Toonkunst zong imposant Handels „The Messiah" «De rechtvaardigen van Albert Camus boutique peekEScloppenburg ZANKER A. DE WIT'S SheilMuringpakket19 KRANTENBEZORGER Hooglopend conflict verijdelde première Solisten - kwartet voorname kwaliteit INDERDAO 6 APRIL lWf LEIDSLH DAGBLAD PagihA i Wereldberoemde violist Miscba Elman overleden r)e in Rusland geboren wereldberoemde violist Mischa Elman is teren op 76-jarige leeftijd in New York overleden. Elman, die meer concerten heeft gegeven dan enige andere mu ms, begon zijn lange loopbaan op zijn vijfde jaar in Rusland en ld op zijn twaalfde in Berlijn voor het eerst in het openbaar op. rwee jaar later, als jongen van 14 jaar, speelde hij in Buckingham lace voor Koning Edward en Koningin Alexandra. Na in 1908 zijn •buut in Amerika te hebben gemaakt, werd hij in 1923 Amerikaans natsburger. Be violist, die op 20 januari 1891 in Stannoje in de Oekraïne werd boren, speelde het liefst Tsjaikowsky. Er waren critici die zijn nadering van Bach en Mozart te sentimenteel vonden. In 1925 trouwde Elman met Frances Katten uit San Francisco. Hij \d twee kinderen en twee kleinkinderen. Elman overleed aan een hartaanval, toen hij als gewoonlijk zig was met zijn dagelijkse oefeningen van drie uur. Poolse pantomimegroep naar ons land De Poolse pantomimegroep „Gest" zal van 10 tot 19 april een aantal voorstellingen in ons land geven in Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Wageningen. De pre mière wordt op woensdag 12 april in het gebouw voor Kunsten en We tenschappen in Utrecht gehouden. De Poolse groep komt naar ons land op uitnodiging van het Utrecht se studententoneel, de Astu, in het kader van een uitwisseling tussen beide landen. De pantomimegroep Gest gaat na Utrecht naar Rotterdam (13 april), Amsterdam (14 en 15 april), Gro ningen (16 april). Bovendien zal zij het studenten toneel festival 1967 in Wageningen op 17 april officieel ope nen. kunst T. literdrama '67: (Van onze correspondent) Tijdens de vele manifestaties in het kader van Interdrama 167 in Haarlem is gespeeld „De rechtvaardigen'' van de 'ranse auteur en filosoof Albert Camus. Het stuk is geschreven H 1950 en handelt over een groepje Russische revolutionairen lat de Groot-hertog met een bom om het leven wil brengen. De ertolking van „Les justes", zoals de oorspronkelijke titel luidt, (as in handen van de toneelgroep „X" uit Utrecht die, ondanks et zware onderwerp dat veel van de spelers eiste, een goede ertolking op de planken bracht. In „De rechtvaardigen" laat Ca bs Yanek Kaliayew, aangewezen jn de bom te werpen, zeggen: „Ik iOL'd van schoonheid en van geluk. iiiJt daax-om heb ik de pest aan on- lerlrukking". Deze Yanek wil zijn lartieel aan de revolutie leveren om- lat hy het leven voor elk mens mo- jelik wil maken. En andere terrorist, Stepan, heeft het leven niet lief, maar zegt de rec.tvaardigheid te beminnen welke volgns hem boven het leven staat. Hyis de keiharde, onverbiddelijke ternrist die tegen Yanek te keer gaa als deze laatste niet in staat is de )om te gooien, omdat er kinde- rerin het rijtuig van de Groot-her- tof zitten. Later lukt de moord toch. Yanek echter wenst geen moorde naar te zijn, maar rechter. Hij wil onschuldig doden. Derhalve besluit hij, na ®en gesprek met zijn geliefde Dora te hebben gehad, zelf ook te sterven. Camus heeft in zijn stuk willen zeggen dat geweld geoorloofd is in