iSterke opvoering door "„Centrum" in Haarlem TIPS Zwevende olifant Wat hersenspoeling bereiken kan Publiek stemt contra dirigent Maderna Ith 19(4 A AND AO 6 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 3 3ertolt Brechts Mann ist Mann izié Slechts enkele weken nadat de toneelgroep Theater een van lertold Brechts vroege stukken, „Trommelen in de nacht", leeft vertolkt, is ee|i ander jeugdwerk van Brecht, „Mann ist ïann", op het repertoire van Centrum verschenen. Er ligt lechts een periode van zes jaar tussen het ontstaan van deze ivee stukken. Maar de 26-jarige Brecht die „Mann ist Mann" chreef, was al een heel ander, een veel rijper mens dan de 20- arige auteur van „Trommelen in de nacht", die de invloed van ;et destijds in zwang zijnde expressionisme nog niet te boven ras gekomen. In „Mann ist Mann" vindt men al heel veel van e latere Brecht, van zijn visie op de maatschappelijke ver- oudingen, op het menselijke gedrag, en ook van zijn visie op e functie van het toneel zoals hij die pas lang daarna onder roorden zal brengen. „Mann ist Mann" speelt zich af in moordmachine, zo scherp heeft voor- n Kipling-achtige Brits-Indische ngeving. Galy Gay, een rustige, iendelijke en vredelievende pak- ïecht, gaat uit om een vis te ko- in. Hij ontmoet drie Engelse kolo nialen die in moeilijkheden zijn ge- akt: ze hebben een Indische pa- ide beschoten en bestolen en heb- >n daarbij Jeraiah Jip, de vierde an van hun groepje, verloren. Om et als de schuldigen te worden her- ind hebben zij een nieuwe vierde an nodig. Met bier en sigaren laien zij Galy Gay om hen uit de and te helpen door een uniform fn te trekken en tijdelijk voor Je- dah Jip door te gaan. Als de echte i uk op Galy Gay steeds groter. aW omkoperij, valse beloften, ge- w ene trucks brengen ze hem zover it hij in zijn angst voor een ge- igeerd doodvonnis tenslotte be_ jert dat hij niet Gay maar Jip is. in het eind van het stuk is hij vol- jgj^men getransformeerd in een bloed of trstig soldaat, die met plezier op 15"igewapende burgers schiet en die m j echte Jip, wanneer die zich einde- Pk toch nog komt melden, als een Prjankzinnige behandelt. 40- (Men zou dit stuk kunnen beschou- 3°-»n als een parabel waarin op sa- ^Wjische wijze wordt afgerekend met nai massale hersenspoeling die de onizi's met behulp van hun econo misch en rascistische drogredenen Q hun perfide wervingsmethoden l'y Jt Duitse volk hebben laten onder- GSjan. Maar in de winter van 1924- lls25, toen Brecht het schreef, was itler nog een onbeduidend manne- iar6 en van zijn propaganda-instru ment was nog geen spoor te beken- >0-)n. Des te verbazingwekkender is aspt, dat Brecht de latere massale ansformatie van wat toch voor het maerendeel vreedzame „Kleinbürger" 2#ren tot onmenselijk wrede rade- g n van een miljoenen koppige sti( ko( it I Onder grote belangstelling zaterdagmiddag de Picasso- "e intoonstelling in het Stedelijk iö-fuseum in Amsterdam door de }"Q(ranse ambassadeur in ons land, i heer Pierre Siraud, officieel --lopend. De heer Jean Leymarie, wgleraar in de geschiedenis in de universiteit van Genève Efy samensteller van de onlangs isloten grote Picasso-expositie i Parijs, hield een inleiding over ^st leven en werk van de Spaanse ünstenaar met wie hij nauwe ïrsoonlijke relaties onderhoudt. De bijna 1000 genodigden ver rongen zich na de opening om ïn eerste blik te kunnen werpen 5 de 130 schilderijen en 50 teke- ingen en gouaches uit alle peri- ien van Picasso's oeuvre. 