KLAVERBLAD-KOFFIE
Dragen wij de gevangenis
in ons eigen wezen?
koffie die dit
merk draagt
is waard om
speciaal te vragen
Lezen op 2 manieren
1
IJ
palace-hotel
Het zal je
gebeuren
DE LAATSTE RONDE
Kerkdiensten Leiden en omgeving
ZATERDAG 28 MEI 1966
LEIDSCH DAGBLAD
1 Het spijt me dat ik deze roman
I van de uitzonderlijk veelzijdige
p-3 schrijver Jan Gerhard Toonder
niet tegelijk heb ontdekt met een
boek dat ik hier onlangs bespro
ken heb: ,,De Heilsleer van juf
frouw Francois" van B. Roest
Crollius. Want hoewel er tussen
deze beide boeken wat betreft
geest, uitvoering en stijl geen en
kele overeenkomst te ontdekken
valt, blijkt er op één gebied een
duidelijke overeenkomst en dit is
op dat van de conceptie. Beide
schrijvers gaan uit van een
grondopvatting, de grondopvat-
ting dat de hedendaagse maat
schappij nog het meeste lijkt op
een krankzinnige gevangenis,
waarin de leiding (in beide ge
vallen onzichtbaar) overtuigd is
van de misvatting dat alle door
deze uitgekiende wetten en voor
schriften tot heil van de gevan
gen lieden zijn.
Onthutsend proces
Dat twee hedendaagse auteurs In
twee romans van recente datum
Ut zag nogmaals met nadruk dat de
ne verder niets gemeen hebben
«ch geroepen hebben gevoeld
nens van vandaag voor te stellen
ils het vrijwillige slachtoffer van
hogerhand bestuurd ontherse-
olngsproces geeft wel te denken.
Daar komt nog bij dat dit onthut-
lende proces zich bovendien gemeen
schappelijk voltrekt als massabeïn-
rloeding en op zodanige wijze dat
'het geestelijk ontmande individu
niet meer instaat is tot oordelen,
tot afwijzen of tot verzet. Het kan
slleen nog klakkeloos aanvaarden.
Ontkomen aan deze vernietigende
beslotenheid kan het niet of nauwe
lijks.
Nu plegen goede schrijvers over
het algemeen verlichte denkers en
zelfs zieners te zijn, zodat men
km aannemen dat er een deugdelij
ke reden moet zijn als twee van hen
nagenoeg gelijktijdig tot een der-
lelijke visie komen. De visie van het
MIN
De Directie van het
Noordwijk aan Zee
heeft het genoegen, U aan te kon*
dlgen, dat de
nieuwe CONGRESZAAL
voor et, 20 tot 150 personen zo
juist is gereedgekomen.
Voor Uw vergaderingen wordt
thans een volledige outillage ge
boden met: magnetisch wand*
bord - projectiescherm - geluids
installatie en mogelijkheid voor
simultaan-vertaalinstallatle.
All* negentig hotelkamers zijn
thans goed verwarmd en geheel
gemoderniseerd.
Sfeervolle zalen voor diners en
recepties en een intieme bar voor
cocktallpartles.
Het gehele Jaar geopend: 's win
ters speoiaal voor congressen
Telefoon: (01719) 2345 Telex: 32010
groepsgewijze gevangen zitten onder
weerzinwekkende omstandigheden
zonder zich dit miserabele feit be
wust te zijn. Erger nog; als er een
mogelijkheid tot ontsnappen komt,
dan blijkt in de beide romans dat
het merendeel het leven buiten die
absurde gemeenschap niet eens meer
aandurft en liever verbrandt (Roest
Crollius) of blijft zitten waar ze zit
ten (Toonder) dan zich in het onbe
kende te storten. Bjj Toonder is dit,
duidelijker van bij Roest Crollius,
het onbekende eigen innerlijk. In
beide romans is er één paar dat in
verbondenheid de leegte aandurft.
De liefde als Katharsis dus. Het ene
paar staat aan het slot m een
laten stad; in deze roman staat het,
„nameloos als zjj waren", op e<
vlakte zonder herinneringspunten.
