2
Scii
ristendom nog steeds
en miskend
^e onbekend
Leiden krijgt nog dit
jaar microtheater
Diës-oratie prof. dr. K. A. H. Hidding
Sluimerende energie
voor zware opdracht
r Ruimte
en tijd
E
^achtconcert
in Leiden
Marcus Bakker (c.p.n.)
zit vol kritiek
Voddenrapers van
Haarzuilens
Oesters in Leiden
rtt)ENSDAG 8 FEBRUARI 1967
LEIDSCH DAGBLAD
wet of de leer, ligt ten grondslag aan heeft men ook nooit voldoende oog
ir^nder de titel „Structurele Godsdienstwetenschap" sprak
of. dr. K. A. H. Hidding als rector magnificus hedenmiddag
EN traditionele rede uit ter gelegenheid van de diës natalis
ilnjh de Leidse Universiteit. Andere bijeenkomsten rond deze
jaardag vonden in het afgelopen weekeinde plaats. In zijn
je in de Stadsgehoorzaal, die bijgewoond werd door zeer
rsteje senaatsleden, het curatorium, en vertegenwoordigers van
3 e? andere sectoren van de universitaire gemeenschap en ge
meentelijke autoriteiten, sprak prof. Hidding over de plaats
uvun mens en godsdienst in de realiteit van ruimte en tijd. Hij
nstateerde onder meer, dat het westen door een al te een-
danige waardering van het woord en het begrip eigenlijk nog
t/n>eds in een pre-historisch tijdvak lééft. Dit rechtvaardigt
ïrigens de hoop dat de enorme energieën, die daardoor nog
mnrscholen liggen in het christendom, mettertijd dienstbaar
naakt zullen kunnen worden aan de oplossing van de ont-
beepjk zware taken, waarvoor de huidige mensheid staat.
Da
zijn oratie ging prof. Hidding
oor^i uit, dat, evenals heel de wer-
^{*kheid, ook de mens de vierdi-
sionale eenheid is van ruimte en
d al heet hij meestal de eenheid
liohaam en ziel of geest. Zulk
Rle eenheid is een structuur, het-
Buui betekent dat men geen van bei
kan wegdenken of wegnemen,
apler dat hierdoor tegelijk de we-
lde en de mens zelf wegvallen. Niets
nea bestaan zonder plaatsruimte of
duur en ook de mens is ondenk-
ivoi zonder zijn ruimtelijk lichaam
L_vjn geest als de eenheid van zijn
Ap>orele bewustzijnsprocessen.
lsar wat bestaat, het atoom zogoed
uu
ts. de kosmos, ls zulk een eenheid
""'verschillende factoren. Achter de
dok
prong hiervan kan de mens on- I
em'^iyk komen, omdat ook hijzelf
n als het produkt hiervan, als
ïtuur, kan bestaan. Dus kan hy
de aard van ruimte, tyd, lichaam
_^est op zichzelf niet kennen, zy
I Ben nooit zelfstandig voor, maar
■Muitend in hun wederzijdse ver-
■ftt is kenmerkend voor de mens,
^^ïij openstaat voor de wereld, die
fggcwel in natuurlyk als in gees-
z opzicht in zich opneemt: door
tl te halen, te eten en te drin-
h maar ook door de visuele, akoes-
Jr ie en andere beelden via de zin-
♦n in zich op te nemen en zo te
N" te horen en te voelen, waarop
bewustwording berust. Zo leeft
n een bewuste communicatie met
voo'ereld en zijn medemensen.
id fi
principieel belang
als de eenheid van de ruimte en tijd
verschijnt. De betekenis hiervan
biykt, als men erop let, welke ver
schijnselen in de verschillende gods
diensten als openbaringsmiddel fun
geren, waarin dit mysterie zich indi
rect te kennen geeft, zodat de mens
er weet van krijgt. Deze media zijn
tweevoudig: of overwegend ruimtelijk
nameiyk het uiterlijk voorkomen of
beeld van de wereld en van bepaalde
soorten verschynselen, dat hun on-
doorgrondelyk wezen te kennen geeft
en hun onderscheiding mogelijk
maakt: of overwegend temporeel, het
spreken en horen van het woord, dat
bovenal een proces is.