22 mu- la en 22 particulieren hebben Un bezittingen tijdelijk afge- -»jaan voor de overzichtstentoon stelling in Amsterdam. Ook Pi- (sso heeft diverse kunstwerken EEiiar Amsterdam gezonden. Op de foto de Franse amhassa- Rzur met rechts mr. E. de Wilde, ïrecteur van het Stedelijk Muse- m, voor een van Picasso's schil drijen. voeld. Zijn verwachting voor de gemid delde kleinburgerlijke mentaliteit en zijn ongeloof in de elementaire hu maniteit van het individu hebben hem erbij natuurlijk wel geholpen. In elk geval blijft dit stuk, ook on der de omstandigheden van nu, een ernstige zij het met zwarte humor geschreven waarschuwing. Want ook de brave burgers van onze tijd kunnen door een hersenspoeling weer getransformeerd worden in bloeddorstige vechtjassen, als die transformatie maar aanlokkelijk ge noeg wordt voorgesteld In de vertaling van Hans Roduin en onder leiding van de Berlijnse re gisseur Hagen Müller-Staihl heeft „Mamtn ist Mann" bij de toneelgroep Centrum een voortreffelijke opvoe ring gekregen, waarop alleen valt aan te merken dat het tempo vooral voor de pauze nogal traaj in een volbloed-koloniaal wordt her schapen, was in handen van Piet Römer, die er een bijzonder knappe creatie van maakte, voortdurend ba lancerend op de grens tussen humor en tragiek. Het eerste wederoptreden van Karin Haage, na een langdurige ziekte, werd enigszins verstoord door een knieblessure, maar haar vertol king van de immorele kantinebezit ster Leokadja Begbick leed daar niet merkbaar onder. Peter Aryans had een mooie scène als de gevreesde sergeant, die zijn gevoelens voor de andere sexe niet de baas kan blij ven. De andere soldatenrollen wer den goed gespeeld door Jules Hamel, Lou Steenbergen, Joop Admiraal en Jeroen. Dries Krijn was een fraaie tempeldienaar. Première van thriller-opera „Arden must die", de thriller-ope ra van de Engelsman Alexander Goehr, heeft gisteren in Hamburg haar wereldpremière beleefd. Na af loop van de voorstelling weerklonk een krachtig applaus met hier en daar wat boe-geroep". De opera vertelt het ware verhaal van de op 15 februari 1950 gepleeg de moord op Thomas Arden in Fa- vershom bij Canterbury. De moord was een samenzwering waarbij zijn vrouw, haar minnaar en enkele be roepsmoordenaars waren betrokken. Goehr, die de opdracht tot het componeren van de opera had ont vangen van de Hamburgse Staats- opera, zei eenvoudige muzikale vor men te hebben willen geven. De tekst is geschreven door de Oos tenrijker Erich Fried, die in Londen woont. Fried zei getracht te hebben het libretto dusdanig te schrijven, dat men Shakespeare in de zaal zou NEDERLAND 1 VPRO 6.45 uur Pipo de clown 6.50 uur NTS-journaal 7.00 uur Kenmerk, kerkelijke actualiteitenrubriek 7.30 uur Patrouilewagen 54 antwoord 8.00 uur NTS-journaal 8.20 uur Wereld op wielen, nieuws over auto's 8.50 uur Ja, nee, geen mening 9.40 uur Cinema, films en filmmakers 10.30 uur NTS-journaal 10.35 uur Sluiting NEDERLAND 2 NCRV 8.00 uur Nieuws in het kort 8.05 uur Het doel heiligt de middelen iLieberman Lieberman) 8.30 uur Arm en ryk, nabeschouwing ontwikkelingshi 9.15 uur De zangeres Marian Williams 9.45 uur Attentie 10.00 uur NTS-journaal 10.15 uur Pauze 10.30 uur Automatisering (5) 11.00 uur Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA: I Hilversum 1 8.05 1 ff 9.30 1 I Hilversur en cfióteren Multatuli was en het spel af en toe een typisch- kunnen uitnodigen, zonder dat hij Duitse nadirukkelijkhe'd vertoonde. na afloop beledigd zcu behoeven te De hoofdrol, die van de pakknecht die 1 zijn Actuele muziek: (Van onze kunstredactie) Op