An der schonen blauen Donau Hulshoff Operatie opium Het kleine van Garcia theater" Lorca HONDERD JAAR GELEDEN ONTSTOND: "4i Nationale herdenking in Oostenrijk Nieuwe hoogleraren Conflicten opgelost BIJ 'KUNSTHISTORISCH INSTITUUT9 TE UTRECHT PREMIERE VAN PAGINA 6 LEIDSCH DAGBLAD iiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiniinniiiiiiiiiiiiiinriii 1H vereer Ik in Johann Strauss de oor spronkelijkheid en de oerbegaafd- beid. In een tijd waarin alles zich in zijn omgeving op het gecompli ceerde en rationele concentreerde, verscheen dit natuurtalent met het vermogen om uit volle overvloed te putten. Voor mij is hij een van de laatsten die primaire Invallen had". Postzegelvervalser „uitgekocht" (Van onze Weense correspondent) Voor de zoveelste maal hebben meer dan 50 miljoen televisie kijkers weer het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philhar- moniker onder leiding van Willy Boskowsky gezien en gehoord. Dat in dit programma de meest bekende wals ,.An der schonen blauen Donau" een centrale plaats innam, is niet alleen toe te schrijven aan de traditie, maar ook aan het feit dat deze wals nu 100 jaar bestaat. Op 13 februari 1867 werd namelijk deze compositie voor 't eerst in de Dianazaal van Wenen onder leiding van Strauss zelf ten gehore gebracht. Het was een z.g. koorwalsdus gespeeld door een groot orkest, maar tevens gezongen door een koor van minstens 100 zan gers. Deze première icerd een mislukking, ivant de tekst ivas zo in fantiel en ridicuul, dat héél Wenen er om lachte. De eerste regel luidde: „Wiener, seid froh, oho, Wieso". Maar dit had tevens tot gevolg dat men ook geen aandacht meer besteedde aan de meeslepende muziek en aan het zwierige ritme van Strauss. 20.000 zangers Toch beleefde de wals een onver wachte wedergeboorte tijdens de we reldtentoonstelling in Parijs. De Franse tekst was veel beter en in een oogwenk werd deze melodie eerst in Parijs en daarna in heel Frank-- rijk een „tophit". Dit werkte weer aanstekelijk op Wenen, waar een nieuwe tekst werd ontworpen, begin nend met de bekende woorden „Do nau, so blau". Toen iets later in 1872 het feit werd herdacht dat de Ver. Staten zich 100 jaar geleden van En geland losmaakten, werd Johann Strauss uitgenodigd om tijdens een feestconcert in Boston deze wals te dirigeren, die nota bene door 20.000 zangers zou worden gezongen. Strauss stond als hoofddirigent op een hoog podium en gaf de leiding aan honderd ..onderdirigenten". Sindsdien had de Blauwe Donau ook de nieuwe wereld veroverd! Boskowsky Oostenrijk maakt van dit jubileum nu een nationale herdenking. Vooral In de loop van het komende carna val zal men deze wals herhaaldelijk ten gehore brengen, maar dan niet meer als koorwals, maar alleen als begeleiding van de dans. Op 13 ja nuari wordt er in de grote feestzaal van de Hofburg een redoute gehou den onder het motto: „Honderd jaar an der schonen blauen Donau", wel ke compositie niet ten onrechte het onofficiële volkslied van Oostenrijk wordt genoemd. Johann Strauss is algemeen be kend geworden als componist en di rigent van zyn walsconcerten, want hij is het vooral geweest die zijn con certen niet alleen dirigeerde, maar tevens achter de lessenaar op zijn viool meespeelde, zoals Boskowsky het nu nog doet. Ontelbare prenten en wit-zwarten silhouetten uit die tija bewijzen hoe populair hij was. Er bestaat een silhouet waarop hij als dirigent staat afgebeeld, terwijl alle grote componisten op het ritme van de driekwartsmaat rondom hem dansen. Men ziet er Mozart, Bach, Wagner. Schubert. Brahms. Bruck- Johann Strauss: natuurtalent Misschien zou men nu de vraag stellen of deze muziek niet wordt overschat, want goed beschouwd lijkt ze toch niet meer te zijn dan vlotte amusementsmuziek. Als dit laatste waar zou zijn dan betekent dit nog niet dat de composities van Strauss waardeloos en van voorbijgaande i Het Amerikaanse Filatelistische j Genootschap heeft voor