Werk van Lanford Wilson I in gave voorstelling WIEGEWAAI WINNAAR AMERIKAANS TONEE BIJ STUDIO Eth er' Terugkomst van Kommer Kleyn 1 ew cfióteren Rubens ie EERSTE BIJ CAFE '67 Drie „anti-prijzen in Florence toegekend O.a. voor film Africa addio MAANDAG 20 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 tueuse verhouding tot een zwanger schap heeft geleid. Uit vrees voor maatschappelijke veroordeling heb ben ze zich ingekapseld teruggetrok ken in een afgesloten, door hun. ver beelding bevolkt wereldje van één kamer. Lawrence durft die kamer niet meer te verlaten en brengt zijn tijd door met knutselen en niet het „onderwijs geven" aan niet-bestaan de kinderen. Joanna gaat er af en toe, bevend van angst, op uit om zonder betaling boodschappen te doen. Aan die loodzwaar op hen drukkende, geforceerde idylle komt een einde als Joanna, ziek van de nerveuze spanning, sterft omdat Law rence te laf is om de straat op te gaan en een dokter te halen. j Dramatisch is deze eenacter nog I aanzienlijk sterker dan „Verboden toegang". De vermenging van een tere fantasie en uitgebannen werke lijkheid doet een beklemmende at mosfeer ontstaan waarin de twee jonge mensen een vreemd, artificieel leven leiden. Die sfeer is door de re gie van Johan Greter (gesteund door een hoogst vindingrijk décor van Cor Hezemans) meesterlijk gereali seerd. Bovendien werd het stuk aan grijpend en doorleefd vertolkt door Cicki Boonstra en Aart Staartjes. Als geheel een van de gaafste voorstellingen die Studio de laatste tijd heeft gebracht. (Van onze kunstredactie) De toneelgroep Studio heeft een goede greep gedaan door twee korte werkjes van de in ons land nog onbekende Ameri kaanse toneelschrijver Lanford Wilson op haar repertoire te nemen. 29-jarige Wilson debuteerde drie jaar geleden met de vertoning van zijn eenakter „Homefree"in een Newyorks café met-toneel, dus in de sector bekend als „Off-off-Broadway". Deze eenakter, die in de overigens uitstekende vertaling van Josephine Soer de weinig passende titel „1, 2, 3, buut vrij" heeft gekregen, is nu in combinatie met een andere eenakter van dezelfde schrijver, „Verboden toegang", door Studio onder regie van Johan Greter opgevoerd. De officiële première had plaats in Studio's vaste schouwburgje, „De brakke grond" te Amsterdam. Deze kennismaking was bepaald een Deze dialoog want meer is het errassing, want Lanford Wilson] niet zou men kunnen afdoen als blijkt een zeer fijnbesnaard schrijverde zoveelste variant op het thema te zijn met een duidelijke gave voor j van de jongere generatie, vervuld van het aanvoelen en zichtbaar-maken I .hachelijke psycholoische proble- en een sterk gevoel voor drama tisch-functionele dialoog. Hij is, voor- il blijkens „Verboden toegang", on getwijfeld een üverig leerling van Harold Pinter geweest, maar de ori ginaliteit die hij in de andere een acter aan de dag legt is sprekend In ,JJe brakke grond" te Am sterdam vond de première plaats van de eenakter „1, 2, 3 buut vrij" van de Amerikaanse toneelschrij ver Lanford Wilson. Hierbij Cocki Boonstra en Aart Staartjes in een der scènes. onverwerkbare onlustgevoelens die veroorzaakt zijn door een liefdeloos ouderlijk huis. Maar Lanford Wilson heeft die variant dan toch wel boeiend uitgewerkt, met een goed volgehouden dramatische spanning. Carol van Herwenen, als Alexan der. bracht het lange relaas heel ex pressief en met een mooie afwisseling van psychologische nuances. In de rol van de zwerver was de nu 73-ja- rige Kommer Kleyn, na zjjn pensio nering als hoorspelregisseur, einde lijk weer tot het toneel teruggekeerd. Het was een geslaagde terugkeer, want Kommer Kleyn speelde de quisa-meelevende maar in feite on verschillige zwerver heel geacheveerd, net op het randje van het komische maar er niet overheen. Ook „1, 2, 3. buurt vrij" is een spel met twee personenLawrence en Joanna, broer en