het laatste seizoenconcert met actuele muziek door het Concertgebouworkest o.l.v. Bruno Maderna kwam het gister middag tot een opzienbarende controverse tussen dirigent, mu zikale leiding van het Concertgebouworkest en het publiek. Want de uislag van de stemming na de uitgevoerde werken van de Italiaan Luigi Nono met „Polifonica-Monodia-Ritmica", van de Nederlander Jan van Vlijmen met „Serenata I" en van de Pool Witold Lustlawski met „Jeux Venitiens", luide met eerste voorkeur door Maderna c.s. vóór Jan van Vlijmen met 188 stemmen en de voorrang van het publiek ging naar Lu- toslawski met 424 stemmen! Een te sterk-uiteenlopende beoordeling, die wel niemand muzikaal bevredigen zal .en waarover wel beraad zal moeten volgen of deze wijze van „inbrengen" van actuele muziek gewenst is. Wat de composities betreft, toon de Nono in zijn genoemde compositie wederom zijn vaardige componeer- techniek door met een zeker pointil- lisme te beginnen en die gespreide notenbeeld gaandeweg dichter bijeen te brengen. Nono doet dit altijd met de emotie die hij van nature bezit en weet daardoor de aandacht te win nen. Jan van Vlijmen had zijn composi tie weer voor een groep-indeling ge schreven, waardoor hij zekere con trasterende klankvlakken wist te creëeren, die qua kleur menigmaal imtesessant waren, die evenwel een te directe ineenvloeiing krijgen, om dat een concertpodium nu eenmaal geen grote ruimte kan bieden voor de verspreide opstelling. Maar Jan van Vlijmen werkt consciëntieus, doet dit bovendien muzikaal en zijn werk toont voortgang, óók in een duidelijk wordende vormgeving. Dat kon niet van de composite van de Poolse componist worden gezegd. Hij geeft een basis op de rondo- vorm, laat daarop de vrijheid van improviseren, zij het dan met de aangegeven thematiek. In feite is hij als vijftiger, toen hij deze muziek in 1961 schreef, het meest gedurfd m zijn ontwrichting der geijkte muziek. Hoe knap Maderna en het orkest ook speelden, de zaak lag nogal anar- chistisch-muzikaal uit elkaar. Veel vrijheid en gering besef voor muzi kale gemeenschap. it Er waren eens vier olifant jes: Chacha, Mignon, Kismet en Lux, die met een grote boot uit Afrika kwamen. Ze werden zater dag in Scheveningen aan wal ge zet voor hun nieuwe baas: circus directeur Toni Boltini. Het was een heel karwei. Zeker een paar duizend Scheveningertjes waren naar de kade gekomen om de die ren door de lucht te zien zweven. Nog meer plezier hadden zij, toen het een urenlange bedoening werd om de olifantjes in de vrachtwagens te krijgen, waar mee ze uiteindelijk naar de circus- residentie in Soesterberg moes ten. Chacha 'zie foto) werd het eerst uitgeladen. Dit dier kreeg speciale belangstelling, omdat het een Afrikaanse olifant is. Chacha is de eerste van zijn soort, die in West-Europa zal optreden in een circus. De andere drie zijn Indi sche olifanten. De politie moest steeds kinde ren van de daken van de loodsen jagen. Zij konden anders niets van het spectaculair e-, gebeuren zien. De circusmensen waren nog zenuwachtiger dan da olifanten, die een heel vreemd reisje had den gemaakt, want olifanten hou den helemaal niet van varen. De dieren werden pas rustig, toen ze eindelijk in de warme stal in Soesterberg stonden. „Oom Wan ja" op hoog niveau In de homogene voorstelling op hoog niveau door het Nieuw Rotter dams Toneel van Tsjechow's „Oom Wanja", als première in de Rotter damse Schouwburg gegeven, kon men in de overigens juiste regivisie van Peter Scharoff, waarin geen plaats is voor sterren, maar