een niet ge- noemd bedrag een internationale I vervalser die postzegelverzamelaars voor honderdduizenden dollars heeft bedrogen, bewogen zijn praktijken te staken en zijn werktuigen te ver- kopen. I De voorzitter van het genootschap, Edward Willard, maakte in een ver- j klaring bekend, dat de overeenkomst op 15 december j.l. werd gesloten na j onderhandelingen van een jaar. Reeds twintig jaar was men in de V.S. op de hoogte van het werk van de vervalser, maar men kon niets doen doordat de politie in het land waar de man werkte, niet over het technische vermogen beschikte om de vervalsingen te bewijzen en de autoriteiten van andere landen niet om zijn uitlevering wilden vragen. De nagemaakte zegels hebben tot 30.000 dollar (110.000 gulden) per stuk opgebracht,aldus Willard. Vol- deerden S *=7^^ hem tanje verveer ta zij, bekend van de nogal Brahms die tijdens een bal op de waaier van Adèle Strauss, de vrouw van de componist, de eerste maten Amerikaanse regering van de Donauwals schreef met daar- autoriteiten van het onder de woorden: „Tot mijn spijt vervalser- niet van my, Brahms". Tot zijn bewonderaars behoorden Wagner, Bulow en vooral Richard Strauss die echter niet verwant was i met de dynastie Strauss. In zyn ope- j ra „Der Rosenkavalier" heeft Ri- j chard Strauss niet alleen een geheel I aparte plaats gegeven aan de Weense wals, maar hij schreef ook over Jo hann Strauss het volgende: vooral Haar de pijpen van Johann Strauss dansen de grote compo nisten: rechts de kleine Schubert, daarnaast Brahms (met baard), daaronder links Wagner, links van Strauss: Bach en daarnaast Bruckner. waarde zijn. Hij wordt namelijk door j de bekende componisten van zijn tijd als groot kunstenaar gewaar- j de historische anecdote I eif" la,ndMf rKlhte!^ worden enijnige en barse vol8d' als h*l zich nlet de over" Vluchtelingen- actie bracht f 50,- miljoen op kunst Expositie bij Heuff In Kunstzaal Heuff, Hoflaan 7, Wassenaar, wordt zaterdagmiddag 14 januari te 4 uur door de kunst schilder Theo Bitter een expositie geopend van schilderijen van Nancy van Overveld en ceramiek van Gfjb Zaalberg. Onder leiding van Prins Bernhard had in paleis Soestdijk de slotverga dering plaats van de werkgroep voor de Europese Vluchtelingenactie 1966. Deze vergadering werd bijge woond door afgevaardigden van een groot aantal Europese landen en van internationale hulporganisaties. Tijdens de vergadering sprak Prins Sadroeddin Aga Khan, hoge commissaris der Verenigde Na ties voor vluchtelingen woorden van bijzondere dank namens alle deelne mers van de actie tot Prins Bern hard voor de wijze waarop hij de Europese actie heeft geleid. De Europese actie bracht tot dus verre een bedrag van meer dan 50 miljoen gulden op. De actie duurt nog voort in een aantal landen. In Zweden wordt de actie in april van dit jaar gehouden. Met de benoeming van dr. J. A. Emmens uit Utrecht en dr. E. K. J. Reznicek uit Bilthoven tot hoogleraren in de kunst geschiedenis aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, zijn de moei lijkheden bij het Kunsthistorisch Instituut in de Domstad waar schijnlijk opgelost. De faculteit der letteren is althans van oor deel, dat de omschrijving van de leeropdrachten zodanig is, dat moeilijkheden zoals in het verleden uitgesloten moeten worden geacht. De moeilijkheden bij het Utrechts Kunsthistorisch Instituut kwamen vorig jaar september aan het licht door een publikatie in het Utrechtse studentenblad Trophonios, dat on- ADVERTENTIE Blank beuken boekenrek. Pools handwerk. Bijzonder geschikt voor opbergen van speel goed in kinderkamer en huiskamer. Legio toepassingsmogelijkheden. Leverbaar in 2 uitvoeringen. Speciale prijs vanaf 14U.