Boudewijn de Groot Lennaert Nijgh Gé Hofenk TOPPERS Protesteren iets nieuws provoceren en proberen N3IidOiaiN3IldOJ.aTN3IldOJ.ai ^ATERPAQ 21 VEI 1966 LEIDSCH DAGBLAD L.D.-EXTRA 5 D, E man voor de schermen ls de 21-jarige Amsterdammer Boudewijn de Groot (getrouwd, 1 kind) de man er achter de Haarlemmer Lennaert Nijgh (vrijgezel). Het gros van de liedjes die de eerste zingt, wordt door hen samen gemaakt: Lennaert schrijft de teksten. Boudewijn de muziek. Hun jongste succes is de protestsong „Mijnheer de President", die al weken in de jNederlandse Top Tien meedraait. Het nummer is zowel op een jsingle uitgebracht als op een langspeelplaat hun eerste die !in vakkringen erg gunstig is ontvangen. Boudewijn (die het einddiploma Filmacademie in zijn zak heeft) en Lennaert (die binnenkort hetzelfde hoopt te kunnen Leggen) werken op het ogenblik aan een nieuwe langspeelplaat. 5ie volgend jaar zou moeten verschijnen. Volgens Lennaert fcordt het een LP met „literaire teksten op commerciële muziek, beat of rhythm en blues". Hoe hebben jullie elkaar gevon- Unnaert: Vijf Jaar geleden, op middelbare school, ontdekte ik Boudewijn ik kende hem nog niet zo bijzonder goed djes zong bij de gitaar, liedjes Jaap Fischer die was toenter- net in de mode. In die da- maakte ik mijn eerste film, 8 n, met geluid, en daarvoor had -door^ FRITS KOFFIJBERG een jongen nodig, een soort pier- gitaar speelde en zong. Dat rf Boudewijn. Met twee liedjes id zichzelf, nogal Jaap Fischer- öag. Goed, dat werd dus gedaan niemand dacht er verder meer Een jaar later pas zag Ed utenslager van de NTS die film. zei: wat leuk was dat, jullie eten doorgaan, jij moet teksten irjjven en hij zingen en dan xten jullie by Phonogram een iditle maken. Nou, Boudewijn zag niet veel in, maar ik dacht ik was altijd „in" voor alles ir je mee kon lachen, dus heb toen „Elegie prénatale" en itrand" gemaakt. Daar zat hele- aal geen commerciële bedoeling !hter, ik beschreef puur wat ik b me heen zag. We hebben toen bi bandje gemaakt, dat naar Pho- pgram gestuurd en die vond het pk, die ging een plaatje maken. P wjj natuurlijk in de wolken. De teste plaatjes waren allemaal zo'n petje van het cabaret- en chan- niet commercieel, maar had een bepaald publiek. Vo te jaar pas ging Boudewijn voor et eerst in het openbaar optreden. - Daarna, is het snel gegaan. Lennaert: Ja, in september is it begonnen. Met „Een meisje van stien", dat wij een vreselijk lied oden. ik maakte de vertaling. In Engelse tekst stond iets over d en zonde, en dat heb ik er uit laten, maai- er bleef niet wel iks over naar ons idee. Toen rd het opgenomen. Hij kwam Bt die plaat bij me aandragen en ld er achterop geschreven: „Dit te en nooit meer". En toen toen kwam dat nummer plotseling op de hitparade. Doodeng. Veel van jullie liedjes „Mijnheer de President", „Apoca lyps", „Woningnood", „De dagen «Un geteld" hebben belangrijke principiële xaken tot onderwerp. Hebben jullie daarover dezelfde mening? Boudewijn: In grote lijnen wel. Lennaert: Als ik een lied schrijf, ga ik van hem uit en niet van me zelf. Ik denk dus ook wel: hoe ziet het publiek hem, wat stelt-ie voor, wat kan ik hem laten doen wat vin den ze mooi. Dat idee zit er echt wel achter, zeker by de langspeel plaat die wy nu hebben gemaakt Maar ik moet zeggen dat dit met de teksten voor de nieuwe LP waar we mee bezig zyn, veel minder sterk het geval is. Omdat ik daar reken op een groter muzikaal aandeel. En omdat ik er veel meer van mezelf in doe, het worden literaire teksten. Boudewijn blijft de muziek schrijven? Boudewyn: Ja, zo lang ik het kan, biyf ik het