5arah Churchill kende in ïaar leven veel tragedie Concert van het „Usko een zeer niveau lr kunst )ROUW MET ALLESOVERWINNENDE CHARME Onverzettelijkheid de slagen overwon Vraag uw slijter om de beste vermouth en\[ hij geeft u Cinzano NA VLUCHT UIT ITALIË: Ter gelegenheid van het lustrum S.S.R. m rs ooit meer lardappelen n schillen Koninklijk kant komt in het Rijksmuseum ierdag 10 november 1966 LEIDSCH DAGBLAD koKD. i bij het bal- n koor van ;e als plaats- de ster (Van onze Londense correspondent) let eerste dat bij de actrice Sarah Churchill, die binnenkort in 5land optreedt, treft, is haar aantrekkelijke verschijning. Slank, gant, rood haar met een prachtige glans, opvallend diepgroene in, een open blik, een warme en gevoelige stem en een on- gels temperament met grote zin voor humor. Zij beweegt zich de gratie van een balletdanseres. irmi< 52-jarige Sarah Churchill is een gecompliceerde vrouw. Het is it gemakkelijk een beroemde vader te hébben. Ze heeft lang eten worstelen om haar eigen weg te vinden, heeft vele dingen robeerd en herhaaldelijk met tegenslag te kampen gehad. Maar haar vader erfde ze een onverzettelijke wil, die haar steeds weer r het dode punt heenhielp. Sir Winston gaf haar wegens haar pigheid de veelzeggende bijnaam „mulé' (muilezel). ;MB «ping voor toneel i wilde terecht nooit, dat vaders glorie op haar zou af- n en uitsluitend om eigen ver ten worden erkend. Na jaren- toneellessen ging ze dan ook de audities als miss Smith, anoniem kon ze natuurlijk lang blijven. \.NI|nvankelijk wilde Zij trad op in e musical waarvan Br nes ter de rol var toen deze ziek werd. Zij kreeg t ovaties, maar ze was te laat dansstudies begonnen om nog iniop te bereiken. 'UtSO te", maai ng bij het toneel lag. Sir Win- zelf bezat onmiskenbaar ac- italenten. welke hem als poli- redenaar goed te pas kwamen, tir thans overleden zuster Diana, met de politicus Duncan Sandy jetrouwd, heeft als actrice meer let dan Sarah, maar deze is jjdiger. Haar ouders hebben altijd aangemoedigd en wan- 1^^ zij optrad, woonden zij als het eren kon de premières bij. |Tl haar jonge jaren heeft de Jjfst gevoelige Sarah haar ver- ^■Ëkkelijke verlegenheid en gere- HBërdheid moeten overwinnen, y^iad de neiging zich inzichzelf te- jte trekken, met evenwel aan de re kant de sterke drang om buiten op te treden niet ver dijk gezien het milieu waarin i opgevoed en ze gaf zich {eestdrift aan haar gevarieerde Maar toch lag in deze tegen- ig in haar aard een bron van lurend conflict. Ze was vaak ongelukkig. Depressies maakten haar meester, die nog wer- verergerd door de tegenspoed in huwelijk. Haar eerste huwelijk de thans overleden bekende ac- Vic Oliver werd na een geluk- In ontbonden. Ze hertrouwde de briljante society-fotograaf iny Beauchamp, die zich ech- het leven beroofde, ih Churchill heeft lange don- perioden gekend. Ze kwam we- p-/ openbare dronkenschap met de iter in aanraking en de kranten S neldden in een treurige regel- M t Sarah's wanordelijk optreden. deze inzinking kwam ze te bo- Ze scheen eindelijk haar wer- geluk gevonden te hebben in huwelijk met een oude vriend, Audley. die helaas vroegtijdig &ff leed. De eenzaamheid keerde te- JJ maar Sarah hervond met de ele steun van Sir Winston en La- xchill haar evenwicht. 