtf in geval de geboorte op zondag of 'Lgip feestdag bekend wordt Felicitaties Eveneens hebben B. aoisiten dat onmiddellijk i W. beslo- de bekend making in de Burgerzaal van het een felicitabi©register zal klaarliggen. Dit blijft die dag tot ze- EN ADVERTENTIE VERIBVINBSRINGEN ven uur 's avonds en op de twee daaropvolgende werkdagen van des morgens acht tot 's avonds zeven uur liggen. Wordt op de dag van de geboorte of op de daaropvolgende dag in de Stadsgehoorzaal een Oranjebal ge houden, dan zal bij de ingang even eens een felicitatieregister liggen. Dr. Wagenaar heeft bedankt voor Leiden Dr. L. G. Wagenaar, hervormd predikant in Leeuwarden, die beroe pen was in de vacature van ds. D. J. Vossers (wijkgemeente Vredeskerk), heeft voor dit beroep bedankt. Voor de Leidse hervormde ge meente betekent ook dit bedanken voor de vierde maal werd reeds een beroep uitgebracht wederom een grote teleurstelling. De vacatu re van ds. Vossers ontstond herfst 1965, toen deze predikant, kort na de ingebruikneming van de nieuwe Vredeskerk, met emeritaat ging. Afscheid van prof. drs. J. N. van Wessem Naar wij vernemen, zal op de avond van 28 april tijdens de ope ning van de tentoonstelling „Heden daags kunstbezit van de leden van de Vereniging van belangstellenden in De .Lakenhal" door B. en W. af scheid worden genomen van de voor malige directeur van het museum De Lakenhal, prof. drs. J. N. van Wes- schrijven Amsterdam C.S. en de matrozen In uw blad van gisteren hebt u plotseling een „juridische medewer ker" laten opdraven om iets te zeg gen over de strafexpeditie van de Helderse matrozen. Ik neem aan, dat hij niet behoort tot de schare van ineens in hun rechtsgevoel aangetas te Nederlanders vooral medewer kers van radio en t.v. die deze unieke gelegenheid om tegen de Ma rine te ageren met beide handen hebben aangegrepen. Neen, het gaat hem, zo wil ik aannemen, zuiver om de juridische kant van de zaak. Hij zal dan wel gelijk hebben, maar ver geet toch een kleinigheid. En die klei nigheid is het volgende:óf men be schouwt het gedrag van de „stations- groep Provo" als te verwaarlozen randverschijnsel óf men ziet het als een ziekelijke uitwas van de hoogge roemde Nederlandse beschaving. Uw juridische medewerker doet blijk baar het eerste. Geen Woord over exhibitionisme, molestatie en chan tage en andere gedragingen van aankomende gangsters, wèl lood zware juridische kritiek op het ge drag van de marinemannen. Van tweeën één: men vat die misdragin gen van de stationsprovo's op als een „grap", maar dan moet men hetzelf de doen met het optreden van de Helderse jongens. Of mogen Amster dammers méér dan jongelui uit an dere plaatsen? Neemt men de ma trozen hun optreden echter kwalijk, dan is men evenwel ernstig Leids jeugdparlement bijeen: „Er is door U vaak gevraagd wat de CPN eigenlijk wil en in welk geval zij bereid zou zijn deel te nemen aan de regering." Zo begon „minister" J. Sinkeldam (CPN) gisteravond voor het Leids Jeugdparlement met zijn motivering van een door hem ingediende nota. „De bedoeling van mijn nota is slechts om U op deze vraag in een aantal punten antwoord te geven, een discussie op'gang te brengen en te horen in hoeverre U op deze basis denkt met onze partij te kunnen samenwerken en tot een compromis te komen. Ver dat nog de aankomende gangsters uit het C.S. is gezegd. Ik lees Uw blad geregeld, maar kan mij niet herinneren, dat Uw juridische medewerker ook maar iets gezegd heeft over het Centraal Station en de politionele en juridi sche facetten van dat wangedrag. Hij legt nu de vinger bij „openlijke geweldpleging" maar bewaarde een diep stilzwijgen toen de jeugdige on derwereld van de hoofdstad hetzelf de presteerde. Het is onjuist de na druk te leggen op een bepaald feit en de aanleiding tot het feit te verdonkeremanen. J. W. Torenvelt. Leiden. riiieuwing De nota werd door alle fracties puntsgewijs behandeld, vervolgens puntsgewijs in stemming gebracht. Tot slot werd over de nota in zijn geheel gestemd. Slechts de volgende vier van de negen onderdelen wer den aangenomen: lucht en waterver ontreiniging; woningbouw; democra tisering van het onderwijs en even redige vertegenwoordiging. Het laatste punt luidde: „Wij zien de mogelijkheden van vernieuwing van de samenleving in een bunde ling