Lokaal coloriet trekt in Wenen meeste aandacht 'ipo filmt [p strand foordwijk Toni Boltini begint met circusschool Grass verknoeide een prachtige kans 1 AUGUSTUS 1966 JJip het strand van Noordwyk zijn Irlrmiddlag ter hoogte van het Zui- o'jSpad filmopnamen gemaakt voor 0,«i nieuw kinderprogramma van de ljfófS, waaraan wordt meegewerkt °$L cor Witche als Pipo en Herbert >ks als Klukkluk. Zoals gemeld ligt in de bedoeling, dat Pipo binnen |nibare tijd „Klaas-vaak" gaat vangen. Het zal dus 's avonds om minuut over zeven op de televisie den uitgezonden. Als de NTS de- Itief besluit Pipo te brengen heeft eerste uitzending in oktober ats. Muziekpaviljoen N.R.U. geopend !n het bijzijn van talrijke autori ten uit de radio en televisiewereld eft de voorzitter van de NRU, mr. „v. B. Roosjen, gistermiddag de offi- le opening verricht van het mu- kpalviljoen van de Nederlandse Unie. Met de ingebruikne- an dit paviljoen is weer een langrijke fase ingetreden in de rwezenlijking van de nieuwbouw- plannen van de Nederlandse Om- >ep. de it muziekpaviljoen èkbibliotheek en de fonotheek der m hele omroep en de studio's van llversum 3 zijn ondergebracht, jrmt het begin van het nieuwe om- r/ïepkwartier dat het omroepbedrijf £||oet verlossen van de talrijke vil- l's, waarmede het zich thans in Hil- psum moet behelpen. ODe muziekbibliotheek en de fono- feek van de NRU zijn in hun soort i grootste in ons land en zelfs een jn de grootste van Europa. Zij vor- belangrijk dienstverlenend voor de gehele omroep in de Nederlandse Televisie ïhting, de Wereldomroep en de re- iale omroepen. ,The Kinks" in de Houtrusthallen De beatgroep „The Kinks" uit En- land zal op 3 september tijdens tournee door continnentaal Euro- in de Hourusthallen in Den Haag itreden. ,The Kinks", wier „Sunpy after- pn' wekenlang aan de top van de derlandse hitparade stond, doen hun toernee ook Parijs, Berlijn, Dpenhagen, Oslo, Stockholm en ussel aan. Oud-minister uit kritiek op Duitse alpinisten De Franse voormalige minis- jjj r voor Sport en Jeugdzaken Mau- 1JJ ce Herzog heeft scherpe kritiek ge- verd op de twee Westduitse alpi- sten die meer dan een week op een jWUe richel in het Monblanc-mas- R hebben vastgezeten en dinsdag 'ar beneden zijn gebracht. de redding is een andere Duit- mi het leven gekomen. „Onge kend als zij waren en onmiddelijk I zichtbaar bedreigd door slecht eer, lagen de kansen negen tegen in dat hun beklimming rampzalig u aflopen", aldus de oud-minister, II een ei-varen klimmer. lHij stelde voor in Chamonix een •eciale meteorologische dienst «tigen, die anderhalf uur w °'s van de Alpen, gemaakt door satelliet-Ryos, zou moeten opvan- Bij een verslechtering van zou de post gevaarsignalen i n uitzenden om bergbeklimmers te 1 ^schuwen dat ze hun tocht moes- u staken. Iedereen die daar geen kjt op sloeg zou wettelijk aanspra ak zijn voor de gevolgen daarvan, jj erzog vond dat boeten voor over- 'eders wel op hun plaats zouden un- Hij stelde tevens een permanent ^hikbare reddingsbrigade van Jpklimmers voor. Pepijn weer thuis. Terug gekeerd. van een tournee en va kantie geven Paul van Vliet en de zijnen van 1 september weer ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE - CONSTANT - ANJER klassieke en moderne modellen. Op het graveren kunt U wachten zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN BEVRIJDINGSPLEIN 12 LEIDEN Z.