Pulserings-verschi j nselen de economie wekken onrust in Nijhoff in atomen gesplitst Kerkdiensten Leiden en omgeving zal wel zien Jelle bij werkverruiming ZATERDAO 11 FEBRUARI 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 21 Zondag 12 februari (Van onze financiële medewerker) „Jelle zal wel zien", klonk het deze week uit vele schor- geschreeuwde kelen en inderdaad, terwijl de carnavalsvierders ,leut" maakten, moest Jelle, met alle respect de minister president tevens minister van Financiën, maar zien hoe het mogelijk was de werkgelegenheid te verruimen. In teveel ge zinnen is de klop op de deur gehoord van het spookbeeld der werkloosheid. Geheel onverwacht, zelfs voor de ambtenaren van enkele der betrokken departementen, werd het besluit ge nomen om naast de eerder uitgetrokken 100 miljoen gulden nog eens 104 miljoen gulden te putten uit de schatkist om in ver schillende delen van het land te zorgen voor aanvullende werk gelegenheid. Uiteraard kan niemand met redelijkheid verwach ten dat daarmee werk wordt geschapen voor de meer dan hon derdduizend werklozen, welke ons land telt. Lelden Hervormde gemeente: Pieterskerk: 10.30 u ds. C. R. H. ter Haar Romeny te Oegstgeest (Jeugd dienst). Hooglandse Kerk: Wegens restau ratie geen dienst. Marekerk: 10.30 u ds. Joh. Poort. I Oosterkerk: 10 u ds. L. Kievit. Bethlehemkerk: 10 uur dr. P. L. W. i Evang. Luth.. Gem.: 10.13 Happee. Evang. Chrlstengem. (Middelstegr.) 3): 10 u dhr. G. Livingstone; 5 u ge- J. T. Drentje- 10.3Ö u dlensth1CnCe Oud Kath. Kerk (Zw. Singel 50): 15 u Hoogmis: woensdag 9.30 u H. dienst 10 en 6 u leesdienst. E Wln- 6.45 u JlT. Klein Haneveld. Boskoop: Herv. Gem.: 9.30 u ds. W. Heljmans; 6.30 u ds. F. de Jonge t Zevenhoven (Jeugddienst). Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds. A. de Bruin te Den Haag (zendlngsdlenst). Chr. C reformeerde Kerk 9.30 en 4.30 u Maranathakerk: Pulserende beweging Met een paar honderd miljoen gul den Is het mogelijk het economische vliegwiel over het dode punt heen te helpen. Voor een werkelijke verbete ring van het psychologische klimaat, welke nodig ls om de opgaande l|Jn ie hervatten, moet echter nog heel wat gebeuren. Pas na de verkiezingen Ml blUken of de partijen die elkaar nu vliegen proberen af te vangen met allerlei spitsvondigheden en leuzen, bereid z|jn eensgezind te werken aan het leggen van de grondslag voor nieuwe economische bloei. Het hart van onze samenleving ls het economisch bestel en het zou een wonder zijn als zich op de lange duur daarbij geen pulserende bewe ging zou voordoen. Een door abso luut dirigisme veroorzaakte verstar ring roept gevaar op voor stollingen In het economische proces. Door de fase van inkrimping, welke Ne derland en ook andere Westeurope- se landen doormaken, ls er een dui delijke tendens tot rationalisatie van de produktie ontstaan, welke uitein delijk bevorderlijk zal blijken te zijn voor het algemeen welzijn. Behalve de 200 miljoen gulden wel ke de regeidng nu voor geïmprovi seerde doeleinden beschikbaar stelt, wordt er nog gezocht naar mogelijk heden om met voorschotten uit de schatkist te komen tot bespoediging van het rationalisatieproces in be drijfstakken, die de middelen ontbre ken om het op eigen kracht ten uit voer te leggen. Zo zal er binnenkort een regeling bekend worden gemaakt welke beoogt de omschakeling in de scheepsbouw te bevorderen. Geld