Christenen zijn zo vaak geen christen mm Prof. J. de Graaf over J clir. intelligentia Wegeners continentverscliuiving beleeft thans een renaissance P.y.d.A.-karavaai) in de Sleutelstad Baptistengemeente in Leiden heeft een eigen predikant Geünieerde Loge van Theosofen s MAANDAG 6 FEBRUARI 1967 LEIDSCn DAGBLAD PAGINA 3 I Diesviering Leidse Universiteit „De wereld neemt de christenen niet kwalijk, dat ze christe zijn, maar dat ze het zo vaak niet zijn", met deze uitspraak 'besloot prof. dr. J. de Graaf, theologisch hoogleraar aan de ^rijksuniversiteit in Utrecht, gistermiddag in het groot-audito rium der Leidse Universiteit zijn rede over „Is een christelijke intelligentia gewenst". Prof. dr. De Graaf hield deze rede op uuitnodiging van de Christen Studentenraad in het kader van le Leidse diësviering. "j Een tijd als aiiooit tevoren t Het is al weer enige jaren gele- dat ik iemand eens hoorde zeg- ,Een ttfd als nooit tevoren. Jaagt een geloof als nooit tevoren', dus spreker. Een tijd als nooit tevo- .en. Is dat waar of is het een op- lsch bedrog? Wie zich met geschie- enis bezighoudt wordt wat sceptisch n relativistisch t.a.v. dat nooit te loren'. ^Nu honderd jaar geleden hield rof. Van Oosterzee een toespraak *1J de hervatting van zijn academi sche werkzaamheden over het onder- erp .Zullen wij nog theologie stu- lepren of niet?' Hij schetste de situa- 10e van zijn tijd o.m. met deze woor- en: ,het is openbaar, het geheim 3«fer gehele theologie is louter de an- •opologie, met andere woorden ge- het geloof aan God is een ijde- Waan van de mens; van het sub iet, dat zich eenvoudig objectiveert. at is God? Een hypothese, die niet kan worden En dogma- Maar kent gij groter anachro- Jlsme dan reeds alleen de naam van ie wetenschap? Immers het enige van de nieuwere tijd is. dat 't in het geheel geen dogmen in de Tpjectieve zin des woords bestaan, dat ïs^j niet kunnen en ook niet moeten Estaan. De waarheid is niet, maar ordt Hoewel de spelling en de Woordkeus van Van Oosterzee wat Uderwets aandoen, aldus prof. De [raaf, kon het vandaag gezegd en eschreven zijn. Hoogstens ligt nu op l^raat, wat zich toen in de binnen- a^mei' afspeelde. Vervolgens herinnerde spreker aan verhaal, dat de Russische filosoof Jolovjo in 900 schreef, een soort pokalypse, een .futurologie' over de jiste en 21ste eeuw en dat eindigt let de hereniging der kerken op een ignzame hoogte. Jaartallen zijn voordracht vroeg prof. De jraaf zich verder af wat het ken- lerk is van de wereld in deze twin- gste eeuw. Hij noemde daartoe drie tortallen, t.w. 1905, 1917 en 1945. 1905 verslaat een Aziatisch land, Apan; een Europese mogendheid, (tusland. Vanaf dit gebeuren komen feral in Azië nationale bewegingen e^> en na een halve eeuw begint men beseffen wat dit betekent voor de van het gezicht van de ereld. In 1907 heeft de communistische itoberrevolutie een model gegeven ai&n fundamentele, sociale structuur van de sprong uit de tiddeleeuwen naar de moderne ge- samenleving. Ten- jotte 1945: de atoombom op Hirosji- la is het begin van een nieuw tijd- oferk. Eerst de atoomgeleerden en de en na tien jaar ook de plaatsheden, beseffen, dat het behoud an de wereldvrede en het vestigen inJm duurzame grondslagen hiervoor ftn noodzakelijke voorwaarde voor et voortbestaan van de mensheid is Eworden. Alles hangt nu met alles jPimen. Een nationale bevrijdingsbe- reging van een Aziaticsh, Latijns- stfnerikaans land wordt onmiddellijk 'au de machtsstrijd' betrokken tussen ommunisme en anti-communisme het conflict vormt meteen een be voor de wereldvrede. Steeds