Hedendaagse muziek' in
perfecte
vertolkingen
Gave voorstelling van
Watkyns Strikt geheim
VEEL NEDERLANDSE KUNST
OP CANADESE EXPO '67'
reen schoonheidwel
waarachtigheid
Phia Berghout
naar Japan
'N NIEUWE LENTE, 'N NIEUWE FORD
kunst in warenhuis
BENDER
Thriller met humor
Nieuiv initiatief:
Verkoop beeldende
"ONCERT LAKENHAL:
Terlenka heeft ons
goed begrepen.
Eindelijk een eigen stijl voor
jonge mannen-slanke snit,
fijne kleuren,
eigen naam:
Werkgroep voor Hedendaagse Muziek van de K.N.T.V. concer-
iie in de „Lakenhal''Sommigen verwachten daar steriele en
rre dingen. Wel, het méést bizarre stond op de overgang naar de
iepauz'e: „Gymel per flauto e pianoforte" van de thans 35-jarige
\aal Nicolo Castiglioni, de provo van de avond. Dit was stuk
i, zo letterlijk als doenlijk is; formaties van „akkoorden"het
'daartussen; de variabele duur van die leegten werkte functio-
n venijnige slag van de volle hand op een ris lage noten, nuan-
\d aangehouden in het pedaal, bood een klankstoffering anno
terwijl hoog op de fluit doende was het hare te vermelden. En
Uier heerst orde.
zelfs adembenemend om
ilgen hoe pianist en fluitist in
.m fracties van seconden
izioh op elkander hadden in te
i. Zy zijn te erudiet om te gaan
ren wat zij zelf géén „goed
zouden vinden. Ons enig be-
geldt dit: hier is niet veel
over dan een structuurlogica
en fysieke soort. Een louter fy-
protest contra zekerheden, con-
i.é's, contra versleten frases,
het historisch gewordene.
Experiment bij
relderscli Orkest
wijze van experiment gaat het
inch Orkest in Arnhem don-
ij 30 maart het publiek voorbe-
op de concertuitvoering van
•a voor één persoon „La voix
ie' van Francis Poulenc, op
an Jean Cocteau.
directie van het Geldersch Or-
vindt het noodzakelijk dat men
inhoud en achtergronden van
opera iets meer weet om het
tot een volledig genoegen te
Daarom is de concertgangers
d een half uur voor de uit-
)g bijeen te komen in de bene-
sr van het Concertgebouw in
a. Gedurende 20 minuten kan
luisteren naar bandopna-
e werden gemaakt van het
ïk dat HGO-medewerker Wil-
fos had met de sopraan Eliza-
Lugt. Men kan dan ook per-
ijk kennismaken met de soliste,
leer het experiment slaagt,
als er genoeg belangstelling
is, wil het Geldersch Orkest
van dit soort voorbereidingen
liseren.
ADVERTENTIE
I De moderne kunstenaar lijkt aan
I schoonheid geen behoefte meer te
j hebben, hij zegt waarachtigheid te
willen. Een nader, muzikaal, bezwaar
is dat een nieuw experiment van
soortgelijk gewicht na twee, driemaal
onmiddelijk „vieux jeu" wordt, want
niets verandert zozeer als het mo
derne dat z'n voedingsbronnen heeft
verstopt.
Men neme t niet te zwaar!
Dat doen Koos Verheul en Jan v.
d. Meer vast ook niet, die Castigloni
hadden laten voorafgaan door de
vooral voor de pianist belangwek
kende 2de Sonate „Thoreau" (deel
IV) van de Amerikaan Charles Ives:
licht geavanceerd op een nog vrij tra
ditionele basis. Het aandeel van de
fluit beloopteen paar maten! Dit
fantastische duo werd hekkesluitcr
met de Sonate van Piet Ketting,
waarin zij bewezen de (alleen aan
vankelijk wat harde) lyriek van deze
De harpiste Phia Berghout, leidster
van het' Internationaal Toonkunste
naars Centrum Eduard van Beinum
Stichting in Huize Queekhoven in
Breukelen, heeft van de Japanse re
gering een uitnodiging gekregen om
als gaste veertien dagen in Japan te
verblijven.
