Francoise Sagan tekent Het Paard een „mens' Boeiende Beethoven blijft massaal gehoor biologeren kunst fPENBARING VAN NIEUWE KWALITEIT en oudere man door upido's pijl geraakt OPENING NIEUW CONCERTSEIZOEN George van Renesse serieus en stijlvol kcüeiöoscoop pAG 23 SEPTEMBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 15 de speelgoed vormen van Frangoise 1 Sagan. Is Henry-James Chester field bovendien subliem vertolkt door Jacques Frangois uitge groeid tot een mens die nog wat méér is dan enkel speelbal of in- strument van eigen en anderer driften. In Henry-James heeft Fran- /oise Sagan meer dan een figuur: een mens geschapen, die behal ve over vlees en bloed, óók nog over een noem het zo: ziel beschikt en een ziel die leefheeft en in waardigheid lijdt en waarin ge onvoorwaardelijk I gelóóft. En het moge dan al zo zijn dat Sagan. slechts het zo plat-getre- den pad van Bernstein en Sacha Guitry volgt indien ze daarbij be geleid wordt door voldragen mensen i als deze Britse edelman (die ook in diè hoedanigheid van een haast Os car Wildiaanse authenticiteit is) dan kan ik persoonlijk met die voor keur voor dat genre en die richting desnoods toch nog wel vrede heb ben. Want volwaardige mensen ont- I moet ge vandaag op de planken niet al te vaak. (Van onze Parijse correspondent). mes, ga mét een busje vlugzout, de barones zeggen dat de loft géén doorgang zal vinden." doek zakt na het zevende rafereel en ge hebt zo kennis ge- met het jongste toneelstuk van Frangoise Sagan", Le cheval iui (Het flauwgevallen paard). Géén triomf misschien, maar en duidelijk en groot succes, dat vermoedelijk meerdere sei- n zal duren. Een revalatie evenmin, maar zeker wél een stuk nmisbare kioaliteiten: intelligentie in de karaktertekening, ge- e humor, spontaneïteit, fantasie, en, als nieuw ingrediënt bo rn een vleugje tederheid. de presentatie van het be- e paard is eerst nog een een- „L'Echarde, De Splinter, voor- an, die, op verzoek van regis- Jacques Charon, door de tier binnen een week ver en geschreven werd om het aantal minuten van een avond" te completeren. Een over een mythomane ac- le haar geliefde voor een ho- ende verwisselt en die de tr alle sporen van haastig erk vertoont, waaraan verder ik weinig woorden hoeven te vuilgemaakt. Aantrekkelijk paard is daarentegen, naast ersteling „Het kasteel in Zwe- nnder het zestal dat zij onder schuil) naam mocht schrijven, geslaagde, zo niet aan- (jkste bijdrage welke Fran- Sagan, die 35 jaar is, tot dus- d het Boulevardtoneel gele- eeft. „Het paard" heeft trou ble overeenkomsten met dat zoals ook al haar romans zelfde stramien met dezelfde in, in hetzelfde milieu met de- zorgen, moeilijkheden en ver- ngen geweven waren. Alleen olgende werk belooft een po- lan te worden, waarmee Sa- Mi tevens afscheid zal nemen uitgeverij Julliard, die op de atie van haar naam sinds bij- jaar voor een ruim deel heeft liefde ontbrand hier ziet men dus weer de be- Sagan-verzameling van wat aristocraten, intellectuele en met Bohème-inslag en an- hisky-drinkende, parasiteren- itenbeetjes tezamen, die al tomans en stukken bevolken. het centrum: Henry-James [field, telg uit de Britse oude jaar geleden zijn gecom- materiële positie weer niveau van zijn aanzien- tomst wist te brengen, door torfike vrouw te trouwen die Ive haar geld, ook nog twee I schonk, om hem overigens, .d van het gezin, maar wei enschap meer te gunnen, ft zich op zijn 50ste jaar A in die status geschikt, als van