Laurence Olivier beeldt een trotse Othello uit Johan de Witt-huis in oude luister hersteld 10 12 Actie school-slag voor Chr. onderwijs Shakespearefi lm zonder „franje'' VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 "r<*o4G "Tems, °""St)Ac 73 St"r(«seB J)e deur van Sir Laurence Oliviers werk kamer blijft doorgaans hermetisch voor journalisten gesloten, omdat hij het als Engelands meest gevierde acteur en directeur van hel nieuwe National Theatre, dat de Old Vic is opgevolgd en hoopt voorbij te streven, nu eenmaal ont zettend druk heeft. Sir Laurence is ech ter de welwillendheid zelve, zoals wij dezer dagen mochten ervaren, toen die deur toeh voor ons open ging wegens het feit dat Oliviers nieuwe Othellofilm, die reeds een half jaar met enorm succes in Londen loopt, binnenkort naar Neder land komt, waar Sir Laurence de Edison- prijs voor de sound track kreeg. Hij heeft echter geen tijd om deze zelf in ontvangst te nemen. De tegenstellingen treffen. De avond tevoren stond Sir Laurence als de zieden de reus Othello op de planken. Maar nu is hij een nette heer in burgerpak. Zijn vriendelijke ogen anders dan de wild rollende van de donkere Cassius Clay- achtige figuurlijk-dramatische aan deze grote kunstenaar te bespeuren. Alle ge wichtigdoenerij is hem vreemd. Hij werkt in een donker noodgebouw, dat een leger- barak kon zijn, op de binnenplaats van een armetierig volksbuurtje bij de rivier. Onder de naam ..Actie school-slag" zal dit jaar met medewer king van radio en televisie een grote actie worden gehouden voor steun aan christelijk onderwijs in vijf werelddelen. IN 5 WERELDDELEN (Van onze correspondent in Londen) Olivier staat helemaal open voor rijn bezoekers, verlaat dadelijk bij onze binnenkomst zijn schrijftafel en Riet zich genoeglijk tn een hoek van de kamer, die niet veel meer dan een hokje is, bij het kleine gezelschap. #yif,U vindt niet erg, dat ik doorga Uvmet m'n lunch?", wijzende op een bord met schijfjes appel en een paar st«brokjes kaas. „Daar heb ik meer dan De naar de zestig lopende Lauren ce heeft spierwit haar. maar zijn gezicht is nog jeugdig. Sir Laurence een volmaakt gelukkig mens, hij voelt zijn bestemming te gevonden. „Ik ben niet el- als acteur geboren, maar dit leiderschap is de levenstaak ie blijkbaar voor mij was wegge- >gd. Al het andere was daar een IjJbuidelijke voorbereiding toe", zegt hij ■«kot diepe voldoening. Hij had overi- reeds belangrijke ervaring als teur en toneelleider, welke :ties hy vervulde in het thans afgebroken kleine historische St. Ja mes" Theatre bij Piccadilly en ge- ,orBurende de afgelopen vier seizoe nen in de nieuwe aantrekkelijke schouwburg van Chichester. Dat hjj nu tussen de havenpak- huizen en rommelige straatjes zit, heeft een historische achtergrond. fN'SWant in dit groezelige kwartier werd in de negentiende eeuw de Old Vic *ls koffiehuis geboren met als eerste doel de arbeiders van de drank te houden. Op die plek stond te- Toren een jeneverpaleis. Daarna Trilde men kunst aan het volk bren- ^ien, niet alj^en hier, maar ook in ^ndere onooglijke delen van Lon den Zo verrees de Royal Opera te midden van het gewoel van de cen trale groentemarkt van Covent Garden en in een andere rommeli ge wijk, Islington, werd een derde schouwburg tevens operacentrum ge bouwd, Sadler's Wells. De kunst heeft een deel van de bevolking geholpen zich te emanci- i- peren. Thans emancipeert de Old Vic zich zelf. „Het is verschrikkelijk om er te werken door hopeloos ge- M brek aan ruimte en facilliteiten", eegt Sir