Het Weihnachtsoratorium weer centraal gesteld PONTIAC aardevolle zang van >ezield „Con Amore" Veel belangstelling voor moderne kunst PASSIESPEL OBERAMMERGAU GAAT IN ENGELSE VERSIE PONTIAC kunst; IJlfOENSDAG 14 DECEMBER 1968 LEIDSCH DAGBLAD ïj WAARDIGE INLEIDING TOT KERSTFEEST OSj COft '^J)e Chr. Oratorium vereniging „Con Amore" wijdt zich sinds tjaijioze jaren aan Bachs „Weihnachtsoratorium", dat als in- bejding t°t het Kerstfeest voor een brede schare een balsem »ilor oor en ziel is. Dirigent Jan Pasveer zet in dit opzicht een jAardevolle traditie voort, ditmaal met de kantates 1, 2 en 4 een werk, dat onverflauwd de eeuwen overbrugt. -v.eet koor la bestond togen de vele *4n van een technisch en stylistdsch fn' pitwoorde uitvoeringspraktijk van 177 ie Bach-schepping, waarmee men f geestelyk vergroeid ts. De diverse %groepen zijn homogeen op elkaar •vgestemd. Dat hier uitmuntend ma (aal aanwezig is, bleek ook nu. en vloeiend was al onmiddellijk ll ^Tsjechische film foor K. en O.'s Filmclub 16 Filmclub 16 van de Leldse Volka- rersiteit K. O. heeft gister- een goede greep gedaan met iat| vertoning van irA Midsummer- fth's Dream", een poppenfilm van ook als illustrator bekende Tsje- pl sche regisseur Jiri Trnka. In de cbazaal van ,De Burcht" bestond %e belangstelling voor het pro- D(ftmma van deze avond. Als vpor- ;s£pefje hiervan werd aan het begin sg film „Cavalcade" gedraaid, een ^Jppenfilm, door Joop Geesink in as3mcht van Philips vervaardigd. In sa i inleiding tot de hoofdfilm, zei te*ns P. van Oosterom, dat de regls- -QUr zich eerst met het vervaardigen tekenfilms had beziggehouden. ^nka werd, nadat de filmindustrie i, Tsjecho-Slowakije was gereorga- n eerd, leider van de trucage-afde- g. Hij wilde de hegemonie van Dis- |tjy doorbreken, wat hem door ge- ;ajek aan ervaring mislukte. Trnka *Pte toen over ojJ het maken van Vj ppewfilms. Waarschijnlijk heeft hij !fe voorliefde van zijn grootouders riërfd, dsie in de poppenindustrie :%kzaam waren. Dit in tegenstel- 'ig tot zijn vader, die het beroep J n loodgieter uitoefende. De pop- iujnfilm 'A Midsummernight's Dream' i geen filmische kopie van he»t ge- Iknamige toneelstuk van Shakespe- k( b; Trnka heeft er een eigen vorm |ïi gegeven, die echter niets afdoet de sfeer Shakespeare. De sprook jesachtige comedie van de toneel- ntfirijver wordt zeer knap weergege- n in de fihp. De plastic poppen 81 n met grote artisticiteit vervaar- ejgd. Het is een sprankelend geheel bJworden. Met deze in 1959 tot stand komen film heeft Trnka een Grand ix van het filmfestival in Cannes 3 «wonnen. Evenals zijn andere films Wervond de Tsjechische regisseur "c kritiek op dit werkstuk: het zou geraffineerd in elkaar zijn gezet, esondanks kan dit produkt één van gaafste poppenfilms van deze tijd gorden genoemd. de inzet, het „Jauchzet, frohlocket", waarmee het feest van Christus' ge boorte wordt ingeleid. Resoluut voer de Jan Pasveer het koor door de vele klippen van deze veeleisende, stra lende inleiidmg heen, daarbij muzi kaal en in perfect samengaan onder steund door het Radio Baoh-orkest, dab speciaal ook later iin de be roemde „Synfonia", met haar pasto rale stemming, die als een verstillend hoogtepunt in het centrum van het geheel staat, blijk gaf van grote ver trouwdheid met de Bachsfeer en van een uitnemende kwaliteit. Men respecteert het ongeforceerde en steeds beheerste kunnen van „Con Amore", ook in de evenwichtig gezon