Boeken mARkt
intrige inzat. Die wordt gevormd
door een complot. De figuur, ge
naamd Chrone n.l. wordt zich dui
delijk bewust van zyn afwijkend ge
drag maar tevens is hij er zeker van
dat hij dat niet missen wil. Zo komt
hij stukje bij beetje tot de ontdek
king dat er nog andere opstandigen
zijn. Wel wordt hij verbannen
„Omvorming", maar hij komt het
(Ad*
Verschillen
„De Heilsleer van juffrouw Fran
cois" is een barok verhaal dat met
zijn even angstwekkende
santé tirelantijnen een' onbegrensde
realiteit bestrijkt. „Opstaan op
terdag" echter is mathematisch
strak van bouw en het thema is de
afwijzing van de hele sfeer
innerlijk leven van de m
verschilt ook de groep van Toonder
totaal van die van Roest Crollius.
Toonder heeft samengebracht een
grote massa „gewone
men die pleegt te
plaats waar zij zijn samengebracht,
onderworpen zijn aan voorschriften
die zij gehoorzamen omdat het
eenmaal de voorschriften zijn. De
waanzin van die voorschriften zier
zij niet. Anderzijds staat hun lever
weer dicht bij het hedendaagse reële
zij leven dag en nacht in dat
gedruis van de radio dat men
ziek' pleegt te noemen en van dat
van het TV-programma „Gusto voor
iedereen". Zij doen nutteloos werk
naar moeten wel presteren. Voor
.afwijkend gedrag" moeten zij naar
;en „sociatrist", bij ziekteverschijn
selen naar de „medikant"- Er zijn
verboden woorden en begrippen en
glimlachen is een gebod. Een
„prediaken" zorgt wekelijks voor hun
zielenheil dat bestaat uit plicht, ge
hoorzaamheid en tevredenheid.
Er is b(j deze wezen, echter één
instinct overgebleven en dat is de
angst. De angst door hun naasten
verraden te worden en aangeklaagd
te worden wegens „afwükend ge
drag^ Afwijkend gedrag, een droom
kan al voldoende zyn, leidt op zijn
minst tot plaatsing in „Omvorming",
eenzame opsluiting in een te kleine
cel met alle gevolgen van dien of op
zyn ergst naar „Verzorging", de
dood.
Onheispellend
„Opstaan op zaterdagzou even
wel geen roman zijn als er niet een
Stranden bij Rome
door olie bedorven
let zwemmen langs de meest ge-
We stranden van Rome is verbo-
ien, omdat een enorme hoeveelheid
rwe olie naar de kust is gedreven
ilt de beschadigde Belgische tanker
fina Norvege die op 17 mei lek is
twtoten in ondiep water bij Bizer-
i (Tunesië),
De beschadigde tanker, op weg
aar Duitsland uit de Perzische
Odf, wild® de Romeinse haven Fiu-
binnenlopen om te lossen maar
elijl aocht deze haven niet in omdat zij
wjj D kortdurend tonnen olie verloor.
De tanker ls buiten de Italiaanse
wateren voor anker ge-
•vtf*an *n pompt nu de rest van de
'ding over in de onder Italiaanse
lag varende tanker Fina Canada
KSte, de wind en de stromingen
Xgon zich een laag drijvende olie
-710Kw verscheidene centimeters dik te
- trcprelden over de druk bezochte
xinden op veertig kilometer ten
'oorden van Rome. Uit de lucht is
faargenomen dat de olie naar het
'Jklen dry ft en dreigt nog een
irook van veertig kilometer van Os-
i» tot Anzio te bevuilen- Het lek in
Belgische tanker is intussen ge-
icht. Men schat dat er 6000 ton olie
zee is gelopen.
Concert
in Duivenvoorde
Protestantse bijbel
voor Amerikaanse
r.-katholieken
Kardinaal Cushing, de aartsbis
schop van Boston, heeft de officiële
goedkeuring van het Amerikaanse
episcopaat aan dg protestantse ver-
e van de bijbel gegeven.
De beslissing, welke door een gees
telijke beschreven werd ais „door
braak voor de oecumenische bewe-
betekent, dat r.-katholieken
overal in het land de herziene stan
daard uitgave van de geannoteerde
Oxford-bijbel mogen gebruiken.