- DEN HAAG: Spui/hoek Kalvermarkt RIJSWIJK: 'In de Bogaard' enigheid signaleerde tussen de hoogleraren van de kunsthistorische sub-faculteit van de faculteit der letteren, waardoor volgens het blad vele studenten gedupeerd zouden zijn in hun studie. Daardoor zou prof. Heckscher Boos naar de V.S. zijn uitgeweken. De moeilijkheden spitsten zich toe rond de figuur van prof. J. G. van Gelder. De rector-magnificus van de Utrechtse Universiteit trachtte de publikatie in het studentenblad te voorkomen, maar de meerderheid van de redactie zette door, omdat zij meende dat het eigenlijke motief voor de universitaire autoriteiten te gen de publikatie niet een persoon lijk belang van de bij het conflict betrokken hoogleraren was, maar de gebruikelijke wens tot geheimhou ding van universitaire zaken. Na de publikatie, die veel stof deed opwaaien, werd aangekondigd dat een reorganisatie zou worden voor bereid, waardoor een betere taakver deling voor de diverse vakken kunst geschiedenis zou worden bereikt. Dr. mr. H. Hoogenberk werd toen als beheerder van het Kunsthistorisch Instituut aangesteld, waardoor de hoogleraren zich volledig met het on derwijs en wetenschappelijk on derzoek zouden kunnen gaan bezig houden. Prof. dr. J. G. van Gel der werd belast met de begeleiding van de promovendi en wetenschap pelijk onderzoek. De taakverdeling is thans zodanig geregeld, dat dr. Emmens gewoon hoogleraar in de algemene kunstwe tenschappen en lkonologie wordt en dr. Reznicek gewoon hoogleraar in de kunstgeschiedenis na 1200 met uitzondering van de geschiedenis van de bouwkunst. Een op dracht voor het onderwijs in de beel dende kunst vóór het jaar 1200 zal binnenkort nog worden gegeven. Westduitsers in Kongo aangehouden In Kisangani, het voormalige Stan- leystad in Kongo, zijn vier Westduit sers aangehouden op beschuldiging van spionage, zo meldt het officiële Kongolese persbureau. Volgens dit bericht was het viertal vorige week gearresteerd, nadat het zonder inreis visa per auto uit Bangui, de hoofd stad van de centraal Afrikaanse Re publiek, was aangekomen. In Kisan gani zouden de Westduitsers contact hebben gezocht met „buitenlandse vrijwilligers in het Kongolese leger". De tenniskampioenschappen van de oostelijke provincies, die in het Zuidafrikaanse Port Elizabeth wor den gehouden zijn gisteren voor Tru dy Groenman geëindigd. De Groning se verloor in de kwartfinales in drie sets van Laura Rossouw (Z.-Afr.). De setstanden waren: 6-1, 1-6 en 6-2. film uitgeroepen. Het is een mo derne film, die de „onbegrijpe lijke" jeugd schildert, individua listische jongeren met een „tic", die zélf willen leven en zich niet bekommeren om de ,,wyze" opmerkingen van de ouderen. Prachtig zijn de verschillende stijlen van jongeren op lichte vrijersvoeten tegen elkaar uitge speeld. En verder komen er nog allerlei dolle dingen in voor, waardoor „The Knack" van fij ne Britse humor bijna overloopt, maar helaas houdt niet iedereen van die humor Rita Tushingham speelt een heerlijk provinciaal meisje dat weldra in Londen een goed gek kind wordt. Ray Brooks, Michael Crawford en Donal Donnelly in de andere hoofdrollen. Persona ,99 ADO De illegale handel in verdovende middelen en de bestrijding ervan komen in ve lerlei facetten naar voren in de film ..De papaver is een bedwel mende bloem" (OperatieOpium), geregisseerd door Terence Young, die wereldnaam verwierf met zijn James-Bondverlilmin- gen. Het verhaal is van Ian Fleming. Vele acteurs van naam werk ten voor het symbolische hono rarium van één gulden mee aan deze produktie voor de Telsun- stichting van de VN. De netto opbrengst is dan ook bestemd voor de Unicef (Kinderfonds) en fondsen van de VN ter bestrij ding van de handel in verdo vende middelen. Spanning en mooie vrouwen ontbreken in deze film niet, zij het wat min der spectaculair dan in de Ja- mes-Bondfilms. De strijd tussen de internationale politie en de handelaars is vaak meedogen loos. De Amerikaanse geheime agent Benson weet door te drin gen tot een nomadenstam in het woeste bergland van Iran, die de papaverbloem teelt. Hieruit wordt de opium vervaardigd. De Iraanse politie slaagt erin een partij opium van deze