van linkse progressieve partijen binnen de huidige grondwet". Progressief De heer Bouman (CHU) wilde we ten wat de minister verstond onder progressief, waaruit een eindeloze discussie voortvloeide over wat nu wel en wat niet progressief is en wat het woord conservatief betekent en over wie nu wel en wie niet progres sief dan wel conservatief zijn. Op deze wijze sleepte de discussie zich voor een groot deel van de avond voort. Slechts enkele malen wist men tot de kern van de nota door te dringen. „Wij hadden principiële aanvallen verwacht", zei de minister teleurge steld in antwoord op de vragen. „Ik geloof dat u ondanks mijn toelich ting de bedoeling niet hebt be grepen". Hoewel de nota in zijn geheel werd verworpen met 18 stemmen tegen en 15 voor, noemde de heer Dronkert, voorzitter van het Leids Jeugdparle ment het een zeer bevredigend re sultaat dat de partijen althans op enkele punten zouden kunnen sa menwerken. Tydens de rondvraag sprak een der PSP-vertegenwoordigers zijn verwondering uit over het (niet) op treden van de Amsterdamse politie tegen de mariniers uit Den Helder („de politie was zelfs niet aanwe zig"). „U moet eens zien hoeveel agenten er zijn bij een Vietnam- demonstratie". ADVERTENTIE TRAPBEKLEDING geheel doorgeplakt of met strips. Wij geven U vrijblijvend een vakkundig advies en prijs opgaaf. Het effect is afhankelijk van BEKWAAM AMBACHTELIJKE UITVOERING Juist daarom even contact opnemen met: Interieurspecialist BULTHUIS BOTERMARKT 23 Tweede herv. predikant voor studenten? In de centrale kerkeraad van de Leidse hervormde gemeente is mee gedeeld, dat het wellicht mogelijk zal zijn om, buiten bezwaar van de plaatselijke financiën, te komen tot het beroepen van een tweede predi kant voor het studentenwerk. De centrale kerkeraad machtigde het Groot Moderamen om stappen in deze richting te ondernemen. Ter motivering van een tweede studentenpredikant werd opgemerkt, dat men in de geref. kerk 400 stu denten voldoende acht voor de aan dacht van een studentenpredikant. De R.-K. Kerk stelt op 700 studen ten een pastoor of kapelaan aan. In de Leidse herv. gemeente heeft ds. Eekhof 2000 hervormde studenten, die aan zijn pastorale zorg zijn toe vertrouwd. Viet op verkeer gelet De 4-jarige Dirk van der Heiden is gisteravond in de straat van zijn ouderlijke woning Louise de Co- lignystraat door een personenauto aangereden. Het ventje, dat zonder op te letten de rijbaan overstak, liep een linkerbovenbeenbreuk op. De EHD bracht het kind naar een Leids ziekenhuis over. Vanavond om half negen wordt in de Galerie Walenkamp, Nieuwsteeg 11, door de auteurs Henk van Kerk wijk en Kees Simhoffer een exposi tie geopend van grafische wer ken van Rob Clous. Zij duurt t/m 27 april. Na aanrijding doorgereden Een 35-jarige chauffeur uit Leiden raakte bij het passeren van enkele geparkeerde auto's met de door hem bestuurde bestelauto een auto, die werd beschadigd. Hoewel een passagier hem waar schuwde, reed de chauffeur toch door. Toen hij enige tijd later door dezelfde straat reed, werd hij daar gesignaleerd en het nummer opge nomen. Op deze wijze kon de dader worden opgespoord. Voor de Haagse politierechter zei verdachte in de mening te hebben verkeerd, dat de aanrijding niet zo ernstig was. „Dan behoort u toch te stoppen", zo verweet de officier van Justitie die het doorrijden na een aanrijding een ernstige zaak vond, omdat men een ander voor de schade laat op draaien. Hij eiste dan ook in totaal f 130 boete en vier maanden ontzegging der rijbevoegdheid. De rechter ver oordeelde overeenkomstig de eis. ADVERTENTIE De Zweedse filmregisseuse Mcti Zetterling heeft evenals in haar eerste film Liefdes parenin haar tweede „Natt- lek" verwrongen erotiek cen traal gestéld. Haar schokkend openhartige heelden hébben nogal ivat schandaal veroor zaakt. In Italië werd haar produkt zelfs verboden. Al leen in Zweden en ons land heeft het onverkort de bio scopen bereikt. Wij kunnen de bezwaren begrijpen. Maar icij willen er meteen aan toe voegen, dat wij ook andere standpunten kunnen billij ken. Mai Zetterling filmt met letterlijk dodelijke ernst. Hoe navrant haar beelden ook zijn, zij geeft ze niet om te speculeren op gevoelens van pikanterie. Zij walgt er ken nelijk zelf ook van en dat ge voel van walging