Qualtinger trekt volle zalen in Weens theater kunst DEBUUT VAN EDO DE WAART MET CONCERTGEB.-ORKEST Satanisch sadisme HET LEVEN VAN EEN DANSER BALLETBOEK OVER BEJART DOOR ROBERT STENGELE Ook veelzijdig choreograaf DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 1 VRIENDEN' EN (Van Weense correspondent) Na de vakantie is het opera- en toneelseizoen in Wenen weer begonnen. Zoals landgenoten mij telkens verzekeren is het Weense repertoire wel niet spectaculair, maar de manier waarop men in Wenen opera's opvoert en toneel speelt, vinden de meeste bezoe- j kers uit ons land eenvoudig superieur. Het repertoire van het Burgtheater en van de andere schouwburgen is inderdaad niet indrukwekkend door nieuwheid of moed. Des te meer trekt Helmut Qualtinger de aandacht in het Theater in der Josefstadt. Hij treedt hier op in twee stukken van slechts één bedrijf, geschreven door de I genaturaliseerde Amerikaan van Russische afkomst Arkady Leo- koem. Het zijn twee vertolkingen van eenzelfde thema, namelijk het geestelijke sadisme waarmee de mensen elkaar treiteren. De titels 1 luiden Vrienden'' en ..vijanden I dat hij zelf heeft geschreven. Het Is Meesterlllk cen Persi'lage op de karakterloze J Wener die met alle stromingen mee- In het eerste stuk „Vrienden" speell zwemt. Qualtinger is in deze rol ook in Duitsland en zelfs in Ame rika met het grootste succes opge- Juist Qualtinger de paedagoog die op internaat gekweld en geplaagd wordt byna satanische, maar in telligente student. Het is een uitstal- het zuiverste sadisme waar leraar in de persoon van Qualtinger het slachtoffer wordt. Zijn interpretatie is vooral daarom meesterlijk, omdat men hem nog nooit in zo'n rol van een totaal vernederde mens had gezien. Het knappe van zijn optreden bestaat 1 rugdenkt en zegt: „slechts daarin dat hy in het tweede stuk I uitzondering krygt de Wener .Vijanden", juist een tegenoverge- pleziertje, een reuzenschouwspel stelde rol speelt. Hier is hij als de kreeg toen iets te zien. Nou Je stamgast van een restaurant waar hij hebben allemaal ik weet het toch Natuurlijk generaliseert doch dit zit nu eenmaal vast i doorsnee-Wener niet graag s verleden wordt herinnerd, daarom frist Qualtinger het geheu gen op wanneer hij als „Herr Karl" aan de intocht van Hitier te- de ober tot het alleruiterste kwelt vernedert. Hij smijt met fooien, maar tegelijkertijd trapt hij op de menselijke waardigheid van de ober die zich niet mag of kan verzetten. Qualtinger speelt een wellustige sa dist die zich alles kan veroorloven terwijl de ober als symbool van de getrapte mens. zich alles laat welge vallen, maar tenslotte toch één ding Er zijn kringen in Wenen die be- t hebben tegen Qualtinger, omdat hy de Oostenrijkers graag kritiseert en „de vuile was ophangt". )at gebeurde o.a. in zijn one-man- voorstelling „Herr Karl", een stuk ergens op de Ringstraat en op het Heldenplein gestaan We waren niet te tellen en je voelde: „nu zijn we echt onder elkaar. Het was net als in een wijnlokaal, bij een Heuri- ger, ja het was een reuzen-Heuriger! Maar dan in het plechtige. Het was duizelingwekkend". ADVERTENTIE Van 1 Brusselse correspondent) veelomstreden Lustige Witwe «de cember 1963'. verzorgd. Zyn groot ste bekendheid is wel gekomen nadat hy in 1960 door Maurice Huisman, de directeur van de Brusselse Munt- Het leven van een danser in 15 pagina's tekst en 75 foto's. Dat is ding" vuT h»t het album Béjart et la danse", dezer dagen verschenen bij de uit- eeu* geverij Jules Verbeeck te Brussel. De tekst is van Roger Stengele,1 naai een Belgische muziek- en balletcriticus, de foto's zijn van Robert waar Kayaert. fotograaf bij de Brusselse equivalent van de befaamde Pa- rijse balletfotograaf. dat hy sedertdien van succes succes heeft meegenomen en lee hy de wereld heeft bereisd. De naam van Maurice Béjart was vóór 1955 eigenlyk weinig bekend. Wel had hy in het Parijse Theatre de l'Etoile twee balletten gemaakt, „Le songe d'une nuit d'hiver" op mu ziek van Chopin en „La Mégère