ANGELA CASH Progressief kapper Voorjaar op tafel Bolhoed af voor Britse mode Zeg het met ponsgaatjes ÜOTRDAO 7 MEI 1066 MHDACH DAGBLAD Zondags moesten we grijs dragen, door de week paars. Onder de les zat lk al te tekenen wat ik later, als ik van kostschool af zou zijn, wilde dragen. Na m'n examen heb ik nog 'n tijdje op een secretaresse- opleiding gezeten, 't Was niets voor mij. Toen kon ik hier bij mijn ouders in de zaak komen. Maar ik wilde voor me zelf beginnen. Ze vonden 't best. 't Is handig, om dat zij al jaren werken met con fectie fabrieken. „Het gesprek wordt onderbroken door een geel-wit lakjasje met wit te broek. Er zijn trouwens veel pantalon-pakken in de collectie. Mooi van stijl en van snit. Als de show voorbij is moet ik beslist alle lovende modekritieken zien uit Amerika. Krante- en tijd schriftenpagina's met foto's zijn keurig op grote kartonnen vellen geplakt. ,,Hoe kan dat nou," bromde vader wijzend op een ponskaart die ons aanmaande nu eindelijk eens te betalen. „Die aanslag hebben we drie maanden gele den al voldaan." Ik haalde het giroboek erbij en knikte. „Ze zijn gek. Stuur dat ding maar terug," zei vader. „Wat is dat voor een administratie?" Ik stuurde de kaart terug met de mededeling dat er al betaald was en dacht er verder niet aan. Prompt kwam er weer een aan maning vol met ponsgaatjes. Ver twijfeld greep ik naar de telefoon, draaide het nummer van „betref fende instantie" en stortte mijn ver ontwaardiging in het zwarte speakertje. Ik had me de moeite kunnen besparen, ik had de ver keerde afdeling en zou worden (W)ETENSWA ARD De verse voorjaarsgroenten hebben hun in trede gedaan. Ze geven onze maaltijden kleur en fleur een voorproefje van betere tijden. Natuurlijk zult u zoveel mogelijk willen profi teren van deze voorjaarskinderen. De onderstaande menu's geven u er volop ge- legenheid voor. Bouillon met groenten- runder lapjes- gemengde sla- aardappe len- beschuit met aardbeien. Gehakt- worteltjes- aardappelen, vruchtensla van appel, banaan, si naasappel met yoghurt. Slavinken- andijvie met pinda kaassaus- aardappelen, vanille- vla met rabarbermoes. Lamsvlees- spinazie- aardappe len, sin^asappelvla. Spinaziesoep- gebakken kaasplak -stamppot bietjes, fruit. Gebakken vis- veldsla- aardap pelen, chocoladepudding met cus- tardsaus. Raapsteelragoüt met rijst, fruit. De eerste dag van de week heeft een bouillon op het menu staan, waarin allerlei verse groenten van verschillende kleur en smaak een plaatsje kunnen vinden: worteltjes tomaten, bloemkool, prei. Afgemaakt met verse, kleingesne den peterselie is dit een feestelijke voorjaarssoep! Voor de bouillon kunt u een bot of mergpijp met wat poelet of schenkel, eventueel met kruiden, aftrekken. Voor 1 liter „huiselijk bereide" bouillon is plm. 250 g poelet vol doende. De vruchtensla op het tweede menu zorgt voor het nodige vita mine C. Het derde menu krijgt door het pindakaassausje bij de „oude" ver trouwde andijvie een Oosters tint je het proberen zeker waard. Dit pindakaassausje kan vlak voor 't opdoen over de groente wor den geschonken. Behalve bij groen te kan het ook bij vlees worden gegeven. De sinaasappelvla is een zacht smakend besluit van het vierde me nu, eenvoudig te garneren met schijfjes sinaasappel en geconfijte vruchten. overpeinzing j doorverbonden. Na driemaal het zelfde verhaal te hebbem verteld en opnieuw aan iemand te zijn doorgegeven, kreeg ik antwoord van een onzichtbare ambtenaar die scheen te begrijpen waarover ik het had. „Ten onrechte aangemaand, o dat komt wel eens voor. Gooit u die kaart maar op de post en schrijf er bij op welke datum u het be drag heeft voldaan, dan zoeken we het hier wel uit". „Dat heb ik gedaan, en wéér krijg ik een dreigkaart". „Dan zit u in de verkeerde bak, ik zal het noteren. We zijn geauto matiseerd, ziet u en als er een keer een fout is gemaakt, wordt die tot in het oneindige herhaald, zolang tot iemand ons erop attent maakt. Maar nu kunt u gerust zijn, we zullen het uitzoeken". Weliswaar kwamen er nog twee geponste standjes, waarop we maar niet meer reageerden en toen hield het op. Misschien