Wacht bii Bofort-Kanon* kunst kaleiöoscoop GIJS REYNS EN JOOP BRONS INAANTREKKELIJKPROGRAM Slagwerk-concert op een hoog niveau Aangrijpend en beklemmend LEIDSCH DAGBLAD AANKLACHT TEGEN DE OORLOG In het Schouwburgabonnement vond gisteravond de voorstel ling plaats van ,,De wacht bij het Bofort-Kanon" („Events while guarding the Bofors-gun"), toneelspel in twee bedrijven van John McGrath. Het is de eersteling van deze nog jeugdige Engelse schrijver van Ierse afkomst. Met zijn grote voorganger G. B. Shaw heeft hij gemeen de strakke, doelbewuste opbouw en de trefzekere, forse dialoog die hij mag dan voor onze oren al te realistisch en uitermate rauw klinken een onmisbaar element is om de nood zakelijke sfeer op te roepen- Mc Grath's opzet Is de gevolgen aan te tonen van de naar militaire tradities gegeven order, in dit geval een totaal verouderd kanon te be waken tegen een mogelijke, maar on waarschijnlijke aanslag. Naar spannende climax Het is 1954, een zeer koude winter in de Engelse bezettingszone van West-Duitsland. Voor de correcte uitvoering van deze opdracht is aan gewezen de nog jonge, onervaren kor poraal Evans, die zijn zes soldaten door zijn weifelend optreden nauwe lijks in bedwang kan houden. De barre weersomstondigheden, de een zaamheid van hun post in een vreem de en vijandige omgeving en de overtuiging van het zinloze van hun taak veroorzaken een uiterst gespan nen toestand onder de soldaten die zich, ieder naar zijn aard, daartegen trachten te beschermen, waarbij drinkgelagen, obscene grappen en harde klappen elkaar afwisselen. ADVERTENTIE Snoep verstandig eet 'n appel Jordaens-expositie in Rotterdam Van 17 december tot 4 februari 1967 zal in het museum Boymans-Van Beuningen een tentoonstelling te zien zijn, gewijd aan Jordeans als teke naar. Deze tentoonstelling is georga niseerd in samenwerking met het Ru benshuis te Antwerpen waar de wer ken tot 4 december te zien zijn. Na de tentoonstelling, die in 1956 en 1960 aan de tekeningen van Rubens en Van Dijck werden gewijd wil het de derde grote Vlaming i de beurt doen komen. Jordeans streeft in zijn tekeningen steeds naar picturale effecten. Zijn meeste schetsen zijn als verkleinde „modellen" voor veel grotere, later uit uit te voeren schilderijen of wand tapijten te beschouwen. Jordeans is een typisch „tekenende" schilder. De samensteller van de uitvoerige rijk geïllusteerde catalogus, de Jor- deanskenner prof. dr. RogerA. d'Hulst, heeft de 123 tekeningen glo baal iii vijf perioden ingedeeld, waar bij het merendeel (81) de periode van 1628/52 beslaat. f 25.000 voor Italië's kunstschatten Het voorlopig comité „Geteisterde kunststeden Italië" heeft als eerste grote bijdrage voor zjjn actie een be drag van f25.000 ontvangen van het Prins Bernhard Fonds. Het bedrag werd mede namens de Fondation Europeenne de la culture geschonken. Behalve geldelijke bijdragen heeft het comité ook aanbiedingen van hulpverlening ontvangen van restau rateurs. Het comité staat in verbin ding met het te Florence opgerichte comité voor de coördinatie van de in ternationale hulpverlening. Bijdragen kunnen gestort worden op postgiro 4180 van Openbaar Kunstbezit, met vermelding „Geteisterde kunststeden Italië". De spanning stijgt ten top als de twee soldaten voor de eerste aflos sing, die met verlof van de korporaal „even" in de cantine sigaretten gaan halen, niet op tijd terug komen en tenslotte, twee uur te laat, zich mel den. Eén hunner, de meest opstan dige soldaat O'Rourke in laveloze staat. Min of meer bijgekomen, loopt hij op aandrang van de korporaal nog één wachtronde. Beu van alles, de dienst, de verveling en van het leven kiest hij dan de voor hem enige uit weg en stort zich in zijn bajonet We moeten dit sterk aangrijpende Uitstekende regie De regie werd zeer terecht toever trouwd aan de Engelsman Ronald Eyre, die ook de succesvolle première in Londen heeft geleid. Hij is er in geslaagd ook de Nederlandse toneel spelers in dit stuk tot grote hoogte op te voeren. Cor van Rijn gaf een beklemmende uitbeelding van de