stam licht radio-actief te maken. Het stamhoofd wordt gedwongen de opium normaal te verkopen aan de illegale handelaars. Met Gei gertellers kan men zo het spoor naar de afnemers volgen en de grote bazen achter deze handel arresteren. Nadat men het spoor bijster is geraakt, wordt in Na pels 'n grote partij radio-actief opium in beslag genomen. Twee collega's van de door sluipmoor denaars omgebrachte Bensan zoeken verder. De scliatrijke Serge Mar co, leider van een grote on derneming, blijkt betrokken te zijn by deze smokkelhandel. Een van de geheime agenten wordt vermoord. De andere slaagt erin na een hevige vecht partij Marco voorgoed uit te schakelen. Dit gebeurt in de be roemde „Blauwe trein", die rijdt tussen de Rivièra en Parijs. De film eindigt met een probleem stelling: zolang de oerbronnen van de opium de papavervel- den niet onder voortdurende controle staan van een interna tionale organisatie (zoals de VN), zal de illegale handel in verdovende middelen, die een gesel voor de mensheid kan wor den genoemd, zijn vernieti gend werk blijven doen. Angie Dickinson en Tre vor Howard in „Operatie Opium. The professionals TRIANON „The professio nals" (tweede week) is een avonturiersfilm van het zuiver ste water: hard tegen hard van de eerste tot de laatste minuut, boeiend en bovenal gespeend van alle valse heldenverering. Het gegeven draait om een schatrijke rancher die een groepje vechters heeft gehuurd om zijn mooie jonge vrouw te bevrijden uit gevangenschap bij de Mexicaanse guerrilla-strij ders, die The knack CAMERA De Engelse film „The Ehiack" is weer terug in Leiden, dat doet ons veel deugd, want het is een verbijsterend goede film, voor wie de cinema tografische grapjes op het puntje van zijn tong kan proe ven. De regisseur is Ri chard Lester, waarschijnlijk meer bekend van zijn Beatle- films, maar „The Knack" (het kneepje, of het handigheidje) is ongetwijfeld knapper. Op het filmfestival van Cannes van vo rig jaar werd hij tot de beste STUDIO In Persona, de nieuwste film van Ingmar Bergman, staat de verhouding tussen twee vrouwen cen traal. Zij proberen door de an der tot bekentenissen te dwin gen zichzelf te leren kennen. Een verrassende film, die ook in technisch opzicht zeer veel be wondering afdwingt. „De stem van het water LUXOR „De stem van het water" van onze cineast Bert Haanstra is opnieuw gepro longeerd, waaruit blijkt dat deze oerhollandse film by het pu bliek in de smaak valt. Terecht, want het is een plezierige film die ons Nederlanders te kijk zet op en in het water; soms gaan we zelfs kopje onder. Maar wij komen uiteindelijk toch weer bo ven dat is de les die Haan stra ons (nog eens) leert. Het bloedritueel REX Hoe moeilijk het is een goede griezelfilm te maken, bewijst de Engelse regisseur John Gilling weer eens met zijn film „Het bloedritueel van de Zombies". Hij slaagt maar half in zijn opzet en kan niet ver hinderen dat deze film door zfjn zeer fantastische inhoud, vele cliché's en zwakke rolbezetting vaak lachwekkend aandoet. Een ingedommeld dorpje aan de Engelse oostkust wordt ineens wakker geschud door een aan tal zeer mysterieuze ongevallen met dodelijke afloop. De dorps dokter ondervindt weinig mede werking van de conservatieve inwoners en schrijft ten einde raad een brief aan zijn vroegere leermeester, prof. Forbes. Deze arriveert reeds de volgende dag met zijn knappe dochter in het dorpje. Na een aantal geheimzinnige voorvallen en on voorziene compücaties, wordt het de professor duidelijk dat een in de buurt wonende jonker meer van de zaak weet. Het blykt dat deze jarenlang in Haïti gewoond heeft en aan hanger is geworden van het Voodooisme. Verkleed als medi cijnman weet hij met allerlei spiritistische middelen in trance gebracht door Haïtiaan- se drummers zijn slachtoffers onder hypnose te brengen. Hij beneemt hen hierna het leven maar blijkt dan in staat de do den uit hun graf te laten her rijzen. De „doden" moeten