doen. Maar soms zinkt de moed me wel eens in de BOUDEWljN DE GROOT schoenen. Op het ogenblik heb ik het wilde idee, dat ik eindelijk eens een keer flink moet doorzakken, voordat er weer wat inspiratie komt. Ik heb nu het gevoel, dat niets me meer lukt, vooral niet in het nieuwe genre dat we willen gaan brengen. We hebben talloze nummers gemaakt in een bepaald straatje, allemaal een beetje het chanson-idee, en nu moet er ineens een nieuw geluid komen. Lennaert: Ik heb al gedacht aan de modernere, allernieuwste Dylan. Dat vind ik erg fyn. Maar dat kunnen we natuuriyk niet nadoen. Ik wil proberen een vorm te be reiken die we in Nederland nog nooit hebben gekend. Dat is met onze eerste LP in zekere zin ook het geval geweest, maar ik wil het nog sterker. Nou ja, ik bedoel: we zitten nog in een volslagen expe rimenteel stadium en dat vind ik best spannend. Wat de protestsongs betreft, Boudewyn, acteer je ten dele of sta je helemaal achter die teksten? Boudewyn: Eh (aarzeling) Geef je er liever geen ant woord op? Ben Je pacifist? Lennaert: Ja hoor, alle twee. Boudewyn: Ik sta achter die teksten, maar het hangt enorm van de zaal af, van het publiek en de sfeer, hoe ik die teksten zing. Ik breng er van mezelf al een zekere doorleef dhexd in, maar de zaal kan die sterker maken. Als ik eens voor een stel studenten sta, die op een laag zoldertje zitten, dan zing ik ze veel minder intens dan wan neer ik voor een immense zaal sta die donker is, met twee grote micro foons voor me en schynwerpers en een publiek dat gejoeld heeft en ineens ademloos stil is. ■fr Katia Christina des tijds in Hazerswoude beter bekend als Brigitte (of: Christine) van Kranenbux-g heeft een hoofdrol aange boden gekregen in een Fran se speelfilm, handelend over Simon Templar, de beroemde Saint van Leslie Charteris. Katia Christina, die enkele weken geleden in „JONG" uitvoerig aan het woord was, is in Parijs mannequin-foto- model-tv-ster en toneelspeel ster. In de nieuwe Saint- film krijgt Katia als tegen speler de bekende Franse ac teur Jean Marais. Na reeds eerder in tv-series voor de ORTF en de films ..Les scor pions" en ..Masculin, femi- nin" camera-ervaring te heb ben opgedaan gaat de ex- Hazerswoudse nu haar kan sen beproeven in een grote speelfilm. Christian Jacques is de regisseur ervan. Zo'n maand of vier gele den stond NV Groep '65 he lemaal in het nieuws met het beruchte nummer „Dank zy de Heer". Op hun nieuwste plaat willen Warner Land- kroon en z'n jongens beslist geen heilige huisjes om gooien, maar er is wel zeer originele beatmuziek te be luisteren. „Pipe and you like it" heet de plaat en het werd een fyn nummer. •fr De Franse jeugd heeft een nieuw idool. Antoine wordt hy genoemd, maar er Is verder niemand die iets meer van hem weet. Hy is de meest bekende Franse protestzanger van het ogen blik en die roem heeft hy vooral te danken aan zyn plaat „Les elucubratlons d'Antoine". Ook in België staat deze plaat hoog geno teerd, evenals in Marokko, Istanboel, Tanger en Egypte. Volgende week komt Antoine naar Nederland. Hij maakt opnamen voor de Nederland se televisie, maar wanneer die zullen worden uitgezon den is op dit ogenblik nog niet bekend. Antoine is af komstig uit Madagascar, is 1.83 lang (typisch, die leng temaat werd al meer ge noemd in deze rubriek) en houdt van de muziek van Bob Dylan. lied is een gedeelte van myn me ning;. In zoverre sta ik er dus per definitie achter, maar als je het mathematisch bekykt Lennaert: Het publiek verbindt al gauw de protestsongs met de poli tieke opvattingen van de man die ze zingt of schrijft. Dat is