zuster, wier inces- kunst De Amsterdamse auteur Manuel van Loggem, wiens werk in vele ta len is uitgegeven, schreef voor de NCRV het televisiespel „De inktvis" dat vanavond van kwart voor negen tot kwart voor tien op Ned. 1 wordt uitgezonden. In ;.De inktvis" worden de kijkers geconfronteerd met een in feite hoogst merkwaardige eigen schap van de mens, namelijk steeds meer te willen bereiken in materieel opzicht, hoewel het geluk hem voor bijgaat en zijn gezondheid er schade van ondervindt. Op het tweede net is vanavond heel wat te zien. Om vyf over acht treedt de wereldberoemde clown Oleg Popow van het Russische staatscir cus op. Daarna om 20 34 uur brengt de VPRO de film „Het oog van de duivel" van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman. De titel is ont leend aan het Ierse spreekwoord: „De kuisheid van de vrouw is de dui vel een doorn in het oog". De doch ter van een dominee, die op het punt staat te trouwen, bezorgt de duivel geen doorn, maar wel een ontsteking aan het oog Radioluisteraars (zijn ze er nog?) kunnen vanavond genieten van één der mooiste verhalen uit de wereldliteratuur: „In de heilige paasnacht" van Anton P. Tsjechow. De auteur schreef dit verhaal in 1886, toen hij 26 jaar was. De sfeer van het tsaristische Rusland bij de viering van zijn grootste kerkfeest, Pasen, is er schitterend in vastge legd. Tsjechow vertelt van de vreug de van de Russen by de godsdienst oefening en van het verdriet van een monnik, wiens vriend pas gestor ven is. De monnik, die pontbaar is, vergeet men in de heilige paasnacht af te lossen (20.30 uur Hilv. NEDERLAND 1 NCRV: 9.45 uur 10.15 uur 10.30 uur 10.35 uur Pi po de clown NTS-jo urnaal Kenmerk, actualiteiten betreffende kerk samenleving De held: „Anti-geweklcampagne" NTS-journaal Attentie De Inktvis, televisiespel Jazz from a swinging era Kerk en samenleving NTS-journaal Sluiting. NEDERLAND 2 VPRO: 8.00 uur Nieuws in het kort 8.05 uur Russisch circus - 8.34 uur Het oog van de duivel, een Ingmar Bergman- film 10.05 uur NTS-journaal ff 10.20 uur Sluiting. UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: 6.30 uur Frans Poptie en zijn swing specials p 8.05 uur Radio filharmonisch orkest v HILVERSUM 2: 7.50 uur Het Glenn Miller orkest 8.30 uur In de heilige paasnacht, naar een novelle van M Tsjechow. M terecht Het vrij dug uit een museum in Cairo gestolen schilderij van Ru bens is gisteren teruggevonden in een gat in een weg bij de Pyra- miden te Cairo. Het 15 bij 20 cm metende doek was in linnen gerold en in een kist verpakt. Het was onbeschadigd. Dit is meegedeeld door de Egyptische minister van Cultuur, Sarwat Okasja. Het schilderij werd gevonden na het ontvangen van een brief van vier onbekende jogelui, die zeiden de dief stal te hebben gepleegd om de aan dacht te vestigen op de nonchalance waarmee kunstschat-ten in Egypte worden bewaard. Ze onthulden in de brief tevens waar het doek te vin den was. „Als de brief oprecht bedoeld is, zijn onze jongeren anders dan de jeugd in het Westen die kunstvoor werpen steelt om te verkopen", ver klaarde de minister op een perscon ferentie. Hij heeft de brief voor on derzoek overgedragen aan Binnen landse Zaken. De Rubens, twee vrouwengezichten, is ruim 20 jaar geleden gekocht door Koningin Nazli, de moeder van Ko ning Faroek, voor een bedrag van f50.000. De huidiige waarde wordt geschat op het twintigvoudige. De minister deelde mee dat presi dent Nasser, toen hij hoorde van het terugvinden van de Rubens opdracht had gegeven tot het inrichten van een leegstaand paleis tot kunstmu- Verboden toegang In „Verboden toegang" wordt een oude zwerver, die 's nachts op een bouwgrond in de Newyorkse inlbinnenstad ligt te slapen, gewekt door een rijke jongeman die opge wonden komt aanstormen, ketterend tegen de samenleving. Er volgt een 0| lang gesprek een typisch Pinte- s lans-elkaar-heen