1940 vervulde zij naast to- ook filmrollen en trad op in I repelen. In de oorlog diende zij iet vrouwelijk hulpleger met als analysering van luchtfoto's, speelde ze met succes voor de ;TA8jpen. Later kreeg ze de weinig be- enswaardige opdracht om" de gesneuvelde piloten op hoogte te stellen van de dood hun man en bezittingen terug _.jngen. Als „aide-de-camp" heeft \haar vader vergezeld naar de top- haai' zo bewonderde Fred Astalre op in de film Wedding Bells. Toen opende zich in de Ver. Sta ten een nieuw perspectief. Sarah werd televisie-interviewster, hoewel het denkbeeld haar aanvankelijk te genstond omdat ze zelf het gevraag in het openbaar als een ongeoorloof de vrijpostigheid beschouwde. Terug in Engeland trad zij in meer dan 40 televisiestukken op met inbegrip van een Hamlet met ster bezetting waarin zij Ophelia speel de. Zij, vervulde de meest uiteenlopen de rollen en dit gaf haar de groot ste voldoening. Zij is een uitstekende, maar geen grote actrice. Zij is echter zo ver standig zich ook niet met de groot sten te willen meten. Met haar enor me veerkracht en vastbeslotenheid lost zij de meeste problemen op. Haar jongste avontuur is het caba ret-programma „A matter of joyee" waarin ze o.a. eigen gedichten voor draagt. Treffend is het informele van haar optreden en vooral haar alles overwinnende charme. Sarah Churchill is verheugd, dat haar enkele maanden geleden ver schenen gedichtenbundel „Empty :es" (Lege ruimtengunstig is ontvangen. Het is een verzameling gedichten welke ze op haar 17de jaar is begonnen te schrijven. Ze doet het nog steeds. Poëzie scheppen gaat haar als de natuurlijkste zaak ter wereld af. Haar belevenissen, ook in oorlogstijd, haar woede en ver twijfeling en ook haar liefdesgevoe lens heeft ze altijd op deze manier vastgelegd. Zij toont zich in deze bundel eerlijk., pretentieloos en kwetsbaar. Ook uit deze literaire uiting blijkt dat Sarah Churchill die het leven onbevangen, met idealis me. geestdrift voelde door diegenen, die het alleen maar als een cynisch spel beschouwen. Haar werk varieert van satire tot zeldzame eenvoud en ingetogenheid. Sarah Churchill heeft pas een boek over Sir Winston als vader vol tooid „A thread tapestry" (De draad van het weefsel), maar vond bij na der inzien, dat het te plichtmatig was en besloot het te herschrijven, om haar vader meer levensgetrouw weer te geven. Het boek zal nu in gewijzigde vorm in het voorjaar uit- Ballet Nocturne in première Het Ned. Dans Theater heeft gis teravond in de Kon. Schouwburg in Den Haag de première gegeven van het ballet Nocturne van de choreograaf Benjamin Harkarvy. Het is een lyrische pas de deux op de Nuages uit de drie Nocturnes voor orkest van Claude Debussy met decors en kostuums van Jan van der Wal. De pas de deux werd uit gevoerd door Willy de la Bije en Jaap Flier. Het Ned. Ballet Orkest stond de ze avond voor het eerst onder lei ding van de Hongaar Zoltan Szilas- De overige baletten die werden uitgevoerd waren „Madrigalesco" eveneens van de choreograaf Ben jamin Harkarvy op muziek van An tonio Vivaldi. ..Screenplay" van de choreograaf Job Sanders op muziek van Charly Mingus en „Point of no return" van Hans van Ma nen. op muziek van Willem Pijper. Karl-Heinz Stockhausen en Pierre Henry. ADVERTENTIE ADVERTENTIE O ja! even naar Prononce voor een meisjes pyjama of nachthemd. I "Ja, dan geef ik Cinzano", zegt de heer P.J. van Alten, van Wijnhandel I J. W. Jonker, Prinsengracht 59S, Amsterdam. "Zó, zonder enige aar zeling. Weet u..., veel mensen denken nog altijd: vermouth is vermouth. i Maar dan hebben zij nog nooit Cin zano gedronken. Wacht u maar tot a thuis bent, dan proeft u wel wat ik bedoel als ik zeg: Cinzano is de ver- mouth met de meest afgeronde volle smaak!" Drink ook Cinzano. Waar om zou u met minder genoegen nemen? Nou dan! Cin Cin Cinzano Ter gelegenheid van het dertiende lustrum van de ..Societas - Studiosorum Reformatorum" waren gisteravond in de Stadsgehoor zaal het Utrechts Studenten Koor en Orkest o.l.v. Jaap Hillen te gast. Naar men weet zijn beide ensembles nog juist bijtijds uit het door j noodweer geteisterde Italië per vliegtuig weggevlucht, nadat zij j artistieke successen hadden behaald in Venetië. Bologna en Flo- rence. In de laatste plaats had men tijdens het concerteren de bui