Mevrouw Berghout, die als gast
vrouw in Queekhoven een aanzien
lijk aantal Japanse musici te gast
heeft gehad zal maandag a.s. naar
Japan vertrekken en keert dinsdag
4 april terug.
In Japan, waar zij o.m. Tokio, Osa
ka en Kijoto zal bezoeken, wordt zij
ontvangen door de directie van con
servatoria, symfonie-orkesten, een
harpfabriek en een inrichting voor
gehandicapte kinderen.
Zij, die gisteravond meewerk
ten aan het concert in „De La
kenhal". V.l.n.r. Wim Serlie, Leny
Stevens-RidderhofHans Stoop,
Henk Briër, Thea Ekker-v. d. Pas,
Koos Verheul en Jan van der
Meer.
(Foto LD/HOlvast)
landgenoot, ook nog (in 1930)
vooruitstrevend denkend op een oud
stramien hoog in ere te houden.
Geblazen is er vervolgens op de
klarinet en wel door Hans Stoop met
Wim Serlie als begeleider in de 1ste
Rapsodie van Debussy en in „Vier
Stiicke" op. 5 van Alban Berg. Ge
meten a.an het goddelijk schalmeien
van Debussy in „Syrinx" en „Apres-
midi d'un faune" valt de Rapsodie
wat tegen, hoewel ze concertwaardig
werk blijft. Serlie getuigde erin van
een enorme pianistische beslagenheid.
De vier atonale „Stiicke" van Berg
bevatten karakteristieke proeven van
aforische vormbehandeling. Karak
teristiek ook de inzet van een he
vige uitbarsting naar een zich lang
durig verdunnend ppp. De vertok-
kingskunde van Hans Stoop bleek er
één van absolute perfectie.
Solo-pianowerk hoorden we van
Henk Briër in „6 Klavierstücke" van
Schönberg en in „Elis, Drei Nacht-
stiicke" van Heinz Holliger. De
Schömberg Stiicke op 19 worden alge
meen als zijn meest representatieve
beschouwd: vaak ontstaan aandriften
die verebben, de factuur is sterk ge
comprimeerd en eenvoudig van har
moniek. Holliger laat bassnaren door
directe grepen van de hand in be
roering brengen en door aanhouding
met de voet komt een ongekende
Een werkcomité en de directie van De Bijenkorf in Den Haag
hebben het initiatief genomen om in het warenhuis aan de
Haagse Grote Marktstraat permanent werk van eigentijdse
kunstenaars aan te bieden. Daardoor is het publiek in de ge
legenheid, al winkelend zich een oordeel te vormen over de
kwaliteit en de prijzen. Er zal een afzonderlijke afdeling in het
warenhuis worden ingericht, waar steeds ongeveer 200 werken
in voorraad zijn. De verkoop begint op 28 april.
Slaagt het experiment in Den i Diederer, Friso ten Holt, Peter
Haag om onzekerheid by het pu- Struijcken Aat Verhoog, Herman
bliek weg te nemen als het gaat om Berserik, Leyendekker, Constant,
het kopen van kunst, dan wordt Hannes Postma, Metten Koornstra,
overwogen ook in andere warenhui- Kan Montjjn, Sam Middleton, Peter
Soest, Els de Haas, Dolf Zwer-
land beeldende kunst
het assortiment toe te voegen. De
kopers kunnen door lid te worden
van een soort kunstkoopclub de
kunstwerken aanzienlijk beneden de
vastgestelde verkoopprijs in hun be
zit krijgen, mits ze verklaren, dat
ze de kunstwerken niet voor han
delsdoeleinde zullen gebruiken.
Het werkcomité staat borg voor de
kwaliteit van de kunstwerken. Het
comité wordt gevormd door dr. L.