wel voor consequent team-work, geen ster achtige acteursprestaties verwach ten. Men werd niet teleurgesteld. De „sterren" van de avond waarom zullen we naar een ander woord zoe ken waren echter Lies Franken en Pim Dikkers. Lies Franken als Sonja: een beheerst emotionele rol met dat unieke Tsjechow-hoog- tepunt even voor het slotdoek valt waar het gevaar van uitglijden een actrice aan alle kanten belaagt. Dat werd een gaaf moment: gespannen en vol expressie. En dan de Astrow van Pim Dikkers: natuurlijk en met de diepe gloed, die Tsjechow zijn personages meegeeft. De naturalistische décors waren van Herman Gordijn, die ook de kostuums (heel fraaie gewaden van Elizabeth Andersen) ontwierp. Veel applaus en bloemen, ook voor Peter Scharoff en diens regie-assistent Frans Zuidinga. Treurniet won Hammoiulconcours De 20-jarige J. G. Treurniet uit Den Haag heeft zaterdagmiddag in Utrecht een hammondorgel ter waarde van f 5000 codeau gekregen. Hy werd nummer één bij de finale van het nationaal Hammondorgel- concours 1967. Met de klassieke werken o.a. fu ga's van Bach die hij, na 8 jaar Hammond-ervaring virtuoos vertolk te oogstte hjj de hoogste punten by de uit Pierre Palla, Piet van Egmond, Bernard Drukker en Louis van Dijk bestaande jury. De 18-jarige Armemieke Kolen uit Breda, die het meer in het populaire genre zocht en die nog maar drie jaar Hammond-orgel speelt, bezet de tweede plaats. Aan het cocours hebben in totaal 271 amateurorganisten deelgenomen. Na de voorselectie bleven 9 finalis ten over. Op de finalemiddag in de Utrechtse Stadsschouwburg traden behalve de concoursdeelnemers ook zangeres Thérèse Steinmetz en de Amerikaanse hammond-organist Ja ckie Davis op. Ik geef mij gewonnen. Was ik na de eerste aflevering van de Multatuli-documentaiire van Hans Keiler en prof. Gomperts nog sceptisoh ten aanzien van de vormgeving (twee elkaar af- M wisselende meesters van allure, J 1 Paul Steenbergen en Hans Bentz §i van den Bergh) deze tweede af- I levering maakte toch wel duide- 1 lijk dat het een kwestie van even 1 wennen, of beter: van even in- 1 spelen was, want gisteravond H werd ik niet langer getroffen ff door een zekere mate van ko- g mediantendom, wanneer Bentz g en Steenbergen elkaar de bal H toespeelden, g Waarschijnlijk kwam dat, be- halve door gewenning, ook door !I de zich wijzigende inhoud, die 1 enerzijds minder informatief hoefde te zijn (wie was Multa- 1 tuli?) en die anderzijds meer 1 drama en minder romantiek te 1 bieden had. Weliswaar bleef f§ Multatuli, ook in zijn dramatiek, nog een volbloed romanticus, 1 maar de schrijnende armoede en het onrecht dat hem vele ja- li ren werd aangedaan, maakte 1 deze tweede aflevering toch tot H een veel boeiender gebeurtenis ff dan de eerste. „Wie is Janus?" Het stuk „Wie is Janus?" be- wees in de eerste plaats dat ff Walter v. d. Kamp er de hand g in had gehad (hij had het duch- H tig bewerkt en televisionalr ver- H levendigd met tussenopmerkin- gen en beatlemuziek)en in de 1 tweede plaats dat we met een luchtig, niet ongrappig geval- 1 letje te doen hadden waarin H vooral de sonore Ton Lensink H en de eigenzinnige Annet van 1 Nieuwenhuijzen uitstekend uit H de voeten konden komen. Tevo- ren had Pierre Janssen, bijzon- I der actueel, Picasso in de „houd- Illllllllll greep" genomen, d.w.z. dat hij g hem het volle pond van zijn waardering gaf. g De Kennedy-moord j Zaterdagavond had de VPRO g de moed een documentaire van g 2 uur en 10 minuten achtereen §i uit te zenden. Het betrof de film j§ die Mark