Laurence, die met groot ver- kngen uitziet naar de dag, dat naast de Royal Festival Hall aan de an dere kant van de Waterloobrug de hieuwe nationale schouwburg zal Verrijzen. Nu moet het gezelschap Bch met de „Old Vic" en het lueen's Theatre" behelpen. Minder intiem i Zodra het nieuwe gebouw gereed k zal men jaarlijks 24 stukken op het repertoire nemen. Het gezelschap, ^lat thans 70 personen omvat, zal pan tot 200 worden uitgebreid. „Niet leuk" zucht Sir Laurence, „want op het ogenblik ken ik iedereen per soonlijk. We werken als goede vrien den samen. Maar in de toekomst zal '/pet intieme karakter verdwijnen". P Hjj ziet grote mogelijkheden voor Vde nieuwe instelling e'n tevens voor bet Engelse toneel in het algemeen, dusver heeft het toneel elke cri- tverwonnen. Het kwam de zwij nde film. de radio, de sprekende te boven en zal zich ongetwij- ook staande houden tegenover tv., dat volgens Sir Laurence slecht toneelmedium is. De be te aan het rechtstreekse con- - met de acteurs op de planken onvernietigbaar. troep heeft, zou Sir Laurence als do minerende figuur liefst op de ach tergrond blijven. Want hij wenst niet dat de nationale schouwburg met hem wordt vereenzelvigd. Ieder een met talent krijgt er gelijke kansen. Overeenkomstig zijn be scheiden aard voelt hij zich daarom juist zo op z'n plaats als de man, die in staat is anderen te helpen. „Is uw administratieve taak geen belemmering voor uw artistieke ac tiviteit?" „Helemaal niet, ik zorg voor een evenwicht tussen mijn functies. Na tuurlijk. wanneer ik .Othello" speel, ga ik niet naar kantoor. Want deze rol neemt zeven uur in beslag. Eerst ga ik om in goede lichamelijke con ditie te komen in het gymlokaal ge- wiehtsheffen Ik neem een lichte maaltijd met een halve fles bourgon- je en ga wat slapen". Dan begint het schminken, dat 2J4 uur in beslag neemt, want hy moet het grootste deel van zjjn huid zwart maken. Het stuk duurt 3H uur en het af- schminken nog eens een uur. Othello is een veeleisende rol om avond aan avond te spelen". Lange aarzeling Sir Laurence heeft, lang geaarzeld voor hij zich aan het uiterst gecom pliceerde Othello-karakter waag de. „Het is een verschrikkelijk moei lijke rol. die in de moderne tyd bij na niemand met succes heeft ver tolkt. De enige uitzondering is Or son Welles". Er bestaat een zekere controverse over Sir Laurence' opvatting over de rol. Hij is van mening, dat het ver keerd zou zijn Othello uit te beel den als een ideaal mens, zonder ge breken. Olivier ziet hem als iemand met een ernstige karakterfout trots die hem van de realiteit ver blindt. „Bent u tevreden over de film?" „Ja ik heb hem weliswaar maar eenmaal gezien bij de galavoorstel ling in tegenwoordigheid van konin gin Elizabeth. Een heleboel dingen vond ik erg goed. Het is natuurlijk niet volmaakt. Ergens had ik het graag een beetje anders gedaan. Nu heb ik er spijt van dat ik het niet deed" zegt hij openhartig. Othello is niet bedoeld als een filmversie van het stuk. maar als een filmdocument van de toneelopvoering. Maar toch is het ook weer niet alleen maar gefilmd toneel. De acteurs hebben bijna vier weken voor het maken van de opnamen in een filmstudio door gebracht. Ten behoeve van technico lor en panavision hebben zij vele de len moeten herhalen, maar in wezen bleef men vasthouden aan de tech niek en stijl van het toneel. Zodoen de werd de schouwburg-opvoering op unieke wijze, zo men wil als super toneel, voor het nageslacht bewaard. Als zuivere film zou Othello'' vol gens Sir Laurence hebben moeten tekortschieten. Want