Tv-reparatrice a# Post met vakantie diny hoefs (21): ,;t is eigenlijk vanzelf gegaan" Princesseboontjes assi „Men moet zijn vakan- gifeer XHdAG 13 AUGUSTUS 1966LEIDSCH DAGBLAn LD-EXTRA J (W)ETEINSWAARD In deze maand kunnen we in de groentewin kels te kust en te keur verse groenten vinden: sperciebonen. slabonen of princesseboontjes zijn daarvan een voorbeeld. Ze kunnen gewoon als groente worden gebruikt, maar ze zijn ook goed te verwerken in salades en groentemacédoines. Ook gegratineerd, d.w.z. met een béchamelsaus en bestrooid met oude kaas die in de oven een bruin korstje heeft gekregen zijn deze spercie- boontjes heerlijk. school, ze het ben hele andere am bities of zijn in de verpleging. Diny. nog bruin van een fijne vakantie aan het Garda- meer, moet 's avonds nog aan het werk. Drie mensen ver wachten haar omdat hun tv het niet doet. Meestal zijn het de vaste klanten waar repara ties wprden verricht en die kennen haar natuurlijk wel. Maar voor een vreemde is het wel eens moeilijk te begrijpen dat 't blonde bescheiden meisje van amper anderhalve meter hoog. 'n echte tv-reparatrice is! Na afloop van het programma bood Willem Duys zijn excuses aan voor de wat rommelige gang van zaken. „Het is me uit de hand ge lopen", verontschuldigde hij zich. Trouwens, niet alleen 't program ma die avond, ook de manier van voorbereiding voor Diny Hoefs, was bepaald wanordelijk. Ook haar va der. die het gesprek af en toe aan vult, vond de gang van zaken maar vreemd. „De woensdag voor de uit zending werd ze opgebeld", vertelt hij, „door iemand van de Rijks voorlichtingsdienst uit Den Haag (de week daarvoor had ze voor die instantie een radio-interview opge nomen» met de vraag of Diny er iets voor voelde in „Voor de vuist weg" te komen. Dat zou hij dan overleggen met de heer Duys. In derdaad belde deze donderdags op om de uitnodiging te bevestigen. 11: vroeg nog of hij het niet te gek moeilijk zou maken, want ingewik kelde reparaties doen wij zelf ook niet. Nes, dat kwam prima in orde. Vrijdag zou hij weer opbellen om wat nadere gegevens te verstrek ken. Maar wie er vrijdag opbelde (de dag van de uitzending». Duys niet. Dus belde ik naar Bussum. waar de portier me vertelde dat iedereen die aan de uitzending meedeed, voor negen uur in de stu dio moest zijn. De heer Duys was gaan eten en ik vroeg de portier hem te vragen mij even terug te bellen. Maar het telefoontje kwam niet. Weer belde ik op", vertelde de heer Hoefs, „en ik kreeg ten antwoord dat we nog gebeld zouden worden. Intussen was het avond geworden en terwijl iedereen al naar de tv z?t te kijken, kwam er ovens een telefoontje dat ze moest komen. ZENUWEN Enfin, ik reed maar op haar ver zoek. want ze was vreselijk zenuw achtig. Ik dacht: daar komt geen spaan van terecht". ..Ik zat in de zaal", vervolgt de heer Hcefs, „en zag he: allemaal steeds rommeliger worden. Tij dens de discussie tussen de heer Koekoek ep de schrijver van het boekje werd. er zelfs „leugenaar" in de zaal geroepen. Enfin, na afloop gingen we dus weer naar huis. Daar hoorden we dat. die mijnheer uit Den Haag van de Rijksvoorlichtingsdienst weer had opgebeld en had gezegd dat hij het maar een vreemde gang van zaken had gevonden. Hij zou een brief aan Duys schrijven en als Diny er nog vcor voelde zou ze een andere keer weer in een program ma kunnen optreden". En wat ant woordt Diny daarop? Ze lacht verlegen en zegt: „Eerst wilde ik pertinent niet, maar nu weet ik het nog niet". Na het gepraat over alle verwik kelingen rond de tv-uitzending komt natuurlijk de vraag aan de orde hoe Diny juist in dit vak te recht is gekomen. Haar vader heeft weliswaar een radio- en televisie- zaak en is ook installateur, maar voor een meisje is het toch geen veel voorkomend beroep. „Het ging eigenlijk vanzelf", ver telt Diny, „nadat ik voor mijn eindexamen mulo was gfezakt op mijn talen (natuurkude was mijn liefste vak), vroeg ik aan mijn va der of ik bij hem in de zaak mocht komen". Haar vader legt uit dat Diny met de zaak is opgegroeid. Vooral vóór 1964, toen ze nog een winkel had den, met het huis achter de zaak. Ze leerde er spelenderwijs van alles over het vak en natuurlijk keek ze ook wel eens als de monteurs een tv of radio repareerden. (Daar is het trouwens niet bij gebleven, want in februari heeft ze zich