Chesterfield Grandioos Engels solo toneel door Van Ulsen kunst kaleiooscoQP „Damnation de Faust" Fournet met Berlioz DRAMATISCH MYSTERIESPEL J VAN BENJAMIN BRITTEN In Gogols Diary of a madman PONDERDAG 7 JULI 1960 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 7 Prachtig geslaagd waagstuk (Van onze kunstredactie) In april van het vorige jaar had in de Haarlemse Schouwburg de landelijke première plaats van .Dagboek van een gek", de door Sijlvie Luneau en Roger Coggio gemaakte toneelbewerking van Gogols gelijknamige novelle. Er was voor die première des tijds weinig belangstelling, maar het nieuws omtrent Henk van Ulsens indrukwekkende prestatie in dit stuk solo-toneel ver spreidde zich al gauw door het land. met het gevolg dat ..Dagboek van een gek" nu al meer dan 175 keer voor volle zalen in alle delen van ons land is gespeeld. had om zijn uitbeelding te verdie pen, te verfijnen en te verinnerlij ken en daardoor is Van Ulsens spel nog aangrijpender geworden dan het destyds al was. „Het is een kolossale Tot in finesses i Ulsen Dit succes heeft Henk va verleid tot het waagstuk, de solo-rol ook in het Engels te gaan spelen, ongetwijfeld met de bedoe ling om er dan in het buitenland mee te kunnen optreden. Een waag stuk inderdaad, want de kunst van de toneelspeler is uitermate nauw verbonden met de taal waarin hij zich uitdrukt en die hij niet alleen tot in alle finesses moet beheersen, maar waarin hij ook moet kunnen denken en voelen, hetgeen gewoon lijk alleen in de moedertaal moge lijk is. Van Ulsen heeft het echter aangedurfd deze grens te doorbreken en na de tekst zelf (met steun van enige Engelse taalkenners) te heb ben vertaald heeft hij de rol op nieuw, onder regie van Kees van Iersel, ingestudeerd. In De Brak ke Grond in Amsterdam ging de première van deze nieuwe versie, die „Diary of a madman" heet. Geen onzekerheid Men moet in de eerste plaats be wondering hebben voor de energie en de volharding die Van Ulsen stellig nodig heeft gehad om zich van de Nederlandse en de zo dik wijl door hem gespeelde tekst los te maken en zich te vereenzelvigen met de Engelse rol. Hij is daar inzo'verre voortreffelijk in geslaagd dat hij de tekst volledig beheerste en vrijwel geen moment enige onzekerheid aan de dag legde. Wie héél kritisch wil zijn kan op deze creatie hoogstens aanmerken dat Van Ulsen het Engels hier en daar al te mooi uitsprak, mooier dan een van geboorte Engels acteur het (althans in deze rol) zou hebben gedaan. En zo is ook bij de vertaling zelf op sommige plaatsen een „fraai", en daardoor stijf klin kend woord gekozen, hoewel een ge woner woord beter op zijn plaats zou zijn geweest. Kolossale opgaaf Maar dit zijn details, die wegval len tegenover de prachtige vertol king van de rol als geheel, die Van Ulsen ook in deze Engelse versie heeft gegeven. In de 15 maanden sedert de Nederlandse première heeft hij uiteraard gelegenheid te over ge- opgave, zowel psychisch en fysiek als geheugentechnisch, het schouw burgpubliek met deze rol vast te houden, vooral omdat Gogols novelle slechts weinig werkelijk dramatische hoogtepunten heeft en de toneelbe werking vooral in de eerste helft herhaaldelijk te lang uitgesponnen is. De tekst zou dan ook best enige coupeures kunnen verdragen. Onvergetelijk Het blijft echter een onvergete lijke ervaring, deze rol van een ver- enzaamd mens, die zich tegenover niemand kan uiten en wanhopig de vlucht in de waanzin neemt, zo diep- doorvoeld door Van Ulsen tezien beelden .Het is een grandioze pres tatie, juist omdat de fantasie, het begrip en het inlevingsvermogen van de acteur (en in zekere mate ook van de regisseur) moeten waar ma ken wat door Gogol slechts is aan geduid en