I het nog meer geluk dan wijsheid, we weer door een crisis heen zijn. e lit meer geluk dan wijsheid, zal vol- naens spreker moeten worden meer 'ijsheid dan geluk. Van dit gevaar- gokken in de politiek kunnen v-rij niet blijven leven. Christelijk onderonsje Vervolgens stelde spreker zich de istaag: reageert de christelijke intel- eltgentia van vandaag adequaat op eze wereld, waarin ze mee verant woordelijk is voor de zin van de evo- utie. Wie, aldus prof. De Graaf, op "\n afstand zou gaan staan en zich ^ou afvragen waarover wordt er nu iet meeste geschreven en gesproken -vinder christenen als het gaat om Jonfrontatie met de tijd, waarin men en beseft dat dit een tijd is tpls nooit tevoren, die stuit telkens op jUuee topics: de secularisatie en de ouwezigheid van God. Bij deze vraag ilaatste prof. De Graaf enkele kant tekeningen. Beseft men wel, dat dit preken over secularisatie en over af wezigheid van God voor 99 procent ien christelijk onderonsje is? Dat ook de z.g. geseculariseerde cJaal, die nu ,in' is, een christelijk ntrovert jargon is? Het is ten aan- jiien van de secularisatie ,in' om te leggen, dat de wortels van de secula risatie in het evangelie, ja in het >ude testament liggen, waar de mens atoder de goddelijke machten van daan werd gehaald en de wereld tot zijn beschikking kreeg. Maar men moet dan niet te gauw over twee za ken heenglijden, aldus spreker. Ten eerste, dat het secularisatieproces in Europa zich in voortdurende strijd tegen de kerk heeft moeten voltrek ken en ten tweede, dat de secularisa tie sinds lang een eigen dynamiek heeft ontwikkeld, welke geenszins meer uit de bijbel kan worden ver klaard. ljjk achter kwamen. Laten zij zich liever niet generen, dat de bijbel en de kerk nu eenmaal niet voor alles wat waardevol Is en humaan en me demenselijk, de eer moeten hebben. Dat is een ouderwets christelijk im perialisme. Het unieke van de bijbelse bood schap is nu juist niet wat iedereen zo al bedenken kan. Het niet seculari- seerbare is misschien nu net het be langrijkste. Het is dat geloof. die hoop, die liefde, waarvan God-in Christus niet het predikaat, doch het subject is. Wie, aldus prof. De Graaf, met de bijbel omgaat, wordt erdoor geïnspi reerd. Hij verliest de lust om over de dood van God of over de afwezig heid van God te praten, omdat hij ten overstaan van Christus veel meer onder de indruk is van zijn eigen af wezigheid in Gods dienst. De wereld der van de kerk vervreemden zou nooit over de afwezigheid van God en over de dood van God begonnen zijn, indien er meer geloofwaardig discipelschap, meer geloofwaardige navolging var> Christus zou zijn ge weest. Goede vangst van Leidse politie 19-jarige koopman, beiden uit Lei den, aangehouden. Het tweetal heeft zich schuldig gemaakt aan diverse diefstallen, o.a. in een pand aan de Plantage. In dit perceel werden een geldkistje met f 200,en twee spaar bankboekjes, met een totaal tegoed van f 500,ontvreemd. Voorts hebben zy zich schuldig ge maakt aan diefstal van flessen melk en yoghurt en werd enkele malen een auto gestolen, die later kon wor den opgespoord. Uit één van de auto's werd een accu ontvreemd. Eveneens zijn zaterdag aangehou den een 23-jarige voeger en een 19- jarige lasser uit Leiden, verdacht van vernielingen, gepleegd onder drankinvloed. Het tweetal had het voorzien op buitenspiegels en anten nes van auto's. Ook trapten zij van een pand in de Korte Diefsteeg een voordeur in. Studium generale van prof. Brouwer Bij de samenstelling van een bio grafie van de aarde vormt de tot stand koming van het patroon