4% 6%^ Allerzuiverste van Arrau in expressie Schumann Concertgebouworkest' veel nieuwe werken kunst kAleiöoscQQp Laatste abonnementsconcert R.O. VI m keuze uit spaarvormen met IN KOMEND SEIZOEN: Talrijke tournee's naar het buitenland De Leeuws Syntaxis II matig ontvangen „Kwaadwillige fantasie" Rozebotteljam^ ZWAARDEMAKER leidsch dagblad woensdag 5 april Aanwinsten Haags Gemeentemuseum Sorry meer ruimte kunnen we niet missen omdat we u niets wilden laten missen Als je 'n pakje sigaretten wilt maken dat maar 1,25 hoeft te kosten, dan kun je dat natuurlijk gewoon dóen. Maar als je nou koppig 25 volbloed Amerikanen uit de fijnste tabakken wilt leveren voor die prijs, dan kom je voor duchtige problemen te staan. Vooral als je ze ook nog 'n waardig pakje aan wilt geven. Toch is het ons ge lukt. Al moeten we ons er nu wel wat voor ontzeggen. Grote advertenties bijvoor beeld. Een kleintje kan er nog net af. Om dat we 't nu eenmaal moeten laten weten. Dat ze er zijn. 25 per pakje. Vijf onmisken bare Amerikanen méér voor 'n heel kwart je minder. Ziezo. Dat weet u dan weer. Navy Club is de naam. Aangenaam. U rookt er goed van voor 1,25. Tot en met 15 april is in het Haags Gemeentemuseum een selectie te zien uit de aanwinsten van de laatste ja ren. Getoond worden het complete legaat Cleyndert met werken van Jongkind, Bonington, Luce, Van Rijs- selberghe, Rafaelli en Monticelll. Ook worden werken geëxposeerd uit de collectie Crone. Voorts zijn er recente aanwinsten zoals „Zomernacht" van Mondriaan, „The bowery" van Kees van Bohemen, een schilderij van Max Ernst en werk van Hussem, Constant. Schoonhoven, Struyoken, Dekkers en Siegfried Cremer. Beeldhouwkunst is er van Charlotte Pallandt („moeder er kind"), een metaalplastiek van Tajiri, een sculptuur van Threlfall en twee kinetische constructies van Rav Staakman. Regering in Jemen laat koninklijke familie vertrekken De republikeinse regering in (zui delijk) Jemen heeft 44 vrouwen en kinderen van de koninklijke familie, die meer dan vier jaar in huisarrest zijn gehouden in de hoofdstad Sa naa, in vrijheid gesteld. De Interna tionale commissie van het Rode Kruis, die hierover heeft onderhan deld, heeft dit gisteren meegedeeld. De betrokkenen zullen naar Saoedi- Arablë reizen, waar reeds andere le den van de koninklijke familie ver blijven. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANKjepou! De bank waar u zich thuis voelt! (Van onze kunstredactie) Het Concertgebouworkest zal zo werd op een gistermiddag gehouden persconferentie meegedeeld ook in het komende seizoen 19671968 zijn karakteristieke Mahler-Bruckner-tra- ditie voortzetten. Overigens wordt bijzondere aandacht ge schonken aan vertegenwoordigers van de moderne Weense school Schönberg, Webern, Berg en aan componisten die door deze richting meer of minder sterk beïnvloed zijn, o.w. de Nederlanders Kees van Baaren, Ton de Leeuw, Hendrik An- driessen en Lex van Delden. Van de vijf series abonnements concerten omvatten drie in haar pro gramma's een periode van circa 250 jaar orkestmuziek, de beide overige, moderne series worden elk met één concert uitgebreid, zodat het orkest in deze series 33 maal optreedt. Voor Amsterdam staan verder nog op het programma: 12 concerten voor „Het Nederlands Theatercentrum", zes volksconcerten, één Ral-concert, vier jeugdconcerten. de traditionele uitvoering van de „Mattheus Passion" op palmzondag. Er zijn nog plannen voor een kerstconcert op 24 december, twee concerten in het ..Holland Fes tival" en de medewerking aan een opera in dit Festival. Reizen Kirill Kondrasjin deze leider van de Staatsfilharmonie in Moskou diri geert op 31 januari voor het eerst