Aan de Oxford-bijbel behoefden
slechts 14 annotaties toegevoegd te
worden. Deze hebben hoofdzakelijk
betrekking op het r.-katholieke ge
loof, dat de moeder van Jezus. Maria
maagd is gebleven. Een andere voet
noot slaat op de verwijzing naar
„broeders" van Jezus.
BOIV
GRATIS
BOWLING
SPORTLAND
dagje uit?
fijn... naar
CARAVANPARK
(Van onze parlementaire redactie).
Het ministerie van Binnenlandse
Zaken is begonnen met een reclame
campagne om beter begrip te kweken
voor de taken van de politie. De
campagne, die tevens de wervings
acties van de politie moet ondersteu-
bestaat uit zeven dagbladadver
tenties waarin wordt uiteengezet hoe
goed het is, dat wij politie hebben.
De tekst is ontworpen door een Am
sterdams reclamebureau in samen
werking met de Rijksvoorlichtings
dienst, de Rijks psychologische dienst
het bureau voorlichting van het
ministerie.
Die samenwerking heeft echter niet
kunnen voorkomen dat de eerste de
beste advertentie al meteen verkeerd
gevallen is. In de tekst is een me
vrouw aan het woord, die min of
meer laat blijken dat men 'nooit
bouwvakarbeiders in huis moet halen,
want die zouden kunnen stelen. „Het
zal je toch maar gebeuren. Goed dat
politie is enzovoorts.
Het Tweede-Kamerlid, mr. H. van
Lier (P.v.d.A.) heeft de advertentie
reeds publiekrechtelijk veroordeeld.
In schriftelijke vragen aan de minis
ter-president en de minister van
Binnenlandse Zaken zegt hy, dat het
van slechte smaak getuigt om het
ene beroep zodanig aan te prijzen dat
anderen in een kwaad daglicht wor
den gesteld. Hij vraagt de bewinds
te boven omdat dat ondergrondse I
verzet iets in hem ziet. Hij komt vrij I
maar inplaats van terug te keren
tot de afdeling Schrijverij wordt hij
geplaatst bij de verachte afdeling De
Kruiperij. Die Kruiperij blijkt de on- i
derwereld te herbergen en de bron
te zyn van de opstand. De goed j
voorbereide revolutie lijkt eerst een
kans van slagen te hebben als de
radio en de computer onklaar wor
den gemaakt, maar aangezien de
stilte de overige bewoners de stuipen
op het lijf jaagt zijn er te weinig
die zich aansluiten. Dan komen
De ZwarteZusters die met maskers
op een slaapverwekkend gas over ie
dereen heen spuiten en de opstand is
bedaard. Een paar mensen ontsnap
pen via de riolen waaronder Chrone
en zijn geliefde Werila:
Boeiende demonie
„Opstaan op zaterdag" kan inder
daad wel op twee manieren gelezen
worden zoals de flaptekst zegt. Het
is een voortreffelijk opgebouwde de
monie, boeiend geschreven en zeer
oorspronkelijk. Als leesgenot is het
dus aanbevelenswaardig genoeg,
maar het lijkt mij toch dat weini
gen zullen ontkomen aan de onheil
spellende griezel van de gelykenis
er de grond van is- Tenzy de
lezer natuurlijk zelf al in „de aard
der dingen" zit, m.a.w. het gevang in I
zich draagt.
CLARA EGGINK. I
Kent u het sprookje van de
kater met de bril?
Als deze kater zijn bril afzette
en de mensen aankeek, werd
hun ware aard openbaar in een
bepaalde kleur. De verliefde
mensen werden rood. de ontrou
wen geel, de dieven grijs, de
huichelaars paars. Stelt u zich
dit eens goed voor. Dan begrijpt
u, dat er een paniek uitbreekt
in het stadje waar deze kater
komt. Het wordt een komische,
maar vooral schokkende ont
maskering.
Naar zo'n ontmaskering zijn
we onderweg. Deze onthulling
zal plaats vindeR op de grote
dag van Jezus Christus. De luis
terrijke dag van de Heer, zoals
Petrus hem genoemd heeft op
het eerste christelijke Pinkster
feest.
Op die dag zal het met alle
duisternis van schijnheiligheid,
onrecht, angst en pijn gedaan
zijn. Dan zal het voluit dag zijn.