Gans (voorzitter), dr. W. Jos de
Gruyter, voormalig hoofd-conserva-
tor van het Haags Gemeentemuseum
en de heer J. Eijkelboom, kunstkri-
ticus. De collectie in het warenhuis
wordt opgebouwd door Benno Prem-
sela.
Uitgangspunt is, dat het particu
lier bezit van hedendaagse kunst
wordt bevorderd- Daartoe worden in
opdracht door Nederlandse kunste
naars werken gemaakt op advies van
het werkcomité. Elk jaar zullen nieu
we kunstenaars worden uitgenodigd.
De keuze van schilderijen, gouaches,
tekeningen en grafiek zal regelmatig
worden aangevuld.
•fr FC Twente heeft woensdagavond
een vriendschappelijke voetbalwed
strijd tegen de Westduitse bundes-
ligaclub Borussia Mönchengladbach
met 42 verloren. Bij de rust leidden
de Westduitsers met 31. Door doel
punten van Heynckes en Laumen
nam Borussia een 20 voorsprong,
die Jeuring in de 27ste minuut echter
verkleinde tot 21. Nog vóór rust lie
pen de Westduitsers tot 31 uit. dank
zy een treffer van Rupp. In de
tweede helft van deze door 4.000 toe
schouwers bijgewoonde wedstrijd
voerde Netzer via een strafschop de
gekocht van Lucebert, He.vboer, Ap- stand op tot 41. waarna Pahlplatz
pel, Corneille en Jacob Zegeveld. de eindstand op 42 bepaalde.
Bouwplan voor
studentenflats
Nijmegen mislukt
Het plan voor de bouw van flats
voor 750 studenten op het Galgen
veld in Nijmegen is mislukt. Bij de
aanbesteding bleek de laagste in
schrijf som zo ver boven het door de
architect geraamde bedrag te liggen,
dat ook na een belangrijke versobe
ring de rijksnorm niet kon worden
gehandhaafd.
De stichting .Studentenhuisvesting
Nijmegen' wil zich nu oriënteren op
projecten in andere universiteitsste
den. Er staan plannen op stapel voor
twee flatgebouwen elders in de stad,
die in hoogbouw respectievelijk 50
kamers zullen krijgen.
In het Centraal Museum in
Utrecht zijn van heden af tot 22 mei
180 kostbare en zeldzame waaiers te
zien uit de collectie van de 74-jarige
Amsterdamse verzamelaar Felix Tal.
Deze collectie, die in 40 jaar tot
stand is gekomen, verteegenwoordigt
ruim drie eeuwen, namelijk de 17de,
18de en 19de eeuw.
In de vitrines zijn waaiers uit alle
delen van de wereld te zien van de
meest uiteenlopende vormen, mate
rialen en decoraties. In de 18de eeuw
werd voor een exemplaar in Duits
land nog een bedrag van 14.00 Mar
ken betaald. De topstukken uit de
verzameling zijn thans enkele dui
zenden guldens waard.
Sommige waaiers vertonen een ho
ge kwaliteit van schilder- en teken
kunst. Er zijn zowel historische, re
ligieuze als mythologische voorstel
lingen op afgebeeld.
Op de tentoonstelling zijn pa
pieren, ivoren, perkamenten, zij
den, katoenen, houten en zelfs zilve
ren waaiers tentoongesteld.
.Iedere waaier is een kunstwerk op
zichzelf en vertegenwoordigt een gro
te artistieke waarde', aldus de heer
Tal. die Nederlands enige verzame
laar van waaiers bezit. Enkele weken
geleden heeft hy (voor 15 Zwitserse
francs) een Hollandse tulpenwaaier
uit 1650 in Ztirich gekocht. Het is
zijn nieuwste aanwinst en tevens de
oudste uit de gehele collectie. De
meeste waaiers zijn afkomstig uit
Frankrijk.
De bezoeker kan ook wat meer te
weten komen van de ,geheimentaaP
ran de waaier. Het belangrijkste te
ken byv. de waaier gesloten aan
een koord om de rechterarm dragen
wil zeggen: ,Ik zoek een geleider
voor het leven'.