wat de toneelbewerking aan dramatiek heeft opengelaten. Langmaar steeds interessant (Van onze kunstredactie) Jean Fournet. die gisteravond in het concertgebouw het Radio Philharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor dirigeerde ter uitvoering van ,,La Damnation de Faust" van Berlioz, heeft zich geen problemen gemaakt om deze muziek te accentueren als een concertopera of als een dramatische legende. Het was immers Berlioz zelf, die dubieerde en daarom begon met de titel van ,,Acht scènes uit Goethe's Faust" en deze later uitbreidde tot 19 scènes en een epiloog, wat de ons bekende complete vervloeking van Faust heeft opgeleverd. Schonk hem de eerste uitvoering 1846 geen overduidelijk succes, ruim 20 jaar later na zijn dood kwam men tot een beter begrip van de knappe instrumentatie, waaruit nog altijd de drie orkestgedeelten. het „Menuet des vollets", het „Ballet des Sylphes" en de „Marche Hongroise", als bijzonder gewaardeerde muziek gelden. Maar Fournet, die gister avond hiermede het orkest na een wat matte inzet later liet zegevieren, heeft het Omroepkoor en de solisten dusdanig geïnspireerd, dat het voca le deel gaandeweg meer respect af dwong. Fournet streefde er naar om deze muziek allerminst luidruchtig te doen klinken, meer als een roman tische expressie dan een ritmische spanning, maar bij voortduring erop gespitst, de instrumentatie zo mooi mogelijk te doen uitkomen. Het mag dan nu eenvoudig heten, dat Berlioz in het ballet de eerste violen „con sordino" (gedempt) laat spelen tegenover de overige strijkers, de fluiten, klarinetten en harpen, maar het geeft nog altijd de „esprits de l'air". Fournet heeft dit alle uitgespeeld en ons doen beseffen, dat van de vele Faust-composities, die van Ber lioz, ondanks de langste een der in teressantste is. Vooral in het twee de gedeelte was de klank menigmaal verrassend, zeker bij het Omroepkoor en ook gaandeweg bij het orkest. Het solistenensemble toonde zich met Rita Gorr als Marguerite als een van de beste vertolksters, groot van expressie. Dit was niet minder het geval met de Canadese zanger André Turp, wiens vloeiende zangkunst ge heel en al paste in de weergave van de Faustrol. Voor de partij van Me- pliistofeles was Jacques Mars door zijn natuurlijke stijl wel de aange wezen zanger en onze landgenoot Peter van der Bilt toonde in de par tij van Brander zijn boeiende begaafdheid als zanger. Advertentie Voortaan steekt u heel gewoon een wereldberoemde sigaret op... ...the famous taste of New York! In Holland Festival Uitmuntende zang van de 1'2 Rcmbrandt-etsen voor f38.650 English Opera Group Evenals twee jaar geleden met de opvoering van Brittens kerke lijke opera ..Curlew River" naar de trant van het Japanse No-spel. schreden gisteravond in de Westerkerk in Amsterdam wederom in monnikspijen getooide zangers naar het midden van het ruim. waar een rond platform was opgebouwd. Zij ontdeden zich van hun monnikstooi en vingen aan met het mysterie-spel ..The burning fiery furnacy", dat vier weken geleden op het Alderburgfestival in Engeland voor het eerst werd opgevoerd, vorige week tijdens het Vlaanderens festival in Kortrijk en nu in het Holland Festival zijn Nederlandse première kreeg. het einde van het spel als de abt de moraal zingt, keert de oude hym- weer in alle eenvoud terug. Spannende contrasten Dit mysterie-spel ls dramatischer dan het Japanse No-spel van twee jaar geleden. Het bezit de spannen de contrasten van het heidense ge loof van Nebukadnezar en het gods ven der jonge Joden. De ver tolking van de solisten en koorzan gers van de English Opera Group uitmuntend van zang en voor dracht, zelfs in die mate, dat wij de s langgerekte solozangen