Dat die dag toch in de Bijbel
ook een verschrikkelijke dag ge
noemd wordt, heeft als reden
dat zoveel mensen de duisternis
liever blijven hebben dan het
licht. Zij zijn als het ware ge
trouwd met de duisternis. Daar
om wordt deze luisterrijke dag
aangekondigd. Hij is er niet par
does.
Aan die grote dag gaan de
laatste dagen vooraf. Een laat
ste beslissende ronde. Deze
laatste ronde is met het eerste
christelijke Pinksterfeest inge
luid. Een lange ronde, zo lang
als Gods geduld groot is. Zo
heeft Petrus Pinksteren geïnter
preteerd. Dat was zijn visioen,
zijn visie op de tijd.
Christus is nu al verheven tot
Heer boven alle machten. Op
de grote luisterrijke dag zal dat
voor iedereen zichtbaar zijn.
Nu is deze macht en triomf
verborgen. Maar ze wordt ver
kondigd. Opdat we niet achter
komen op de feitelijke stand van
WOORD
VAN
BEZINNING
zaken,
zijn.
by de tyd zullen
Deze verborgenheid irriteert
ons nogal eens. Begrijpelijk. Niet
voor niets bidt de kerk: Uw
Ryk kome! Maar anderzyds is
deze verborgenheid de ruimte,
welke Jezus' hemelvaart aan de
wereld geeft. Ruimte om tot het
rechte inzicht te komen, tot er
kenning van Jezus als Heer.
Aan het sprookje van de kater
denkend: Christus zet zyn bril
nog niet af. Maar Hy wil niet
dat wy in onzekerheid zyn.
Pinksteren, het zenden van de
Heilige Geest, is als het ware
Jezus' telegram: Ik ben goed
overgekomen! Ik ben by Myn
Vader. En u bemerkt het: Ik
laat u niet alleen.
Er staat ergens in de By bel:
Niemand kan zeggen: Jezus is
Heer dan door de Heilige Geest.
Zonder de Heilige Geest, zonder
Pinksteren weten wij met Jezus
weinig te beginnen. Wat zullen
we van Hem denken? Hoogstens
vinden we Hem een van de
grote wereldhervormers. Maar
dat Hy alle macht heeft, dat
HJj gestorven is en opgestaan
uit de dood, dat gelooft geen
mens uit zichzelf.
Misschien hebt u zich er wel
eens over verbaasd, dat er men
sen zyn, die zulke wonderlyke
dingen geloven. U bent dan ge
tuit op het wonder van het
Pinksterfeest. Pasen is het feest
van Jezus' opstanding. Pinkste
ren het feest waarop mensen
van deze opstanding gaan spre
ken en zingen. De stormloop van
de Geest is begonnen tegen al
wat hoog en trots en geducht is.
En de Heilige Geest is er op uit
ons zo ver te brengen, dat wy
„help" gaan roepen tot Jezus.
En wie dit doet, zal gered wor
den.
Daarom is het Pinksterfeest
het feest van de zending. Jezus
heeft de opdracht gegeven:
Maak alle volken tot myn leer
lingen en doopt hen in de naam
van de Vader en van de Zoon
en van de Heilige Geest en
leert hen onderhouden al wat
Ik U geboden heb. Geen kleinig
heid!
Vandaar dan ook de belofte:
En zie, Ik ben met u al de
dagen, tot aan de voleinding van
de wereld.
Ik wens u een feesteiyk Pink
steren!
H. BOUTER,
Eerste pinksterdag
G. Meyerlng, te Voorschoten,
- dr P. Scho
Eyk te Berg-
Hooglandse Kerk 10.30 dr P. Schoon*
Marekerk 10.30 ds. J. M. D. van den
Berg,
Oosterkerk (Herengracht) 10.00 ds J.
10.30 u ds H.
Bovenberg.
Koningskerk (Konlngsstraat) 10.00
ds L. Kievit.
Vredeskerk Burggra venlaan10.00
ds. W. Zijlstra te Voorschoten.
Ver. Vrljz. Hervormden (Leidse Volks
huls) 10.30 u dr J. L. Springer.
Egllse Wallonne (Breestraat) 10.30
pasteur J. M. Charensol.