Othello leeft niet. tenzij er op grootse en brede wijze in wordt geacteerd. Op con versatieniveau zou het een misluk king zijn geworden. peertalent van nature een toneelvolk fijn. Er is in Engeland dan ook een overvloed aan prima toneelkrachten. Acteurs hebben het overigens moei lijk, omdat het Engelse toneel groten deels op het ster-systeem is geba ard. Er zyn betrekkelijk weinig Vaste gezelschappen. De theaterdi- ïectie kiest een stuk en zoekt dan de (beste bezetting bij elkaar. Acteurs, die niet uitverkoren zijn, moeten ^vaak allerlei baantjes opknappen. In het National Theatre, dat :«venals de Royal Shakespeare Com pany (Stratford, Londen) een vaste De zaak moest daarom in grootste toneeldimensie worden opgezet, wel ke in een normale film met veel onnodige franje onmogelijk zou zijn geweest, omdat er daar geen plaats is voor alle ryke facetten van expressie, de fantastische opbouw en de machtige zeggingskracht van dit drama. Het is de eerste maal dat getracht is op de film de atmosfeer en de directheid van een toneelvoorstelling te herscheppen. Geen enkel woord van de belang rijkste passages is weggelaten en lan ge monologen werden zonder onder breking opgenomen mogelijk ge maakt door drie panavisioncamera's gelijktijdig te laten olpen. Regisseur Stuart Burge, die met de Royal Shakespeare Company in Chi chester heeft gewerkt en ook veel voor t.v. heeft gedaan, is de toneel voorstelling van Othello volledig ti*ouw gebleven. Hij bouwde voort op de toneelregie van John Dexter. Burge heeft vei-meden om Othello in een naturalistisch decor te plaatsen, hetwelk de aandacht van het woord zou hebben afgeleid. Wat er in Sha kespeare wordt gezegd, is volgens hem tegenwoordig trouwens niet meer „reëel". Daarom achtte htf het onzin om een Shakespeare-film te maken met werkelijke kastelen en dergelijke. Er zijn dan ook helemaal geen buitenopnamen. De vloot arriveert maar men ziet de schepen niet. De toeschouwer zit tegenover een toneel met Jormele decors in diep rood en bruin, een beetje neerdrukkend, maar de slotscène is van een prach tig clairobscuur. Het enige doel van deze film is de magie van de toneel zaal naar de bioscoop over te heve- Honorariumconflict Huisartsen in defensief (Van onze Haagse correspondent» De huisartsen zijn in hun conflict met de ziekenfondsen over een nieu we honorariumregeling in het defen sief gedrongen. Uit een memo randum van het gemeenschappelijk overleg van ziekenfondsorganisaties blijkt dat, nu het overleg met de Landelijke Huisartsen Vereniging <LHV> is vastgelopen, de zieken fondsen toch een nieuw contract voorbereiden. Dit kan niet anders dan aan de 4400 artsen individueel ter tekening worden voorgelegd. De „harde koers" van het centraal bestuur van de LHV in de onder handelingen over het nieuwe con tract, dat 1 januari 1967 zou moeten ingaan zal vanavond door de artsen onderling worden besproken in de LHV-vergadering in Utrecht. De vraag is of de artsen toch nog zul len terugkomen op het totnutoe ge voerde onderhandelingsbeleid. De vraag is ook of de ziekenfondsen nog om de tafel willen gaan zitten. Voor de negen miljoen fonds patiënten in Nederland kan het con flict in dit stadium leiden tot con tante betaling aan de dokter. Later zou het tarief-per-verrichting kun nen worden teruggevorderd van de ziekenfondsen. Onder de huisartsen is over de tarieven al gesproken: zij variëren van f 6.50 tot f 12 voor huis bezoeken. Over de tarieven zal de minister van Economische Zaken eenter het laatste woord hebben. Sir Laurence Olivier en