voor textiel Ook voor de textielnijverheid wor den plannen beraamd, maar tot nu toe staat nog niet vast welke rich ting daarbij wordt ingeslagen. Er wordt gesproken over de wenselijk heid van goedkope kredieten tot een bedrag van maximaal f100 min voor de gehele nijverheid, waarmede der automatisering en de rationalisatie der produktie kan worden bevorderd. Het wachten op de opstelling van een afgerond plan was op het rap port over de textielnijverheid dat werd samengesteld op de inmiddels tot doctor in de economie gepromo veerde heer J. Knoester. Het rapport dat de titel draagt de .Nederlandse katoennijverheid op de drempel van morgen' heeft ten de- partemente van Economische Zaken veel aandacht gekregen. Het is echter begrijpelijk dat op grond van het HJvige document niet van de ene dag °P de andere een besluit wordt ge nomen waarmede zeer grote bedra- len gemoeid kunnen zijn. Scheepswerven De effectenbeurs heeft in deze ont wikkeling nog geen aanleiding gezien om wat meer belangstelling aan de dag te leggen voor de textielwaar- den. Weliswaar is Nijverdal-Ten Cate tijdelijk wat opgelopen, maar een deel van de koerswinst ls intussen alweer verloren gegaan. Beter is het gesteld met de aande len van de scheepswerven. Ned. Scheepsbouw, nog niet zolang gele den tegen 60% te koop, geeft nu een koers aan van ongeveer 87%. Het besluit van de Kon. Java-China-pa- ketvaartlijnen om 5 schepen bij Ne derlandse werven te laten bouwen loont aan dat onze industrie bezig 1» nieuwe concurrentiemogelijkheden ontwikkelen. Daaraan is op de meeste werven een krachtige reorga nisatie uitgevoerd. Reorganiseren N-D.S.M. heeft al bekend gemaakt dat de voordelen van de reorgani se dit jaar ten volle zullen door werken. Indien het lukt om zoveel werk aan te trekken dat een betere bezetting gewaarborgd is, dan zullen de kosten zodanig dalen dat er weer op lonende basis kan worden ge werkt. Er moeten opdrachten voor grote schepen komen. Andere wer ven zoeken het inplaats van de grootte der schepen in de bouw van speciale vaartuigen, maar alle zijn zij doende om alle zeilen bij te zet ten voor een betere toekomst, welke met steun van de overheid in het verschiet ligt. Bij Bronswerk-Feijenoord, het deel van het Wilton-concern dat bui ten de eigenlijke scheepsbouw en re paratie staat, lopen de zaken voor spoediger dan een t|jd geleden. Het bl|jft uiteraard zaak om de kosten ontwikkeling met Argusogen gade te slaan. Mogelijk maakt de ontspan ning van de arbeidsmarkt dat kosten beter in de hand kunnen worden gehouden. Voor Ver. Machine Fabrieken val- j len evenals in de gehele economie pulseringsverschijnselen waar te ne men. Enerzijds was er het gunstige I bericht dat de voortstuwingsinstal- J laties van de 5 door K.J.C.P.L. be- j stelde schepen door de Hengelose tak j van het concern worden geleverd, maar er stond tegenover dat oud minister Den Uyl in een verkiezings- speech melding maakte van zorgen bij de afdeling spoorwagons in Utrecht. Jelle zal wel zien Op de effectenbeurs worden de vooruitzichten voor Ver. Machine Fa brieken gunstiger beoordeeld dan enige tijd geleden. Het gevolg is ge weest dat de koers van het fonds, waarop een onveranderd dividend van 10% mag worden verwacht, is opge lopen. Aan het einde van het vorig jaar kon het fonds worden gekocht voor nog geen 120% en in de afgelo pen week Ls er tijdelijk 155% voor be