J. Lamping.
GEKEF. KERK
Zuiderkerk 10 u ds Kronemiler, 5
ds Haverkamp.
belangstellenden)
10 - -
ds Kronemeijer.
ds Bovenberg T
Aerent Br -
10.30 u ds Bovenberg
C
Vlijm.
Post. (Diénst
Oude Vestkerk, 10 i
ds Kronemeijer.
Maranathakerk, Lage Morsweg 26: 9 i
dr Vlijm, 5 u d
B e vrljdingskerk
9 en 10.30 u ds
Gecombineerde diensten
10 i
(ouderendienst)de heer de
Utrecht (mm.v. kerkkoor).
Geref. Kerk (vrljgm.)
Actie-comité Evang.
Omroep
Met het streven zendtyd te krijgen
>or radio
verkondiging
actiecomité gevormd voor de
voorbereiding van de stichting van
n evengelische omroep.
Het besluit hier toe werd genomen
i een deze maand in Utrecht ge
houden bijeenkomst van een aantal
leden van vele kerken en geloofsge-
lieden of de campagne psychologisch I meenschappen, waarin de noodzake
wei voldoende is doordacht. Het zit ïykheid van uitsluitend evangelisch
de politie ook nooit mee in dit gerichte radio- en televisieprogram-
land... ma's unaniem werd vastgesteld.
Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24)
9.45 en 4 u dienst (donderdag 7 45 u
dienst)
Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19):
10.30 u gez. H. Mis.
Oud Kath. Kerk: (Zw. Singel 50): IC
u Hoogmis.
Rem. Gem.: 10.30 u dr A. W. Cramer.
Evang. Luth, Gem.: 10.15 u ds W. J.
Gunning te Oegstgeest.
Evang. Chr. Gemeenschap (Middelste
gracht 3): 10 i
l dhr Dlkkes.
(Steenschuur 6)
10 30 u dienst.
Leger des Hells: 10 u Heiliglngssamen-
brig. en
hen; (dinsdag 7.30
Baptlstengem.
Geref. Gem.:
Chr. Geref. Kerk: 10
u ds P. Luchtigheid
(jeugddienst). Geref. Kerk 10.30
W. J, van Hoek. 6.30 u ds J. Detl
te Wou brugge. Chr. Geref. Kerk 9.30
Dienst des woords, 7 u ds L. S.
den RUn: Herv. Gem.
ds A, J. Schneider Amsterdam (Jeugd
dienst). Kruiskerk Gouwsllus 930 li
ds J. H. Bogers. Ops tand lngakerk 9.
Köhlenberg, Martha-StichtLng
ds J. Veen, Oudshoomseweg Wijk I
Cadée (met zangkoor Con
C. de Jeu trompet.) Slonskerk Wijk n
9.30 u ds H, Koudstaal, 6.30 U as A.
Boertje te Moerkapelle, Gebouw On
derweg Wij'k III 9.45 u Zangdienst i
.6.30 u ds I. Irlk te O
K'Hk Maranathakerk
6.30 u ds H. K. Schuring. Sal va tori-
kerk W. de Zwijgerlaan 10 u ds Schu
ring, 5 u ds T. B. van Houten Alphen-
Noord Goede Herderkerk 10 u en 6.30
u ds W. Tom. Geref. Kerk (vrijgem.)
Gebouw Speeltulnver. Bloemhof. 10.30
ref. Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240
9.30 en 4 u leesdlensten. Rem. Geref
t.v.-programma's ter Gem. Van Mandersloostraat 10
het evangelie
belang) "lO u dhr G. van der Laan
Baptistengemeente. Kerkgebouw Mo-
Advertentie
"zo'n kopje koffie
krijg ik niet
overal,
lekker geurig en
vooral pittig.
u blijft ze vragen, als u ze eenmaal hebt geprobeerd
LVlietlaan 10 u de heer L. de Graaf.
6.30 u ds M. Cohen.
Benthuizen: Herv. Gem. 930 en 6 u
ds W. A. S. Laurense. Geref Gem. 9.30
ds W Balke,
ter. (Bethlehemkerk.