In de zogenaamde polytheïstische
godsdiensten fungeert het beeld als
openbaringsmiddel. De goden zyn
hier de verborgen machten van de
elementen, het voedsel enzovoorts, die
zich in het utterly k beeld openbaren
en die men uit de mythe kent en in
de cultus benadert. Het woord van
de ene God, van het heilige boek, de
de monotheïstische godsdiensten, die
in veel opzichten van die van het eer
ste type verschillen. Maar in beide
gaat het om het ene mysterie, dat
zich openbaart in overwegend ruim
telijke dan wel temporele verschyn
selen. Het geloof is dus of uit de
aanschouwing of uit het gehoor.
Moderne
ontwikkeling
Prof. Hidding herdacht hierna
prof. W. B. Kristensen, die juist een
eeuw geleden werd geboren en van
1901 tot 1937 te Leiden doceerde. Aan
hem is het te danken, dat de gods
dienstwetenschap over die eigen op
vattingen van de begrippen door,
groei, leven, beeld, woord, totaliteit,
orde enzovoorts kan beschikken, die
haar in staat stellen aan de moderne
ontwikkeling van het denken mede
te werken.
Tenslotte maakte de Leidse rector
magnificus enkele opmerkingen over
de plaats van het christendom in het
geheel der godsdiensten. Voor deze
godsdienst is noch de aanschouwing
van het beeld noch het horen van het
woord karakteristiek, maar een der
de openbaringsw lj zede bevrijdende
ontmoeting met de persoon Jezus
Christus, die volgens het Nieuwe
Testament zowel het beeld als het
woord Gods is. Hieruit volgt, dat de
zin van deze godsdienst onmogelijk
te kennen is met behulp van de on
derling zeer verschillende denkwy-
zen, die dienen om de openbaring
via het beeld en het woord te ver
staan. Deze denkwyzen zyn overwe
gend perceptief en conceptief en val
len samen met het concrete
waarnemen en het denken in ab
stracte begrippen.
Bij het christendom gaat het ech
ter om een derde, geheel eigen ken-
wyze, die uitsluitend in en met de
menseiyke ontmoeting Ls gegeven.
Omdat men tot nu toe op dogma
tische gronden nooit het christendom
in zyn verband met alle andere
godsdiensten heeft willen begrypen.
kunnen krygen voor de eigen open
baringswijze hiervan en de hlerby
behorende denkwyze. Met als gevolg,
dat het christendom nog steeds de
minst bekende en de meest misken
de van alle godsdiensten op aarde is.
Het wezen hiervan is onmogeiyk
in een dogma te vatten, zoals de kerk
tot nu toe steeds heeft getracht.
Dit tragisch misverstand vloeit
voort uit de historisch bepaalde ,al
te eenzijdige waardering van de wes
terse culturen voor het woord en het
begrip, dat alle werkeiykheid als zyn
object aan zich wil onderwerpen. Dit
heeft weer tot gevolg, dat door het
domineren van dit objectiverende,
conceptieve denken het Westen nog
steeds in een pre-christeiyk tijdvak
leeft. Dit is misschien een troost,
wanneer men bedenkt, dat de hui
dige mensheid de ontzagiyk zware
taken, waarvoor zy staat, wellicht
BURGERLIJKE STAM)
LEIDEN
GEBOREN:
Ronnie, zn van T. van As en N. de
Graaf; Shlreen Christina Magdalena.
dr van W. C. Mark en G. Passchler.
Michel Robert, zn van R. Benjamins
en J. A. Boomstra; René, zn van A.
G. Leeflang en A. G. van Leeuwen!
Jacob, zn van T. Phlllppo en K. J.
