je wogen levensloop van componist Robert Stolz PONTIAC Nationale Ballet ziet terug op goed seizoen De laatste koning der Weense operette )AG 80 SEPTEMBER 1966 LE1DSCH DAGBLAD ARMOEDE EN RIJKDOM ADVERTENTIE btf opvoerde, de namen van de jood se librettisten niet vermeld mochten worden. Hij had veel vrienden on der de joden en kreeg op zekere dag een telefoontje: ..Mijnheer Stolz, wanneer u niet op staande voet uw joodse vrienden uw huis uitstuurt, I dan zal Ik niet alleen uw geachte i joden, maar ook u zelf laten arres- Naar Parijs (Van onze Weense correspondent) p een luwe zomeravond ontmoetten wij in de tuin van een echte Weense ..Heuriger" in Grinzing dr. Robert Stolz, de laatste koning van de Weense operette, die op 1 oktober dens het Grand Gala du Disque een Edison in ontvangst mag men nemen. Hij vroeg: ,.Weet u dat mijn operette ..Wenn die Veilchen ihen" voor het eerst in de Princesse-schouwburg in Den Haag is gevoerd? Ik schreef dit werk in Wenen toen Hitler in Duitsland aan de macht was gekomen en ik Berlijn had verlaten EINZI" Wanneer Stolz over zijn leven ver telt, bemerkt men dadelijk dat hij niet de gaven had om Minister van Robert Stolz met vrouw nachtkastje van zijn kamergenoot en bleef zodoende in het bezit van de „laatste reserve". Maar op zekere dag kwam de deurwaarder onver wacht. De dirigent zag hem komen en legde zoals gewoonlijk zijn bezit op de gebruikelijke plaats. De deur waarder keek rond, ging naar het nachtkastje en nam het horloge en het geld in beslag. Hü was name lijk niet gekomen voor Stolz, maar voor diens vriend. Zwemmen in geld Ir. Robert Stole is al 86. maar is nog een opgewekt, geestig slagvaardig man, die nog Kis componeert. Hij schrijft de tóek voor de Weense IJsrevue. dat doet hij nu al tien jaar ig. Wanneer men hem naar de 'klaring voor zijn ongebroken it vraagt, ivijst hij op zijn die hij „Einzi" noemteen hrting van de „Einzige". Zij is die alle zorgen en zakelijke jen van hem afneemt, zodat ongestoord kan werken. in muzikaliteit heeft hij niet een vreemde. In 1880 werd hij twaalfde en laatste kind van de nilie Stolz in Graz geboren, de tfdstad van de provincie ermaken. Zijn vader was daar di mt en hoofd van een muziek rol. Deze is het ook geweest die Jannhauser" van Wagner voor eerst dirigeerde. Roberts moeder pianolessen en al zijn broers en iters waren buitengewoon muzi- il. Maar de jongste bleek de be- tfdste te zijn: hij schreef 42 vol- Uge operettes en musicals, compo- Mrd de muziek voor tien seizoenen ui de Weense IJsrevue en voor 98 t®s en schonk de wereld tenslotte W liederen, concerten en walsen. „Slechtste scholier" >ert Stolz denkt en leeft alleen a Weense muziek. Nieuwe melodieën thema's vallen hem zomaar te ^en en toch zegt hij: „Je moet 50% talant hebben, maar voor rest moet je wérken, wérken en eens wérken. het begin leek het alsof hij een ^■ukkeling zou worden. Op de la- en middelbare school was hij *J)d de laatst© van de klas, be- we in tekenen en zingen. Een van *p leeraren noemde hem dan ook «slechtste scholier van héél Stier ven". Voor zijn eindexamen zak- ^j als een baksteen. Hij spijbel- 4ikwyis en dan vond men hem ;J de repetities in de schouwburg, 'ussen gaf hij reeds blijken van We muzikaliteit: toen hij elf was, rd er al een compositie van hem J^oerd en als jongen van 17 hy als dirigent achter de les var yan het Concertgebouw in 'J2-zÜh moeder zat in de loge en wanen in de ogen. I Daarom ging Stolz al in 1933 naar Wenen terug waar hij met open ar men werd ontvangen. Hier compo neerde hij o.a. zijn operette „Wenn die Veilchen blüh'n". die haar pre mière beleefde in de Princesse- schouwburg in Den Haag. In de En gelse vertaling „White violet" vond j dit werk in Amerika zoveel weer klank dat Hollywood hem opnieuw uitnodigde, maar Stolz gaf wéér niet I thuis. j Kort voor de inval van Hitler in Oostenrijk nam hij echter de wijk 1 naar Parijs. Daar leefde hij in 't begin nog zonder vrienden, zonder klankbodem of een passende werk kring. Totdat hij de jonge knappe Louise Yvonne Ulrich leerde kennen, die later zijn vrouw Einzi zou wor den. Zij hielp hem vooral in prak tische dingen en sterkte hem in zijn optimisme. Toen de Maginot-linie viel, besloten zij naar Amerika te emigreren. Einzi regelde alles: in een I minimum van tijd verschafte zij j hem een visum, waarbij ze handig i gebruik maakte van een tele gram van de Universal Pictures in Hollywood die hem uitnodigde om de muziek te componeren voor de film „Springparade". Stolz vertrok met de „Washington' en Einzi ging naar Londen om haar familie op te zoeken en zaken te re- gelen. Maar toen hij in New York i aankwam, was het schip van Einzi al een paar uur vroeger binnenge- lopen Triomf op Broadway De eerste jaren in de nieuwe we- j reld waren ook voor Stolz zeer moei- lijk. Hij behoorde tot het grote aan- I tal emigranten dat werk zocht en i geen geld had. Maar Einzi met wie •hy intussen was getrouwd, was een j grote steun voor hem en hij was ge- 5 lukkig met zijn dochter Clarissa. Door een toeval werd hy ook In Amerika plotseling beroemd. Bruno Walter die een concert moest diri geren, was ziek geworden en Stolz werd uitgenodigd in te springen. Uit nodigingen en aanbiedingen stroomden daarna binnen. De Ween se operette die men ook in Amerika als dood had verklaard, werd door hem opnieuw geïntroduceerd. Hij trad regelmatig in Broadway op, o.a. met een heel avondprogramma „Night in Vienna", bestaande uil louter Weense liederen, melodiëen en thema's. Maar toen de oorlog ten einde was behoorde de familie Stolz tot de eer sten die terugkeerden naar him va derland. In Wenen zette hij zyn le ven van dirigeren en componeren tot op de dag van vandaag voort. Hij bleef er zeer vitaal onder, zoals men in Holland tydens het Grand Gala dus Disque zal kunnen zien aan de kracht en de zwier waarmee hij nog altijd de dirigeerstok hanteert. Dit was eens het „horloge" van de egyptische Pharao's. Het water, dat door een gat in de bodem wegliep, gaf - hoewel niet erg nauwkeurig - de tijd aan. U kunt bezitten, wat deze machtige Koningen niet hadden: de juiste tijd - Pontiac tijd. U kunt zelfs een Pontiac Hydraulica 3 bezitten. Het horloge, waarin geen waterdeeltje, hoe minus cuul ook, binnendringt. Ook niet op 30 meter diepte. Pontiac Hydraulica-3, het moderne, vierkante horloge, de Koning der waterdichte horloges. PONTIAC TIJD - JUISTE TIJD iJjijdrauAca 3 Langzamerhand ging het hem fi nancieel beter. Hy dirigeerde en componeerde Weense liederen die weerklank vonden in de gehele we reld. Daartoe behoren om maar een paar te noemen :„Dat 1st der Friihling in Wien", „lm Pratei blüh'n wieder die Baume", „Wien wird schön erst bei nacht" en vooral Financiën te kunnen worden, maar i ,Sa|ome-. en iiAllf der Heide blühii Zijn optimisme hielp hem altijd over dif letIlen Door het gewel- de materiële moeilijkheden heen. Hu d£ge succes van zyn eerste eigen ope- begon in Marburg Maribor in het j rettes eerst Lang lang ist's her" i Koningin Juliana heeft gis- huidige Joegoslavië als tweede dl- (aMee'n ln w'énen '70o opvoeringen) termiddag in Paleis Soestiijk een rigent, maar tevens moest hij als en Das Sperrsechseri" (ruim 2500) delegatie ontvangen van de We- toneelspeler inspringen. Het leverde 1 st0]z ens jn he, ,d reldbond van schrijvers (Pen- weinig op en dit was ook later het i Efn kennia ga£ hem