Omstreden opera in (iet Salzburg-Festival Kami - Indonesië'* toverwoord kunst kaJeiöoscoQp MUNDI VICTOR I DE „BASSARIDEN" VAN HENZE I Uitzonderlijke uitvoering maakte toch weinig indruk Ned. Volksopera gaat uitvoeringen geven Voorlopig in het klein OPPOSITIE WORDT GEVOERD BUITEN GEWONE KANALEN VAN DE POLITIEK Verscheurd Zaterdag 3 september Aalsmeer brengt een corso vol sprookjes 'gDAG 24 AUGUSTUS 1966 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 9 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim; jniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin (Van onze correspondent) nDude gewoonte om tijdens elk Festival ten s één nieuwe opera als wereld-première op ien, is in de laatste jaren onderbroken. Jjr het protest en de roep naar een echte l,pe muziek-manifestatie waren zo sterk, «l directie en het curatorium zelf de op- gaven voor een opera die speciaal voor ^|rg geschreven en gecomponeerd diende njden. Het resultaat van deze opdracht is lijnlangs gemeld het werk „Bassariden", £an de tekst geschreven werd door de En- r Chaotisch n echter een hemelsbreed ver- rissen het oude Griekse drama ^Bipides en deze massale ver- die Henze een opera noemt. uEruipides een samenhangen- «jeling opbouwt die in een af- t:iHjke climax eindigt, vertoont 4 „Bassariden" nauwelijks een 'ng. géén dramatisch conflict 11 climax. K'jeze opera te kunnen volgen, slen terdege op de hoogte zijn verschillende periodes in de a|jenis van het menselijke den- t'de beschaving. De meest ver- r^de elementen hiervan worden 1 Weliswaar originele, maar ver fde manier met elkaar in ver- Liebracht en door elkaar ge- xJ De toeschouwers weten er |ad mee en kunnen al die nrjn en vertakkingen nauwelijks !e' maar ook de vakmensen, mu- ^jéoretdci en resencenten heb- ïdV de eerste kennismaking het hflat zij met een chaos werden kfonteerd. jVrhaal, dat hier geen drama- febeuren is, speelt zich af rond us, Koning van Thebe die zijn ai|| sensuele Dionysos-cultus wil e en. Doch niet alleen zijn moe- ™haar zuster Antonoe, maar ook 'j^ele Thebaanse volk wil aan de g van Dionysos trouw blij- opionysos zelf weet Pentheus te -iren en laat hem in een spie- dat al zijn pogingen om de cultus te reinigen dwaas en zijn. Pentheus wordt door een djn Dionysos aan het volk ver- 11- die hem tenslotte vermoordt. ^moeder brengt het hoofd van oon in een rehgieuze roes naar aiinklijke paleis en ontdekt dan tfc dat zij het werktuig is ge- 8 van de wrekende Dionysos aan [?j haar zoon heeft opgeofferd. ,lTds verwoest heel Thebe en het ar en verjaagt de familie var i, lus, maar het volk blijft trouw cstonysos en zijn cultus. Dit ge wordt echter in de opera niet uitgebeeld, maar verondersteld. Daardoor in apPts wordt het in verschillende fes uit de godsdienst- en cul d»|chiedenis uitgewerkt en toe- •j Treurlied op in de Goden hoofdgedachte schijnt deze te de mensheid het slachtof- pjfan twee wereldbeschouwingen. Itfiver Pentheus die een zuivere 1 intellect gebaseerde religie wil nieren, staat Dionysos als de h van het onbewuste, verlok- gelse dichter W. Auden en zijn landgenoot Chester Kallman. Voor de muziek werd de Duit se componist Henze aangezocht die naar zijn zeggen enthousiast was over het libretto. Ten aanzien van het algemene thema hebben de schrijvers zich laten inspireren door het dra ma Bacchantenvan Euripides. Zij verander den alleen de naam en noemden hun werk Bas- saridenwat in feite hetzelfde is als Bacchan- In het Gemeentelijk Mu- ,n.J te Den Haag is men be- pdfen met het uitpakken van de fie Russische kunstschat- 'elke daar binnen kort ge.