dien men zelf moedig genoeg is deze ook tegen zichzelf te richten. „Als heel het lichaam en heel de ziel naar het leven hunkeren en als zjj dan nog, zonder ons zelf te bedriegen, ja durven te zeggen tegen het ge weld, dan hebben we het recht te doden en daarbij zelf te sterven", zoals de schrijfster Simone Well het stelde. ADVERTENTIE Ga naar de jet-vanhet!) voor jouw Ga-Ga mode Ga met Je Zelf naar je Eigen mode kijken: velours sweaters in alle nieuwe Ga-Ga modekleuren, zoals oranje, geel, Sahara en appelgroen. 23.50 «a-Ga op badstof jokken (de laatste mode-stap!). Ook al in de nieuwste modekleuren. Voor 'n prijs-op-sokken. 3.75 mode tot uw dienst Grote belangstelling crematie Will G. Gilbert Enkele honderden personen heb ben gisteren in het crematorium „Ockenburgh" in Den Haag afscheid genomen van de zaterdag op 55-Ja rige leeftijd overleden efcno-musico- loog en perschef van de maatschappij Zeebad Scheveningen Will G. Gil bert. De directeur van de M.ZJ5., mr. P van Dusseldorp, de nestor van de Haagse muziekcritici, drs. A. B. M. Brans, en de Franciscaan pater W. van der Vlist hielden toespraken. Daarin werd de heer Gilbert geken schetst als een unieke persoonlijk heid. een man van grote visie en deskundigheid, die in zijn werk het vertrouwen genoot van allen. met wie hij in contact kwam en waardoor de zakelijke relaties uitgroeiden tot vriendschappelijke. Pater van der Vlist leidde de ge bedsdienst. Voor en na de toespraken werden enkele van de ..Sea-interludes" uit de opera .Peter Grimes" van Ben jamin Britten gespeeld, evenals na het dankwoord van een zoon van de overledene. ADVERTENTIE WASAUTOMATEN HANDELSHUIS OUDE VEST 111 - TEL. 25328 ADVERTENTIE GRATIS* raeadnvraarngkaartToror een gratie Alstublieft. opnieuw e snel uw aanvraou----- dere uit; Shell-Station. Ha paR st,aks 0nde achterzijde Shell Touring-paWU*Europa met op u feen unieke ^f^nhe-oorden de beste ""dpaspoorten voor «Shell jeug F inf0rmaties r "1 folder met bps en in [Wl twe®,^,e_S!fakantie artikelen! kinderen en een 'aantrekkelijke en extra ADVERTENTIE gevraagd. Aanmelden: Bureau LEIDSCH DAGBLAD, Witte Singel ILeiden. (Van onze correspondent) Een hooglopend conflict tussen artistieke en zakelijke leiding van de toneelgroep „Nieuwe Komedie-Arena" is de reden voor het niet doorgaan van de officiële première van „Een huwelijk onder Lodewijk IV", die gisteravond in de Haagse Koninklijke schouwburg zou gegeven worden. Onder Aribo's rotsvaste leiding Twee ontslagaanvragen (van regis seur Bert Dijkstra en zakelijk leider Frans Vasen), een lege schouwburg gisteravond en een duistere toekomst waar het de programmering van dit gezelschap betreft zijn de ge volgen van het meningsverschil. De tragedie om dit blijspel van Alexandre Dumas komt hierop neer: artistiek leider Berend Boudewijn achtte de voorstelling van regisseur Bert Dijkstra onder de maat. Het be stuur van de „Stichting Nieuw Jegd- toneel" won advies in bij Erik Vos, sveneens afwijzend uitviel. Gis termorgen viel de beslissing dat de voorstelling niet zou dorogaan. j vernemen nog dat de leden van het Stichtingsbestuur volledig begrip hebben voor de mening van Berend Boudewijn en Erik Vos. Er was al enige tijd onenigheid over artistieke problemen tussen artistieke en zake lijke leiding van het gezelschap. De meeste leden staan achter Be rend Boudewijn uitgezonderd Tatjana Radier, die niet met een