van continenten en oceanen een zeer belangwekkend vraagstuk. De eerste die er wetenschappelijk gefundeerde beschouwingen aan wijdde, was We gener, wiens theorieën na een bloei tijd in betekenis schenen af te ne men, maar thans een renaissance beleven door de resultaten van nieuwe wetenschappelijke onder zoekingen. Aldus prof. dr. A. Brou wer in het studium generale, dat gis teren in het kader van de dies-vie ring van de Leidse Universiteit in de Tenslotte wees spreker er op, dat tftii/lfwwfkta een christelijke intelligentia nooit ge- VUUCIWCIS wenst kan zijn als een gezellig on- I deronsje. Zij zal naar alle kanten Laten christenen, aldus de hoogle- open moeten staan, zich daarbij niet aar, toch de dingen niet date- j generend voor haar messiaans ver en vanaf de dag, dat zij er einde- I langen. De P.v.d.A.-karavaan arriveerde zaterdag om 12 uur op het Stadhuisplein in Leiden. Na een reis door het gehele land, be landde deze socialistische „verkiezingstrein" op 4 februari in de Sleutelstad. De Partij van de Arbeid meende geen andere keus te hebben dan deze propaganda-reis te ondernemen, omdat zij vindt dat de leidende figuren in de politiek midden in het volk moeten staan, opdat zij kunnen horen wat dit volk wil. De partijleiding is van mening dat er een groot wantrouwen is gegroeid tegen de politiek en tegen politici; de kiezers dienen te beseffen dat zij zelf de politiek moeten maken. Kortom: men moet de Nederlanders weer vertrouwen geven in de democratie. Demokratie De Partij van de Arbeid begon za terdag in Leiden met een openba re vergadering In de kleine zaal van de Stadsgehoorzaal. Voor een niet zo groot, maar wel enthousiast publiek, dat voornamelijk be stond uit studenten, voerde als eer ste spreker de oud-minister van Bin nenlandse Zaken, prof. mr. I. Sam- kalden het woord. Hij was van me ning, dat de democratie in Neder land niet zo goed meer functioneert. Zyn9 inziens wordt de onduidelijk heid veroorzaakt door de partijstruc- waardoor de partijen coali ties moeten vormen en compromis- in sluiten. Ten aanzien van de NATO zei hij, dat een hervorming noodzakelijk is, r dat deze van binnenuit moet worden aangebracht; het is dus niet juist om zomaar het lidmaatschap op te zeggen. Wat de oorlog in Viet- betreft deelde spreker volkomen het standpunt van Oe Thant. Wfj moeten volgens prof. Samkalden dan ook het bondgenootschap met de Verenigde Staten handhaven, om men als vriend tot vriend nog de meeste invloed kan uitoefenen in de Amerikaanse Vietnam-politiek. Gezag Vervolgens voerde drs. H. v. d. Doel, een van de indieners van het plan „Tien over rood", het woord. Hij sprak er zijn verwondering over uit dat niemand iets heeft gedaan toen in 1956 het kantoor van „De Waarheid" werd bestormd, maar dat publieke opinie wel oplaaide toen de relletjes van vorig jaar in Amsterdam stenen werden gegooid naar het gebouw van „De Tele graaf". Spreker was van oordeel, dat het gezag zich steeds meer in dis- crediet brengt. Voorts verweet hij de confessionele partijen en de V.VD. dat zij zo hadden zitten, „zeuren" over de procedure, die de P. v. d. A. had gevolgd bij het sturen van de brief over de Vietnam-oorlog aan de Amerikaanse ambassadeur. Van de PSP vond hij dat deze partij op zeer opportunistische wijze inhaakt op de linkervleugel van die P.vxlA. Hij noemde dit een erg kinderachtig ge drag voor een volwassen party. Na de pauze werd een forum ge vormd onder voorzitterschap van prof. dr. J. Bomhoff, waarbij o.a. het studieloon en het beleid inzake de relletjes in Amsterdan ter spra ke kwamen. Drs. Den