aan vaardden. De koorzang bracht voor al de hoogtepunten in dit mysterie- .pel, dat soms een hoog auditief aan zien kreeg in het sobere visionair angeduide décor van gouden beeld n vurig brandende oven. Britten heeft daartoe een libretto van William Plomer naar het oud testamentisch verhaal uit Daniël III laten schrijven, waarbij Nebu kadnezar van de bij hem in balling BENJAMIN BRITTEN verhaal heeft gekozen. Daarin staat immers dat Nebukadnezar zijn be vel tot aanbidding gaf, gepaard schap verkerende joden eist, dat zij gaande met het geluid van hoorns, het door hem opgerichte gouden fluiten, citers, harpen, luiten etc. beeld evenals zijn onderdanen moe- I Britten heeft wel niet deze authen- ten aanbidden .Zij weigerden dit en verhaal behorende in de zeer vertoornde Nebukadnezar be- I strumentatie aangehouden, maar val hen in een overmatig brandende toch wel *n d*e z*n' dat de samen- oven te werpen. De hitte ver- I klank daarnaar gericht was. Muzl- schroeide wel de Babvloniërs. maar kaal bezien sprak de samenhang der niet de joden in de oven. waarin compositie in hoge mate aan, zowel deze bescherming vonden door een met de hymne „Salus Aeterna", die Engel Gods. De koning, dit ziende, i de monniken bij de processie zon- riep hen er uit en erkende de macht i Sen en *n de gehele compositie werd van de allerhoogste God dezer Joodse I doorgewerkt met de inzet van oriën- dienaren. tale versieringen, later met stemvoe- t ringen die in de symbolische melo- Het ligt voor de hand dat Benja- i dische kruising waren geconstrueerd, mm Bntten dit oud-testamentische I,, ,n monodle als polyphonle. I Oude compositiestijlen werden op- nriTmTiT r» - r mT i ,nm geroepen, zoals de organum-expressie ANDRE ISOIR WINNAAR VAN HET de ™r*brandende °ven-Aan ORGEL-IMPROVISATIECONCOURS (Van onze correspondent) Het 16de internationale improvisatie-orgelconcours van Haar lem heeft gisteravond op het orgel in de Grote of St. Bavo-kerk zijn beslag gekregen in een goede en boeiende wedstrijd. Dat boeiende werd voor een niet gering deel gevoed door de ver leende vrijheid van vormgeving alsmede door de vrije keuze van twee verwante thema's. Opgegeven was namelijk de paas-sequens „Victimae paschali laudes" tezamen met het daar van afgeleide middeleeuwse Christus is opgestanden". Ben Royaards overleden De acteur en regisseur Ben Royaards is gisteravond op 61-jarige leeftijd in zijn woning in Antwerpen Niet overtuigend (Van Parijse correspondent) I Het niet-gebonden zijn aan de een Na deze manifestatie, volgt van- of andere klassieke vorm leidde voor- j avond het gebruikelijke concert door Het Franse weekblad „Par al tot gescheidenheid en ontplooiing de jury-leden, die alle drie een im-I Match" heeft in zijn nummer va van de vrije fantasie, op gevaar af provisatie op hun programma heb- deze week de beschuldiging van de dat de strenge kunst van het contra punt er mee in de knel zou raken j Maar dit is nogal meegevallen. De gevestigde regel dat noch het publiek 1 I noch de beoordelaars weten wie de I spelers zijn die zij beluisteren, werd gestand gedaan. Jury-leden Alain (Parijs), (Haarlem) er aren: Marie-Claire j Albert de Klerk Heinz Wunderlich i Senegal breekt met Guinee De legering van Sengal heeft be- •ir Een patriarch der schilder kunst portretteerde een patriarch van de politiek. In de tijd van drie weken bracht de 80-jarige Oskar Kokoschka de 90-jarige vroegere Duitse Bondskanselier, Konrad Adenauer, in olieverf op het linnen. Kunstenaar en model waren goed gehumeurd, toen het schilderij aan de Duitse Bonds dag, het parlement in Bonn, offi cieel overhandigd werd. Als ge schenk van een Duits tijdschrift zal het in de toekomst tussen de portretten van