had iemand de computor een schop gegeven. „Ik dacht", zei Adriaan, „dat Jullie je abonnement op dat tijd schrift hadden opgezegd". „Hebben we ook", antwoordde ik, „twee maanden geleden". „Maar ze sturen het nog steeds over de post". „Dat moeten zij weten". Een heel kwartaal kregen we het blad toegestuurd, toen hield het plotseling op. Een half jaar na dien kregen we een rekening over het tijdvak waarin we het blad niet ontvangen hadden. Daarna volgde de mededeling dat in geval van wanbetaling de toezending van het tijdschrift onvermijdelijk zou worden stopgezet. „Hoe kunnen ze stoppen met iets dat ze niet doen?" informeerde Adriaan die het een grote klucht vond. „Afwachten", meende ik en het wonder voltrok zich: een week la ter kregen we opnieuw het week blad toegezonden. „Als je het mij vraagt", zei Adri aan gnuivend, „dan is het bij die administratie een grote kabboel". „Dat is geen janboel zoon dat is automatisering. Twee jaar gele den zijn ze er mee begonnen, ik herinner me een juichbrief aan al le abonnees. Van dat moment af zouden er geen fouten meer ge maakt worden: tenzij je pons kaart in het verkeerde vakje viel of een verkeerd gaatje kreeg of., nu Ja, honderd mogelijkheden om de zaak in het honderd te doen lopen. Nu ja, laat maar tobben, ze zullen te zijner tijd onze kaart wel lichten en ons als wanbetalers boe ken. MIJ een zorg". Intussen hadden we ons geabon neerd op een periodiek, die gezien de betrekkelijk kleine oplage nooit aan automatisering zou toekomen. Gezanik was er nooit Wie er op kantoor zat deed kennelijk zijn werk accuraat en met geestdrift, of alleen maar goed. Ook een van onze geregelde leveranciers begon te automati seren en nu werd het zaak zijn rekeningen goed na te kijken, want ze klapten van de fouten, waarbij een kilo zout plotseling f 2,50 kostte en een diepvrieskip zesendertig cent. Toen hij voor een half pond koekjes echter negentig gulden aansloeg veran derde ik van leverancier. Deze automatisering dreigde me te veel tijd en geld te gaan kosten. „Let op", zei vader, „ze gaan bij ons op de zaak de administratie aan machines toevertrouwen. Dat wordt narekenen geblazen". „Machines maken geen fouten" „Neen, maar berg je, als er toch ergens iets fout gaat, dan worden we straatarm of miljonair. Zie je de mensen moeten wennen aan die automatisering, ze moeten leren er mee om te gaan. En eer ze het feilloos onder de knie hebben kun nen er de gekste dingen gebeuren. Een machine moge zich dan niet kunnen vergissen, 't is en blijft een stomme robot, zonder denkvermo gen of intuitie. De mensen die het apparaat in werking houden kunnen niet weten dat er ergens een fou tieve kaart tussen steekt, de machi ne vertelt het hun niet, dat moe ten andere mensen doen. Mensen zoals wij, die voortdurend op hun hoede dienen te zijn, thuis alles zorgvuldig dienen te controleren of ze niet toevallig door het verkeer de radertje zijn gedraaid. Maar automatisering schijnt over het al gemeen toch lonend te zijn en ont zaglijk veel tijd te besparen". „Behalve ons", zuchtte ik. THEA BECKMAN Advertentie) Dit kan....maar voor de afwas Zijn ze ideaal! DDDDD theedoeken, een product van Hedeman-Almelo Angela Cash (21) ontwerpt typisch voor meisjes, die houden van rages. Haar kleren haken in op het grilige en onberekenbare van de tiener, die vandaag dit, morgen dat wil. Ze is ten slotte zelf nog maar nauwelijks over die leeftijd heen. Haar ontwerpen zijn het beste te typeren als wegwerpkle ding. Ze boeien hooguit één seizoen en dan ben je erop uitgekeken. Angela Cash, die onder het etiket „Angela al London Town" verkoopt, heeft hel grote voordeel dat zij een goed geolied confectie-apparaat achter zich heeft staan. Dat van haar ouders. Wezenlijk nieuwe impulsen geeft zij de tiener mode niet. Wat ze maakt is leuk en draagbaar en ze voelt goed aan wat het tienerhart begeert. Angela Cash wordt over het alge meen meer gewaardeerd in Amerika dan in Engeland. dü' Hij heeft het halve twienvolk na» Londen en New York aan zijn jKeten, drie salons in beide we- réldsteden en de reputatie 's werelds meest progressieve ■opper te zijn. Zijn