Uyl Na aan rondrit door de stad met de karavaanwagens, was men om drie uur weer present in de Stadsge hoorzaal, waar de lijstaanvoerder, drs. J. den Uyl, het woord voerde. Deze bracht eerst een kort reisver slag uit over de tocht met de kara vaan en ging op verschillende actue le problemen nader ln. Spreker noemde 1966 niet alleen het jaar van de mcidenten, maar ook het jaar, waarin veel jongeren hun stem lieten horen. „Er biykt een behoefte te zyn om in de Neder landse politiek door te stoten naar verwezeniyking van de wensen, die sinds de tweede wereldoorlog zyn ge groeid en die nog niet in vervulling zyn gegaan". Om deze wensen te ho ren is de P.v.d.A. met zyn „2 op wie len" op stap gegaan. „De noodzaak hiervan werd juist byzonder dui- deiyk toen wy in Sneek kwamen", al dus de heer Den Uyl, waar toen net een paar duizend arbeiders hun ont slag hadden gekregen. Die kwamen toen naar de karavaan om ons er VTagen over te stellen .Het is vre selijk dat dit gebeurt en dit kan niet dit mag niet langer zo in Neder land". Naar aanleiding hiervan be pleitte hij opnieuw medezeggenschap de arbeiders in de onderneming, omdat het zyns inziens een zaak van democratie is, dat het recht van de arbeider niet ophoudt by de poort van de fabriek. In zeer felle bewoordingen liet de socialistische lysttirekker zich daar na uit over de confessionele partyen en in het byzonder over de KVP, die zou moeten worden gedwongen om kleur te bekennen. Vervolgens sprak hy over verho ging van de successierechten, wat hy een zaak van sociale rechtvaardig heid noemde. „Het bereiken van ge- ïykgerechtigheid is het waarmaken van de vryheid" zei hij. Ontwikkelings hulp Omdat de kloof tussen arme en rijke landen steeds groter wordt, ver wacht drs. Den Uyl dat de wanhoop van de armen, met name in de oude wyken van grote steden in de ont wikkelingslanden wel eens kan om slaan in haat tegen het welvarende Westen. Dit noemde hy een kwestie van imtematiionale gelijkgerechtig- heid. Het Nederlandse volk zou, zy het mer erkenning van de tekorten in ons eigen land, meer moeten geven voor de ontwikkelingshulp. Voorts sprak hy over de woning bouw en over de werkgelegenheid in het Noorden en in Limburg, hi er by concluderend dat de P.v.dA. niet kan beloven dat een belasting verlaging zal komen, maar dat de belasting billyker moet worden ver deeld. Na de pauze werd gediscussieerd, o.a. over onderwys en delensie, waarby ook enige vragen van staats- rechterlyke aard werden beant woord. In de loop van deze dag reed de P.v.dA.-karavaan ook door tal van plaatsen in de Bollen- en Duinstreek. Aanrijdingen in Leiden Een 30-jarige bromfietser uit Lei den. die zaterdagmiddag op het kruispunt BotermarktKoombeurs geen voorrang verleende, werd gegre pen door een auto. De man brak zijn rechterarm. In de nacht van zater dag op zondag is een 67-jarige inge zetene uit Leiden, by het plotseling oversteken van de ryweg, op de Breestraat gegrepen. De man, die onder drankinvloed verkeerde, liep een linkerheupfractuur op. Na in de ochtenddienst door zijn vader, ds. K. Reiling uit Hengelo, te zijn bevestigd met als tekst Handelingen 20 vers 28, deed ds. R. Reiling, afkomstig uit Rotterdam, gistermiddag zijn intrede als predikant van de Leidse Raptistengemeente, die in 1953 is geïnstitueerd. De belangstelling voor deze dienst was groot. Als tekst had ds. Reiling gekozen 1 Corinthe 4 vers 1: „Zo moet men ons beschouwen; als dienaren van Christus, aan wie het beheer van de geheimenissen Gods is toe vertrouwd". Intrede van ds. R. Reiling Ds. Reiling noemde het een ris