de tip een 1 club), die voor een conferentie in geval toen hij als kapelmeester dienst j houwbu te hten en ge. Arnhem bijeen is De delegatie deed in het Oostenrijkse leger. Na nieuw in tesrichten Het. moest bestond o.m. uit het mternutio- de eerste wereldoorlog maakte hij een en uitsluitend Robert nale hoofdbestuur oan de Pen- met een aantal zangers en zangeres- j Solz_xheater worden. Hij 'stak er i club. president Arthur Miller uit sen een toernee door Rusland. Het zUn ]d Jn werkte als een paartj de V.S.. algemeen-secretaris Da- succes was groot, maar de groep viel I maa^ h6et werd een „nsimtiung Hij j v'd Carver uit Engeland en de in (Van onze kunstredactie) Het afgelopen seizoen is voor het Nationale Ballet een bijzonder geslaagd seizoen geworden. Zoals de directrice, mevrouw Sonia Gaskell, op een gistermiddag in Amsterdam gehouden persconfe rentie vertelde, zijn niet minder dan 156 voorstellingen gegeven, waarvan 46 in het buitenland (Zuid-Amerika, België en Duits land) en 56 in Amsterdam. Voor de hoofdstad was dit een record. Ook de zaalbezetting daar circa 85% werd nimmer tevoren bereikt. Alleen reeds de 15 voorstellingen van het Zwanenmeer, deze zomer trokken bijna 10.000 bezoekers, o.w. meer dan 70% buitenlanders. Mevrouw Gaskell bracht het groot-1 se optreden ln herinnering van de Russische danssterren Natalia Mata- rowa en Anatoli Nisnewitch in de uitvoering van „Giselle" tijdens het Holland-Festival, en voegde daaraan I toe dat eerstgenoemde in juni vol- I gend jaar wederom voor een korte periode naar ons land komt. Het tableau de la troupe is intus sen voor wat de solisten betreft nage- noeg ongewijzigd gebleven. Aange- I trokken is „de grootste danser" van Polen. Janusz Smolinsci, die eerst na j uit elkaar doordat de jonge en knap pe zangeressen stuk voor stuk een huwelijksaanzoek van Russen kregen en trouwden. Stolz en zyn zangers bleven over, en daar de betaling niet daverend moet zyn geweest, konden zij de terugreis naar Oostenrijk niet eens uit eigen zak betalen. Vervolgens werd hij tweede kapel meester in Brunn Bruno in het huidige Tsjechoslowakye. Maar voor een serieuze dirigent zag hy er ech ter veel te jong uit. Daarom liet hij zijn baard staan. Maar ook in Brunn was hij permanent „stier", zoals hij zelf vertelt: op z'n Hollands „blut". verloor niet alleen al zyn geld. maar bleef ook met een ongelooflijke schuldenlast zitten. De meeste men den die van hem hadden geprofi teerd. trokken zich van hem terug. Dat was in 1924. Hy durfde niet meer onder de mensen te komen. Daar om liet hij zijn baard afscheren en ging als een „onbekende" naar Ber lijn. Met zyn ongebroken optimisme stond hij daar weer aan het werk. verdiende goed en betaalde eerst al zyn schilderij af. Hij was er weer bovenop! Berlyn kreeg Stolz een grote ternationale vice-voorzitter Ro bert Goffin (België), dr. Robert Neumann (Zwitserland)prof. Jan Parandowski (Polen) en dr. Victor van Vriesland (Neder land). Voorts afgevaardigden uit verschillende landen, o.w. twee schrijvers in ballingschap, het bestuur van de Nederlandse Pen- club onder leiding van haar voor zitter Willem Brandt en de voor zitter van de conferentie, prof. dr. B. Hunnigher. Op de foto de Koningin met de delegatie voor het paleis. Links dr. Victor E. van Vriesland en tweede van links Arthur Miller. veel moeite van zijn gezelschap toe stemming kreeg by het Nationale Ballet te werken. „Romeo en Julia" De grote première van het komen de seizoen die in februari kan worden tegemoet gezien is het bal let „Romeo en Julia", op de muziek van Prokofjew en de choreografie van Rudi van Dantzig. Met de repe tities, Inclusief de schermlessen, het maken van