gepraat n Alexander, de jongeman, een verhaal vol opgekropte woede, haat, en wanhoop doet over zijn ouders: een opu zakelijk gebied mach tige vader die thuis een slap, ver wekelijkt mannetje is voor wie hy geen respect kan hebben en een aan alcohol verslaafde moeder die haute-coutui-e-japonnen ontwerpt en voor haar zoon helemaal niets bete kent. De zwerver luistert naar dat verhaal met voorgewende belangstel ling, want hij interesseert zich alleen de jongeman omdat die hem misschien aan geld voor een fles drank zou kunnen helpen. Als Alexander tenslotte vagelijk bekent hij zijn vader heeft vermoord, gaat de zwerver ervan door maar met het geld uit Alexanders porte nt feuille. (Van redacteuren) Het Leidse Wiegewaai-cabaret heeft het cabareteoncours voor ama teurs „Café 67" gewonnen. Hanneke van der Spek, Anandi Teeuw, Bob in 't Hout, en Watze Tiesema bra ken zaterdagmiddag in het Amster damse AMVJ-gebouw in een vreug degejuich uit en vielei\ elkaar om de hals toen ze zeker waren van de overwinning. Kort tevoren had Han neke van der Spek ons gezegd: „Of wy een kans hebben? Ik durf er niet op te hopen, ik ben al blij dat wij in de finale zijn gekomen". Joris Schiks individuele winnaar van Café 65 reikte hun een glan zende beker uit en overhandigde ie der van hen een langspeelplaat, uiteraard met cabaretliedjes. Maar dat zyn (wél fyne) bijzaken. Belangrijk is de waardering voor de ze amateurs en belangrijker zijn wel licht de aanbiedingen van platen maatschappijen en radio en t.v. die dikwijls op deze triomf volgen. Het cabaretconcours „voor het Ne derlands taalgebied", georgani seerd door de Algemene Maatschap pij voor Jongeren heeft drie zater dagmiddagen in beslag genomen. Op 4 en 11 maart zijn de voorselecties gehouden, waaraan 17 solisten en 11 cabaretgroepen deelnamen. Vijf solisten en 3 groepen (een groep uit Gent liet verstek gaan) kwamen in de finale. Zaterdagmiddag streden ze in het A.M.V.J.-gebouw de laatste ronde. Eenstemmig Zeven van de 9 juryleden (Dora Paulsen. Jasperina de Jong, Adrienne Canivez, Erik Herfst, Jo han Verdoner, Ronny Potsdammer, Enrico Neckheim, Victor E. van Vriesland en organisator Frank van Heusden) waren eenstemmig in hun oordeel: Wiegcwaai winnaar. De ze ge zou vooral te danken zyn aan de knappe' vertolking van de verplich te tekst. „Die hebben we in de trein uitgedacht, want we hebben nu niet veel tijd omdat we tegenwoor dig nogal ver uit elkaar wonen", zei Hanneke. Maar natuurlijk hebben ook de „vrije oefeningen" veel tot het succes bijgedragen; Wat- ze Tiesema bijvoorbeeld had een aardig conférence, die zaterdag avond in een reportage van het ca baret-concours ook op de radio te beluisteren was. Bizar Het niveau van de finalisten was volgens organisatoren en juryleden beter dan dat van twee jaar gele den. Het was plezierig te zien dat de beroepscabaretiers van thans zeker kundige opvolgers zullen krijgen. Toch zijn er natuurlijk wel enkele aanmerkingen te maken. Sommige jonge amateurs lijden aan een soort „over-acting": ze willen het te goed doen. Maar door een beetje erva ring gaat dat er op den duur wel af. De zelfgeschreven liedjes zijn vaak bizar wat niet erg is maar niet sterk; de tekst graaft nog niet diep. Ook dat moet nog groeien. De tweede prijs bij de groepen was voor het Krik-krak cabaret uit Apel doorn. derde werd het cabaret Ivo de Wijs uit Amsterdam. Bij de so listen was de uitslag: 1. Henk Ba tenburg uit Numansdorp, 2. Henry Schijf uit Groningen en 3. Erik Post uit Amsterdam. iu De winnaars van Café 67: het Leidse Wiegewaai-cabaret en de solist Henk Batenburg uit Nu mansdorp (in het midden met beker). De lachende Leidse win naars, links Hanneke van der Spek, met beker en Watze Tiese ma; rechts Bob in 't Hout Anandi Teeuw. (De pianist Wiegewaai, Jacques van Egmond, staat niet op de foto). .