kante zaak in deze tyd Evangeliedie naar te zyn Vele predikanten den ken, dat zy geestelyke bedryfsleiders zyn geworden. Er is momenteel veel belangstelling voor de godsdienst; het lykt wel alsof er nieuwe kansen zyn voor het getuigenis. De grote moeiiykheden schuilen in het Evan gelie zelf. Vele mensen missen de aansluiting. De vraag naar de verstaanbaar heid van het Evangelie is actueel geworden. Elk fundament, elk aan knopingspunt, wondt weggeslagen. De mensen begrijpen het Evangelie niet. De predikanten kunnen dat niet veranderen. Het gaat pas lich ten door de Heilige Geest en wy zou den zwaas zyn als wij niet naar mo gelijkheden zochten. Als predikant moeten wy arbeiden onder de kracht en de werking van de Heilige geest. Gods geheimenissen, zyn grote heilsplannen en daden, houden zich met de mens en de verwarrende we reld bezig, zy omvatten het oude volk van Israël en dit heeft ook met de gemeente van Jezus Christus te maken, waarvan men zegt, dat het met haar is afgelopen. Al Gods plan nen en daden zyn samengebundeld in één persoon, Jezus Christus, Jezus Christus, dichtbij ons en toch zo veraf; een profeet zonder weerga. Wy kunnen deze Jezus wel kwyt als het lichtende voorbeeld maar niet als de Gekruisigde. Dat is het dynamiet van het Evangelie. Het kruis scha kelt ons uit en het is tegeiyk ons ein de en ons begin. Predikanten zyn beheerders; zy moeten ervoor zorgen, dat het Evan gelie gaat functioneren en werken. Maar zy kunnen pas een goed mid del zyn als het Evangelie eerst in henzelf goed functioneert. Geloven is in wezen: capituleren voor God. Niemand kan geloven zonder zich te buigen voor God. Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Na de dienst sprak ouderling J. J. v. d. Bos, die de twee moeiiyke ja den memoreerde, die de gemeente heeft doorgemaakt. Verder voerden 1 grote Stadsgehoorzaal werd gehou den. j Wegener werd in het begin van I de huidige eeuw toevallig met het probleem geconfronteerd en hy con cludeerde uit faunistische gegevens, dat in een ver verleden de Zuidame- rikaanse. Afrikaanse. Antarctische en Australische continenten dicht by el kaar hadden gelegen, samengevoegd met het Indiase schiereiland, en eventueel met elkaar verbonden door landbruggen. Hij vond ook in tal van andere wetenschapstakken ar- I gumenten voor deze theorie, die mede omvatten dat de continenten later langzaam uiteengedreven wa- Later werden deze theorieën aan gevochten en tot de tweede wereld oorlog begonnen andere theorieën op de voorgrond te komen. Magnetisme Pas de laatste tien tot vyftien jaar wordt het denkbeeld van de door Wegener gesignaleerde continentver schuiving weer meer geaccepteerd op grond van nieuwe wetenschappelijke technieken, onder meer het bepalen van de richting van het magnetisme in metaalhoudend gesteente. Meta len deeltjes in het gesteente wer den tijdens de vormingsperiode als kompasnaaldjes gericht door het aardmagnetisch veld. Na stolling van het gesteente biyft de magneetrich ting ten opzichte van het omringen de gesteente. Wanneer dit gesteente nu van plaats en richting verandert, wijzigt dus ook de magneetrichting Officiële publikaties Tweede-Ka mei De Burgemeester kennis, dat op woensdag des voormiddags t. des namiddags De kiezers pllchting bedoeld ln art. 19 der kies wet: „HIJ, die volgens het klesreglster bevoegd ls tot de keuze mede te wer ken. is verplicht zich binnen de voor de stemming bepaalde tijd aan te mei den bij het stembureau ten opzichte van de rest van de aar de. Door thans de richting van de magnetisatie in deze gesteenten vast te