de eerste Duitse kanselier Otto von Bismarck en de vroegere president van de Duitse Bondsdag Hermann Ehlers een ereplaats krijgen. Het tot stand komen van het kunstwerk hebben Bondsdag en kunstvrien den te danken aan de 29-jarige Johannes Wasmuth. schilderijen- bezitter en kunstminnaar, die nadat hij geen andere iveg meer had samen met Adenauer in een D-trein stapte en tussen de rails" de toestemming van de oud-kanselier kreeg. In zijn va kantieresidentie in Cadenabbia stond de politicus dagelijks an derhalf uur model voor de schil der Kokoschka. De beide „grote dvoerder van de Westduitse rege ring van de hand gewezen, die had gezegd dat een recente fotoreportage over de Westduitse nazi-beweging op vervalsing en kwade bedoelingen had berust. Met name ontkent „Paris Match" dat de personen die in S.S. unifprmen voor zijn fotograven had den geposeerd. Fransen zouden zijn geweest, die in werkelijkheid dus niets met de NPD, partij in West-Duitsland, te maken Hamburg). In volgorde traden ach- sloten de tweeziidiee samenwerking P y in West"Duitsland- te maken ereenvolgens op: August Kropfreiter ni(Jf Qu- ^ïrr hebben- Wel Seeft het Parijse week- tereenvolgens op- August Kropfreiter (30 jaar), de organist van het Bruck ner-orgel in Stift St. Florian. André Isoir (31 jaar), de organist van de St. Médard in Parijs, de Zweed An ders Bondeman (29 jaar), de prijs winnaar van verleden Jaar en ten slotte de enige Nederlandse deelne mer. de 24-jarige Jacques van den Dool uit Culemborg. Na het optreden van de vier kan- oude mannen", die elkaarhier ""dalen was de jury betrekkelijk voor het eerst ontmoetten, zijn, ï»uw Uaar met haar uitspraak. De naar men beweert, goede vrien- i Haarlemse wethouder D. J. A. Geluk. den geworden. Zijn honorarium voorzitter van de stichting interna- van 200 000 Dmark stelde KO- tionaal Orgel-Concours, deelde mede, koschka beschikbaar voor liefda- j dat de tweede speler, André Isoir, dige doeleinden. I winnaar was van de Wisselprijs. met Guinee te verbreken als gevolg blad dat een van bj van belachelijke en schandelijke m,ljoen exemplaren heeft toe beschuldigingen van president Se- j s.s.-uniformen. hakenkruisen, kou Toure jegens Senegal Dit heeft j andere attributen voor de reportage de Senegalese minister van Voorlich- b(J een verzamelaar in Munchen tmg gisteren op een persconferentie Op de veiling van Paul j i Brandt in Amsterdam zijn j) gisteravond 12 Rembrandt- 4 etsen verkocht voor een to- I taalprijs van f 38.650. Onder f deze prenten bevonden zich I o.m. ..Maria's sterfbed", „De f f aankondiging aan de her- f f ders", twee zelfportretten en f enige naakten. De etsen wa- f l ren afkomstig uit het bezit l van een particuliere verza- t meiaar en zijn overgenomen f door verschillende andere l f verzamelaars. 20.000 ste bezoeker Kunst- en Antiekbeurs Op de Kunst- en Antiekbeurs in Delft, die nu twee weken is geopend, gistermiddag het 20.000ste toe gangskaartje afgegeven. Aan dit feit werd niet zonder meer voorbij gegaan. De „20 000ste" werd ontvan gen door voorzitter de heer H. M. Cramer en de organisator van de beurs, de heer Marcel B. Keezer. Het bleek te zijn de operettezangeres Yvonne Freyburger uit Mühlhausen, primadonna van het Stadstheater in Aken. Als aandenken mocht zy o.a. enige antieke munten in ontvangst Culturele prijzen Drente 1966 In het Ontvangershuis in Assen heeft mr. K. H. Gaarlandt commissa ris der Koningin In Drente, gisteren culturele prijzen van Drente 1966 uitgereikt. De toekenning hier- geschiedde voor prestaties waar de inhoud op Drente betrekking heeft, of die zijn verricht door per deze provincie zijn verbonden. De prijzen werden gelijk giste- »n vermeld toegekend aan de