een plezierreisje naar een Franse verloofde mee neemt, die op zijn beurt r een jonkvrouw wordt ge- öch uitgeeft els zijn zus- :liJkheid heeit het Fran- evenwel tevoren een plan- id om die Engelse rijk- 'n wat omslachtige en bo- riskante weg, 'n maximale 'M ponden af te tappen: uwen met de adellijke doch- zfl met de adellijke zoon, i de beide corresponderen- hatten dan binnen zijn, weer onmiddelijk scheiden, inetje stichten, bevrijd ttrgen voor de dag van morgen, mitsgaders de verdere toe komst. Riskante weg als gezegd, want de Francaise dreigt haar echte Franse verloofde weldra te ontglippen, tengevolge van de twee vuren: de liefde die van de zijde van de heer des huizes en van zijn zoon gelijktijdig voor haar ontbranden en waarvoor zij, althans wat de spiri tuele en verliefde Lord betreft, even min ongevoelig blijkt. Geplaatst voor de tomeloze jaloezie van zijn Franse rivaal alsmede de verdere consequen ties voor zijn eigen persoon, trekt Henry-James zich nog net tijdig te rug, om dan echter tevens door zijn butler die twee andere geprojecteer de bruiloften te laten annuleren. En de Franse jongelui zien zo niet al leen hun bruidschatten in het wa ter vallen, maar verliezen ook nog een paar andere illusies, alvorens verslagen en in katerstemming te rug te keren naar Parijs. Tederheid en Frangoise Sagan: een nieuw geluid. tot dusver nauwelijks in staat scheen te zijn. In haar panopticum van oudere mannen wier hart ontvlamt voor een veel jongere vrouw en die in ro man en toneelstuk hét geprefereer- Secretaris van Tolstoi overleden Valentin Boelgakow, eens de par ticuliere secretaris van de Russische schrijver Leo Tolstoi, is op het land goed van Tolstoi ten zuiden van Mos kou overleden, zo meldt Tass. Hij was 79 jaar oud. Boelgakow werkte bij de schrijver in 1910. het laatste jaar van Tolstoi's leven. Sindsdien woonde hij op het landgoed en was curator van Tolstoi -museum. Van Tright en Patist naar Caribië De hoboist Evert van Tright en de pianist Johan Patist zuilen zondag a.s. van Schiphol vertrekken voor een concerttoernee in het Caraibisch gebied. De tournee, die in opdracht van de Nederlandse Stichting voor culturele samenwerking (Sticusa) zal al ruim 9 weken In deze periode zullen zij school- concerten en recitals voor volwasse nen geven in de Nederlandse Antil len, Venezuela en Suriname. In Ca racas zullen beide artiesten een con cert verzorgen met het Caracas Symfonie Orkest, waarbij Evert van Tright zal optreden als dirigent en Johan Patist als pianosolist- Expositie „Kunst licht-kunst" De tentoonstelling „Kunst-licht- Kunst", welke van 24 september tot 4 december in het Stedelijk van Ab- be-museum te Eindhoven wordt gehouden, brengt het eerste histori sche overzicht op dit gebied der he dendaagse kunst. De idee om deze tentoonstelling in te richten is feitelijk ree.ds eind 1963 ont staan, deelde ir. Leering gistermid dag op een persconferentie mede. Met „Kunst-licht-Kunst" wil hij inspelen op het 75-jarig jubileum van Philips, mede gezien de enorme kosten. En met succes! Want toen in de loop van 1964 ir. Leering hier over contact met Philips op nam, ontmoette de idee daar direct groot enthousiasme. De tentoonstelling bevat ees his torische afdeling waarop werk te zien is van de eerste generatie kun stenaars, die met kunstlicht begon 'te experimenteren, dat was rond 1925. Voorts wordt aandacht ge vraagd voor de kunstenaar die om streeks 1955 weer begonnen met de i toepassing van