Kikkert; Gerard us Wilhelmus Corne
lls Johannes, zn van P. C. Warmer-
dam en W. M. Geerlings; Jacobus
Bemardus Franciscus. zn van B. H. P.
van Werkhoven en C. A. T. Steen-
voorden; Arris Floris Willem, zn van
A. Ollemans en L. A. Zwanenburg; Ri
chard Hendrik Coenraad, zn van H. C.
Hemker en C. Boer: Marcus, zn van
P. Visser en M. C. van den Berg; Die
ter Bastlaan, zn van B. P. van Duyn
en G. W. J. van Duljvenvoorde; Sven
Frederlk, zn van H. S. Hanell en M.
B Ander; Jeroen Bemardus Maria, zn
van H. M. van den Berg en E. J. M
T. Nederveen; Yvonne Theodora Ge-
rarda Helena, dr van A. B. van der
Meer en T. M. Zandvliet.
GETROUWD:
F R. H. van Efferink en M. Heems
kerk.
OVERLEDEN:
J. Florlsson, 71 Jaar, wed. van J. J.
van Benten; H. van der Waals, 60 Jaar.
man; J. van der Nat. 70 jaar, man; P.
Slmonls, 77 Jaar, man; S. M. Siykhuls.
87 Jaar, wed. van G. Harland; E. C.
Roman. 91 Jaar, wed. van J. G. Klan-
dermans; P. Stek, 54 jaar, man; A. J.
Marks, 49 Jaar, echtgenote van J
SchefersH. Nleuwenburg, 85 Jaar,
man; J Bavelaar, 82 Jaar, man; C.
Dubbelaar, 65 Jaar, man; C. M. van
Rooyen, 61 Jaar, man; J. Schilp, ',4
Jaar, man; H. J. Sloos, 43 Jaar, man.
ADVERTENTIE
Wie heeft er eigenlijk recht van
spreken als het om werk gaat?
De Partij van de Arbeid is de partij
van de werkgelegenheid. Dat weet
iedereen. We hadden onze plannen
klaar. Limburg was er al door, met
het Noorden waren we bezig. Dat
wist iedereen. Ook de KVP. Maar
toen moest bet kabinet zo nodig ge
wipt worden, waarbij de PvdA (en
Bogaers) aan de kant werden gezet.
Kostbare maanden gingen verloren,
waarin niets gebeurde. Nu ziet ook
de overgangsregering in, dat maat
regelen nodig zijn. Maar als je wer
kelijk wat wilt doen aan de werk
gelegenheid, dan kun je niet om de
haverklap een politieke crisis hebben.
Dan heb je een echte regering nodig,
die door kan werken. En dat is met
de regering waar Schmelzer en Toxo-
peus op aansturen. Maar gelukkig
heeft u op 15 februari
ook nog wat te zeggen.
Den Uyl,
een man om mee te werken.
Een gewaarschuwd mens stemt voor
zy hlerby wordt gesteund door d," Lofwaardig initiatief van de clir. toneelgroep „Imperium"
enorme enereteën. die nnir kunnen
enorme energieën, die nog kunnen
schuilen in een christendom, dat wel
op de juiste wyze wordt verstaan.
Het wezen hiervan is te ontdekken
met behulp van een ook voor de stu
die der godsdiensten onmisbare
structurele methode, die by voorbeeld
in de moderne fysica, taalwetenschap
en sociologie reeds tot zulke grootse
resultaten heeft geleid.
ADVERTENTIE
d en overal heeft de mens in-
ef beseft, dat aan alle bestaan
erstaan God als onkenbaar mys-
ten grondslag ligt, waaruit alles
u Rï Leidse Jazz-Society Fold Beat 14
dra* anderhalf-jarig bestaan organi-
FB-14 nameiyk een nachtcon-
In die grote zaal van het Leidse
,-Jshuds aan de Apothekersdyk
C"t de op het ogenblik in Parys wo.
le Amerikaanse tenor-saxofonist
namy Grif fin voor de actieve Leidse
u club één van zyn twee Neder -
i 0 Ise concerten.