taald. Intussen wordt het door de onzekerheid over de bouw van spoor wagons weer tegen 145 aange- Investeren in Indonesië Pulseringsversctaljnselen doen aich •ok voor in de ontwikkelingslanden. Indonesië heeft zonde economische ontwikkeling moest berusten op gezonde verhou dingen met de geïndustrialiseerde n, die niet bereid z|jn go< naar kwaad geld te gooien. Wanneer er geen zekerheid is dat de geïnves teerde bedragen veilig zijn en op den duur een rendement zullen af werpen, cal geen particulier bedrijf bereid z|jn om machines en technici te sturen. In dit licht moet het besluit wor den gezien tot het teruggeven van het bedrijf van Unilever aan de oor spronkelijke eigenaar. Voorlopig zal Unilever zich nog wel niet veel van winstmaken in Indonesië voorstel len, doch het la goed dat er nor malere betrekkingen ontstaan. Hemmes; I Bevrijdingskerk: 10.3 I Ier te Haarlem; 7 u d ge- helm. Konlngskerk: 10 uu Rem. Kerk: 10.30 c-eeiuiui. Hoenderdaal. P. L. Schoon- I Reinig; Chr. Geref. Kerk 10 A. W. Drechsler. en 5 u leesdienst. Geref. Kerk 9.30 u «k: 6.30 u ds. J. Wa- merdam. Chr. Geref. dienst des woords; 6.45 Eglise Wallone: 10.30 u pasteur J. M. j ADVERTENTIE VanderWERFF&HUBRECHT Beuraoveraicht no. 418 NAT. GRONDBEZIT den). Petrakerk: 10 u dr. v. d. Zwaan; 5 u ds. H. J. van Duinen. Oude Vestkerk: 10 u ds. Haverkamp: meljer; 5 u~ cand. A. Dronkert. „Groenhoven": 10 u dr. Dronkert. De'Mirt: 10 u ouderendienstdhr. Witte. Zulderkerk laan): 3 u dienst Geref. Kerk (vrijgen dienst; 3 u ds. C. Tril Doopsgez. Gem.: 10.30 u ds. H. Bllderbeek. Apost. Kerk: (Hoge Rijndijk 24) 9.45 dienst; donderdag 7.45 ds. W. Verwelj. Gebouw Nabij 10 u Jeugdkapel: dhr. J. J. van Petegem. Martna-stlchtlng' 10.30 u ds. P. Kloek te Lelden. Ouds- Oudslioornsekerk Waddlnxveen; 6.30 H. Koudstaal. te Leiden. Salvatorlkerk: 10 u ds. H. Post te Leiden; 6.30 u ds. K. H. Schu ring. Alphen-Noord Goede Herderkerk: 10 u en 6.30 u ds. C. F. Ch. Gosllnga te Amsterdam. Geref Kerk (vrijgem.): Gebouw speeltulnver. Bloemhof: 9.30 en 6.30 u ds. H. Scholte. Chr. Geref. Kerk: Jeruzalemkerk9.30 u dienst des woords; 7.45 u ds. C. H. van de Ent te Katwijk aan Zee. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr. 240: 9.30 en 4 u leesdienst. Rem. Geref. Gem.: Van MandersloostraatGeen dienst. Baptisten gemeente: Kerkgebouw Mo- lenvlletlaan: 10 u en 6.30 u ds. M. u: ds. W. A. S. meente 9.30 ds. F. Harinck, Bodegraven: Herv. Gem.: Dorpskerk Vlietstra te Waarder; 6.30 Salvatorlkerk 10 u ds. I Van Harten: 6.30 u ds. S. Meyers te Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19)Ermelo. Bethlehemkerk 9.30 uur ds. 10.30 u gez. H. Mis. Doude van Troostwijk te Doorwerth; ADVERTENTIE ed°|Luc. Wenseleers. Het wonderbaarlijke lichaam Martiims Nijhoff en de moderne westerse auteurs Vooropgesteld dient dat dit werk over Nijhoff waarom toch dit „Martinus", net als „Adriaan" Roland Holst? Deze dichters gebruiken slechts hun voorletter en bovendien heet Roland Holst ook nog Adria- nus een zeer zorgvuldig, zeer diepgaand, zeer geleerd en dus niet gemakkelijk boek is. Het uiteindelijke doel van de auteur is aan te tonen hoe zeer M. Nijhoff (1894-1953) de eerste en enige Nederlandse vertegenwoordiger van de mo derne westerse poëzie is. Daar doorheen demonstreert Wense leers de weg waarlangs vol gens zijn opvatting de stroom van moderniteit op het gebied van de poëzie loopt. Hij