in ons land Ernest Bour, Bruno Ma- derna, Pierre Boulez, Felix de Nobel, de jonge Poolse dirigent Andrzej Markowski. Collin Davis leidt het promenadeconcert van 7 september in Londen. Als solisten zullen met het orkest optreden de eerste prijswinnaars van het „Tsjaikowski-concours" Moskou 1967: Wiktor Tretjakow (viool) en Grigorii Sokolow (piano). Voorts o.a.: Emil Gilels, Geza Anda, Monique Haas, Daniel Waayenberg, Theo Bruins (piano), Walerii Klimow, Ti- bor de Machula, Zino Francescatti, Henryk Szerying, Herman Krebbers, Theo Olof. Jo Juda (viool). Vera le twe België ooi o komt. punt, Soukupova (alt), Heather Harp,^ t (sopraan), Gunther Reich, Andr(eer n Foldi, Martti Talvela (bassen). W^ste van Gerven, Peter Schreier (tenw ren). lerlan BelangrijkhTw 3 een Icome: gebeurtenissen Belangrijke gebeurtenissen werd^ilig. genoemd: de eerste uitvoering in o^and land van Strawinsky's „Threni" op kond februari en het opnieuw in het repe»r dai toire opnemen van het sedert 19<i5 niet meer uitgevoerde ,.Kammerko^jnde zert" van Alban Berg (op 26 noven^an ber). deze Werken, die behalve „Threni". va de eerste maal door het Concertg- bouworkest worden uitgevoerd zyi „Drie orkeststukken", „Vier liedere opus 13" van Webern; „Begleitungvler< musik zu einer Lichtspielscène" v#J1 Schönberg: „Symfonie KV 132 P" 184" van Mozart, eerste Symfonie vd£ blJ Mendelssohn. 'Musica per Orchestifs)ec van Van Baaren, „Hymne opus lPer J van Schubert, „Muzyka epifanieznï het van Baird, „II combattimento di taillcapt credie e clorinda van Monteverfnger op 15 mei aanstaande is het 41 jaae geleden, dat Claudio Montever werd geboren), „Sonate" van G; brieli, „Jonisation" v. Varese, „Temi. - concertati" van Berio, .Alveare U nat" van Huber, „Liederen van W™ konski „Magnificat" van Schü^anaj „Psalmen Davids" van Penderecl-€ „Dansen" van Sjtsjedrin' en „Coi certo voor twee strijkorkesten" v#11-1 Lex van Delden. rijdin Visi De romantiek is niet dood. Dat bewees het frenetieke applaus, dat losbarstte na het fa meuze spel van een der almachtige „reuzen" van het huidige podium: de Chileense pianist Claudio Arrau, wiens terugkomst naar Leiden thans met het pianoconcert van Schumann in a kl. t. wederom de poorten openzette voor hetgeen deze geniale, reeds op 46-jarige leeftijd gestorven componist met dit meesterwerk de mensheid schonk. Schumann moge in het lied de hoogste bekroningen uitgestrooid hebben, hij mag in zijn symfonieën minder gelukkig geweest zijn: dit opus zal nimmer vergaan. Het te horen .herscheppen" door niemand anders dan deze Arrau, die eertijds met Beethoven furore maakte, ver goedde alles, wat het onharmonisch samengestelde programma aan bedenkingen mocht opleveren. Geen El Greco Volgens prof. Jan Bialostocki, is het schilderij „St. Franoiscus in ex tase", dat onlangs in een r.-k. paro chiehuis in het noordoosten van Po len werd ontdekt, niet van de Spaan se schilder El Greco, maar mogelijk wel van iemand uit zijn school. Frans Kuypers heeft dinsdag dii«= partij voor de vijftiende ronde vai^= het zoneschaaktoernooi in Halle tf gen de Pool Petrusial afgebroken. 1) V Tsjech Hort, die tegen de Zuidsls vier Mutalovic tot remise kwam, be houdt de leiding met 12 pnt., ge volgd door Portisch met 11% pnt. er een hangpartij. Zeldzame pianistiek Sohumans concert, met de zelfbe wuste inzet, de volkomen evenwich tigheid, de volgroeide klassieke vorm beheersing, gepaard aan poëtisch ge voel en dynamische spankracht, waarin Schumans lyrisch talent te vens een hoogtepunt vond, is in zijn heldere structuur en markante rit miek nog altijd een bewogen getuige nis van deze geïnspireerde roman ticus. Wanneer het dan gespeeld wordt