j reeds voelen aankomen. Gelukkig, zowel voor deze musici als voor I De minister van Cultuur, Recrea tie en maatschappelijk werk, mr. M. Vrolijk heeft de Staatsprijs voor beeldende kunsten en architectuur 19G6 toegekend aan de schilder Jaap Wagemaker voor zijn gehele oeuvre. Dit is de eerste maal, dat de*« prüs is toegekend. De uitreiking zal op een nader te bepalen datum geschieden. De Jury bestond uit: Chr. de Moor, lid en voorzitter; mr. G- J. P. Cam- melbeeck.; J. Diederen, en dr. W. J. de Gruyter, prof. dr. A M. Ham- macher. leden, en mevrouw G. P. Stips-van Weel, secretaresse. HCK ADVERTENTIE f Tornado Moulinex schrapmactain* it bet nu voor a! *3 kg f 115,50;voor 2 kg f 98,50 Kort na de oorlog vervulde Sarah Churchill de hoofdrol van de hartstochtelijke vrouwenfiguur in de Italiaanse film Daniele Cortes. De Italianen prezen haar vitali teit en noemden haar zelfs „de nieu we Garbo". Teleurstellend was het echter voor haar dat de film slechts korte tijd in Engeland liep en ook dat een haar door Sir Alexander Korda beloofde rol niet doorging. Maar als compensatie mocht ze naar Amerika om publiciteit te maken voor een andere film. Ze ging er voor 4 dagen naar toe. maar bleef ei- negen jaar! Ze genoot van het Ame rikaanse levenstempo en trad er met succes op in haar eerste Amerikaan? se stuk „The Philadelphia Story" dat echter in Pittsburg, een stad waar toneel niet erg in aanzien stond, strandde. Toen zelfs de men sen niet naar een „Churchill" kwa men kijken was zij er eigenlijk blij om. Het was voor haar een bewijs „dat het er niet toe doet, wie je bent". In Hollywood trad zij met de door Het bestuur van de Stichting JSigmaheeft gisteren een persconferentie belegd in de voormalige Doelenzaal aan de Kloveniersburgival te Amsterdam. Dit gebouw zal het centrum wor den van Sigma, de opening ge schiedt half november met een zesweekse tournee van het New Yorkse Living Theatre. Hierbij het bestuurv.l.n.r.: Olivier Boelen (directeur)dr. Louis Gans, Simon Vinkenoog (voorzitterEwald van Vugt en Peter Schat. Want de kennismaking is allerver- heugendst geweest, zowel wat pro grammakeuze als uitvoeringspraktijk betreft. Deze stonden op een voor amateurs ongewoon hoog niveau. Er is in een met zorg uitgekozen opeen volging van interessante composities bekwaam en ernstig te werk gegaan, waarbij de resultaten duidelijk maak ten, dat een toernee naar het muzi kale Italië alleszins gerechtvaardigd is geweest. Na het enthousiast gezongen Italiaanse volkslied in een loffelijke bewerking van Jaap Hillen, onder directie van de tweede dirigent Jan de Breet, volgde het Concerto Grosso op. 3 no 1 van de tegenwoordig weer j zo hevig in de mode zijnde Pieter j Hellendaal <17211799». Deze in Rotterdam geboren componist, die I van 17491751 als student ingeschre ven stond aan de Leidse Universiteit, was een hoog aangeschreven en vruchtbaar componist. Geen nieuw- I lichter, doch in zijn Italiaanse stu dietijd (bij Tartini) heeft hij vol doende van Italiaanse meesters op gestoken, waarmee hij zijn voordeel kon doen. Dit concerto is een voor beeld van zijn kundig vakmanschap, waarbij ondanks Italianiserende in vloeden, een eigen karakter zich niet verloochent. Het concert onder direc tie van Jan de Breet is met fraai ver zadigde klank accuraat gespeeld. In de voor het koor cappella gezongen Psalm 24 van Sweelinck troffen egali- teit, gaafheid en zuiverheid. In het bijzonder wisten zich de sopranen te onderscheiden. Opmerkelijk was hier de rustige, evenwichtige leiding van Jaap Hillen en diens verantwoord stijlbegrip. Slechts zelden hoort men de Kleine mis in A dur van Joh. Seb. Bach: met volledige kennis van I zaken heeft Jaap Hillen ook deze geïntroduceerd, waarbij de vermoede- I lijk uit Bachs Leijziger tijd dateren- de