9.30 ------
6.30
10 uds R. v. d. Berg, 630 u ds Tls-
sinflc, Nieuwerbrug) 9.30 u ds Tisslnk
6.30 u ds v. d. Berg, Geref. Kerk (vrij
gem.) 9. en 3.30 u ds H. Scholte, Ge
ref. Gemeente: 10 en 6 u leesdlenst.
Evang. Luth. Kerk 10.30 ds B. G. te
Wtokel. Evangelisatiekring 10 u ere
dienst 6.45 u Jb. Klein Haneveld.
Kerk 10 u da J. Laforêt te R'dam, Chr.
Geref. Kerk 9.30 u leesdlenst 7 u ds
Van Dijk te Hil'legom. Geref. Gem. 930
i F. Mlnnema, Kerkzaal ZiJLkwar-
ds G. P. Thomsen te
Utrecht.
Lelmulden: Herv. Gem. 9.30 u ds. P.
L. J. Wapenaar. (Pniël) 7 u ds P L.
J. Wapenaar, Geref. Kerk 9.30 en 7 u
dB J. Baaljens.
Llsse: Herv. Gem. Grote kerk 10 u
ds Kooistra,
Geref. Kerk
1 dda H. G. Oostinga,
u ds A. E. van der
van Wijk, Haarlem.
Kerk (vrijgm.) 10 l
Verzeur, Oud Geref. Gem. 930 en 3 u
leesdlenst. Ned. Prot. Bond. 10.15 u
ds T. BruLnsma te Leiden.
Nieuwkoop: Herv. Gem. 930 u ds D.
Oliemans. 630 u da P. Mackaaij te
Oegstgeest (Jeugddienst). Geref. Kerk
Nieuwveen,
ds T. Mayer.
Nieuwveen: Herv. Gem. 930 u ds
Katwijk aan Zee.
Oude Wetering,
6.30 u ds Lalleman 1
Geref. Kerk 9.30 en
te Nieuwkoop.
Noordwijk aan Zee: Hierv. Gem. 10
Bodegraven,
onooiscraat
ds D. Koudstaal te Alphen
Rijn.
Noordwyk-BInnenHerv. Gem.
Dok. Geref Kerk 9.30 i
Bond (Lange Kerkdam10.30 u mevr
drs. E. A. E. Went-van de Vrlng. Bloe-
mendaal, Johannahuls) 1030 u mej.
ds W. S. Wlardl Beekman. Den Haag,
Herv. Geref. Evangelisatie (Dorpshuls)
10 u ds J. J. Timmer te Woerden, 7 u
ds L.
tdd-(aenoe<
Wou brugge Herv. Gem. 9.30 u ds.
Kempenaar: 6.30 u ds. Koerselman te
Blelswllk; Geref. Kerk 9.30 u ds. Deth-
mers, 6.30 u ds Van Hoek te Aarlan-
Zwammerdam Herv. Gem. 10 u
ds. C. L. van den Broeck met koor uit
Alphen en Zwammerdam 6.30 u ds. P.
Geref Chr. ag.ayeiden isRlg
L. Schoonheim t- T-'J
10 u en 6.30 u
Geref. Gem. 10 u ds. Cramer
Zoeterwoude Herv. Gem 10
R. Hengstmangers.
Zevenhoven Herv. Gem. 9.
ds. F.
i Jong*
Hlensch te
Tweede pinksterdag
Herv. Oem. (Pieterskerk)
Oud-Kath. Kerk (Zw. Singel 50)
1.30 u Hoogmis.
Aarlanderveen Chr. Geref. Kerk:
.30 u Dienst des Woorde.
Alphen aan den RUn Herv. Gem.:
lemeenschappelijke dienst ln de Sal-
atorlkerk 9.30 u ds. P. A. Lefeber.
Oudshoornkerk Wijk II 930 u ds. H.
Koudstaal
dienst ds. P. A. Lefeber; Chr. Geref.
Kerk: Jeruzalemkerk Hoofdstraat 240
3 u ds. Van de Breevaart.
Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u
ds. W. A. 8. Laurense; Geref. Gem.:
9.30 u ds. F. Harlnck.
Bodegraven Herv. Gem.