16 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD
MUZIKALE
C PROEFTIJD
ale studie willen wij stimuleren.
U het gerust eigenbelang,
houdt het in gedachten. Bij-
•eeld als Uw kind piano wil leren
n en U niet weet of U met een
jke bevlieging dan wel met een
'kend virtuoos te maken hebt.
er geeft Uw kind een muzikale
jjd. Is het ernst dan blijft de
en betaalt U de koopsom. Was
dl een bevlieging dan zijn Uw
kosten de huurprijs. Overigens
'(veel meer redenen om altijd
dider advies in te winnenl
eskundig in klank
^'den. Hogewoerd 90
Arnhem Breda Botterdam
Op de eilanden in de St. Laurens-rivierwaar de „Expo '67" een
extra accent geeft aan het eeuwfeest van de Canadese Federatie, zijn
behalve de 70 landenpaviljoens een aantcCl themapaviljoens inge
richt. Aan de inrichting van het paviljoen „Man and the ocean"
neemt ons land deel met een Zuiderzeemaquette, terwijl een groot
deel van de kunstwerken, die een plaats vinden in het themapavil
joen ,^Man the creator"
Voor deze tentoonstelling stond het
Rijksmuseum ,De verloochening van
Petrus' van Rembrandt af, het mu
seum Boymans-Van Beuningen ,De
dorpsbruiloft van Jan Steen, het mu
seum Kröller-Müller ,Het weefge
touw van Van Gogh en ,De over
winning van Pegasus' van Redon. Uit
het Gemeenmuseum in Den Haag
komt een compositie in rood, geel
uit ons land afkomstig is.
Voor het paviljoen van de Euro
pese Gemeenschap staan Neder
landse musea en particulieren werk
af van Karei Appel, Corneille. Con
stant, Baljeu, Wagemaker, Co Wes-
terik, Couzyn en Volten.
In het Nederlandse paviljoen
schildert cartoonist Opland een cul
turele wand, terwijl in de officiële
blauw van Mondriaan, terwijl het receptieruimte, die is ontworpen door
Mauritshuis een Pieter de Hoogh en I de Amsterdamse binnenhuisarchitect
het laatste zelfportret van Rem- Kor Aldershoffwerk van Dekkers,
brandt afstaan. Struycken en Koetsier wordt geëxpo
seerd. In het Culturele Centrum,
waar men individueel zowel als in
groepen muziek van Nederlandse
componisten kan beluisteren, worden
enkele exposities ingericht, waaron
der een over kerkelijk leven in Ne
derland. In het paviljoen vinden
voorts een glasmanifestatie van Co-
pier en een plastiek in gekleurd po
lyester van Jan J. Pieters een plaats.
Cas Oorthuis heeft hier een foto-
wand gemaakt.
Op de Nederlandse dag, op 18 mei.
geeft in de grote concerthal van
Montreal het Concertgebouworkest 'n
galaconcert', terwijl dan tevens In het
Expotheater de kleurenfilm op cine-
ramaformaat „Sky van Holland" van
John Fernhout zijn wereldpremière
zal beleven.
Het „Nieuw Rotterdams Toneel" trad gisteravond voor
K. en O. voor het voetlicht met de komische thriller in twee
bedrijven „Strikt geheim" van de onlangs overleden Engelse
auteur Arthur lïatkyn, die over voldoende gevoel van humor
beschikte om een geestige dialoog te schrijven en de talloze
verwikkelingen met kennis van zaken tot een aantrekkelijk
geheel te vormen.
By de geheime dienst is bekend ge
worden dat zeer geheime documen
ten gefotografeerd zijn en via een be
rucht individu verkocht zullen wor
den aan een Amerikaanse miljardair,
die op eigen houtje de wereldvrede
hoopt te bevorderen door de militaire
geheimen van de éne staat uit te
wisselen voor gelijkwaardige gehei
men aan de andere. Deze fantasti
sche ondernemer is echter, reizende
onder een valse naam, met het toe
stel op weg naar Engeland veronge
lukt. De geheime dienst vindt door
een gelukkig toeval een dubbelganger
van de miljardair en weet hem te be
wegen diens rol over te nemen, om
zodoende de landverrader by het
aanbieden van de foto's in te reke
nen. Ten behoeve van de toeschou
wers die de voorstelling van heden
avond bywonen, zullen wy het ver
dere verloop „strikt geheim" houden.
