Groots eerbetoon aan Picasso „THE MOUSETRAP" NA 14 JAAR NOG STEEDS LEVEND yrnbool van leven en avontuur CiDe K JDAG 25 NOVEMBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 2J Gigantische batterij van levenskracht (Van onze Parijse correspondent en kan het nauwelijks meer een „eerbetoon" noemen, dat Pablo Picasso ter ere van zijn te verjaardag thans in en door Parijs en ook andere steden wordt gebracht. De twee otste expositiehallen die Parijs rijk is, het ind en het Petit Palais zijn door het ministerie Culturele Zaken gemobiliseerd voor tentoon- lingen die gedurende bijna vier maanden een irzicht van het oeuvre van de meester geven. »r dat doel werd het Grand Palais zelfs voor een m deel herbouwd of getransformeerd aarde van 300 miljoen frank mst de schilderijen en de beeldhouwwerken die in die beide Izen zijn ondergebracht, heeft de Nationale Bibliotheek nog een verzameling van grafisch werk geëxposeerd, terwijl voorts een reeks van particuliere kunstgalerijen hun bijdragen aan de liging hébben geleverd. Dan werd bovendien de reeds indruk kende bibliotheek van werken die aan Picasso zijn gewijd, ook eens uitgebreid met drie of vier albums, biografieën, studies en yses, om van deze grootste schilder van onze tijd óók nog eens ieest-besproken en gecommentarieerde kunstenaar-tijdgenoot te en. Al die manifestaties tezamen hebben zo de grenzen van het itionele eerbetoon dan ook allang overschreden. Juister kan men \en dat deze 85ste verjaardag ons de gelegenheid geschonken It ons bewust te maken hoe volledig Picasso bezit van „z i j n" heeft genomen. Hoezeer deze tijd ,,zijn" stempel draagt. de ongeveer 1000 werken e van heinde en Parijs zijn ge leerd is een honderdtal uit persoonlijk bezit van de schil- zelf afkomstig: schilderijen die het merendeel de laatste tien in zijn „Mas" in Mougins zijn iaan, en die nog niet eerder in penbaarheid waren getreden, orts zijn alle doeken present aan, in het kader van zijn ont- eling, een historische betekenis t te worden gehecht. Zoals het zelfportret met de gebalde en de gitzwarte ogen die uit ballen lijken te bestaan, zijn voeten dat hij op zijn veertiende jaar schilderde (en nog met zijn eigen naam P. Ruize signeerde). De vrouw ook met de madoline uit 1909, waar in het kubisme zich al aankondigt en dat, met het decoratief-gedesin- tegreerde meisjesportret uit 1914, de overgang vormt naar de periode van zijn „rijpheid" die overigens van tedere bezonkenheid gespeend is kun nen blijven en die omstreeks het jaar 1918 inzet: als „De vrouwen op het strand' uitdagende hymne aan het leven de gitaar uit 1926, die een dweil, een krant en een touwtje dat aan vier spijkers werd bevestigd wordt gesuggereerd, en die door talloze andere werken of com posities zou worden gevolgd waarmee Picasso een „stroming" of een „rich ting' lanceerde die nog vele jaren voort zou duren, als hij allang weer Biologerend Het is de tijd ook van de monu mentale vrouwefiguren die in fel elementaire kleuren draven langs één persoonlijkheid op psycho logie poogde rnt te drukken, en die het „gezioht" van zijn kunst voor het grote pubMek misschien nog wel het duidelijkst hebben gemarkeerd. En dan de tot dusver laatste periode met een-zoveelste „Dejeuner sur l'herbe", de tegelijk angstaanja gende en meeslepende ontvoering der Sabijnse maagden of de vrouw en de i portret van de schil - zijn huidige eehtgenote dat in juli van dit jaar ontstond: Pi- oasso geknield voor zijn Jacqueline, beiden naakt, als een hommage dat de kunstenaar, ontkleed en zonder masker, brengt aan het object dat hem zijn leven lang boven alles heeft geinspireerd. Mens en vrouw Inderdaad: de vrouw, en trouwens de mens in het algemeen, hebben Picasso door alle stadia van zijn ont wikkeling voortdurend bezig gehou den, gebiologeerd. De mens in zijn individuele ellende zoals picasso (in de lyn van Degas en Toulouse-Lau trec) in 1901 de mismaakte dwergin uitbeeldde of de mens in zijn collec tieve tragiek die door zijn medemen sen wordt vernederd, gefolterd of vernietigd, als zijn beroemde aan klacht tegen het bestialisme: Guer nica (een schilderij dat tegenwoor dig helaas in een staat moet verke ren waardoor 't onmogelijk bleek het eveneens vanuit New York naar Pa rijs te zenden). Men kent, tussen haakjes, de anec dote die aan dit