- lerd zullen worden. Ptrbij een der fraaie schilde rt die men dan kan bewonde- bende, sensuele en gepassioneerde in de cultus. Voorlopig moet Pentheus weliswaar tegen zijn rivaal afleggen, maar ook Dionysos zal eens van het wereldtoneel verdwijnen. Zo ver komt het echter nog niet in deze opera. Goed beschouwd blijft Diony- jos de overwinnaar en wel als het symbool van het morbiede, hart stochtelijke, decadente. Het werk is odoende een treurlied op de Goden, en afscheid van alle pogingen der mensheid om een bovenzinnelijke wereld op te bouwen en wat over blijft is een loflied op de Eros. De kern van dit gegeven heeft ets betoverend in zich, want het mensdom heeft inderdaad ten koste van de grootste gruwelen gepoogd om zich een bovenwerelds rijk voor te stellen en tenslotte moeten wij toege en, dat wij na die strijd nog altijd niet weten. Het schijnt de bedoeling te zijn om aan te tonen dat al der gelijke inspanningen vruchteloos en ot mislukking veroordeeld zijn. Zo gezien is het eigenlijk een theo retisch geval, een theorie die dan geillustreerd wordt door elementen de cultuurgeschiedenis. Daar- worden deze motieven door el kaar geschoven en met elkaar ver bonden: godenbeelden volgens het 2uivere Griekse ideaal staan naast afgodsbeelden van de Paaseilanden, tegen de achtergrond van Los Ange les verschijnen de hoofdfiguren die in nun optreden en kleding grote over eenkomst vertonen: Hamlet met ge stalten uit het Empiretijdperk, Te- vesias lijkt op een Anglikaanse dia ken en een kapitein met zijn wacht js gekleed in de wapenrusting uit de 14e eeuw. Hetzelfde gemengde karakter ver toont ook de muziek. Zij is een com binatie van operette, sonate, passa- caglia, waartussen opeens heel dui delijk een gedeelte van de Mattheus- Passion wordt ingelast of een twaalf- tonen-serie. In hoofdzaak tonaal Alleen al deze analyse laat zien dat noch het gezongen woord noch dc muziek meeslepend of overweldi ^end kan zijn. Het is eerder een zui ver intellectuele constructie, een soort negatieve wereldbeschouwing. Toch spreekt de muziek van Henze wel aan, ze is eigenljjk in 't geheel niet experimenteel of modern, in haar soort zelfs pakkend, vooral expressionistisch en voor het grootste gedeelte dan ook tonaal. Bjj de eerste kennismaking is men verbijsterd, omdat men er geen lijn in ziet. Maar bij de gedachte dat dit werk door twee vooraanstaande kunstenaars als Henze en Auden tot- Volkomen nieuw Maar de tijd gaat verder en deze opera „Bassariden" is in ieder geval ets volkomen nieuws, bovendien getuigenis van een wereldbe schouwing die enigszins correspon deert met ons hedendaags levensbe sef. Want de massa beheerst het toneel de grenzen van verleden en het he den zjjn verdoezeld en lopen in el kaar over, het streven naar een ge zuiverde en reine Godsvoorstelling is aan het wankelen en maakt plaats voor een orgie van hartstocht, klank, beelden en kleur. Medische studie in België niet aan te bevelen Het verdient geen aanbeveling te bevorderen, dat Nederlanders zich als eerstejaars voor een studie in de geneeskunde aan een Belgische uni versiteit laten inschrijven. Er zjjn echter wel studiemogelijkheden aan Vrije Universiteit van Brus sel voor enige tientallen Nederland- studenten die in Nederland reeds het propeduetisch of kandidaatsexa men aan een medische faculteit heb ben behaald. Dit zou dan een moge lijkheid zijn voor ouderejaars aan Nederlandse universiteiten die door overbezetting van de medische fa culteit een lange wachttijd zouden hebben voor de practica van het tweede of vierde jaar. Minister Diepenhorst deelt dit mee in antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede-Kamerlid Van Dijk (VVD). Ter toelichting deelt de be windsman mee, dat het risico van een mislukking van de studie in het eeiste studiejaar van de Belgische opleidingen uitermate groot is, om dat aan het eind van dat jaar een examen moet worden afgelegd, dat een sterk selectief karak ter draagt. Gewoonlijk valt de helft van de kandidaten af, waaronder een groot aantal dat al eens examen deed. De