-W. - TEL. 26670 dagelijks voorstellingen van ca baret ..Opus 2" in het theatertji aan de Nieuwe Schoolstraat ir Den Haag. V.l.n.r. Liselore Ger ritsen. Paul van Vliet. Ferdi nand Hugas en Rob van Kree- veld. LEIDSCH DAGBLAD Voormalig koetshuis in Soesterberg aangekocht LEVENSVERHAAL AL GESCHREVEN (Van onzer redacteuren) W ereldkampioensehap accordeonspelte Valencia Vrijwel alle Europese landen zul len vertegenwoordigd zijn op de 16de wereldkampioenschappen accordeon- spel van 8 tot 10 september in Va lencia. Toni Boltini heeft in Soester berg voor iets meer dan een kwart miljoen gulden het oude koetshuis ,,Huis ten half" aan gekocht. Hij wil er een soort cir cusschool in beginnen, een op leiding voor aankomende circus artiesten. Hoe het allemaal precies moet worden weet hij nog niet. Pas als zijn bliksemtoumee door Neder land eergisteren Katwijk, gisteren Noordwijkerhout, mor gen Noordwijk in oktober achter de rug is, zal hij zijn ge dachten laten gaan over de orga nisatie van deze nieuwe onder neming. Volgens de heer Boltini bestaat er grote belangstelling voor zo'n opleiding. Meer wilde hij er gisteren in het Amsterdamse Hilton Hotel niet over loslaten. Wij waren trouwens daar voor niet naar die warme dakzaal gekomen. Geflankeerd door twee perschefs en een uitgever bood Toni Boltini de pers een boek aan. Zijn bock. „Ik ben Toni Boltini" heet het. Nu moet men vooral niet denken, daï die „Ik "-titel gestolen is, want Toni Boltini verzekerde ons, dat zijn titel er al was, toen de ander nog Zes i. jaar De nu 46-jarige Toni Boltini heeft dus al vroeg zijn levensverhaal ver schreven. Hij verhaalt daarin hoe het ongeletterde zoontje van een kermis gast dankzij heel hard werken kon opklimmen tot leider van een circus, dat volgens hem nu al het grootste van Europa is. Hij heeft er zo'n zes jaar over gedaan om dat op papier te zetten. „Er werd zoveel over mij geschreven. Waar en niet waar. Dat bracht mij op het idee om de waar heid zelf op papier te zetten. Ideeën v/orden bij Toni Boltini vaak plan nen en die het moet worden ge zegd worden dan meestal ook wel uitgevoerd. Tussen de drukke bedrij ven van zijn circusbestaan door maakte hij aantekeningen, die hij op de winteravonden heeft uitge werkt. Dus kon hij gisteren zijn eerste pennevrucht aanbieden. Een knappe prestatie voor een man, die de school niet zo vaak van binnen heeft be keken. Bij Boltini weet men nooit zo goed of hij wordt gedreven door idealisme of een hang naar reclame. Ook de bedoeling van het boek werd gisteren niet geheel duidelijk. In ieder geval gaat de opbrengst naar een goed doel. Als voorschot stortte Toni Boltini gisteren alvast een fiks be drag op giro 777 voor hulp aan Tur kije. 1 NEDERLAND 1 VPRO: 7.00 uur Nieuws in het kort. NTS 7.01 uur Klaas Vaak, voor de kleuters 7.05 uur Europese zwemkamploenschappen 8.00 uur NTS-journaal 8.20 uur Zomaar een zomerprogramma 8.55 uur De oude draaidoos 9.25 uur Frans de Kok. Joy Marshall en Ake Persson 10.00 uur De begTafenisbedienaar, tv-spel 10.35 uur Dagsluiting 10.45 uur NTS-journaal 10.50 uur Sluiting. NEDERLAND 2 NCRV: 8.30 uur 9.45 uur AANTEKENINGEN BIJ FESTIVAL (Van onze Weense correspodent) Een van de meest aandacht trekkende stukken tijdens het Weense festival is de in Berlijn al vertoonde persiflage „De ple bejers repeteren revolutie" van de Duitse socialistische schrijver Günther