Rottenburg. Ned. Prot.
ds H. W. Bloemhoff te
ds A. H. Smits. 7 u ds Lapré te Noord-
wijk. 7 u De Zilk (aula R. K.
jesschool) ds A. H. Smits,
Oegstgeest: Herv. Gem (Groene kerk
9 en 10.30 u ds W. E. Verdonk, (Pa*
prof. H. Berkhof. 7
a Lalleman. Geref.
d's C. A. Verhoog, Rem. Geref. Gem
U dr A. W. Cramer.
RMnsaterwoude: Herv. Gem. 930 n
e Joh. Steh
tyn, Chr. C
des^Woords, 2.15
Rynsburg: Herv. Gem. (Grote Kerk)
i M. C. Groenewoud. 5 u ds
(Bethelkerk Brouwerstraat8.15 Pink-
oor de kinderen, 930 u di
te Alphen a/d Rijn, 5 u
Gosllga. Geref Kerk (vrlj-
ds J. Douma, Chr Ge-
de Vries,
Geref. Kerk. Petrakerk 9.30 u ds v. d.
Linde, 5 u A. J. R. Bru&saard
ref. Kerk 10
kerk: 9.30
A, J. R Brussaard,
ds Byieveld. Maranathakerk:
ds J. Öpoelstra
ff azerswoudeHerv. Gem
t. Jonkers. 6.30 u ds J. Th.
den Rijn. 'Geref. d. Berg. 10.
u ds Bljleveld, 5 u ds v: d. Linde
Sassenhelm: Herv. Gem. 9 en 10.30
U <ls W. H. Wal vaart. 7 u ds R.
Hengstmangers te Zoeterwoude (Jeugd -
Koudekerk
Quak dienst) Geref.
ds Brink.
Hillegom: Herv. Gem. 10 u ds J. j
Bronsgeest. 7 u ds J. Bronsgeest Jeugd-
-* Geref. Kerk 10 en 5 u ds W.
kei, Chr. Geref. Kerk 10
den Boer. Ned.
iir. J. P. Hulsbos.
Voorhout: Herv. Gem. 10
Bond 10.30 i
10.30 u (Nutsgebouw. van den Ènde-
laan) ds S. Daalder te Heemstede
Hoogmade: Herv. Gem. 10 u ds Fred.
J. Broeyer.
Katwijk aan den RUn: Herv. Gem-
(Dorpskerk) 10 u ds A. Makkenze, 6
u da A. Baas (kapel Nieuwe Duinweg)
10 u ds A. Baas. 6.30 u ds A. Makken
ze (gymnastieklokaal school Narclsstr.
10.30 u dhr J. Vink te Katwijk aan
Zee, Geref. Kerk 9.30 en 5 u ds A. C.
van Beek.
Katwijk
Gosllga te Rijnsburg, 6
u ds de Vos, Ichtuskerk 10 u ds van
Roon, 5 u ds Vink. Groen van Prinste-
rersehool 10 u kand. dr. C. A. Tukker
te Leiden, Gebouw Irene (Geref. Kerk)
10
i J. Bos te Lelden, 1030
i 5 u ds Breen, Geref. Gem. 10 en 5
leesdlenst. Geref. Gem. In Nederl
en 5 u leesdlenst.
Koudekerk aan den Rijn: Herv. Gem.
F. Pyiman te Katwijk.
Gem. Dorpskerk
IJering, 7 u
Heil) 10 u ds
Meije
de Sarabei
Hulp en Heil) 10 u da v. d. Geest,
Rijndijk) 10 u ds Saraber, Rem.
Doopagez. Kring (Cultureel centrum),
10.30 u dr. S. L. Verheus te A'dam,
Geref Kerk 9. en 1030 u drs J. Ftret.
5 u da G. van Duinen. Geref. Kerk
(vrijgemaakt) 8.30 u ds J. Douma te
Rijnsburg, 3.15 u dr J. v. d. Haar te
Lelden
Waddlnxveen: Herv. Gem. 930 u da
Verwellus, 6.30 u ds J. R. Ouperus,
Cuperus,
9.30
Balke 1
J R.
graven, (Bethel) 9.30 u ds. L. Roet-
man te Gouda. 5.00 u ds J. Verwellus,
Haarlem. 7 u dr A. van Haarlem, (Bet-
heD 11.30 ds P. Fader, maleise dienst
Geref. Kerk 9. 1030
W. Balke; Geref. Gem. 10
Boskoop Geref. Gem.:
ult Moerkapt
Interkerkelijke zangdienst
l leesdlenst.