gen koralen, waarvan zulk een grote wijding uitgaat. Voor onverwachte verrassingen komt men bij een vertolking als deze eigenlijk niet te staan. Alles verloopt naar wens, zonder dat de routine gaat domineren. Bovendien wordt duide lijk, dat de kantates uit dit „Weih- niachfcsora/torium", door het toegewijde „Con Amore" met de nodige span kracht gezongen worden, om een boerfende avond, waaraan de toehoor ders hun diepe, innerlijke vreugde beleven, te verwezenlijken. Temeer, omdat wjj deze zang ge dragen weten door een sterke geloofs overtuiging van de koorleden, voor wie het een edele zending lijkt, de christelijke gedachte aan de luiste raars over te dragen. Voor de uitvoering van Bachs „Weihnachtsoratorium": v.l.n.r. David Hollestelle (bas), Si mon C. Jansen klavecimbel Wilhelmina Matthès (alt), Jan Pasveer (dirigent), Ank Reinders (sopraan) en Jan Waayer (tenor). (Foto LD/Holvast) Dat hiermee een hoogstaande op gaaf, waaraan menigeen zich kan verheffen voldaan wordt, spreekt vanzelf. Wederom had men zich weten te verzekeren van een aantal gerijpte solisten, die zich van deze hoge op gaaf eveneens ten volle bewust zijn. Een rein en teder zingende sopraan als Ank Reinders, een door sterke overtuigingskracht gestuwde alt als Wilhelmina Matthès, wier perfecte adembeheersing eveneens de aan dacht trekt, de tenor Jan Waayer, klein van stem, maar met een tech niek, die het mogelijk maakt, dat deze tot in die hoogste regionen de vereiste glans behoudt en de be- betrouwbare. sonoor klinkende bas David Hollestelle, die echter in die hoogste regionen helaas meermalen moeite had speciaal iin de aria „Grosser Herr und starker König" Cult uurprij s Heerlen voor architectPeutz Het gemeentebestuur van Heerlen heeft de „Burgemeester van Gruns- venprijs" groot 2500 gulden die jaar lijks wordt uitgereikt, toegekend aan de architect ir. F. P. J. Peutz uit Heerlen „gezien zijn algemeen er kende verdiensten op het gebied der architectuur". Woensdag 21 december zal de uitreiking te Heerlen plaats hebben. Ir. Peutz ontwierp o.m. het universiteitsgebouw te Nijmegen, het gemeentehuis van Heerlen en, in samenwerking met ir. B. Bijvoet, de Heerlense Stadsschouwburg. Tijdens veiling in Amsterdam Voor de gisteren bij Mak van Waay in Amsterdam gehouden veiling van moderne kunst met werken van 19de en 20ste eeuwse meesters, bestond grote internationale belangstelling. Behalve veel Nederlandse waren er ook Belgische, Franse, Duitse, Engelse en Amerikaanse kopers. De stemming werd „niet flauw" genoemd. Voor f 25.000 werd een schilderij van Kees van Dongen „Circuspaard- rijdsters" naar Frankrijk verkocht. .Profiel van een vrouw" van Odilon Redon bracht f 26.000 op en een „Baai bij Cagnes" van Renoir f 23.000 Drie werken van Jongkind gingen weg voor resp. f 14.000, f 14.500 en f 10.000. „Een vrouw met citroen" van Mancini bracht f 10.500 op. Een hoge prijs werd de f 3800 genoemd waar voor „Le pont de Bougival" van Sau- ADVERTENTIE Wtf adviseren U gaarne bij uw keuze uit de mooie collectie PONTIAC HORLOGES in onze nog tijdelijke verkoopafdeling KORTE PIETERSKERKKOORSTEEG 3 VAN ROSSUM DU CHATTEL EN DRIESSEN ÈftS Hofjuwelier - Breestraat 95 - Leiden zay werd geveild. Kortgeleden bracht een werk van dezelfde schilder op een verkoping in Londen f 1600 op. Galerie Monet in Amsterdam kocht een aquarel van Piet Mondriaui „Chrysant, blauw fond" uit 1908 voor f 12.600. Nog drie aquarellen van Piet