ze niet kwaiyk te nemen. Het ïykt me zelfs logisch. Lennaert: Het is ook logisch, om dat ze niet weten, dat het van my uit gezien vooral een kwestie van construeren is. Met hetzelfde gemak zou je een reactionair protestlied kunnen schrijven? Lennaert: Ja, met precies het zelfde gemak. Want het is hoofd - zakeiyk een vorm van techniek, van handigheid. Ik zou het niet doen natuuriyk, dat niet. Ze kun nen me er niet van beschuldigen, dat ik niet achter myn teksten sta, maar ze moeten evenmin den ken, dat die teksten precies myn mening weergeven. Het is nogal in gewikkeld Kyk, ik kan geen lied schrijven over myn eigen op vattingen over de zaak—Vietnam, want diezyn te gecompliceerd. Lied jes zyn te beperkt. Je kunt er best lyrische gevoelens in uiten, maar Lennaert Nijgh met zyn schrijfattributen, Boudewyn: Ja, met enige restric ties. Het interesseert ine hoege naamd niet, hoe minister Samkal- den die is toch van Justitie hè? die en die justitiële zaken over het naamloze-vennootschapwezen gaat doen. Maar er zyn zaken waar ik mezelf direct of ideologisch by betrokken voel: woningnood, defen sie, apartheid en zo. Als die aan de orde *yn, lees ik wat er in de Ka mer gezegd wordt en wat diverse kranten er mier schrijven. Voordat je de tekst van „Myn heer de President" onder ogen kreeg, had Je toen al een bepaalde mening over Vietnam? Boudewyn: Ik had me er niet zo in verdiept. Maar het was voor my gewoon een van de oorlogen en als zodanig dus af te keuren. Maar In dit liedje kies je par- Boudewyn: Ik sta er achter. Wacht, laat ik het a» zeggen: het LDTOPTIENLDTOPTIENLDTOPTIEN CL, O E- Q 3 2 M O e-h Q 1. Sloop John B (Beach Boys) 2. Dedicated follower of fashion (Kinks) 3. You were on my mind (Christian St. Peters) 4- Homeward bound (Simon en Garfunkel) 5. Substitute (Who) 6- The sun aint1 gonna shine anymore (Walker Brothers) 7. Woman (Peter en Gordon) 8. Why don't you take It (Motions) 9- These boots are made for walking (Nancy Sinatra) 10. I put a spell on you (The Alan Price Set). DE ZAAK VOOR LEI UIT VOORRAAD LEVERBAAR DE ZAAK VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN als je iets wilt gaan zeggen, verval je al gauw in ongenuanceerde din gen. Het medium leat geen ruimte voor nuances. Boudewijn: Ik begrijp niet, dat iedereen er zo van op zyn kop staat, want het is zo logisch, dat een smartlap-zanger protestliedjes zingt. Want wat is een protestsong? Het is een smartlap, vaak ten minste. Omdat oudere mensen, als ze protesteren. dikwyLs beginnen te huilen. Ze worden niet verschrik kelijk kwaad, nee, nee; ze worden bedroefd, zeggen: „en die arme kindertjes dan, en onschuldige mensen worden gedood, en er leeft helemaal niets meer als zo'n atoom bom valt, en dat mag toch eigen lijk niet". Protesteren op die ma nier is gewoon een smartlap-ma nier en het Is heel goed te begry- pen dat Johnny Hoes zo'n soort liedje zingt. Boudewyn: Waarom niet? Maar het zyn geen echt© smartlappen, want ze zyn niet emarteiyk, ten minste niet op de sentimentele ma nier. Doe je er iets anders by? Boudewyn: J». WH Je vertellen wet? Boudewyn: Nee (lacht), dat kan ik echt niet vertellen. Laat ik het zo zeggen: ik zou van het zingen kun nen bestaan, maar op een sobere manier. Maar ik vind, dat els Je meer geld kunt verdienen, je het niet moet laten. Als je geld hebt, kun je een televisie-toestel kopen, een ijskast, een wasmachine, een centrifuge. Binnenkort krygen we een eigen huis en dan wil ik het gewoon graag gemakkelijk hebben. Een huis met kinderen zonder cen trifuge is een spookslot. Ik geloof niet, dat dat iets met burgeriyk- heid