schrijfster Marchien Eising uit Hil- m Drentse streekro- aantal kinderboeken schreef en regelmatig in diverse landbouwbladen publiceert. Aan de heer T. J. Vermaning werd de prijs toegekend voor diens belangrijke prestaties op het gebied der archeo logie. Zyn vondsten leidden tot in teressante conclusies over de bewo ning van het oude Drente. De prys werd postuum toegekend aan dr. Jan Naarding. die tydens zyn leven talloze onderzoekingen heeft verricht op het gebied van het landschap, de jacht, de heraldiek, de geschiedenis, Geen Amerikaanse vlieghulp voor Terre des hommes Het Amerikaanse departement van Buitenlandse Zaken wenst niet mede te werken aan het vervoer per vliegtuig van Vietnamese kinderen met oorlogsblessures naar Europa. Aan deze gedragslyn wordt strikt de hand gehouden sinds de Zwitser se organisatie „terre des hommes" in het najaar van 1965 om Ameri kaanse vliegtuigen vroeg voor het vervoer van Vietnamese kinderen naar Europese inrichtingen. In een nota aan mevr. Dorothhy Hutchinson te Jenkintown in Penn sylvania schrijft Robert H- Miller, directeur van de werkgroep Vietnam op 22 juni: „Het is juist, dat de Verenigde Sta ten konden noch kunnen ingaan op verzoeken van de Zwitserse organi satie voor luchtvervoer ten behoeve van gewonde Vietnamese kinderen. Dit onvermogen is het resultaat van verschillende factoren gezamenlijk, niet het minst van het geloof van de Amerikaanse regering, dat het be houdens in zeer bijzondere omstan digheden beter is gewonde kinderen in het gezin te verplegen, waar zij de steun genieten die alleen hun gezinnen en vrienden kunnen bie den. Bovendien is er de noodzaak de Zuidvietnamezen te helpen bij de opbouw van hun eigen medische apparaat. Dit maakt het alleen maar wenselyker medische bijstand in Vietnam te verlenen aan alle slacht offers van het conflict". Lanszaam-aan in Gibraltar Een dubbele ry van meer dan 100 auto's met verbolgen toeristen heeft gisteren urenlang staan wachten by de Spaanse grens met Gibraltar, waar de grenswacht een ..kalm-aan- actie" voert. Eens per 20 minuten tot een half uur werd een auto uit Gibraltar doorgelaten, tientallen stonden nog te wachten toen de grenspost op de gebruikelyke tyd werd gesloten. De moeilykheden aan de grens, die verband houden met de Spaanse eisen op Gibraltar, zyn het oudheidkundig bodemonderzoek november 1964 begonnen. Vele toe- de folklore. De culturele prys risten hebben ertegen geprotesteerd Drente werd op 26 januari 1954 dat hun vakantie door de Spaanse ingesteld door Provinciale Staten. 'autoriteiten wordt bedorven. Als BRIEF te verzenden. Frankeren met 20 ct. Het LEIDSCH DAGBLAD gaat met U m< ingevuld aan ons toezendt. 1 - wanneer U deze bon Woonplaats: Kwartaal abonnee de hoofdstad Dakar meegedeeld Touré uitte vorige maand de be schuldiging dat in Senegal tegen zyn land militaire voorbereidingen wor den getroffen. Ons geduld jegens het regime in Guinee is nu uitgeput, aldus de Se negalese minister. Hy zei dat de di plomatieke betrekkingen niet zijn verbroken en dat de „bevriezing" der samenwerking niet slaat op de be trekkingen in ruimer, internationaal, verband. hebben gehuurd De ontkenning van „Paris Match" klinkt niet voor de volle honderd pro cent overtuigend, aangezien nu dus vaststaat dat de fotoreportage tevo ren zorgvuldig was geënsceneerd, dat dit pers-incident de gemoederen aan beide zijden van de Rijn heeft op gewonden, valt vooral te verklaren uit het wederzydse wantrouwen, dat door de Russische reis van presi dent De Gaule uit zyn sluimertoe stand lykt ontwaakt. VAKANTIEADRES Eerste dag van toezending: Laatste dag van toezending: No. ALLE gegevens invullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 7