*>1 Een culturele groep in Florence heeft prijzen toegekend wegens de Pootste onverdiende successen van bet jaar op het terrein van de let terkunde, films en schilderijen. De uit 20 leden bestaande jury van Italiaanse beeldende kunstenaars 'iet weten dat hun „Premio fata" "5 beschouwd moest worden als een an- ti-prys tegen de vloed van prijzen '•elke elk jaar wordt toegekend. De »nti-prys zal voortaan elk jaar wor den toegekend. Dit jaar kregen de twijfelachtige eer van een onderscheiding de jon ge romancier Alberto Bevilacqua, de filmregisseur Gualtiero Jacopetti en de schilder Renato Guttuso. Jaco petti werd gekozen wegens zyn om streden film ..Africa addio". Guttu so, een lid van het centrale comité van de Italiaanse communistische partij, geniet, aldus de jury, ten on rechte beroemdheid als schilder. Bevilacqua is het vorig jaar In Italië bekend geworden nadat zijn roman „Questa speci d' amore" (Dit soort liefde) in Venetië onderschei den werd met de Campiello -prys en daarna een best-seller is geworden. De jury heeft laten weten dat het drietal verwittigd zal worden dat zy krachtens de statuten van de „Premio fata" nu elk één miljoen lire moeten betalen. Film over Christus Het toeval wilde dat Paus Paulus in de Sint Pieter, via Nederland II, een boodschap uitsprak („Vrede is de vrucht can vrijheid, broederschap en liefde") terwijl terzelfdertijd op Nederland I Jezus door de Ro meinen aan het kruis werd ge nageld. Dat gebeurde In de film „Het evangelie volgens Mat- theus" van de Italiaanse, com munistische regisseur Pasolini, die daarvoor al naam had ge maakt met de films „Accatone" en „Mamma Roma". Is het ver wonderlijk dat een marxist als Pasolini een film maakte over de bijbel en deze opdroeg aan Paus Joannes de 23ste? Zeker in Italië, waar kerk en commu nisme soms hand In hand een soort broederstrijd uitvechten (het is niet toevallig dat Don Camello en Peppone in ëltali hun domicilie hadden) is dit niet zo merkwaardig. Bovendien ojn er de laatste tijd wel meer voorbeelden geweest van niet- gelovïge kunstenaars die bijv. kerken versierden of zelfs bouw den. Was het merkbaar, dat deze film door een marxist gemaakt was? In sommige opzichten wel. Christus kwam eruit tevoor- Bohijn als een strijdbare figuur, qua uiterlijk het opbrandende kunstenaarstype dat vroeg sterft, qua optreden eerder een „dwingeland" die zijn eisen stelde, dan een „zachtmoedige" die met. zich liet sollen. Onge twijfeld is Pasolini's film, in zijn genre, de best geslaagde, inclusief de allerwegen goed ontvangen film „De bijbel", die echter alleen 't oude testament behandelt. Toch wilden wij ons niet tot de volstrekte bewonde raars van deze film rekenen, en wel om 'verschillende redenen. Ten eerste leek Pasolii geen „bekend citaat" te hebben wil len missen, waardoor de film af en toe iets '„opsommende' kreeg. In de tweede plaats had hij alles wel heel erg gesti leerd en daardoor bloedeloos ge maakt. Niet alleen dat Christus uitsluitend in bijbeltaal sprak, er kwam ook nauwelijks een glimlach over zyn lippen, waar door hij ons als mens („Zoon des mensen") nauwelijks nader kwam. Om 7 uur hadden wij al een m Interessante „warming-up" ge- had van het Ikor, t.w. een een- acter waarin de figuur van Ju- das van allerlei kanten belicht M werd. Op Nederland II bracht „Be- M weging" een heel goede afleve- ff ring. Vooral het gesprek met de Pool Kosinsky, die zichzelf, na ff de hetze tegen hem in Polen, M een .geverfde vogel" begónib te f§ voelen, was de moeite waard: ff Kosinsky is een zeldzame §f schrijver die met geest en ver- M stand over zyn werk kan pra- -ten. Een nieuwtje was, dat met het laatste onderdeel daadwer- kelijk een tentoonstelling werd M geopend en wel die van de schil- der J. C. J. van der Heyden. 