5 in 1927 geboren Johnny Griffin
i ïi ikte zyn jazzdebuut reeds op
i Etrige leeftijd in de beroemde band
Lionel .Hampton. Zyn eerste op-
;e dateert echter pas van 1956.
fin speelde toen met Junior
1 tce (piano), Wilbur Ware (bas)
1 iuddy Smith (drums). In die pe-
j e trad hy ook vaak op met Art
i tey en Thelonius Monk. Met deze
lei heeft Johnny Griffin vele
le opnamen gemaakt. Bekende
posities zijn: „Saitin Wrap", „Lol-
p" en „Bee-Ees".
j eerste officiële erkenning kwam
7 i958. Griffin werd toen door de
8 wn Beat Critics Poll" in de „new
I afdeling voor tenor - saxofon is -
3 als vierde genoteerd. Sindsdien
t jn ster steeds rijzende.
3 ihnny Grif fin. die sinds enkele
n in Parijs woont, maakt vanuit
franse hoofdstad veel tournees
s Europa en Amerika. Bij zyn op-
en in Leiden het grootste eve-
j lent dat Folk Beat 14 tot nog toe
i stapel heeft gezet krijgt de
nse-Amerikaan een puur Neder-
Ise begeleiding naast zich. Cees
ger (piano), Jacques Schols (bas)
Johnny Engels (drums) zullen
ff in nJ. terzyde staan.
,Wy beleven thans een dolle ver
kiezingscampagne', aldus het com
munistische Tweede Kamerlid, Mar
cus Bakker, gisteravond ln de tot de
laatste plaats bezette grote zaal van
Den Burcht.
Was het mijn fractiegenoot, aldus
spreker, die in de vaste commissie
voor Buitenlandse Zaken als eerste
sprak over het verleden van Von
Kielmansegg, de oud-nazi-generaal
en anti-semiet, thans, met de ver
kiezingen in het verschiet, stelt nu
ook de fractieleider van de V.V.D.
vragen over deze man, die de vrij
heid denkt te verdedigen vanuit een
Nederlandse staatsmyn.
De erepalm van de dwaasheid gaat
volgens Marcus Bakker naar de
K.V.P., die er moeite mee heeft, dat
mgr. Bluijssen heeft verklaard, dat
de r. katholiek niet in geweten ver
plicht is om op de K.VP. te stem
men. Schmelzer stelt momenteel
drastische pogingen in het werk om
het rumoer, dat is ontstaan na de
uitspraak van de r.k. jongerenvoor-
zitter, mr. Gerrits, te overstemmen.
Ook het boortorengeweld van de hui
dige minister-president kon by de
C.P.N.-er geen instemming vinden.
De waanzin van het kapitalisme
wordt z.i. gedemonstreerd in het hui
dige bouwbeleid. Terwyi de bouwvak
arbeiders op straat staan is er een
groot woningtekort; de wegen zyn te
smal en de wegenbouwers sturen wy
naar huis, aldus spreker. De miljar
den, die aan de bewapening besteed
worden, zouden volgens Marcus
Bakker beter gegeven kunnen wor
den aan de oplossing van de werk
loosheid, met name in de bouwnij
verheid.
Volgens het communistische ka
merlid moet links versterkt worden.
Indien dit geschiedt wordt er een
streep gezet onder de werkloosheids-
zwendel. Een zwendel want de wins
ten zyn uitstekend, de exportvoor
uitzichten voortreffeiyk en de order
portefeuilles bijzonder goed. Het ka
pitalisme is volgens Marcus Bakker
ryk in het vinden van nieuwe woor
den voor werknemer. Sprak men in
werkgeverskringen lange tyd over
bedrijfsgenoot, thans spreekt men
over medewerker. De meest ideale
werknemer ziet de werkgever ln een
man, die aan de fabriek spoort vraagt
om een baantje. Voor de buitenland
se politiek van de regering had Mar
cus Bakker eveneens geen goed
woord. Minister Luns stelt zich vier
kant achter Johnson en de vijf grote
politieke partyen weer vierkant ach
ter Luns. Lammers van ,Tien over
rood' is door de P.v.dA. op een niet
verkiesbare plaats gezet. De stemmen
straks op Lammers uitgebracht, ko
men ten goede aan een party, waar
van vertegenwoordigers zich stellen
achter de Vietnampolitiek van een
Johnson en Luns, aldus spreker. Dit
kan toch nooit de bedoeling van
Lammers zyn geweest! Ook de par
ty van boer Koekoek had niet spre
kers sympathie. Een party, die in
Duitsland, gelet op een artikel van
Boerenafgevaardigde Scheps, reeds de
sympathie heeft van de opkomende
neo-nazi-party ln Duitsland.