Mondriaan brachten resp. f 8400, f 6400 en f 4900 op. Dit laatste werk „Beek in een bos" is de eerste be kende vroege tekening van deze kun stenaar. Een kadegezicht van Le Bourg werd naai- Frankrijk ver kocht voor f 13.000. .Paard voor een boerderij" van Constant Permeke haalde de. f 15.000 en een „Boerde rij met een boer en zeug" f 11.000, twee werken van Isaac Israels voor resp. f 7.000 en f 3300, een tekening van Jan Toorop voor f 3500, een naakt van Jan Sluyters voor f 2600, Devil Woman" van Karei Appel voor f 7500 en een werk van Asger Jorn van de Cobragroep voor f 9500. Een brons beeldje van Constant Permeke ging voor f 5.000 van de hand, het geen door deskundigen een „indruk wekkende" prijs werd genoemd, even als de f 2250 voor een in terra cotta uitgevoerd werk op houten voet van Mendes da Costa. die edele glans te behouden en dan in rauwheid verviel zij allen droe gen gezamenlijk bij tot de realisatie van een waardige en waardevolle Bach-uitvoerimg, met haar vele jui chende en ontroerende fragmenten. Nog een extra hulde aan de vroe gere dirigent van „Con Amore", de Bach-specialist Simon C. Jansen. Deze heeft indertijd met grote stuw kracht de fundamenten gelegd voor een contrastrijke Bach-vertolking, als waarvan wij ditmaal opnieuw oorge tuige waren. Hij verleende zijn punc tuele medewerking aan het klavecim bel en heeft er zeker in ruime mate toe bijgedragen, dat de wereld van Bach zich opnieuw bij die talrijke toe hoorders, voor wie deze traditionele avond tot een innerlijke behoefte is uitgegroeid, een centrale plaats wist te verwerven. Dat dirigent Jan Pasveer voor zijn taak berekend ls, kon h(j ook deze avond met gevoel voor stql en met diep inzicht duidelijk bewijzen. Geschenk van Appel aan Amstelveen De schilder Karei Appel heeft de gemeente Amstelveen een schilderij aangeboden, een recent werk dat hij de titel gaf „Deux têtes ensembles". Deze schenking is gedaan nadait Appel in het gemeentelijk museum „Aemstelle" had geëxposeerd. B. en W. van Amstelveen adviseren de raad na de commissie voor Culturele Zaken te hebben gehoord de schenking als een waardevolle aan winst van het culturele bezit van de gemeente te aanvaarden. ADVERTENTIE Dit horloge behoorde eens aan Louise de Coligny; het is vele duizenden guldens waard. Het weten van de juiste tijd was vroe ger een voorrecht voor enkelen: ge- wone mensen moesten het maar met de torenklok doen. Maar voor u, die in deze moderne tijd leeft, is er een Pontiac, het horloge dat bekend is om zijn mooie vormgeving en spreekwoordelijke pre cisie. Er is een grote keuze, het ene model nog mooier dan het andere. PONTIAC TIJD - JUISTE TIJD „Antisemitisme uitgesloten Ondanks Joodse protesten Engeland zal het volgend jaar een Engelse versie zien van de Passiespelen van Oberammergau, ondanks een conflict over het feit, dat een Joodse impressario deze ten tonele zal voeren. Philip Solomon van Dunedin Theatrical Productions Ltd., die tevens directeur is van de Piraten Radio Carolina, heeft de rechten verworven voor de opvoering van een verkorte versie van de beroemde spelen in Engeland, Ierland en de VS, te zamen met Vic Lewis en Brian Epstein van Nem Enterprises, de firma, die als manager van de beroemde Beatles optreedt. Alle drie behoren tot het Joodse geloof. Onmiddellijk nadat hij van de zaak gehoord had heeft de raad van afge- dlgden der Britse Joden een krachtige veroordeling uitgesproken tegen iedere