Ragfijn musiceren van „Quadro Amsterdam" I <SÊK J Uitreiking letterkundige prijzen in Haagse raadzaal SRAIFFEISENBANK kunst Handels „Messias" in Ger. Kerk Sassenheim Nieuw drink- plezier Ontspanning door Barok - juwelen IRIJDAG 7 APRIL 1967 LEIDSCH DAGBLAD \chitterend slot „Kunstkring"-serie ^!en avond van bewonderenwaardig ragfijn musiceren is ons het laatste „Kunstkring"-concer.t geschonken door het onge- r zes jaar bestaande „Quadro-Amsterdam", dat zich voor het ;t hier presenteerde. Het bestaat uit vier voortreffelijke en enommeerde musici: Frans Brüggen (fluit en blokfluit), p Schroder (viool), Anner Bijlsma (cello) en Gustav Leon- d (klavecimbel). ij lieten zich horen in een serie Barokjuwelen, op een supe- ire wijze, welke zelfs de meest verwende liefhebber van ïermuziek tenvolle bevredigd moet hebben. Hun ensemble- is dan ook tot hogere eenheid vergroeid. todwat zij bieden mag dan voor irogressieven vieux jeu zijn, voor os veel anderen daarentegen en de galante en amusante con- Ities van een Louis Gabriel Guil- >in, éénmaal een der vermaard- arijse violisten van de 18de eeuw, cwartet in e kl. t. van Georg Phi- Felemann, dat vol onvermoede issingen is of de twee sonates Francois Couperin uit diens „Les ons" resp. „La Frangaise" en tperiale", dat spelenderwijs met verrukkelijke doorzichtige fuga oond wordt, nog steeds als boeien- penbaringen in de oren. k na de pauze neemt Frans Brüg- lin Handels Triosonate in c kl. t. pivaldi's Trio in c. kl. t., waarin dlo en het klavecimbel de basso |duno verzorgen, met zijn onver- rel ijk-verfijnde en genuanceerde reving op zijn alt- of dan weer lan-blokfluit de ereplaats in en uleert de anderen tot de hoogst are perfectie, welke, eerlijk ge- ook al daarvóór overduidelijk pressie was gekomen, allen is sprake van briljante eersing van hun instrumenten. In zelden gehoorde combinatie lit het spel uit door een precieuse, pluut homogene klank- en kleur- werking, alsof er sprake is van vier klaverbladen aan één stengel, zó puur en edel klinkend in de opvatting, zó boven elke techniek uitgegroeid. En het is vooral ook de geets, die uit dit alles spreekt, datgene dus wat tussen de noten ligt, wat U weerloos boeit in dit sublieme samengaan en dat slechts tot stand kon komen na nauwlettend afgewogen studie. Zovele eminente buitenlandse kwar tetten van velerlei soort hebben wij hier in de loop der jaren beluisterd, maar dit Nederlandse, dat mede uit munt door de unieke en interessante samenstelling, behoeft voor deze in geen enkel opzicht onder te doen. En wanneer men de gevoelige Frans Brüggen op zijn blokfluit hoort, kan men het zich indenken, dat hij bij honderden en honderden school maakt: het is begrijpelijk dat dit in strument tegenwoordig om een afschuwelijk modewoord te gebruiken hevig „in" is. Het was deze avond een verrukking deelgenoot te zijn van al deze pro bleemloze en ontspannende muzieken, die vanzelfsprekend de geestdriftigste ovaties opriepen. Géén kost van deze tijd, maar wel licht juist dódrom Het „Quadro-Amsterdam"dat gisteren tijdens het Kunstkring concert groot succes oogstte. (Foto L.D./Holvast) Het auditorium is dan ook beloond met twee toegiften: het laatste en eerste deel van het Scherzo in E van Telemann, nadat de vlekkeloze vaart en de verblindende virtuositeit van alle vier musici in Vivaldi's „Allegro ADVERTENTIE ADVERTENTIE Schouwburg directeur Deiuuin op non-actief De directeur van de Apeldoornse schouwburg Orpheus, de heer M. L. Deinum, is door de Raad van com missarissen van de schouwburg voor lopig op non-actief