Apprivoisée", naar Shakespeare's Getemde Feeks, op muziek van Scar latti. Die hadden vrij behoorlyke kri tieken gekregen maar ze waren toch meer of minder tenonder gegaan in de veelheid van hetgeen er in die tijd te Parijs op balletgebied viel te Qualtinger als ,,Herr Karl". Vier dirigenten bij Ned. Dans Theater zoen 1966-'67 toevertrouwd aan de dirigenten Leo Driehuijs en Peter Erös. De Hongaarse dirigent Zoltan Szi- lassy zal in november een vijftal gastdirecties bij het Ned. Dans Theater verzorgen, 9 november in de Kon. Schouwburg in Den Haag. De vierde dirigent is Louis Stotyn. Deze zal in het ko mende seizoen meewerken aan een 20-tal voorstellingen, indien de be sprekingen met het ministerie van Cultuur betreffende een uitbreiding van het aantal balletvoorstellingen van 60 tot 70 per jaar positief uit vallen. Hein Jordans geeft met het Bra bants Orkest een aantal voorstellin gen met het Ned. Dans Theater ter opening van de abonnementsseries van het Brabants Orkest in Tilburg, Breda. 's-Hertogenbosch en Eindho ven. Leo Driehuys heeft gisteravond de eerste voorstelling in het nieuwe seizoen in de Kon. Schouwburg in Den Haag geleid. Amerikaanse folklore naar ons land Het Amerikaanse ministerie van Handel heeft een uitgebreide collec tie van Amerikaanse folklore naar ons land overgebracht. Deze collec tie, bestaande uit ruim 1000 voor werpen, zal van 1 tot 15 oktober te zien zijn in de warenhuizen van De Bijenkorf inAmsterdam, Den Haag en Rotterdam, waar in die periode zogenaamde „Amerikaanse weken" worden gehouden. De verzameling „Wild Westschat- ten" is eigendom van Don en Stella Foote uit Billings in Montana. Zy zal over de drie warenhuizen wor den verdeeld. De meeste voorwerpen, die alle authentiek zijn, stammen uit particuliere verzamelingen. Er zyn o.m. pistolen, roulettes en kwis pedoors by, een décor van een bar interieur, een afdeling over wet en misdaad, gereedschappen die wer den gebruikt by de „gold rush" en talrijke andere merkwaardigheden uit deze wilde tijd. Voor de folklore van de Indianen is op de tentoon stelling een ruime plaats ingericht. Het is meer dan 20 jaar geleden dat Don en Stella Foote op beschei den wyze met verzamelen begonnen. In 1964 werden de Footes door de staat Montana uitgenodigd hun col lectie ten toon te stellen op een trein, die by de viering van het eeuwfeest dwars door Ameika naar de wereldtentoonstelling in New York reed. I Hollandse meesters in Amerika I Aan boord van de Nieuw-Amster- 1 dam zijn gisteren 62 schilderijen van Nederlandse meesters, waaronder werken van Rembrandt en Frans Hals, in New York aangekomen. Zij zijn door musea en verzamelaars in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Engeland uitgeleend en zullen tezamen met schilderijen I in Amerikaans bezit tussen 10 okto- j ber en 5 maart worden tentoonge steld in drie Amerikaanse steden „San Francisco, Toledo «Ohio) en j Boston. Tijdschrift „Antiek" i In het fraai met foto's geïllustreer- de tweede nummer van het tijd schrift „Antiek" (uitgave „De Tyd- stroom" Lochem wydt drs. J. N. van Wessem. directeur van het museum „De Lakenhal" een beschouwing aan de Nederlandse schilder Gabriël Metzu, wiens expositie in onze stad sterke aandacht heeft getrokken. D. F. Lunsingh Scheurleer schrijft over „Delfts aardewerk in de collec tie Bal", K. A. Citroen behandelt „De geschiedenis van een zilveren beker", H. B. Vos schrijft over „Het Nationaal Rytuigenmuseum te Leek", W. A. B. Boesen wydt aandacht aan „De res tauratie van een wywaterbakje uit 1773", J. Verbeek aan „Tekeningen van de familie Terborch" en M. M. Doornink-Hoogenraad" aan „Kijkspe len". Voorts een artikel over een Klokken (verkoop)tentoonstelling en diverse boekbesprekingen. Mede door de verzorgde kleuren foto's en de gevarieerde inhoud weer een interessant Dertig juli 1955, midden in het zomerseizoen dus en eigenlyk voor een groot deel voor een publiek van toeristen, kwam hij met het opus I van zijn ballet-oeuvre: de „Sympho- nie pour un homme seul", de „Sym- phonie voor een man alleen". Het was een solo in het repertoire van de Ballets de l'Etoile, zo genoemd naar de krakemikkige schouwburg by de Place de l'étoile, waar de combinatie, opgericht door Béjart en Jean Laurent haar thuishaven had. Dat was het eigenlyke begin van de choreograaf Béjart en sedertdien heeft hij in 11 jaar meer dan 50 balletten geschreven en voor een groot deel ook geleid en gedanst En daarby nog schouwspelen gearrangeerd, zoals „De Vier Heemskinderen" e Vogels", en de enscenering opera's Béjart heeft nooit veel aandacht aan zijn eigen biografie geschonken. Vandaar dat men tot nu toe weinig van zyn jeugd wist. De inleiding van Roger Stengele leert ons thans dat de danser 1 januari 1927 te Marseille is geboren. Zijn werkelijke familienaam is Berger. Zijn va der, Gaston Berger, was in die tijd nog een eerzaam handelaar in kunst mest. Later zou hij een van de meest bekende Franse filosofen worden, lid van het Instituut en nog andere ere- functies bekleden. Gevarieerd leven Béjart had reeds vroeg be lang- ^vul^nde steiimg voor ballet en toneel. En voor de letterkunde. Hy heeft gedich ten geschreven en zyn schoolkame- raden liet hy toneelstukjes opvoeren, operettes, waaronder de 2elf had gemaakt. Omdat hij zo lang en mager was voor zyn leeftyd, consulteerde men een dokter. Die zei: „Laat hy maar les in klas sieke dans nemen. Dat is toen ge beurd en het is het begin geworden van de danser en choreograaf Mau rice Béjart. Tien leerjaren volgden. Hy begon by de opera van Marseille, ging naar Monte Carlo, naar Vichy, was één seizoen in de „Ballets de Paris" van Roland Petit, ging daarna met Janine Charrat en Margot Fonteyn naar 't International Ballet te Lon den, was een Jaar in Stockholm, en moest daarna te Frankrijk in mill- Het, bestuur van de Unie van Ka- 11aire dienst. Tenslotte kwam hy tholieke Studenten in Nederland 1 terecht bij de ..Ballets de l'étoile". (U.K.S.N.) heeft zyn leden opgeroe pen de actie „Vietmam-petitionne ment" te ondersteunen door via hun handtekening van de leden van de Tweede Kamer een kritische bezin ning op de huidige Nederlandse Viet- nampolitiek te eisen. Het petitionnement is geen veroor deling. zeker geen veroordeling van Amerika op basis van eenzydige in formatie of interpretatie. Het vraagt slechts een duidelyker en zo mogelyk meer hoopgevend oordeel over de Ne derlandse verantwoordeiykheden en inütiatief-mogeiykheden in verband met dit conflict en in het breder ver band van de wereldvrede aldus de UJC.S.N. Katholieke studenten Steun actie Vietnam- petitionnement als Maurice Béjart tijdens een repetib In 1959 had dan de befaamde uit voering van „Le aacre du printempn" plaats in de Muntschouwburg met een combinatie van dansers en dan- het ballet van de Munt, het West-End Theatre-ballet en het Ballet-Theatre de Paris. De erking met Huisman, die heeft geleid tot het stichten van het „Ballet van de 20ste eeuw" en tot een samenwerking, die tot op de huidige dag heeft geduurd. Over dat alles heeft Stengele In zyn inleiding geschreven en hij heeft er een analyse van de ballet ten en een poging tot een karakte ristiek van Béjart's styl aan toege voegd. Deze laatste worden op voor- treffelyke wijze door de mooie fo to's van Kayaert geïllustreerd. Rasmusicus aan het woord (Van onze kunstredactie) De pas benoemde jonge 25-jarige assistent-dirigent Edo de Waard bij het Concertgebouworkest wist gisteravond zijn debuut te accentueren met een zelfverzekerd gebaar en menigmaal ver rassend muzikale visie. Hij had het zich met zijn jeugdige voort varendheid niet gemakkelijk gemaakt. Dirigeerde hij vorige week de Rotterdamse Doelen een Strawinsky-programma. met het Concertgebouworkest waarmee hij dus dagelijks werkt, had hij ren meer gevarieerd programma samengesteld, t.w. Bachs' Derde Suite, Hindemiths' Swanendreher en Brahms' Vierde Symfonie. Met een exacte dirigeerslag, kort *0 gebaar en gedreven door een teaerlyke muzikale ritmiek realiseer- de hij een zeer mooie Bach. En met 'öe entreé