door Claudio Arrau en men deelge noot is van zijn prachtig dialogiseren met het orkest (bijv. in het tweede del) dat tenslotte zijn glorieus be sluit vindt in de jubelende en grootse finale, komt men onder de diepste indruk van zijn zeggingskracht, zijn ideaal gedifferentieerde kleur en zijn zeldzaam genuanceeerd spel, waarin elke noot en elk akkoord zijn volle betekenis krijgt. De bij hem alles vermogende tech niek lijkt op de achtergrond geko men: hij stelt zich zonder enige re serve in dienst van de hoogste schoonheid, die Schumann wist te geven: Arrau's allerzuiverste expres sie harmonieert tot in elk détail met die van de schepper van dit werk, wiens tragische dood. zo kort na beëindiging ervan, alle hoop op nog andere composities van deze aard de bodem insloeg. Wat Arrau presteerde valt nauwe lijks onder woorden te brengen. Hier is sprake van de zeldzaamste pianis tiek van de hoogste orde: feilloos in elk opzicht was alles wat hij bracht. Arrau wist daarbij het orkest te in spireren tot de opperste graad van zijn kunnen, met het gevolg, dat hjj het orkest uit eigen beweging dank baar in zjjn triomfaal succes betrok, zodat de haast niet eindigende jubel naar volle recht allen kon gelden. Een open vraag Haast onoverbrugbaar was de breuk al duurde het maar even door Arrau's wonderbaarlijk spel na het voorafgaande, het uit 1966 daterend „Syntaxis II" van de he dendaagse componist Ton de Leeuw, die reeds eerder de aandacht op zich vestigde met zijn radiofonisch orato rium „Job", de „Mouvements rétro- gades", zijn Anthiphonie voor blaas instrumenten en zijn „Syntaxis I" Hier had zich een totaal andere we reld geopenbaard, waaraan men nog, wennen moet. Niet tot de allermo dernste avantgardisten behoort hij, maar toch is dit nieuwe idioom, waarin, ondanks het cerebrale ele ment toch welhaast uit het „niets" mysterieus door over elkaar heen- glijdende ontwikkelingen en klan kenstromen een huiveringwekkende advertentie sfeer mede ondersteund door elek tronische effecten wordt opge bouwd, nog te zeer van bevreem dende facetten vervuld, dan dat, men er zich bij eerste auditie gewillig voor kan openzetten of er zich vrijelijk aan kan overgeven. Vooral ook omdat men door het te lang uitgesponnen karakter onmoge lijk aan een indruk van monotonie ontkomt. Of deze muziek zich werkelijk, zo als het programma suggereert, door haar natuur voor de mens van deze tjjd eigent, is voor ons persoonlijk een open vraag. Ondanks de uitzonderlijk knappe realisatie van Van Otterloo en het orkest was het applaus zo matig als wjj het zelden meemaakten. Wjj hebben hier dan ook moderne composities gehoord, die op boeiender en veelzeggender basis gestoeld wa ren. Waardevolle Stordiau Na Schumann terug naar de su per-romantiek"ondanks de schitte rende en effectvolle instrumentatie - kunst van de geniale Hector Berlioz, zyn in e nig opzicht veri jderd, programmatische en autobiogra fische symphonie „Harold en Italië", pendant van diens „Symfonie fantas- tique". In hoeverre Paganini in de tot standkoming van deze compositie, waarin de altviool ditmaal be- ïld door hert talentvolle orkestlid José Stordiau zo'n grote rol speelt, de hand heeft gehad is niet met ze kerheid vast te stellen. Wel zeker is, dat het twijfelachtig dat Paganini met zoveel pauzes en zoveel zwijgen ln het laatste briljante deel, genoegen zou hebben genomen. Hoè dan ook: het was een vreugde weer eens kennis te nemen van de verrassend weldadig klinkende toon I van Stordiau. die dankbaar gebruik maakte van de velerlei subtiele mo gelijkheden, die Berlioz voor dit waardevolle instrument ontdekte. Ook in deze omzwervingen heeft de componist zjjn ongebreidelde