Alles draait In dit amusante spel
om de dubbelganger, Lancelot Dodd,
leraar m.o. op een uiterst selecte
kostschool van nog geen honderd
leerlingen. Met de sobere middelen
die de waarachtige artiest kenmerken
wist Luc Lutz de van huis uit be
scheiden en zachtaardige leraar ge
stalte te geven.
Een scène uit „Strikt geheim".
V.l.n.r. Jan Kruyk, Wim Doddes,
Luc Lutz en Camille de Vries.
Foto LD/Holvaet)
uit. een trouvaille! Gerard Hartkamp
leek ons als aangewezen voor de rol
van de drukdoende Aubrey Glenville.
Wim Doddes was op en top het hoofd
van de geheime dienst en zyn secre
taresse vond in Camille de Vries een
aantrekkelijke vertolkster. Pieter Lutz
leverde het bewys dat een kleine rol,
die van Budge Herman, óók belang
rijk kan zjjn. Verder noemen wy Piet
van der Meiden als Sam, Frans
Kokshoorn als Al Miller. Robert So-
bels als Aiton Loesch. Jan Kruyk als
Purdie, employé by de geheime
dienst. Hans Polman als Blend, de
hotelmanager en Fred Vaassen als
Albert Smart, de kelner, rollen die
stuk voor stuk verantwoord waren.
Onder leiding van Jules Royaards
als regisseur, een gave voorstelling
van een amusant blijspel. Voor de
voorname decors tekent Frans Vos
sen. Antv Westerling zorgde voor een
vlot lopende vertaling.
Camille de Vries ontving namens
K. en O. een bloemenhulde.
a
Wereldtheaterdag
De zesde Wereldtheaterdag zal
in verband met het feit, dat de 27ste
maart dit jaar samenvalt met twee
de paasdag en dientengevolge in
sommige theaters geen manifesta
ties plaats hebben wat Neder
land betreft naar keuze op 27 of 28
maart in acht worden genomen.
De viering van deze dag staat dit
jaar in het teken van de relatie tus
sen de jeugd en het theater.
De internationale boodschap ter
gelegenheid van de zesde We
reldtheaterdag is geschreven door de
grote Duitse actrice Helene Weigel,
weduwe van Bertolt Brecht en direc
trice van diens schepping het Berli
ner Ensemble.
Israëlische concertreis
van Geza Frid
De pianist Geza Frid vertrekt van
dag naar Israël voor een concertreis
van drie weken. Hy zal daar voor de
radio en in het openbaar optreden.
Solo- en kamermuziekwerken van
o.a. Liszt, Bartok, Pijper, Wijdeveld,
De Leeuw en Frid staan op het pro
gramma en tevens een lezing over
de ontwikkeling van de Nederlandse
muziek in de 20ste eeuw. Op doorreis
in Italië za lhy daar ook enkele con
certen geven.
Tëilenka y«ii\h;
Thea Ekker-v. d. Fias zong Pou
lenc, Leny Stevens Milhaud. Op een
wijze die de algemene vervoering op
riep, hebben beide sopranen zich --
elk op eigen wyze ingeleefd en met
de eigen technische verworvenheid I
geheel aan de voordracht gegeven
van al deze dioht-miniaturen.
V.
klanlowerking tot stand. De sonori
teit wordt een doel in zichzelf gege
ven. Hier kan het Briër niet gegeven
zijn virtuoos te schitteren, de moei
lijkheden zijn hier van andere aard.
Dat schitteren was hem niettemin
mogelijk als begeleider in een cyclus
van 6 liederen van Poulenc (Fian-
cailles pour rire) en in de 4 Chan
sons de Ronsard van Milhaud.