andere re gisseur aan dit stuk wil werken, en Robert Borremans, die zich bena deeld acht omdat hem de gelegen heid is onthouden een première t« spelen. Buiten deze kwestie om was er reeds sprake van dat de wegen van Frans Vasen en van ,De Nieuwe Komedie Arena" zich zouden schei den. Handels „The Messiah": groots getuigenis van Godsvrucht en geniaal compositorisch meesterschap, bekroning van zijn uit gebreid oratoriumoeuvre. Het is ons gisteravond weer eens voorgezongen, magistraal, dan weer luchtig en doorzichtig door Iskar Aribo's massaal „Toonkunstkoor", dat hiermee een der ontroerendste muziek- belevenissen in dit seizoen geschonken heeft. „The Messiah" is een der aangrijpendste standaardwerken uit de veelzijdige koorlitteratuur, dat ook door middel van gedisciplineerde vertolking zijn eeuwigheidswaarde opnieuw bewezen heeft. Vooral als men in lang niet gecon fronteerd werd met deze in ryke con- rastwerkingen gehouden scala van elkaar opeenvolgende koren en aria's, treft wederom de kracht, mafir ook de sensiviteit, die in dit magistrale werk besloten ligt en waarvan de herkennismaking tot een zeldzaam boeiende aangelegenheid wordt. In dien tenminste bezielende overtui gingskracht, homogene zang en reli gieuze verheffing daarin hand in had gaan. En d&t was het geval 1 Het is onbegrijpelijk, hoe het Han del gelukt is om in slechts 24 dagen in 1741 dit oratorium te voleindigen en daarmee een schepping tot stand te brengen, waaraan generaties zich gelaafd hebben en nu nog. in onon derbroken concentratie, zich kunnen laven. Hoeveel koren er zich niet ln de loop der tijden aan gewaagd heb ben? Dit moet een onoverzienbare serie geweest zrijn. En nu „Toonkunst", onder Aribo's rotsvaste leiding, telkenmale onwrik baar in de opbouw der vele koorfrag- menten, waar een uitzonderlijk gron dige studie aan voorafgegaan moet zijn. Daarmee een .heilsboodschap" overbrengend, welke qua uitvoerings praktijk en doorleefde voordrachts kunst. tot een der hoogtepunten in de, lange rij van uitvoeringen gere kend mag worden. Het koor is tot in alle onderdelen ook wat de uitspraak van de En gelse taal bereft tegen zijin veel eisende baak opgewassen, met als stralende climaxen het beroemde, naar de traditie, staande aangehoor de „Hallelujah" en de slotdankzeg- ging „Worthy is the Lamb". Het is een onmogelijkheid op dit alles in kort bestek gedetailleerd in te gaan. Maar wel willen wij er op wijzen dat dit machtige Toonkunst koor". waarin speciaal de sopranen en de bassen zich onderscheiden, alle capaciteiten bezit, om zelfs de meest kritisch ingestelde toehoorder te im poneren. Dit mag in het „provinciaalse" Lei den wel eens bedacht wordenhier is sprake geweest van een aan Handels muzikale zowel als geestelijke bedoe lingen nauw verwante, gespannen uitbeelding, welke zich kan meten met die in de grote steden, een uit beelding, waarin artistieke verfijning zich paarde aan imposante, als uit gehouwen monumentaliteit. Zo werd dit een bijzondere avond, ook door de medewerking van een solisten-kwartet, dat. opviel door j hoogstaande kwaliteit. Allereerst, de j in Engeland vermaarde en hoogge roemde Handel-sopraan Jennifer Vy- vian, wier apare stijl, uitblinkend door een uniek raffinement, een merkwaardige verrassing bood. Ook al moge haar lichtelijk vibrerende stem niet meer de bekoring van de eerste jeugd bezitten, daartegenover staat een