draagt talrijke bewijsplaatsen aan waar de moderne filosofie deze nieuwe stroming steunt en evenals deze spreekt van het zo veranderde moderne levens gevoel (Teilhard de Chardin o.a.). DE TARWEKORREL De vorige week hebben we ge schreven, dat blijkbaar velen van hen die buiten het kerke lijke leven staan ,de kreet ,God is dood' als een opluchting er varen en wel vooral omdat deze geuit wordt door de christenen zelf. ,Hèhè, nu zijn ze er dan eindelijk ook achter' kunnen zij verzuchten. Op onze beurt zouden wij kunnen vragen: Waarom is 't voor hen zo belangrijk, dat dit gezegd wordt? Als het voor hen evident is dat God dood is, heeft het dan nog de bekrachtiging nodig van een theoloog of pre dikant? Of is er buiten de kerk toch nog veel twijfel aan de juistheid van eigen inzicht en afzijdigheid? Heimelijk zou men zich nog wel eens kunnen af vragen of er toch niet ergens ver weg een God zou kunnen zijn als een donker en om dat men aan Hem voorbijgaat dreigend mysterie. Maar laten we eerst eens in eigen kring luisteren. Hoe is de kreet ,God is dood' bij de gods dienstige mensen aangekomen? Het is wel duidelijk: velen heb ben er de grootste moeite mee, vinden het kwetsend, profaan, heiligschennis Ze ergeren zich buitenmate. De teach-in, die de V.P.R.O. enige tijd geleden over dit onderwerp hield, ontketen de een storm van verontwaardi ging. Eerlijkheidshalve moeten we dan ook vragen: waarom? Als wij denken, dat God niet sterven kan, waarom maken we ons dan zo druk als enkelen be weren, dat Hij dood is? God heeft toch onze erkenning van Zijn levende aanwezigheid niet nodig om die te bevestigen? Waarom dan die ergernis? Gaan we zelf twijfelen? Raken we in de war? Om hierover hel derheid te krijgen, zou het wel eens heel heilzaam kunnen zijn, dat het sterven van God zo na drukkelijk aan de orde gesteld wordt. In dit verband zouden we eens kunnen luisteren naar de ge schiedenis van de Emmaüsgan gers. In het Evangelie van Lu cas wordt verteld hoe na het ►erven van Jezus Christus aan het kruis een paar volgelingen van Christus op weg zfjn naar Emmaus en met elkander spre ken over dat vreselijke gebeu ren. Dan voegt zich bij hen een derde, een vreemdeling, die vraagt waar ze toch over spre ken. Verbaasd antwoorden zij: Zijt gij dan de enige in Jeru zalem, die niet weet wat er ge schied is? En zij vertellen hem, dat H|j, die z|j voor de Messias, de Zoon van God hebben ge houden, op een smadelijke wijze aan het kruis ter dood is ge bracht en hoe nu al hun hoop op de verlossing van Israël, op een nieuwe toekomst de bodem is Ingeslagen. Z|j voelen zich be drogen en tekort gedaan. Z|j twijfelen en vragen zloh af: was dan alles een illusie? Vast nog zijn ze overtuigd, dat èls Jezus de Messias, de Zoon van God Woord van bezinning was, dit niet had moeten, had kunnen gebeuren. In hun oren klinken nog de striemende woor den waarmee voobijgangers Hem, terwijl Hij aan het kruis hing, hekelden: .Red uzelf, in dien gij de Zoon van God zijt, kom af van het Kruis'. Voor hen kan God niet sterven. Maar die Emmaüsgangers maken een grote vergissing; ze z|]n verblind door de aangrij pende gebeurtenissen. Vanuit de geschiedenis van hun volk, hun opvoeding en levenssituatie heb ben zij aan Jezus een geloofs- beeld gehecht, dat niet Juist was. dat een illusie was. En dat wordt nu openbaar. Hun illusie is dood. Jezus Christus is niet de Messias