Maggie Smith als Othello en Desdemona in de befaamde zakdoekscène. Sir Laurence is ervan overtuigd dat de filmtechniek een grotere in vloed op het toneel zal krijgen, spe ciaal wat de belichting betreft. On langs verklaarde hy: ..Mensen ho ren beter wanneer ze zien, wat er gebeurt. Vroeger verstond men elk woord op een halfduister toneel. Maar door 't lawaai van de moderne tjjd is het gehoor van de mensen af gestompt. Soms beweeit men dat de acteurs pas in het tweede bedrijf ver staanbaar zijn. Dat is onzin. In feite zyn het de toeschouwers, die pas in het tweede bedrijf tot luisteren in staat zyn Othello kan alleen worden gespeeld door een acteur met sterke longen. Orson Welles moest een belangrijke passage onderbreken om adem te scheppen. In Shakespeare's tijd was er de fenomenale acteur Burbage, die bijna alles kon, zodat Shakespeare er met het oog op hem nog een schepje op deed. Sir Laurence, die destyds een groot bewonderaar van de physieke conditie van Douglas Fairbanks was, kocht toen hij voor Othello ging repeteren, een sprint- uitrusting om dagelijks een num mertje hardlopen langs de boulevard van zyn woonplaats Brighton weg te geven. De actie wordt gesteund door vrijwel alle protestantse kerken in Nederland en door alle organi saties op het gebied van christe lijk onderwijs. Het streven is een bedrag van tenminste vijf miljoen gulden bijeen te brengen. De Ned. Herv. Kerk, de Geref. Ker ken en de Chr. Geref. Kerken heb ben zich in een gezamenlijk schrij ven achter deze actie gesteld. An dere protestantse kerken hebben ad hesie-betuigingen gegeven. De actie, die wordt georganiseerd door de Unie „Een school met de bijbel" is vooral gericht op hulp aan j onderwijs in de ontwikkelingslanden van Azië en Afrika en in centra van Nederlandse emigranten en aan noodlijdend onderwijs in Italië, Frankrijk en België. Twintig pro cent van de gelden uit de actie van worden besteed voor steun aan noodlijdend onderwijs ln Neder land. waarbij met name wordt ge dacht aan onderwijsvormen voor geestelijk en lichamelijk gehan dicapten. De actie loopt tot en met 26 no vember van dit jaar. Ruim 1.000 plaatselijke comité's van de Unie zullen voor de actie aan het werk gaan. De N.C.R.V.-televisie zendt teams uit naar Indonesië. Suriname, Bra zilië. Canada, Italië en Vlaanderen voor televisie-reportages, die in no vember 1966, wanneer de actie schoolslag op haar hoogtepunt draait, worden uitgezonden. Klop op de deur Tijdens een ln Amsterdam gehou den persconferentie over deze actie zei prof. dr. J. Verkuyl, Algemeen secretaris van de Nederlandse Zen dingsraad, dat de uitdaging van de ze tyd is „de klop op de deur van miljoenen teenagers in Afrika en in Azië, die geen technische of andere opleiding krijgen". Prof. Ver kuyl wee« erop dat in de gehele we reld meer dan 1350 miljoen jonge mensen leven. Alleen al in Azië. Adrika en ln Latljns-Amerika leven 1033 mil joen van deze 1350 miljoen jonge mensen. „Het christelijk onderwijs heeft in Azië en Afrika altyd een zeer belangrijke plaats ingenomen. Tegenover de huidige bevolkingsex plosie moeten wij een opleidingsex plosie stellen", aldus prof. Verkuyl. Drs. Soetjipto uit Indonesië c.ei over de situatie aldaar: „Wy kra gen nu een nieuwe orde in Indoxié- sië. Er liggen ook weer grote kan sen voor het christelijk onderwijs". De heer J Bos. secretaris van de interkerkelijke coördinatie commis sie ontwikkelingshulp wees er op, dat het volstrekt niet in de bedoeling ligt om door de actie schoolslag het Nederlandse schoolpatroon naar het