stellen, kan men bepalen hoe het betrokken gesteente zich door de geologische geschiedenis heen heeft verplaatst ten opzichte van de po len, aangenomen dat de aarde steeds een magnetische dipool is geweest. Wanneer nu deze metingen in ver schillende continenten worden ver richt, kan men concluderen hoe de continenten ten opzichte van elkaar verplaatst zyn. Dergelyke metingen hebben een merkwaardig zuive re overeenkomst met de theorie van Wegener opgeleverd. Fauna en flora Prof. Brouwer ging voorts in op allerlei aspecten van deze continent verschuiving. Op het eerste gezicht Ujkt het merkwaardig, dat de zoogdierenwereld van Zuid-Amerika en Afrika zo sterk van elkaar ver schillen, wanneer aangenomen wordt dat de continenten eertyds zo dicht byelkaar hebben gelegen. De zoog dieren zyn echter geologisch gezien nog betrekkelyk jonge levensvormen, en toen zy ontstonden waren de con tinenten reeds uiteengedreven. Over land hadden zy derhalve de klein ste contact-kansen, want de landweg tussen beide gebieden kwam na het ontstaan van de Atlantische Oceaan te liggen van Zuid-Amerika naar Noord-Amerika, over de Bering- straat naar Azie, door Azie naar het Nabye Oosten en vla de landengten en smalle zeestraten naar Afrika. Heel anders ligt het met vroegere levensvormen, zowel wat de fauna (reptielen!) als de flora betreft, die in Zuid-Amerika en Afrika juist sterk overeenstemmen. Uit deze en andere argumenten kan thans wor den geconcludeerd, dat de theorie van Wegener wel degelyk aanvaard baar is, en dat de continentverschui ving zich geologisch gesproken in een vrij recent verleden moet heb ben voorgedaan. Prof. Brouwer lichtte zyn voor dracht toe met een reeks lichtbeel den. hem aangewezen Voorts wordt gewezen op het be paalde art. 128 v" Strafrecht: „HIJ, gevangenisstraf Staten-Generaal Ds. R. REILING het woord ds. M. Cohen uit Alphen aan den Ryn en de heer E. de Haan uit Beerta, die de Unie van Baptis tengemeenten vertegenwoordigde. In zyn slotwoord dankte ds. Reiling onder andere wethouder Harmsen en vertegenwoordigers van de Geref. Kerk, de Hervormde Ge meente en de Lutherse Gemeente voor hun aanwezigheid. Hij hoopte in het geloof veel te doen in Leiden. houden op vrijdag 17 des voormiddags i* Kamer der I kandidaat uitgebracht, alsmede som van deze aantallen stemme" Lelden. 6 februari 1967. Van der Willigen. Forumavond van jeugdparlement Tydens de morgenavond te hou den forumavond in de Stadsgehoor zaal, georganiseerd door het Leads Jeugdparlement, zal de KVP wor den vertegenwoordigd door de heer W. Perquin, hoofd van het party- bureau. Het Tweede Kamerlid, de heer F. H. J. Daans, zal de stand punten van de P.v.d.A. naar voren brengen. Mevr. I. SoetenhorstDe Savorninlohman vertegenwoordigt D'66. Verder zullen, zoals bekend, in het forum zitting nemen: drs. G. M. V. van Ardennen (WD), mr. W. Aan- tjes (AR), prof. van Hulst (CHU), de heer C. IJmkers (CPN) en de heer J. Engels (PSP). ij* f t: ij; Aan de Leidse Universiteit zyn ge slaagd voor de volgende examens: kandidaats Westerse Sociologie de heren W. P. Knuist (Goes), R. J. Sierksma cum laude (Leiden) en A. J. W. Otten (Leiden) en mej. B. M. v. d. Bos (Rotterdam)doctoraal II geneeskunde mej. M. A. C. v. Drim- melen (Den Hoorn) en de heren A. A. E. E. Brockmöller (Den Haag) en L. Smit (Voorburg); semi-artsex. mej. D. B. Engels (Den Haag) en de heren S. W. Schalm (Arnhem) en J. C. v. d. Wulp (delft); artsex. mevr. E. F. Elcke- Leendertz (Lei den) en de heren Khoe Hlan Eng (Leiden) en A. V. M. Perquin (Ha- zerswoude) „De mensheid, liet eeuwige ritme" Gistermorgen