Grass, een modern en actueel stuk dat werd opgevoerd in het deftige Burgtheater. Grass rekent in dit stuk onbarmhartig af met de communistische to neelschrijver Bert Brecht. Er valt namelijk niet aan te twijfelen dat het overeenkomt, is niet zeker, maar die vraag is voor de kwaliteit van een Brecht is, die door Grass als een intellectuele slappeling te kijk wordt stuk niet doorslaggevend. Het geval, zoals het op de planken wordt, ge- gezet. Of die voorstelling van zaken met de historische werkelijkheid, brachtmoet op zichzelf waarschijnlijk en aanneembaar zijn. ter brengt men de operette van Os car Strauss (die niets te maken heeft met de familie van de bekende Jo- hann Strauss noch met Richard Strauss). Hij is 't meest bekend ge worden door zijn operette „Der Rei- gen", in de succesvolle Franse film „La Ronde" genoemd. Minder be kend is zijn werk „De laatste wals" het libretto al even senti menteel is als de zoetige muziek. Hier wordt voor de zoveelste keer afscheid genomen van de goede oude tijd, het nog wemelt van prinsen, graven, gravinnetjes met als garne- Contra Brecht In dit stuk gaat het om het op treden van een communistische in tellectueel, een estheticus of de ideo logische „chef", zoals hij hier wordt genoemd. Hij begroet en onder schrijft weliswaar theoretisch de communistische ideologie en vindt daarin zelfs een bron van inspiratie, ar op 't ogenblik van het concrete harde handelen laat hij zijn vol gelingen in de steek, omdat hij bij de hogere instanties niet durft te pro testeren tegen het tastbare onrecht de onderlaag. Hij laat deze arme onderdrukten alleen maar de „revo lutie repeteren", doch niet verwerke lijken. Wanneer zij echter steun bij- hem zoeken, stuurt hij hen met een kluitje in het riet, met andere woor den hij tracteert hen op broodjes, worst en bier. Het thema is een goede inval, die zeker typerend is voor de vroegere communistische intellectueel. Het blykt echter dat Grass wel een uit zonderlijke proza-schry ver is, maar geen dramaticus. Hij heeft deze prachtige kans totaal verknoeid, zo dat het stuk als zodanig tegenvalt en er geen haan meer naar kraait, of het nu iets te maken heeft met Brecht of niet. De directie van het Burgtheater had dit kunnen voor zien na de mislukte voorstellingen in Berlijn. Fin de siècle doet het nog Wanneer men de balans opmaakt an het volgepropte Festival-reper toire, komt men tot de slotsom dat 3 typisch Weense stukken zowel bij het publiek als by de kritiek nog de meeste weerklank vinden. Wat lokaal coloriet heeft trekt in Wenen 't meest de aandacht. In het Raimundthea- ring het goedaardige Weens volks kind het „süsse" Wiener Madel" „En toch staat de manier waarop dit nie- mandalletje wordt opgevoerd boven alle kritiek, omdat het zich aan alle kritiek onttrekt- Het is charmant, vlot en geestig, maar dat is ook alles. Natuurlijk kan men daarover laat dunkend oordelen, maar wie het meest van deze operette genieten, dat zijn juist de buitenlanders die in het Raimundtheater nog een laatste glimp opvangen van een ouderwetse maar goed „getimmerde" operette. Voor het oproepen van deze fin de siècle stemming is Arthur Schnit- zler een specialist. Men wilde echter voor deze keer afstand doen van zijn meest bekende werken zoals „Ana- tol", .Liebelei,' .ZwischenspieF of ook „Der Reigen" en deed een greep in de overvolle oude doos. Zodoende vond