de mogelijkheden van kunstlicht als middel van crea tieve expressie. Het hoofdaccent ligt op de hedendaagse kunst-licht-kunst met werken van individueel en in groepen werkende kunstenaars. Deze werken zijn afkomstig uit Noord- en Zuid-Amerika en uit tal van Euro pese landen. Nederland is met drie kunstenaars vertegenwoordigd, n.l.: Livinus van de Bundt uit Zeist., Ben Bems uit GLnmeken en Henk Peeters uit Den Haag. De beroemde operazangeres j Pouchielli's ..La Gioconda"welke Renate Tebaldi en de zanger I gisteravond in de Metropolitan Franco Corelli danken voor het Opera te New York gegeven werd applaus na de première van WILL SPOOR VOOR FAILLISSEMENT II Ifl 93 mille I ta me hebben vertrouwd en mij reld Cjl /(fff Cf 6D lil lilt: i hebben geleend. Ik wil niet dat die mensen een strop zullen krijgen". „Misschien zal ik mijn paspoort1 moeten pakken en de benen moe- Er *ordt op de deur gebonsd van ten nemen. Nu kan het nog, maar het bovenzaaltje in de Koestraat ln ik doe het niet. Het zou laf zijn er juist nu tussenuit te knijpen. Laf, omdat er mensen zijn geweest die erbar •men Men heeft ze dus stuk voor stuk weer herkend, de gebruikelijke Sa- gan-personages. Maar niettemin is er, tenminste in de karaktertekening van de kasteelheer, een psychologi sche trek of kwaliteit bijgekomen, doordat de schrijfster diens ontwik keling van mondaine rekwisiet tot menselijk wezen dat op rijpere leef tijd weer door een van Cupido's pijlen wordt geraakt, met een gevoel ■van sympathie en tevens van teder heid en byna van erbarmen be schouwt en beschrijft, waartoe ze Nauwelijks is de herfst begonnen, of K. en O, presenteerde al weer het eerste concert in het nieuwe seizoen voor de .groene kaarthouders": het Residentie-Orkest zat paraat voor het eerste .populaire" concert, ditmaal geheel aan Beethovens onuitputtelijke krachtbron, een biologerende trekpleister, gewijd. Geen nieuw pro gramma. doch herhaaldelijk besproken standaardwerken, sinds lang geliefd bij de talrijke toehoorders. gelukkig een opvallend groot aantal jongeren, steeds weer blijft verove ren en verwarmen, ondanks de ge weldige, revolutionaire muzikale ont wikkelingsgang sindsdien. in menig Derde Leonore-ouverture met het van achter het podium opklin kende befaamde bevrijdingssignaal der trompet het Derde Pianocon cert. voorgedragen door een der meest serieuze pianisten van het hedendaagse Nederlandse podium, namelijk George van Renesse en tot besluit de ritmisch-opzwepende „Ze vende Symfonie", wiens door Wag ner zogeheten „Apotheose van de dans", nog altijd verbazing wekt door haar pakkende en indringende zeggingskracht. Men kan uitvoerige bespiegelingen wijden aan het onmiskenbare feit, dat de favoriet Beetroven de tijden onverwoestbaar trotseert en het hart van een massaal publiek, waaronder 'el Is verbeeldingskracht door velen geprezen In het Londense Planetarium is een bijeenkomst gehouden ter herden king van de schrijver H. G. Wells die 100 jaar geleden geboren werd. Zijn zoons G. P. Frank Wells hoor den de schrijver J. B. Priestley zeg gen: „Wij proberen hem eer te be tuigen. Hij heeft ons een eer ge daan door lid te worden van het Ge nootschap van schrijvers. Hij was het die de grootste verbeeldingskracht in de afgelopen 100 jaar had". Kingsley Martin zei: „Hij was de grootste journalist die de wereld sinds Voltaire gekend heeft". Zijn vrienden wezen op de tal rijke voorspellingen van Wells die uitgekomen zijn de ruimtevaart de centrale