brengt zij over op haar toeschouwers. Zij tekent op indringende wij ze de gevolgen van een gefrus treerde jeugd, 'n Jongeman, die op het punt staat te trouwen, voelt in elk voorwerp, ja elke steen van de ouderlijke woning rog de schokkende herinnering tan zijn perverse moeder. Zij ïad zich omgeven met een groep gelijk gerichte lieden. Met ïartstocht gaf zij zich aan een spel van erotiek. Wat de jongen ook doet of hij zich vrouwe lijk of „mannelijk" tot haar wendt steeds stoot zij hem af. Zij bezorgt hem een complex, dat hem belemmert in een ge zonde benadering van zijn bruid. Op een filmisch verras send gave wijze hanteert Mai Zetterling het middel van de serugblik. Volkomen natuurlijk /loeien heden en verleden in el- caar over. Hoe zijn verloofde hem ook tracht te winnen, steeds weer trekt het verleden een on overkomelijke hinderpaal tussen hen op. Slechts een drastische ingreep kan hem van zijn trau ma verlossen: hij blaast zijn hele huis op. Daarmee breekt hij met alle erfenissen, die hem belasten. In haar verhaal maakt Mai Zetterling vaak gebruik van symbolische beelden, zoals ook de Italiaanse filmer Fellini dat doet. Maar in tegenstelling tot haar zuidelijke collega moet Mai Zetterling haar beelden te na drukkelijk begeleiden met een el lenlange, zeer uitgesponnen tekst. Het geeft een extra zwaar accent aan het toch al lood zware gegeven. Haar film is dan ook meer belangwekkend dan meeslepend. Meer cinematogra fisch interessant dan menselijk ontroerend. Trouwens, daarvoor Is ook het verhaal te verwron- Ingrid Thulin als de per verse moeder in Mai Zetter- lings. „Nattlek". gen. Te overladen met gefrus treerde geesten. Een verhaal, dat normaal denkende mensen nauwelijks een aanknopingspunt kan geven. Het is een somber en naargeestig beeld van de ex cessen, waartoe verveling kan leiden. Mai Zetterling heeft daarbij zonder enige twijfel de grens van het onbetamelijke bereikt. Of zij die heeft overschreden is een kwestie van persoonlijke smaak. je nakijken STUDIO Het verbaast ons niet, dat deze film van de jonge cineast Karei Reisz nog een week blijft draaien in het klei ne theater aan de Steenstraat. Reisz tekent in directe beelden, doorspekt met een grote dosis humor, een geestesgesteldheid. Waar ligt de grens in de men selijke geest? Waar is het slechts fantasie, waar een ziek tesymptoom? Het simpele gege ven van een stukgelopen huwe lijk heeft Reisz tot een aanvaardbare kapstok kunnen maken om het drama van de op hol geslagen fantast aan op te hangen. Dit mede door de prachtige creaties van Vanessa Ftedgrave en David Warner. De laatste als het uitzonderlij ke middelpunt van Morgans ir reële fantasiewereld, die de basis vormt van deze belangwekkende film. Fu Manclin LIDO „De wereld zal op nieuw van mij horen" zijn de laatste woorden van Fu Manchu nadat zijn duivelse plannen zijn mislukt. De rol van deze sinistere en gevaarlijke figuur, die over de wereld wil heersen, wordt in de vrij spannende film ,De 13 slavinnen van Fu Man- :hu" uitstekend vertolkt door Christopher Lee. Fu Manchu heeft zich gevestigd in de tem pel van Karna, gelegen in het Atlasgebergte. Voor de verdere ontwikkeling van zijn elek tronische apparatuur waarmee belangrijke objecten moeten worden vernietigd, heeft hij vele geleerden nodig. Fu Manchu laat 13 meisjes, allen nauw verwant aan eminente geleerden, ont voeren om zo de laatsten te dwingen te helpen met ue uit voering van zijn plannen. Onge hoorzaamheid wordt getraft piet een wrede dood in de slangen kuil. Het pad van Fu Manchu wordt echter gekruist door een oude bekende, politiecommissa ris Smith. Hiermee woi rit een spannende en gevaarlijke jacht geopend. De politieman blijkt behalve over een goed stel hersens ook over doeltreffende vuisten te beschikken. Het eind van het liedje is, dat de ge vaarlijke apparatuur wordt ver nietigd. Niet echter Fu Man chu. Hij slaagt erin met zijn dochter Lin Tang te ontsnap pen. LUXOR De film „Versie ren op z'n Italiaans", waarvan de oorspronkelijke titel is „Sig- nore e Signori" (Heren en Dames), is een typisch Italiaans produkt van Pietro Germi met veel sex, drukke gebaren en lawaaierigheid. Echter nimmer platvloers, wèl vaak geestig, als men één der oerdriften van de mens met humor en begrip wil bekijken. De film