Kritiek had Marcus Bakker deze
avond verder ook op de P.S.P., een
party, die z.i. in een donkere kamer
geblinddoekt rond loopt om een
zwarte kat te vangen. In Gortzak
heeft deze party een man gevonden
om voor arbeidertje te spelen. Met
deze man, aldus spreker, die eertijds
een rol speelde in de E.V.C. hebben
wij te veel meegemaakt. Tot de P.S.P.
zeggen wy, houdt hem, bij ons krygt
hy geen kans meer.
Tenslotte zei de heer Bakker de
aanwezigen, dat de CP.N. niet ach
ter Moskou of Peking aanloopt. De
C.P.N. stelt zich op het standpunt,
dat ieder land, in volledige zelfstan
digheid, moet kiezen voor zijn eigen
staatsvorm. Nimmer zal de C.P.N.
een .slippendrager van een buiten
landse party worden'.
Kerkeliik Leven
NED. HERV. KERK
Beroepen te IJmuiden
H. v.
Niel) (toez.i dr. C. Bezem er te Hat-
tem; te Eibergen (vac. H. Gordeau)
efcoez.) A M. Kalkman te Oosterhout
c.a.; te Berkel-Rodenrys G. J. v. d.
Bogerd te Gouda.
Aangenomen naar Wieringermeer
(vac. J. v. Woudenberg) (toez.) Th.
de Haard t te Kuinre; het beroep van
de provinciale kerkvergadering van
Zuid-Holland (als predikant voor
buitengewone werkzaamheden te
Rotterdam) S. P. de Roos, eervol ont
heven predikant, aldaar; naar Kloe-
tinge J. Ph. Hilhorst te Buitenpost
Bedankt voor Enkhulzen (vac. A.
M. Ambzendus) (toez.) G. H. Plan-
tirnga te Tzummarumvoor Bodegra
ven (vac. A. den Harbogh) B. A. v.
Donkersgoed te St. Phtlipsland; voor
N.OP. (wykgem. Emmeloord) (vac.
A. P. Rasch) J. H. Bokhove te Neede;
voor Renkum (vac. J. C. v. Hunnik)
Ph. J. Sboutjeadyk te Hellendoomi;
voor Slikkerveer (wykgem. Den
Donk) A. Makkenae te Katwyk a.
d. Ryn
GEREF. KERKEN)
Beroepen te Rotterdam - Lombar-
dyen G. de Rutter te Sydney, Aus
tralië; te Rotterdam - Usseimonde
(vac. P. v. d. Spek» D. Bouwknegt te
's - Grave nhage - MoerwlJ k
GEREF. KERKEN (vrijgemaakt)
Beroepen te Huizum (Fr.) G. Mul
ders te Murmerwoude; te Tweede -
Exloërmond-Valthermond en te Win
schoten J. C. Post. kand. te Leeu
warden.
Aangenomen naar Maartensdyk j
J. P. Moerkoert, woonachtig te Alk-i
maar.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Naarden M. Baan te
Zeist; te Zaandam D. Biesma Jr. te
Aalsmeer.
Tweetal te Mydrecht A. Broersma,
kand. te Leeuwarden en J. Kruis,
kand. te Apeldoorn; te Zwaagwest-
Kardinaal
Spellman
over Vietnam
De secretaris van kardinaal Spell
man, aartsbisschop van New York,
heeft verklaard dat de kardinaal de
Amerikaanse deelname aan de strijd
In Zuid-Vietnam nooit heeft om
schreven als „de oorlog voor Chris
tus".