buitenland over te planten. „De aan dacht valt vooral ook op de ontwik kelingslanden in Azië en Afrika waai- het zendingsonderwijs zeer veel tot de ontwikkeling van deze landen heeft bijgedragen". Algemeen secretaris Lnie van Baptisten De Unie van Baptistengemeenten in Nederland heeft tot algemeen-se cretaris benoemd ds. Th. van der Laan. thans nog verbonden aan Eu ropean Baptist Theological Semina ry te Rüschlikon 'Zwitserland», ds. van der Laan. die deze benoeming aanvaardde, volgt hiermee ds. T. Jansma op, die deze functie reeds sinds 1946 combineerde met de ad ministratieve verantwoordelijkhe den van de Unie. Het ligt in de be doeling, dat de nieuw benoemde se- cretanaats-werkzaamheden in hefc bureau van de Unie zal overnemen, terwijl ds. Jansma voortaan zich uit sluitend zal belasten met de admi nistratie van de Unie. De groei van de Unie en de uitbreiding van de di verse taken die door de Unie van Baptisten worden ondernomen, maakten deze uitbreiding van de unie-staf noodzakelijk. Theodorus van der Laan werd op 16 april 1935 te Onstwedde geboren. Na zijn gymnasiale opleiding ver trok hij naar het baptistenpsemina- rium te Rüschlikon om er in 1959 zijn BD-graad te halen. Op 21 juni 1959 deed hjj als kandidaat ontrede in de baptnsten gemeen te te Coevor- den. In 1963 verbond hjj zich aan de baptistengemeente te Nooidber- gum (Fr.), waar hij in verband met zijn benoeming tot assisten van de rector van European Baptist Theo logical Seminary te Rüschlikon in 1964 slechte één jaar zijn ambt ver vulde. Ds. van der Laan zal zich te Arn hem vestigen om er nog deze herfst zijn werkzaamheden te beginnen. Yoor representatieve doeleinden Toegelaten V oculistenconcours tot de finale Op de eerste dag van de demi-fi nale van het internationaal vocalls- tenconcours in 's-Hertogenbosch zijn tot de finale toegelaten de sopranen Teresa Tourné Obanos 'Spanje», Marina Krilovioi Roemenië Erica Busch (Canada» en Ana Maria Mi randa (Argentinië» en de tenoren Ludovic Spiess 'Roemenië» en Peter Wetzler (Duitsland». Op 16 september a .s zal er in Kunstzaal „Nouvelles Images" in Den Haag een expositie van heden daagse Venezolaanse grafiek worde» geopend. De tentoongestelde werken werden uitgezocht en bijeengebracht door de faculteit voor architectuur en ste denbouw van de centrale universiteit van Venezuela, in Caracas. De expo sitie duurt tot 2 oktober. De minister van Cultuur. Recrea tie en Maatschappelijk Werk. mr. M. Vrolijk, heeft gisteien aan de Kneu terdijk in Den Haag het gerestau reerde Johan de Witt-huis heropend. Het pand, dat in zijn oorspronkelijke vorm van 1653 dateert, is eigendom van de N.V. Levensverzekeinrgs- maatschappy „Utrecht", die de res tauratie bekostigd heeft. Het Johan de Witt-huis, gerestaureerd onder leiding van de architect C. W. Roy- aards, zal behalve voor enkele dien sten van de „Utrecht", voornamelijk gebruikt worden voor representatieve doeleinden. Johan de Witt was een van de eerste bewoners van het pand. Het boek „De waerdije van lijfrenten naar proportie van losrenten", dat de raadpensionaris in 1671 liet verschij nen. wordt beschouwd als de eerste wetenschappelijke verhandeling op het gebied van de levensverzekering. •fr Dit is een van de bijzonder fraaie kamers in het gerestau reerde Johan de Witt-huis aan de Kneuterdijk in Den Haag, de z.g. Paarse zaal. Johan de Witt geldt hierdoor als de grondlegger in Europa van de le- vensverzekeringswiskunde en daar mee van het levensverzekeringsbe drijf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7