openbaarde hy voor ons uitnemende ambachtelyke di- hgeerkwaliteiten. Hy weet hiervan röiciënt te profiteren, weerhoudt ^h op natuuriyke wyze van extre miteiten en slaagt erin zyn toehoor- by voortduring te boeien. Dit was na Bach evenzeer in Hindemiths Swanendreher het geval, een werk dat 31 jaar geleden door de compo nist in Amsterdam werd geintrodu- ceerd. De compositie heeft zyn muzikale waarde behouden. Vooral door de klankryke blazers-instru mentatie. die speciaal aan de ko raalachtige volksliederen een sfeer geven die de ouderdom der liederen overbruggend leidt naar de hier uit gevoerde muziek van onze tyd. De jeugdige dirigent Edo de Waart leidde gisteravond voor het eerst officieel het Concertge bouworkest, dat hij naar grote prestaties opvoerde. Het was niet alleen Edo de Waart die deze partituur tot in details op zijn specifieke klankeigenschappen realiseerde, maar ook de alt-viooi-so list Klaas Boon, die een indrukwek kend en opmerkelijk muzikaal ge concentreerde visie gaf. Ook qua spel met een prachtige toon stond Klaas Boon wederom op het hoge ni veau van zijn kunstenaarsschap. Na de pauze gaf Edo de Waart zyn climax met de weergave van Brahms Vierde Symfonie. Met de brede me lodische golving van het inleidende deel moduleerde hy van de lichtge- toetste lyriek naar een by na dra matische spanning. Met het hem gul geschonken applaus betuigen we van harte onze instemming. Vooral om dat Edo de Waart getoond heeft te zijn! Pierre Ballediax 80 jaar De toneelspeler Pierre Balle- dux zal 2 oktober zijn 80e ver jaardag vieren. Ter gelegenheid hiervan zal zaterdag 1 oktober 's middags van 46 uur in zijn huis aan de Backershaegenlaan in Wassenaar een receptie wor den gehouden. Pierre Balledux kreeg in 1920 zyn eerste engagement by „het Schouw toneel" van Jan Musch en A. van der Horst. Voorts speelde hy in deze be ginperiode enige tijd in Antwerpen by de „Vlaamsche Volks Schouw burg". Geen snoep, S maar fruit Het liberale Tweede-kamerlid mej. mr. ten Broecke Hoekstra J B heeft ouders de raad gegeven J jarige kinderen op school niet E meer te laten tracteren op g snoepgoed, maar op fruit. Snoep g en vooral taai snoep is heel slecht voor het gebit, zo verze- I kerde zy de Tweede Kamer gis- I teren tydens het debat over de I volksgezondheidsnota. Met fruit kunnen de ouders een goed voor- beeld geven. De tandheelkunde tan tegenwoordig beter tand- 2 -ooikundige worden genoemd, 2 zond mej. Ten Broecxe Hoek- H 5tra. I In 1926 volgde een engagement bi; het „Verenigd Rotterdams Hofstad Toneel", waar hy onder meer de rol van de Kruik speelde in „Merijntje Gyzens Jeugd" van A. M. de Jong. By wynand Frans volgde in 1931 1 een engagement, dat reeds het jaar daarop ontbonden werd, doordat het gezelschap failliet werd verklaard. De by dit faillissement betrokken acteurs verzochten Balledux de reeds afgesloten voorstellingen af te wer ken. Dit leidde tot de oprichting van een gezelschap „De Verenigde Haagse Spelers", waarvan Balledux directeur werd. In deze periode ontpopte hy zich als een toneelleider, die baanbrekend werk verrichtte in de provincie Balledux heeft dit gezelschap in 1942 by de oprichting van de Kultuur kamer geliquideerd en speelde een actieve rol by het kunstenaarsverzet. In 1945 heeft hy. samen met Eduard Veterman, met een nieuw gezelschap het „Zuid-Nederlands Toneel" zyn werk voortgezet, totdat in de jaren vyftig voor een niet-ge- subsidieerd gezelschap de exploitatie I niet meer sluitend was te krygen. In deze jaren hebben vele stukken honderden opvoeringen gehaald. Enkele van deze stukken waren: „Kinderen van ons volk" van Anton Coolen, „Mariken van Nimweghen". en „Oranje-Hotel" van Eduard Veterman. Vooral dit laatste spel, dat speciaal voor dit gezelschap werd geschreven, oogstte veel succes zowel in Nederland als ln Engeland, waar Balledux een serie voorstellingen gaf. In 1960 regisseerde Balledux het nog eens voor de Toneelgroep Studio, stok kan zwaaien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7