Stichting Nederlandse Volksopera, die in het voorjaar van 1965 is opgericht, is begonnen met de realisering van haar plan om in ons land te komen tot een volledig opera-instituut waar het grote, z.g. ..ijzeren", repertoire wordt gebracht en waar jonge zangers en zangeressen van de grond af in het vak worden opgeleid. Van 2 september af zal geduren de vier weekends op vrijdag, zater dag en zondag een opera-pregram- ma in mini-uitvoering in het Am sterdamse theater Tingel Tangel vorden gepresenteerd. Uitgevoerd worden „Amorys" van de in de oor log overleden Nederlandse componist Nico Richter naar een libretto van Hendrik Lindt, het zangspel ..Lieschen und Fritschen" van Jacques Offenbach dat speciaal voor deze gelegenheid in het Nederlands is vertaald, en gedeelten uit de ope ra „Primerose" van Dalayrac. De medewerkenden zijn Gretha Krom, Petra Bogaerde (beiden sopraan), Chris Scheffer (tenor), Richard Bouwman en Eddy Dubois «beiden bas). De pianist Ger Terwiel zal als enige voor de muzikale omlijsting zorgdragen. Het décorontwerp is van Jan Letter en de regie is in handen van Eleonora Brossé. Dat het huidige repertoire niet het „ijzeren" is, waarop wordt gemikt, is een gevolg van enerzijds de gering# plaatsruimte in het Tingel Tangel- theater dat aan 150 man plaats biedt en anderzijds aan de (tCh&na nog) geringe financiële middelen waar mee men zich moet behelpen. De tenor Chris Scheffer zei dat het tegenwoordig voor jongeren onmogelijk is om een behoorlijke operacarrière in ons land op te bou wen. „De operagezelschappen laten de grote partijen alleen door buiten landers zingen en talenten van ei- gen bodem komen niet aan bod". Volgens hem moet de opera weer voor het volk worden. .Misschien hebben we dan over 200 jaar een operatradhie in ons land. Thans worden er uitsluitend opera's ge bracht die het brede publiek niet in teresseren". stand is gekomen en dat een man als Sellner uit Berlijn is gekomen om de ze ogenschijnlijke chaos te enscene- en, terwijl de Hongaar Dohnanyi dc Weense Philhamoniker onover- uoffen dirigeerde, durft men nau welijks een oordeel uit te spreken, bommige taferelen maken een over weldigende indruk vooral met de decors van Griekse zuilen, exotische afgodsbeelden en grillige rotsen, .'uist het brede toneel van het nieu we Schauspielhaus schijnt hiervoor geknipt te zijn. De toeschouwers hadden wel de in druk getuige te zijn geweest van een uitzonderlijke opvoering, maar kwa men niet onder de indruk. Een niet onaanzienlijk deel van het Salzbur- ger Fesitivalpubliek zal het optreden van Böhm, Szell, Karajan altijd als het hoogtepunt blijven zien, of ook ae briljante vertolking van de Ja panse dirigent Ozawa, wiens naam men moet onthouden. Anderen zul len van mening zijn dat Mozart on overtroffen is en dat men geen ex perimenten moet wagen. Bommenwerper ln Wenen opgespoord (Van onze Weense correspondent). De 22-jarige E. Kubart uit Wenen heeft tegenover de politie toegegeven dat hij de bom heeft gemaakt en tot ontploffing gebracht, die zaterdag j.L het passagebureau van de „Alitalia" in Wenen heeft verwoest. Hij heeft al eens eerder een bomaanslag gepleegd op een lokaal van de communisten in Wenen. Daarom werd hij tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij stond de laatste jaren in contact met rechts-extramistische kringen. In de kelder van het huis waar hij woont vond de politie dezelfde explo sieve stoffen die ook bij de aanslag op het Italiaanse bureau werden ge bruikt. De bewijslast was zó zwaar dat Kubart een bekentenis aflegde. Hij is bevriend met een zekere Hans Falk (32), die eveneens onder verdenking staat en daarom gearres teerd werd, maar hij heeft nog geen bekentenis afgelegd. Falk was lid van dezelfde rechts-extremistische orga nisatie, die onder andere gesteund wordt door dr. Burger, de