soldaat O'Rourke. Zijn opstandigheid tegen de militaire discipline, tegen zijn mede-slachtof fers, tegen het leven zélf. Het was al les van een volstrekte doorleefdheid. Arnold Gelderman overtuigde als de zwakke korporaal, voortdurend in strijd met zijn goedhartigheid, de voorschriften en zijn eigen belang, maar tenslotte toch bereid risico te nemen om O'Rourke in bescherming te nemen. Fel in z'n razernij toen hij bij diens lijk besefte dat alles om niets was geweest. De soldaat Rowe, de man die door zijn bangheid letter lijk van zowat iedereen de klappen kreeg vond in Dick Scheffer de juis- het Bofort-Kanon". V.l.n.r. John Leddy, Cor van Rijn, Rudi Falckenhage, Dick Scheffer, Ar nold Gelderman. te vertolker. Maar ook sergeant Wal ker en de soldaat Flynn, Crowley, Featherstone en Shone, gespeeld door Jan Apon, Hereman Vinck, Rudi Fal- kenhage, John Leddy en Eric Schut telaar mogen met ere genoemd wor den. T oneelgebeurtenis, Samenvattend komen we tot de ge volgtrekking dat we een gebeurtenis op toneelgebied hebben meegemaakt die weliswaar aanvankelijk door de gedurfde openhartigheid en rauwe uitvallen afschrikte, maar niettemin tot een daad van betekenis uitgroei- T tveede piratenzender RADIO DOLFIJN ZENDT UIT Gistermiddag om vier uur is van af het schip „Laissez Faire" voor de Engelse kust, „Radio Dolfijn" in de lucht gekomen, de tweede commer ciële piratenzender die zich richt tot de Nederlandse luisteraars en consument. Radio Dolfijn zendt uit op de 227 meterband, van 's ochtends z;:s uur tot middernacht. Voor het aan elkaar praten van de platen heeft Radiodivision Broadcoasts in Londen zes Nederlandse disc- jockey's in dienst genomen. Vanaf het schip werden reeds twee programma's in de Engelse taal uit gezonden, door Radio England en Brittain Radio. De eerste is nu ver vangen door Radio Dolfijn. Als re denen daarvoor worden genoemd: de overweging dat Nederland dermate dichtbevolkt is dat er wel plaats is >r een tweede zender, de wet die Engeland voorbereid wordt ter be strijding van de piratenzenders en het feit dat de reacties op Radio England uit ons land zeer goed wa- De programma's komen direct in de lucht. In de twee studio's aan boord beschikt men over twee draaitafels drie bandopnemers en een apparaat waarmee reclame-opnamen inge- oegd kunnen worden. De disc- jockey's blijven twee weken achter in aan boord van de „Laissez Fai- i", de derde week zijn zij vrij. De Amerikaanse programmaleider Jack Curtis, die de disc-jockey's de afgelopen veertien dagen heeft ge traind, vertelde gisteren dat Radio Dolfijn zich speciaal richt tot de groep van luisteraars van 25 Jaar en ouder. Men zal dus weinig beat of popmuziek horen. Op het ogenblik worden er met persbureaus bespre kingen gevoerd over de nieuws-be- richtgeving. de! b. a Concert te Voorschoten fully fashioned gebreid van zuiver scheerwol Sterk-warm-modieus in vele kleuren, zoals zwart, rood, blauw, groen en camel. Met V-hals, col of ronde hals. In de maten 110 t/m 164. Prijzen van 21,50 t/m f 30,50. De grote gebreide kinder mode Verkrijgbaar In de betere zaken I Nieuw instrumentarium in actuele composities (Van onze kunstredactie) Leden van het Concertgebouworkest, Kunstmaand-orkest en het Utrechts Symfonie Orkest stelden zich in het Concertgebouw te Amsterdam op temidden van het onlangs gevormde slagwerk- instrumentarium, teneinde daarmede het eerste concert te geven van de serie zondagmiddagen met „actuele muziek". Het concert in de Voorschotense Dorpskerk, waar de Cultu rele Commissie van de Herv. Jeugdraad de Leidse organist Joop Brons en de te Voorschoten wonende hoboïst Gijs Reyns van het Residentie Orkest liet optreden, heeft een sympthieke indruk nagelaten. Ten eerste ging het om tien programmanummers, die stuk voor stuk hoog-aantrekkelijk waren, ten tweede om vertol kers met onbetwistbaar goede smaak en gedegen vakkunde. Brons deed het met niet minder dan Clérambault's Suite du deuxième ton (hypo-dorische toonsoort), Psalm 24 van Anjthoni van Noordit, Bach's Dorische Toccrta, diens org el