verwarming van hui zen het landen van instrumen ten op de maan. Dertien jaar voor dat de eerste tank op het slagveld in actie kwam schreef Wells over een „bepantserde kruiser die naar de eerste linie van de loopgraven kruipt en uit patrijspoorten schiet". Acht jaar voor het eerste vliegtuig schreef hij„Het lichaam van de machine was klein, bijna cilindrisch en puntig. Achter en voor van de twee puntige einden bevonden zich twee kleine petroleum-motoren voor de schroef". Maar hij had het niet altijd bij het rechte eind. Over de mogelijk heid van de burgerluchtvaart schreef hij: „Ik geloof dat het niet moge lijk is dat de luchtvaart ooit een rol zal spelen bij het grondig wijzigen ✓an net vervoer". Het is nu eenmaal opzicht terecht en verheugend: j slechts weinigen ontkomen zelfs in J deze, zo geheel anders geaarde tijd. aan zijn dwingende taal, hoe sterk I men er ook door-en-door mee ver- I trouwd is. Zo was het ook deze av-ondLeo- none III een van, de vier intro ducties tot de opera Fidelio, waarin tenslotte de triomf der echtelijke liefde zegeviert de tekst, die Beet hoven koos moest, verheffend zijn betekent een vervoerende inleiding tot dit dramatische werk. Men kan I zich daarbij afvragen, of Van Otter- loo ditmaal zijn orkest niet meer be- perkingen had moeten opleggen: het geluid hing wel zeer zwaar in de zaal. met de nodige ondoorzichtighe- den tot gevolg, wat aan de uitvoe ring een te luidruchtig karakter ver- j leende. Het is steeds bijzonder moei- lijk zich volledig aan de akoestiek hoewel het voor het enorme orkest hier heerlijk spelen is volledig aan te passen, maar het lijkt toch wen selijk ermee rekening te houden, dat deze omgeving te grote klankexplo sies niet verdraagt, zelfs onmogelijk absorberen kan. Intussen: een geladen en gespan nen vertolking! George van Renesse openbaarde in het Derde Pianoconcert weer zijn gc- geprononceerde voorkeur voor dit meesterlijke oeuvre, dat met door wrochte muzikaliteit, diep zielkundig inzicht en voldragen toucher, waarin speciaal de melodische lijnen verwonderlijk van intensiteit opklon ken, ten gehore werd gebracht. On danks het feit, dat de omstandighe den hem niet welgezind waren, want de nieuwe concertvleugel was naar elders getransporteerd en Van Re nesse moest zich nu met een instru ment van minder kwaliteit tevreden stellen Tot zijn grote ontevreden heid overigens Amsterdam waar mime-speler Will Spoor zijn oefen- en lesruimte heeft en waar hij slaapt op een matras in de hoek van het podium. De man die zich aandient is een deurwaarder en hij komt niet als een verrassing. Hij laat zes dwangbevelen tegelijk achter. Spoor legt ze bij het sta peltje paperassen op de schrijftafel. „Die kunnen er ook nog bij: vorde ringen van de gemeente voor staan gelden en een hele oude hondenbe lasting. Straks zullen ze ook wel ko men zeggen dat ik het zaaltje moet verlaten omdat ik te veel huur schul dig ben. En iedere ochtend verbaas ik me er opnieuw over dat de tele foon nog niet is afgesloten". Inmiddels is de rechtbank bijeen gekomen om zich te beraden over een faillisementsaanvrage. Het ziet er naar uit dat het in kunstkringen zo enthousiast begroette Tent-thea ter van Will Spoor niet meer zal worden opgebouwd. Tenzij er te elf der ure nog hulp komt opdagen. .Mijn totale schuld bedraagt 21 mille, maar met f 6.000 of zelfs maar de garanties voor f 6.000 kan ik weer op gang komen en langzamerhand de schulden afbetalen. Maar waar vind Ik de