De secretaris, mgr. Patrick Ahearn,
die de kardinaal naar Zuid-Vietnam
heeft vergezeld, reageerde met zijn
ontkenning op de beschuldiging, die
de episcopaalse bisschop C. Kilmer
Myers zaterdag heeft uitgesproken.
Mgr. Ahearn heeft verklaard, dat
hij by alle bezoeken van de kardi
naal aan de troepen aanwezig is ge
weest en de gewraakte uitdrukking
geen enkele maal heeft gehoord. De
episcopaalse bisschop had de uitdruk
king als schandalig bestempeld.
Mgr. Ahearn verklaarde: „de hou
ding van de kardinaal is niet in het
minst schandalig. Hy is geen voor
stander van oorlog. Hy heeft in het
openbaar verklaard, dat niemand die
by zyn volle verstand is, oorlog
wenst. Hy is van mening dat wy niet
naar oorlog in Vietnam hebben ge
streefd, maar daar zyn heengegaan
als reactie op een oproep van een
volk, dat door het communisme wordt
bedreigd. De kardinaal gelooft met
stelligheid dat communistische agres
sie een kwalyke zaak is en moet wor
den bestreden door hen die de zege
ningen van de vrijheid genieten. Hy
heeft herhaaldelijk gezegd te hopen
dat het. conflict spoedig kan worden
overgebracht naar de comtferenfcieta-
fel. waar een rechtvaardige regeling
kan worden gevonden. Kardinaal
Spellman heeft duidelijk gesteld, dat
hy dit zou beschouwen als een Ame
rikaanse overwinning", aldus mgr.
Ahearn.
Nog dit jaar, men hoopt in okto
ber, zal Leiden een microtheater rijk
zijn. Het zal worden gevestigd in het
voormalige fabriekscomplex van Van
Wyk aan de Vestestraat, waar de
chr. toneelgroep „Imperium" voor
dit doel van het gemeentebestuur de
beschikking heeft gekregen over de
gehele derde verdieping, die een op
pervlakte van 300 m2 beslaat. De uit
25 leden bestaande vereniging zal
hiermee een .eigen home' krygen.
Reeds drie jaar geleden ontstond
het plan. om in navolging van het
Flitstheater in Delft, een dergeiyke
ruimte te creëeren. Tevens werd hier-
by de wens geuit opvoeringen te ge
ven voor een kleiner aantal perso
nen. Nadat de vereniging tevergeefs
naar een geschikte ruimte had om
gezien. besloot men anderhalf
jaar geleden een beroep te doen op
het gemeentebestuur.
Dit heeft ertoe geleid, dat de ge-
(Van onze Utrechtse correspondent)
Op het landgoed van kasteel „De Haar" in het Utrechtse
Haarzuilen heeft de Frans bedelpater Abbe Pierre twee var
kensstallen gekregen voor zijn Emmaus-communiteit. Het
wordt de eerste vestiging van deze door de Franse pater acht
tien jaar geleden opgerichte gemeenschap voor armen, ont
spoorden en daklozen in Nederland.
Varkensstallen
voor Abbe Pierre
In Franfcryk zyn al 28 van deze
communiteiten. Bij een bezoek verle
den jaar aan de barones Van Zuylen
van Nijevelt, ontving pater Pierre de
twee varkensstallen. Eén is al in ge
bruik, de andere doet nog dienst ais
varkensstal. De twee barakken staan
aan de rand van het landgoed in het
dorp Haarzuilen. Vrijwel het gehele
dorp Haarzuilens. Vrywel het gehele
gische baron Van Zuylen van Nye-
velt. De Emmauscommuniteit is een
gemeenschap voor mensen, die van
het rechte pad zyn afgeraakt. In de
communiteit wordt him een dak bo
ven het hoofd en een bed gegaran
deerd op „De Haar" is plaats voor
tien tot twaalf mensen maar ze
zullen moeten werken om in hun le
vensonderhoud te voorzien. Dat werk
bestaat uit oud papier en vodden op
halen en verkopen.