werd in café „Eigen- zorg" een voordracht gehouden voor de Geünieerde Loge voor Theosofen onder de titel: „De mensheid, een eeuwige ritme". Misschien klinkt deze titel wat wonderlijk. Hoe kan de mensheid een ritme zy'n? Met deze woorden wordt gezinspeeld op de cyolische wetten waaraan het heelal, de natuur en ook de mensheid onderworpen zyn. De westerse wetenschap kent het be grip cyclus etgeniyk alleen als tyd- kring, d.w.z. een zeker aantal jaren na verloop waarvan, dezelfde hemel- verschynselen zich weer in dezelfde orde voordoen Maar de theosofie, die de hedendaagse benaming voor de aloude wijsheddreligde is, erkent cy- olussen van velerlei aard. Zy ver klaart, dat er in de geopenbaarde wereld allerlei verschynselen en ge beurtenissen zyn, die volgens een bepaald ritme terugkomen. Naast de algemeen bekende kringlopen van dag en nacht, de jaargetyden, eb en vloed en de veel langere cyclussen van de hemellichamen, leert de theo sofie, dat ook het onvergankelij ke deel van de mens, zyn onsterfelijke beginselen (ziel-geest) na een periode van rust weer naar de aarde terug keert in een ander lichaam. De duur van het bestaan tussen twee aardse levens is afhankelijk van de geeste lyke ervaringen die de mens tijdens zijn leven heeft gehad, alsmede van de onzelfzuchtigheid en offervaar digheid, die hy aan de dag heeft ge legd. De hoogstaande mens heeft ln het hiernamaals meer te overdenken dan de egoïstische en meer op het materiële gerichte mens. Maar, ver klaart de theosofie by monde van mevrouw H. P. B. Blavatsky. de grondlegster van de moderne theo sofie, de gemiddelde tyd, die de ziel buiten twee incarnaties doorbrengt, is ongeveer 1500 Jaar. Men kan dus spreken van een cyclus van plm. 1500 jaar, waarna vele zielen, die tezamen in een bepaalde streek hebben ge leefd en die tezamen oorzaken in be weging hebben gezet, in overeenstem ming met de wet van Karma (oor zaak en gevolg) en de wet van reïn carnatie weder belichaming) ook te zamen op aarde zullen terugkeren. Deze cyclus is dus de kringloop, het ritme, van reïncarnatie. Tussen de jaren plm 375 en plm. 675 zyn verschillende volken de Ro meinse provincies binnengedrongen: vele van die volken werden voortge dreven door andere, die uit Azië naar het westen trokken. 'De Hunnen, af komstig uit Mongolië vielen de 4de en 5de eeuw Europa binnen). En nu doet zich het feit voor, dat in de 19de en 20ste eeuw grote verplaatsingen van mensen, zelfs van hele volken heeft plaats gehad. (Byv. in de 19de eeuw zijn grote aantallen emigranten uit Oost-Europa, Ierland en Italië naar de VB. getrokken; na de laat ste wereldoorlog zijn honderdduizen den gevlucht of gedeporteerd). Maar er zyn nog vele andere cy clussen waarby de mensheid recht streeks is betrokken: b.v. vele epide mieën komen volgens een zeker rit me voor; oorlogszuchtige stemmin gen by de naties, opstandigheid en geïrriteerdheid by het individu, neer slachtigheid, angst, ontevredenheid enz. treden cyclisch aan de dag. Het is ook interessant op te merken hoe sterk bepaalde cosmische verschyn selen de mensheid beïnvloeden. Ge leerden hebben aangetoond, dat som mige epidemieën optreden wanneer het aantal zonnevlekken toeneemt. In haai- groots en wetenschappeiyk werk „De geheime leer" geeft mevr Blavatsky vele voorbeelden van de nauwe samenhang, die er bestaat tussen de cosmos en de mens. Dit is zeer begrijpelijk wanneer wy de theo sofische leerstelling aanvaarden, dat een gemeenschappehjk geestelijk en goddelyk beginsel het heelal (d.wz. de macrocosmos) en de mens (de microcosm os) doordringt. De