men het vrijwel onbekende to neelstuk „Komedie van de verleiding" dat in 1924 voor 't eerst werd opge voerd en daarna nauwelijks werd aangekeken. Het speelt in de dagen kort voor het uitbreken van de eerste wereldoorlog, waarin de spanning tussen „leven en dood", tussen een laatste genot en de ondergang het hoofdthema is. Het grote geluk Dit Amerikaanse meisje heeft een flinke aanval te doorstaan van de in New York thans populaire ziekte: Beatlemanie. Zij zat mei 50.000 ander jongelui in het New yorkse Shea-stadion te kijken naa het befaamde langharige kwarte uit Liverpool. Heren kon zij John Paul, George en Ringo niet. Daar voor maakten de toeschouwers zelf te veel henie. pen: de adel, de rijke burgerij van bankmensen en de wereld van de kleine handwerkers uit de voorsteden. In al deze lagen treedt de verleider op, een knappe kerel, maar ook niet méér dan dat, tegen wie geen enkele van de vrouwen uit welke groep dan ook bestand is, omdat zij allen in onbewuste besef van de naderende ondergang toch nog even van het grote geluk" willen genieten. Na tuurlijk eindigt het stuk met wan hoop, teleurstelling en zelfmoord. Al leen de kleine burgers uit de voor stad maken hierop een uitzondering, want*in de persoon van het „lieve Weense meisje" reageert deze wereld op een gezonde manier. Het Weense volkskind wordt weliswaar verleid, maar het gaat niet op de vlucht, doch het vindt de weg terug i het leven, omdat dit „altijd kost baarder wordt naarmate er minder van overblijft". Dit spelen met het vuur vai ene kant en van de andere kant, het besluit om toch te redden wat nog te redden valt dat alles wordt hier in fyne tinten weergegeven. Om dit te kunnen, moet men van Weense makelij zijn'. Daarom is de vertolking in het Volkstheater ook zo overtui- j gend ook al is het huidige levens gevoel anders: harder en minder sentimenteel. Inslaande nakomertjes Een even groot succes boeken drie een-akters in de „Theater in der Josefstadt". Het zijn drie kleine kost baarheden, eveneens uit de oude on uitputtelijke Weense doos, die echter vol verrassingen blijken te zijn. De drie stukken van een bedrijf, die on der de titel „O, mijn Wenen", zijn samengevat, geven een beeld van het oude Wenen: „Michael-plein" van Rismondo, „Verrijzenis" van Felix Saltan en „De oude jaargang" van Auemheimer. Drie kabinetstukjes, maar beslist ook „nakomertjes", ge schreven door vakmensen waarvan alleen Rismondo nog leeft. Maar ook hij heeft de geheel aparte atmosfeer het keizerlijke Wenen weten op te vangen. pringlevende jazz-mn ziek Als reactie tegen dit treuren om n mooi, maar onherroepelyk ver loren verleden heeft het internatio nale jazz-concours tijdens het Festi- een ongekend succes- Hieraan hebben 120 jonge musici uit de ge hele wereld deelgenomen. Tot ont steltenis van de oude, keurig opge voede generatie lag de leiding van dit ours in de handen van F. Gulda, een internationaal bekende pianist, die niet alleen'klassieke muziek i tolkt, maar ook zyn hart aan heeft verloren. De jazz-fans in Wenen weten eindelijk ook wie bijv. Julian „Can- nonball" Adderly, Jay Jay Johnson. Art Farmer, Jo© Awinul, Ron Carter en Mil Jewis zyn. Zij en hun aan hangers ging op het ogenblik de 'ion aan in het hedendaagse Wenen, 'at niet aan de ondergang denkt, naar dat springlevend is. véél leven diger dan de amechtige operette en het toneel met de f'n de siècle-stem- ming. 10.15 10.20 i 10.25 i NTS-journaal Waterpolo Europese kampioenschappen Literair kyRschrift Koningsgambiet Attentie, actualiteiten Overdenking NTS-journaal t Sluiting. 