naam: Vidal «rossoon (3S). Een half jaar gele ien had het vastelandnog nooit ')an hem géhoord. Toen haalde de jonge couturier ümanuel Ungaro, die net weg was Courrèges, hem naar Parijs, passoon zette zijn schaar in de ha- Vn van de mannequins en de ,hit" nas daar. Het publiek op de gou- len stoeltjes keek zijn ogen uit op jge wonderlijke happenkapsels van P® Londenaar. Ze pasten precies de koele astronautenstijl van de ïctie. [«Ik ben nooit zenuwachtig, maar het zweet stond in m'n nden", zegt mooie Vidal achter glas vruchten-yoghurt in zijn psalon aan de Londense Park «t. „Toen ik de mannequins ;on te kappen wist ik niet eens t voor kleren ze zouden dragen de show. De collectie was voor een gesloten boek". ^Helemaal toevallig zal de keuze ~i Ungaro niet zijn geweest. Sas- a was al eerder in Engelse nten genoemd als de man wiens irstyi perfect zou aansluiten bij i kleren van Courrèges. Deed Un- iro dus met de Londense figaro ~i goede greep, Sassoon zelf kreeg breed applaus van de 'wereld- Kappers in Rome en Parijs fègonnen hem te imiteren. Het Franse succes van Sassoon tiet lange en het korte piratenkapsel van Sassoon was alleen maar een bevestiging van zijn artistieke kunnen. Enge land en Amerika hadden hem al eerder ontdekt. Modeontwerpster Mary Quant liet zich al door hem kappen, toen hij nog een piepklein salonnetje had driehoog ergens in Bond Street. Beiden hadden toen nog nauwelijks naam. Zij was het ook, die hem inspireerde tot de korte haarmode. De reden was simpel. Haar mannequins moes ten tijdens een shows mantels met hoge kragen dragen. Ze haalde Sassoon over om daar een pas send kapsel bij te creëren. Het resultaat was een haar- dacht met twee zwierende lange lokken opzij en kort geknipt in de hals. Het samenspel van het twee tal leidde naar het volgende suc- cesie: de a-symmetrische stijl. Het haar aan één kant kort, aan de andere kant lang. Het ging Sas soon en Quant voor de wind. Ma ry veroverde Engeland en Amerika opende een tweede salon In het chique Grosvernor House. Toen begin '64 de Beatlerage losbrak op het „vasteland", haakte Vidal daar op in met zijn pony kapsel. Hij schoot daarmee midden in de roos. De Londense modmeis- jes en wat later de Europese tie ners adopteerden de stijl grif. Maar de meeste furore maakte hij toch met zijn happenkapsels In 1964. Kappers met een reputatie als Alexandre en Carita in Pa rijs dachten er anders over. ZJJ haalde dat seizoen een oud beestje van stal: de krullige Jean-Harlow- pruik. Vidals commentaar: „We ontwerpen toch ook geen vliegtui- ges, schepen of auto's in de stijl van de dertiger jaren, waarom zou ik dan een vrouw er net zo laten uitzien als dertig jaar terug. Weer volgde de jonge Londense genera tie hem blindelings. Gewoon, om dat zijn wil nu eenaal wet is. Zijn laatste nieuwtje is de piraten-look, een kapsel dat maar een oog vrij laat. Onpraktisch? De Londense meisjes is niets te dol. Vorig jaar wierp Sassoon zijn anker uit in New York. Hij open de een salon in het wereldbe- faamde cosmetica-huis Charles of the Ritz aan de Madison Avenue. De drie kapsalons in bei de wereldsteden zijn goudmijn tjes, die worden „bemand" door 115 mensen. De meester zelf bedingt voor wassen en knippen 40 gulden. Daar voor krijgt de klant dan ook een heel persoonlijke behandeling Ten gerieve van het Newyorks publiek, laat hy zich daar vier maanden per jaar zien. Hanteert zijn rech terhand kn-Tn en schaar, dan zakt de prijs tot 20 gulden. Het „gewo ne" personeel berekent een tien tje. Toch zegt Vidal: „Wij drijven echt niet op een exclusieve klan tenkring. Het kantoormeisje komt hier even goed als het fotomodel. Als ze het niet kunnen betalen, la ten ze hun haar eens in de maand doen". Enige schroom overvalt je toch wel als je de luxueuze sfeer bin nenstapt van Grosvernor Hause. In de hal met zijn houten wan den en marmeren vloer wachten twee receptionisten Je op onder een geweldige kroonluchter. Levensgrote foto's van de laatste Sassooncrea- ties bezorgen Je onmiddellijk het gevoel dat je verkeerd geknipt bent. Er loopt ook een Jongen rond, die de krullen mag opvegen in de