met een van de monteurs verloofd). „En toen ze vroeg bij mij in de zaak te komen, zei ik: best. maar dan eerst je diploma's halen". Zo ging Diny naar de Handels- avondschool om haar midden standsdiploma te halen Dat ge- gebeurde in 1961. waarbij ze trou wens met haar puntenlijst de tweede van Utrecht werd. Het jaar daarop hielp ze al in de winkel en 's avonds ging ze naar Amsterdam voor de radiocursus. Het diploma daarvan haalde ze twee jaar later, ja" lacht de eenentwintigjarige, "dat was me wel een tijd. Ik werk te tot zes uur in de winkel en moe d clan hard fietsen naar het station om de trein van kwart over zes u ïalen". Maar het is haar allemaal gelukt Nu is ze 'n onmiisbare kracht in de zaak van haar vader gewor den, want ze repareert niet alleen t.v's, ze verzorgt ook de hele in koop. „En dat gaat haar prima af", vindt haar vader, NOOIT ENG „Vindt ze het nu nooit eng om overal naar boe te gaan en de tele visie te repareren?" „Het is elke keer leuk als je het vlot voor elkaar hebt", lacht Diny bescheiden. Ze zou geen ander vak willen hebben, het bevalt haar prima. Haar vader vertelt dat het eigen lijk wel gek is dat Diny, op een na oudste van zeven kinderen, de enige is die voor dit technische vak voelt. De anderen zitten of nog op Heel Nederland heeft haar enige tijd geleden in het pro gramma ..Voor de vuist weg" van Willem Duys op de tele visie kunnen zien: de blonde Utrechtse tv-reparatrice Diny Hoefs. ..Het ging allemaal niet zo goed" vertelt ze later in de huiskamer van haar ouders. ..Ik werd dan ook vreselijk ze nuwachtig en het verliep heel anders dan ik me had voorge steld. Ik dacht dat het een interview zou worden en dan 'n tv repareren, maar het liep alleen op dat laatste uit". Het televisie-apparaat dat Dinv moest repareren was nogal oud. „De eerste fout had ik direct ge vonden", zegt ze, „maar voor de tweede had ik een aanwijzing no dig". Ze legt uit dat het ging om een zwart lampje, waaraan je niet kon zien of het brandde. Dat was losgedraaid. „Het gekke was echter dat toen ik het resultaat moest la ten zien, iemand de stekker uit het stopcontact had gehaald en daar door gebeurde er niets". Nog een andere originele manier om deze groente te verwerken vin 't U in het recept hieronder, een quick-recept. speciaal voor vakantiegangers, die zelf hun potje moeten koken. Boontjes rijstgerecht 250 gram mager rooks pek in blokjes 1 ui 4 tomaten 3 kopjes rijst 500 gram princessebonen 50 gram geraspte oude kaas peterselie Bak de blokjes spek tot ze licht bruin zyn. Voeg de gesneden ui toe en bak deze ook lichtbruin. Voeg de gewassen en in vieren gesneden tomaten toe en smoor deze 5 minu ten. Schenk 6 kopjes water bjj deze tomatenmassa en laat alles aan de kook komen. Strooi de rijst erin en voeg de afgehaalde, gewassen en klein gebroken rincessebonen toe. Breng alles aan de kook en laat het gerecht in ongeveer 30 minuten gaar worden. Roer er tot slot de kaas. peterselie en kruiden door. Spaanse rijst Kook 3 kopjes rijst gaar in 5 kopjes water met zout. Fruit een klein gesneden uitje met 2 klein gesneden paprika's in wat boter. Bak 100 g. gesneden ham even mee Meng alles door de gare rijst en roer er ten slotte gehakte peterselie door. Geef er apart geraspte kaas bij. van Eqeraat heeft ge- ef gebtknutten om het gezinsle- verhevigen. kee*As/nooi qezeqd. maar als elijk al J i :ijn fcpnsleven al zo hevig is, moet je dan doen? Pre- uiteenvallen. Bij toerbeurt, l uittrekken om voor een slaagdfjuiteenvallen. Bij toerbeurt, 3.54.51 verbetef op i weken incompleet door i i n te rollen en bi) te ver ?rmoeitn. Tokio- de toons zijn te groot om nog gereisd te worden in vaders :enstaJe, en af te wachten wat er print ®beuren; zij gebeuren liever ;e andaar dat ons gezin tijdens len ni antie maar uit drie Personen t: de rest blijft thuis en ver als wij terugkomen. En dan ls „gezin" maar als levens- vrijgezellen- Amuseer je, »ugles, nadat jgetroki acht; lurlijk snij je niet zomaar al- iden door. 