Voor God zijt gij
nu man en vrouw
„...Ze hebben ervoor
moeten strijden
FELICITATIES
EN GESCHENKEN
Dienst in de Grote Kerk
CODEWOORD
„BLOEMEN"
DINSDAO 10 JANUARI 1907
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 3
Oranje tulpen, witte en rose hyacinthen, witte en lichtpaarse
seringen, gele forsythia, rose rozen en amaryllis, witte en rose
anjers, prunustakken en azalea's. Meer dan tienduizend bloe-
ei men en driehonderd laurierbomen, maar zij kunnen in de ont
zagwekkende grote ruitnte van de Grote Kerk niet overheer
sen. Wit en rose, de arrangeurs hebben dat bedacht om daarmee
symbolisch de prilheid van het huwelijk van Prinses Margriet
en mr. Pieter van Vollenhoven aan te geven.
1 'Moge uw liefde
bestendig zijn
t Om tien uur verschenen al de
eerste gasten in dit grote residen
tiële bouwwerk. Maar terwijl zij
voortschuifelen over de gloednieuwe
groene vloerbedekking blijft temid- I
(den van alle kleurigheid het majestei
telijke patroon van de gebrandschil
derde ramen voorlopig het beeld be-
heersen. De schoolkinderen, geboren
10 januari en geloot met 22 uit
2360 vieren hier een vreemde ver-
,wjaardag. Delegaties van koopvaardij,
Rode Kruis en studenten kijken te
midden van anderen geboeid toe
naar de weliswaar niet nadrukkelijke,
maar toch onmisbare praal van het
kerkgebouw. Op de tel.evisiemonitors
in zonder geluid kan men' zien hoe het
ec kerkelijk gebeuren steeds naderbij
D komt. Terwijl organist Adriaan En-
fa1 gels improviseert, ontvangen opper-
bl kamerheer jhr. D. G. de Graeff en
in kamerheer in buitengewone dienst
1 mr. dr. J. M. A. H. Houben in het
goed verwarmde voorportaal de eer
ste gasten uit de stoet: de gravin
van Athlone, Kroonprinses Marga-
retha van Denemarken en haar
verloofde, Prinses Christina van
Zweden, Prins Charles van Luxem-
ri burg en de andere autoriteiten. Ge
Juich van buiten kondigt aan, dat
de koninklijke familie arriveert. Vijf
minuten voor twaalf nog harder ge-
juich: het bruidspaar is aangekomen.
115 Prinses Margriet is een stralende
bruid. Mr. Van Vollenhoven een wat
fü gespannen bruidegom. De bruidskin-
d deren zijn niet onder de indruk. Ze
vallen een enkele keer duidelijk bul-
'V ten het strakke kader van het pro to
col. De sterke en warme televisie-
1 lampen werpen scherpe schaduwen
0 tot naar de uiterste hoeken van de
1 kerk.
'on
Aangrijpend
De genodigden in de kerk rekken
zich uit en kijken naar het bruids
paar, dat naar de stoelen loopt, die
ook dienst deden bij het huwelijk van
Prinses Beatrix. Na het votum en
de groet, uitgesproken door prof. dr.
H. Berkhof, klinkt wederom gemeen
tezang, samen met het Haags Litur
gisch Kamerkoor onder leiding van
Rocus van Yperen. Bazuinen klin
ken: het koperkwartet van de Ko
ninklijke Militaire Kapel. Dan mis
schien het aangrijpende moment van
deze dienst: het gebed. Een stil ogen
blik, waarin geluk wordt gevraagd
voor twee jonge mensen, wier huwe
lijksleven een aanvang neemt, onge-
teisterd door controversen.
Prof. Berkhof begon het gebed met
een dankwoord voor het wonder van
de liefde en haar beantwoording.
„Geef dat hun liefde bestendig zal
zijn en zich steeds zal verjongen, dat
zij zal groeien, ook tegen de omstan
digheden in. Geef hen het uithou
dingsvermogen en de wijsheid om de
lasten te dragen. d;e zij om wille
van elkander op zich hebben geno
men". Bewaar ze in geloof, hoop en
de liefde door Jezus Christus, onze
Heer", zo besloot prof. Berkhof zijn
gebed.