Jood, die aan een derge lijk ondernemen zou medewerken. Daardoor heeft d« raad zich aange sloten bij de veroordeling van de Jo den in Duitsland, die de Passiespelen hebben aangevallen wegens hun be weerd antisemitisch karakter. Lewis en Epstein trokken zich onmiddellijk Reeds meer dan f 100.000 voor Florence De Stichting „Comité Geteisterde Kunststeden Italië" heeft, sedert, zij kortgeleden haar actie begon, reeds meer dan f 100.000 ontvangen. Dage lijks komen grote en kleine giften op postgiro 4180 van Openbaar Kunst bezit ten name van de Stichting bin nen en van diverse zijden wordt de fondsenwerving met afzonderlijke acties ondersteund. Zo wordt aan een aantal Neder landse universiteiten en hogescholen een geldinzameling onder hoogleraren en studenten voorbereid. Ook mid delbare scholieren hebben aan de op roep van de Stichting gehoor gege ven: In het Rijnlands Lyceum te Wassenaar zal op zaterdag 17 decem ber de gehele dag een fancy fair wor den gehouden, waarvoor elke leerling een voorwerp heeft afgestaan en een tweede zelf heeft gemaakt. Er is een ere-comité gevormd onder voorzitter schap van de Italiaanse ambassadeur in Nederland. Aan de opbrengst van de fancy fair, die met een tentoon stelling, cabaret, muziek en een modeshow nog attractiever ls ge maakt. zal in overleg met de Stich ting een nuttige bestemming worden gegeven. aan de Süchting beschikbaar gestelde elektrische apparatuur, spe ciaal bestemd voor restauratie-ate liers, is inmiddels in Florence afge leverd. terug, waarbij laatstgenoemde ver klaarde „Ik heb mij teruggetrokken, omdat ik geen aanstoot wil geven aan de Joodse gemeenschappen hier of waar elders ook". Solomon zei dat hij zal doorzetten, maar dat hij ervoor zal zorgen, de spelen in Engeland niets bevatten, dat anti-Joods is. Hij wees erop, dat zijn contract met de Duitsers een clausule bevat, waarbij „allee wat antisemitisch is volkomen uitgeslo ten" wordt. Productieleider van de spelen in Engeland zal zijn Lothar Bock uit Mtinchen en de nieuwe tekst van de verkorte versie die een speelduur heeft van twee uur en een kwartier inplaats van acht zal in het Duits worden gemaakt door Jochem Blume, een Duitse toneel- en t.v.-regisseur. De muziek wordt gecomponeerd door Hermann Thieme. Een vertaler om de Duitse tekst in het Engels over te brengen is nog niet aangewezen, maar Solomon zegt, dat diens eindredactie van tevoren ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan Anglikaanse, r.-k. en Joodse godsdienstige leiders. Hond redt gezin in brandend huis (Van onze Venlose correspondent) Dankzij een blaffende Deense dog is het kunstenaarsgezin Van Grins- ven-De Jong (man, vrouw en twee kinderen) in Aarle-Rixtel tijdig uit een brandende woning kunnen vluchten. De bewoners hadden van de brand nog niets gemerkt, totdat de hond blaffend de slaapkamer van zjjn baas op kwam. Het vuur breid de zich zo snel uit, dat woning en inboedel grotendeels een prooi der vlammen werden. Het huis stond on der bescherming van Monumenten zorg. Het gezin moest elders worder ondergebracht. De schade bedraagt vele tienduizenden guldens. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Twaalf acteurs, hoofdzakelijk Jon ge mannen, die nog geen voorname rollen in de spelen hebben vertolkt, zullen naar Engeland gaan. De rol van Christus zal worden gespeeld door een acteur uit Thiersee, een ge meente in Oostenrijk, waar een over eenkomstig maar korter Passiespel wordt opgevoerd. De acteurs zullen de gebaren en mondbewegingen ma ken bij een geluidsband, vervaardigd met behulp van Engelse toneelspe lers. Na een week in Londen gaat het spel naar Manchester, Liverpool, Glasgow en Dublin. De Passiespelen in Oberammergau zijn 332 jaar geleden voor het eerst opgevoerd uit dankbaarheid omdat dit Beierse dorp gespaard was geble ven voor de pest. Zij worden elke tien jaar opgevoerd en telkens bezocht door ongeveer een half miljoen men sen. De volledige spelen zijn nooit op gevoerd buiten Oberammergau zelf. ADVERTENTIE DEALER jleije rinka Leids Juweliersbedrijf 250 maal „Wie is bang?" Zaterdag a.s. zal in de Stadsschouw burg in Amsterdam de 250ste voor stelling worden gegeven van „Wie is bang voor Virginia Woolf?" De regie is van Henk Rigters. Medespelenden zijn Ank van der Moer, Han Bentz van den Berg, Femke Boersma en Will van Seist. Schilderijenprijzen handhaven zich Van een inzakken van de prijzen voor eerste klas schilderijen, zowel moderne als klassieke, zoals dat de laatste tijd op veilingen in het bui tenland te constateren ls geweest, ia in ons land geen sprake. Dit werd gistermiddag van deskundige zijde opgemerkt nadat 's morgens bij Paul Brandt in Amsterdam een begin waa gemaakt niet een enige dagen duren de velling van oude en moderne schilderijen. De belangstelling, vooral van Engelse en Duitse zijde, was zeer groot en van een kentering in het prijsverloop ten opzichte van vorige veiling in ongunstige zin was niets te merken. Het niveau lag weer zeer hoog, het geen b.v. tot uiting kwam in hetgeen werd betaald voor een werk uit de Vlaamse school, dat door insiders op f. 2000 was geschat en voor een Lcxn- dense Galerie werd gekocht voor f.7200. Een heel klein werkje (33,5 x 26 cm.) van A. van der Venne, bracht f. 3300 op. >rDe aanbidding der drie koningen" van een Antwerpse mees ter van 1518 ging vooi f. 16.000 van de hand. „Een dorpsfeest" van Pieter Brueghel de Jonge werd naar Lon den verkocht voor f. 33.000, twee werkjes van Jan de Lairesse gingen weg voor f6200. een Interieur van A. van Ostade kocht een Nederlandse particuliere verzamelaar voor f. 15.500 ,3adende nymfen" van Van Poelen- burgh haalde de f.9000. Wat de ro mantische school betreft spanden da f. 12.000 voor een havengezicht van Klinkenberg, bestemd voor een Ne derlandse particuliere collectie en de f. 12.500 voor een interieur van Van Hamme. eveneens gekocht door een Nederlandse particuliere verzame laar, de kroon. De prijzen van an dere verkochte werken lagen allemaal in de orde van 5 tot 10 mille, o.a. „Een wafelbakster" van Van Hamme f. 6000, „Een boudoir met jonge vrouw" van Verboeckhoven en V. La- geye f.8800 en twee schilderijen van Jean Platteel samen f. 10.300. Op donderdag 22 december brengt de Hillegomse Oratorium Vereniging „Weihnachtsoratorium" van J. S. Bach in de hervomde kerk var Hille- gom. Aanvang 8 uur. Vocale mede werking verlenen: het koor der HOV; Lize Schood f sopraan Hannelore Pennink (alt)Kamiel Lampaert (tenor) en Henri Blackmon (bas)De clavecimbel wordt bespeeld door Ada van der Bent. Instrumentale mede werking verleent voorts het Zuid- hollands Orkest. Het geheel staat onder leiding van dirigent S. P. Vis ser uit Heemstede. ADVERTENTIE Voor PONTIAC HORLOGES W. BROUWER SPECIAALZAAK IN UURWERKEN HAARLEMMERSTRAAT 23 - TELEFOON 22076 Eigen reparatie-inrichting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9