In iedere gemeenschap is een man
die als verantwoordelij k persoon
wordt aangesteld. In de Nederlandse
oommuniteit is dat de heer Van de
Veer, die in Parys lange tijd onder
Abbe Pierre heeft gewerkt. De slaap
gelegenheid biyft primitief, omdat de
mensen moeten leren met het minste
rond te komen. De Emmaus-commu
niteit is een instelling met als doel
„armen helpen de armen".
Zaterdag heeft Abbe Pierre op kas
teel „De Haar" met een aantal be
langhebbenden de laatste zaken ge
regeld. Wanneer de oommuniteit of
ficieel wordt geopend is nog niet be
kend. In april komt de tweede stal
vrij. Twintig Jongelui van het jonge
ren vry willigerskorps zullen in een
week de stal dan verbouwen tot
slaapgelegenheid voor de Nederland
se emmausg angers.
De leden van de communiteit moe- rv -rjr rp
ten, wanneer ze grote sommen geld Ui*. 11. 1 TaCCV OV0F l
verdienen met hun handel in lompen
en oud papier, het geld afdragen. Dat
geld wordt dan gebruikt voor inves
tering in de gemeenschap of even
tueel voor het oprichten van een
tweede communiteit in Nederland.
Behalve in Frankrijk en Nederland
heeft Abbe Pierre met zijn „vodden
rapers van Parijs" ook in andere
Europese landen communiteiten op
gericht.
meenteraad maandag een voorstel te
behandelen kreeg en goedkeurde
over het treffen van enkele nood
zakelijke voorzieningen aan het voor
malige fabriekscomplex van Van
Wyk. Naast de bedrijfsruimten, die
voor het merendeel reeds in gebruik
zijn genomen, zyn verscheidene de
len van dit complex ten dienste van
het verenigingsleven gesteld. Voor
wat de toneelgroep betreft, zal de ge
meente zorg dragen voor de elektri
sche verlichtingsinstallatie en de ver
warming: k06ten f. 16.000,-.
De kosten van het gehele project
van „Imperium" zullen ongeveer
f. 80.000,- bedragen. De vereniging
zelf beschikt over f. 17.500,-; kortin
gen en giften van bedrijven zullen
f. 21.000,- opleveren .In het restant,
groot f. 16.000,-, zal men kunnen
voorzien door zelf werkzaamheden
te verrichten.
De werkzaamheden aan het
theater, onder leiding van het archi
tectenbureau Herms van den Berg,
zyn thans in volle gang. Een unicum
wordt het podium, dat een afme
ting krygt van 11,80 x 7,20 meter.
Het is demontabel, zodat men niet
aan een vaste plaats is gebonden.
Het theater zal aan 96 perso
nen plaats bieden. Dit aantal zal
nog kunnen worden vergroot door de
foyer erby te nemen.
Het ligt in de bedoeling van het
bestuur by voldoende belangstelling
serievoorstellingen te geven. Tevens
zal de mogelijkheid bestaan na de
opvoering een gesprek te hebben
over de Inhoud van het gebodene.
Ook heeft het bestuur van de to
neelgroep, die in augustus van dit
jaar 10 jaar zal bestaan, het plan
eenmaal per jaar een experimentele
toneeluitvoering voor het voetlicht
te brengen. In de toekomst zal het
mogelijk zyn, dat ook andere toneel
verenigingen van het theater gebruik
gaan maken.