Schriftlezing
De schriftlezingen: prof. Berkhof
leest deze indringend voor. Zang var
de gemeente en het koor legt eer
waardige verbinding naar de predi
king, waarin prof. Berkhof zei ver
wachtingen te koesteren van dit hu
welijk op zo'n geëxponeerde post in
ons land met zijn vaak geborneerde
en egoïstische problemen.
Een motet van Bach op tekst
Maarten Luther, in de momenten van
verdenking na de preek en dan: „Wij
zijn als gemeente bijeen om het hu
welijk van Pieter van Vollenhoven
en Margriet Francisca van Oranje-
Nassau, van Lippe-Biesterfeld voor
Gods aangezicht te bevestigen en er
met hen en voor hen zijn zegen over
af te smeken." Dit is de zogenoemde
.onderwijzing van het huwelijk" vol
gens het ontwerp, dat de Raad voor
Kerk en Gezin van de Hervormde
Kerk daartoe heeft gemaakt en dat
nog niet officieel is ingevoerd: een
moderne weerspiegeling van de ge
dachte, dat het in het huwelijk niet
alleen gaat om de man in zijn
beroep en de vrouw in het gezin,
maar om beider taak in werk én ge
zin. De gemeente blijgt zitten tijdens
de trouwbelofte. Het Ja-woord van
het bruidspaar Schuchter dat van
Prinses Margriet. Luid en vast dat
Pieter. Zij wisselen ringen, Pieter
De politierechercheurs en de BVD-
agenten, die vandaag in zo talrijke
mate door Den Haag zwierven waren
voor een groot deel van buiten de
stad „geleend". Zij konden elkaar
herkennen via speciale tekens, maar
ook de RVD- en hoffunctionarissen
moesten op de hoogte zijn van deze
codewoorden, omdat zij anders de
kans zouden lopen op vitale momen
ten te worden tegengehouden.
Bij het paleis Huis ten Bosch hoor
de men dan ook veelvuldig het code
woord „bloemen" fluisteren,
onopvallend geklede burgers met
bruidspaar en de Kroonprinses en
haar echtgenoot (met op de ach
tergrond de broer van Pieter van
Vollenhoven met echtgenote)
verlaten het Huis ten Bosch voor
de rit naar het stadhuis.
licht de sluier op en kust zijn glim-dikkingen onder de overjas (schou-
lachende vrouw. Dan stelt prof. Berk
hof vast: „Voor God zijt gij nu man
en vrouw. Zo dan Wat God heeft
samengevoegd, scheide de mens niet."
Inzegening
Het hoogtepunt van de dienst volgt:
de Inzegening. Het bruidspaar knielt
en buigt het hoofd. De gemeente
zingt bevestigend: „U zeeg'ne God,
Hij steil' U tot een zegen." De over
handiging van de huwelijksbijbel, in
zijn rood-leren, met bladgoud be
klede band, brengt een moment van
ontspanning. Koningin Juliana lacht j
gelukkig naar Beatrix en Claus: haar j
derde dochter is gehuwd. Ouderling i
W. A. Deurman houdt een korte toe- j
spraak en geeft dan de bijbel, waar- j
voor de Rotterdamse kunstenares
Karli Frigge de omslag ontwierp, zo
als zij ook de huwelijksbijbel van
Prinses Beatrix en Prins Claus in
perkament vatte.
Na een gebed klonk het „Onze
Vader". De gemeente zegt het luidop
mee. Een korte wisselzang tussen
koor en gemeente besluit de dienst.
Voorafgegaan door predikant, ouder
ling. diaken, bruidskinderen, bruids
meisjes en bruidsjonkers, verlaten de
heer en mevrouw Van Vollenhoven-
Van Oranje-Nassau de Haagse Ja-
cobskerk. Zij zijn getrouwd.
derholsters) elkaar geheimzinnig be
groetten. De tientallen rechercheurs
hadden echter bij het paleis weinig
te doen, omdat maar een kleine twee
honderd toeschouwers van de gele
genheid gebruik hadden gemaakt
zich hier op het voorplein op te stel
len en zich geen enkel onrustig mo
ment Voordeed.
len.
Verenigingen in Nederland gaven
onder andere: een ontbytset, tafel
lakens, enz. zilverwerk, een antiek-
scheepsbel, een anker voor de tuin.