naar hun verwach tingspatroon. Het verhaal vertelt dan ver der dat die vreemdeling hun herinnering wakker maakt. Hij vraagt: wat staat er in uw gods dienstige geschriften? Wat heb ben de profeten gezegd? En hoe heeft Jezus zelf gesproken? Die woorden worden nu vervuld: Hij moest lijden en sterven: als de tarwekorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft ze op zichzelf, maar indien ze sterft, brengt ze veel vrucht voort. Een God, die niet sterven kan, kan ook niet tot leven wekken. De godsdienstige mens, die ge- erger d wordt door de woorden .God is dood' beleeft dezelfde ergernis waaraan de leerlingen van Jezus ten prooi waren aan de voet van het kruis. Zij zijn geërgerd, omdat zij hun dikwijls kerkelijk geijkte en theologisch gefundeerde voorstelling van God niet willen prijs geven, om dat zij vasthouden aan een illu sie. Geloven is illusies erken nen, projecties terugnemen, God God laten zijn zoals H|j is, ook als dat ingaat tegen onze voor stellingen en verwachtingen. Voor de ware godsdienstige mens verwijst de kreet „God is dood' naar een bevrijding, om dat sterven voorwaarde is voor vruchtdra^en en opstanding. Wie God niet wil laten l|jden en sterven, kan ook geen deel krijgen aan Zijn opstanding. In de Emmaüsgangers her kennen we ons zelf zowel als ge lovige en als ongelovige menstn. De gelove in ons heeft in Jezus Christus God gezien en erkent, dat sterven en dood bij het .God zijn' behoren. God dood, ja, want op Golgotha stierf niet een volksmisleider, maar de Zoon van God, die zo de weg ging naar het leven. De onge lovige mens in ons moet erken nen in de uitspraak ,God is dood', dat hij een illusie, het door mensenhanden en mense lijk denken gemaakte beeld van God prijs moet geven. Niemand heeft ooit God gezien. Hij is er niet op een wijze, die wij men sen kunnen vatten, kunnen om lijnen, in onze macht kunnen krijgen. Zo mogen we ons dan aan sluiten bij de Emmaüsgangers om ons te laten voorlichten en verlichten door die vreemdeling, die Jezus is, die de opgestane Christus L, de God die leeft; en die ogen wil openen als Hij met ons maaltijd houdt en zichzelf uitdeelt aan ons. En Hij doet dit via onze medemens, de mederei ziger op de ,Weg'. M. J. Wagenvoorde Vrijz. hervormd predikant te Leiden. Modern levensgevoel Dit moderne levensgevoel kan men kortweg en simpel beschrijven als volgt: men constateert een discre pantie tussen de grote vlucht van de moderne wetenschap en techniek met de daarmee vergezeld gaande materiële welvaart en de hierbij zeer ten achter gebleven geestelijke ont wikkeling van de moderne mens. De oplossing van deze kastrofaal geble ken situatie, gevolg van het histo risch materialisme, dient men te vinden in het zoeken naar een col lectieve geestelijke gebondenheid van nieuwe orde, een soort bewust- worden van een gezamenlijke we reldziel a.h.w. Boeken nuukt Met .moderne westerse poëzie' be doelt Wenseleers niet dat, wat daar op het moment gewoonlijk onder ver staan wordt: de Poëzie na 1960. Inte gendeel b|jna. Deze moderne westerse poëzie manifesteert zich naar bevin dingen reeds bij Gérard de Nerval, Baudelaire, Mallarmé, Rilke en loopt door via Rimbaud, Eliot, Van Ostaijen, St. John Perse, Nijhoff. Op de vraag ,wat is moderne poëzie?' geeft Wenseleers uitvoerig antwoord. H|j doet dit aan de hand van talrij ke citaten uit het werk van de dich ters die naar zijn mening uiting ge ven aan die moderne mentaliteit en zegt nadrukkelijk dit begrip moder ne poëzie' niet te willen vernauwen tot een zuiver stilistische kwestie. 