fanta sie de vrije loop gelaten, zjj het min der fascinerend en imponerend dan in zijn „Symfonie fantastique", al be reikt hij in de „Orgie des brigands" tot besluit een s ummum aan geraf fineerde kleurenpracht, door het or kest brandend suggestief verklankt. Ook voor Stordiau en het orkest hartelijke en langdurige ovaties. Het R.O. kan dan ook trots zijn op zulk een waardevol orkestlid. De serie abonnementsconcerten is met dit concert, dat Arrau in het centrum van het huldebetoon plaat ste, beëindigd. De aankondiging voor de nieuwe serie lag alreeds op de stoelen: daarvoor verwijzen wij naar H. De fameuze Chileense pianist Claudio Arrau. die gisteravond furore maakte in Schumanns pianoconcert. (Foto L.D./Holvast) ln nieuwe seizoen: Concertenserie Residentie-Orkest Op de dinsdagavonden in het sei zoen 1967/'68 zal het Residentie-Or kest weer een achttal concerten ge ven. Het programma luidt: 10 okto ber, dirigent Bruno Maderna, solist Wilhelm Kempff (piano)); 14 no vember, dirigent Van Otterloo, soliste Monique Haas (piano)28 november, dirigent Van Otterloo, solisten Inge borg Reichelt (sopraan), Norma Procter (alt), Helmut Kretschmar (tenor), Jacob Stëmpfli (bas), koor Ned. Kamerkoor: 19 december, diri gent Van Otterloo, solist Willem Nos- ke (viool); 16 januari, dirigent Gen- nady Rosjdentwensky, solist Victor Tetriakov (viool): 6 februari, dirigent Van Otterloo, solist Theo Olof (viool) en Theo Bruins (piano); 27 februari, dirigent Pierre Boulez, m.m.v. zang- solisten, Jongens- en mannenkoor: 2 april, dirigent Van Otterloo, solist Rudolf Firkunskv (piano). Expositie Sierk Schroder In Kunstzaal Heuff, Hoflaan 7, Wassenaar, zal zaterdagmiddag a.s. om drie uur, een expositie ge opend worden van tekeningen, pas tels en andere werken van de beken de kunstenaar Sierk Schroder. Zij duurt t/m 27 april. In Utrecht Museum Van Baaren ^aat vrijdag open Aan de Oudegracht 317 in Utrecht wordt vrjjdag het Museum van Baa ren geopend. Daarmee wordt uitvoe ring gegeven aan de beschikking van de laatste bewoner van dit patriciërs huis, de architect-taxateur L. H. van Baaren, die in 1964 op 76-jarige leef tijd overleed. Hjj heeft bepaald, dat de door hem en zjjn zuster bijeenge brachte collectie schilderijen ook na zijn dood intact moest blijven en moest worden geëxposeerd in *iJn als museum In te rlchte woning. De collectie bestaat udt ongeveer 300 schilderijen, voornamelijk van Franse en Nederlandse meesters uit de 19de eeuw. Er hangen schilderijen van Vincent van Gogh. Monticelli, Rosa Bonheur, Johannes Bosboom, George Breitner, Jean Courbet. Char les Daubigny, Jacob Maris, Jean Mil let, Floris Verster, Willem Witsen ea. De collectie omvat ook enkele stuk ken uit de 20ste eeuw: een vroege Mondriaan, werken van De Chirioo, Metsinger, Jan Toorop en Isaac Is raels. De waarde van de verzameling wordt geschat op driemiljoen gulden. Het museum Van Baaren wordt voorlopig alleen op verzoek geopend voor belangstellenden. Studenten van het Kunsthistorisch Instituut hebben er vrij toegang, zij zullen er ook en kele colleges krijgen. Het orkest zal ook weer enkele rei zen naar het buitenland maken. Vast staan reeds 4 promenadeconcerten ln Londen (5-10 september), 1 ln Brus sel <11), 1 in Gent (12 september), 3 in Barcelona (24-28 oktober), nog 2 in Brussel (24 en 25 maart) en 7 in Duitsland (21-29 april) in Viersen. Dusseldorp, Karlsruhe, Stuttgart, Mllnchen, Neurenberg. Frankfort. Onderhandeld wordt nog over mede werking aan het Praags Lente-Festi val" (mei) en het ..Mahler-festival" in Kassei (juni). Zelfs voor het sei zoen 19681969 zijn reeds contracten gesloten n.l. voor 2 concerten in het „Festival van