garanties en hoe krijg lk het vertrouwen van die schuld- Van Renesse's eigen hand: een jeugdwerk, waarin zijn inspire rend en kundig improvisatie-talent zich niet verloochende, stijlvol en stoer opgebouwd als zij was. Boeiend en expressief in de briljante hoek- delen, zangerig en van tederheid vervuld in het Largo, heeft Van Re nesse, in merendeels geacheveerde samenwerking met het orkest, dit concert een beheerst - voldragen ver klanking meegegeven, welke storm achtige ovaties opriep. Wij noemden Van Renesse in de aanvang „een der meest serieuze pianisten": hij heeft deze kenschets ook nu met zijn verantwoord spel waar gemaakt. Herhaaldelijk is hij dan ook dankbaar teruggeroepen. Beethovens „Zevende" blijft een „spektakelsper van de eerste orde, speciaal door het orgiastische besluit, dat in zijn ritmische meeslepend heid en met zijn schokkend-abrupte accenten een schier ongekende vreugderoes oproept. De geweldige George van Renesse, die met groot succes Beethovens Derde Pianoconcert speelde. spanningen en de felheid ervan wa ren in Beethovens tijd iets volkpmen nieuws. Zij zullen zijn tijdgenoten zeker de nodige stuipen op het lijf gejaagd hebben. Tegenwoordig zijn wij nog wel wat anders gewend, maar toch imponeert en beklemt nog steeds deze schier ongebreidelde uit bundigheid, al blijft maathouden in deze geboden. Ook nu wreekte zich in menig opzicht de overgevoelige akoestiek, temeer omdat Van Otter- loo met een bezielende voortvarend heid tewerk ging, die nauwelijks grenzen kende. Maar in het wonder schone Allegretto, enigszins te zwaar ingezet, wist hij meermalen een summum aan subtiel en transparant stemmenweefsel te bereiken, al had het geheel nog weemoediger kunnen klinken. Toch heeft de taal van het feno meen Beethoven ook hier zijn ster- Première nieuw stuk van Wolkers Het Nieuw Rotterdams Toneel zal vrijdag 7 oktober de première geven van de eenakter „Wegens sterfgeval gesloten" van Jan Wolkers. De voor stelling wordt gegeven in het Picco lotheater ter gelegenheid van de Bel gisch-Nederlandse conferentie voor Nederlandse Letteren. „Wegens sterfgeval gesloten", speelt op een kerkhof op de dag van het laatste oordeel. Wolkers heeft in het voorwoord gezegd dat hij zelf de I rol van de aap in het stuk graag zal 'willen spelen als het nog eens zou worden opgevoerd. NRT-directeur Rob de Vries heeft de schrijver- beeldhouwer dan ook uitgenodigd deze dierlijke rol voor zijn rekening te nemen, maar Wolkers heeft deze aanbieding niet geaccepteerd. De rolverdeling Is nog niet vastgesteld. Op dezelfde avond zal ook worden opgevoerd „De acteurs" van Otto Dijk. Haagsche Comedie weer met blijspel van Krasna „•n Zondag in New York", een blij spel van Norman Krasna, zal ook dit Jaar weer door de Haagsche Comedie worden opgevoerd. Zaterdag 1 oktober wordt het in de Koninklijke Schouw burg voor het eerst na de vakantie gespeeld. Aan dit toneelspel, dat in het Ne derlands bewerkt is door Bert Voe ten en onder regie staat van Jules Royaards, werken mee Do van Stek. Guido de Moor. Manfred de Graaf, Dolf d eVries, Nanni Vermeer en Jani Veeto. kend woord opnieuw gesproken en een stampvolle zaal onder de diepe indruk van zijn machtige persoon lijkheid, wiens fascinerende sugges tie nimmer lijkt te verflauwen, ge bracht. Dirigent en orkest wisten er een triomfaal succes mee te oogsten. Een verheffend begin van het nieuwe, veelbolovende concertseizoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 15