ze tempel van de haar kunst Vi dal Sassoon zelf is ook zo begon nen: „Ik wist eigenlijk nooit wat ik wilde. Op m'n veertiende ging ik naar de kappersschool, omdat ik er leuke meisjes kon ontmoeten. Later heb ik overal en nergens gewerkt. Op mijn achttiende ging ik naar Israël. Mijn vader is een Turkse Jood. Toen ik terugkwam had ik over veel dingen nagedacht, maar ergens op gericht was mijn ambitie niet. Toen ik voor mezelf begon, is 't heilige vuur pas geko men. Zijn wensdroom is nog een zaak te kunnen openen in Parijs. „Voorlopig zie ik 't daar nog niet van komen. De Franse regering bepaalt, dat er op tien Frans werknemers maar één buitenlan der mag zijn. Dat betekent, dat ik al die mensen zou moeten oplei den. Mijn stijl heb je niet zo maar onder de knie". „Twee jaar geleden ben lk er voor 't eerst heengegaan. In een hotel in New York en later in een dis cotheek heb ik een show georgani seerd. Ik kwam terug met een op dracht voor 22 duizend modellen. Nu heb ik 'n eigen showroom op Broadway. Ik vlieg er vijf keer per jaar naar toe." Het komt er allemaal heel gede cideerd uit, maar soms met iets kinderlijkopgetogens. En dan reali seer je je weer, dat Je tegenover een meisje van 21 jaar zit, KRITISCH Ze verkoopt ook naar Nederland. In Londen prijken haar mo dellen in een eigen boutique in de chique Regent Street en in enkele warenhuizen. Ze ontwerpt gemid deld 200 modellen per jaar. Haar moeder vindt: „Ze wordt steeds beter. Toen ze begon, vroeg ik me af wie er in hemelsnaam in zulke kleren zou willen lopen. Ik had er een hard hoofd in. Wij hebben zelf een damesconfectiebe drijf, dus je weet wat erbij komt kijken. Angela had altijd iets op mijn collectie aan te merken. Ze is erg kritisch. Als moeder laat je dat toch niet op je zitten, dus zei ik: nou probeer 't dan maar eens zelf als je 't zo goed weet. Strepen hebben een streepje voor in de London Look-coltec- ties. Op de grote foto een mouwloos gabardine jurkje met witte geplisseerde biezen Rechts daarvan een a-symme trisch gesloten jasje met bolle knopen en witte kartelkraag Beide modellen zijn van Angela Cash. Toen kon ik haar bekritiseren, maar eerlijk is eerlijk, ze heeft be wezen dat ze 't kan. Misschien heb ik haar onderschat". Angela Cash, de benjamin onder de Londense ontwerpers. Een grote spiegelruit waarach ter witte gedrapeerde vitrages doet een restaurant vermoeden. Het bordje aan de gevel wijst anders uit: Angela at Londen Town. In het kantoor één hoog bedient een blond meisje een ouderwetse tele foon. Uit een matglazen deur stapt een klein, mollig wezen met veel zwart haar: Angela zelf. „Gaat u even mee naar beneden? U wilt de collectie zeker wel zien?" De showroom achter de witte vitrages heeft veel weg van een Parijse salon: gouden stoeltjes, beige vloerbedekking, grote spiegels. Op de achtergrond bU het raam zit moeder Cash. Tenslotte is zij nog altijd de baas in huis. Enkele inkopers wandelen binnen. De show kan beginnen. Een lange manne quin, niet veel ouder dan Angela zelf, loopt langs in een wit-geel broekpak met een koket wit ba- retje op het oor. Een van de in kopers wil de prijs weten. Moeder, die aangesproken wordt met mevrouw Cash door dochterlief, moet eraan te pas komen. Man nequin nummer twee laat vlie gensvlug een superkort heuprokje zien met cowboy-ceintuur. Angela zegt, dat een paar huizen verder het Londense filiaal van Dior zit. 't Is mode om te zeggen, dat Parijs niet belangrijk is. Nou, ik vind van wel. Als daar iets fijn „in" is„ hou je er toch rekening mee. t Is gek, maar mijn col lecties en die van Parijs lijken soms op elkaar". Vertelt dat haar kleer tjes ook in enkele boutiques in de lichtstad te koop zijn. STREEPDESS1NS De twee mannequins, die de show moeten houden, hebben 't moeilijk. Het duurt een hele tijd voor ze weer voor de dag komen. Dit keer loopt er een streepje voorbij. Streepdessins vormen het thema van de collectie, die voor de zomer bestemd is. Angela tussen twee modellen door tegen mij: „Op kostschool ontwierp ik al. We liepen er verschrikkelijk bij. SASSOON

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 13