compositie, waarvoor hij waar- schijnlijk delen uit zijn cantates ge- bruikte, grote indruk maakte. Temeer omdat de met bloemen ge- huldigde solisten, t.w. de glansrijke en perfect geschoolde sopraan Maria Suchel, de resonansvolle, doch niet in alle registers volkomen vrij zin- j gende alt Leida Spoon en de sonoor getimbreerde bas Bernard Kruysen waardevolle medewerking verleenden. De laatste heeft zo juist in Canada vijfmaal de Mefisto-partij gezongen in de „Damnation de Faust" en zal binnenkort liederenavonden geven, in Canada en Amerika, hij gecontracteerd is. Speciale vermelding verdienen ook de beide vrouwelijke begaafde fluitis ten en de concertmeester voor zijn gedegen violistische omspeling der basaria „Domine Deus". Na de pauze een verheffende ken nismaking met het dubbelkorige „Deutsches Magnificat" van Heinrich Schütz, die in zijn 87 jarig leven zoveel sublieme meesterwerkjes, van het hoogste belang voor de pro testantse eredienst, heeft geschreven. Hierin trok het bijzonder beschaafd zingende koor sterk de aandacht, ook al kwamen de tenoren hier en daar even in de verdrukking. Het concert voor hobo en orkest van de „veelschrijver" Georg Philipp Telemann, wiens vlotte werken toch altijd de moeite van het beluisteren waard zijn, werd fijnzinnig muzikaal en superieur van genuanceerde toon- geving geblazen door Henk Knöps, geacheveerd en vloeiend geaccom pagneerd door het orkest, dat met de materie volkomen vertrouwd bleek. De hoboïst kon meermalen danken voor het uitbundige applaus. Het wel zeer uitvoerige programma werd besloten met de bekende „Due Madrigali" van Hendrik Andriessen: het eerste „Che dobbo far" weemoe dig en smartelijk, het tweede „Evviva Bacco", een geestdriftig-feestelijke „uitsmijter", die vanzelfsprekend na het stormachtige succes gebisseerd moest worden. Het „Usko" heeft met zijn veelzij dige prestaties onder de knappe en toegewijde directie van Jaap Hillen. de indruk gewekt, dat in Utrecht door muziekgegrepenen Intensief en liefdevol gestudeerd wordt. Met reali saties, die aan hoge verwachtingen zonder restrictie hebben voldaan. De opkomst der toehoorders viel danks dat de oproep om een bijdrage ter ondersteuning van beide ensem bles, voor wie de reis naar Italië een onverwachte financiële strop bete kende. op een succesvolle meevaller is uitgelopen. Zij verdienen, naar wat wij deze avond van hen hoorden, beslist te worden geholpen. De solisten Maria Suchel isopraan), Leida Spoon (alt) en Bernard Kruysen (bat), als mede dirigent Jaap Hillen dan ken voor het applaus na de uit voering van de Kleine Mis van J. S. Bach. Foto LD Holvaet Op 25 november wordt in het Rijksmuseum in Amsterdam de ten. toonstelling ..Kant uit koninklijk beeit" geopend. Koningin Juliana heelt haar kantverzameling in langdurig bruikleen aan het Rijks museum gegeven en deze zal nu voor het eerst geheel worden ge- toond. De collectie, die vooral door koningin Emma, de grootmoeder van onze Koningin, met grote kennis van zaken en toewijding werd btf* eengebrucht. omvat naast vele negentiende-eeuwse stukken ven uit zonderlijke kwaliteit een aantal bijzonder vroege voorbeelden. Tal rijke van de uitgestalde kanten zijn gedragen door vorstinnen uit het Huis van Oranje. Er zijn doopjurken, japonnen, shawls, maar ook waaiers en parasols. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt ook de eerste volledige catalogus van de verzameling, uitgegeven door het Rijks museum en de Staatsuitgeverij. De tentoonstelling duurt tot 29 januari 1967. ADVERTENTIE VERKOUDEN zijn is bar vervelend. j Je hebt er niets aan. Dus? Meteen bestrijden - met Rheumin. [Heerlijk gevoel, als uw hoofd weer helder wordt.„1 Ja, Rheumln-tabletten helpen sneL 20 tabletten £8 ceat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 17