doek verbonden is: tijdens de oorlog werd de schilder in Parijs door een Duitse officier- kunstliefhebber opgezocht die hij ook Guernica toonde. Officier, blijkbaar om een woordje verlegen, vraagt, terwijl hy in de richting van de do de en gewonde slachtoffers wijst: „heeft u dit óók gedaan? Ant woord: „Nee, dat heeft nu eens ge- Eeuwig jong Een bezoek aan deze Picasso-ex- positie is als een excursie, een revue langs en door 70 jaren niet slechts van z ij n leven, maar ook, nogmaals van onze tijd èn van de koortsige ontwikkeling van de schilderkunst die zich in die lange periode voltrok ken heeft en waarvan hij alle mijl palen markeerde. Realisme, kubisme, surrealisme, fauvisme, de abstracte schilderkunst zelfs: al die hoofdstuk ken passeert men opnieuw bij een Igang langs zijn werken. „Ik zoek niet, maar ik vind', is een van de vele uitspraken die Picasso wor den toegedicht, en het merkteken van zijn genie is inderd a a d dat zijn meeste scheppingen, hetzij teke ning, een beeldje van een lam, een vruchtenschaal of een compositie van stukken krant en touw, moei teloos en spelenderwijs zijn handen schijnen te hebben verlaten. Ja, op zijn 85ste jaar, zo bewijzen zijn laat ste doeken, is Picasso nog even on bevangen, jong en zinnelijk-vitaal gebleven als een halve eeuw of lan ger geleden. Evenmin als in zijn fy- stek en Picasso kan t zich ver oorloven zich liefst in een zwem broekje aan zijn bezoekers te tonen heeft hij in zijn geest nog het minste spoortje jeugd prijs hoeven te geven. En ook om die reden is dit groot se hommage niettemin van iedere verplichte plechtstatigheid ge speend kunnen blijven. Picasso is symbool en incarnatie van leven, ge zondheid, avontuur Een bron van levensdrift die nog niets aan kracht heeft ingeboet. En wanneer men soms al knielt voor een bron, dan is dat enkel om zich te laven. De Picasso-expositie is daarom een gigantische battery van levenskracht die gedurende vier maanden tienduizenden bezoekers in staat zal stellen zichzelf aan die bron weer „op te laden". Incarnatie van levensdrift. In het Ambassadorstheatre: Meer dan 2 miljoen bezoekers Het toneelstuk ,,The mousetrap" van Agatha Christie, het stuk dat in Londen langer heeft gedraaid dan welke toneelvoorstelling ook, gaat vanavond zijn 15de vertoningsjaar in- Er zijn nog steeds geen tekenen van het afnemen van de belangstelling bij het publiek. ,,Voor velen van ons die er mee te maken hebben", aldus regi: seur Anthony Huntly Gordon. ,,is het een manier van leven g< worden. Het lijks wel of het toneelstuk voor altijd zal blijven draaien". voor de 69.757ste keer opgaat, dat h©t begin zijn van de 5.814de voorstelling. paling dat de filmversie pas mag uit komen nadat de toneelvoorstellingen zijn beëindigd. Romulus wacht nog steeds met het maken van de film ADVERTENTIE k BAMBOE-Shave-Lotion in originele fla cons van 5,95 en 9,95. Dezelfde nieuwe geur vindt U terug in Bamboe Eau de Cologne, Zeep en Scheercrèrae. Ook in fraaie geschenk combinaties van 2,75 tot 14,75. is een produkt van MOUSON. 'O Bamboe won in 1966 de Coupe d'or du bon goOt Francais! zo weldadig fris, zo pittig, zo echt passend bij sportief aangelegde mannen met dat vleugje mysterie, dat vrouwen in een heer waarderen! Schilderijendiefstal in Brussel In Brussel is een zelfportret van de Franse impressionistische schil der Edouard Manet uit een parti culiere woning gestolen. De waarde van het schilderij wordt geschat op ongeveer f 25.000. Uit een kerk in de Belgische hoofd stad verdween een uit 1844 daterend beeld van „Maria met het kind". Dit kunstwerk zou f 8.000 waard zijn. ADVERTENTIE Natuurlijk! Citroen De Kuyper. Dit vond ook de bartender die in 1952 met zijn longdrink „Bazi" de Eerste Prijs won op de Nationale Cocktail Longdrink Competitie. Het recept is heel eenvoudig: Neem een normaal drinkglas, giet hierin een glaasje De Kuyper Citroen jenever en vul het glas verder met tonic. Houdt U van een extra-koude longdrink, dan een paar stukjes ijs toevoegen. Cultuurprijzen E.M.S. De cultuurprijzen van de Exploi tatie Maatschappij Schevenlngen voor dit .jaar zullen in mei 1967 wor den uitgereikt. Deze plechtigheid zal deel uit maken van een groot eul- tuurfeest, dat dan in Schevenlngen wordt gehouden. Daaraan zullen met het 120-jaar bestaande schilderkun stig genootschap „Pulchri" en de 75- jarige vereniging „Haagse Kunst kring" andere Haagse culturele in stellingen meewerken. De EM.S.