allesvergoedende gerijpte prvaring, welke haar tot een indrin gende voordracht in staat stelt. Het volmaakt moeiteloos overwinnen van de veeleisende coloraturen, zelfs in het ongewoon snelle tempo, waarin zij de vermaarde aria .Rejoice greatly" zong, was frappant. Daarbij weet zij tot in het uiterste de subtiel ste nuances te realiseren, zoals men deze zelden of nooit hoort. Hoorde U ooit. zulke verfijnde pianissimi? De alt Aefje Heynis was bijzonder op dreef: haar ernstige en droefgees tige zang maakte diepe indruk, spe ciaal in het aangrijpende „He was De bas Max van Egmond gaf we derom talryke bewijzen van een enorme groei van zijn egaal glanzen de stem, die hij op superbe wijze han teert. Wie als hij op een der gelijke wijze opgewassen is tegen de verbijsterende moilijkheden als voor komend in de aria's „Why do the na tions" of do geweldige „Trompetaria" staat op het ogenblik in de eerste rU Ook hy beheerst zijn coloraturen perfect. Zij, die hun medewerking ver leenden aan de uitvoering van The Messiah". V.l.n.r. Jan van der Meer (klavecimbel)Iskar Aribo (dirigent), Jennifer Vyvian (sopraan), Aafje Heynis (alt), David Jonston (tenor) en Max van Egmond (bas). Foto L.D./Holvast) Tenslotte de jeugdige Engelse zan ger David Johnston, wiens uitgespro ken lyrische tenor hoe weinig hoort men die! aanvankelijk wat ongelijk en in de hogere regio nen geforceerde indruk maakte, maar die zicb later volkomen wist te herstellen. Toen was ook de even zuivere intonatie totaal verdwenen, Het kundig produceren van een feil loze triller is hem evenwel nog niet eigen, hetgeen in de aria „Ev'ry val ley" duidelijk bleek. In de ensembles waren de solisten prachtig op elkaar afgestemd. Albert de Klerk iorgel) en Jan der Meer klavecimbelbleken krach ten, op wie Aribo zich geheel e verlaten mag. Dat ditmaal het Kunstmaandor- kest was ingeschakeld om aan de uit voering glans by te zetten, is geen misgreep geweest. Intgendeel: het heeft zich gewetensvol en met blijk- bare liefde aan zyn taak gewijd ei ook in de orkestrale fragmenten, zo als de pastorale herderszang, bewij zen van zorgzame toewijding gegeven, terwijl de samenwerking met koor solisten een welhaast vlekkeloos v loop had. Wat dirigent Aribo betreft: zyn markante en zekere directie moet voor alle betrokkenen een grote ge ruststelling zyn geweest, waardoor zy met vertrouwen deze „geheiligde" opgaaf konden ondergaan. Daarvoor komt hem de erepalm toe, perfectionist als hij is. H. Nieuwe uitgaven A.P.-Jeugdserie het voetbalspel heeft verpand op een manier, die er moet Ingaan a>a koek, geconfronteerd wordt met een halve eeuw Nederlandse voetbalhlsto- Er zullen vermoedelijk maar heel lig knapen rondlopen, die het boek ln één-ruk achter elkaar uitle- ADVERTENTIE De prijs (998,-) is slechts één voordeel! Van de Zanker-lntimat, wasautomaat met apart ingebouwde centrifuge, hebt U jarenlang alleen maar plezier. Omdat hij zo degelijk en zo goed Is. Roestvrij edelstaal. Onbeperkt aantal waspro gramma's. Precisle-automatiek voor élle soorten wasgoed. En... blijvende ZANKER ADVERTENTIE N.V. GEBR. ROLFF'S Handel Mij., Leiderdorp Elektro-technische Groothandel SPLINTERLAAN 152. Naar wij vernemen heeft de so praan mevrouw Thea Ekker—Van der Pas uit Oegstgeest op de gene rale repetitie tot grote tevredenheid de sopraanpartij in „The Messiah" gezongen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7