6.30 Berg. ds. M. Ottevangi De Bilt. Kerk (vrijgem.) 9.30 lees- Nieuwenhulzen Geref. Gem. Leesdienst. Rem. Kerk: 10 u ds. J. van Royen te Rotterdam. Hazerswoude: Herv. Gem.: 9.30 en 6.3t» u ds. G. Jonkers. Oeref. Kerk 9.30 ds. Brink; 6.30 u ds. B. Koekkoek. Hoogmade: Herv. Gem. 10 u ds. Fred. J. Broeyer. Katw|lk aan den H||n: Herv. Gem. >rpskerk 10 u ds. A. Makkenze; 6 u i. Jac. de Vos t« Katwijk aan Zee. apel Nieuwe Duinweg 10 u ds. G. uls te Gouda: 6.30 u ds. A. Makken- Gymn&stleklokaal school Narcis- at: 10.30 u dhr. J. Vink te Katwijk Zee. Geref. Kerk 9.30 u ds. W. s Katwijk aan Zee; 5 u ds. F. straat: 10.30 u dhr. J. Vink t aan Zee - - Bakker t Pijlman te Katwijk i Kat «Uk aan Zee: Nieuwe Kerk: 10 J W, Vroeg- Vos: 6 i e Kerk: 10 u ds. W. Chr. Hovlus; 6 uur ds. J. P. van Roon: Ichthuskerk: 10 uur ds. G. Boer 5 uur ds. A. Vink. Hulpkerk Hoornes: 10 u ds. H. W. van der Brink te 's Gravenhage; 6 u ds. W. Chr. Ho vlus. Gr. van Prlnstererschool10 uur ds. A. Vink. Ziekenhuis Overduln: 4 u Ieperen. Geref. Kerk: u ds. Van Beek; 5 u umfatorkerk: 10 u ds. ds. Van Beek. Zeehospl- 8.45 ds. Pljl- MARTINUS NIJHOFF Hij wijst voor de kenmerken van de moderne poëzie naar het gebied van het poëtisch levenbewust- zijn: een nieuw, actief, poëtisch be wustzijn gebaseerd op het hier en nu niet op hemelvlucht of wereld- ontvluchting. Dat met deze gebied bepaling niet realisme bedoeld wordt, is duidelijk; Nijhoff spreekt van een •mystiek surplus' dat geworteld zit in de waargenomen realiteit. Dit be wust te beleven is het kenmerk van de moderne dichter, als ik het wel begrepen heb. De taal bezinning op het wezen van de taal in verband met deze mo derne poèzieconceptie heeft N|jhoff in 1931 nadat zijn vernieuwing zich volgens Wenseleers voltrokken had gebracht tot de verklaring .zonder het gemeengoed van de taal, met haar diep verstrengelde wortels, met haar kuise onvermurwbare syn taxis, niet tot de geringste schepping j van boven-emotionele aard In staat te z|jn'. H|j beschouwt de taal een kort oponthoud tussen waarneming en de bewustwording hiervan. H|j acht dit het mateloze belang van de taal omdat in dit korte ogenblik de Deze hele reeks van essays door wijst Wenseleers op de verwantschap tussen T. S. Elliott en Nijhoff. Het werk van Eliott noemt hij ,het on betwistbaar hoogtepunt van de twin tigste eeuwse poëzie'. Mij lijkt dit al leen juist indien men poëzien wil be schouwen als tijdsuiting en tijds beeld. Luc Wenseleers toont zich een uit stekend verstaander van verzen. De exegesen die h|j geeft van b. vers ,Het Veer' in dit vers vindt men de woorden die de titel hele werk vormen is voortreffe lijk evenals die van .Zwervers Elven'. Zijn grootste aandacht geeft hij evenwel aan Nijhoffs lange .Awater' en .Het Uur U' hij, naast hier niet te beschrijven veel meer. zegt dat Nijhoff in die verzen gepoogd heeft de verwarring van het moderne wereldbeeld innerlijke chaos van de moderne mens te bezweren door de taal'. Of de dichter daarin geslaagd is, vindt hij als vraagstuk irrelevant en iets waarop het nageslacht maar ant woord moet geven. Naar m|jn me ning valt het toch te ontkennen dat deze gedichten krijg ik de indruk lichtende (In tegenstelling tot ver zwarende) en