de décors en de kostuum; is men al begonnen. Voor het Holland-Festival 1961 staan op het programma de première van het 18de eeuwse geestige ballel „Caprices de Cupido" op muziek van Galeotti en in de choregrafie van Bournouvielle en voorts enkele mo derne balletten. Vast staat reeds dat in het vol gende seizoen 98 voorstellingen in Nederland en 7 in het buitenland (vier ln Duitsland en drie in België) worden gegeven. Daarby zyn niet in begrepen het Holland-Festival, mede werking aan operavoorstellingen, uit voeringen in de zomer en mogeiyke buitenlandse tournees. De aanvaar ding van een ultondiging voor het Midden-Oosten is ln overweging. 60 voorstellingen worden door hel eigen orkest, tien door andere orkes ten begeleid. By de overige voorstel lingen worden bandopnamen ge* bruikt. Daarmee zyn goede ervarin gen opgedaan. Het traditionele balletbei ln het RAI-centrum ln Amsterdam wordt op 8 oktober gehouden. De opzet Is groter dan voorgaande Jaren. Naast de balletvoorstelling komt er moder ne muziek een lezing van Ton Hartsuiker wordt omiyst door een kwintet onder leiding van de tweede dirigent van het ballet Hans Vonk en een voorstelling door leerlingen van de toneelschool onder regie van Henk van Ulsen van Ionesco's een akter „Jacque of de onderwerping". Ook worden een modeshow en een tentoonstelling gearrangeerd. De voorzitter van het bestuur van het ballet mr. Evert Cornells consta teerde met onverheelde roldoenlnf een groeiende belangstelling van de overheid voor het ballet. onbezorgd, dirigeerde kans: de geluidsfilm veroverde de Maar hij bleef en componeerde en wanneer hij toevallig goed in 't geld zat, nodig de hy vrienden en kennissen uit en ondersteunde zyn arme collega's. Succes met Léhar In 1920 volgde zijn benoeming tot eerste dirigent aan de beste operet teschouwburg in de Oostenrijk se hoofdstad, het „Theater an der Wien" Het gelukte hem de Weense operette die ook toen al voor dood was verklaard, te doen herleven. HU dirigeerde als eerste de „Lustige Wit- we" van Léhar, maar de eerste 40 avonden was de zaal niet eens half vol. Het dreigde een fiasco te wor den, maar na de 41e opvoering werd het een wereldsucces. De operette werd alleen in deze schouwburgon der leiding van Stolz 500 maal op gevoerd. Hij woonde toen nog met een vriend op één kamer en had on danks al het succes toch voortdu rend schulden. Zyn schuldeiseiS stuurden hem dan de deurwaarder op zyn dak. maar deee goede man wereld en Stolz schreef de muziek voor de eerste grote, succesvolle rol prent: ..Zwei Herzen im Dreiviertel- takt". Het werd een enorm succes. Alleen van het gelyknamige liedje, werden al zeven miljoen partitu ren verkocht. Bovendien liep de film en dan nog wel met Duitse tekst 14 maanden lang op Broadway. Hy was nu weer goed by kas. maar verloor in 1929 opnieuw al zyn geld als gevolg van de grote deflatie en misère in Amerika. Maar ook dit kwam hy teboven. Hy kreeg intus sen een wereldnaam en werd uitge nodigd om voor een reusachtig ho norarium in Hollywood te komen werken. Iets later volgde uit die stad een tweede aanbod met een nog ho ger honorarium, maar beide keren bedankte hy er voor. Stolz voelde zich veel te sterk met Europa ver bonden en kon alleen in Beriyn of j Wenen leven en werken. Dan dook in Duitsland het bruine gevaar op. Ofschoon Stolz in df Hitier- terminologie een „vol-Ariër" kon hy het in Beriyn niet meer up •-> - ï.em nas kon hu nel in Dcrmn ii'ci mcci bewonderde Stolz en kondlgde he lh,1U(lrn Hij kon het niet verdra- zUn bezoek altud «voren "".Stolz n.thoM aanpUkhjlj„„n glw nt!r bezat op het de programma'» van de werken die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 17