Vlaanderen" (augus tus), voor een tournee door Japan, 12 tot 15 concerten (15 september 1968) en zijn besprekingen gaande over een korte tournee door Zwitserland (april 1969) en een reis door Zuid-Amerika (mei 1969). Gastdirigenten en solisten De vaste dirigent, Bernard Ilaitink, leidt ruim de helft van de concerten. Als gastdirigenten zijn geëngageerd: Eugen Jochum, Eugene Ormandy, In een atelier in de Russische hoofdstad wordt de laatste hand gelegd aan een groot diorama van Venus, een van de 6000 inzendin gen van de Sowjet-Unie op de wereldtentoonstelling in Mon treal. Er is dankbaar gebruik ge maakt van elektrisch licht om de vulkanen en bliksemflitsen na te maken. Amerikaans ministerie wil zichzelf opheffen De Amerikaanse minister van Pos terijen Lawrence O'Brien heeft tot verbazing van velen in Washington verklaard dat hij zijn ministerie zou willen opheffen en vervangen door een stichting zonder winstoog merk, onder toezicht van de regering. De leden van de bestuursraad zou den door de president voorgedragen en door het Congres aanvaard moe ten worden, terwijl de algehele lei ding zou moeten berusten bij een directeur-generaal met commercië le achtergrond. O'Brien verklaarde dit op een ver gadering van de Vereniging van tijdschriftenuitgevers, die met hun produkten onderhevig aan een speciaal posttarief voor drukwerken voor een permanent begrotings tekort by de posterijen zorgen. De huidige begroting voor het ministe rie bedraagt 6,3 miljard dollar. Volgens de „postmaster general" stuiten zyn moderniseringspogingen op politieke voorschriften en tradi ties die soms nog uit de negentien de eeuw stammen. Zo zyn de drukwerktarieven voor stichtingen zonder winstoogmerk by de wet laag gehouden 34 maai lager dan de kosten voor be handeling. De algemeen-commissaris van het Westduitse paviljoen op de Wereld tentoonstelling in Montreal heeft de Sowjetrussische beschuldiging tegen gesproken dat de contouren van het tentachtige gebouw samenvallen met de grenzen van het Grootduitse ryk van Hitier. Er is kwaadwillige fantasie voor nodig om in de vorm van het pavil joen Hilter's Reich terug te zien. De Izwestia, het orgaan van de Sowjetrussische regering, heeft on langs een luchtfoto van het pavil joen afgedrukt met als onderschrift dat de contouren geiyk waren aan de kaart van 1942 van het Derde Ryk, dat Oostenrijk en delen van Tsjecho-Slowaküe en Polen omvatte. Het bouwwerk kost 16.5 miljoen Mark en de totale begroting van de Westduitse inzendin beloopt 35 mil joen Mark. vol natuurlijke vitamine C Titelstrijd zondert^ 0V\ lnxre Rietveld g°« Imre Rietveld, het Velsense ba& j mintonsterretje, dat al enige tyd rat veel succes de wereld rondtrekt. z£ ook dit jaar zich niet kunnen tooi" met de titel Nederlands kampioen Nadat zy in 1965 verrassend de titi aan Agries Geene verloor, nam zij s_ret 1966 op doktedsadvies niet deel. DiWro maal heeft zy haar inschrijving *fars^ niet gedaan, omdat zy een dag Dn j de nationale kampioenschappen «4rs| 15 en 16 april a.s. in Amsterdam) ty het huwelijk treedt met de Deenic_ badmintonspeler Knud Aage Nielse^a& Het ziet er naar uit, dat Ag nes Geer^we( in Amsterdam voor de derde achte^^ eenvolgende maal Nederlands kair^vc pioerne wordt ^erjj De Nederlandse kampioenschappe?! hebben overigens aan belangriJkhei'V1'1 gewonnen. In het heren enkelspel met de vier geplaatsten Huub va^er' Ginniken, Ruud van Ginniken, Her'dia man Leidelmeyer en Boudewyn R- der komen 55 spelers uit. In h< dames enkelspel zijn 21 deelneem sters. Er staan voor het toernooi as' de Van Hoogendorplaan in totaal 15 partijen op het programma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 6