mens kan gebruik maken van de cyclische wetten. Hy kan bij zich zelf vaststellen of er tyden zyn van grotere emotionaliteit, van zwaar moedigheid enz. en wanneer hy het ritme hiervan weet, kan hy intijds een tegengestelde gemoedsstemming by zich zelf aankweken. „Mens ken U zelf" is nog altyd het moeliykste voorschrift, maar het is het enige waardoor wy ons zelf kun nen verbeteren en louteren. „Nut en Vermaak' vierde carnaval In „Den Burcht" heeft de Leidse muziek-en toneelvereniging „Nut en Vermaak" traditie getrouw weer op vrolyke wyze carnaval gevierd. Het feest stond ditmaal niet ón het teken van een bepaalde gebeur tenis zodat de gekostumeerden hun fantasie de vrye loop hebben gela ten. Temidden van een groot aantal groepjes, bewogen zich ook veel in dividuele figuren zoals „Mary Pop- pins", „De slaapwandelaar" en ver scheidene paren, die onder meer aan „Het stenen tijdperk" gestalte ga ven. Nog voor het demasqué was de vrohjkheid ten top gestegen en vier den gekostumeerden en niet-gekoötu- meerden op uitbundige wyze dit feest van spottemü en zotterny. Het dansorkest .Copaca Bano6" en de .Boerenkapel" zorgden voor een ge stadig neervallende klankenregen, waarby de .rock en roll" en de „twist" werd afgewisseld door Ween- se- en Tiroolse walsen. De „topsong" van het carnavalfeest werd .Jelle zal wel zien". De camavalvierders bleken onver moeibaar; hossend, twistend en wal send bewogen zy zich door de feest zaal zo nu en dan even pauzerend om een ode te brengen aan de man nen, die het bier en het „water van Schiedam" hadden uitgevonden. Aan de jury, gevormd door de heer en mevrouw J. Boom-Schild en de heer Th. Geels was de zware taak om de carnavalkostuums te beoorde len en de pryzen toe te kennen. De resultaten waren als volgt: groepen fraai 1 -Oud Hollandse win ter 1876"; 2. „Carnaval in Rio"; groepen origineel: 1ste prijs „Tou- risten"; groepen geestig: 1. Cama valvierders"2. „Swiebertje en ge volg"; paren origineel: 1ste prys en wisselbeker: „Het Stenen Tydperk"; paren geestig 1ste prys: „Het eerste en tweede net TV"; dame fraai; 1. „Mary Popping" 2. „Frou -Frou da Paris"; dame origineel 1. ,3ram Pee- rie"; 2. ,Nleuwe mode"; dame origi neel: 1 „Beatgriet"; 2. „Mexicaanse": heren fraai: 1ste prys: „Mexicano"; heren geestig: „De Slaapwandelaar"; 2 „Boertje van buten". Nog een carn.»val Ook in „De Kleine Burcht" vier de de camavalsvreugde hoogty en zorgden leden en genodigden van de amusementsvereniging „Voor O na Vermaak" er voor dat de door het vyftienjarig verenigingsbestaan ex tra vroiyke feeststemming tot zon dagmorgen 4 uur geen moment daal de. Ook hier bewogen zich vele op- merkeUjke groepen, paren en Indivi duele gekostumeerde figuren over de dansvloer en streden afwisselend de carnavals- en dansorkesten „De Vro iyke Vrybuiters" en „The Boranies" om de eer de dansende en hossen de VOV-camavalvierders in bewe ging te houden. Zo nu en dan werd ren gepauzeerd om „de Inwendige ens te versterken". Gezien het grote aantal gekostu meerden, had de jury, bestaande uit heren P. Brandt en B. Starren- burg, by de beoordeling en het toe kennen van de pryzen geen gemak- keiyke taak. Na veel wikken en we gen, maakte de heer Brandt in een geestig toespraakje de uitslagen be kend: groepen en paren: origineel: „Boerenkool met worst"; 2. Siameese drieling"; 3. „Glaasje op"; groepen en paren geestig: 1. „Hans Grietje"; 2. „Agent en arrestan te"; 3. „Pindamannetje" en voor de actueelste: 1. „Boksers"; 2. „Batman Robin"; 3. „Post en Pfenniger".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 3