Lane samen met Emi- g lio de Antonio gemaakt had tij- g dens zijn speurtocht naar de ge. f| tuigen die de theorie van het g Warren-rapport dat Kennedy g gedood is door Oswald alleen. H konden ondergraven. Ik zelf heb i| mij allang door Mark Lane la- =f ten overtuigen, maar dat was op M basis van zijn boek: „Pleidooi g voor de waarheid", dat veel uit- voeriger dan de film kon zijn. 1 Ik zeg „kon zyn", omdat Lane f niet alle getuigen kon vinden of bereid heeft gevonden tegenover H hem getuigenis af te leggen, ter- g wijl hij in zijn boek gebruik kon maken van hun verklaringen af- 1 gelegd tegenover .de Warren- 1 commissie. Een schrijnend ge- fj mis bijv. vond ik dat de getui- 1 gen is van Julia Mercer, waar- i§ mee „Pleidooi voor de waarheid" g begint (en die al meteen een 1 doodsteek inhoudt voor het War. 1 ren-rapport) niet in de film te j vinden was. Haar getuigenis g werd gepubliceerd in de delen bewijsmateriaal van de commis- sie-Warren, maar zij werd niet g als getuige opgeroepen Het feit ff dat zij ook niet in de film voor- komt moet. volgens de heer Vaughan, die de film in Neder- g land introduceert, te wijten zijn geweest aan de onmogelijkheid 1 voor Lane Julia Mercer te pak- g ken te krijgen. Bij alle vreemde §f sterfgevallen van getuigen mag j dat ook geen wonder heten, n maar het betekent wel dat men g naast de film het boek gelezen moet hebben om zich een goed g oordeel te kunnen vormen over Mark Lane's bewijsvoering. er: Vanavond zendt de NCRV om half negen op het tweede tv- net als afsluiting van de pro grammaserie „Arm en rijk" een discussie over de ontwikkelings hulp uit. Hierin wordt aan de orde gesteld hoe de Nederlandse houding in de komende jaren zal dienen te zijn tegenover de groei ende vraag naar meer hulp en meer geld voor ontwikkelings doeleinden. De heer W. L. Brugs- ma heeft de leiding van het ge sprek tussen enige hoogleraren en de Tweede-Kamerleden A. G. Ruygers (PvdA), mr. J. A. Mom- mersteeg (KVP), mr. H. A. F. M. O. van Mierlo (D '66), drs. B. Goudswaard (ARP) en mr. C. A. Bos (CHU). Radioluisteraars kunnen vanavond om half negen ((Hilv. 2) genieten van de novelle Een onaangenaam voorval" van An ton P. Tsjechow. Dit in 1890 in Rusland spelende, vermakelijk en ontroerende verhaal confronteert de luisteraar met de mens. Tsjechow toont de mensende nerveuze overwerkte arts, de domme drankzuchtige assistent, de zelfingenomen vroedvrouw, de poserende vrederechter en de president-bulderbas VOOR MAANDAG 6 MAART Hilversum 1, 402 m AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ik verbind u door praatje. 18.30 Dansmuz. 18.45 Eigen weg: een gesprek met een blinde. 19.10 Op de plaat rust: strijdkrachtenprogr. 19.40 Huma nistisch Verbond. Bemoeien die huma nisten zich daar ook mee? De heer J. Koops in gesprek met mevr. D. Roet hof. NRU19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Nws. 20.05 Radio Philharmonlsch Orkest (opn.): mod. muz. 21.30 Sport Een manier om te leven, klankbeeld 22.00 Marsrnuz. en jazzmuz. uit Cana da. 22.30 Nws. 22.40 Act. met o.a. we- reldjeugdtoernooi Zaalhandbal. 22.55 China en Ontwikkelingslanden, lezing. 23.15 Lichte gram.muz. 23.55-24.00 Nws. Hilversum 2, 298 m NCRV: 18.00 Orgelconcert (opn.): amusementsmuziek. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Spreker: de heer H. Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Lichte gramunuz. voor de Jeugd. 18.55 Op de man af, praatje. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 NCRV-Vocaal-ensemble: geestelijke liederen. 