gesteld. Hij is althans verzocht, zijn werkzaamhe den verband houdende met de func tie van directeur te staken. Dit we gens een verschil van inzicht over de bedrijfsvoering zoals die de laatste tijd door de heer Deinum werd uit geoefend. Aan de vergadering van aandeel houders zullen nadere voorstellen worden gedaan om in deze kwestie tot een oplossing te komen. Men ver wacht dat de heer Deinum uit zijn functie zal worden ontslagen. Voor lopig wordt de taak van directeur overgenomen door de heer B. J. Tap nu plaatsvervangend directeur van Orpheus. - spaarbank en alle bankzaken Philips actief in Australië Philips Electrical Industries (Austra lia) Pty Ltd heeft onlangs'n aanzien lijk minderheidsbelang verworven in Eric Anderson (Consolidated) Ltd, detailhandel in elektrische appara ten, radio en t.v.-toestellen, met fi lialen in talrijke plaatsen in Austra lië. Het Philips concern, dat de laat ste jaren zijn belangen in Australië aanzienlijk heeft uitgebreid, is be halve van z(jn eigen vestigingen, thans ook eigenaar van Pett'ford Holdings Ltd en Commonwealth Elec tronics Pty Ltd. Onlangs heeft Phi lips ook het machinepark overgeno men van de Anodeon Division (t.v. beeldbuizenbedrijf) van Electronics Industries Ltd. voor 1 Vi min. dol- In deze Electronics Industrie heeft Pye Australia een belangrijke parti cipatie. Het merendeel der aande len van Pye Austria (Pye In dustries Ltd) is in handen van het kort geleden door Philips overgeno- nomen Pye of Cambridge Ltd in En geland. mol to" de hoogst verbazing hadden opgeroepen. Een schitterend besluit van de „Kunstkring"-serie, dat ons nog lang in het geheugen zal bljjven naklin- H. Het Amsterdamse meisje Judith Salomé heeft donderdag in de kwart finales van het internationale tennis toernooi van Cannes met 26 26 verloren van de Fran<;aise Monique Salfati. Voor de halve finales kwali ficeerden rich verder: de Amerikaan se Cathy Harter, de Australische Gail Sheriff en de Zweedse Ingrid Lof- dahl. Het Utrechtse DOS heeft don derdagavond op eigen terrein de vriendschappelijke wedstrijd tegen het Finse amateurteam met 21 ge wonnen. Aarts en De Weerd maakten de Nederlandse doelpunten. Het Nederlandse studenten hockeyelftal heeft het internationale studenten toernooi, dat te Rijswijk werd gehouden, gewonnen. Onze landgenoten speelden in hun laatste wedstrijd met 00 gelijk tegen West- Duitsland. Frankrijk en Engeland kwamen ook niet verder dan een 00 gelijkspel. Lente-exposities van Britse kunst in ons land Dit voorjaar zullen in ons land enige tentoonstellingen van heden daagse Britse beeldhouw- en schil derkunst te zien zijn. In mei en juni wordt in het KrölIer-Müller-mu- In de Sassenheimse vrijwel volle) Geref. Kerk dirigeerde Cor Kool Handei's „Messias", aan het hoofd van zijn „Com nu met Sangh" (61 vrouwen, 23 mannen). In dit werkt treedt Christus niet op, alles gaat óver hem. De be roemde „Sinfonia Pastorale" verdeelt het eerste deel in twee fases, waarvan de eerste fase in niet minder dan 12 nummers of klank beelden de Adventsgedachte behandelt. Handei's in de geest voor radige muziek was op dit stuk van rijke aard en moet goeddeels nog uit zijn Italiaanse verblijftijd stammen. De eerste 10 nummers van het 2 de deel dat opent met de magnifieke zangen „Gottes Lamm" en „Ward verschmahet" behandelt de Passio Christi, gevolgd door een opstan dingsfase en door een stijgende apo theose die van de overwinning van het Evangelie getuigt en de bekro ning stelt in het „Halleluja". Dit „Halleluja" zou, wat de muziek betreft, kunnen slaan op 'n