't Blijven je kin- en ze mogen best weten dat :m opÉj Marian en ik daar ergens rotsen, water en nachtega- Met dan de thuisblijvers denken, zijn vn m stuur ik ze briefkaarten, ag één, volgekrabbeld met on- re avonturen en hartelijke Op de keerzijde staat in color de illustratie van onze nissen: het landschap. Zó on- werd. dan rekken n het eeds op was eiken: i. HU izy's 3 beland is w ju ertje z.o.z. is 80 m. diep. iden, we blijven hier zeker 3 gisteren 2 lekke banden. Nu leet maar vannacht onweer. Jgen te schudden in de tent, 3 tenten waaiden het meer in. aag qog hopen we alles weer te krijgen. Zorg goed voor de :n van het hevige gezins tal schrijvend denk je je in. mens&e dat zullen lezen, er over zicht? i gniffelen (wat een stijl» en we zullen gaan met voorbereidin- loor hun eigen vakantie. In plaats waar je komt koop je m en postzegels en stel je je afgezet op de hoogte van d( de attfhtingen. Op de veertiendi staat: We zijn op de terugweg, auto drie nieuwe krassen, water- eitje is lek. Zyn Tour-de- nce tegengekomen, dat kostte ur oponthoud, we zagen wiei ers voorbijflitsen, konden hei t herkennen, ze waren te zwari )ben toch gejuicht. Zullen wel lezen wie gewonner ft. Jullie kunt ons omstreekt t uur verwachten. Houdt de fie warm, we zijn hevig aar vervellen". dan kómen we thuis en zien wee-en-een-halve week onze terug. Dat wil zeggen: straks als we de deur openen zijn r niet. Ze komen pas tegen n en lijken verrast, erroest, zijn jullie er al? Ik dat jullie morgen pas kwa- heb geschreven", antwoorr aardig en een beetje teleurge in hoe!" gieren ze. „Mams, j het nooit!" dacht dat jullie minstens tot Pyreneeën zouden gaan", brom- iriaan. ir waren we ook a Of we nu hoog of laag sprin- o 4; gen. we zullen met duidelijk i zichtbare knieën de winter in moeten. Maar het hangt natuur- o lijk van uw knieën èn uw leeftijd g af hoe het zicht zal zijn. Voor het Poolse model (boven) moet u A 3 wel veel meehebben. Het War- 3 schause huis ..Moda Polske" bracht het in collectie vol motie- h ven uit de Poolse volkskunst. 2 t Het ontwerp hiernaast is van Jean-Louis Armand uit Parijs. ij Het is lichtbruin en niet erg ori- gineel. De hoed is geïnspireerd f op de helm van Engelse politie- 8 agenten. Paca Rabanne, Parijs, brengt een japon van lichte metalen strips. „De laatste kaart komt uit Tou louse". „Hè?" „En die arriveerde vanmorgen". „Dat kan niet, die heb ik tien dagen geleden gepost". De volgende ochtend komt er een kaart uit Carcassone, de daaropvol gende ochtend een uit Andorra, de derde ochtend uit Collioure Maar de zoons zien en lezen ze niet meer, ze zijn nu zelf ver trokken. Ze zeiden niet waarheen of hoelang, dat merken we wel. Ze hebben wel beloofd te schrijven. Efên week lang vlieg ik de postbode tegemoét en eindelijk, eindelijk komt een kaart gedateerd op vijf dagen eerder, behalve dat korte berichtje uit Brabant of Friesland zijn er ook drie Franse kaarten bij, waarop ik zo hartelijk mijn best had gedaan. 't Is hopeloos. Fotokaarten zijn de stiefkinderen der posterijen, zo wel hier als over de grens. Ze biy- ven dagen liggen en reizen met stoptreinen en worden onderweg op stationnetjes gezet en daarna ver geten en na een week ontdekt een verbaasde mbtenaar het verzuim en sleept de loodzware zak weer in de trein die naar het noorden gaat en zo komen de kaarten, bestemd voor Vlissingen, eerst nog in Gro ningen terecht, worden teruggezon den via Enschede Amsterdam en Maastricht nar de plaats van be stemming. En na 'n week of twaalf dagen vallen ze in de brievenbus van geadresseerde. Ze zijn wat ver kreukeld, enigszins doorgelopen soms is de postzegel eraf gevallen en moet je ook nog strafport be talen voor de mededeling dat je over twee dagen veilig thuis hoopt te komen en je bent al elf da gen thuis. Nu ja postbeambten hebben óók recht op vakantie. THEA BECKMAN Moederlijke overiieinzuiQ Tegenwoordig kan men alles in blikken; zelfs een gil! Een Australische firma slaagde erin maarliefst 50 ijselijke kreten in één blikje van 10 cm hoog en een gewicht van 100 gram te ver zamelen. Dit ten gerieve van hen die worden aangevallen en van schrik niet in staat zijn een nood schreeuw voort te brengen. Politierapporten over aanrandin gen hebben namelijk aangetoond, dat de slachtoffers dikwijls van angst hun stem verliezen of niet kunnen gillen, omdat hun een hand over de mond wordt gelegd. Met een druk op de knop van „Aida", zoals het gilblik wordt ge noemd, wordt het gewenste geluid alsnog geproduceerd. Vooral voor dames zal deze „gil ler" op het kritieke moment een uit komst blijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 9