7.30 u ds.
Molenaar tilt Moerkapelle; Geref.
predikant)
ds. J.
werking i
predikant) Mede-
ri het Geref. Kerkkoor; Ver.
Herv. 10 u ds. A. Kalis.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.80 u
zangdienst in de Geref. Kerk voorgan
gers ds. A. Brink en ds. G. Jonkers.
Hillegom Herv. Gem. 9 u ds J.
Geref. Kerk 9 u pinkster-
Chr. Geref Kerk 9
DUk.
Hoogmade Herv. Gem. 10 u
ds.
kan
didaat F. G. M. Broeyer.
Katwyk aan den RUn Herv. Gem.
dorpskerk 10 u ds. A. Makkenze; ka
pel Nieuwe Duinweg 10 u ds A. Baas.
Katwijk aan Zee Herv. Gem.
?k 10 u ds.
Vroeglndewey
Nieuwe Kerk 10 u ds. Vink; Hulpkerk
Hoornes
10
Veenendaal; Chr. Geref,
van der Ent; Geref. Gem. 10 u
Kuyt (afscheid).
Koudekerk Herv. Gem. 10
d. Hoek.
Llsse Herv. Gem. (Grote Kerk)
_.rk
Koolstra; Chr. Geref. Kerk
D. Ollemans; Chr. Geref. Kerk 9.30
de heer J. van Leeuwen.
Nieuwveen Herv. Gem. 9 u ds. C
van Harten te Bodegraven.
H
er
■■MlwThtl
Singers"; Geref. Kerk 10 u (zie dienst
Ned. Herv. Kerk); Herv. Ger. Evange
lisatie (VOLO-school Schoolstr. 2) 10
u ds. L. Roetman (Gouda).
Noordwijk-Blnnen Herv. Oem.
10 u ds. J. van Dok.
Oegstgeest Herv. Oem. (Paulus-
kerk) 10 u prof. dr. E. Jansen.
Schoonhoven.
Oude Wetering Herv. Oem. t.JO
ds. Koolstra te Llsse.
Kilnsaterswonde Herv. Oem. »J0
ds. De Leeuw te Boskoop; Chr. Geref.
Kerk 9.30 u Dienst des woords.
Herv. Oem. Grote Kerk
Holst te Den Raag; Chr.
Geref. Kerk 10 u ds. O. de Vries; Ge
ref. Kerk (Rapenburg) 10 u ds. O.
Vesseur te Boskoop.
assenhelm Herv. Gem. 9 n ds.
Chr. Geref Kerk 9 u ds.
Oskamp.
ichoten Herv. Gem. Dorps
kerk) 10 u ds. Hengstmangers te Zoe
terwoude; (Hulp en Heil) 10 u ds.
Zyistra.
Waddlnxveen Herv Oem. 9.30 u
i. J. R. Cuperus; Chr. Afgesch. Gem.
i u ds. A. r. Verloop.
nar Herv. Gem. Dorpskerk
Hh. C. Frederlkse; Herv. Ge-
ds A. P. Verloop.
Warmond: Herv. Gem. 10 u ds M. J.
Elifrlch te Voorburg, 7 u ds C. B.
Roos te Den Kaag.
Wassenaar: Herv. Gem. (Dorpskerk)
10 u vicaris R. Steenstra; 7 u vlca- I BjBB n
ris A J. Ruys, Den Haag (Jeugddienst) i ref. Evangelisatie Dorpshuis 10 tx
(Klevietkerk) 9 u jeugdkerk, 10 u ds j. j. Timmer te Woerden.
J. T. Wlerama, (Deylerhuis) 9 en 10.30 i
u dj J, A G. van Zanten (Dorpscen- woubrugge Geref Kerk 9.30 u ds.
trum) 10'u jeugdkerk. Geref, Kerk Kempenaar en ds, Dethmers, Inter-
(Bloemcamplaan) 10 en 5 u dr C. Gil- j kerkelijke Zangdienst.
huls te Den Haag (Zijllaan) 10 en 6 I Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u ds
u ds D. van der Meulen, Ned. Prot. J. E. L. van der Geest te Voorschoten.