heeft te maken. Je kimt ook tegen de maatschappy aanschoppen met achter je rug een televisie en een yskast. Waaron niet? Ik trap niet tegen hun teeveetje en tegen hun yskastje maar tegen hun op vattingen. Kyk, ik zal eerder tegen hun krantje schoppen dan tegen hun teeveetje, eerder tegen hun duifjes op zolder dan tegen hun yskast. Die duifjes zyn meer een Muziek- en grammofoonplatenhandel HAARLEMMERSTRAAT 66 Is dat niet erg generaliserend? Boudewyn: Ja, maar met pro testsongs moet je generaliseren, moet Je alles zwart-wit zetten. Lennaert: Ja, natuuriyk, kunste naars zyn provo's. Provo's zyn ook niet nieuw, het is alleen maar een andere naam en een ander jasje. Provoceren ls zo oud als de we reld. Ik geloof, dat artiesten van nature vyandig tegenover de maat schappy staan. Boudewyn: Daar gaat het niet om. Het gaat om de doelstellingen van de Provo's nu. Lennaert: Wat ze willen, ia goed, beslist. Maar Ja dat willen de mees te andere partyen ook weL Boudewyn: Maar de Provo's doen ook wat ze zeggen en dat vind ik een heel verschil met de andere partyen. Die praten maar en hebben een programma waar ze Intussen allemaal van afgewe ken zyn. De PvdA ia, by wyze van spreken, byna een CDU geworden. Dat doen de Provo's niet, diezyn nog te Jong om nu al van een pro gramma af te wyken. Politiek kun nen ze niets uitrichten daarvoor moeten ze eerst in de Kamer zit ten en genoeg zetels hebben en daarom moeten ze het dus symbo lisch doen. Maar dat doen ze dan ook. Ze zyn met het witte-fietsen- plan gekomen en met het wltte- schoorstenenplan en het witte- vrouwenplan. Dat zyn drie zaken van essentieel belang. Wat bevalt je niet in deze maatschappy? Boudewyn: De mensen. Er zyn teveel burgeriyke. laffe, egoïstische mensjes. Dan zyn er groepen waar ik iets tegen heb. By voorbeeld ouden van dagen, die alleen ln een huis met zes kamers wonen. Lennaert: Naar aanleiding van het liedje „Elegie prénatale", waar in ik het calvinisme te lijf ga, heb ben ze me weieens gevraagd: doe je dat nou om mensen te kwetsen? Nu moet lk er by zeggen, dat dit gebeurde in de tyd van „Zo is het" toen met die rel over „Beeldrelegie". Ik heb toen geantwoord: nee, na tuuriyk niet. Eigeniyk had ik moe ten zeggen: ja. Als lk een liedje schrijf, waarin ik stelling neem te gen oorlog of wat dan ook, doe ik dat om bepaalde mensen te kwet sen. Als zy kwaad worden en naar de telefoon grijpen heb ik myn doel bereikt. Welk doel? Lennaert: Zulke lieden te laten weten, dat er mensen zyn die het niet met hen eens zyn. Boudewyn: Echt er iets mee be reiken doe je niet. Lennaert: Nee, maar wel wordt daarmee vorm gegeven aan een op positie en men weet dan dat die bestaat. De reactionairen het gaat niet om partyen ik ken le den van de VVD en dat zyn dood goeie mensen maar om perso nen, die opvattingen hebben die, in werkeiykheid omgezet, anderen leed zouden kunnen aandoenhet gaat er om, dat die weten dat zy daarvoor de kans niet krygen Dat ze er zyn, daar kunnen we niks te gen doen. Ze zullen door ons ook niet veranderen, maar ze moeten weten dat ze tegenover zich een muur van tegenstanders hebben. Dat is het kardinale punt. Natuur iyk is een liedje als Mynheer de President" politieke nonsens. Johnson/is tenslotte Napoleon niet, hy kan niet doen wat hy wil. Maar het gaat om de idee en de strekking niet om de letteriyke betekenis van het liedje. Ik keer me niet in de eerste plaats tegen bepaalde ge beurtenissen, maar tegen een be paalde mentaliteit. Noem het maar streven - naar een maatschappy, waarin het geweld ls uitgebannen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13