verruimende indruk achterlaten. In de beide essays over deze gedichten krijg in de indruk dat Wenseleers hartstocht voor vol ledigheid hem brengt tot iets te veel graafwerk. Zijn overwegingen bij de naam .Awater' o.a. gaan m.l. te ver en er ls bovendien bij het verschij nen van dit gedicht al alles over ge zegd wat er over te zeggen valt. Ook toen dacht men niet aan de magie die een woord of de klank daarvan voor een dichter hebben kan. In deze essays kr|Jgt men soms de indruk van wel verre van het kind met het badwater weg te gooien, dat het kind in een zee gebaad wordt. Deze beide verzen z|jn volgens m|jn opvatting zo helder wat N|jhoffs poëzie gewoonlijk la voor wie verzen lezen kan dat zoveel uitleg eer der schaadt dan baat, waarmee Ik echter niet wil zeggen dat Wense leers vondsten niet merkwaardig zouden zijn. Vreemde vergissing Wenseleers totale werk getuigt van grote kennis van zaken en van een groot verantwoordelijkheidsgevoel de talloze noten bewijzen zulks naast z|jn begrip van poëzie waar ik al op wees. Des te verwonderlijker is het dat hij een zo onbegrijpelijke vergissing begaan heeft op blz. 217—219 bij noot 21. Daar drukt h|j in z|jn geheel af: ,een korte dialoog tussen Pyramus en Thisbe O ver moedelijk daterend pl. 1924—'25, die hij zelf «Nijhoff. c.e.) blijkbaar als een grapje beschouwde en niet tot zijn eigenlijk werk wou laten beho ren, zoals biykt uit de ironische on dertekening (naar N|jhoff)\ Hier nu is van ironie werkelijk geen sprake, wat wat dan volgt Is niets meer of minder dan de parodie van Kees Stip, getiteld „Naar Nij hoff. Samenspraak van Thisbe met het L|Jk van Pyramus'. Deze parodie staat te lezen In het boekje ,V|jf variaties op een Misverstand' van hand van genoemde Kees Stip en verschenen in 1950 b|j L. J. C. Bou- cher. 's-Gravenhage. Deze fout Ls natuurlijk een even onverwacht ais welverdiende lof aan het adres van de parodist; ten opzichte van Luc Wenseleers zullen w|j het maar pech Zwijgerlaan: 10.30 Breen. Katwijk B 8.30 Dos. Koudekerk aan den R|Jn: Herv. Gem. 10 u en 7 u ds. Quak. Geref. Kerk 10 u ds. Makklnga; 7 u ds. Ha verkamp te Lelden. Leiderdorp: Herv. Gem. 10 u dhr. J. d. Hoek; 5 u ds. A. de Leeuw te Boskoop. Kerkzaal Zijlkwartier: 6.30 u dhr. J. v. d. Hoek. Gebouw 10 uur Jeugdkerk. Geref. Kerk: 10 u ds. J. van Drie; 6.30 u ds. F. Minnema. Kerkzaal Z|)lkwartler: 10.30 u ds. Min nema; 5 u ds. Van Drie. Ver. Vrijz. Herv.: Geen dienst. Lelmulden: Herv. Gem. 9.30 u da. L. J. Wapenaar. Geref. Kerk 9.30 en u ds. R. A. Flinterman te Den Haag. Llsse: Herv. Gem.: Grote Kerk 10 u ds. P. Moeremhout (H.D.); 7 u ds. S. Koolstra. Helv. kapel: 10 u ds. S. Kool stra. Geref. Kerk 10 en 5 u ds. A. E. van der Woude; Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 u ds. D. H. Biesma. Geref. Gem. 10 en 4 u ds. W. Suvker; dond. 7.30 u ds. W. Buyker. Öeref. Kerk (vrijgem.) 10 en 4.30 u ds. J. J. Ver leur. Oud Geref. Gem. 9.30 en 3 u leesdienst: 16 februari 7.30 uur lees dienst. Ned. Prot. Bond geen dienst. Nieuwkoop: Herv. Gem. 10 u ds. Van Ieperen; 6.30 u ds. D. Olieman». Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. J. V. Vanhaelen. Chr. Geref. Kerk 9.30 u en 6.30 u dienst des woords. Rem. Geref. Gem. 10 u ds. T. Mayer. Nleuwveen: Herv. Gem. 9.30 u da. W. Kool: 6.80 u ds. A. M. Llndenburg. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u ds. H. G. A. Melnders. Noordw|Jk aan Zee: Herv. Gem. 10 u ds. D. Keunlng; 5 u ds. J. van Dok. De Rank: 10 v ds. C. Warner. Herv. Geref. Evangeli satie (vglo-school, Sehoolstr. 2) 10 u ds. G. van der Kamp te Den Haag; ds. W. Chr. Hovlus te Katwijk aan Zee. Noord w|jk-Blnnen u ds. J. van Dok; 6 Geref. Kerk: 9.30 u ds. C. Warner; u ds. H. A. van Botf Berghstlchtlng 11 Ned. Prot. Bond drich te Lelden. g- C. Warner. L. H. Frie- ds. A. Smits (H.D.). Jegor, Irlk. Paulus- Hulsman. Vrijz, Jeugddienst; 7 kerk: 10 u ds Herv. Groene Kerk 9.30 u prof. dr. "j. de Graaf te De Bilt. Geref. Kerk 10 en 5 u dr. K. J. Kraan. Geref. Kerk (vrij gemaakt) 8.30 u ds. R. Brands; 2.30 dhr. Poorter, 7 Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. C. A. Ver hoog. Rem. Geref. Oem.: 10 u dr. A W. Cramer. RIjnsaterwoude: Herv. Gem. 10.30 v ds. A. M. Llndenburg (H.A.); 7 u ds r. Chr. Geref Kerk des woords. Wapenaar. 30 u en 2.15 u die RUnsbnrg: Herv. Gem. Grote Kerk: u ds. H. van Gosllga; 10.30 u ds. H. m Gosllga (H.D.); 5 u ds. A. van Pijnakker. Geref. Kerk (vrlj- 5.15 u dr. J. Douma. Chr. i ds. G. de Vries. gem.) Geref. Kerk: 10 Geref. Kerk: Petrakerk: 9.30 u ds. v. d. Linde; 5 u ds. Baayen. Rapenburg- kerk: 9 30 u ds. Baaven; 6 u ds. Btjle- veld. Maranathakerk: 9.30 u d6. Bijle- veld; 6 u ds. v. d. Linde. Sassenhelm: Herv. Gem.: 10 u ds. W. H. Walvaart; 5 u ds. D. Keuning te Noordwljk aan Zee. Geref. Kerk: 10 u ds. H. v. d. Berg te Voorhout; 5 en 7 u ds. J. D. te WlnkeL Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. L. S. den Boer. Ned. Prot. Bond: 10.30 u dhr. J. P. Hulsbos en drs H. Roos (Jeugddag- gezlnsdlenst). Valkenburg: Herv. Gem. 10 u dhr. Drijver te Voorschoten; 6.30 u ds. Vink te Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. Langeler. Geref. Kerk (vrijge maakt): 10.15 en 5 u ds. R. Brands. Voorhout: Herv. Gem.: 10 u ds. A. Oskamp. Geref. Kerk (ln herv. Kerk) Hulp en Heil 10 u ds. zyistra. R|)nd|Jk 10 u ds. Saraber. Geref. Kerk 9, 10.30 Leeuwen te Den Rem-Doopsgez. Kring: Cult. Centrum 10.30 u as. J. V. Hllverda te Rotter dam. Waddlnxveen: Herv. Gem. 9.30 u ds. J. Verwellus; 6.30 u ds. J. Kooien te Werkendam. Wljkgebouw: 9.30 u ds. C. Vos te Gouda; 6.30 u ds. J. Verwe llus. Bethel: 9.30 u ds. W. Vroeglnde- welj te Katwijk; 5 u ds. C. Baas ts Immanuëlkerk9.30 Haarlem; 7 u ds. W. 1 Rotterdam. Geref. K.._ H 650 u ds. B. Koekkoek. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds. A. P Verloop Warmond: Herv. Gem.: 10 u ds. J. M. Snijders (Jeugddienst); 7 u ds. M. J. Elffrich te Voorburg. Wassenaar: Herv. Oem. Dorpskerk: 10 u ds. J. A. G. van Zanten; 7 u dr. Th. C. Frederlkse. Kievletkerk: 9 u Jeugdkerk; 10 u dr. Th. C. Frederlkse; Deylerhuls 10.16 u ds. J. T. Wlersma; 7 u ds. J. A. G. van Zanten. Dorps centrum 10 u Jeugdkerk en kinder diensten. Geref. Kerk: Bloemcamp- laan 10 en 5 u ds. L. Bech. ZiJUaan: 10 en 5 u ds. D. van der Meulen. Ned. Prot. Bond: Lange Kerkdam 10.30 u ds. D. A. Werner. Johanneshuls: 10.30 u ds. H. J. Adrlaanse te Den Haag. Herv. Geref. Evangelisatie: Dorpshuis 10 u ds. *- c-«- Schevenlngen; Goudrlaan Woubruggge: Herv. Gem.: 9.an 6.30 u ds. Kempenaar. Geref. Geref. Kerk Brederveld te Lel- Herv. Gem. 9.30 i eref. Kerk: 9.f Snel te Nleuwv Doorn: den. Jeugddienst. Zwammerdam: Herv. Gem. 10 u ds. J. Wagenaar: Hoek te Aarlanderveen. Rem. CLARA EGGINK Noiïin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 21