1 UIT HET RADIOPROGRAMMA: 1 HILVERSUM 1: 1 HILVERSUM Holland Festival 1966. en gióteren Negerleiders en D journalisten Men kan het op zijn zachtst gezegd een vreemde gang van zaken noemen dat de N.T.S. het Amerikaanse NH.C.-programma „Meet the press", waarin zes negerleiders vragen van journa listen beantwoordden over de strijd van gelijke burgerrechten, gisteravond alleen via Neder land II heeft uitgezonden. Het is zonder meer duidelijk dat deze uitzonderlijk belangrijke discussie een plaats in het pro gramma via het eerste net had moeten hebben. Tenslotte zijn er nog altijd kijkers, die niet kunnen overschakelen naar Ne derland II. „Meet the press" had voor ledereen bereikbaar moeten zijn! Het door Bas Roodnat inge leid programma duurde by na een uur. Roodnat vertelde, dat de N.T.S. een keus had gedaan uit de belangrykste fragmenten van de afgelopen zondag in Amerika uitgezonden aflevering van „Meet the press". In dit uur werd ons een indruk verstrekt van de meningen van zes voor aanstaande vechters voor gelyke burgerrechten. Vele actuele on derwerpen werden aangesneden: boekt men vooruitgang, kweekt men met acties geen vyandig- heid, wat Is „black power" (een term die door de blanke pers is uitgevonden, volgens Stokely Carmichael), heerst er onder de leiders verdeeldheid over de kwestie of de stryd al dan niet geweldloos moet worden voort gezet, nadert men het kritieke punt, waarom noemt Carmichael Amerikaanse negers in Vietnam zwarte huurlingen. Vooral tus sen de laatste en Journalist Spi- vak, die helaas niemand liet uitspreken ontstond dikwyis een verhit debat, onder meer over het feit of Carmichael zich Amerikaans staatsburger acht (administratief wél). Meredith probeerde later duideiyk te maken dat hy onder geweld loosheid niet het tegenoverge stelde van geweld verstaat. Roberta Peters Er waren o.a. ook twee pro- dukten van de, vooral technisch zeer begaafde, Bavaria-regisseur Heinz Liesendahl te zien: op Nederland I het muzikale por tret van coloratuurzangeres Roberta Peters en op II een fantasie voor orkest (van Henri Segers) en ballet. De operalief hebbers zyn deze week flink aan hun trekken gekomen: dinsdag Anna Moffo (die evenals Rober ta, maar kwalitatief veel minder „Vluchtige schaduw" zong), woensdag een hele avond „Aida" en gisteren dus de knappe New Yorkse, nummer één van de „Met", die zich ook in het musi calgenre yitstekend bleek thuis te voelen. De „Fantasie" met Sadi was technisch perfect, maar bezat niet veel sfeer. Dat doet echter niets af aan de kranige prestaties van musici en balletleden. Thailand Voorts vroegen wy ons af waarom nu speciaal op de Fran se voorpagina van Jan Brusse, die uitdrukkeiyk meedeelde dat dit een „vakantie"-pagina zou worden, moest verschynen dat sommige Indiaanse stammen het in Canada zo moeiiyk heb ben. Wat heeft dat met de witte, zonovergoten „Casquette" van Jan te maken? De N JD R. -reportage over Thailand, dat met zo veel moeite zyn grensgebieden beveiligt te gen communistische Indringers uit Laos, liet ons zien dat het land zich economisch en tech nisch met grote snelheid ont wikkelt. Bovendien kregen wy te horen dat door een soort In dolentie de bevolking van Thai land zo'n hechte gemeenschap vormt. 