19.50 Lichte muz. voor strijkorkesten (gr.) 20.30 Een on aangenaam voorval, hoorspel. 21.15 Lichte muz. uit Griekenland. 21.30 Muz. en Dienst, een informatief program ma: A. Kerkorgelconcert: B. Program ma over het Geestelijk volkslied. 22.15 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Li- terama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 Stereo: Frag menten uit de Johannes Passion, ora torium van Bach (gr.). 23.55-24.00 Nws. VOOR DINSDAG 7 MAART Hilversum 1, 402 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Lichte gramanuz. VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8.10 Act. 8.15 Lichte gram.muz. (8.30-8.35 De groen teman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Ste reo: New Yorks Philharmonlsch orkest (gr.)hedendaagse muz. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02 Nws.). 12.00 Promenade-orkest (opn.): amusementsmuz. 12.25 Beursber. 12.27 ngen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Lichte orkest- muz. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursber. 13.30 Stereo: 't Muzikanten- I. Stereo: Vrouwenkoor: moderne liederen: II. Mono: Keuls kamertrio: klass. muz; III. Mono: Blokfluit en orgel: klass. en mod. muz.; IV. Ste reo Planorecital: mod. muz. VPRO: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Stereo: Brabants Blaastrio: mod. muz. 16.00 Nws. 16.02 piano (gr.)Russisch-roman tische liederen. 16.15 Voor de Jeugd. 17.15 New York calling. 17.20 Stereo: Lichte gram.muz. voor de tieners. Hilversum 2, 298 m praatje. (7.30-7.32 Nws). 7.55 Overwe- ging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram.muz. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.25-9.30 Conciliepostbus). 10.00 Auba de: klass. en mod. muz.progr. (opn.). 11.00 Voor de zieken. 12.00 Stereo: Mu- sette-orkest en zangsolist. 12.18 Markt- ber. voor schippers. 12.20 Voor de boe ren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act. 12.50 Lichte grammuz. en praatje. 13.30 Mu- siësta: licht gev. muz.progr. 14.20 Schoolradio. 14.40 Stereo: Licht instru mentaal ensemble. 15.00Pizzicato: licht muzikaal programma. 17.00 Overheids voorlichting: Service-organisaties in de Nederlandse Antillen. Vraaggesprek van Raymundo Debrot met de heer S. W. Rlgaud. 17.10 Voor de Jeugd. Hllve: 3. FM 240 m— - tieners. VARA: 10.00 Nws. 10.02 Kwink lichte muz. en act. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Act. 12.05 Gev. muz.progr. (opn.). 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Gast vrij: Interview en gram.muz. 14.00 Nws. 14.05 Voor de vrouw. 15.00 Nws. 15.02 Act. 15.05 Orgelconcert: amusements muz. 15.25 Gev. platenprogr. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Zorro: progr. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I NTS/NOT: 10.20 Schooltelevisie. NTS: 12.00-12.30 Te- leac: De detaillist als ondernemer (5). 18.45 Pipo de clown. 18.50 Nws. in het kort. KRO: 19.00 Szeki Ballade: Hon- aarse volksdans en -muziek. 19.10 iatman. TV-serle. NTS: 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Ledigheid is des dui vels oorkussen, luchtig progr. over vrije tijdsbesteding. 20.55 The avengers, TV-serle. 21.45 Vanavond in Nieuws poort. 22.30 Epiloog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. 23.00-23.30 Teleac: Kernfysl- i (21). Nederland II NTS: 20.00 Nws. in het kort. NTS: 20.05 Mijn kinder jaren, progr. over de negerschrijver James Baldwin. 20.30 As en diamant hoofdfilm. NTS: 22.10-22.25 Journaal! ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5