vetdediger van een volkomen onafhankelijk Zuid-Tirool, wiens optreden voor de Beierse televisie onlangs een krachtig Italiaans protest in Wenen en Bonn tot gevolg heeft gehad. Doorbraak Presidium-lid Cosmas Batoebara, een bedachtzaam formulerende en weinig emotionele jongeman, zegt: „De Kami vervult de functie van doorbraak. Wij hebben genoeg van af wachten, er moeten nu dingen ge daan worden". Hij zegt met nadruk dat de Kami geen politieke ambities heeft, alleen democratische manier. Ten bewijze van zijn verklaring wijst hi) op het feit dat toen de Kami een twintigtal zetels werd aangebo den in het nieuwe volkscongres (op voorspraak van het leger, en vooral van generaal Nasoetion). Het pre sidium besloot deze niet te accepte ren. „Wij geven er de voorkeur aan om buiten het congres oppositie te voeren omdat dit ons vrijer laat". In de loop van de tien maanden van het bestaan van de Kami heeft deze organisatie zich ontwikkeld tot zeker de belangrijkste actie-groep in het eeuwig-roerige Indonesië. Cosmas Batoebara (de achternaam betekent (.steenkool) laat zich weinig uit over de financiering van de Kami. maar volstaat te zeggen dat men bijdra gen ontvangt uit het bedrijfsleven. Bevoegde waarnemers zeggen dat de organisatie vooral in het begin aan zienlijke bedragen ontving van de strategische reserve van het leger (kostradi, en dat er miljoenen roe- pia's mee gemoeid zijn. Van de uit gaven wordt om veiligheidsredenen geen boekhouding gehouden. Hier in Djakarta kan men horen dat er tussen de Kami en de strijd krachten, en met name generaal Soeharto. een zeker samenspel bestaat waarbij het erop lijkt dat de Kami door het leger wordt gezien (of zelfs gebruikt) als een proefballon, een thermometer in de oksel van het Indonesische volk. De recente anti-Soekarno overklarin. en gebeurtenissen in Bandoeng zijn om deze redenen van belang. Het zijn geen toevallige uitbarstingen en waarin het aftreden van de presi dent wordt geëist. Kami presidium lid Cosmas Batiebara wilde zich niet Samenspel (Van onze reisredacteur mr. H. L. Leffelaar) DJAKARTA. 22aug. „Soekarno moet hangen!" riepen de Kami-studenten buiten op het vergaderterrein. Op dat ogenblik klonk binnen in een kamer van de ,,universitas pantjasila", het vroegere gebouw van de boks club in Djakarta, het gerinkel van brekend glas. Een ingelijste beeltenis van president Soekarno werd door een paar studenten aan gruis geslagen. Zij rukten het portret uit de lijst en brach ten het naar het bordes, waar een spreker de menigte van ruim 2500 kami-leden aanvuurde: „Moeten we Soekarno nog president laten?" Maar het plan om het por tret in het openbaar te verscheuren werd niet uitgevoerd. „Het ver scheuren van Soekarno s portret vertegenwoordigt geen principe", zei een volgende spreker. „Waar het om gaat ls dat het volks congres bijeen wordt geroepen om de president uit zijn functies te onthef fen". De massavergadering luisterde, in terrumpeerde een spreker die zich te gematigd uitliet, juichte fellere ora tors toe, zong het Indonesische volks lied. en wiste zich het zweet van de hoofden. Het was 10 uur in de och tend en de zon stond als een brand in de wolkeloze tropenhemel. Enke len die zich van de schaduw van een parasol bedienden, "erden toe gesproken: „Zijn jullie soms van boter? Weg met die parasols". En de parasols werden opgevouwen onder waarderend gelach. Halfstok Cosmas Batoebara. een 27-jarige Sumatraan en een van de vier voor zitters van de Kami, bracht verslag uit van zijn bezoek aan Ban doeng, waar de Kami-afdeling eeri beleg had doorstaan van pro- Soekarno groeperingen. Er was een dode gevaUen. Het leger had tenslot te de studenten ontzet. Er werd een minuut stilte in acht genomen en de vaandels van de Kami „bataljons (alle genoemd naar een van de op 1 oktober 1965 vermoorde