gewon nen zeeslag of evengoed op de koning als op God. Indien iets er aan her innert, dat Handel óók zyn „Messias" voor zyn publiek in het operagebouw heeft gecomponeerd, dan zeker dit „Hallelujah". Handel was geen kerkelijk mens, in het „Halleluja" voelde hij zich vóór alles Engelsman wél be schouwde hij zioh als christen en dit leidt tot een hoogtepunt in de so praanaria „Ich weiss dasz mein Er- löser lebet'-de aanvang van het der de deel, dat voeren zal naar de over winningen door het lijden en naar het laatste oordeel. „Mein Erlöser"! Christus is ook Handels verlosser en dat moment biedt het persoonlijkste credo in het oratorium. Wij leren Handel in heel deze „Messias" kennen als een heiland der toonkunst, maar tevens als de Rubens van de toon- wereld. Het koor heeft by zonder veel om handen in dit „Messias"-epos. Een alles kunnend koor zou al die bespro ken fases de eigen gedifferentieerde grondstemming kunnen meegeven door persoonlyk geestelijk aandeel in de beleving. Dit hebben we van de Sassenheimers niet verwacht, maar loon naar werk heeft hier niet ont broken: alles stond voortreffelijk in de ruimte en greep feilloos ineen in het vaak zeer doorzichtig dooraderende geheel. De koormelismen gleden soe pel, al bleek enige versteviging aan baszijde op te merken. De klankkwa liteit was al even lofwaardig en de sopranen hebben al hun hoogste no ten zuiver gepakt. Het Zuidhollands Orkest voegde daarbij zyn wederdiensten op keurige wijze, weliswaar zonder te ver gaande symfonische verfijning. He orkest is met de materie uit en te na ver trouwd. Van de vier solisten heeft de so praan Lize Schoo het meeste geboeid, omdat zy iedere gezongen noot met zangliefde heeft gevuld en omdat iedere noot heeft geleefd. Alles blééf echt en stroomde vry uit, met geen enkele verwijzing naar die overwe ging „wat een moeilijke kunst is het kunstzingen toch". Haar zelfcontrole verslapte nooiit, waardoor met glans en frisheid een volledige egalitedt ge waarborgd stond. Haar collega, de alt Sibylle Raap horst, heeft met de sopraan het even wicht van de zangmididelen gemeen, zij is goed geschoold, maar de nablij vende indruk werd een van mat heid, van akoestische druk en van expressie, die zich niet doorzetten wil: bescheidenheid is mooi. maar persoonlijkheid als stuwende bron is dat ook. Zowel Bert van 't Hoff, tenor, als David Hollestelle, bas, waren in de eerste meiismen niet gelukkig, de eer ste niet voldoende edel van klank, de tweede door slordfigheden. Beiden hebben veel hersteld door in het ver dere steeds redeiyk hun vorm te vin den. Richard Heikema heeft rich door inmenging van karakteristiek mee sprekende timbres op het orgel, we ten te laten gelden. Onder zijn handen geschiedde alles naar de eis. V. seum in Otterlo een tentoonstel» ling gehouden van werk van Antho ny Caro en Eduardo Paolozzi, twee van de voornaamste vertegenwoordi gers van de beeldhouwersgeneratie van 1920. De tentoonstelling wordt op 6 mei geopend. Van 21 april tot 11 juni zal in het Stedeiyk Museum in Amsterdam een expositie te zien zyn van werk van de jongere generatie van Brit se beeldhouwers. Van 3 mei tot 18 juni zullen eveneens in het Stede- lyk Museum in Amsterdam, prenten te zien zyn van R. B. KitaJ, een Amerikaanse kunstenaar die zich in Londen heeft gevestigd. In het museum Boymans-Van Beunin- gen in Rotterdam wordt van 15 april tot 31 mei een tentoonstelling gehou den van werk van vier schilders, die Groot-Brittannië vorig vertegen woordigd hebben op de Biennale van Venetië: Harold en Bernard Cohan, Richard