Van het Prinses Margrietfonds kreeg
het bruidspaar een gouden broche
met robijnen, saffieren en smarag
den. Van Leidse studenten o.a. een
antieke zilveren suikerschaal, een zil
veren koektrommel, en van de com
missarissen der Koningin een zilve
ren vleesschaal.
Uit de geschenkenlijst blijkt voorts,
dat bruid en bruidegom kregen: van
de Ned. Koopvaardij: schilderij door
Jan Abraham Beerstraten en een
Louis XV console-klokje, van de na
bestaanden van gevallenen van de
koopvaardij: handgeknoopt smyrna-
tapijt (zgn. margrieten), van de fir
man Bingham in Schiedam een zil
veren thee/koffieservies, van het ge
meentebestuur Soest: zilverwerk,
van het gemeentebestuur Schiedam
een 17 de eeuwse Hollandse linnen
kast, van het gemeentebestuur
Baarn een antiek Perzisch tapijtje,
van het gemeentebestuur Amster
dam een oude gravure van Adriaan
Schoonebeek en twee zilveren
kemphanen, van de/ gemeente Rot
terdam een schilderij, van Surina
me een staand horloge, van de Ned.
Antillen een verzamelcadeau (dat
nog volgt), van de Kamer van Koop
handel Den Haag chippendale kan
delaars en een 18de eeuws olie- en
azijnstel en zilveren presenteerblad I
van de secretariaten van het paleis j
Soestdijk zilveren zoutlepels, van de
veiligheidsdienst van het paleis zil
ver, van Prinses Beatrix en Prins
Claus een antieke porseleinkast.
Uit het buitenland kregen Prinses
Margriet en de heer van Vollenho
ven van staatshoofden van Canada I
een schilderij van Henri Masson,
voorstellende de Gatineau-heuvels,
waarop Prinses Juliana en haar ge
zin uitkeek vanuit het huis in j
Rockcliffe Park, Ottawa. Van
Frankrijk een champagekoeler. Van
België een met zilvererts ingelegde
antieke tafel, en van het Corps di
plomatique zilveren kandelaars.
Eenvoudige
ringen
De trouwringen van Prinses
Margriet en mr. Pieter van Vol
lenhoven zijn zeer eenvoudig.
Die van de Prinses is uitgevoerd
in platina en die van haar man
in goud, maar zij zijn tamelijk
smal en zonder enige versiering.
Op verzoek van het bruidspaar
heeft een graveur met de groot
ste moeite aan de binnenzijde
behalve de datum: 10.1.1967 ook
de tekst van de prediking tij
dens de kerkdienst aangebracht:
.Alles is van U. GU zijt van
Christus". Namen of initialen
staan er niet in.
Prof. dr. Berkhof heeft de
ringen geruime tijd voor het
bruidspaar bewaard, omdat de
tekst een verrassing moest blij
ven. Een van zijn belangrijkste
zorgen in de afgelopen dagen is
dan ook geweest: er aan te den
ken de ringen mee te nemen
naar de kerk. Welnu, vanmid
dag werden zij voor het bruids
paar uit door diaken G. M. Her
laar op een kussen binnen
gedragen.
Uw gasspecialist
Gasfornuizen
Geisers
Haarden
Enkele arrestaties
Politie beëindigt
„happening"
(Van onze Haagse correspondent)
Tegen half een vanmiddag heeft
de Haagse politie op de Plaats
buiten de route van de vorstelijke
stoet een „happening beëindigd
van jongelui rond het standbeeld van
Johan de Witt. Even later heeft de
politie enkele arrestaties verricht op
he»t Buitenhof. Het ging er hier om
wat in politietermen heette: „onge
wenst publiek".
(Van onze Haagse correspondent)
Prof. dr. H. Berkhof, heeft zijn
prediking tijdens de huwelijksinzege
ning van Prinses Margriet en mr.
Pieter van Vollenhoven, vanmiddag
opgebouwd rond de tekst „Alles is
van U., Gü zijt van Christus", die
hij ontleende aan 1 Corinthlërs 3,
de verzen 22 en 23. Zijn woorden
in excerpt luidden:
„Alles is van U". Een mooie tekst
als een Prinses trouwt, vind u niet?