voor hem werken in een tinmijn. Hoe de professor en de dokter er tenslotte toch in slagen de za ken in het reine te brengen, kunt u deze week zonder vlugzout zien in het Rex- theater. Illllllllllllë 99 Het toneelwerk van de Spaanse schrijver en dichter Federico Garcia Lorca krijgt de laatste tijd in heel Europa bijzonder veel aandacht en bepaald niet alleen omdat onlangs de 30ste ver jaardag werd herdacht van zijn fusillering door de Spaanse fas cisten. De voornaamste reden zal wel zijn, dat er een zekere verwantschap voelbaar is tussen Lorca's stilistische en pro grammatische opvatting van de dramatische kunst en sommige hedendaagse stromingen in de toneelwereld. Toch zou men overdrijven door Lorca als een oorspronkelijke voorloper van het moderne toneel te beschouwen. Daarvoor stond hij aan vankelijk zelf teveel onder buitenlandse invloeden o.m. van de Duitse expressionisten. Hoe Lorca die invloeden geleidelijk heeft verwerkt en zich daaruit om hoog heeft geworsteld tot hy de grote toneelschrijver werd, kan men goed nagaan uit het programma „Het kleine theater", waarvan de toneel groep „Studio" gisteravond in „De brakke grond" te Amsterdam de offi ciële première heeft gegeven. „Het kleine theater" is een reeks van zes al de eerste drie daarvan, alle uit 1928, vertonen duidelijke verwant schap met het Duitse expressionis me en met het surréalisme, waar van Lorca's vriend Salvador Oali toen de grote exponent was. Maar tegelijk vindt men er het zuivere, dichterlijke geluid van Lorca al in terug. Het zijn alle drie maar korte de eerste, „Het Jonge meisje, de zeeman en de student", nauwelijks meer is dan een moment opname van een ontwakende meis- pesziel, weergegeven in enkele dia- loogflitsen. „De wandeling van Buster Keaton" is een parodistisch fanta sietje in de stijl van een scenario voor de stomme film, waarin Lorca de draak steekt met de gemechani seerde en gestandaardiseerde Ame rikaanse cultuur. En in „Droom beeld" droomt een vrouw dat haar man op reis gaat met een vreemde, dwingende begeleider misschien de dood? en moeizaam afscheid neemt van zyn kinderen. „Het spel van Don Christobal", dat daarop volgt is een quasi poppenspel, door Lorca geschreven voor levende acteurs die zich als poppen gedra gen, een boertig gevalletje, waarin de oud Spaanse huwelijkszeden het moeten ontgelden. Vooral Frans Vorstman munt hierin uit door de kostelijke manier waarop hij in zfjn spel de marionettenbewegingen paro dieert. Heel wat moeilijker wordt het d« toeschouwers gemaakt met „Het pu bliek", een fragment van een onvol tooid stuk, waarin in een Pirandello- achtige stijl wordt gegoocheld mei toneel-op-het-toneel en gespeeld pu bliek tussen echt publiek. Maar d< bedoeling van het werk blijft duis ter, vooral omdat het verband tus sen een door revolutie afgebroker opvoering van „Romeo en Julia" ei het sterven van een gekruisigd» Christus-figuur nergens duideliji wordt gemaakt. Gerijpt Na de pauze kreeg men een Ian gere een-acter te zien, „De liefde van Don Perlimplin met Belisa ei haar tuin", een kamerspel uit 1931 waarin de gerijpte toneeLschrfjve Lorca een meesterlijk staaltje geef van zyn talent om ook in klein for maat sterke dramatische spanning t bereiken. De tragiek van een ouder man, die zijn hartstochtelijke jong vrouw steeds meer lief krijgt naar mate zy hem openlijker bedriegt e die tenslotte zijn leven geeft or haar illusie van een geheimzinnig minnaar in stand te houden, is dot Lorca met dichterlijke gevoeligheit afgewisseld door wyze ironische hu mor, uitgewerkt. Dit kamerspel vorm dan ook stellig het hoogtepunt va het programma, waarmee Joha Greter opnieuw blijk heeft gegeve van een sterk regietalent. Naast Frans Vorstman, die ook i het laatste stuk weer een mooie pres tatie leverde met zyn zeer fynzir nlge Don Perlimplin, gaf Dore Smi een sterke vertolking van diens or trouwe bruid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 6