koraal „Ach bleib bij c.ns", Distler's Thema met 5 Varlaiütes over „Frisch auf, G'sell" (melodie: Berg' op Zoom, houdt u vroom!) en Biuotehude's Pr&ludlum, Fuga et Ciacona in C. Het openende „Plein Jeu" werd da delijk raak getroffen en getuigde van een kwaliteitsvertolker. Dat er in de loop van het concent nog wel eens ruimte voor wat retouches open zou blijven deerdle niet zoveel. Zo konden de z.g. „agrémembs", dat typisch moeilijke Franse versieringswerk met name in „Flütes" nog soepeler. In het voorbijgaan herinneren we aan het vermaard geworden „Réciit de Nasard" uit deze suite. Bij Van Noordt spreken we mis schien beter van kantwerk dan van versieringskunst. Al die tegen de me lodie aan gecoiïtrapunteerde kant- werkjes zijn van een heel zeldzame schoonheid en niet beneden de stand van een Sweelinck. Zo ergens, dan kwamen de boeiende hoedanigheden van het orgel naar voren, Joop Brons excelleerde hier heel in het bijzon der, zoals bijv. ook in Distier in hoge mate het geval zou worden. Hoewel in „de Dorische" geen vlek keloze motorische gaafheid werd be reikt (maar aan weinigen gegeven) is de veeleisende opgave knap vol bracht. Aan het structurele even wicht van deze Toccata was duide lijk, dat Bach al geheel los stond van de heftige grillige contrasten van zijn grote voorloper Buxitehude, wiens ge speelde werk een passende afsluiting vormde. Het uitgezochte Bacil-koraal behoort tot een van de schitterende voorbeelden van diens bewonderens waardige, in stromende guirlandes, vcortspinmenide stijl. Reyns' aandeel bestond in een uit zonderlijk mooie en vormgave Suite in g van Telemann, in Geminiani's Sonate in e, een Romance van Re- ger, en, ter afwisseling, op de een kwint lager liggende althobo een Bach-Adagio in Bes Uniek klonk Reyns' hobo in deze akoestisch ideale ruimte, rustig verstild en bijna als met een gestreken toon. Men denkt aan Jaap Stotijn, die wel de leer meester geweest zal zijn, maar de bescheidenheid van Reyns in het toonvolume tegenover de gerichte stralende fonkeling v tjjn, heeft een eigen charme eigen noblesse. Er was goede belangstelling. Het programma toonde dan ook interes sante aspecten, ongeacht of me: wel of geen waardering voor kon op brengen. Het slagwerk heeft voo hedendaagse componist een bewuste voorkeur gekregen, Het is niet verschijnsel dat uit de amusements muziek is geboren, maar vooral door de stimulans van het huidige uitge breide instrumentarium. Veel variatie kan worden betracht, al zal het de concertbezoekers van symfonie orkesten toch nog een beperkte pressie zijn. ADVERTENTIE Snoep verstandig eet 'n appel Theo Olof hoofdleraar Kon, Conservatorium De violist Theo Olof heeft een be noeming tot hoofdleraar aan heit Koninklijk Conservatorium voor Mu ziek te 's-Gravenihage aanvaard. Hij treedt op 1 januari 1967 in functie, Plein genoemd naar Sienkiewicz In Rome is gisteren een plein ge noemd naar de Poolse schrijver Hen- ryk Sienkiewicz, de schrijver van het beroemde boek over het oude Rome, „Quo Vadiis".- Bij de plechtigheid was de Poolse ambassadeur Adam Willmann aan wezig. Hij dankte de stad Rome na mens het Poolse volk en de Poolse regering. Tevens is een plaquette ont huld op het huis waar Sienkiewicz in Rome heeft gewoond. De schrijver is in 1846 geboren en in 1916 in Zwit serland overleden. Dat bleek toen van de Zweedse componist Sven Erik Back diens „Favola" voor klarinet en slagwerk werd gespeeld. De uitermate knappe solovertolking van Piet Honingh droeg er veel toe bij. Men hoorde de contrastwerking van de geblazen en de geslagen toon, die in de compositie echter niet meer kregen dan de com ponist erin gestopt had. Dat was mu zikaal niet veel, al schijnt de com ponist er symbolische expressie mede te bedoelen. Welke symbolen dit wa ren, vermeldde het programma niet. Zo ook kreeg het slagwerk in „Etu des Choreographiques" v. d. M kaan Maurice Ohana niet veel dan wat interessant geknutseld! menvoeging van ritme, metriek klanken. Het meest geslaagde was de positie „Acht Inventies" Praagse componist Miloslav Kat* die