Smith, en Robyn Denny. In het museum Boymans wordt verder van 15 april tot 31 mei een tentoon stelling gehouden van ceramiek van Lucie Rie en Hans Coper, die een vooraanstaande plaats innemen on der de hedendaagse pottenbakkers in Engeland. ADVERTENTIE g» 4 5 WELLA FORM De beroemde Wella haarcrème 1,15 hi 3 j - 'M'; Grote tube i, 1,65 Namens Jan Campers-Stichting De letterkundige prijzen van de Jan Campert-Stichting zijn gisteravond in de Haagse raadzaal door burgemeester mr. H. A. M. T. Kolfschoten uitgereikt. De voornaamste prijs, de Con- stantijn Huygensprijs ter waarde van f 5.000, aan Louis Paul Boon uit Aalst bij Brussel voor zijn gehele oeuvre, de Jan Cam- pertprijs (f 2.500) aan de dichteres Hanny Michaelis voor haar dichtbundel „Onvoltooid", en de bijzondere prijs (f2.500) aan prof. dr. J. Presser voor zijn boek „De ondergang, de vervolging en verdelging van het Nederlands Jodendom". Deze drie laureaten waren aanwezig om de prijzen in ont vangst te nemen. De auteur W. F. Hermans, wie de Vijverberg prijs (f2.500) werd toegekend voor zijn roman „Nooit meer slapen", liet verstek gaan. Hij had het bestuur van de Jan Cam- pertstichting verzocht het geld aan „Eten voor India" over te maken, welk verzoek werd ingewilligd. De Jury meende, dat het werk van Louis Paul Boon zich vooral in twee opzichten onderscheidt: In de eerste plaats als een vernieuwing in het Nederlandse proza van na 1940 en in de tweede plaats door de krachtige homogeniteit van zyn schrijversper- sooniykheid. In „Nooit meer slapen" van Her mans verkeren we, aldus de jury, opnieuw in de voor deze auteur zo kenmerkende sfeer van misverstand, isolement en vooral mislukking van elk streven, de principiële zinloos heid van de menseiyke inspanning. De schrijver bereikt een hoogtepunt zyn bekroonde roman in de hoogst persoonlijke, duidelyke Hermansiaan- se beschrijving van de tocht naar het uiterste noorden van Noorwegen. De situering van de ikfiguur in een vyandig vreemd landschap, een on mogelijke wereld, is Hermans nooit beter gelukt dan in .Nooit meer sla pen", aldus het rapport. Van de dichteres Hanny Michaelis en haar bundel „Onvoorzien" zegt de jury, dat de subjectieve ervaring, in eeriyke en zuivere bekentenisdicht kunst neergelegd, verheven is tot openbaring van de levensgeheimen, die ons allen gemeen zyn. In een voudige, rechtstreeks aansprekende taal, die nergens arm of conventio neel wordt, biykt de dichteres het essentiële van haar besef van zich zelve en de haar omringende werke- lykheid te kunnen venvoorden. Voor het toekennen van een by- zondere prijs voor „De ondergang" van prof. Presser, had de jury twee duidelyke motieven. Het werk is in vele opzichten bijzonder niet alleen omdat in geen enkel land, waar de Na de uitreiking der prijzen V.l.n.r. burgemeester Kolfschoten van Den Haag, Louis Paul Boon (Constanten Huygensprijs)Han ny Michaelis (Jan Campertprijs en prof. drJ. Presser (be zonder e pres). Jodenvervolging heeft gewoed, een dergeiyk werk is ontstaan, maar ook, omdat de schrijver persoonlyk ten nauwste betrokken is geweest by wat hy als geschiedenis beschrijft. Na de uitreiking van de prijzen dankten Louis Paul Boon, Hanny Michaelis en prof. Presser. Tot be sluit van de plechtigheid in de raad zaal droeg Robert Borremans uit het werk van Boontje het sprookje ..Roodkapje" en de beschouwing „Over titels" voor, waarna de Lau reaten en de talrijke gasten van het gemeentebestuur in de benedenzalen van het raadsgebouw een ontvangst werd aangeboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 15