Wat is er ,nu sprookjesachtiger: als
je mét de Prinses trouwt? En dat ge
beurt vandaag dan toch maar. Ze
hebben elkaar lief gekregen om wat
ze wederzijds als mensen zijn en ze
hebben er voor moeten strijden om
die ongedwongen menselijkheid bij
zichzelf en de ander te bewaren. En
ondanks hun aparte geschiedenis en
hun aparte toekomst zitten ze hier
in wezen niet anders dan elk paar.
En zo willen ze hier ook zitten.
„Ik ben van Christus" Dat be
tekent: ik geloof, dat ik by Hem het
mens zyn vind, dat ik nodig heb.
Ik leef van het nieuwe mens-
zyn, dat Hy door zyn sterven en
overwinning bevochten heeft., Om
Hem, de Ware Zoon van God, ben
ik by God tot zoon en dochter aan
genomen. Maar wat doe je daar nu
mee? Wat doen bruid en bruidegom
ermee in hun huweiyk? Laat de
dichter Guillaume van der Graft het
zeggen:
Sinds Hy mens is geworden
rust de verplichting op ons,
dat wy ons aan Goden en mach
ten
terwille der
maar niet a
gaan
zodat zyn verhaal kan doorgaan.
Niet hemels, maar ook niet honds.
Je kunt nu op een nieuwe manier
over deze aarde wandelen. Niet
honds, natuuriyk. Ja, maar ook niet
hemels. Een christeiyk leven is Juist
een leven, waarin we terwille van
de Gekruisigde en de Opgestane, ge
woon mogen doen. En nu zit hier een
bruid en een bruidegom, die een
christeiyk huweiyk willen opbouwen
en dat is beslist niet een huweiyk
van twee mensen, die krampachtig
op hun vroomste tenen gaan staan.
Hier voor my liggen uw belde
trouwringen. U wist niet wat de tekst
zou zyn, maar u hebt gevraagd of
de trouwtekst niet aan de binnen
kant kon worden gegraveerd. Wel
nu, als u voelt dat het ergens mis
gaat met uw huweiyk of met uw bei
der leven, doe dan beiden tegeiyk de
trouwring even af en leest samen
wat u als een belofte en een gebod,
als een uitnodiging tot het geluk by
u draagt.
Het leven wacht op u. Maar het le
ven wil u ook iniyven en inkapselen
zo dat u van deze opinie en van
gene houding wordt, een slaaf en
een schim. Maar Christus wil u vry
houden als kinderen van God. Als
u door de opstandingskracht van
Christus bent aangeraakt, dan heeft
de wereld u nodig, dan kan om u
heen ook door u het leven een beet
je gewoon-menseiyk, vry en opge
wekt worden. Er gaat een roep naar
waarachtige vryheid door de men
senwereld, naar vdyheid, gelykheid
en broederschap. Ik vrees, dat wy
daarby altyd weer opstanding wil
len zonder het Kruis en de overwin
ning zonder zelfverloochening en dat
daarom zoveel verwachtingen toch
weer op teleurstelling uitlopen. Je
kunt dan welvarend worden zonder
gelukkig te zyn. Daar laboreert ook
Nederland aan.
Maar de roep houdt aan en wordt
sterker. En gij moogt u met uw hu
weiyk voegen in de vryheidsbewe-
ging, die van Christus uitgaat, zo
dat zyn verhaal kan doorgaan, om
dat ook u het met uw leven verder
vertelt in een daadwerkeiyke hun
kering naar minder honger en dis
criminatie, naar meer vrede en
menseiykheid in ons eigen midden
en tot aan de einden der aarde. Kunt
u begrypen, dat ik in ons land met
zyn vaak geborneerde en egoïstische
problemen en probleempjes, van uw
hulp op zo'n geëxponeerde post ook
in dit opzicht verwachtingen koester?
Maar zo mag ik toch niet eindigen.
Het kan er zo gauw op ïyken, dat
U toch weer krampachtig op uw te
nen moet staan. En dat is nu Juist
niet de bedoeling .Er is op gerekend
dat wy maar zwakke mensen zyn.
Het geheim van het geloof is, dat
de kracht van de Heer zich juist in
onze zwakheid openbaart. En het is
de Geest, die onze zwakheid te hulp
komt".
De wederzijdse ouders van het