-cultuurprijzen worden uitgeloofd voor de rubrieken beel dende kunsten, muziek en haute- couture. Moet Metropolitan Opera sluiten? Rudolph Blng, algemeen directeur van de Metropolitatn Opera, heeft verklaard, dat de voorstellingen voor onbepaalde tijd gestaakt zullen wor den indien de leden van het orkest him stakingsdreiging uitvoeren. Hij noemde de musici de doodgra vers van de „Met" en zei dat hun optreden volkomen onverantwoorde lijk ls. Hij verklaarde het ontoelaat baar te achten, dat een groep het Newyorkse publiek van de Metro politan Opera verstoken zou houden en dat dan ongeveer 900 mensen op straat zouden komen te staan. Hans Croiset moet mst houden Hans Croiset, de directeur van de Toneelgroep „Theater", zal zich op doktersadvies minstens een half jaar rustig moeten houden in verband met de toestand van zijn hart. HfJ zal in elk geval niet kunnen spelen. Zijn rol van Graaf van Warwick in Shaws* „Sint Joan" wordt door Siem Vroom overgenomen. Guus Hermus moet op doktersad vies zijn werkzaamheden bij Toneel groep Centrum beperken. Peter Oosthoek zal daartoe zijn plaat* in de artistieke leiding overnemen. Guus Hermus blijft als regisseur en acteur aan het gezelschap verbon den. ADVERTENTIE syL. ^<ii leuk cadeau idee! S [bcasso's eerste schilderij: „Het meisje met de blote voeten op zijn 14de jaar vervaardigde. Het heeft zijn critici prak tisch overleefd. Maar twee critici die de première hebben gezien, schrij ven nog en acht kranten waarin een kritiek van de première is gepubli ceerd, verschijnen niet meer. Men was indertijd algemeen van mening dat het een pretentieloos stuk was. Toen het doek op 25 november 1952 voor de eerste keer op ging, heerste Stalin nog over de Sowjet-Unie, was Sir Winston Churchill premier in Engeland en zat Harry S. Truman nog het Witte Huis. Alle drie zijn inmiddels uit het politieke leven ver dwenen, twee van hen zijn dood. maar „The Mousetoap" blijft levend! Huntley Gordon herinnert zich: „Na de première reed ik met mijn vrouw naar huis en zij vroeg me hoe lang ik dacht dat het stuk zou lopen. Ik gaf het toen zes maan den." In de tussenliggende 14 jaar heb ben meer dat twee miljoen mensen meer dan anderhalf miljoen pond sterling betaald om het stuk te kunnen zien in het kleine Ambassa dorstheatre. In die tyd hebben 86 verschillen de acteurs en actrices de acht rol len In het stuk gespeeld. Zij heb ben vyf sofa's en vier armstoelen op het toneel versleten. Het doek ls 69.756 keer naar boven en naar be neden gegaan. Als het vanavond Niemand van de huidige spelers is er van het begin af aan bij ge weest. Maar Huntley Gordon is steeds de regisseur gebleven. De actrice Mysie Monte heeft de rol van me vrouw Boyle 10 jaar lang gespeeld en David Raven heeft de rol van majoor Metcalf 9 jaar lang vervuld. Tien jaar geleden verkocht Pe ter Saunders de filmrechten aan Ro mulus Films met de gebruikelijke be- Met zijn rug naar het paleisje op het Lange Voorhout staande „Prinses Margriet en haar man Innen er na hun huwelijk een boutique" heeft cabaretier Paul van Vliet gisteren de kunstmarkt van de Haagse Kunstkring geopend. Hij zei tot de honderden nieuwsgierigen, dat in eerste instantie Ridder van Rappard, burgemees ter van Heemstede, was verzocht de opening te verrichten, maar die wilde niet vooraf zijn tekst aan Sieto Hoving ter inzage geven. Paul van Vliet zei bewogen te zijn door de bewegingen van het beeld, dat onthuld werd op het Lange Voorhout: een elftal met witte badmutsen en witgeschminkte ge zichten gesierde Kunstkringleden, die Sint Nicolaas in hun midden hadden. De gezichten draaiden naar links en naar rechtshetgeen de cabaretier ontlokte: „Net de KVP. Een beetje naar links, een beetje naar rechts en ze blijven er onbewogen onder". Paul van Vliet onthulde nog, dat hij de plechtigheid verrichtte in een geleende jas. ,J)e mijne heb ik aan een arme man gegeven". Tot slot van de ceremonie droeg het monument zichzelf, geholpen door „doodbidders" ten grave. Dit graf bleek het zalencomplex van de Haagse Kunstkring te zijn, waar onder grote belangstelling de verkoop van kunstwerken begon.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 23