1 Zaterdagavond trad in ,,Opus 13" David Berglas weer op, als- g of er na zijn clandestiene schietpartij van vorige keer niets aan de hand was geweest, s Gelukkig maar, hij vormt toch 1 iedere keer weer de „jus" van M het programma. Een aangename Ij verrassing was de Thérèse 1 Steinmetz-Show, plezierig en M vindingrijk in beeld gebracht i door Ralph Inbar en met de medewerking van o.a. Rob de Nijs en Boudewijn de Groot. §f „Achter het nieuws" had Koos g Postema naar Aden gestuurd, ff ook politiek thans een van de 1 heetste plekjes op aarde. We g hoorden o.a. dat Arabieren die M minder dan f 250 per jaar ver- g dienen er geen stemrecht heb- 1 ben. Bij Theo Eerdmans sneu- velde een tuinder uit Slootdorp g al bij de eerste van de zes een- ff voudige vragen. Hoe noemden g de oude grieken zichzelf? vroeg g Eerdmans „Archaien", zei de 1 tuinder eerst, daarna Helve- g ten" maar het moest Hellenen g zijn, de overkoepelende bena- ming voor de Archaien en de g Doreeërs. Ook de kaatssport g sneuvelde, en de duizend gul- f§ denvraag werd door de Schweit- g zer-kenner gemist. Niet alleen g deze quiz, maar ook het leven ls dus hard AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind u door praatje. 18.30 Dansmuz. 18.45 Eigen weg. 19.10 Op de plaat rust: strijdkrachtenprogr. 19.40 Humanistisch Verbond. Bemoeien de heer R. A. Battes in gesprek met mevr. D. Roethof. NRU: 19.50 Open baar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Ra- diophilharmonisch ork. en solist: mod. Promenade orkest 22.30 Nws. 22.40 Act, D.30-9.40 Waterst.) 12.00 Lichte 1 Beursber. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheids voorlichting: Uitzending voor de land bouw. 12.40 Lichte orkestmuz. (opn). 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursber. 13.30 't Muzikantenuur: kamermuz. 15.40 Mod. strllkkwartet (opn.). 16.0 17.20 Lichte gram.n 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 1(7.30-7-32 Nws.). 7.55 Overweging. 8.00 j Nws. 8.10 Lichte gram.muz. 8.30 Nws. Boeren Partij. Spr. de heer jü. j. Marmsen. secretaris van de Boeren Party. 18.30 Tlenerama. 18.55 veerpraatje. 19.10 Stereo: Lichte i af. praatje. 19.00 Nws. ïsemble: klass 21.15 Muz. en dienst: geeste- ijke liederen. 22.15 Avondoverdenking. 2.30 Nws. 22.40 Literama: radloperlo- iek over boeken, schrijvers en toneel. 3.00 Lichte gram.muz. 23.55-24.00 Nws. PROGRAMMA (Over de 4e lijn) van 18-20 uur Voor maandag 20 maart. I. Ralph Vaughan 15.00 Pizzicato: progr. tenswaardlgheden (16.55 Wegeninfor- Nederlandse molto. Adagio. Allegro. po. Jacqueline Du deris' Symphonle Orkei i Purceïl op. 34 9 min.). (The Young Person's Guide the Orchestra). Philharmonla Or- Voor de Jeugd. Hilversum 3. 240 ei 'TROS: 9.00 Nws. Act. 13.05 Gast-Vrij. 14.00 Nws. Act. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 15.02 Act. 15.05 Eelektronlsch orge 15.20 Gev. platenprogr. 16.00 16.02 Act. Nws. 17.02 tenprogr. plano en orkest (32 min. troppo. Moltc John Ogdon, roppo. Molto lento e tranqulllo. Vlvac kest o.l.v. Colir Phllharmonia Or- V. Sir William Walton. Partita voor orkest (15 min.). Toccata. Brloso. Pas torale Slciliana. Andante comodo. Glga Allegro gloviale. Cleveland Orkest oJ.v. George Szell. VOOR DINSDAG 21 MAART Hilversum 1 .402 ru AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Lichte eram-muz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act '8.15 Lichte gramunuz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 TELEVISIEPROGRAMMA'S I Nederland I NTS: 12.00-12.30 Te- leac: De detaillist als ondernemer (7) 18.45 Pipo de Clown. '18.50 Journaal' AVRO: 19.00 Zoo Zoo, maandelijks die- renprogr. 19.30 The Monkees. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Muzikaal showprogr. 21.00 The Fugitive. TV- fllm. 21.50 AVRO's Televizier. NTS: 22.25-22.30 Journaal. 23.00-23.30 Te- leac: Kernfysica (23). Nederland II NTS: 20.00 Nws. t de demonstraties kunst rijden op NTS: 22.00-22.15 Journaal solisten: Operaconcert.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5