8.00 Nws. 18.15 Amuse- 8.30 Jazz-rondo. 18.50 Naai 19.00 Voor dje Jeugd). 19.30 Stereo: Mu. .966: Weens philharmonlsch orkest f lolist: klass. muz. 22.30 Nws. 22.40 Cvent. SOS-ber. 22.45 Act. 23.00 Lichte ;ram.muz. 23.45 Socialistisch nws. In Csperanto. 23.55-24.00 Nws. HUvei de jeugd. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Europese zwemk19.40 grammuz. 19.50 Europese roelkamploenschappep voor dames op de Boshaan. 20.00 Hol land Festival 1966: LabynVth theatra- le-muzlkale manifestaties (fraem.l. 21.00 Inhoud»: bespr blicatles op geestelijk pulalre gram.muz. 2220 Europ op geestelijk gebied. 21.15 jram.muz. 22.20 Europ: zw kampioenschappen. 22.25 Boekbespi 22.30 Nws. 22.40 Lichte gram.muz. 23.55-24.00 GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA (Over de 4e lijn) van 18-20 uur. Sergei Prokofiev. „De liefde voor sinaasappelen". Opera in 1 proloog 22.45 ipel i Olavak, Elza Karl Vunda Zkherl. alt; Yanez Lipushchek, o Chuden, Slavo Shtrukel, tenor; lo Merlak, Vekoslav Yanko. barl- Latko Karoshetz, Zdravko Kovach Frliierlk Lupsha, Vladimir Dolnlchar. Simeon Tzar, bas; Koor en Orkest van de Sloveense Nationale Opere LJublja- Dirigent: Bogo Leskovlch. VOOR ZATERDAG 27 AUGUSTUS 402 m VARA: 7.00 Nws.. ochtendgym. socialist, strijdlied. 723 Lichte gram 7.30 Van de voorpagina, 8.00 1 i postduivenber. 8.10 Lichte gram.muz. 8.20 Wegwijzer: tl :antle- en snipperdagen. 83( 9.35 Water: tan den. VPRO: 9.40 Mens en maatschap 1 pij. lezing. VARA: 10.00 ZO 135. gev progr 12 15 Lichte gram.muz. 12.2' I Mededelingen t.b.v. land- en tulnb [Aansluitend: postduivenber. 12.30 j sportnws., met o.a Europ. plocnschappen in Utrecht en Wen kampioenschappen wielrennen op 13.00 Nws. 13.10 op de Nürburgring. VARA-Varla. 13.15 vocale ensembles i or de twintigers. 14. Raaio Jazzclub. 14.55 Ontmoetingen met Esperanto, lezing. 15.10 Operamuz. (gr-) Hilversum 2, 298m KRO: 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 8.00 Nws. 8.10 DJlnn, I. _j. Weekendagenda). 12.30 Angelus. 12.03 Licht ensemble: Country and Western music. 12.24 Marktber. 12.27 Mededelingen t.b.v, land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Overheidsvoorlichting: Geven en ne men. De familie Van Buuren praat ;toreo: Platenfestlval. Hilversum 3, FM en 240 m NRU AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Sollsten- n orkestenparade (opn.). 10.00 Nws. u 02 I h hic Kram r - z.progr. (13,00 Nws). i inws. i*.u2 Platenshow voor tie 15.00 Nws 15.02 Hoogtepunt, uit ettes. musicals en films. 1600 16.02 Progr. voor vrolijke vakan- tages. uitslagen, te plaatjes. TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I KRO: 14 45-15.00 Voor de kinderen. NTS: 15.00 Euro pese zwemkamploenschappen t© Utrecht KRO: 17.30 Voor de jeilgCL 18.05 Huisje, boompje, beestle. hobbv- rubriek (18.45). NTS: 10 00 Nws: ln 't kort. 19.01 Klaas Vank. KRO: 19.05 De nvonturen van Ivanhoe. TV-fllm. 19.30 De PM Silvers Show. NTS: 20 00 Journaal. KRO: 20.20 Zomercarrousel 1966: 1966: amusementaprogr (co-produktle an de Belgische. Zwitserse en Neder landse TV), 21.05 Brnndpunt. 21.40 Het reerde episodes uit de geschiedenis van de Verenigde Staten vnn Amerika (5). 22.30 Epiloog. NTS: 22.40-22.45 Jour- 17.30-plm. 19.00 amploenschappen Hood, TV-fllm. NTS: 22.15-22.20 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 5