By het uitdiepen van een der beide
pyiers voor de nieuwe brug naby
Sluiskil over het verbrede kanaal Ter
einde A. Broersma, kand. te Leeu- neuzen Gent is op een diepte van
warden en J. Kruis, kand, te Apel- 24 meter een versteende massa van
doom. I ron<* 200 kg. gevonden. Rykswater-
vpivr cvtvr ofmffmtfn staat zond een gedeelte ervan naar
VRIJE EVANG. GEMEENTEN het Museum Van Natuuriyke Historie
Beroepen te Enschede W. de Goede ln Leiden waar het onderzoek uit
te NU verdal. j wees, dat het aan elkaar gekoekte
versteende exemplaren van de reu-
zenoester waren. De ouderdom ervan
wordt op ongeveer 25 miljoen jaren
geschat. Men veronderstelt dat tij
dens een hevige storm een aantal
oesters op elkaar sloeg en in de bo
dem verdween. Sommige exemplaren
van de reuzen-oester wegen ongeveer
1,5 kg.
Gevaren van
alcohol
Op uitnodiging van de afdeling
Leiden-noord van de Ned. Chr. Vrou
wenbond sprak gisteravond in één
van de zalen van de Petrakerk de
heer W. C. F. Scheps uit Den Haag
over „Alhocolisme als maatschappe-
lyk probleem".
Van de vele belangrijke verschyn
selen, die zich in het leven aan ons
voordoen, is hert- alcoholisme er, aldus
spreker, één, waarover wy tot een
positieve instelling moeten komen.
Het is eeuwenoud en internationaal
in betekenis en omvang. Met tal van
voorbeelden en in een enkel cyfer
j werd dit aangetoond. Hoe staat de
christen, die toch de solidariteit der
schuld erkent en die iets behoort te
kennen van de inneriyke ontferming
van de zoon des mensen daartegen
over?
Winst kan pas geboekt worden als
eerst de ban dei- onverschilligheid
doorbroken wordt. Dan pos kan een
beroep gedaan worden op allen het
voorbeeld van de Goede Herder te
volgen en het ene verloren schaap
veilig terug te halen. De heer Scheps
deed een beroep op de aanwezigen
om by visite de zwakken onder de be
zoekers niet meer ln verleiding te
brengen met een zoert. vrouwen-
drankje. een kloek glas bier of één
onschuldig borreltje. Men moet het
oog openhouden voor de zorgwekken
de gevaren t.a.v. verkeersveiligheid,
huwelijksgeluk, eto.
Afrikaanse
muziek
In het Leidse Rijksmuseum voor
Volkenkunde hield dr. Hugh Tracey
uit Zuid-Afrika gistermiddag aan de
hand van filmbeelden een lezing over
de Afrikaanse muziek, getiteld: „The
significance of African music in the
present days".
Dr. Tracey begon zyn causerie met
op te merken dat de Afrikanen niet
spreken en denken over kunst als
object zoals wy dat doen. Hy voegde
daar aan toe dat de muziek voor
hen ook een andere waarde heeft t
het afschrikken van boze geesten.
Tevens zien zy muziek als een vorm
van kracht.
Voorts zei hy dat er niet één Afri
kaanse soort van muziek bestaat zo
als er ook niet één Afrikaanse taal
in omloop is: elke stam heeft zyn
eigen muziek. Nadat een film was
vertoond over noord Kongo, met
mens en muziek centraal, het hy aan
de hand van grammofoonplaten de
verschillende soorten Afrikaanse mu
ziek de revue passeren. Er bleek ook
een grote verscheidenheid van in
strumenten te bestaan: fluit, drums,
strykers en xylofoon om er enkele
van te noemen. Met filmbeelden il
lustreerde dr. Tracey vervolgens de
verschillende mogeiykheden met
deze instrumenten waarna hy de
lezing met een film over Mozambique
besloot.
Als toegift werden tot slot twee
films vertoond over Roeanda hier
zag men op welke wyze de Toetsi-
stam muziek beoefent en over de
christenen ln Afrika.
Dr. Tracey reist momenteel West-
Europa af (vrydag is hy in Parys,
morgen in Londen, waar hy lezingen
zal houden) om gelden byeen te
krygen teneinde Afrikaanse muziek
op grammofoonplaten te bewaren.
Verder bouwt hy ook Inheemse mu
ziekinstrumenten. De films die wer
den vertoond had de inleider zelf ge
maakt.