doordacht had geschreven voor dit instrumentarium speet was, zonder enig experiment vai deskundige allure. Kabelac h ook welbewust het melodische ment van de xylofoon en vibraljar in zijn conceptie. Hij deed dit opgewekte thema's, zodat hjj oosterse slagwerk-instrumenten veel kon verrichten, tonaal naai, gevoelig zoals in het Lan' tose en doordringend ritmisch in laatste deel „Diabolico". Terecht kreeg dit werk de me bijval, bevestigd door de enquete der de bezoekers, die hem 550 s! men gaven tegenover 126 v< en 100 voor Back. Bovendien had de artistieke leiding van het C: certgebouworkest met de uitvoert musici een oordeel uitgesproken, zonder meer ten gunste van Kate viel. De musici verrichtten voortrd lijk werk, waarbij ieder t instrumenten moesten bespe j daarbij soms met haastige spoed de tomtom, tamtam, gongs bekkens of xylofoon lopend. Dit was een onderhoudend scbo Leidt o.a. zijn hobo-concert, met Lothar Faber als solist Het tweede concert der Meester - serie van K. en O. wordt donderdag avond a.s. gegeven in de Stadsge hoorzaal. Dirigent is de in 1920 in Venetië geboren Bruno Maderna, die Maand geëist voor gooien rookbom op 10 maart Tegen een jong echtpaar uit de hoofdstad, dat op 10 maart toen de vorstelijke bruidsstoet van de Wes- I terkerk naar het paleis terugkeerde in de Raadhuisstraat een rookbom had gegooid, heeft de officier van Justitie bij de Amsterdamse recht bank gistermiddag in hoger beroep bevestiging van het vonnis van de kantonrechter geëist: elk twee maanden gevangenisstraf, waarvan één maand voorwaardelijk. De man, een 24-jarige student 4n de- sociolo gie, had de bom geworpen en zijn even oude vrouw, maatschappelijk werkster bij Humanitas, was hem daarbij behulpzaam geweest. De bom was terecht gekomen temidden van de ruiters, die het escorte vormden dat achter de gouden koets reed. Volgens de officier van Justitie, mr. W. Tonckens, had het echtpaar ar tikel 230 der algemene politieveror dening overtreden verbod tot het afsteken van vuurwerk. Beide'* verdachten hadden een rookbom gekregen waarbij hun was verzekerd, zo verklaarde de vrouw, e niet gevaarlijk waren. Hun Vandaag en morgen ivordt de collectie gouden munten, welke in Serooskerke werden gevonden, protest was gericht tegen de manier in het Carltonhotel te Amsterdam geveld. De waarde wordt geschat op 500.000 met een goud- waarop het huwelijk was gepresen- gewicht van circa 6,5 kg. I teerd. Het was niet de bedoeling ge- Honderden verzamelaars hebben dezer dagen de muntenexpert Jacques Schulman bezocht aan de J weest om baldadig te zijn of de orde Keizersgracht te Amsterdam, die een groot deel in zijn kluizen bewaarde. Op de foto bekijkt een der te verstoren, zei de man, evenals de vele geïnteresseerden enige waardevolle munten. I vrouw overtuigend republikein. al eerder in onze stad sterk de dacht trok. Bruno Maderna beh tot de avantgardc componisten deze tijd. Onder zijn leiding wordt uitgevt de Symfonie K.V. 112 het hoboconcert van Maderna als solist Lothar Faber, „Central I in the dark" van Charles Edf Ives en de Symfonie no. 1 in gr. t. op 38 van Robert Schuman Van de bijzonder merkwaan componist Ives is nog bijzonder nig muziek in Europa bekend, danks het feit dat hij reeds lang leden omstreeks de eeuwwissei een aantal muzikale mogeï heden beproefde, die eerst hedendaagse componeren volledig uiting komen „Central Park" is een betrekke kort werk, waarin Ives de stadsgd den van het nachtelijk New tegen de vredige rust van he laat klinken. Maderna's hoboconcert is Lothar Faber opgedragen. Het Is 1962 gecomponeerd en werd voor! eerst in dat jaar in Darmstadt gevoerd, eveneens onder directie Maderna en met Lothar Faber solist. Het ééndelige concert is een kamerorkestbezetting geschrei met een zeer grote slagwerkba ting: ruim 70 slagwerkinstrument Opmerkelijk in dit zeer grote d werkinstrumentarium van Japanse slagwerkinstrumenlj die een bijzondere klankkleur 1 het werk geven. 1 ADVERTENTIE Snoep verstandig eet 'n appel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4