generaals) werden halfstok gehangen. Aan het eind van de bijeenkomst werd snel en gedisciplineerd een op tocht geformeerd voor een protest mars door Djakarta. Voorop leden van het regiment met de opdracht om de flanken van de stoet te be veiligen. Men was op acties zoals die in Bandoeng voorbereid. Een graf krans van kunstbloemen werd mee gevoerd. Kami is in het Indonesië van na de staatsgreep een nieuw toverwoord geworden. De organisatie die 300.000 studenten in geheel Indonesië omvat, werd op 25 oktober 1965 opgericht in reactie op de spannende dagen na de staatsgreep toen de communisti sche partij (PJC.I.) zijn staart nog roerde. De structuur bestaat uit een presidium van vier voorzitters en drie secretarissen, daaronder een lichaam dat zich belast met de selectie van actie-objecten, en vervolgens het uit voerende regiment ,Arif Rah man Hakim" (genoemd naar de eerste student die bij de demonstra ties om het leven kwam). Het op militaire leest geschoeide .re giment" beschikt over secties voer lo gistiek (kosumpsie geheten gezond heid (bestaande uit onlangs afge studeerde medici), en een inlichtin gendienst. Welke rol moet aan de Kami wor den toegekend? Zijn het Jongeren die gebruik maken van onoverzichte lijke omstandigheden om zich ge wichtig voor te doen? Is het een I soort romantische padvinderij op I grote schaal? Welk# reel# m- Kami-studenten in een open- luchtvergadering waar het af treden van Soekarno wordt ge ëist. uitlaten over deze mening dat Ban doeng in dit geval de proefballon geweest en dat men nu afwacht of deze anti-Soekarno uitingen elders gehoor vinden. Mocht dit het geval zijn dan is in de eerste plaat# een grotere agitatie onder de pro-Soekar no groeperingen te verwachten (met rame de PNI, Partai N&sion&l In donesia), en in de tweede plaat# sou het kunnen betekenen dat Indonesië opnieuw aan de vooravond staat mn een kritieke fase. COSMAS BATOEBARA (Van onze A'damae correspondent) Het door de pracht van ontelbare fraaie verwerkte bloemen Internatio naal befaamse Aalsmeerse bloemen- coiso wordt dit jaar sprookjesachti ger dan ooit. Onder het motto „Bloe menpracht uit 1001 nacht" tonen de Aalsmeerders op saterdag 3 septem ber op 21 praalwagens verscheidene sprookjes uit 1001 Nacht, xoais „Simbad de zeeman" en „Alladln en de wonderlamp". De stoet trekt via een ruim 40 ki lometer lange route van Alsmeer naar Amstelveen en Amsterdam en terug. Hoogtepunt wordt weer het défilé van de praalwagens en 21 met bloemen versierde personenauto's op de Dam in Amsterdam 's-middags om 4 uur. Hier zorgt de Amsterdam se politiekapel in gala-uniform voor de muzikale omlijsting, terwijl het vendellersgilde „St. Cathartna" uit Hoogstraten in België een demon stralie vendelzwaalen geeft. Het corso wordt dit Jaar voor de 19de keer gehouden. Het ls ontwor pen door de K.L.M.-gezagvoerder Harrie Bouwmeester (44). H(j zegt: „De verhalen uit 1001 Nacht zijn ïogal pikant. Wjj werken dan ook ian de hand van een bewerking voor kinderen. Het gaat erom een staal- I kaart op de weg te brengen van het I pakket bloemen, ro&ls het hier op ds veiling komt. WU verwerken 80 a 100 soorten „vooral anjers en rozen. Verder gebruiken we dit Jaar ve«l lelies. De nadruk ligt op het arran gement van de bloemen, maar w# hebben deze keer ook veel aandacht besteed aan de kostuums". Op het ogenblik zijn de comité en buurtschappen ln Aalsmeer en omgeving, die een praalwagen (kos ten 5 tot 10.000 gulden) voor hun re kening nemen, met de opbouw vaa de wagens bezig. In de nacht van dondedag 1 op vrijdag 2 september worden in de Aalsmeerse veilinghal len de bloemen, met de reservering waaraan men reeds is begonnen, op de wagen aangebracht. De vrijdag voor het corso ls weer kijkdag. ADVERTENTIE sigaren van wereldfaam i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9