valt in Irie afzonderlijke delen uit een, zij het dat in alle bedrij ven gewoonlijk dezelfde perso nen optreden. In het eerste bedrijf wordt een lokter (Gigi Balista) bij de neus jenomen door een vriend (Al berto Lionello)die zich voor im potent uitgeeft, maar juist hier door kans ziet met het knappe, jonge vrouwtje van de arts <Be- 3a Loncar) na een uitbun dig feest op stap te gaan. En lat, terwijl de echtgenoot zo vol vertrouwen is In het tweede verhaal wordt ?en bankbediende (Gastone Mo- schin) zijn vrouw ontrouw door aan te pappen met de charman te kassière van een bar (Virna Lis'.i), die al een heel verleden achter de rug heeft, maar die nu écht verliefd schijnt te zijn geworden. Evenals in het vorige geval komt alles wel weer op zijn pootjes terecht, althans voor de buitenwereld. Het slotbedrijf stelt alle .Lie ren" schuldig, als blijkt, dat zij in onwetendheid een aantrekke lijk, doch minderjarig boeren meisje (Patrizzia Valturri) heb ben verleid. Nu moet gezegd, dat het kind het er wel op had aan gelegd. Vijf miljoen lire en een stuk van haar deugdzaamheid heeft een der echtgenotes (Olga Villi) er voor over om de eer van de heren te redden. Maar na de vrijspraak door de rechter op „valse" aanklacht, gaat het „versieren", het min nespel, even oud als de wereld, tussen de „heren en dames" weer ongestoord verder, alsof de zon verduisterd was ge weest. De tussen haakjes genoemde artiesten gaven een rake type ring van hun rol. De 1' Amour CAMARA „Uit het leven van een Don Juan", is de pro zaïsche vertaling van „De l'amour", een pikant filmpje over de kunst van het minnen, of liever de kunst van het ver- De regisseurs van deze Fran se film (die al eerder in Leiden was), Jean Aurel en Cécil Saint Laurent hebben hiervoor de ideëen van Stendhal toege past; belangwekkende ideëen, zonder twijfel. Want hoe laat een vrouw zich inpalmen? Een moeilijke vraag, want er zijn vele soorten vrouwen met zeer uiteenlopende verlangens en zeer verschillende raadsel achtigheden. In deze film is de jacht op de vrouw in elk ge val een strijd met tact en uit daging. Een schimmenspel dat moeilijk te doorgronden is be halve voor één soort mannen: de Don Juan, die deze strijd als het ware aangeboren is, die in zijn vingertoppen de diepe roer selen van de vrouw aanvoelt. En hij leeft bij de gratie van de verlegen jongetjes, van de man nen die op het beslissende mo ment niet durven, niet door zetten Althans, zo stelt de film het voor, een tikje eenzijdig welis waar. maar dat doet niets af aan de waarde van de rolprent: het eerste allesuitputtende vol ledige beeldverhaal moet immers nog geschapen worden. Een heerlijke film, dankzij de ironie, waarmee de Fransen dit ver rukkelijke „probleem" van de liefde plegen aan te pakken; zij zijn daartoe ook bij uitstek ge schikt, nietwaar? Michel Piccoli is de Don Juan die door zijn under-acting de- heldenrol bescheiden speelt. Terecht, want het gaat om de mysteriën van specimina van de vrouw, plezierig vertolkt door Elsa Martinelli, Anna Karina, en Joanna Shimkus. Agent Gordon REX De film van Terence Hathaway „Opdracht: dood agent Gordon" is voornamelijk gebaseerd op drie dingen die de James Bondfilms voor het pu bliek zo aantrekkelijk maakten: mooien vrouwen, spanning en veel gevechten. Agent Gordon moet een wapensmokkel naar de Vietcong oplossen. Daartoe wordt hij in Parijs in contact gebracht met mensen die iets van deze affaire af zouden kun nen weten. Natuurlijk ontbre ken in deze Italiaans-Spaanse co-produktie ook de opnamen van het nachtleven in de hoofdstad niet. Het spoor van de smokkelorga nisatie leidt naar Tripoli, waar Gordon een sigarettenaanste ker moet bemachtigen waarop de tijden van vier wapenzendin gen zijn gegraveerd. Viet- namezen reizen eveneens naar Tripoli om de aansteker te ko pen voor twee miljoen dol lar. Een Russische geheime agente moet microfilms van documenten maken. Na veel harde gevechten (a la James Bond) weet Gordon zijn missie te voltooien en ook de Russin kan volledig geslaagd naar haar land terugkeren: voor het eerst hebben de V.S. en de U.SB.R. in de Vietnamese oorlog samen gewerkt. Al met al een redelijke film die ruim anderhalf uur lang de toeschouwer volledig in zijn ban houdt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 3